Kuinka jaksatte työttömänä?

Aahdistaa

Onkohan täällä muitakin yi 50 v. jotka ovat olleet yli 4v. työttömänä?

Miten menee? Minulla ei ainakaan oikein mitenkään :(

Tietysti kiva et on kesälomaa rajattomasti ja aikaa vaikka mihin mut rahaa ei tule mistään. Kelan peruspäivärahalla kun ei elä, on nääs ollu aiemmin elämä ja lainaakin tullut otettua sen vuoksi asumiseen.

Harvoin haastatteluja ja itseni kokemukselle käyviä hommia. Oikeastaan nyt ei mitään haettavissa.

68

769

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KoiranLihaKuuri

      Voi köyhänäkin olla onnellinen, siis vaikka ei ole rahaa kuin huonoon ruokaan !!
      Tärkeintä on arjen sivistys ja henkinen laatu elämä !

      Itse olen 55v, ja kun 50v tuli täyteen, niin ei enää töitä löydy. Kumma maa on tämä, haaskaa hyvää työvoimaa !!
      Mulla on vapaa-aikaa, siis aitoa elintasoa, jota yritetään nyt pilata ja tuhota typ mopa häirinnällä ja terrorilla. Olen kuunnellut sitä mopa huuhaata tämän vuoden jo.

      Kesä menee ok. Mulla on vanha asunto-auto, mutta ei ole varaa sillä ajaa, ja ei ole varaa törkeisiin tasavero liikennevakuutuksiin ja maksuihin.
      Niinpä olen pitänyt sen auton paikallaan ja ollu autolla kesällä, grillaillu ja viettänyt vapaata laatuaikaa.
      Talvella olen kerrostalo luukussa kuten moni muutkin.
      Köyhyys näkyy juuri siinä, että ei ole varaa kuluttaa. Vaatteet, kengät yms on vanhoja, jne.
      Mutta kun en ole koskaan ollut mikään ahne kokoomus nuori ja kiiltävän perään, niin menee tällainen luomu elämä ok.

      Ei vanhan työttömän kannata hermostua tai kärsiä. Käytännössä köyhällä ei Mitään ole tehtävissä, ei ole vaikutusvaltaa. Ja hallitukset jauhaa eu potaskaa,,, yms. Joten Sama suomen alasajo jatkuu vaan.
      Ja vertauskuvallisesti vinkkinä, että Jos kova näläkä iskee, niin voi vaikka syödä ahneen kokoomus nuoren tai sdp idealisti nousukkaan, tai komposti vihreän, tosin niiden liha kuulemma muistuttaa sitkeää ahnetta hullua koiraa.
      Ja Turhia Lemmikkejä olisi paljon syötäväksi asti. Jos saisi esim kiinasta koira liha wokki ohjeita, niin voisi grillata noita ylimääräisiä kuljeskelevia koiria,,, nam nam...

      • Köyhäilyäsuomessa

        Samoja huveja täällä, kesällä grillailua ja rentoa elämää.
        Ja toi köyhyys alkaa tuntua kun on pitkään työttömänä. Niin on niin köyhä, ettei ole edes kunnon vaatteita, siis vaatteita, joilla menisi esim. töihin, tai kenkiä. Työmatkatkin jäisi tekemättä kun ei ole varaa autoon ja auton käyttö maksuihin, vakuutuksiin, katsastukseen. Kaikki Autoilun tasa verot tekee autoilun mahdottomaksi köyhälle !! Mutta halvaksi rikkaalle.
        Maaseudulla ei enää ole julkisia kulkuneuvoja, joten liikkuminen ei onnistu pitkälle köyhältä. Köyhä on jumissa.
        Esim. mulla oli kovan pohdinnan takana, että katsastanko vanhan auton, mutta täytyi toimia niin, että katsastus maksut piti käyttää omaan ruokaan.
        Parempi syödä sentään itse !
        Ruokaa just saa, vaatimatonta, muuhun raha ei riitä.


      • KöyhäTyötön

        tasa verot ja maksut ovat työttömälle liian korkeita !
        esim. auton pito ei enää onnistu. ( trafi , katsastus, vak, alv, bensiini..huolto, renkaat, yms. palvelut on aivan liian kalliita..työttömälle ).Oli itsekin luovuttava autolla ajosta.
        Ja jos yrittää ajaa autolla ilman kalliita hallinto maksuja, niin saa niin isot sakot, että joutuu velkavankeuteen, tai ulosottoon........talous romahtaa. Salaa ajelu ei onnistu kun poliisilla on valvontalaitteet! kuulemma aika nopeasti jää kiinni ja saa tuhansien eurojen sakko maksut !!!
        Joten ei minullakaan ole enää työmatka kulkuneuvoa !
        kela korvauksella saa ruuan, muuhun kulutukseen ei ole varaa.
        Alkaa näkyä vaatteissa tämä köyhyys jo. Köyhä näyttää köyhältä, ei tarvita muuta daavidin tähteä rintaan !! kätevä luokitus systeemi. kokoomus suomessa.


      • LiianKorkeatPalkat

        Se on hallinto korruptiota !!!
        - esim. trafi ajoneuvohallinnossa on keskipalkka reilusti yli 5500 e/kk.
        - joten noiden byrokraattien elättäminen maksaa !!!!


