Vaateahdinko

Pitääkö_suuttua

Kyllä on kamalaa olla suomessa xl tai xxl nainen! Jos koetat löytää netistä vaatteita, koot loppuu aina melkein 46:een. Sama juttu muissakin kaupoissa. Lidlissäkin usein mainostetaan kivoja vaatteita, mutta sielläkin on ajateltu, että isokokoisemmat naiset olkoon ilman. Suurin osa netti muidenvaatekauppojen vaatteista on tarkoitettu nuorille hoikille, tai normaalikokoisille naisille.

Suomessa on enemmän isokokoisia ja reheviä naisia, jotka kuitenkin haluaisivat pukeutua tyylikkäästi. Mutta, hyi olkoon jotkut roikkotunikat ankeine kuoseineen. Lähinnä tälläisiä on tarjolla yäk!
https://stockmann.com/fi/naiset/vaatteet/mekot-ja-tunikat/mekot-ja-tunikat/tunika-samoon-1517942?itemId=1517946

Tiedän kauniimpien ja istuvampien vaatteiden suunnittelun ja valmistamisen olevan mahdollista, kunhan vain joku osaisi niitä suunnitella ja ajatella, miten saadaan istuvia vaatteita isokokoisillekin. Se on valetta, että isokokoisen
naisen päällä näyttää hyvältä, vain joku vee kaula-aukolla varustettu ankeakuosinen teltta. Isokokoisille naisille myytävät takitkin on ihan kamalia.

Kaikkein järkyttävintä on lähteä etsimään x--xxl koon pitkiähousuja.
Kaikkien gollege ja oloasun housujenkin puntit on kapeahkoja. Voi kauhistus, kun mahakas ja tukeva nainen joutuu laittamaan päälleen näita kapeapunttisia housuja. Huvittavinta että meille punkeroille valmistetaan kyllä xxl kokoisia legginsejä. Ne on järkyttävän näköisiä isokokoisten päällä! Eikö hyvänen aika tajuta, että isokokoisella naisella pitää olla erittäin levälahkeiset housut.
Kauhea pallomainen vaikutelma tulee joillain piukkapöksyillä ja pillipunteilla.

Usein näkee isokokoisille tarkoitettuja väljiä liian avokaulaisia paitoja,
jotka kapenee jyrkästi pallomahan alta.
Isotkokoisen paidat ei saa kaventua alaspäin, ellei halua näyttää pallolta.
Paitojen pitää olla helmastaan hieman leveneviä, rintojen kohdalla pitäsi olla hieman sisäänottoa, näin ne voisivat siis olla yläosastaanki istuvampia ja olkapäissä voisi olla myös istuvuutta parantavat kovikkeet, tai kevyet toppaukset. Paitojen takakappaleet pitäisi olla myös hiukan pidempiä, kuin edestä, ettei ne nouse pönköttämään mahan päällä pystyssä. Tälläisiä istuvia vaatteitahan ei saa mistään muualta, kuin ompelijalta. Mutta ompelijoitakin on niin surkean vähän. Jos löytyykin ompelutaitoisia, he ompelevat vain itselleen ja läheisilleen. Tai rahastavat törkeästi ammattitaidollaan.

Koska tässä maassa tajutaan, että me isokokoisetkin kaipaamme kauniita ja muodikkaita vaatteita kohtuuhinnalla? Alkaa jo raivostuttamaan ja masentamaan tämä helvetillinen isokokoisten naisten vaatesyrjintä!
Joten kanssasiskot, painakaa päälle, meitä ei saa syrjiä näin. Vaateteollisuuden punkerorasismista on tehtävä loppu! Isokokoisten nykyisestä vaatetarjonnasta päätellen, vaateteollisuuden palveluksessa on ihan vääränlaisia ideaköyhiä ihmisiä? Teette lähes pilaa meistä x--xxl naisista, noilla rumilla x--xxl loimillanne.

33

4929

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • matamimaxi

      En tiedä missä nettimaailmassa sinä olet asioinut, mutta minä löydän kyllä itselleni mieluisia, värikkäitä vaatteita kokoon 58/60 - 62/64 asti ihan suomalaisista nettikauposta ja/tai pienistä erikoisputiikeista ympäri Suomea, jotka toimittavat myös postitse. Eli, kyllä niitä on, mutta haku netissä vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä. Nuo ankeuttajavaatteet, jotka mainitsit, jätän nykyisin hankkimatta. Ompelijoiden puutteesta olen kanssasi kyllä täysin samaa mieltä!

