Sunnuntaikorvausten hakeminen?

qwertyuih

Kuinka kauan mulla on aikaa hakea pyhäkorvaukset isännältä kun olen päättänyt työsuhteen? Ja voisko joku valaista prosessia tarkemmin eli otanko yhteyttä liittoon vai meneekö käräjille että saan korvaukset?

27

298

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KuudenTähdenUberi

      Aikaa hakea on 5 vuotta, ja voit itse tehdä haasteen tai antaa sen muun tehtäväksi

      • yopelius

        Tosin ei kannata palkata asianajaajaa joka vie tunnissa n. 250 euroa ja mitään ei tiedä.


    • Hameoot

      Mikset heti pyytänyt korvauksia.

      • jdfb

        "Mikset heti pyytänyt korvauksia. " Siksi että keksin koko jutun päästäkseni tölväisemään taksareita suomi 24:ssä


    • 6666666666666777

      Jos olet ajnut 5 vuotta kaikki viikonloput on yrittäjä lähellä konkurssia.
      Kärijien kautta joudut hakemaan,muta saat 5 vuoden lisät.

      • Because_I_Can

        Tuntuu hiukan kierolta jos joku tekee 5 vuotta töitä, eikä reagoi millään tapaa lisien puuttumiseen heti ensimmäisestä palkanmaksusta alkaen. Mut ehkä aloittajalla on mennyt sukset ristiin työnantajan kanssa ja on päättänyt "muuttaa sääntöjä" lennosta.


      • h-öadhlK

        Eiks se tunnu kierommalta, että joku teettää 5 vuotta töitä, eikä reagoi millään tapaa lisien puuttumiseen


      • kjkkhi
        h-öadhlK kirjoitti:

        Eiks se tunnu kierommalta, että joku teettää 5 vuotta töitä, eikä reagoi millään tapaa lisien puuttumiseen

        Yhtä kierolta. Siksi mun kuljettajat ei pääse Sunnuntaisin ajamaan, vaikka haluaisivat.


    • palkkaturvasta

      saa saatavat konkurssitapauksessa

    • ghbjuiko

      Onkohan aloittaja vaihtanut sitten ammattia ? Ei ainakaan samasta kaupungista enää töitä tuon jälkeen löydy....

    • Kullikko

      Ei liitto tällä alalla voi auttaa. Ota pesismaila mukaan ja mene itse selvittelemään hommat. Tai ulkoista perintä jollekin rikollisjengille.

    • kdjdkd

      Taitaa olla 2 vuotta tuo aika jolta voi periä puuttuvia palkkoja. Ja jos et ole liitossa niin turha menneillä asioilla niitä vaivata. Paras tapa työsuojeluviranomaisen lähestyminen. Niiden sivuilta löytyy tulostettavia kaavakkeita joissa on palkan oikaisuihin liittyvät "perimiskirjeet" jossa uhkaat käräjillä työnantajaa jos ei maksa puuttuvia palkkojasi tiettyyn aikaan mennessä. Hyvin toden näköistä on että työnantajasi häviää. Mutta onhan sinulla kaikki ajopäiväkirjat tai muu vastaava materiaali tallessa...

      • AlanEläkeläinenIsäntä

        2 vuotta se on, ei viisi vuotta. Mikään itse täytetty ajokirja ei riitä, pitäis olla vähintäin printtikopiot ja ihan joka ainoasta ajetusta vuorosta. Kannattaa pitää mielessä, että jos isännällä on Semelin Vuoro.net palvelu, on hänellä Semelin palvelimella vuosikausien tiedot koko taksamittarin toiminnoista, jopa ihan keikkakohtaisesti. Täällä puhutaan hurjista summista, jopa kymppitonneista, joilla saadaan isäntä muka konkurssiin perimällä palkkoja jälkikäteen. Mieti vähän, kuinka monta sunnuntaituntia todellisuudessa tulee ja paljonko rahaa saat. Jos olet tehnyt kirjallisen työsopimuksen työnantajasi kanssa ja alat siitä jälkeenpäin poikkeamaan, olet aika paska tyyppi, et pidä sovituista asioista kiinni. Jos työsopimus ei sua miellytä, et sitten laittaisi siihen allkirjoituksiasi, vaan vaatisit HETI ne sunnuntailisät itsellesi. Täällä on pirun paljon isäntiä, jotka ei ajata vieraalla sunnuntaita, ajavat ite, tai auto on tallissa. Varmasti kuittaat itsesi myös alalta ulos, kukaan ei sua ota enää hommiinsa.