      • Pitkäaikatyötön
        LiianKorkeatPalkat kirjoitti:

        Se on hallinto korruptiota !!!
        - esim. trafi ajoneuvohallinnossa on keskipalkka reilusti yli 5500 e/kk.
        - joten noiden byrokraattien elättäminen maksaa !!!!

        "- esim. trafi ajoneuvohallinnossa on keskipalkka reilusti yli 5500 e/kk."

        Mihin perustat väitteesi?
        Juha Kenraali, Liikenteen turvallisuusviraston autovero-osaston osastonjohtaja:
        "– Trafista on viime vuosina tehty kovanluokan asiantuntijaorganisaatio, ja tästä syystä se keskipalkkakin on lähtökohtaisesti korkeampi. Silti meillä liikutaan noin 4000 euron tietämillä keskipalkan suhteen, Kenraali päättää." http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000000858367.html


    • eeeeee111111111

      58 vuotias ja 2 vuotta työttömänä tässä ja olin työvoimahallinnon osoittamassa koulutuksessa ja taas ennen tuota olin työttömänä. 2010 päättyi työni ja siintä asti ollut tuota työttömyys jaksoja. Jaksaa pitää ja en osta kaikkea kaupasta kallista ja 30% hintaan saa ihan juuri sitä mitä haluaa. No, etuhan tuo on kun pysyy hoikkana ja ei ole ainaista jääkaapilla käyntiä. Tuskin tähän ikään saa mitään töitä ? vaan varmaankin taas ilmaista työtä ja 9 e päivä työtä. Mutta toivon jo että pääsisin eläkkeelle. Varmaankin tuossa 64 vuoden iässä? Ja en ole niin tervekään enään eikä tästä nuorrukkaan. Päivä kerrallaan edetään mutta tavallaan olen tyytyväinenkin kun elämähän on elettävä meni se hyvin taikka huonosti.

      • vanhathoitoon

        Eivätkö ole typ mopa hoitoa sulle vielä pakko tarjonneet ?
        Mulle 55v, tuli pakko mopaa. Ja nyt kuulemma syrjäytymistä voi estää tekemällä töitä ilman palkkaa tai kuntouttavassa.
        Niinpä ehdotin hommia ilman palkkaa niille typ mopa naisille ja kuntoutusta myös. Tilanne selvästi tulehtui keskusteluissa. vielä ei ole tullut karenssia, vaikka sillä on jo uhkailtu.
        Kuitenkaan en aio orjaksi tai hulluksi alkaa......


      • vanhathoitoon

        Tuossa alla oli joku jo ymmärtänyt kirjoittamani väärin. joten selvennys tässä;
        - niille mopa typ kapoille tarjosin heidän omaa lääkettään. Henkilökohtaisena vaihtoehtona virkailijalle omaa kuntoutusta, ja omaa palkatonta työtä, jolloin mopa henkilö ei syrjäydy todellisuudesta..
        Selvästi eivät itse olleet yhtään kiinnostuneet palkattomasta työstä ja kuntoutuksesta.
        - siksi se tilanne kärjistyi ja tulehtui.
        - mutta minulle olisivat noita hullun eväitä tarjoilleet !!! moraalitonta menoa toi mopa !
        - aika yksipuolista on mopa typ hallinto kapoilu !


    • öttiäinen

      12vuotta ihminen mukautuu kun on pakko

      • uuuuskon

        Eihän karenssia voi tulla sulle jos itse ehdotat hommia ilman palkkaa ja kuntoutusta myös.
        Tai kuitenkaan et aio orjaksi tai hulluksi alkaa ?
        EN YMMÄRTÄNYT SELITYSTÄSI NYT OIKEIN ?


      • pilkunviilajatongelmana

        Hän kai ehdotti niitä palveluita mopa toimihenkilöille.........
        ja opiksi vielä että, älä saivartele....


    • lähtöä-vailla

      2 vuotta työttömänä ensimmäsitä kertaa elämässä (34 vuotta työelämässä) ja ikää tuli just 54. Töitä etsin aktiivisesti vielä alkukesään asti muuta ei ole edes haastatteluun pääsyt joten annoin olla. Justiin on pystynyt laskut maksamaan mutta pian tipun kelan rahalle ja siiten tulee loppu. Ainut lohtu on ettei tätä sontaa tarvitse kauan onneksi kestää ja sairas toive että tulisi joku tauti ja tappaisi.Hokutus on myös jouduttaa lähtöä tästä paskasta maailmasta koska joskushan täältä lähdetään ja vuosi sinne tänne on aivan sama. Vielä on jotain ilonaiheita mutta yhä harvemmin juuri rahan puutteen takia. Mihinkään ei voi lähteä ja talvi pelottaa kun jumituu vielä enemmän neljän seinän sisälle. No onneksi te-keskus ei ole kiusannut kursseilla vähään aikaan, taitaa olla sieltäkin rahat loppu.

      • AhneusKuriin

        älä kolkkaa itseäsi, vaan kolkkaa ahne porvari ! tai kolkkaa ahne vihreä, tai kolkkaa ahne pervo sosialisti.
        Siitä hyötyy koko kansa !