      • MontakoXäää

        Jep ja eikös 44/46 XL ja 46/48 XXL... riippuen valmistajasta.


      • matamimaxi

        Juu, jotain tuota luokkaa
        S 34-36
        M 38-40
        L 40-42
        XL 44-46
        XXL 46-50
        XXXL 50-54


    • jämätumppiämmä

      Olen 160 cm pitkä ja aika vaikeaa on löytää vaatteita vaikka tällä hetkellä painan enää 74 kiloa.
      Hihat ja lahkeet edelleenkin liian pitkiä ja väritkin ihan kamalia.
      Mustaa en halua millään pukea päälleni.

      Haluamani värit on liilaa,ruskeaa,vihreää yms luonnon värejä.
      Toki värikkäämmätkin käy,kunhan koko vaate ei ole oranssi,keltainen tai pinkki.
      Samassa vaatteessa saa vaikka olla kaikki värit sekaisin.

      Tänään viimeksi kävin Budgetissa.
      En löytänyt mitään jalkaan enkä päälle...

      Tuntuu etten enää kohta jaksa kiertää kauppoja jotka tuottaa pettymyksen kerta toisensa jälkeen.

      Kamalaa kun ei löydä vaatteita mistään.
      Ei retkeilyyn,eikä kaupungille.

      Jos olet lyhyt ja paksu niin mistään ei tunnu löytyvän mitään...

      Ei jaksa enää lyhentää yhtään hihaa tai lahjetta....

      • 170cm77kg

        S-ketjun vaatevalikoimista saattaa löytää kokoisellesi vaatteita, sillä minulle, joka olen 170 cm pitkä, hihat ovat liian lyhyet ja yläosien vyötärö tissien alla. :D
        Muodikkaitahan ne eivät kylläkään ole.


    • kuckelq

      Kannattaa kurkata nettikauppojan plus-koot (suomessa lähinnä toimivat ruotsalaisketjut) ja niistä löytyvä D20-vaatekokosarja, jonka vaatteet (lähinnä housut) suunnattu lyhyille ja tanakoille. Kaikista sitä ei löydy.
      http://www.halens.fi/naiset-isot-koot-621/sorting$score,Descending/paging$1,50
      http://www.hm.com/fi/products/ladies/hm_plus
      http://www.lindex.com/fi/naiset/up-to-size-54/
      http://www.kappahl.com/fi-FI/woman/mallistot/xlnt/
      http://www.ellos.fi/plus?N=1z141na
      http://www.cellbes.fi/naiset-6248
      ja
      https://www.seppala.fi/fi/naiset/great-girls

    • mariioo

      Aina vaan netti netti. Haluan sovittaa ja ostaa heti. Ja miksi ei ole kauniita värejä isossa koossa vain rumia 70-luku värejä. Ja ne ainaiset porkkanahousut.Tikku-ukko akka vaatteita tyyliin, pallo keskikroppa ja tikut kädet ja jalat.Entäs jos on iso mutta silti tiimalasi muoto

      • temporamoderna

        Nykyaikana on netti. Ja yhä useampi kauppa siirtyy sinne, koska siellä asioivat kaikki. Eikä kivijalkakaupat pysty pitämään isoja varastoja juurikaan nettiin siirtyneiden asiakkaiden vuoksi. Deal with it.


    • Lady_G

      No antakaa vinkkejä suomalaisista nettikaupoista, joissa olisi huomioitu lyhyt vartalomalli, tiimalasi, isot rinnat, myös peppu löytyy.

      Ei käy siis mallit "joukkueteltta" eikä "niukka napapaita". Ei mitään viskoosi- ja polyesterirättiä. Laadukkaita vaatteita, jotka sopivat Suomen oloihin ja jotka kestävät.

      Etenkin tällä hetkellä hakusessa välikausitakki ja talvitakki.

      En siis etsi mitään googlauksen tulosta (osaan googlata itsekin) vaan että jollakin olisi oikeasti omakohtaista kokemusta jostain liikkeestä, merkistä ja mallistakin.

      Kiitos.

    • Lady_G

      Hei kiitoksia mahtavasta postauksestasi!