        Mikä sitten on paras ratkaisu itsellesi/työnantajaasi kohtaan?


      • AlanEläkeläinenIsäntä
        AlanEläkeläinenIsäntä kirjoitti:

        2 vuotta se on, ei viisi vuotta. Mikään itse täytetty ajokirja ei riitä, pitäis olla vähintäin printtikopiot ja ihan joka ainoasta ajetusta vuorosta. Kannattaa pitää mielessä, että jos isännällä on Semelin Vuoro.net palvelu, on hänellä Semelin palvelimella vuosikausien tiedot koko taksamittarin toiminnoista, jopa ihan keikkakohtaisesti. Täällä puhutaan hurjista summista, jopa kymppitonneista, joilla saadaan isäntä muka konkurssiin perimällä palkkoja jälkikäteen. Mieti vähän, kuinka monta sunnuntaituntia todellisuudessa tulee ja paljonko rahaa saat. Jos olet tehnyt kirjallisen työsopimuksen työnantajasi kanssa ja alat siitä jälkeenpäin poikkeamaan, olet aika paska tyyppi, et pidä sovituista asioista kiinni. Jos työsopimus ei sua miellytä, et sitten laittaisi siihen allkirjoituksiasi, vaan vaatisit HETI ne sunnuntailisät itsellesi. Täällä on pirun paljon isäntiä, jotka ei ajata vieraalla sunnuntaita, ajavat ite, tai auto on tallissa. Varmasti kuittaat itsesi myös alalta ulos, kukaan ei sua ota enää hommiinsa.

        Mikä sitten on paras ratkaisu itsellesi/työnantajaasi kohtaan?

        Lisään vielä: Siitä vuoro.net raportista selviää hyvin tarkasti, oletko todellakin ajanut niitä keikkoja sunnuntain puolella ja keskuksista (ja muulla tavoin) voidaan sijaintisi hetki hetkeltä selvittää. Itse tiesin oman autoni sijainnin koko ajan jopa vuosien takaa. Kun/jos lisiä haet, ole tarkkana, ettet itse yritä kusettaa. Asia ei mua koske mitenkään, selvitän vain korvausten hakijalle asioita....


    • dfghl

      Jos taksikuskin ammatissa ei ole työsopimuksessa erikseen sovittu sunnuntailisistä, on turha haaveilla niiden maksamisesta.

