äitiyspoliklinikka pakollinen?

teiniäiti17v

mä sain lähetteen äitiyspoliklinikalle neuvolasta ja ymmärsin että mun on pakko mennä sinne koska olen alaikänen ja raskaana ni täytyy seurata "riskiraskautta". en koe käymistä siellä tarpeelliseksi enkä vapaaehtosesti sinne oo menossa, koska koe tarvitsevani erityisapua. ja jos tarviin ni osaan itse sitä hakea. ehdin täyttää 18 ennenkuin lapseni syntyy.
oon jo alunperin menossa sinne vaan koska pakotetaan, mut tänää tuli kotiin kirje että siitä lääkärikäynnistä tulis lasku kotiin. siis lasku vaikken mee sinne vapaaehtosesti? voiko äitiyspoliklinikasta kieltäytyä mitenkään? en todellakaan maksa siitä reissusta n. 40€, mulla ei oo tuloja mistään ja todnäk mun vanhemmat sen joutuu maksaakin ja se on musta väärin. neuvolast siis sanottiin et olis pakollist alaikäsen mennä sinne mut en haluais ja haluisin tietää mitä käy jos en mene

20

2290

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • edfgrhy

      Täh? Sinä ja lapsesi kuulutte riskiryhmään ja sinä mietit ihan tosissasi, ettet HALUA mennä, kun se vielä maksaakin?! Nyt jumalauta asiat tärkeysjärjestykseen! Osoitat kyllä melkoista kypsymättömyyttä ja sinusta pitäisi vielä tulla äiti. Eikö olisi jo vähitellen aika ryhtyä ajattelemaan jotain muuta kuin omaa napaa?

    • onpashalpaa

      Juu, ei kannata mennä sairaalaan, sairaalaan on moni kuollut. Synnyttää kannattaa kotona vessassa, niin ei tuu sitten siitäkään laskua (paitsi putkimieheltä).

      Jos vähän asiaakin puhutaan, niin alaikäiset eivät ole välttämättä käyneet esimerkiksi gynekologilla aivan niin monta kertaa kuin vanhemmat synnyttäjät. Yksityisellä gynellä käynnistä saa kelakorvauksen jälkeen pulittaa vähintään satasen, ja julkisia gynejähän ei juuri ole kuin siellä sairaalassa. Että neljäkymppiä on halpa hinta. Ehkä ne ajattelevat, että alaikäiselle on kallis käydä yksityisellä. Ja alaikäisten raskauksissa on oikeasti joitain fyysisiä juttuja joita pitää seurata, esim. raudanpuuteanemia.

      En tiedä, että mitä alaikäiselle tai iäkkäälle tapahtuu, jos kieltäytyy äitiyspolista. Päihdetaustan takia polille joutuvilta ainakin kuulemma uhataan otetaan lapsi huostaan synnärillä, jos eivät käy polilla päihdeseurannassa - vaikka olisivat olleet kuivilla jo monta vuotta.

      • aaapeeee

        tietääkseni mun rahatilanne vaikuttaa mun lapseenkin. ja luulet et mulla 17 vuotiaana työttömänä ois tuloja? neljäkymppii ei oo mulle halpa hinta siitä et joudun jonnekki mist en hyödy. ja ku lisää siihe hintaan vielä bensat 30€. ja jos oikeesti jonkun raudanpuutteen tarkkailun takii äitiyspoliklinikalle joudun nii vittu kyl sitä voi iha vaa normi verikokeilla seurata jotka kans on pakollisia. ennä ymmärrä miksei se riitä. ei sinä päivänä ku täytän 18 eli kahden kuukauden päästä ni mun raskausriskit mihinkää katoais jos mul oikeesti sellasii olis


      • Kaiken_kokenut
        aaapeeee kirjoitti:

        tietääkseni mun rahatilanne vaikuttaa mun lapseenkin. ja luulet et mulla 17 vuotiaana työttömänä ois tuloja? neljäkymppii ei oo mulle halpa hinta siitä et joudun jonnekki mist en hyödy. ja ku lisää siihe hintaan vielä bensat 30€. ja jos oikeesti jonkun raudanpuutteen tarkkailun takii äitiyspoliklinikalle joudun nii vittu kyl sitä voi iha vaa normi verikokeilla seurata jotka kans on pakollisia. ennä ymmärrä miksei se riitä. ei sinä päivänä ku täytän 18 eli kahden kuukauden päästä ni mun raskausriskit mihinkää katoais jos mul oikeesti sellasii olis

        Mihin alaikäinen tarvitsee bensarahoja, eihän sulla ole edes ajokorttia.

