TARVITAANKO HSL:N TAPAISTA TOIMIJAA?

Scaniaki

Pääkaupunkiseudun julkinen liikenne on ajettu nyt sekaisin ja vastuita pompotellaan sinne tänne.Matkalippujen hinnat ovat nousseet ja nousevat kun jonkun on nämä mokat maksettava.

48

235

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • byrokraatit.tarvitsee

      ja säännöllisin välein maksukorttilaitteiden uusijat ja toimittajat. Paljonkohan noihinkin on jo saatu rahaa uppoamaan?

      • ääööö

        Laitteisto on jo nyt vanha vaikka ei ole edes käytössä.Maailmalla ei enää kuljettajat myy yhtään lippua koska mobiili ym mahdollistavat lipunoston helpommin mutta meillä häslää HSL!


    • Kokonaisuus

      Miten on liikenne sekaisin, tyhjiä heittoja. Mitä tilalle ja kuka vastaa kokonaisuudesta ? Tämä homma siirtyi 1980 luvulla yhteiskunnan suunniteltavaksi ja rahoitettavaksi kun sitä ei yritykset kyenneet hoitamaan.

      • Scaniaki

        Katsokaa miten rahaa palaa kun näitä raidejokereita ym pisararatoja suunnitellaan ja aletaan rakentamaan.Euroopassa kukaan ei suostuisi moiseen ja siellä onkin jo hybridit liikenteessä .Hybridibussi on 30 pitkä ja kulkee omaa latuaan kuten raitiovaunu mutta äänettömästi ja edullisesti.Meillä viherpunikit tuhlaa veronmaksajien rahoja politiikan sanellessa ja HSL toteuttaa näitä päätöksiä.HSL:n kaltainen hidas byrokraattidinosaurus on hidas kömpelö ja kallis.Helsingisn liikenne sujui ihan yhtä hyvin ja paremminkin ennen HSL tuloa ja kun katsoo miten HSL liikenne on lähtenyt kehyskunnissa liikkeelle voi todeta että ei ole aihetta kehuun.Tämänvuotinen spektaakkeli nimeltä länsi-metro ja siihen liittyvät bussien numeroiden vaihto on osoitus kuinka epävarmaa on pääkaupunkiseudun liikennesuunnittelu ja toteutus.Länsi-metro on jo syntyessään hidas vs bussien aikaan ja kun nyt on hybridit ja sähköbussit kehittymässä kovaa vauhtia voi vain ihmetellä miksi länsiväylä jätetään ja siirrytään hitaaseen ja kalliiseen metroaikaan? Länsiväylälle tehtiin kallis remontti jossa bussikaistat saatiin toimimaan ja nyt sitten pakotetaan veronmaksajat metron käyttäjiksi ja työmatkat pitenee vaihtoyhteyksien takia.Suomi on sumussa ja kapteeni kateissa.


    • Kokonaisuus

      Mitenkähän ne kymmenet tuhannet uudet espoolaiset kuljetettaisiin keskustan suuntaan ilman metroa ja minne se bussiarmada sijoitettaisiin jos metroa ei tulisi. Koko Ruoholahti pitäisi rakentaa kaistoja täyteen.

      Käykääpä katsomassa miksi ne numerot muutettiin, jatkossa yhdessäkään HSL kunnassa ei ole samaa linjanumeroa. Ei tarvitse pohtia missä kunnassa kyseinen linja on.

      Aika ketterä tuntuu HSL olevan kun on seurannut sen toimintaa, se näyttää hankkivan sähköbussejakin liisattavaksi bussifirmoihin.

      Kehyskunnissakin näyttää olevan joukkoliikennettä kouluaikojenkin ulkopuolella, eipä olisi ilman tätä toimijaa.

      • Baanapate

        Mitenköhän ne kymmenet tuhannet Espoolaiset ovat nyt sitten tähän asti pärjänneet ilman tätä metroa?Minä väitän että ihan hyvin! Mitään bussiarmadaa ei ole nytkään eikä olisi tulevaisuudessakaan höpön löpön juttua tuollainen väite noista bussiarmaadoista.Ruoholahteen ei tarvitse rakentaa enää yhtään kaistaa siellähän ne jo ovat ja liikenne toimii joka säällä.HSL:N linjauudistus on floppi jo syntyessään ei mitään logiikkaa ojutussa.Minä muistan kuinka helppoa oli ennen valita mihin bussiin menen kun numerointi seurasi alueen postinumeroa helppoa eikö?Kehyskunnat eivät tarvitse HSL "palveluja"nyt eikä tulevaisuudessakaan ja HSL ei todellakaan osallistu kehyskuntien kouluajoihin eikä ole niitä onneksi sotkemassa. Mietippä kuinka seutulipun hintaa edullisemmin pääset Porvooseen,Hyvinkäälle ym ja bussit ovat mukavia ei sotkettuja vankkureita.Taitaa olla vaan pasuuna päällä näillä lobbaajilla ja käytännön kuviot hakusessa?Totuus on että pakkometron aloittaessa joskus hamassa tulevaisuudessa ihmisten työmatkat pitenee huomattavsti näillä Espoon kulmilla ja moni alkaa käyttää omaa autoa työmatkoihin sillä metroliityntäliikenne on liian hidasta ja hankalaa.


