En tule toimeen kissani kanssa

Hullukissatäti89

Otsikosta kai käy ilmi 'ongelma'. Kaksi kissaa talossa ja toinen niistä on itse pikku paholainen minua kohtaan tai sitten vaaan kuvittelen niin. Tekee kaikkea sellaista, mitä on kielletty (esim. hyppii vääriin paikkoihin, repii huonekaluja). Kissoilla on PALJON virikkeitä: leluja, älypelit ja kaikki ostettu, monta raapimispuuta ja tilaa liikkua. Hyvä ruoka ja hoidetaan paremmin kuin lapsia. Silti kissa haluaa olla täysin riivattu ja käyttäytyy kuin villieläin. Kyseessä kuitenkin jo 4-v leikattu kolli, joka on ollut meillä aina pennusta asti. Eikä ole sairas, tutkittu eläinlääkärillä. Piti sinne kiikuttaa, kun rupesin miettimään mahdollista syytä temppuiluun.

Olen myös pennusta asti opettanut kissat siihen, ettei sänkyyn hypitä, koska lakanoista on hirveä työ repiä karvoja ja kynnenpaloja irti ennen pesua. Avopuoliso vähät välittää pyynnöistäni ja oikein raahaa kissaa tekemään "vääriä asioita", milloin on kissa sängyllä, pesemässä takalistoaan ruokapöydällä tai repii sohvaa ja avokki vaan naureskelee vieressä. Vaikea yrittää opettaa uudelleen ei-toivotusta käytöksestä kissa irti kun ei muut opeta samaa.. Jostain syystä myös kissanvessan käyttö on tälle elukalle mahdoton tehtävä, käy kyllä tarpeensa sinne, mutta lopputulos on sontaa ympäri kylppäriä ja kilo hiekkaa mukana, kun kuopii kaikki tuotoksensa ulos kopista. Syö kaikki kasvit, johdot, irtoesineet ja onpahan tapetitkin repinyt yhdestä huoneesta. Ainoa mitä ei ole vielä koskaan keksinyt, on että merkkaisi jonnekin muualle kuin omaan vessaansa. Toivottavasti ei keksikään.

Tilanne on mennyt jo niin pahaksi, etten halua edes nähdä kattia silmissäni. Pelkkä sen kanssa samassa tilassa olo ahdistaa. Itken melkein joka kerta töistä tullessa kun en haluaisi mennä kotiin, koska siellä odottaa jo heti ovella mulkosilmineen tuo kurnuttava tautisäkki. Niillä silmillään se sitten mulkoileekin minua koko sen ajan, kun olen kotona. Toinen kissamme on minulle hyvin rakas enkä ikimaailmassa voisi kuvitella luopuvani siitä, tämän tekstin kirvoittajan taas voisin antaa vaikka ensimmäiselle vastaantulijalle.

Tiedän, että tämä varmaan suututtaa monet ja saan perinteiset eläin/kissavihaaja kommentit niskaan, mutta eipä kiinnosta. Jos tuo kissa ei olisi tärkeä muulle perheelle, veisin sen varmaan piikille jo heti huomenna, mutta pakko kestää... Kaikki kortit olen pelannut, en enää itse keksi järkevää syytä sille, miksi kissa on niin typerä käytökseltään.

11

175

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hullukissatäti89

      Niin ja pitää siis lisätä vielä, etten ole kyllä koskaan erityisemmin kissoista pitänytkään paitsi näistä omista. Tuokin kolli oli ensimmäiset kolme vuotta aivan ihana, nyt vuoden sisään muuttunut aivan kauheaksi.

    • adhdmirri

      Outo juttu! Vaistoaako se sinun vihasi, ja on levoton? Oma kissani oli pentuna, noin vuoden verran, juuri tuollainen, mutta sitten onneksi rauhottui! Ymmärrän kyllä ahdistuksesi ja kehottaisin keskustelemaan puolisosi kanssa vakavasti tilanteesta. Tottakai kissa, kuten ihmislapsikin, menee sekaisin, jos toinen lupaa, ja toinen kieltää! Kissoja on eriluonteisia kuten meitäkin, ja tämä taitaa olla se vaikeampi tapaus. Anna kissa pois, jos vaikeuttaa elämääsi noin paljon!

    • 1216

      No ompas typerä mies. Tarvitsee selkeästi toisen typeryksen joka jaksaa tuollaista katella.

      Sen jälkeen kun tuo todellinen ongelma on hoidettu pois päiväjärjestyksestä, voi keskittyä kissaan.

    • njhjkhj

      Eläimet on tarkoitettu ihmiselle iloksi. Voisitko antaa sen jonnekin maalaistaloon, siellä saisi ulkona juoksennella, kun on noin aktiivinen.

    • 2kollia

      Kiinnitin huomiota siihen, että kissat on opetettu pysymään pois sängystä. Oppi ei sitten ole mennyt perille, vai?

      Meillä kahdella kissalla on omat pesät sängyssä ja nukkuvat niissä, kumpikin omassaan. Silti imuroin lakanat tai ravistelen ulkona silloin tällöin. Ei ole iso hommeli.