        Jos sulla on rahat lopussa, tuollainen polimaksu on pieni summa vanhemmiltasi jotka haluavat että pysyt terveenä ja synnytät terveen lapsen. Järkevä ihminen menee polille ilomielin kun saa sinne lähetteen.
        Toisekseen jos olet todella niin tyhjätasku ettet pysty edes polimaksua maksamaan eikä vanhempasi pysty/halua auttaa siinä, sossu maksaa polimaksun.

        Tärkeysjärjestys muuttuu loppuelämäksi kun lapsi kuolee tai syntyy kuolleena.


      • aaapeeee

        luuleks et kävelen koko sen matkan? pitää mun pyytää kaverilt kyyti ja mähä ne bensat maksan kosk mun meno. ja kyl mun vanhemmat ton suostuis maksaa, mut en halua meidän maksavan turhasta paskasta. ja nyyh mä taidan sit olla tosi epäjärkevä ku en haluu tuhlaa tahoja turhaan. :( äitiyspolille menee ERITYISapua tarvitsevat. mä en tarvii erityisapua ja mulle riittää normaalit tarkastukset. jos oisin 2kk vanhempi ni un raskaus ei olis riskiraskaus :Dd ja en ookkaa enne kuullu et alaikäsen lapsi kuolis kosk ei menny erityistarkkailuun 2kk ennen täysikäsyyttä


      • Anonyymi
        aaapeeee kirjoitti:

        tietääkseni mun rahatilanne vaikuttaa mun lapseenkin. ja luulet et mulla 17 vuotiaana työttömänä ois tuloja? neljäkymppii ei oo mulle halpa hinta siitä et joudun jonnekki mist en hyödy. ja ku lisää siihe hintaan vielä bensat 30€. ja jos oikeesti jonkun raudanpuutteen tarkkailun takii äitiyspoliklinikalle joudun nii vittu kyl sitä voi iha vaa normi verikokeilla seurata jotka kans on pakollisia. ennä ymmärrä miksei se riitä. ei sinä päivänä ku täytän 18 eli kahden kuukauden päästä ni mun raskausriskit mihinkää katoais jos mul oikeesti sellasii olis

        Verikoe ei ole ikinä pakollinen!!! Ja kaikista toimenpiteistä saa kyllä kieltäytyä. Äitiyspoliklinikasta en ole varma


    • kokenut_konkari

      Perut poliklinikka-ajan, niin laskua ei tule Ilmoittavat siitä lastensuojeluun. Itselläni on kätilön tutkinto, vaikken ole koskaan alalla toiminut. Mielestäni on ihan eri asia olla 14-vuotias alaikäinen kuin melkein 18-vuotias alaikäinen. Siis fyysisen terveyden kannalta. Muutama vuosikymmen sitten oli vielä normaalia, että parikymppiset naiset tekivät lapsia. Nykyään ilmeisesti teini-ikäisiä ollaan vielä 30-vuotiaiksi asti. Seksin suojaikä on käsittääkseni yhä 16, eli raskautesi ei ole saanut alkua lapsen hyväksikäytöstä.

      Oletko lainkaan ajatellut, mitä teet lapsen synnyttyä? Elätkö siis lapsuuden kodissasi ja vanhempiesi kustannuksella? Onkohan äitiyspolikäyntiin todellisuudessa muitakin syitä kuin ikäsi? Et vaikuta lainkaan kypsältä, et ole ajatellut asioista loppuun asti. Onko lapsellasi isä, vai aiotko salata sen?

      Järkevintä mitä tässä vaiheessa on tehdä, on varata itse sosiaalitoimistosta aika. Jos todellakin aiot kasvattaa lapsesi itse, sinun on osoitettava jotain aikuisuutta. Myöskään lapsen hoito ja kasvatus ei ole ilmaista. Lapsi voi sairastaa, ja syrjäkyliltäkin on silloin päästävä lääkäriin. Eli katsot sossussa kaikki tuet, mihin olet oikeutettu ja laitat asuntohakemuksen, jollet ole sitä jo tehnyt. On ikävä tilanne, kun pari sossua on yllättäen oven takana syyläämässä asioitasi. Siinä vaiheessa asioiden selittäminen ei enää tehoa. Lapsesi saa merkinnän lastensuojelun asiakkuudesta loppuiäkseen. Todennäköisesti lapsi huostaanotetaan joustamattomuutesi ja kypsymättömyytesi vuoksi.