      • arvo.ton

        Samanlaisia ajatuksia, eli toivon että sairastuisin pian vaikka nopeasti leviävään syöpään tai johonkin muuhun vakavaan sairauteen, joka veisi nopeasti hautaan. Yli 50 vuotias kun on työmarkkinoille kelpaamatonta ongelmajätettä. Ja jos sinulla ei ole työtä, olet alinta pohjasakkaa tässä yhteiskunnassa, jossa arvotetaan ihmisiä sen perusteella, että onko hänellä työtä vai ei.


      • arvo.ton kirjoitti:

        Samanlaisia ajatuksia, eli toivon että sairastuisin pian vaikka nopeasti leviävään syöpään tai johonkin muuhun vakavaan sairauteen, joka veisi nopeasti hautaan. Yli 50 vuotias kun on työmarkkinoille kelpaamatonta ongelmajätettä. Ja jos sinulla ei ole työtä, olet alinta pohjasakkaa tässä yhteiskunnassa, jossa arvotetaan ihmisiä sen perusteella, että onko hänellä työtä vai ei.

        Sitä toivoo suuressa viisaudessaan myöskin maan hallitus ja eliitti.
        Oletko jo antanut näille periksi?

        Arvostuksen peruste on juurikin tuo työ, eikä lainkaan se, tuleeko työstä maksettavalla korvauksella lainkaan toimeen.


      • delta00

        Kaikille keskuksille ei valitettavasti raha riitä, te-keskuksen rahat on tarvittu toisille tärkeämmille keskuksille, maahanmuuttokeskuksille.
        Ja sitä kautta tulee mieleen tuo toiveesi tappavasta taudista, sitä kai toivoo maan hallituskin tässä kansanvaihtovimmassaan.
        Ja siellä erityisen suurella lämmöllä tämä vatti-vartiainen, jonka pärstä näyttää koristavan päivälehtienkin etusivuja harva se päivä.


      • jbhvvvnnvvn
        arvo.ton kirjoitti:

        Samanlaisia ajatuksia, eli toivon että sairastuisin pian vaikka nopeasti leviävään syöpään tai johonkin muuhun vakavaan sairauteen, joka veisi nopeasti hautaan. Yli 50 vuotias kun on työmarkkinoille kelpaamatonta ongelmajätettä. Ja jos sinulla ei ole työtä, olet alinta pohjasakkaa tässä yhteiskunnassa, jossa arvotetaan ihmisiä sen perusteella, että onko hänellä työtä vai ei.

        Surullista puhetta. Nössön ja hyväksikäytettävän orjan puhetta. Alistuu heti kuin juutalainen kaasukammiojonossa. Senhän takia mikään ei muutu kun on helppo kyykyttää tuollaista porukkaa. Riittää vaikka yksi ihminen huutamaan tuhannelle, että hypätkää kalliolta alas ja niin tapahtuu.


      • lähtöä-vailla

        Päivä se vaan lähestyy......meni nopsasti tämä kesä.


      • lähtöä-vailla
        AhneusKuriin kirjoitti:

        älä kolkkaa itseäsi, vaan kolkkaa ahne porvari ! tai kolkkaa ahne vihreä, tai kolkkaa ahne pervo sosialisti.
        Siitä hyötyy koko kansa !

        Saatana tänään tuli sellanen olo että pitäsköhän sitä vielä hetken aikaa kattoo. :)


    • Itseäni ei asia välittömästi kosketa, mutta kun katselin tuossa vapaana olevia työpaikkoja pisti tosi ranskasti silmään, että haettiin sähköasentajaa jossa palkkatarjous 1490 €/kk. Kenen kannattaa edes kylkeään kääntää moisella summalla, sillä ei Suomen elinkustannusten hintatasolla kateta elinkustannuksia.
      Täällä on asiat nyt jo ajettu siihen malliin, ettei täällä kannata muu status kuin turvapaikan hakija.

      Jos kansa tähän tyytyy, niin mikäs siinä. Toinen vaihtoehto on oikaista rintama ja rivit ja aloittaa vaikka allekirjoittamalla Tynkkysen aloite eu-kansanäänestyksestä, www.kansalaisaloite.fi.

      Olemalla hallinnon ja eliitin pyöriteltävänä syyllistettävänä ja ennen kaikkea siihen tyytyminen ei tule koskaan tilannetta parantamaan, siihen ei auta muu kuin joukkojen kokoaminen näiden aloitteiden taakse.
      Mitä enemmän sinne nimiä kertyy sen suurempi pakko hallinnolla on toteuttaa vaatimus.

    • näintäällämaalla

      itse olen 37 ja pari vuotta työttömänä. Yhen koulutuksen kävin mutta sekin aika katsotaan niin että olen työttömänä ollut. Eipä tuonu töitä se 9kk kestävä työvoimakoulutus. Kuitenkin ihan hyvin jaksan. En stressaa. Töitä haen sitä mukaan kun sopivia paikkoja tulee tarjolle. Jos en saa töitä niin sit en saa ja jos saan niin hyvä. En siitä masennu jos en saa jotain työpaikkaa.