      Saako tämä riiviökissa huomiota aina, kun on "pahanteossa" mutta ei muulloin?

      Kissan hiekkalaatikko pitää olla kuomullinen, silloin ei sieltä lentele hiekat ja jätökset. Luukun eteen hiekkamatto, josta hiekat voi kopauttaa takaisin laatikkoon aamuin illoin, kun laatikko muutenkin avataan ja siivotaan. Ei leviä niin paljon hiekkaa ympäristöön sillä tavalla.

    • eiyllata123

      Kissaa on vähän vaikeaa opettaa tavoille kuin koiraa mutta se ei ainakaan auta että kaksi aikuista toimii jatkuvasti eri lailla. Kun kissan ottaa pitää muistaa että se menee minne haluaa ja koristeet kirjahyllyllä ovat vain alas heitettäviä esineitä.

      Oma kissani ei hajoita mitään tahallaan, mutta jos hajoittaisi kuten edellinen niin hyväksyisin asian ja koettaisin keksiä keinot vahinkojen minimoimiseen. Kannataisi ehkä alkaa tutustamaan siihen kissaan avoimin mielin, kodittomia kissoja ja täysin sivistyksestä ulkona olevia kissoja olen palauttanut ihan mukaviksi kotikissoiksi takaisin. Nyt on yksi koditon taas työn alla ja lähestymistä tehdään ulkona askel kerrallaan, ei se kissa ole paha tai tyhmä. Mieti omaa lähestymistapaasi häneen ja keskustele perheesi kanssa ilman riitelyä asiasta.

    • Kylänäio

      Kissahan on kuin vauva, se ei ole syyllinen mihinkään, se elää vaistojensa ei tarkoitusperien varassa.
      Repimisen haittoja voi muuten vähentää kynsien leikkuulla.

    • ärsyttäväää

      Mulla on samanlainen ongelma, en pidä kissastani. Haluan kyllä kissan lemmikiksi, mutta tuntuu että tämä yksilö ei vaan ole minun kissa, kemiat ei kohtaa... olen muuttunut ahdistuneeksi ja vihaiseksi kissan myötä vaikka kissan pitäisi tuoda iloa... Paskaa ja hiekkaa heittelee ympäri kylpyhuonetta ja sitten se huutaminen... minä jos menen vessaan niin vaikka kissa olisi nukkumassa niin heti se tulee siihen oven taakse huutamaan, maukumaan... ai että minua ärsyttää kun sen pitää huutaa ja kytätä minua koko ajan. Kissa on 1,5v, meneekö tuo milloinkaan ohi vai huutaako se ikuisesti oven takana ja saisiko sen opetettua siitä tavasta pois?

      • laiskavetelys

        Lopeta se eläimen vihaaminen ja anna se pois, tai vie lopetettavaksi! Et selvästi ymmärrä kissojen elämästä yhtään mitään! Tuo kissahan kaipaa seuraasi, huomiota ja ennenkaikkea hyväksyntää ja hellyyttä!Eläin vaistoaa ihmistä herkemmin vihan ja turvattomuuden. Häiritseekö se sinun kännykkän selaamista tai muuta vetelehtimistä? Kissa on pelokas, turvaton, virikkeitä vailla ym. LUOVU SIITÄ ÄLÄKÄ KOSKAAN OTA ELÄINTÄ TAI HANKI LASTA!!!


      • Ykäyksinäiskissa

        Kissa on sosiaalinen eläin, kaksi kissaa on yhdessä onnelisempia kuin yksinäinen. Aika selkeesti sun kissa kärsii yksinäisyydestä, se ei halua jäädä yksin edes vessassa käymisen ajaksi. Toinen ongelma lienee, yksinäisyyden tuomana on se että sillä ei ole virikkeitä. Leluhiiti pallo ja kiipeilypuu eivät tarjoa virikettä jonka lajitoveri tuo tullessaan.


    • misukisukka

      Kissa ei ole aivoton olento. Se haluaa ja se osaa olla vuorovaikutuksessa ihmisen ja toisen eläimen kanssa. Se tarvitsee vuorovaikutusta, joku kissa enemmän, joku toinen vähemmän. Aloittajan kissa saattaa vain kerjätä ihmisten huomiota, ja sitä se näyttää saavan "temppuilemalla". Mitä sitten? Kissan kanssa pitää olla ja seurustella, siis ihan aktiivisesti.

      Itselläni kaksi kollia. Hyvin erilaiset, toinen vaatii paljon huomiota, toinen viihtyy enemmän itsekseen, mutta tulee kyllä päivittäin sekin hakemaan ja tyydyttämään hellyyden sekä läheisyyden tarpeensa.

      Siis enemmän huomiota kissalle silloin, kun se toimii oikein.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      105
      1736
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      81
      1357
    3. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      5
      1262
    4. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      92
      1240
    5. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      143
      1225
    6. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      22
      1126
    7. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      10
      1101
    8. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1085
    9. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      6
      1014
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      11
      924
    Aihe