En pelkää enää

8383

Kun olin lapsi, äitini kuoli syöpään. Oli lohduttoman surullista ja pelottavaa nähdä kuinka ihminen kuihtuu silmissä, laihtuu luurangoksi ja menettää voimansa. Siitä asti olen pelännyt syöpää.

Olen vuosien varrella käynyt useita kertoja lääkärissä itkemässä huolissani milloin mitäkin oiretta, varmana, että nyt oire on merkki syövästä. Milloin oireena on ollut vatsakipu, milloin kuukautiskivut tai luomet iholla.

Tähän asti joka kerta olen saanut "puhtaat paperit". Elämää suurempi huojennus on kestänyt aina muutaman viikon, jonka jälkeen syöpäpelko on aina alkanut hiipiä uudelleen mieleen.

Nyt jälleen suvussamme eräs rakas ihminen on päättämässä matkaansa kanssamme syövän vuoksi. Taas, on ollut sydäntäsärkevää nähdä rakkaan ihmisen kuihtuvan ja katoavan pois luotamme. Niin epäreilua, sanoin kuvaamattoman surullista ja epätodellista.

Näin aikuisena tilannetta osaa kuitenkin käsitellä eri tavalla. Lisäksi olen huomannut, että syöpää kohtaan tuntemani valtaisa pelko on alkanut väistyä. Olen kai alkanut ymmärtää, että loppujen lopuksi, syöpä tulee jos on tullakseen. Se vain tulee ja thats it. Lapsuudesta asti käymäni hippaleikki syövän kanssa ei siis ole keino pelastautua.

Niin rajulta kuin kuulostaakin, elämässä on kai vain hyväksyttävä, että syöpä ja sen myötä kuolema, on jatkuvasti läsnä oleva "näkymätön matkakumppani", joka kulkee jatkuvasti rinnallamme. Emme voi tietää tai edes estää sitä hetkeä, kun se ottaa meistä kiinni ja pysäyttää matkamme. On vain hyväksyttävä, ilman pelkoa ja elämän jokaisesta hetkestä nauttien, että jonain päivänä meidän on jätettävä matkamme kesken ja hyvästeltävä rakkaimpamme.

Uskon, että aika täällä tulee käyttää elämästä nauttimiseen, ympärillä oleville ihmisille ilon tuomiseen, rakkaiden kanssa elämän jakamiseen - ei kuoleman pelkäämiseen.


Kaikille niille, jotka pelkäävät syöpää

5

146

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joelämäänähnyt

      Olen jo iässä, jossa odotettua elinaikaa on parhaimillaan enää kolmannes jäljellä. Olen minäkin saanut kokea sen että ystäviä ja sukulaisia riutuu pois syövän tai muun vakavan sairauden murtamana. Onneksi kivunhoito on nykyään tehokasta ja saattohoitoonkin on panostettu. Äitini kolmessa sisaruksessa on ollut syöpä, mutta yksikään heistä ei siihen kuollut. Isäni sisko ja kaksi enoa menehtyi syöpään. Kyllä se joskus mietityttää, että olisi se hirveä paikka sairastua syöpään.
      Kuitenkin onko sitten parempi kuolla pikkuhiljaa Alzheimeriin, saada aivoinfarkti, sydämen vajaatoiminta, ym.
      Kun alkaa tällaiset ajatukset vaivaaman, niin käännän ajatukset Jumalaan, joka on elämäni antaja ja päivieni säätäjä. Tuskin sitä elinpäiviensä määrää, joka on meille maksimissaan säädetty voi lisätä, huonoilla valinnoilla ja elämäntavalla voi kyllä lyhentää ja elämän laatua heikentää. Yritän liikkua, syödä terveellisesti ja sitten saa jättää homman Luojan käteen. Ihminen halua kuolla ja kammoaa kuolemaa, mutta eihän kuolema sitenkään ole päätepiste.
      Kyllä puhuminen, asioiden pohtiminen ja oikeanlainen järkeily auttaa.
      Sinun kannattaa puhua ja käsitellä ne pahan olon ja ikävän tunteet pois, jotka äitisi varhainen poismeno on sieluusi jättänyt. Eihän se hyvä asia ole jos sairastuu vakavasti.

    • apila-anna

      On turhaa alkaa pelkäämään jotain mahdollista, tulevaa sairautta. Kukaan ei meistä tiedä, mitä hetken päästä tapahtuu. Voimme jäädä vaikkapa tänä iltana rekan alle ja se on sitten siinä. Kuolla voi niin monella tavalla. Totuus on, että jonain päivän me kaikki kuolemme, mutta ehkä se päivä ei ole vielä tänään. Nautitaan elämästä!

    • Enhaluukuollatänäyönä

      Ei suvussa syöpää. On annettu tukea ja tilanne ei toivoton. Hoidot vaan täytyy kestää, olla tyytyväinen,ettei jätetä kuolemaan.

      Onneksi se tuli vasta nyt

    • shoidot

      Syöpäperkeleen ilmaantumisen todennäköisyyteen voi itse vaikuttaa paljon. Puolet syövistä johtuu ihmisten omista elintavoista.

    • Secondchance

      Sairaus opettaa. Opettaa elämään ihmisiksi. Kova koulu, mutta olen silti kiitollinen. Huomaan, että minulla onkin voimia elää oikein ja yllätys, yllätys, olenkin onnellisempi näin, elämällä oikein. Ei enää ahdistuksia, enemmän hyvää oloa ja osaan nauttia elämästä.

      Eihän kaikkea voi saada. Asiat eivät mene oman pillin mukaan. Eikä tarvitsekaan. Sekin on kova koulu. Mutta elämä viisaampi kuin minä.
      Täytyy nauttia asioista, joita on , eikä surra sitä mitä ei ole.

      Ja lopultako tajuan, kuinka hauras elämä on. Se voikin loppua, ennen aikojaan. Siihen voin itse vähän vaikuttaa, vain vähän.
      Haluanko sittenkin elää, vaikka luulin elämänhaluni jo menneen

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1368
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1240
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1165
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1125
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      13
      1078
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1057
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      31
      1027
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1023
    9. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1022
    10. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1011
    Aihe