      Osuit oikeaan siinä että italialaiset merkit voivat käydä, nimittäin löysin ihmeen kautta takin tällä viikolla, ja se on erästä italialaista merkkiä, ja sellainen jossa on erittäin hyvä leikkaus isorintaiselle. Ei tarvinnut ottaa edes pluskokoa tällä kertaa, mikä oli hyvä, koska ko. firma ei sellaisia kokoja edes valmista.

      Olen joskus käynytkin tuossa Marina Rinaldissa Helsingissä, mutta en ole oikein sopivia vaatteita löytänyt. Tyyli on mulle vähän liian tätimäinen tai juhlava. Ja hinnat, juu ...

      Käyn läpi nuo listasi muut kaupat, siellähän oli pari, jotka eivät ole tuttuja mulle ennestään. Yritän nyt katsella noita italialaisia merkkejä. Onko sulla kokemusta siitä miten pitkiä pluskoon vaatteet ovat? Koska usein ongelmaksi tulee vaatteiden liian leveiden hartioiden ja selkäosan lisäksi liian pitkä mitoitus?

      Sitten ei puutu kuin tarvittavat rahat, koska kalliiksi tulee tälläisen vartalon pukeminen ihan perusvaatteisiin. Puhumattakaan miten paljon aikaa menee...

      • lavidaenorma

        On olemassa ns. D20-koko eli vaatteita lyhyille xl-kokoisille naisille (ainakin käytössä Suomessa). Alla esimerkkinä mittataulukko yhdestä nettikaupasta:
        Lyhyt n. 156-164 cm = D20-sarja
        Koot D20 D21 D22 D23 D24 D25 D26 D27 D28 D29
        Rinnan ympärys (A) 92 96 100 104 110 116 122 128 134 140
        Vyötärön ympärys (C) 80 84 88 92 98 104 110 116 122 128
        Lantion ympärys (D) 103 106 110 114 119 124 129 134 139 144
        Nuo nrot siirtyivät eri kohtiin, mutta siis esim. koko D27 tarkoitettu naisille, joiden rinnan ympärys 128 cm, vyötärön ympärys 116 cm ja lantion ympärys 134 cm. Näitä kannattaa yrittää bongata, varsinkin ruotsalaisnettikaupoista, joita Suomessakin on. Muistaakseni olen nähnyt myös saksalaista muotia kauppaavissa lehdissä.

        Toinen maa, josta voi löytyä lyhyitä xl-malleja on Ranska Saksan lisäksi? Esim. Elloksen Taillissime-merkin vaatteissa olen nähnyt ainakin lyhyitä housumalleja. Toinen merkki lienee tuo La Redoute. Kannattaa tsekata näiden kokotaulukot
        http://www.ellos.fi/taillissime/ale
        http://www.ellos.fi/la-redoute/ale/naiset

        Käytin hakusanoina esim. 'plus size curvy petite' ja esiin tuli esim.
        https://bellatory.com/clothing/Short-Fat-and-Stylish-a-Fashion-Guide-for-the-Plus-Size-Petite
        http://thecurvyfashionista.com/2013/03/petite-and-plus-size-8-places-to-shop-and-a-few-tips/
        http://thecurvyfashionista.com/tag/petite-plus-size/
        https://www.buzzfeed.com/melissaharrison/petite-style-tips?utm_term=.le3rGqR72n#.wd3O17BVE9
        Näistä voi taas yrittää bongata merkkejä, taitavat tosin olla lähinnä pukeutumisvinkkejä...


      • lavidaenorma

    • Lady_G

      No ehdin käydä läpi tuon Marina Rinaldin, ja niinhän se oli siskot, ettei liikettä ole enää Suomessa. Eikä Stockakaan enää myy ko. merkkiä. Mutta netistä saa.

      Mutta eipä sieltä Rinaldin nettisivultakaan tai Zalandosta oikein sopivia vaatteita mulle löytynyt. Suoraa leveää roikkuvaa lyhyttä mallia, keinokuituja, tosin kalliimmalla hinnalla kuin muualla. Eikä noista mitoituksista saanut selvää, kun oli vain koot, eikä varsinaisia kehon mittoja. Tämä on verkossa ostamisen ongelma, tietoja ei anneta tarpeeksi valintaa varten.

      Mutta ehkä joku muu löytää tuolta jotain sopivaa. Vaikutti että mallit on tehty enimmäkseen omppumalliselle.