    • auttoikoneuvo

      Todennäköisesti sinulla on sekä sunnuntaikorvaukset että ylityöt saamatta. Vanhenemisajat menevät niin, että toinen vanhenee kahdessa vuodessa ja toinen kahdessa kalenterivuodessa, eli loppuvuodesta hakiessa saa toisesta lähes kolme vuotta takautuvasti. Ensin tutkit kirjallisen työsopimuksen, mitä siinä sanotaan. Jos työaikasi on määrätty jaksotyöksi, tulee ylitöistä hieman hankalampia laskea, mutta jos kirjallisessa työsopimuksessa ei ole sovittu jaksotyöstä, niin sitten ylityöt ovat helpompi laskea. Ota huomioon myös mahdolliset viikkoylityöt. Kirjallisessa työsopimuksessa voidaan myös sopia, koska sunnuntai alkaa. Sen alkua voidaan siirtää jopa 06:00 saakka, tosin se myös päättyy silloin maanantaina 06:00. Jos näin ei ole sovittu, niin sunnuntai on kellon mukainen ja alkaa siis 00:00. Monesti lauantai- sunnuntai työvuorossa kertyy myös ylitöitä.
      Aloita asia niin, että pyydät työnantajalta työaikakirjanpidon maksettuine palkkoineen. Jos hänellä ei sitä ole, niin sitten siirryt työsuojeluviranomaisten juttusille. Pyydät heitä tarkastamaan työnantajasi työaikairjanpidon. Jos sitä ei vieläkään löydy, niin työnantaja saa sakot tämän laiminlyönnistä.
      Tämän jälkeen kaivat jostakin esille miten olet töitä tehnyt. Todennäköisesti työnantajasi on toimittanut työsuojeluviranomaisille mittariraportit kuvitellen niiden riittävän. Näistä näet, miten olet ollut töissä. Jos näitäkään ei löydy, niin sitten etsit työvuorolistat, joilla sinut on määrätty töihin ja lasket niistä tunnit. Pääasia, että jostakin löytyy tieto, milloin olet ollut töissä. Tämän jälkeen lasket tunnit. Huomio, että juhlapyhät ovat myös sunnuntailisien veroisia päiviä.
      Mistä sitten saat selville korvattavan rahamäärän. Se on vähän haasteellisempaa laskea, mutta ei mahdotonta. Laskeminen pitää tehdä vuorokohtaisesti, jos ajetaan 100%:sti provisiopalkalla. Jos palkkaprosenttisi on vaikka 35, niin sunnuntaina se on 70. Jos sunnuntaina tulee tehtyä ylitöitä, niin palkkaprosentti menee 35% 17,5% 35=87,5%. Jos ylitöitä on tehty yli kaksituntia, niin näiltä tunneilta se menee 35% 35% 35%=105%. Sitten palkkalaskelmistasi lasket eurot. Jos taas työnantajasi ei ole toimittanut palkkalaskelmia eroteltuina, kuten laki vaatii, niin jälleen joudut jostakin summat kaivamaan.
      Jos työnantajasi on perinteinen suomalainen taksiyrittäjä, niin häneltä puuttuvat kaikki lain vaatimat työaika- ja palkkaerittelyt. Helpointa kaikille on, että arvioit summan ja sovitte korvauksen. Jos se ei käy, niin silloin joudut tekemään itse nämä työt tai teettämään ne jollakin. Tähän selvitykseen menneet kulut voit sitten lisätä pyytämääsi summaan. Taksiliitto ohjeistaa yrittäjiä maksamaan ilman oikeudenkäyntiä, koska tappio on aina 100%:n varma ja kulut maksaa häviäjä.
      Itse tein oman selvitykseni ja työnantajani maksoi minulle korvauksi hieman vajaa 22 000€. Tästä menee tietenkin normaalit verot ja sen tähden kannattaa miettiä mihin aikaan vuodesta tämän tekee. Paras lopputulos yleensä tulee siitä, että hoitaa asian niin loppuvuodesta, että maksu siirtyy seuraavan vuoden puolelle. Jälkiselvittelyä pitää tehdä sen verran, että varmistaa työnantajan maksaneen nämä verot ja eläkemaksut ym pakolliset työnantajavelvoitteet. Tämän saa parhaiten selville eläkevakuutusyhtiön kertyneistä eläkkeistä, jonka otteen voi ihan itse tulostaa netistä.
      Itse käytin saamani rahat opiskelunjälkeisen oman asunnon omarahoitusosuuteen (ja vähän lomailuun).

      • nykyinenkinrenki

        Minulle pomo ehdotti maksun (vajaa 8000 ekua) jälkeen salassapitosopimusta, jotta muut kuskit eivät toimi samalla tavalla. Asia oli puolestani ok ja sopimus tehtiin 5kekun sakolla. Kuinka ollakkaan pomo jutteli muille autoilijoille, että älkää palkatko minua, sillä vein häneltä rahat. Eipä muistanut, että salassapito on molemminpuoleinen, joten sain vielä vitosen. Siitä tosin tuli iso riita ja tarvittiin tuomaria, ei onneksi oikeutta. Tästä sopimussakosta ei muuten mene veroja.


    • Urpothahahaa

      Joopajoo. Taas semmosta huttua et oksat pois. Haha... toinen vetää 22k ja toinen 13k. Haha pelkkää provoa.... mikä 105%? Mitäs jos saat sunnuntaina 0e kassaan?

