Moottoritiellä on nopeusrajoitus 120km/h tunnissa. Jos ajaa 140km/h tunnissa niin vieläkin kaikki ajaa ohi.
Moottoritiellä
52
670
Vastaukset
- Ajakovempaaapina
Koska ajat todennäköisesti vain 130. Aja gps:n mukaan 140
- Kalle20000
En aja. Mittarini näyttää 150km/h.
- AutoilijaIII
Rajoitukset tulisi päivittää nyky autoille sopiviksi. Moottoritiellä olisi 150km/h sopiva.
- mummutjavaarit
AutoilijaIII kirjoitti:
Rajoitukset tulisi päivittää nyky autoille sopiviksi. Moottoritiellä olisi 150km/h sopiva.
Rajoitukset ovat jo nyt liian suuret kaikille mummuille ja vaareille joita tulee joka päivä lisää.
- EipäLiiotella
Tuskin kaikki, mutta jotkut menee...
- 87k
Minäkin ajan aina vähintään 140 km/h koska polttoainetta kuluu silloin vähemmän kuin esim. 120 ajamalla. Ehdin perille nopeammin jolloin löpöä ehtii kulua vähemmän.
- Laatuautoilija
Minne kiire?
- 87k
Laatuautoilija kirjoitti:
Minne kiire?
Opettelemaan liikennemerkkejä 1516/Bussissa kanssa.
Ei kannata! Suomi on hassu maa, täällä ei ole ainuttakaan tienpätkää ilman rajoitusta, päässyt jopa tyhmien lakien listalle tuolla asialla
Toisekseen täällä voit päätyä oikeuteen 8km/h ylinopedesta, eli 128km/h motarilla voi tietää kutsua rosikseen
- ladamies_
Hoppu on haitaksi. Lähtee ajoissa liikkelle, niin kerkiää ajella vähän hittaammin. Joillakin se on aikataulun mukaista koko elämä ja aina ollaan myöhässä joka paikasta.
- bullshittiä
Uudemmat moottoritiet sietäisivät ihan hyvin nopeusrajoituksen noston 140 km/h tasolle, nyt on vaan käynyt niin, että äänestäjät eivät ole äänestänee eduskuntaan nopeusrajoitusten noston kannattajia, ei edustajaa valita yhden vaalikonekysymyksen oikean vastauksen perusteella, jos kyseinen ehdokas on muuten täysi idiootti. Kansalaiset kuitenkin ilmaisevat myös mielipidettään sopivista nopeusrajoituksista omalla ajonopeudellaan. Tietysti olisi hyvä jos edustajat itsekin huomaisivat, että melkoista körröttelyä harrastetaan suomen moottoriteillä jos ihan rajoitusten mukaan mennään.
Mitä tulee aloittajan väitteeseen siitä, että "kaikki" ajavat ohi kun itsellä mittari näyttää 150 km/h, ei voi sanoa muuta kuin BULLSHIT. Jos itse ajelen ruuhkattomaan aikaan noin 140 mittarinäyttämää, joka omassa autossani tarkoittaa noin 135 km/h, silloin olen kyllä itse se pääasiallinen ohittaja, en ohitettava. Ohitettavaksi itse joudun siinä vaiheessa kun tunnelijaksolla jossa on 100 km/h rajoitus ja pudotan omaa nopeuttani 120 mittarinäyttämään, silloin ne vasta ohittamani saattavat mennä minusta ohi, ilmeisesti vaikeakäyttöisiä vakionopeudensäätimiä tai sitten he äänestävät noin tunnelien rajoituksista.- tättärää.pippijuu
Katsopa tuota, ja mieti sitten, nostetaanko nopeuksia vai lasketaanko.
http://liikennejarjestelma.fi/turvallisuus/tieliikenteen-turvallisuus/kuolleet-ja-loukkaantuneet/
- Autoilija_Antti
Niin kauan kun rajoitus on mitä on, sitä tulee noudattaa. Ei ole kansalaisen asia kritisoida virkamiesten säätämiä rajoituksia saati rikkoa lakia. Toivottavasti mahdollisimman moni ylinopeutta ajava saadaan kiinni ja maksamaan sakkotuloja yhteiseen hyvään eli valtion pohjattomaan kassaan.
- Meikäläinen.Matti
Vai ei muka virkamiesten säätämiä rajoituksia saisi kritisoida?