      Onko sinulla muuten päihdeongelma, tupakoitko? Onko diagnosoitua mielenterveysongelmaa tai tarkkaavaisuushäiriötä tai vastaavaa? Joillei ole, niin tämän reissun päätteeksi saat useammankin diagnoosin. Ja sitä et voi välttää.

      Eli tiivistetysti: Itsepäisyydestäsi seuraa, että lapsesi tulee lastensuojelun asiakkaaksi ja todennäköisesti huostaanotetaan. Päätöstä tukee se, että saat mielenterveysdiagnoosin.

      • aaapeeee

        mitennii en oo ajatellu asioit loppuu asti ? enhä mä oo tänne yhtää mitää semmost kertonu mist vois päätellä tommosta. oon kirjoilla porukoilla tällä hetkellä kyllä, mut muutan poikaystävän luokse joka on myös lapseni isä enkä mä sen isyyttä salaa. mulle iha neuvolasta sanottiin et ainoo syy äitiyspoliklinikkaan on mun alaikäsyys. mul on jo käyntejä sossussa ja sieltä ei oo mitää moitteita tullu:) harmi et aina kaikki vajaat tulee kommentoimaa näihi. oot siis sitä mieltä et mult otetaan lapsi huostaan kosk en haluais mennä äitiyspoliklinikalle? koska se meinaa et en oo tarpeeks kypsä? :D
        ei oo päihdeongelmaa. eikä mielenterveysongelmiakaan. jännä miten mä en nää mitää syytä miks mun lapsi huostaanotettais vaikka jättäisinkin menemättä äitiyspoliklinikalle:)


      • onpashalpaa

        Okei, poikaystäväsi siis maksaa laskun. Ongelma ratkaistu. Koska et käy töissä, niin ei sinulla ole päivisin mitään parempaakaan tekemistä kuin menmä polille.

        Voi olla, että on fyysisiä syitä miksi alaikäiset käyvät polilla. Esimerkiksi alaikäisellä on luultavasti useammin suunnittelematon raskaus. Suunnitelluissa raskauksissa porukka yleensä käy lekurilla jo ennen raskautta, lopettaa viinan, tupakan ja homejuuston käytön, nappaa foolihappoa ja D-vitamiinia sekä pänttää alan tietoutta. Mutta tuskinpa tosiaan seitsemäntoista- tai kahdeksantoistavuotiaalla on mitään eroa siinä asiassa. Johonkin se raja on pitänyt vetää ja se on vedetty siihen. Ei se neuvolan täti ole sitä rajaa keksinyt eikä polin lääkärikään. Hyvin luultavasti sulta tullaan kysymään, että onko ehkäisy mietitty vai meinaatko olla uudestaan raskaana kohta synnytyksen jälkeen (mikä ei ole laitonta, mutta epäterveellistä ja raskasta. Lestadiolaiset tosin harrastavat sitä ihan koko ajan.) Mutta varmaan suuri syy miksi alaikäiselle käynti pakollinen on se, että siellä tosiaan kytätään, että oletko riittävän pätevän oloinen pärjäämään itseksesi. Lääkärien logiikka kulkee niin, että jos on yhtään epäilystä, niin paras tehdä varuiksi lastensuojeluilmoitus. Sillä jos lapsi löytyy myöhemmin kellarin pakastimesta, niin lääkäri voi joutua kuulusteltavaksi, ja se olisi niin kovin harmillista hänen uransa takia. Siksi ei ole mitenkään kaukaa haettua, että päädyt lastensuojelun asiakkaaksi, jos pelkän kiukuttelun takia kieltäydyt polista. Köyhät yksinhuoltajat ovat viranomaisten mielestä epäilyttävimpiä, taas lääkäriperheessä saa olla asiat todella sekaisin ilman että lapsia otetaan pois.

        Sinulla on sellainen 15-vuotiaan teinin asenne, että ette te mulle mitään voi, mutta yleensä jos pieni ihminen alkaa terveydenhoidon tai viranomaisten kanssa sotimaan, niin tulee siinä häviämään. Eivät ne ala myöntää, että olisivat missään väärässä. Niinhän se lastenneuvolassakin menee, että siellä äidit kuuntelevat pokerina hulluimmatkin neuvot ja sitten keskenään naureskelevat takanapäin.

