Tämä on aivan absurdia!!!

maailmanmenoa

Asian on näin, että olen sosiaalisesti suunnilleen alinta luokkaa, mutta älyllinen kapasiteettini riittää aika monta porrasta ylemmäs, ja ihmiset ei voi sietää tätä ilmiötä, vaan suuttuvat siitä toinen toisensa jälkeen.
Itse kuitenkin sairastun siitä, jos esitän älyllisesti alinta tasoa,( mitä olen myöskin kokeillut ratkaisuksi tilanteeseen), vaikka en sitä ole läheskään. (Kun nyt koulussakin aina sain luokan parhaat numerot. Ja muutenkin olen suoriutunut älyllisesti suhteellisen vaativista tehtävistä.)
Olemukseni ilmeisesti jotenkin haastaa tavanomaisen luokkajaon, mistä melkein kaikki ovat minulle suutuksissaan, vaikka olen heille vain ilmaissut rakkautta ja/tai kunnioitusta parhaani mukaan.
Tilanteenhan ratkaisisi teoriassa vain se että sosiaalinen luokkani ja älyllinen kapasiteettini vastaisivat toisiaan. Tarkoituksella tyhmistymistä en voi enää pitää vaihtoehtona, koska se on ollut aivan järjetöntä järkevän ihmisen sellaista tehdä.
Toisaalta sosiaalinen luokkanikaan tuskin koskaan kohoaa, koska tämä ristiriita minussa suututtaa niin suurta osaa ihmisiä, ettei minua oikeastaan haluta mihinkään ryhmään.

No onneksi kelpasin luokiteltavaksi edes aspergeriksi.

4

137

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kysynvielä

      Voitteko kertoa minulle mikä niin ratkiseva ero siinä onm että lukeeko jotakin kirjoja johonkin oppilaitokseen kirjauteena tai yksin kotonaan kenenkään tietämättä nettikaupasta tilaten ?
      Minulle siinä on se ero, että jälkimmäistä voi harrastaa vähemmällä määrällä häiritseviä aistiärsykkeitä, ja tämä niinku tekee minusta alimmastakin alemman.

    • Breda

      Nimimerkki "maailmanmenoa" kirjoitti olevansa "sosiaalisesti suunnilleen alinta luokkaa" mutta älyllisesti monta porrasta ylempää.

      Tuo on monelle aspergerille tuttua. Se sosiaalisuus, joka on aspergerille luontaisinta, määritellään enemmistön keskuudessa alhaiseksi, koska se ei muistuta riittävästi enemmistölle luontaista sosiaalisuutta. Juuri sosiaalisessa käyttäytymisessä ja kommunikoinnissa on eroa aspergerin ja ns. normaalin ihmisen välillä. Jos aspergereja olisi enemmistö niin heille tyypillinen sosiaalinen käyttäytyminen kaikkineen olisi normi, josta poikkeavia pidettäisiin alhaisina.

      Ryhmiin mukaan haluaminen ei ole hyvin älykkäille ihmisille tyypillistä. Miksi näin? Koska hyvin älykäs todennäköisesti ei saa ryhmän vaatimattomasta älyllisestä tasosta mitään vaan turhautuu.

      Minun havaintojeni mukaan moni älykäs aspergeri on ratkaisuut tuon "maailmanmenoa"-nimimerkin kuvaaman ristiriidan niin että on keskittynyt tietoisesti kehittämään sitä, missä on hyvä (eli älyllistä puoltaan) ja jättämään ikävystyttävän keskinkertaisen enemmistön pakkomuotittaman sosiaalisuuden vähemmälle. Esim. kirjailijat toimivat juuri näin. Kirjojensa kautta he saavat viisautensa pysymään kaikkien halukkaiden saatavilla ja samalla välttyvät turhautumasta liiallisessa sosiaalisuuden höpöhöpö-huumassa ja somehysteriassa, jossa nykyään niin moni massaluonnereppana niin pahasti riippuvaisena elää ja voihkii.

    • Niinonabsurdia

      No älykkyyttä on niin monenlaista. Itselläni on assi-ystävä ja menee ihan hermo, kun hän ei ymmärrä mielestäni "mistään mitään". :D

      Kaikki pitää näyttää kädestä pitäen kuin pikkulapselle, eikä siltikään osaa. Keskustella hänen kanssaan ei pysty mistään, mikä yhtään liippaa henkevämpää aihetta.

      Kuitenkin hän on joskus päässyt ylioppilaaksi, valmistunut yliopistosta turhalla koulutuksella, jota ei ole koskaan työelämässä tarvinnut eli on ollut koko ikänsä myös työtön.

      Ulospäin hän näyttää kyllä melko seesteiseltä, mutta en tiedä mitä myllerrystä hän sisällään käy. Tosi on, että kaikki mitä hän tekee, menee vähän poskelleen, mutta onneksi hän ei itse sitä huomaa.

      Toivon, ettei hän koskaan tule huomaamaan olleensa sittenkin vain keskivertoälykäs vai olisiko parempi huomata ja tunnustaa olevansa ihan tavallinen talliainen kuten muutkin. Ei sen fiksumpi, eikä merkittävästi tyhmempikään?

      • maailmanmenoauudestaan

        En ole varma kuulostaako hän kuvauksesi perusteella tavalliselta. :)
        Jos hän ajattelisi olevansa kuten ei-assit pitäisikö se paikkansa ?

        Olen itse tajunnut juuri koko elämäni ajan jatkuneen ongelmani:
        Keskustelut ihmisten kanssa lisäävät vaikeuksiani, eivät vähennä niitä.
        Ei kukaan ymmärrä minua kumminkaan ja minä vain joudun täyttämään pääni heidän eriskummallisilla ajatuksillaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      298
      3325
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1629
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1480
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1349
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1250
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1230
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      45
      1151
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1127
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      157
      1044
    Aihe