Mistä lienee ajatus, että virkamieten päätökset on muka aina oikeita ja niitä ei voisi/saisi arvostella? Pitäisikö ottaa pää pois perseestä ja käyttää omia aivoja. - Autoilija_Antti
Kyllä ne on viisaammat jotka näitä lakeja ja asetuksia säätää. Ei kannata kansalaisen vaivata pientä päätään, vaan tehdä niinkuin valtiovalta on päättänyt. Pohjoiskoreassa tämä homma vielä toimii. Siellä ei lakeja kritisoida ja kuvitella olevansa viisaampia kun johtajat. Toisaalta eipä kansalaisen tarvitse siellä nopeusrajoituksista murehtiakaan.
- kortit.peliin
Autoilija_Antti kirjoitti:
Kyllä ne on viisaammat jotka näitä lakeja ja asetuksia säätää. Ei kannata kansalaisen vaivata pientä päätään, vaan tehdä niinkuin valtiovalta on päättänyt. Pohjoiskoreassa tämä homma vielä toimii. Siellä ei lakeja kritisoida ja kuvitella olevansa viisaampia kun johtajat. Toisaalta eipä kansalaisen tarvitse siellä nopeusrajoituksista murehtiakaan.
Pohjois-Korea-kortti pelattu!
Vielä puuttuu Hitler-kortti ja kaikki voittava Homo-kortti. - KateusTappaaKaikki
kortit.peliin kirjoitti:
Pohjois-Korea-kortti pelattu!
Vielä puuttuu Hitler-kortti ja kaikki voittava Homo-kortti.No kyllä kateus-korttikin voi olla kova sana Suoli24:lla.
- faktahommanäääs
Joukossa tyhmyys tiivistyy. Näin myös motarilla. Asennevamma on tarttuva vauti ja ylinopeudet yleistyvät.
- aehaehahah
Kannattaa olla käyttämättä vilkkuja koska se säästää sähköä ja jos käyttää, niin vasta silloin kun kaistanvaihto/kääntyminen on jo tapahtunut ettei häiritse värisokeita muita autoilijoita ja väläyttää vain kerran. Nopeita matkoja teille.......
- turvallisesti.perille
Jos ei aja niin kovaa ylinopeutta, niin ei millään ehdi kiilata ohitsesi, koska onhan IHAN PAKKO päästä sitten 50 metrin päästä puikahtamaan edestäsi oikealle ramppiin sen sijaan että ajaisi kiltisti takana, jos meinaa kääntyä rampista kuitenkin.
Tämmöiset tarpeettomia vaaratilanteita aiheuttavat ajajat ihmetyttävät ja kummastuttavat pientä kulkijaa. Enpä ole Suomessa vielä tuollaista moottoritietä tavannut. Lähimmäs pääsee Kuopion moottoritie, jossa ajamalla 140 km/h, tulee ohi keskimäärin 5-10 autoa moottoritien aikana.
Sen sijaan esimerkiksi Helsingistä Heinolaan ajellessa tulee ohitetuksi ehkä yhtä monta kertaa. Pätkä on vain "hieman" pidempi.
Turunväylällä jos ajaa sellaiset reilut 100 kilsaa samaa vauhtia (Helsinkiin päin), ei ohitetuksi tule yleensä kertaakaan.
Tämä normaaliaikaan. Yöaikaan nopeudet nousevat, mutta väki vähenee. Lukumäärät pysynevät suurin piirtein samoina. Ehkä sitä Turunväylää lukuunottamatta.
Sen sijaan kun rajoitus tippuu sataseen, alkaa 120 nopeuksia ajavia olemaan selvästi enemmän. Rajoituksen ollessa 80 km/h, alkaa satanen olemaan ihan normaalinopeus. Kuudenkympin alueella 80 km/h alkaa olla jo tientukkona...- Kalle20000
Tampere-Helsinki väli on kokonaan moottoritietä. Siellä niitä ohittavia ylinopeuspölvästejä näkee yllin kyllin.
Kalle20000 kirjoitti:
Tampere-Helsinki väli on kokonaan moottoritietä. Siellä niitä ohittavia ylinopeuspölvästejä näkee yllin kyllin.
Ahaa, sinä olet päättänyt, että 20 km/h on sopiva ylinopeus ja sitä suuremmat ovat pölvästejä? :)
- Metsänukko
Kyl mie oon Kallen kanssa sammoo mielt että laki on laki. Noppeusrajjoituksia pittänee noudattoo.
- Savolaistollo
Kuopiossa ei ole 120 km/h rajoitettua moottoritietä. Siilinjärven puolella on 13 kilometriä eikä siellä edes vain 120 km/h vauhtia ajavaa ehditä ohittamaan 4 - 5 kertaa. Tämä muutaman sadan ajokerran kokemuksella muulloinkin kuin pääsiäislomaliikenteestä.