        Onnea kuitenkin raskauteesi ja äitiyteesi! Toivottavasti kaikki menee hyvin, ja varmaan meneekin.


      • aaapeeee

        sitä ongelmaa ei oo ratkaistu, että meen täysin turhaan äitiyspolille. ja laittaisin poikaystäväni maksamaan turhasta. en kieltäydy kiukuttelun takia menemästä sinne, kuten oon monta kertaa jo sanonut. luetko ees mun tekstejä? jos siit käynnistä olis ees jotain hyötyä ni menisin sinne mielelläni vaikka ei olis pakollista.

        jos oisin vaikka 25v ja kyselemässä tämmöstä samaa et onko pakko mennä ni vannon ettet olis tota teinin asennetta tähän maininnut :)


      • onpashalpaa

        No, ongelmahan on sinun, ja sinä olet jo iso tyttö, melkein aikuinen. Sekä lapsen isän tietysti. Menkää vaikka metsään poimimaan marjoja neljänkympin edestä. Mitäs me muut siitä piittaamme?

        Useimmat 25-vuotiaat on kyllä aika kakaroita. Mutta sinun jutut ovat vähän kuin uhma- tai murrosikäisen. Siis eihän tuossa sun uhmassa ole järjen häivää.

        Terveydenhoito on semmoinen, että siellä on hyvin paljon kaikenlaisia sääntöjä, fiksuja ja tyhmiä. Ne oikein rakastavat kaikkia pikkutarkkoja sääntöjä, jotka on jossain ylhäällä päin laadittu. Siellä on tuommoinen sääntö, ja kun sinä nyt olen alaikäisenä raskaana, niin se sääntö koskee sinua. Tuskin se neuvolan täti voi alkaa niitä sääntöjä omin päin muutella. Sinulle ei ole mitään haittaa koko jutusta, vaan siitä voi olla hyötyä. Toista se on monella muulla potilaalla, joita pompotellaan miten sattuu. Yleensä vaihtoehdot ovat, että joko pelaat niiden säännöillä tai sitten menet jonnekin muualle hoitoon. Selän takana voit sitten haukkua säännöt pataluhaksi. Sinä tarvitset julkisen terveydenhoidon palveluja juuri nyt hyvinkin kovasti, ja ne eivät muuta niitä sääntöjä sinun mieliksesi.


      • Helpompi_vaihtoehto
        aaapeeee kirjoitti:

        sitä ongelmaa ei oo ratkaistu, että meen täysin turhaan äitiyspolille. ja laittaisin poikaystäväni maksamaan turhasta. en kieltäydy kiukuttelun takia menemästä sinne, kuten oon monta kertaa jo sanonut. luetko ees mun tekstejä? jos siit käynnistä olis ees jotain hyötyä ni menisin sinne mielelläni vaikka ei olis pakollista.

        jos oisin vaikka 25v ja kyselemässä tämmöstä samaa et onko pakko mennä ni vannon ettet olis tota teinin asennetta tähän maininnut :)

        Miksi yleensä edes kyselet että onko pakko mennä. Sullahan on työttömänä aikaa ja sanot vaan poikakaverillesi että heittää sun sinne määräpäivänä. Taksi tulisi turhan kalliiksi tuollaiselle 150 km matkalle (bensarahan mukaan laskettu matka). Jos et sinä tai poikakaverisi pysty maksamaan polimaksua eikä vanhempasikaan auta, vie lasku sossuun.

        Helpommalla pääset kun käyt äitiyspolilla juttelemassa niin on sekin pois käsistä ja jatkossa homma hoituu neuvolassa.

        Oletko muuten ajatellut että se synnytyskeikkakin maksaa. Ei se ole ilmaista, matkat maksaa ja sairaalamaksu otetaan vaikka ulosotolla. Kyllä lapsi maksaa jo ennen syntymäänsä ja vielä paljon sen jälkeenkin.


      • aaapeeee
        onpashalpaa kirjoitti:

        No, ongelmahan on sinun, ja sinä olet jo iso tyttö, melkein aikuinen. Sekä lapsen isän tietysti. Menkää vaikka metsään poimimaan marjoja neljänkympin edestä. Mitäs me muut siitä piittaamme?

        Useimmat 25-vuotiaat on kyllä aika kakaroita. Mutta sinun jutut ovat vähän kuin uhma- tai murrosikäisen. Siis eihän tuossa sun uhmassa ole järjen häivää.