      • Kokonaisuus

        Länsiväylän eteläpuolelle Espoossa rakennetaan 60 000 asukkaalle asuntoja seuraavan kymmenen vuoden aikana, näitä ei kuljeteta enää bussilla. Kampin bussiterminaali tukkeuttuu iltaruuhkassa jo tällä hetkellä.

        Ruoholahti toimii jotenkuten nyt, muttei kestä yhtään liikennettä lisää.

        Kehyskuntien joukkoliikennepalvelut ovat lapsenkengissä ja toimivat myös tukien varassa. Kehyskunnissakin itse päättävät miten liikenteessä hoitavat.

        Satunnaista joukkoliikenteen käyttäjää tuleekin rokottaa kertalipuissa hinnalla. Kanta-asiakas saa matkat halvalla, näin se on myös muissa elämän kanta-asiakkaaisuuksissa.


      • Kervosetä
        Kokonaisuus kirjoitti:

        Länsiväylän eteläpuolelle Espoossa rakennetaan 60 000 asukkaalle asuntoja seuraavan kymmenen vuoden aikana, näitä ei kuljeteta enää bussilla. Kampin bussiterminaali tukkeuttuu iltaruuhkassa jo tällä hetkellä.

        Ruoholahti toimii jotenkuten nyt, muttei kestä yhtään liikennettä lisää.

        Kehyskuntien joukkoliikennepalvelut ovat lapsenkengissä ja toimivat myös tukien varassa. Kehyskunnissakin itse päättävät miten liikenteessä hoitavat.

        Satunnaista joukkoliikenteen käyttäjää tuleekin rokottaa kertalipuissa hinnalla. Kanta-asiakas saa matkat halvalla, näin se on myös muissa elämän kanta-asiakkaaisuuksissa.

        Höpsismiä nuo väiteet ruuhkautumisesta.Espooseen saa tulla vielä toiset 100000 asukasta eikä sekään vielä ruuhkauta yhtään mitään.Kampin terminaali toimii vastaisuudessakin ruuhkassa ja päiväsaikaan puolityhjänä ja nuo kehyskuntien liikennepalvelut eivät todellakaan ole lapsenkengissä vaan toimivat ihan hyvin.Kehyskuntien päättäjät ovat katsoneet Keravan suuntaan ja oppineet kuinka veronmaksajien rahaa palaa ilmaan eivätkä sorru HSL:N lobbausyrityksiin.Mikä on satunnainen joukkoliikenteenkäyttäjä ja jos sellainen on miksi näet että häntä on siitä rangaistava?Tuohan on syrjintää joka ei kuulu nykyaikaan. Ruoholahti toimii ihan hyvin ja koko länsiväylän bussikaistat ja ramppipysäkit ym jotka on miljoonilla veromarkoilla(markkaaikana) rakennettu jätettäisiin käyttämättä? Tässä onkin se pointti josta keskustellaan.Kuka antaa oikeuden ottaa kunnille ja valtiolle velkaa ja sitten käyttää niitä velkarahoja tällaisten bimbojen touhuihin ja maksattaa se kaikki veronmaksajilla? Läsimetron viivästyminen tietää kovaa lisävelkaa ja alkuperäiset budjetit on ylitetty jo aikapäiviä sitten.Yksityisellä alalla tuollaiset ylitykset ja viivästykset olisivat johtaneet koko johdon potkuihin.Julkinen suojatyösektori joustaa veronmaksajan hanurilla.