Savolaistollo kirjoitti:
Kuopiossa ei ole 120 km/h rajoitettua moottoritietä. Siilinjärven puolella on 13 kilometriä eikä siellä edes vain 120 km/h vauhtia ajavaa ehditä ohittamaan 4 - 5 kertaa. Tämä muutaman sadan ajokerran kokemuksella muulloinkin kuin pääsiäislomaliikenteestä.
Njoo, tarkoitin ehkä enemmänkin, että 20 km/h yli rajoituksen. Toki ohittajia olisi vähemmän, jos rajoitus olisi 120 km/h. Tien puolesta voisi hyvin ollakin. Tienkäyttäjien puolesta ehkä ei.
- Savolaistollo
TheRat kirjoitti:
Njoo, tarkoitin ehkä enemmänkin, että 20 km/h yli rajoituksen. Toki ohittajia olisi vähemmän, jos rajoitus olisi 120 km/h. Tien puolesta voisi hyvin ollakin. Tienkäyttäjien puolesta ehkä ei.
No jos puheesi koskee kaupungin eteläpuolista osuutta, jossa virkamiesten mielestä pitää olla satasen rajoitus, niin sitten olen samaa mieltä. Siellä tosiaan tuntee sataa ajaessaan olevansa jaloissa. Syy on tietysti se miltä tuntuukin eli rajoitus on selkeästi alakantissa.
Aivan siinä keskustan pohjoisreunallahan on muutama kilometri kapeapientareista ränniä, jossa satanenkin tuntuu monesti turhan kovalta. Kun siihen tuupataan iltapäiväliikennettä 4000 autoa tunnissa, niin paljon ei tarvita sotkun syntymiseen. 1970-luvun säästöteitä, joissa pituus oli tärkeämpi kuin leveys ja joita vielä löytyy esim. Mikkelistä ja Kajaanista.
120 km/h osuudella on sen sijaan rauhallisempi tunnelma kuin esim. Lahdenväylällä. Johtunee siitä, että suurempi osa liikenteestä on lyhytmatkaista. Liittymissä saa tosin olla tarkkana, kun sivulta tulee sellaista väkeä joiden kotiseudulla ramppiajoa ei voi harjoitella... - EiVoidaNostaa
TheRat kirjoitti:
Njoo, tarkoitin ehkä enemmänkin, että 20 km/h yli rajoituksen. Toki ohittajia olisi vähemmän, jos rajoitus olisi 120 km/h. Tien puolesta voisi hyvin ollakin. Tienkäyttäjien puolesta ehkä ei.
>> Tienkäyttäjien puolesta ehkä ei.
Tässä asiassa olen samaa mieltä siitä että tienkäyttäjien puolesta nopeusrajoituksia ei voida nostaa. Liikaa on kuskeja joille tekee tiukkaa jo nykyisetkin nopeusrajoitukset.
- fererffre
Nopeuteen tottuu ja joskus vaan haluaa vähän päästää reippaammin menee.
Tosin kyllä mä voin ajaa 100 ohitellen vain raskaan liikenteen.
Vakkari olisi kiva mutta, kaippa sellainen JO seruaavassa autossani sitten joskus on :)
Varmaan kallis laite kun niitä ei ole edes vieläkään pikku autoissa vakiona kaikissa, puhumattakaan vanhemmista autoista. Jos mä ostan uuttakin autoo niin ei se hinta jää enää kiinni parista tonnista, tuossakin kattelin seruaavaa uutta menopeliä a mersua niin halvimmalla koneella automaatti maksaa 32te 100hv ja 122hv maksaa tonnin lisää niin ei se nyt tuosta ole enää kiinni ja ottaisin sen 122hv mallin. Seuraavaksi tehokkain taisi olla jo 5000 kalliimpi että ei kiinnosta enää niinkään, laitan sen 5000 enemmin kivoihin lisävarusteisiin.
Niin jos se vakkari maksaa 500 (todellisuudessa varmaan kuin satasen) niin on se kumma miten näitä varusteita karsitaan autoista, tänäkin päivänä. Kyllä meni kauan aikoinaan kunnes alkoi olla sähkö toimiste lasinnostimetkin vakiona, toki kaikki tuollainen on premium autoissa ollu jo -70 luvullakin mutta meidän tavallisten sukankuluttajien autoissa ei. - köyhyys.tuntuu
Eihän Euroopassa hyväväkuntoisilla, leveillä, sileillä ja tasaisilla motareilla tuollaiset 160-180 nopeudet nykyautoilla tunnu missään eivätkä ole vaarallisia. Suomen surkeilla, kuoppaisilla ja uraisilla motareilla tilanne on toinen.