      Kyllä mä töitä tekisin 10h tuntipalkalla vähän kauempana tai tässä kylän lähellä pienemmäkkäkin vaikka 8-9e palkalla koska ajattelen asian niin että silloin saan kuussa enemmän rahaa käteen kuin työttömänä ollessa.

      • KummallistaKaksois

        Miten ne katsoo sen ajan työttömänä olevaksi? meinaan et koska virallisissa työttömyys tilastoissa kursseilla ja toimenpiteissä olevia ei lasketa työttömiksi! siksihänne viralliset työttömyysluvut ovat aina niin pieniä vaik oikeesti työttömiä on yli 500 000


    • näintäällämaalla

      siis ei 10h tuntipalkalla vaan 10e :)

    • virkeä.viiskymppinen

      Älkääs lannistuko, ei se ikääntyvän 50 ihmisen vika ole, että ei kelpaa enää työnantajille. Nauttikaa elämästänne, kun teillä on vihdoinkin aikaa siihen. Hoitakaa itseänne. Suurin osa hyvää mieltä ja kuntoa tuottavista asioista on ihan ilmaisia. Pienistä asioista voi oppia nauttimaan, kun rahaa ei ole. Itse en koe enää minkäänlaista syyllisyyttä työttömyydestäni ja jos joku muu koittaa syyllistää, niin annan hänelle entisen työnantajani puhelinnumeron ja käsken kysymään suoraan sieltä, että miksi minut laitettiin kilometritehtaalle muutaman muun iäkkäämmän työntekijän lisäksi, yt- neuvottelujen päätteeksi. Olisimme halunneet jatkaa eläkeikään asti, mutta meidät laitettiinkin "varhaiseläkkeelle" jo näin 50 ikäisinä.

      • KöyhiäEläkeläisiä

        saat huonon eläkkeen !!! ja tämä onkin vakuutusyhtiöiden etu, kun ihmiset ulkoistetaan pois töistä ja siten pois hyvistä eläkkeistä !!!

        Tässä on selvä korruptio juoni !!! poltiikka/bisnes


      • virkeä.viiskymppinen
        KöyhiäEläkeläisiä kirjoitti:

        saat huonon eläkkeen !!! ja tämä onkin vakuutusyhtiöiden etu, kun ihmiset ulkoistetaan pois töistä ja siten pois hyvistä eläkkeistä !!!

        Tässä on selvä korruptio juoni !!! poltiikka/bisnes

        Pienelläkin eläkkeellä tulee toimeen, jos on aina elänyt vaatimattomasti jo työssäkäydessään, oppinut jo tulemaan toimeen vähemmälläkin rahalla. Ja kuka miettii etukäteen jotain eläkkeellä oloa, kun elämä on tässä ja nyt. Elämästä pitää nauttia ja ottaa ilo irti joka päivästä, eikä vasta sitten kun jää eläkkeelle. 50 ikäisille sen elämästä nauttimisen ja joutenolon mahdollistaa ne työnantajat, jotka potkivat ne viiskymppiset pihalle ja ne työnantajat jotka eivät ota 50 vuotta täyttäneitä enää töihin.


      • työtönEiSaaPimpsaa

        Olen 57v työtön terve mies. nautin elämästä, ja mä esim. vedän käteen 4 kertaa päivässä, nautin myös näin vapaa ajasta.
        Kun työtön mies ei kelpaa ilman titteliä ja asemaa naisille, niin pitää olla omatoiminen. Naisilta kyllä saa kun ei kerro että on työtön, mutta jos kertoo, niin ilmeisesti naisen arvovalta ja asema laskee, ja siksi se nainen ei halua olla työttömän kanssa. Kummaa touhua.
        Valta median tekemä työttömien herjaus propaganda tämän työttömien maineen ja aseman on tehnyt, siksi naiset vihaa ja pelkää työttömiä !
        Pelkäävät myös että työttömyys tarttuu.


      • VihapuhettaPolitiikkana

        tossa olet oikeassa, kun valta media kusee työttömien päälle päivittäin, niin sieltä se asenne valuu kentälle ja jopa ihmissuhteisiin, arvostuksiin, jne.
        koska tyhmimmät yhä uskoo valta median ja politikkojen mielipide muokkaukseen ja propagandaan.
        Ja noista naisista, että viriili yli 50 mies ei saa saman ikäisistä naisista juurikaan iloa.. Jotta voi olla tuo känny paljon laadukkaampi keino !
        Ja muistakaa että itsetyydytys ei ole synti, vaikka aiemmin kirkonmiehet sitä kovasti mainosti ja itse pukkivat vähämielisinä pervoina lapsia hanuriin.... ja se tapa jatkuu yhä !!! esivalta on rappiolla. mm. bryssel pervouden pesä !


      • vanhuuseläkeläine

        Koulutin 10 vuotta ihmisiä työttömyyskusseilla, hermot meinasi mennä sen älyttömän byrokratian vuoksi mutta ihanat kurssilaiset pitivät minut remmissä vaikka tein työni normaalin työajan jälkeen . Erästä kurssia ei aloitettu ennnkuin saimme itse valita oppilaat heistä jokainen sai työpikan muilta kursseilta vain joku satunnaisesti. Se siitä virkavallasta ja polittisista pelleistä jotka sääntöjä laatii.