      • Höpöpuhetta
        Kervosetä kirjoitti:

        Höpsismiä nuo väiteet ruuhkautumisesta.Espooseen saa tulla vielä toiset 100000 asukasta eikä sekään vielä ruuhkauta yhtään mitään.Kampin terminaali toimii vastaisuudessakin ruuhkassa ja päiväsaikaan puolityhjänä ja nuo kehyskuntien liikennepalvelut eivät todellakaan ole lapsenkengissä vaan toimivat ihan hyvin.Kehyskuntien päättäjät ovat katsoneet Keravan suuntaan ja oppineet kuinka veronmaksajien rahaa palaa ilmaan eivätkä sorru HSL:N lobbausyrityksiin.Mikä on satunnainen joukkoliikenteenkäyttäjä ja jos sellainen on miksi näet että häntä on siitä rangaistava?Tuohan on syrjintää joka ei kuulu nykyaikaan. Ruoholahti toimii ihan hyvin ja koko länsiväylän bussikaistat ja ramppipysäkit ym jotka on miljoonilla veromarkoilla(markkaaikana) rakennettu jätettäisiin käyttämättä? Tässä onkin se pointti josta keskustellaan.Kuka antaa oikeuden ottaa kunnille ja valtiolle velkaa ja sitten käyttää niitä velkarahoja tällaisten bimbojen touhuihin ja maksattaa se kaikki veronmaksajilla? Läsimetron viivästyminen tietää kovaa lisävelkaa ja alkuperäiset budjetit on ylitetty jo aikapäiviä sitten.Yksityisellä alalla tuollaiset ylitykset ja viivästykset olisivat johtaneet koko johdon potkuihin.Julkinen suojatyösektori joustaa veronmaksajan hanurilla.

        Käyhän katsomassa Kampin Espoon bussiterminaalia klo 1530-1645 välillä. Sinne ei mahdu yhtään bussia lisää...


      • scaniaki
        Höpöpuhetta kirjoitti:

        Käyhän katsomassa Kampin Espoon bussiterminaalia klo 1530-1645 välillä. Sinne ei mahdu yhtään bussia lisää...

        Mahtuu ihan hyvin ajan siellä itsekkin.Kamppi vetää ihan hyvin 24h/7 ei ongelmaa


      • kuljettaja54
        scaniaki kirjoitti:

        Mahtuu ihan hyvin ajan siellä itsekkin.Kamppi vetää ihan hyvin 24h/7 ei ongelmaa

        Tosi on ja osa busseja voisi pyörähtää Ruoholahden metron kohdalta Espooseen takaisin halpa ja järkevä järjestely.


    • Hölmölätämäon

      490 miljoonaa vuodessa, eli puoli miljardia verovaroja joka vuosi pelkästään liikenteeseen, investoinnit päälle. Sitten vielä metrot ja raide Jokerit, rahaa saa vielä velaksi.
      Joukkoliikenne on pääkaupunkiseudulla järkyttävän kallista todellisuudessa, verovaroja palaa paljon byrokratiaan ja turhuuteen.
      Konsultit kuppaavat, rakentajat viivästyy ja tarkastajat istuu, siinä koko Suomen ongelmaa kerrakseen.
      Pohjanmaan pojat saavat kyllä yrittää ja kerätä verovaroja, niin kyllä pääkaupunkiseutu tuhlaa !

      • ääööö

        HSL=turhake suojatyöpaikka politiikasta pudonneille.


      • Höpöpuhetta
        ääööö kirjoitti:

        HSL=turhake suojatyöpaikka politiikasta pudonneille.

        Nimeä yksikin politiikasta pudonnut henkilö, joka työskentelee tai on palkkalistoilla HSL:ssä. Ei löydy yhtään.


      • kahvimukiki

        Täälllä ei voi nimiä mainita mutta tiedäthän itsekkin.


      • ainakin_yksi
        Höpöpuhetta kirjoitti:

        Nimeä yksikin politiikasta pudonnut henkilö, joka työskentelee tai on palkkalistoilla HSL:ssä. Ei löydy yhtään.

        Näillä sivuilla ei kannata nimiä alkaa heittelemään, mutta yksi osaston johtaja on entinen kunnallispoliitikko Vantaalta. Tosin, hänen osaamisensa joukkoliikenteestä on niin laaja ettei vanhoilla poliittisilla kytköksillä ole mitään merkitystä.


    • Tietoaon

      Päättäjinä kyllä löytyy montakin, istuu ja juo kahvia, rahaa tuhlaten. Pieni Neuvostoliitto koko pulju !

    • Poliittinenjuttu

      Hsl on vanhanaikainen ja byrokraattinen dinosaurus, jonka kankeus on jo legendaarista. Mutta toistaitoiset vajakit, jotka eivät pärjäisi päivääkään yksityisissä firmoissa, tarvitsevat suojatyöpaikkansa. Sekoilusta toiseen ja isolla porukalla, mutta mitään ei myönnetä. Jos joku vika on niin korkeintaan kuljettajissa ja sitten matkustajissa, mutta Hsl:n byrokratiakoneisto vouhakkeineen on erehtymätön.

      Riihtniemi(kok) on elävä esimerkki siitä, kuinka itse alasta mitään tietämätön ihminen voidaan nykyään valita virkaan muistakin puolueista kuin demareista.