- NopeusLisääRiskejä
Oletko koskaan ajatellut että jos motarilla saisi ajaa vaikka 180km/h niin nopeuserot ajoneuvojen välillä kasvaisivat radinaalisti? Kun näilläkään nopeuksilla kaikki eivät halua ajaa suurinta sallittua niin miksi ne sitten kovempaa ajaisi? Ja aina on motarilla myös raskastakalustoa jotka edelleen ajavat sen 90km/h tai karvan alle. Riskit kasvaa aina kun nopeutta nostetaan. Aina.
- suomessahitaasti
Niinpä. Jo 1970-luvulla, siis 40-50 vuotta sitten, ollessani peukalokyydillä Keski-Euroopassa ihastelin, kuinka ohiteltiin tuollaisilla 160-180 km/h nopeuksilla. Tiet olivat hienoja, etenkin Länsi-Saksassa. Ja täällä vanhojen autojen ja teiden Suomessa edelleen hämmästelen, kun vanhempani saattoivat minut 1970-luvun alussa Itä-Suomesta Länsi-Suomeen aloittamaan opiskeluani ja edelleen ajelen ihan samoja teitä, ei muuta muutosta kuin korkeintaan tuo keskiviiva uudelleen maalattu Näin meillä. Samat 1960-luvulla asvaltoidut tiet suuressa osassa maatamme. Ja näitä moottoriteitä muutama kymmenen kilometriä koko maassa. Näinpä. Siksipä käytänkin junia, kulkevat selkeästi nopeammin kuin mitä autolla pääsee. En jaksa tuijottaa ja jurrata samoja teitä ja näkymiä.
- SuljeKorkkiKunKirjoitat
suomessahitaasti kirjoitti:
Niinpä. Jo 1970-luvulla, siis 40-50 vuotta sitten, ollessani peukalokyydillä Keski-Euroopassa ihastelin, kuinka ohiteltiin tuollaisilla 160-180 km/h nopeuksilla. Tiet olivat hienoja, etenkin Länsi-Saksassa. Ja täällä vanhojen autojen ja teiden Suomessa edelleen hämmästelen, kun vanhempani saattoivat minut 1970-luvun alussa Itä-Suomesta Länsi-Suomeen aloittamaan opiskeluani ja edelleen ajelen ihan samoja teitä, ei muuta muutosta kuin korkeintaan tuo keskiviiva uudelleen maalattu Näin meillä. Samat 1960-luvulla asvaltoidut tiet suuressa osassa maatamme. Ja näitä moottoriteitä muutama kymmenen kilometriä koko maassa. Näinpä. Siksipä käytänkin junia, kulkevat selkeästi nopeammin kuin mitä autolla pääsee. En jaksa tuijottaa ja jurrata samoja teitä ja näkymiä.
Heh, Suomessa ei taida olla yhtään tieosuutta jonka asfaltointi olisi 60-luvulta. Ei varmaan 70-luvultakaan. Suomen tieverkostoa uusitaan 4000 km vuodessa. On täysin varmaa että jokaisen tienpätkän asfaltointi on 50 vuoden sisällä uusittu. Eniten käytetyt tiet moneen kertaan. Pikkasen meni negatiivinen kirjoittelusi pieleen.
- MuistatTaasVäärin
suomessahitaasti kirjoitti:
Niinpä. Jo 1970-luvulla, siis 40-50 vuotta sitten, ollessani peukalokyydillä Keski-Euroopassa ihastelin, kuinka ohiteltiin tuollaisilla 160-180 km/h nopeuksilla. Tiet olivat hienoja, etenkin Länsi-Saksassa. Ja täällä vanhojen autojen ja teiden Suomessa edelleen hämmästelen, kun vanhempani saattoivat minut 1970-luvun alussa Itä-Suomesta Länsi-Suomeen aloittamaan opiskeluani ja edelleen ajelen ihan samoja teitä, ei muuta muutosta kuin korkeintaan tuo keskiviiva uudelleen maalattu Näin meillä. Samat 1960-luvulla asvaltoidut tiet suuressa osassa maatamme. Ja näitä moottoriteitä muutama kymmenen kilometriä koko maassa. Näinpä. Siksipä käytänkin junia, kulkevat selkeästi nopeammin kuin mitä autolla pääsee. En jaksa tuijottaa ja jurrata samoja teitä ja näkymiä.