        Terveydenhoito on semmoinen, että siellä on hyvin paljon kaikenlaisia sääntöjä, fiksuja ja tyhmiä. Ne oikein rakastavat kaikkia pikkutarkkoja sääntöjä, jotka on jossain ylhäällä päin laadittu. Siellä on tuommoinen sääntö, ja kun sinä nyt olen alaikäisenä raskaana, niin se sääntö koskee sinua. Tuskin se neuvolan täti voi alkaa niitä sääntöjä omin päin muutella. Sinulle ei ole mitään haittaa koko jutusta, vaan siitä voi olla hyötyä. Toista se on monella muulla potilaalla, joita pompotellaan miten sattuu. Yleensä vaihtoehdot ovat, että joko pelaat niiden säännöillä tai sitten menet jonnekin muualle hoitoon. Selän takana voit sitten haukkua säännöt pataluhaksi. Sinä tarvitset julkisen terveydenhoidon palveluja juuri nyt hyvinkin kovasti, ja ne eivät muuta niitä sääntöjä sinun mieliksesi.

        sen lisäks et mut pakotetaa äitiyspoliklinikalle ni joutuisin viel metsään poimimaan marjoja? :D wut

        miten tää niinku tähä asiaa auttais


      • aaapeeee
        Helpompi_vaihtoehto kirjoitti:

        Miksi yleensä edes kyselet että onko pakko mennä. Sullahan on työttömänä aikaa ja sanot vaan poikakaverillesi että heittää sun sinne määräpäivänä. Taksi tulisi turhan kalliiksi tuollaiselle 150 km matkalle (bensarahan mukaan laskettu matka). Jos et sinä tai poikakaverisi pysty maksamaan polimaksua eikä vanhempasikaan auta, vie lasku sossuun.

        Helpommalla pääset kun käyt äitiyspolilla juttelemassa niin on sekin pois käsistä ja jatkossa homma hoituu neuvolassa.

        Oletko muuten ajatellut että se synnytyskeikkakin maksaa. Ei se ole ilmaista, matkat maksaa ja sairaalamaksu otetaan vaikka ulosotolla. Kyllä lapsi maksaa jo ennen syntymäänsä ja vielä paljon sen jälkeenkin.

        ai sä tiiät täsmällisen luvun et paljo mun poikaystävän auto kuluttaa bensaa :DDD?
        kyl mä tiiän et synnytyskeikka maksaa, en oo niin tyhmä ku mitä oletat teinien olevan. mut synnytyksest on jopa jotain hyötyä ja sairaala jossa synnytän on paljon lähempänä ku se minne joutuisin äitiyspoliin


      • Siis huh huh.. Ensimmäinen kerta kun osallistun nettikeskusteluun, oli pakko. Aivan käsittämätöntä miten aikuiset ihmiset aukovat päätään 17 v. ihmiselle joka kysyi aivan perustellusti äitiyspolille menon järkevyydestä ja pakollisuudesta. Naisen kroppa on suunniteltu hedelmöittymiseen, raskauteen ja synnytykseen paremmin nuorena kuin keski-ikää lähestyttäessä. Ei ole mitään fyysisiä syitä polikäyntiin iän takia. Kyseessä neuvoloiden ohjeistus, varmaankin kartoitetaan tarvitaanko jotain tukea tm. Tässä maassa osataan tehdä asiat hankalasti, luultavasti juurikin näin että neuvola mahd.tekee lastensuojeluilmoituksen jos käynnin jättää väliin. Joten suosittelen käymään, tai ainakin perustelemaan neuvolantädille käymättä jättämisen. Olen kanssasi samaa mieltä, naurettavaa että 2 kk päästä "riski" on ohi. Sain esikoiseni ikäisenäsi, tsemppiä!