      • kaljurumasika

        paras on toi 105 %


      • Urpothahahaa

        Jos sunnuntaina tulee 0€ kassaan sovelletaan TES:n kohtaa "Tehtäessä työtä prosenttipalkalla on aikapalkka aina taattu. Sunnuntai- ja ylityökorvauksia ei voida sisällyttää prosenttipalkkaan."


      • Juusanonii
        Urpothahahaa kirjoitti:

        Jos sunnuntaina tulee 0€ kassaan sovelletaan TES:n kohtaa "Tehtäessä työtä prosenttipalkalla on aikapalkka aina taattu. Sunnuntai- ja ylityökorvauksia ei voida sisällyttää prosenttipalkkaan."

        Missä yleissitovassa TES sopimuksessa sanotaan näin? HUOM! Siis yleissitovassa.

        Ei, älä julkaise taas sitä "taksiliikenteen työnantajien" sopimusta. Se pätee VAIN JA AINOASTAAN heidän piirissään, se EI OLE yleissitova!

        Miten Mondeo kulkee?


      • Juusanonii

      • auttoikoneuvo

        Jos joku ei usko summia, niin osoitetaanpa mistä ne tulevat.

        Otetaan suht normaali la-su 12 tunnin työvuoro 18-06. Tänä aikana auto tienaa kohtuulliset (ei paras, ei huonoin) 600€ (alv 0). Tästä kuljettajalle maksetaan normaali 36% palkka ja 11,5% lomakorvaus.
        Näillä pohjatiedoilla kuljettaja saa palkkaa 216€ ja lomakorvausta 24,84€. Koska sunnuntaikorvaukset ja ylityöt eivät lain mukaan saa kuulua prosenttipalkkaan, niin silloin ne pitää maksaa erikseen. Kyseessä on normaali suomalainen taksiyrittäjä, joka ei ole osannut määrittää työsuhteeseen erikoisehtoja. Tällöin sunnuntaikorvaus alkaa klo 00:00. Näitä sunnuntaitöitä on tehty 6 tuntia, joilta pitää siis maksaa 100% korotettu palkka. Eli 00:00 -06:00 välillä tehdystä työstä pitää maksaakin 72% palkkaa. Koska auto tienasi keskimäärin 50€/tunti, niin kuljettajan palkka on tällöin ollut 18€/tunti. Eli kuljettajalle pitää maksaa 6*18€ sunnuntaikorvausta. Tämä tekee 108€ puuttuvaa palkka. Sunnuntaikorvauksen lisäksi pitää maksaa ylityöt. Työvuorolla on ollut pituutta 12 tuntia, jolloin 2 tuntia maksetaan 50% korotettua palkkaa, eli 2*9€/h=18€ ja kahdelta tunnilta 100% korotettu palkka 2*18€/h=36€. Tällöin kuljettajalta jäi saamatta 108€ sunnuntaikorvaus ja 18€ 36€=54€ ylityökorvaukset. Yhteensä siis jäi saamatta 162 € palkkoja.
        Tilanne muuttuu vielä erikoisemmaksi, mikäli kuljettaja on ollut viikolla töissä vaikka neljänä päivänä tehden 10 tunnin vuoroja. Tällöin hänen viikkotuntinsa on jo täydet 40 ja kaikki la-su tehdyt tunnit ovat viikkoylitöitä. Tällöin ylityökorvaus onkin 2*9€ ja 10*18€ eli yhteensä 198€. Kuljettajalta jaa saamatta siis palkkoja 108€ 198€=306€. Tähän kun lisätään 11,5% lomakorvausta 35,19€ on koko viikonloppuna maksamatta pahimmillaan 341,19€. Tämän kun kertoo vaikkapa 45 viikonlopulla ja kahdella vuodella, niin summa on 30707.10€. Ja jos pyynnin ajoittaa loppuvuoteen, niin sunnuntaityökorvauksen saa lähes kolmen vuoden osalta.
        Lopuksi tämä 105% selvitys. Kuljettaja saa palkka 35%, jolloin tästä auton tienaamasta 50€/tunti kuljettajan osuus on siis 17,5€. !00% ylityökorvaus on saman suuruinen 17,5€ ja 100% sunnuntaikorvaus on saman suuruinen 17,5€. Kun lasketaan nämä 17,5€ yhteen saadaan 52,5€. Joka on siis vähän suurempi, kuin mitä auto on tienannut (105%). Tähän kun lisätään lomakorvaukset (6,04€) ja työantajan pakolliset palkan sivukulut, niin nähdään helposti, että auto "syö" enemmän kun tienaa. Yrittäjän pitää olla todella tyhmän, että ottaa tällaisen riskin, mutta näitä taksiyrittäjiä Suomessa riittää. Toivottavasti kuskit ryhtyvät peräämään oikeuksiaan entistä enemmän.