Sen verran on itsellänikin kokemusta 60-luvulta ja autoista 70-luvulla että harvassa oli autot jotka yli 160 km/h kulkivat. Ei mennyt Fordit, Opelit tai Volgat kuin karvan päälle 120 todellista nopeutta. Taas muistat väärin. Mutta se on ihan luonnollista koska joidenkin mielessä menneisyys muuttuu aina paremmaksi kuin nykyisyys.
- Korjausvelka
SuljeKorkkiKunKirjoitat kirjoitti:
Heh, Suomessa ei taida olla yhtään tieosuutta jonka asfaltointi olisi 60-luvulta. Ei varmaan 70-luvultakaan. Suomen tieverkostoa uusitaan 4000 km vuodessa. On täysin varmaa että jokaisen tienpätkän asfaltointi on 50 vuoden sisällä uusittu. Eniten käytetyt tiet moneen kertaan. Pikkasen meni negatiivinen kirjoittelusi pieleen.
Aika paljon olen ollut mukana tiehankkeissa ja vanhin tietämäni päällyste oli uusittaessa 40-vuotias. Se oli syrjään jäänyt vanha valtatie, jossa nyt on vain paikallista liikennettä. Tosin eipä nykyisin enää uusitakaan kaikkia päällysteitä vaan ne poistetaan eli "parannetaan soratieksi".
Sikäli tuo "suomessahitaasti" on oikeassa, että meillä on päätieverkosta suurin osa edelleen siinä _tasossa_, mihin se rakennettiin 60- ja 70-luvulla. Sorateiden tilalle tehdyt uudet tiet olivat silloin tietysti valtava edistysaskel ja silloiselle liikenteelle täysin riittäviäkin. Mutta 40 - 50 vuoden aikana ei ole tehty muuta kuin uusittu päällystettä. Se ei paranna tien linjausta eikä lisää leveyttä tai paranna risteyksiä. Liikennemäärä kuitenkin on viisi- tai kymmenkertainen ja ahtauden huomaa ajaessaan. Rakenteetkaan eivät oikein jaksa kestää suurentuneita kuormia.
1990-luvulla oli paljon kohtuukokoisia parannushankkeita, joissa pääteitä levennettiin pätkä kerrallaan, yksityistiet järjesteltiin ja kevyen liikenteen väyliä rakennettiin. Sillä tavalla saatiin kymmenessä vuodessa pitempikin osuus kohtuulliseen kuntoon. Rahoituksen vähentyessä nämä hankkeet ovat loppuneet lähes tyystin ja tieverkko paranee vain muutamissa megakohteissa kerrallaan. Muualla rappeudutaan hitaasti mutta varmasti. Helsingistä pääsee moottoritietä 150 kilometriä joka suuntaan, mutta sen jälkeen alkaa ankea 1970-luvun tiestö. - Res.kulj.au
NopeusLisääRiskejä kirjoitti:
Oletko koskaan ajatellut että jos motarilla saisi ajaa vaikka 180km/h niin nopeuserot ajoneuvojen välillä kasvaisivat radinaalisti? Kun näilläkään nopeuksilla kaikki eivät halua ajaa suurinta sallittua niin miksi ne sitten kovempaa ajaisi? Ja aina on motarilla myös raskastakalustoa jotka edelleen ajavat sen 90km/h tai karvan alle. Riskit kasvaa aina kun nopeutta nostetaan. Aina.
Saksan rajoittamattomilla moottoriteillä tuo onnistuu oikein mainiosti.
Pari vuotta sitten, kun siellä viimeksi ajelin, niin mittarinopeutemme oli 160 km/h lähes koko matkan (rajoittamattomilla osuuksilla).
Ja ne tiet ei paikoitellen ole yhtään sen kummoisempia, kuin vaikkapa Hki-Tre väli. Asvsltin pinnanlaatu paikoitellen jopa selvästi huonompi.
Ja meidän käyttämä nopeus oli keskitasoa. Ohittajia ja ohitettavia oli suunnilleen yhtä paljon, ellei raskasta kalustoa lasketa mukaan.
Välillä nopeutemme oli n. 200km/h, silloin ohittajien määrä laski reilusti, ehkä yksi ohittaja 10 km:n matkalla.
Mutta kummasti se liikenne toimii, vaikka nooeuserot on suuria. Ehkä se johtuu siitä, että sieltä on karsiutunut pois sellaiset, jotka eivät osaa katsoa taustapeiliin. - Kolareitariittää
Res.kulj.au kirjoitti:
Saksan rajoittamattomilla moottoriteillä tuo onnistuu oikein mainiosti.
Pari vuotta sitten, kun siellä viimeksi ajelin, niin mittarinopeutemme oli 160 km/h lähes koko matkan (rajoittamattomilla osuuksilla).