      • turhaatuötä50v
        virkeä.viiskymppinen kirjoitti:

        Pienelläkin eläkkeellä tulee toimeen, jos on aina elänyt vaatimattomasti jo työssäkäydessään, oppinut jo tulemaan toimeen vähemmälläkin rahalla. Ja kuka miettii etukäteen jotain eläkkeellä oloa, kun elämä on tässä ja nyt. Elämästä pitää nauttia ja ottaa ilo irti joka päivästä, eikä vasta sitten kun jää eläkkeelle. 50 ikäisille sen elämästä nauttimisen ja joutenolon mahdollistaa ne työnantajat, jotka potkivat ne viiskymppiset pihalle ja ne työnantajat jotka eivät ota 50 vuotta täyttäneitä enää töihin.

        Jos ei ole sellainen ammatti jota muut ei suostu tekemään on yli 50v turha hakea töitä olen sen omassa työssäni nähnyt ja uhattu jopa poliisilla kun eläke alkoi pudota kun otti pienempipalkkaisen työn vastaan laitoin poliitikoille eläkepäätös paperit ei tullut poliisia tuli lain korjaus mutta luottamus politkoihin meni sen sileän tien jos tyhmä maalaisinsinööri osaa asia paremmin kuin jäsenkirja pätevyyden omaava politiikko


      • MassaTyöttömyys

        Joskus oli verorahaa suomessa tuhlattavaksi aikuiskoulutukseen, itsekin olin opettajana 1990 luvulla. monet turhat kurssit ja sen touhun näin.
        Kaikenlaista huuhaa kurssia pyöri. näin kaunisteltiin työttömyystilastoja. ja ihmisillä oli madollisuus pysytellä ansiosidonnaisella. huuhaa koulutuksella peiteltiin työttömyyttä.

        Nykyään kun tippuu töistä ja päivärahoilta, niin joutuu kuin sairas kuntoutukseen, typ mopa terapiaan ! aika säälittäviä aikoja eletään nyt.
        Ja ei enää ole rahaa aikuiskoulutuksiin, niitä ei juuri ole !
        ( raha menee pakolais kotoutukseen... ).
        Työttömät on täysin heitteillä ja ilmaistöillä, terapialla, mielenterveys kuntoutuksella mopassa uhkaillaan.
        Perseelleen menneen talouden syypäät on siis noi työttömät piru parat !!
        Aika ahne ja raaka systeemi tää markkinatalous ja eu orjuus.


    • Pelkoperseessä

      Kuinkahan huono eläke tulee kun on aikanaan tienannut tollasen 2500- 3000e/kk ja vielä joku 10 vuotta tyttömänä eläkkeeseen?

      Olisko 900e - 1000e luokkaa? Miten menee laittakaa hyvät tiedot ja faktat, kiitos!

      Työtä tuli aikanaan tehdyksi 28 vuotta putkeen ja 2013 jälkeen ei päivääkään kun ei mistään enää saa!!!!!

      • halpaeläke

        eläke tuhoutuu täysin kun on ennen eläkeikää työttömänä ! ja se on vakuutus systeemin etu ja bisnes. ilmeisesti poliittista korruptiota.


      • Ohivalinta

        Tarkista omat eläketietosi kirjautumalla tyoelake.fi- sivuille, tai mikä sitten onkaan viimeisen työnantajasi mukaan määräytyvä eläkelaitos. Voi olla myös KEVA, jos olet ollut julkisella puolella. Työeläkeotteen saa myös kirjallisena, ja taitaahan se tulla automaattisesti jokaiselle.


      • Yhteiskuntaanpettynyt

        Vaikka olisi hyvä eläke veroa menee suhteessa enemmän kuin miljoona miehiltä, ja joka vuosi käteen jäävä osuus pienenee ainkin edelliset 8 vuotta on näin käynyt


    • Hyvinpyyhkii

      Hyvin menee, ei mitään ongelmaa.
      Tuloja on siis vain se työttömyyskorvaus. En polta enkä käytä alkoholia.
      Toivottavasti tulisi se perustulo niin pääsis eroon tuosta työkkärin ikeen/diktatuurin alta :D

      • eläkeläinenostolakossa

        Kyllä sitä on pärjätty ilman opintotukia ym mutta pyrökratia on muodostumassa suomen tuhoksi järjen käyttö on hävinnyt maasta.
        Ja jos kellään tavan ihmisellä ei ole varaa ostaa kuin juuri vättämättömin niin eipä tule valtiolle alveja eikä kelvejä. Joten leikatkaa vain lisää köyhiltä.


    • Ohivalinta

      Niin tekee myös, siis ahdistaa. Mittarissa tytöntylleröllä 57 v. Viimeisessä työpaikassa jouduin vielä silmätikuksi eli huonoksi työntekijäksi,yhden naisen hampaisiin. Tämä ei edes ollut esimies , mutta oli ottanut sen roolin. Hänen kanssaan ei tullut toimeen kuin olemalla samaa mieltä. Huono itsetunto, epäluottamus muiden töihin, vai mikä lie ollut? Tämä selkäänpuukotus paljastui vasta täysin, kun työni oli päättynyt ja sain työtodistuksen. Se oli JÄRKYTYS!