      • jäajakkklkl
        auttoikoneuvo kirjoitti:

        Jos joku ei usko summia, niin osoitetaanpa mistä ne tulevat.

        Otetaan suht normaali la-su 12 tunnin työvuoro 18-06. Tänä aikana auto tienaa kohtuulliset (ei paras, ei huonoin) 600€ (alv 0). Tästä kuljettajalle maksetaan normaali 36% palkka ja 11,5% lomakorvaus.
        Näillä pohjatiedoilla kuljettaja saa palkkaa 216€ ja lomakorvausta 24,84€. Koska sunnuntaikorvaukset ja ylityöt eivät lain mukaan saa kuulua prosenttipalkkaan, niin silloin ne pitää maksaa erikseen. Kyseessä on normaali suomalainen taksiyrittäjä, joka ei ole osannut määrittää työsuhteeseen erikoisehtoja. Tällöin sunnuntaikorvaus alkaa klo 00:00. Näitä sunnuntaitöitä on tehty 6 tuntia, joilta pitää siis maksaa 100% korotettu palkka. Eli 00:00 -06:00 välillä tehdystä työstä pitää maksaakin 72% palkkaa. Koska auto tienasi keskimäärin 50€/tunti, niin kuljettajan palkka on tällöin ollut 18€/tunti. Eli kuljettajalle pitää maksaa 6*18€ sunnuntaikorvausta. Tämä tekee 108€ puuttuvaa palkka. Sunnuntaikorvauksen lisäksi pitää maksaa ylityöt. Työvuorolla on ollut pituutta 12 tuntia, jolloin 2 tuntia maksetaan 50% korotettua palkkaa, eli 2*9€/h=18€ ja kahdelta tunnilta 100% korotettu palkka 2*18€/h=36€. Tällöin kuljettajalta jäi saamatta 108€ sunnuntaikorvaus ja 18€ 36€=54€ ylityökorvaukset. Yhteensä siis jäi saamatta 162 € palkkoja.
        Tilanne muuttuu vielä erikoisemmaksi, mikäli kuljettaja on ollut viikolla töissä vaikka neljänä päivänä tehden 10 tunnin vuoroja. Tällöin hänen viikkotuntinsa on jo täydet 40 ja kaikki la-su tehdyt tunnit ovat viikkoylitöitä. Tällöin ylityökorvaus onkin 2*9€ ja 10*18€ eli yhteensä 198€. Kuljettajalta jaa saamatta siis palkkoja 108€ 198€=306€. Tähän kun lisätään 11,5% lomakorvausta 35,19€ on koko viikonloppuna maksamatta pahimmillaan 341,19€. Tämän kun kertoo vaikkapa 45 viikonlopulla ja kahdella vuodella, niin summa on 30707.10€. Ja jos pyynnin ajoittaa loppuvuoteen, niin sunnuntaityökorvauksen saa lähes kolmen vuoden osalta.
        Lopuksi tämä 105% selvitys. Kuljettaja saa palkka 35%, jolloin tästä auton tienaamasta 50€/tunti kuljettajan osuus on siis 17,5€. !00% ylityökorvaus on saman suuruinen 17,5€ ja 100% sunnuntaikorvaus on saman suuruinen 17,5€. Kun lasketaan nämä 17,5€ yhteen saadaan 52,5€. Joka on siis vähän suurempi, kuin mitä auto on tienannut (105%). Tähän kun lisätään lomakorvaukset (6,04€) ja työantajan pakolliset palkan sivukulut, niin nähdään helposti, että auto "syö" enemmän kun tienaa. Yrittäjän pitää olla todella tyhmän, että ottaa tällaisen riskin, mutta näitä taksiyrittäjiä Suomessa riittää. Toivottavasti kuskit ryhtyvät peräämään oikeuksiaan entistä enemmän.