Ja ne tiet ei paikoitellen ole yhtään sen kummoisempia, kuin vaikkapa Hki-Tre väli. Asvsltin pinnanlaatu paikoitellen jopa selvästi huonompi.
Ja meidän käyttämä nopeus oli keskitasoa. Ohittajia ja ohitettavia oli suunnilleen yhtä paljon, ellei raskasta kalustoa lasketa mukaan.
Välillä nopeutemme oli n. 200km/h, silloin ohittajien määrä laski reilusti, ehkä yksi ohittaja 10 km:n matkalla.
Mutta kummasti se liikenne toimii, vaikka nooeuserot on suuria. Ehkä se johtuu siitä, että sieltä on karsiutunut pois sellaiset, jotka eivät osaa katsoa taustapeiliin.Saksassa vaan rytisee autobahnoilla vähän väliä..., täällä ne olisi lopetettu aika päivää sitten.
- Nopeuserot
Kolareitariittää kirjoitti:
Saksassa vaan rytisee autobahnoilla vähän väliä..., täällä ne olisi lopetettu aika päivää sitten.
Ei aina auta taustapeiliin katselu, pitäisi vaan osata ennakoida
https://www.youtube.com/watch?v=AZHA4TfN2yU
https://www.youtube.com/watch?v=ZQ9nWA75IQI - NotFreeSpeedAnymore
Res.kulj.au kirjoitti:
Saksan rajoittamattomilla moottoriteillä tuo onnistuu oikein mainiosti.
Pari vuotta sitten, kun siellä viimeksi ajelin, niin mittarinopeutemme oli 160 km/h lähes koko matkan (rajoittamattomilla osuuksilla).
Ja ne tiet ei paikoitellen ole yhtään sen kummoisempia, kuin vaikkapa Hki-Tre väli. Asvsltin pinnanlaatu paikoitellen jopa selvästi huonompi.
Ja meidän käyttämä nopeus oli keskitasoa. Ohittajia ja ohitettavia oli suunnilleen yhtä paljon, ellei raskasta kalustoa lasketa mukaan.
Välillä nopeutemme oli n. 200km/h, silloin ohittajien määrä laski reilusti, ehkä yksi ohittaja 10 km:n matkalla.
Mutta kummasti se liikenne toimii, vaikka nooeuserot on suuria. Ehkä se johtuu siitä, että sieltä on karsiutunut pois sellaiset, jotka eivät osaa katsoa taustapeiliin.Saksassakin on suuntaus että vapaannopeuden toeosuudet vähenee kohtuen siitä että kun onnettomuuksia sattuu silloin vahingot on usein moninkertaisesti suurempia kuin esim. Suomessa. Lisäksi suuret nopeudet tuottavat autoissa tänäkin päivänä suuremmat pakokaasupäästöt kuin pienemmillä nopeuksilla.
- NotFreeSpeedAnymore
NotFreeSpeedAnymore kirjoitti:
Saksassakin on suuntaus että vapaannopeuden toeosuudet vähenee kohtuen siitä että kun onnettomuuksia sattuu silloin vahingot on usein moninkertaisesti suurempia kuin esim. Suomessa. Lisäksi suuret nopeudet tuottavat autoissa tänäkin päivänä suuremmat pakokaasupäästöt kuin pienemmillä nopeuksilla.
Linkki uunohtui. ==> http://www.tuulilasi.fi/keskustelut/liikenne/saksassa-karsitaan-vapaita-nopeuksia
Linkissä, joskin saksankielellä, todetaan että tarkoitus olisi yhtenäistää moottoriteiden nopeusrajoitukset koko Saksan alueella. Eli kaikille motareille olisi Saksassakin tulossa nopeusrajoitukset. - tättärää.pippijuu
Korjausvelka kirjoitti:
Aika paljon olen ollut mukana tiehankkeissa ja vanhin tietämäni päällyste oli uusittaessa 40-vuotias. Se oli syrjään jäänyt vanha valtatie, jossa nyt on vain paikallista liikennettä. Tosin eipä nykyisin enää uusitakaan kaikkia päällysteitä vaan ne poistetaan eli "parannetaan soratieksi".
Sikäli tuo "suomessahitaasti" on oikeassa, että meillä on päätieverkosta suurin osa edelleen siinä _tasossa_, mihin se rakennettiin 60- ja 70-luvulla. Sorateiden tilalle tehdyt uudet tiet olivat silloin tietysti valtava edistysaskel ja silloiselle liikenteelle täysin riittäviäkin. Mutta 40 - 50 vuoden aikana ei ole tehty muuta kuin uusittu päällystettä. Se ei paranna tien linjausta eikä lisää leveyttä tai paranna risteyksiä. Liikennemäärä kuitenkin on viisi- tai kymmenkertainen ja ahtauden huomaa ajaessaan. Rakenteetkaan eivät oikein jaksa kestää suurentuneita kuormia.
