4op liian vähän

ikivanhaopiskelijakys

Suoritin 4op liian vähän viime talvena. Kelaan en ole vielä soittanut. Periikö kela takaisin jotakin ja millä aikataululla ja korolla?
Katselin jotain kelan vastauksia ja niissä sanottiin, että oman yliopiston kanssa pitäisi neuvotella tms. Syksyn opintotukipäätös tuli heinäkuussa ja 1.9. olis tukea tulossa.
Eli armahdetaanko ekan vuoden opiskelijaa?

6

97

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 235487

      No ensinäkään Kela ei missään tapauksessa perisi tukea takaisin tuossa tilanteessa. Takaisinperintä koittaa silloin, jos selvästi on nähtävissä, että tukea on nostettu, mutta opintoja ei ole suoritettu juuri ollenkaan. Muutama puuttuva piste ei tähän viittaa millään tavalla.

      Vaihtoehdoksi jää tuen ehdollinen maksaminen eli saisit aikataulun, jolla suorittaa puuttuvat pisteet ja tämän jälkeen voitaisiin harkita tuen katkaisua (ei edelleenkään takaisinperintää), jos pisteitä ei vaan tule. No, koska sinulta puuttuu vain 4op, on Kelassa mahdollisesti jätetty tämä ehdollinen opintotuki väliin ja jatkettu ihan reilusti tuen maksamista entiseen malliin.

      Eli ällös huolehdi. Jatka vaan opiskelua, ehkä vähän tiukemmin toisena vuotena.

    • ikivanhaopiskelijakys

      Sain siis heinäkuussa kelan kirjeen, jossa ilmoitettiin, ett maksavat mulle opintotukea 1.9. - 31.5. Nyt lokakuussa sain tiedustelun, miksen ole suorittanut enempää (vaan 4op liian vähän) Olisi mahdollista selittää vaikea elämäntilanne lääkärintodistuksella.. Muuten katkaisevat tuen 1.1.17. Tää selvityspyyntö olisi voinut tulla jo heinäkuussa. Joku laittaa lääk.tod. roskiin saadessaan kirjeen heinäk., ett tukea tulossa touko. loppuun.
      Turha jäkättää, ett silloin ei vielä tiedä kaikkia suorituksia. Mun osalla oli kaikki oikein, ei puutu mitään opintosuorituksia viime talvelta. Kela vaan on niin takaperoinen laitos.
      Voisin maksaa takaisin jonkin kuukauden tässä lokakuussa.. En maksa, jos haluava,t voin harkita ensi toukokuussa maksavani joulukuun tältä vuodelta takaisin.

      • 189

        Ei olisi voinut tulla vielä heinäkuussa. Lukuvuosi päättyy nimittäin vasta 31.7.


      • marjatta888

        Korkeakouluista lähtee Kelaan tiedot opintopisteistä könttänä syyskuussa. Ei heinäkuussa ole vielä selvillä lukuvuoden aikana (1.8. - 31.7.) suoritetut opinnot. Jos esimerkiksi suorittaa heinäkuun lopussa tentin, on opettajalla arvioimisaikaa tietty viikkomäärä, minkä jälkeen suoritus viedään rekisteriin.

        Ja tokihan opintotukea saavalla opiskelijalla on tiedossa riittävän edistymisen määritelmä, eli ei pitäisi liian vähäisten suoritusten tulla yllätyksenä. Turhaan syyttelet nyt Kelaa.


      • ikivanhaopiskelijakys

        Mulla oli omat opt tiedossa, kyllä. Arvasin, ett jokin byrokratia-selitys tulee.
        Kela on takaperoinen laitos. Luulin, ett opintosuoritukset lähtevät kelaan joka kuukausi. Miksi tuo heinäkuinen ilmoitus ei voisi tulla vasta elokuussa ja sen mukana tuo selvityspyyntö? Voisi sitten selvittää, jos on suorittanut enemmän...

        Olen ollut työelämässä ja osaan säilyttää s-laput. Osaakohan alta 20v klopit?
        Eiköhän heinäkuiset suoritukset ole epätavallisia ja siten harvalukuisia, joten sekin tukisi "yhteislähetystä". Mulle itselle sopii opintotuen katkaisu jo joulukuussa, on sellainen tilanne.


      • nohuhuhu
        ikivanhaopiskelijakys kirjoitti:

        Mulla oli omat opt tiedossa, kyllä. Arvasin, ett jokin byrokratia-selitys tulee.
        Kela on takaperoinen laitos. Luulin, ett opintosuoritukset lähtevät kelaan joka kuukausi. Miksi tuo heinäkuinen ilmoitus ei voisi tulla vasta elokuussa ja sen mukana tuo selvityspyyntö? Voisi sitten selvittää, jos on suorittanut enemmän...

        Olen ollut työelämässä ja osaan säilyttää s-laput. Osaakohan alta 20v klopit?
        Eiköhän heinäkuiset suoritukset ole epätavallisia ja siten harvalukuisia, joten sekin tukisi "yhteislähetystä". Mulle itselle sopii opintotuen katkaisu jo joulukuussa, on sellainen tilanne.

        Heinäkuussa on yliopistossa tenttitilaisuuksia. Tenttijöitä on paljon, ei siis ole ollenkaan harvinaista. Kesällä on hyvää aikaa lukea tenttiin, kun ei ole saanut kesätöitä.

        Kela ei voi toimia vain sinun pillisi mukaan. On otettava huomioon isompi kokonaisuus. Itse tiesit opintopistetilanteesi, olisit sinäkin mennyt kesäkuussa tai heinäkuussa tenttiin, niin olisit nyt selvillä vesillä. Mutta ehkä opiskelu ei olekaan sinun lajisi.

        Harrastukseksesi voit opiskella avoimessa yliopistossa tai työväen- tai kansalaisopistossa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      377
      3658
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      206
      1795
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      67
      1374
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      149
      1250
    5. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      164
      885
    6. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      883
    7. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      57
      860
    8. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      117
      840
    9. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      829
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      49
      820
    Aihe