      Pitänee katsoa noita muita liikkeitä, jos sieltä löytyisi meikäläisellekin jotain päällepantavaa.

      • lavidaenorma

    • Lady_G

      Kävin vielä läpi tuota Ellen listaa, mutta aika onnetonta oli: usea nettisivu oli ajettu alas. Ilmeisesti liike lopetettu. Sama vika vaivaa noita muitakin nettisivustojen antamia kauppoja, joko lopetettu tai uusia vaatteita ei ole nettisivulla.

      Ja niissä, joissa jotain vaatteita oli, niin esim. yläosissa yllättävän paljon sitä polyesterhalattia tai lyhyttä kinkkanaa puseroa. Eli ei mulle sopivia materiaaleja eikä leikkauksia. Mangon plus kokoelma oli täydellinen pettymys.

      Suoraan sanoen, kävin läpi nuo kaikki, enkä löytänyt yhtäkään vaatemallistoa, joka olisi ollut, että "jess, tässä!".

      Eli aika ankeaa.

      • lavidaenorma

        Okei, jos näin on, niin valitettavaa. Minä olen oman panostukseni probleemisi antanut, joten nyt toivotan enää vain hyviä jatkoetsintähetkiä googlettelun parissa!


      • Lady_G

        Niin tuohan se ongelma onkin, että googlettamalla löytää pinnallisesti kaikkea, mutta todellisuudessa kun rupeaa katsomaan vaatteiden materiaaleja ja malleja, ne ovat samaa kamaa kuin kaupoissa Suomessa.

        Turha närkästyä. jos sun googlettamasi jutut eivät käyneet, minähän en pyytänytkään apua googlettamisessa, vaan etsin omakohtaisia kokemuksia merkeistä ja malleista, jotka käyvät.

        Ideasi ranskalaisista ja italialaisista vaatteista oli hyvä, mutta niiden ostaminen verkosta on vaikeaa. Siellä vielä monet liikkeet toimivat kivijalkapohjalta.


      • lavidaenorma

        En ole närkästynyt, kiitos huolestasi. Totesin vaan että on olemassa ihmisiä, joita ei voi tai ei kannata auttaa, joten turha on minun tai kenenkään muiden tuhlata enempää aikaa tuhoon tuomittuihin yrityksiin ja toivottaa vain hyvää jatkoa ja menestystä etsintöihin.


      • chubbylove
        Lady_G kirjoitti:

        Niin tuohan se ongelma onkin, että googlettamalla löytää pinnallisesti kaikkea, mutta todellisuudessa kun rupeaa katsomaan vaatteiden materiaaleja ja malleja, ne ovat samaa kamaa kuin kaupoissa Suomessa.

        Turha närkästyä. jos sun googlettamasi jutut eivät käyneet, minähän en pyytänytkään apua googlettamisessa, vaan etsin omakohtaisia kokemuksia merkeistä ja malleista, jotka käyvät.

        Ideasi ranskalaisista ja italialaisista vaatteista oli hyvä, mutta niiden ostaminen verkosta on vaikeaa. Siellä vielä monet liikkeet toimivat kivijalkapohjalta.

        'Kuullostit' sen malliselta mimmiltä,että voisin kanssasi lähtee kaupoille,vaikka makutuomariksi...😘


      • chubbylove

        Ja kun et makutuomariksi huolinut😟niin itse löysin tuollaisen kun Jills.fi,löytyy jtn vähän sexympiäkin, ja joitain 'nahka'-asujakin...😉


    • dios

      Cellbes ja Klingel on isoja kokoja netistä löytyy.

    • Tanttako

      Itse olen kokoa 46-48 yläosa ja 42-44 alaosa. Ikää 55. Vaatteet löydän ihan suurehko suomalaisen kaupungin liikkeistä. Eikä mielestäni mitään Tanttavaatteita, toki ei nuorisomuotia . Voimia, Np, Gerry Weber,

      • Niin_suhteellista

        Nuo kokonumerot voidaan tulkita pikemminkin keskikokoon, niitä löytyy vielä helposti. Mutta kun kokonumerot alkaa vitosella kuten minulla, alkaakin tulla ongelmia.


      • KlingelFani
        Niin_suhteellista kirjoitti:

        Nuo kokonumerot voidaan tulkita pikemminkin keskikokoon, niitä löytyy vielä helposti. Mutta kun kokonumerot alkaa vitosella kuten minulla, alkaakin tulla ongelmia.