1990-luvulla oli paljon kohtuukokoisia parannushankkeita, joissa pääteitä levennettiin pätkä kerrallaan, yksityistiet järjesteltiin ja kevyen liikenteen väyliä rakennettiin. Sillä tavalla saatiin kymmenessä vuodessa pitempikin osuus kohtuulliseen kuntoon. Rahoituksen vähentyessä nämä hankkeet ovat loppuneet lähes tyystin ja tieverkko paranee vain muutamissa megakohteissa kerrallaan. Muualla rappeudutaan hitaasti mutta varmasti. Helsingistä pääsee moottoritietä 150 kilometriä joka suuntaan, mutta sen jälkeen alkaa ankea 1970-luvun tiestö.Joko tuo VT2:kin on rakennettu moottoritieksi?
- Korjausvelka
tättärää.pippijuu kirjoitti:
Joko tuo VT2:kin on rakennettu moottoritieksi?
Eipähän se alakaan Helsingistä vaan Vihdistä. Eiköhän tuo ilmaus "joka suuntaan" ole riittävän tarkka, kun vaihtoehtoja on sentään neljä jokseenkin tasaisesti lännestä pohjoisen kautta itään. Eteläpuolella on ymmärrettävästi vähemmän vaihtoehtoja tarjolla.
- Staubahnit
Nopeuserot kirjoitti:
Ei aina auta taustapeiliin katselu, pitäisi vaan osata ennakoida
https://www.youtube.com/watch?v=AZHA4TfN2yU
https://www.youtube.com/watch?v=ZQ9nWA75IQIJumia ja tökkivää on autobahnien arki
http://www.verkehrsinformation.de/
http://www.verkehrsinfo.de/ - ewwewww
Hurjan näköistä jälkeä. Kiireet loppu siihen.
nå esim. Länsiväylällä on 80 nopeusrajoitus niin aika monet ajaa "vain" 80 tai jopa vähän allekin kun bussitkin menee ohi vaikka niissä on se nopeusrajoitin :D
- karvalakkikeijo
jotkut haluavat ajaa nopeammin. kannattaa ajaa oikeanpuoleista kaistaa, eli ajokaistaa. Vasemmanpuoleinen kaista on ohituskaista jossa saa kaahata niin paljon kun lompakko kestää.
- Hyvä-Esimerkki
Tämä video oli hyvä osoitus siitä ettei pidä ajaa yli useamman kaistan.
https://www.youtube.com/watch?v=ZQ9nWA75IQI - suomessahitaasti
Kun lukee näitä kirjoituksia nimim. "Köyhyys.tuntuu" jälkeen, niin vakuuttuu, että syrjäeuroopassa elellään ja liikenteen jälkeenjääneisyyttä puolustellaan. Nimim. "SuljeKorkkiKunKirjoitat" ei tiedä, että ihan samat tiet edelleen kuin 60-luvulla. Toki keskiviiva maalattu ja asvalttiakin vähän laitettu. So what? Nimim. "MuistatTaasVäärin" ei selvästikään tunne West-Deutschlandin jo tuonkaan ajan autojen tehoja ja nopeuksia. Nimim. "Korjausvelka" selvästi tuntee tiestömme ja sen historian ja nykyisen tilanteen. Huomauttaisin Saksan osalta, että kyse on yli 80 miljoonan asukkaan ja yli 50 miljoonan auton valtiosta. Ranska, Italia, Puola, Britannia ym. toki vähän pienempää, mutta... Jopa Ruotsikin autoilun ja liikenteen suurvalta verrattuna tähän vanhojen asvalttien länsisiperiaan, jossa rekat, rattorit, maasturit ym. samoilla yksikaistaisilla teillä kukin yrittää parhaansa mukaan. Siis ihaillako noiden suurten maiden liikennettä? Pitäisikö muuttaa sinne? Kuinka vain. Ja lienee myös, emme voi vaatia 5 miljoonan, muutaman amatööriautoilijan ja Euroopan vanhimpien autojen maassamme varmaan mahdottomia. Körryytellän siis karkeilla urakulumateillämme jonoissa.
- EnnenköKaikkiParemmin
Sinulla tuntuu olevan reilusti vikaa muistissa etkä ilmeisesti kykene huomaamaan muutoksia ympärilläsi. Taitaa aika vieläpä kullata muistoja.