      En usko enää työllistyväni. Pitkäaikaistyöttömyydelle ei näköjään tehdä mitään hallituksen toimesta!

      Katsoin eläketietoni netistä (tyolelake.fi), ja eläke laskee kuin lehmän häntä. Työttömyysajalta ei kerry juuri ollenkaan eläkettä/v. Ja kun putoaa Kela:n työmarkkinatuelle, niin ei kerry ollenkaan !

      Vielä on pari kk ansiosidonnaista, ja sen jälkeen tulee ulosottomies ja vie asunnon pakkohuutokauppaan.

      Että samassa veneessä on muitakin meitä kärsineitä :-(

      • hhhhheeeeiii

        Olen myös 57 vuotias ja olen työmarkkinatuella ja eläkeikään vielä kuutisen vuotta.
        Tiedän tuon, että ei kerrytä eläkettä, mutta elämä on vain tätä mun osaltani ja katson päivän kerrallaan. Onneksi on muutamia ystäviä joiden kanssa olen pohtinut asioita ja helpottaa elämääni kun en ole yksin ja "paini" näiden asioiden kanssa. Voimia Sinulle ed. olevalle ......


      • AhneudenValtakunta

        just. - työntäkää kaikki pää vaan pensaaseen, vaietkaa ja olkaa hiljaa, kyllä se ahne lahtari ja sosialisti ja vihreä saa ryöstää ja viedä eläkkeet !! - ihan vapaasti vaan, mä antaudun.. ja kuuntelen vielä valta median työttömiä herjaavat uutiset päälle, kyllä on nautinto !!


    • NaivinIdealisminTulos
      • syvääosaamattomuutta

        unohdit vihreän liikkeen, joka on idealistien ja taistolaisten ja marxistien käsissä...


      • huomisen_enteet

        Ihan sama, mutta vihreiden jäljiltä maailma kuitenkin säästyy seuraaville sukupolville, joten äänestän sitä! Ihan sama miten ihmisille käy, mutta eläimille pitää jättää kelpo paikka asuttavaksi.


      • badermeinhof

        vihreät on täysin huuhaa sakkia, ja siellä on stalinistejakin,,, siis oikeaa huuhaa idealismia !


    • Eivalittamista

      Kiitos kysymästä, ihan mukavasti menee. Kerrankin on aikaa itselle ja perheelle, harrastuksille ja mökilläkin ehtii käydä useammin kuin työelämässä ollessa.

    • Hyväveliauttaa

      Näin on. Turha hakea mitään työtä. Muutoin ei olisi mahdollista olla työkyvytön. Kaikkia tarvitaan yhteiskunnassa. Työttömiä, työllisiäkin ja lista vain jatkuu. Luokitukset sangen tärkeitä on yhteiskunnassa, jotta kaikilla on paikkansa.

    • työtön.muija

      Mulla ikää 58-v ja työttömyyttä pian 3 v. Työmarkkinatuella olen. Tiukkaa rahallisesti, mutta yritän löytää joka päivästä jotain hyvääkin. Liikuntaharrastuksia mulla on paljonkin. Enpä edes haaveile mistään työpaikasta enää, eläkkeeseen alle 6-v. Kertaakaan mulle ei ole ehdotettu mitää kuntouttavaa työharjoittelua ym ja toivottavasti ei sellaisia ehdotetakkaan.

    • sdpsdpsdp

      Ja taas pitkä ketju valitusta ihmisiltä joista ellei kaikki niin suurin osa äänesti aikoinaan Suomen Euroopan unioniin. Eipä näitä lukemalla arvaisi että jäsenyyden ansiosta meille oli luvassa paremmat palkat ja lisää työpaikkoja!
      Mutta olkaapa onnellisia, nythän olemme unionin kovassa ytimessä!!

    • Kärsikää

      Tosi huonosti menee 6 vuotta työttömänä ikä 61v kelan rahalla on elättävä. Miksi ihmisten tarvitsee kärsiä eikä pääse töihin jos haluais ja pystyisi työn tekemiseen.
      On se niin väärin...... Työkkäristä ei tule työ tarjouksia. Kunta ei palkkaa pitkäaikaistyötömiä ei ole töitä.

      • koneiden_vallankumous

        Koneet ovat korvanneet ihmiset työelämästä tällä hetkellä jo niin pitkälle, että alkaa olla nelissä kymmenissä hankala päästä takaisin työelämään. Kannattaa siis keksiä elämälle uusi tarkoitus johon ei välttämättä liity tuottaminen. Se rahan uusjako tulee vähän jälkijunassa, mutta kyllä sekin vielä tulee koska ennusteiden mukaan työssäkäynnin pitäisi pudota 30%:iin 2050-luvulle mennessä. Eli irtisanomisia tiedossa vielä, kun joka toinen menettää vielä paikkansa.