        Klingelillä ainakin on nykyään uusi mallistoja tosi kauniita vaatteita isoille naisille ainakin kokoon 54 asti.

        Tässä näitä olisi ja viimeisessä postin keltaisessa "Postinen" kuoressa oli vielä sisäpuolella Klingelin alennusilmoitus tarjouskoodi 6973 ilmainen toimitus (5,90)

        http://www.klingel.fi/naiset-isot-koot/


      • BigMomma

        p.s Isoja kokoja on 62-66 asti, tuoteryhmästä riippuen.


    • lissukka77
    • UllaPopken

      Olen 165cm ja painoakin 133kg. Vaatteita olen löytänyt Sarafaani (Riihimäellä myymälä samoin Oitissa) myös netti. NP housukauppa ,myymälä Riihimäellä samoin Lahdessa sekä Lempäälässä Ideaparkissa , myös netti. Isosisko Turussa.. Lorella useammassakin kaupungissa. Lorella myy kohtuuhintaista Ulla Popken mallistoa (päällysvaatteita ja alusvaatteita).. Zizzi ainakin Hyvinkää jaTampere. Onhan näitä...

    • fillaritäti

      Zizzi lopetti Hyvinkäällä. En itsekään siellä koskaan käynyt, jotenkin ahdisti sen myymälän pienuus. Jos siellä oli kaksi myyjää ja kaksi asiakasta, ei paljon enää voinut työntyä sekaan. Olen myös niin tottunut nettitilaaja, etten tykkää käydäkään liikkeissä - yleensä toteamassa, ettei ole mulle mitään. Zizzin hinnat oli aika kovia. Mutta sillä on nettikauppa. Klingelistä voi jotain löytyä, varsinkin jos tykkää paidoita, joissa välkkyy ja kiiltää... Ostan nykyisin rintaliivitkin netistä, oliskohan Klingel, josta saa kunnollisia eikä tarvitse sovituskopissa hikoilla. Olen saanut todellakin ihan sopivia, kun vaan muistan kokoni. Vaikeinta on ostaa housuja. Nytkään en omista talvihousuja, vaikka fillaroin. Housuissa ei saisi olla vetoketjua vaan ns. "helposti päälle puettavat". Mutta kohtahan se tulee kevätkin ja kesällä voi pukea ne lehdissä niin haukutut capritkin :) On ne vaan niin mukavat!

    • pursuaakyllä

      Ja entäs farkut. Jos ei halua niitä iänikuisia joka Läskillä näyttäviä leggins slimejä. Haluaisin sovittaa mutta en tiedä missä myytäisiin esim.mm.Leviksen ja Hillfigerin pluskokoja leveät lahkeet tai flare, niitä on usassa muttei kai Suomen liikkeisiin tuoda.

    • Anonyymi

      https://link.webropolsurveys.com/S/44D3D9E090B06645

      Kiinnostaisiko käsityönä valmistetut lasten uniikit vaatteet tai entäpä aikuisten plus koon vaatteet. Tai vaikkapa asusteet (pipot, huvit ja tonttulakit). Käykää vastaamassa kyselyyn, niin autatte ideassa eteenpäin. Kysely on anonyymi. Vastauksiin menee aikaa noin 2 minuuttia, maksimissaan 10 (mikäli haluaa vastata avoimeen kysymykseen täydennystä).

    • Anonyymi

      Hei,

      Mikäli pikamuotivaihtoehtoja ei löydy, niin vaihtoehtona voisi olla pienemmät muotisuunnittelijat, jotka tekevät vaatteet mittojen mukaan. Useimmiten pienempien suunnittelijoiden hinnat ovat korkeampia kuin isojen toimijoiden, mutta ainakin vaatteiden pitäisi istua päälle paremmin ja vaatteet kestävät pidempään. Ystäväni oli tilannut puuvillahousut alla olevalta studiolta ja muistaakseni kysyi sähköpostilla hänelle sopivat mitat housuihin ja sai erikoismitoilla housut samalla hinnalla (siihen nähden toi 89 euroa housuista ei tuntunut niin pahalta).
      Jos kiinnostaa: https://nadabellam.com/

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1779
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1694
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      104
      1525
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      69
      1521
    5. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      72
      1508
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      58
      1395
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      16
      1371
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1202
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1150
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1135
    Aihe