        Tuo kaikki on varmaan ihan totta, mutta miksi vain taksiala on kannattamaton sunnuntaisin jos lisät pitäisi maksaa?
        kun katsoo kauppakeskuksia sunnuntaisin niin siellä on kaikenlaisia kauppoja ja kioskeja auki eikä niissä aina asiakkaita ole ja silti niiden kannattaa maksaa työntekijöiden sunnuntaikorvaukset?


      • korvauksethakuun

        Miksi taksi on sunnuntaina kannattamaton? Siihen on monta syytä, mutta perussyy on se, että muina päivinä kannattavuus on niin suurta, että se kattaa sunnuntain tappiot.
        Tätähän taksit kertovat, että heillä on päivystysvelvoite ja siksi hinnat ovat korkeita. Ilman sitä, voitaisiin hintoja laskea. Tosiasia on kuitenkin se, että he eivät maksa tästä päivystysvelvoitteesta koituvia kuluja! Eli keräävät omaan taskuunsa rahat, jotka kuuluvat työntekijöille ja joilla selittävät korkeita hintoja. Eli ovat todella ahneita riistoyrittäjiä. Ja sitten itkevät, kun joku työntekijä haluaa lakisääteisen palkkansa. Voiko raukkamaisempaa työnantajaa olla?


      • jassoon
        korvauksethakuun kirjoitti:

        Miksi taksi on sunnuntaina kannattamaton? Siihen on monta syytä, mutta perussyy on se, että muina päivinä kannattavuus on niin suurta, että se kattaa sunnuntain tappiot.
        Tätähän taksit kertovat, että heillä on päivystysvelvoite ja siksi hinnat ovat korkeita. Ilman sitä, voitaisiin hintoja laskea. Tosiasia on kuitenkin se, että he eivät maksa tästä päivystysvelvoitteesta koituvia kuluja! Eli keräävät omaan taskuunsa rahat, jotka kuuluvat työntekijöille ja joilla selittävät korkeita hintoja. Eli ovat todella ahneita riistoyrittäjiä. Ja sitten itkevät, kun joku työntekijä haluaa lakisääteisen palkkansa. Voiko raukkamaisempaa työnantajaa olla?

        kyllä ne sunnuntaikorvaukset on otettu huomioon laskelmissa mistä työvoimakustannukset muodostuu:

        "Alan kustannusrakenne on verrattain raskas, koska yrittäjä ja kuljettaja huolehtivat kaikista lakisääteisistä veroista, maksuista ja yhteiskuntavelvoitteista.
        Taksimatkan hinnasta noin 70 % kuluu työvoimakuluihin."

        http://www.taksiliitto.fi/files/taksiliitto/10_vaaraa_vaitetta_taksialasta_11HEL2016.pdf

        ehkä se tieto ei ole mennyt ruohonjuuritasolle, niinkuin huippu-urheilussakin näyttää olevan nykyisin?


    • Juusanonii

      Jahas. Laitoit sitten taas tuon jutun, tuo ei ole yleissitova.

      Katsohan sina tuo ensimmäinen keltapohjainen sivu, ketkä sen sopimuksen ovat laatineet.

      Eikö sulla ole nimimerkkejä, ettei tarvitsis vastata toisen nimimerkillä? Mikset käytä sitä pakettiautomaattia?

      Et muuten vastannut, kuinka Mondeo kulkee? (Ethän sinä vastaa, trollaat vaan)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2823
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      75
      1496
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1450
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      34
      1240
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1177
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1170
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1099
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      21
      1031
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      993
    Aihe