    • belåten

      Eikö lopun ikäiseen työpaikkaan uskominen ole unohtunut jo parikymmentä vuotta sitten joten epävarmuuteen varautuminen on ollut viisautta eikä vahingon enne?
      Kun työelämäni meni pätkimiseksi otin vähintään kerran vuodessa laskelman siihen mennessä kertyneestä työeläkkeestäni. Yksi pätkän antaja pahoitti mielensä koska näytin hänelle, että hänen maksamansa palkka oli pienempi kuin siihen mennessä kertynyt eläkkeeni.
      Suosimani Espanja lienee suomalaisten työttömien yleisin "työnhakumaa" EU-alueella mutta ei Kreikassakaan uhkaa työllistyminen.
      Aika menee rattoisasti ja halvalla. Ainakin Espanjassa on myös tarjolla epävirallisia puuhia remonttitaitoisille ja -halukkaille.

      Kuntoilua ja muita harrastuksia. Terveellistä, omavalmisteista, halpaa ruokaa. Sosiaalisten suhteiden hoitamista. Voisihan hassumminkin aikansa käyttää!

    • PakkoOhjelmaaTyöttömälle

      Eläkkeelle ei pääse, töihin ei pääse.
      On vain tämä työttömänä olo !!
      Ja nyt sitäkin alettu häiritä. Työttömän vapaa-aikaa yritetään pilata typ mopa häirinnällä.
      Sanon häirinnäksi, koska on pakko osallistua, siis karenssilla uhaten. Ja koska sen toiminnan sisältö tai tulos ei näytä olevan toimiva, on vaan velvoite tapaamiselle typ tiloissa, ja keskustella. ja ihmetellä työttömänä oloa typ mopa virkailjoiden kanssa.. Ja onhan siinä kai päämäränä kuntoutus, eli työttämän muuttaminen vaivaiseksi, mielisairaaksi, tms. Kuitenkin kuntoutukseen ilman palkkaa, jne. turhaa terapoivaa sijaistoimintaa.

    • Muisteluja

      Minä kun jäin työttömäksi viisikymppisenä niin ei ollut mitään palkattomia töitä. Ei minua myöskään pakotettu ei- kiinnostaville kursseille, itse valitsin sopivat kurssit, joista katsoin olevan hyötyä. Jotkut sanoivat joutuvansa kursille kun kurssille. Tiedä häntä.
      Minä olin kyllä kouluttanut ja kurssittanut itseäni elämäni aikana niin paljon, että johan muutama A-nelosen paperi jo pelkästään niistä täyttyi. Työpaikat vielä erikseen.
      Lopulta ajauduin hoitotehtäviin.

      • nykyaikaa

        sinua hoidettiin, vai hoiditko muita ?
        --- nykyään joutuu työtön kuntouttavaan, palkaton työ ja palkaton oleskelu kuulemma kuntouttaa !! ja työtön on aina syrjäytyjä !!
        -- tai tilastot kaunistuu, tms..


    • TäältäKanarialtaTähän

      54v. Työttömänä tällä erää vuodesta 2009. Kaikkiaan työttömyyttä 21,5v.

    • hyvimmenee

      Ikää vähän yli 50 ja työttömyyttä kestänyt yhtäjaksoisesti yli 10 vuotta. Työkkäri on näköjään jättänyt minut jo rauhaan. Elämä sujuu leppoisasti ja raha-asiat ovat hyvällä mallilla.

      Ei ole koskaan tarvinnut mitään orjatöitä tehdä. Kun tietää oikeutensa ja osaa temput niin pärjää.

      • filatovihalainenrules

        pakko kutsu typ mopa terapiaan kolahtaa piankin !


      • Vaihtoehto668

        Leikattu toimeentulotuki ja muuten täysi eristäytyminen sosiaalijärjestelmästä tukihakemuksia lukuunottamatta on silti mahdollinen ja pätevä vaihtoehto, jos ei omista realisoitavissa olevaa omaisuutta.


    • WindowsMePentiumIII

      Pikkuisen alle 50 vuotta mittarissa, ja työttömyyttä nyt putkeen 8 v. Välillä siinä meni vuosi kuntouttavassa, jonka jälkeen "voi olla mahdollisuus työllistyä, muttei voida luvata mitään". 'Yllättäen' ei sitten ollut rahaa työllistää edes puoleksi vuodeksi, niin en päässyt takaisin anssille. 9 e:n veroton kulukorvaus ja korotettu päiväraha silti vähän kohensi talouttani. Kun en polta eikä juuri juokaan, päiväraha ja asumistuki riittää elossa pysymiseen.

      Eläke jää takuueläkkeen varaan, koska mitään ei saa alle 23-vuotiaana tehdyistä hommista, eikä pätkä-, silppu- tai jatkuvistakaan töistä koskaan kertynyt edes 1.500 euron kuukausitienestiä. Omaa autoa kyllä kehdattiin vaatia työpaikan saamiseksi.

      Yksin asuvana, lapsettomana ja keski-ikäisenä pitkäaikaistyöttömänä on monesti vaikea löytää tulevaisuudesta jotain kiinnostavaa. Täytyy vain yrittää ylläpitää toivoa, että saisi ensimmäisen tiskikoneen ennen eläkeikää. Tavoite sekin, vaikkei kummoinen.