    • kl-th

      Hei!
      Kuten äisiysneuvola-asiakkuus, niin myös äitiyspoliklinikka käynnit ovat vapaehtoisia. Äitiyspoliklinikalla katsotaan ultraäänellä tarkemmin sikön koko, joka määrittää tarkasti lasketun ajan. Lisäksi katostaan istukan paikka ( tärkeä) ja sikiöiden lukumäärä. Rakenne uä:ssä katsotaan tarkemmin sikiön rakenteet ja mikäli jotain hämminkiä on voidaan synnytys ohjelmoida vauvalle turvallisimpaan sairaalaan. Osa raskaana olevista on ns "riski" raskauksia. Yksi riski tekiä on synnyttäjän nuori ikä esim fyysinsn kehitys ei vastaa biologista ikää jne. Näistä asioista on hyvä käydä keskustelua esim äitiyspoliklinikan kätilön ja lääkärin kanssa.Terveydenhoitajaasi sitoo erilliset lait; yksi niistä on lastensuojelulaki; joka velvoittaa tekemään ennakoivan lastensuojeluilmoituksen mikäli herää huoli tulvasta lapsesta. Lastensuojeluilmoitus johtaaa aniharvoin lapsen huostaanottoon. Tarkoitus on etsiä yhdessä vanhempien kansa tukitoimia joilla perhe pääsee elämässä turvallisesti eteenpin. Yhdessä sosiaalipuolen kanssa voit asiallisesti keskustella raskauden, synnytyksen ja vauvanhoitoon liittyvistä taloudellisista menoista ja niihin annettavista tuista, samon myös muista tuikitoimista, jotta raskautesi sujuisi mahdollisimman hyvin ja antaisi sinulle voimia vauvaperhearkeen.
      T. kokenut kätilö

    • Huhhu

      Ensinnäkin, siitä käynnistä on sulle vain ja ainoastaan hyötyä. Se on lapsenkin parhaaksi, ja aika pieni raha siitä että saa tietää raskauden tilasta paremmin. Toiseks, sen ajan voi perua jos on noin käsittämättömän hankalaa eikä näinollen tule laskua? Sen laskun voit myös laittaa sossuun, jos sen asiakas olet. Lapsikin tulee maksamaan, ja pikkaisen enemmän kun tuon jokusen kympin. Ja sitä se on seuraavat 18vuotta.

      Pakko yhtyä tuohon että vaikutat kirjoitustesi perusteella harvinaisen epäkypsältä ihmiseltä. Ihmiset tulee tänne antamaan kunnon neuvoja ja sä nimität vajakeiksi? Ookoo.

      • lapsetjolentäneetpesästä

        Kukaan ei ole maininnut, ett polikäyntiin voi olla syynä jokin neuvolassa havaittu(t. vain epäilty) ongelma, jota ei ole odottajalle mainittu suoraan, ettei huolestu turhaan.
        Mulle sanottiin, jotain sinnepäin, ett eiköhän sunkin kannattaisi kerran käydä polilla, vaikka en riskiryhmään kuuluisikaan. Ja niin sitt menin, vaikka oli 10v vanhempi kuin ap. Joku sitä kritisoi, ett miksi turhaan väsyttämään turhalla käynnillä siinä loppusuoralla.
        Miksi hmejuustoa ei saa syödä, jos tilailee vauvaa? En liioin lueskellut mitään vauvajuttuja, ainakaan kirjallisuutta, vaikka muuten luen paljon. En syönyt vitamiineja "tilailuaikana". Sitten raskaan söin rautaa. Ja nyt nuoriso on jo mua pidempää!
        Sitt ihmettlin tuota, että poli on kauempana kuin synnäri? Eikö ne yleensä ole sama asia?
        Mene nyt kuitenkin sinne polille, usko vanhempaa ja kokeneempaa.


    • mamafromhell

      Pysy kotona ja synnytä siellä. Älä laita lasta hoitoonn, kerhoon. kouluun kaikki maksaa. Lopeta myös neuvolakäynnit niin luomulla menee..ja ainut harmi ettet saa äitiyspakkusta etkä sitä vähääkään äitiysrahaa.NO ehkäpä sinä vielä kasvat aikuisuuteen ja vastuuseen.TOIVON niin.Säälin sun vanhempiasi.

    • Anonyymi

      Tässä tapauksessa paras ratkaisu olisi ollut abortti. Perusteluna se, että kun ei ole halua eikä varaa edes äitiyspolille, varaa ja järkeä lapsen hoitoon ja huoltoon ei ole senkään vertaa.

      Mikähän on tapauksen tilanne nyt? Lapsen isä tipotiessään, äiti mielenterveysongelmainen, josta ei koskaan tule työkykyistä saati -haluista, lapsi sijoiitettuna? Ja sitten vielä toinenkin lapsi eri isälle toisessa paikassa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      326
      3672
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1679
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1500
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      56
      1435
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1300
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1260
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      56
      1243
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      192
      1198
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1157
    Aihe