Suomen tieverkosto varmasti pitkälti kulkee samoja linjauksia pitkin kuin kymmeniä vuosia sitten mutta suurinosa teistä on kunnostettu mainitsemasi 60-luvun jälkeen tai ainakin päällystetty uudelleen, monet useampaankin kertaan.
Vanhat autot ilmeisesti muistissasi ovat selvästi suoritukykyisimpiä kuin todellisuudessa olivat. 60-ja 70-luvun Taunukset, Kadetit, Amazonit, Minit, Kuplat ja Mosset tai muut sen aikaiset "keskivertoautot" eivät todellakaan kulkeneet 160 - 180km/h. Eivät edes Saksassa. Samaisilla autoilla olen itsekin autoiluni alussa ajanut ja nopeudet eivät olleet lähelläkään em. nopeuksia. Nopeusmittarissa on tietysti voinut olla vaikka mitä nopeuslukemia. Muutamia poikkeuksia tietysti oli mutta sellaisia ei liikenteessä joka päivä nähnyt, ei edes joka viikko. 40 - 60 hevosvoimaiset autot joita 40 vuotta sitten suurin osa autoista oli eivät todellakaan kulkeneet kuin korkeintaa 140 km/h ja mainitsemaasi 180 nopeuteen eivät pääse edes kaikki nykyiset autot joissa tehoa alkaa kaikissa olemaan kaksinkertainen määrä ja parempi aerodynamiikka.
Kyllä nyt vaari muistat pahasti väärin. Mutta on ihan inhimillistä että mennyt elämä saa vuosien saatossa päällensä "kultaisen sädekehä". - suomessahitaasti
Olemme eläneet ihan eri maailmoissa, niin Suomessa kuin muuallakin. Mutta eihän se ole paha juttu. Edelleen näen edessäni täällä koto-Suomessa ihan samat tiet kuin silloinkin, vähän uudelleen asvaltoituneida. Ja niitä ajelen. En osaa niiltä pois. Pari uutta moottoritiepätkää toki lisäksi. Samoin tuo Saksajuttusi on mielestäni ihan hassu. Sori vain. Kukapa tässä oikein se vaari, sopii miettiä.
- Ennenkö.Kaikki.Paremmin
suomessahitaasti kirjoitti:
Olemme eläneet ihan eri maailmoissa, niin Suomessa kuin muuallakin. Mutta eihän se ole paha juttu. Edelleen näen edessäni täällä koto-Suomessa ihan samat tiet kuin silloinkin, vähän uudelleen asvaltoituneida. Ja niitä ajelen. En osaa niiltä pois. Pari uutta moottoritiepätkää toki lisäksi. Samoin tuo Saksajuttusi on mielestäni ihan hassu. Sori vain. Kukapa tässä oikein se vaari, sopii miettiä.
" Sikäli tuo "suomessahitaasti" on oikeassa, että meillä on päätieverkosta suurin osa edelleen siinä _tasossa_, mihin se rakennettiin 60- ja 70-luvulla. Sorateiden tilalle tehdyt uudet tiet olivat silloin tietysti valtava edistysaskel ja silloiselle liikenteelle täysin riittäviäkin. Mutta 40 - 50 vuoden aikana ei ole tehty muuta kuin uusittu päällystettä. "
Kyseinen kirjoitus osoittaa ettet ainakaan minua nuorempi ole. Ja autoista ja niiden suorituskyvystä sinulla on selvästi vähemmän kokemusta kuin minulla.
- näisevaamenee
on nopeusraj, ja sit "nopeusraj".. jälkimmäiset jonkun virkamiehen kynästä, jolla ei oo ikinä ollut autoa, tai sit kohteella "auto"..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Elämä valuu ohi ilman merkitystä
Olen 5-kymppinen korkeasti koulutettu hyvässä ja vaativassa työssä oleva mies. Erosin pitkästä parisuhteesta pari vuotta2844476Martina julkaisi romanttisia kuvia kihlajaisista
Ihana pari. Paljon onnea ja rakkautta heille 💞2731427Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin661376Gekkosessa hyvä juttu Sofian Dubai "töistä"
"Vielä tammikuussa Belórf lupaili aloittavansa jälleen verkkovalmennukset, mutta tämä projekti näyttää kuihtuneen kaikes1011164eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.1121150- 841126
En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin1291084Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä581021- 172908
Palsta sekosi lopullisesti?
Taidan mennä päikkäreille. Oliko hän nyt muka oikeasti äsken täällä ja kirjoitti, että täytyy unohtaa? Todistakaa se. Ki15861