    • Tavuviiva

      Nyt Lindström on esittänyt 60 vuoden ikää pitkaikaistyöttömien eläköittämiseen. Joskus on ollut 56 eläkeraja, miten silloin kestettiin elökeyhtiöissä muutos, liekkö edellisen laman aikana. Ekonomistit eivät tykkää. Eläkeyhtiöiden valmius on arvoitus. Sieltä ei ole kuulunut mitään.
      Mutta, jos on kokemusta ja tietää itse, ettei nyt Suomesta sitä omaa työtä löydy, niin olisiko ihmisarvolle parempi saada se säännöllinen eläke.
      Hallintokuluja Kelalta jne. säästyisi. Totta on, että eläkekertymä jää alhaiseksi ja tarvitaanko silti Kelan tukia. Ansiosidonnainen kartuttaa eläkettä. Vaikkei ansiosidonnainen kk-korvaus olekaan sama kuin vanha palkka. Mutta voisiko näihin pitkäaikaistyöttömiin soveltaa jotain indeksikerrointa tai jokin nostettu raja, ettei tarvitse maksaa juurikaan veroa, jos eläke jää 1500 - 2000 euroon netto. Miksei tehdä ensin kyselyä, että kuinka moni olisi nyt valmis siirtymään eläkkeelle?
      Oikeastaan toivoisin opposition tarttuvan Lindströmin esitykseen.
      Kuitenkin ajattelen, ettei käytettäisi työttömiin pakkoa eikä liian alhaisia eläkkeitä, HYVINVOINTIVALTIOSSA.

      • hjkhjk

        Nykyäänkään oikeasti pienestä eläkkeestä ei makseta veroja. Jos et usko, käytä tätä laskuria ja syötä siihen pitkäaikaistyöttömän tulevan eläkkeen määrä vuodessa, esim. 8000-9000e, joka vastaa työmarkkinatukea vuodessa:

        https://www.veronmaksajat.fi/luvut/Laskurit/Elakkeensaajan-verolaskuri-2016/

        Pienestä eläkkeestä menee siis 20% vähemmän veroa kuin yhtä pienestä työmarkkinatuesta. Asumistukeakin eläkeläinen saisi enemmän.


      • Tavuviiva

        Tottakai uskon, että noin on. Mutta tuo eläke on tasottoman pieni. Mutta jaappa tuo 12 ja uskotko, että sillä elää? Vaikuttaako kalleusluokitus mitenkään? Vastaan itse. En usko siis ei tietenkään.


    • Tavuviiva

      Lisään vielä. Mielestäni kansalaisia ei kohdella tasa-arvoisesti tuon eläkekertymän suhteen. Koko työhistorian pitää olla peruste, sillä onhan niistä ulkopuolelle jäävistäkin vuosista maksettu eläkemaksuja???

    • hepohoi123

      90-luvun laman aikaan olin työttömänä 8 v. Sekaisin meni koko elämä, stressi sairauksia, henkisesti meni tosi huonosti.

      Opiskelin ko. Aikana taloutta, sen jälkeen koittanut pärjätä jollain lailla.

      Säästämisellä saa helppoa tuloa.

      Perhettä en onneksi ole perustanut.

      • Perhetuhoutui

        Multa myös loppui työ -90 L.
        En sitä sen suuremmin surrut tai kaivannut, oli ihan aitoa paskatyötä se. Tosin palkkaa siitä sai. Koulutuksesta ei silloinkaan ollut hyötyä. Oli tehtävä työtä, mitä yleensä sai.
        Ja työttömyydestä hysteerinen vaimo lähti ja hajotti perheen kun olin työtön. Myös vaimon sukulaiset vihasi mua kun olin työtön. Ilmaisivat että olen paskaa. Kun kuulemma tekevälle työtä aina löytyy. Yksinkertaisia ihmisiä ne on. Työ oli niille joku elämän tarkoitus. Kuitenkin ne yrittivät itse päästä ja pääsivätkin huijaten sairas eläkkeelle, - että se siitä todellisesta moraalista !!
        No ei se mitään, tapahtui tällainen turha perheen tuhous. Ja lapset meni sen tien sinne ""kunnon ihmisten mukaan ja vieroitettiin työttömästä.
        Itte palloilin työttömänä, välillä oli töitä, välillä ei. Paljon yh naisia kävin läpi, ei kukaan kiinnostanut enempää kun oli ne niin jotenkin epätoivoisia tapauksia.
        ""Kunnon naiset ei antanu pilua työttömälle. Vaan olisi pitäny olla titteli.
        Nyt on ikää ja taas olen työttömänä.
        Olen myös katsellut sivusta miten suomessa raakasti tuhotaan hyvää työvoimaa ja työvoimalla pelleillän. Outo maa tämä on, kun on ahneutta, asenne ongelmaa ja työvoima haaskausta. Ja suureti nauratta kun politikot hurskaasti puhuu työmyydestä !! siis se nauratta se tekopyhyys.


    • huhahei674

      Poliitikot keskustelee työttömien satasista, itse tienaavat hirvittävän hyvin.

      Kanslaispalkka kaikille, muut eläkkeelle.

      Töitä kun ei yksinkertaisesti ole, sillä siisti.

    • Tottee

      Töitä kun ei yksinkertaisesti ole, sillä siisti.

      Aivan!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6629
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4283
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      271
      2700
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2060
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1588
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1417
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1121
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1117
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1084
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1041
    Aihe