      • pysytaan_asiassa

        Taitaa olla väkeä talossa, jotka ovat ajaneet bussia, suunnitelleet liikennettä ja johtaneet liikenneyrityksiä HSL:n ulkopuolella. Aika monessa ns. osakeyhtiössäkin toimarit vetävät yritystä ilman lattiatason kokemusta. Missään julkisessa toiminnassa tai mediassa liikennehenkilökuntaa tai matkustajia ei ole syyllistetty HSL:n toimesta. Ihan tavan kuolevaisia ihmisiä ne HSL:n väki on.


    • Ei_Rahaa_Punikeille

      En tunne Helsingin systeemiä, mutta jos on vähääkään samanlainen kuin Tampereen kaupungilla, niin voi hyvää päivää... Kyvyttömiä, ammattitaidottomia poliittisia suojatyöläisiä, jotka ovat jo monelta alueelta tuhonneet hyvin toimivan liikenteen. Tulos on, että veronmaksajat maksavat ja matkustajat kärsivät nahoissaan.

      • juusopoika77

        Helsingin ja sen lähialueen liikenteen epäjärjestää tuo edellä mainittu suojatyöläisten piilopaikka.Suuri kiitos päättäjille että saamme nauttia oikeasta linja-autoilusta täällä pohjoisella uudellamaalla.Me pärjäämme ihan hyvin ilman HSL:lää ja verorahat säästyy.


    • mitäwit

      Puunhalaajat ituhipit tykkää kovasti raiteista ja niitähän sitten tulee, suoraan veronmaksajan loputtomasta pussista ja jos ei riitä niin otetaan tuleville sukupolville taas lisää lainaa. Annetaan sitten vaikka raiteet maksuksi!!??

    • jokuvievälistä

      Jokuhan tässä mättää kun nykyään seutulipun hinnalla pääsee ainakin Lahteen onnilla..

      • mänkäähänsinnemäkkeen

        Päätöntä menoa veronmaksajien piikkiin.Minä ihmettelen eikö kukaan pysäytä näitä vihervasureita joiden touhut ajaa maan konkurssiin!Hyvänä esimerkkinä nää kaupunkipyörät ja raidejokeri ym ym.


      • dhjfxbktfckif

        Kyse ei ole pelkistä busseista jotka ajavat kaupungista toiseen. HSL on kuntayhtymä joka yrittää vaikuttaa toimillaan kasvaviin ruuhkiin ja vähien maa-alueiden hyödyntämiseen asuntotuotannolle.
        Käytännössähän tämä tarkoittaa että joukkoliikenteen käyttäjät joutuvat maksamaan myös muusta kuin pelkästä matkustamisesta. Kehäradan rakentaminen rahoitetaan osittain nostamalla lippujen hintoja.
        Joukkoliikenteen kustannukset asiakkaille laskisivat HSL alueella oleellisesti jos politiikka riisuttaisi pois ja keskityttäisi vain halpojen ja houkuttelevien matkojen järjestämiseen. Moni muu asia saattaisi sitten maksaa ehkä enemmän.


    • LIPPUMAKSAALIIKAA

      EI MISSÄÄN NIMESSÄ

    • demarienvihollno1

      ..liikenne suunnittelusta pitäisi alkaa. Jos aikataulu muutoksia tarvitaan tai uusia reittejä ,kestää se 20 vuotta vähintään. Jos on 20 000 ihmisen tapahtumia, ei äkkiä saada linja-autoja apuun. Liikennevälineet huonossa kunnossa ja sotkuisia, riippuen liikennöitsijästä.
      Vihreät ovat jopa pyrkineet saamaan asuntoalueita, joille ei suunnitella parkkipaikkoja! Sama kehäteiden laadussa, ovat liian pieniä liikennemääriin nähden. Parkkipaikkoja helsinkiin, johon voisivat työmatkalaiset saada halvan lipun HSL:tä jne.
      Joukkoliikennettä ei saa Fanaattiseti ajaa ohi yksityisautoilun.
      Autoilu tulee ,kun saasteettomat autot tulevat markkinoille, uudestaan! voidaan määritellä keskustanopeuksia jne. taajama nopeuksia keskitetysti, äly-liikenne tulee jne. Nämä pitäisi huomioida iikenneväylien suunnittelussa, autojen määrä tulee kasvamaan huomattavasti.
      Jos kusenhajuiset bussit ja muut liikkennevälineet,( joskus ratikassa ollut uloste läjä tuolilla, kun menee istumaan,) saataisiin kilpailemaan yksityisautoilusta "aidosti", niin se olisi asiaa.
      HSL on hyvä toimija, mutta nopeampaa toimintaa kaivattaisiin ja reagointia asiakkaiden tarpeisiin...

      • hskdkxjdkek

        Hyviä argumentteja, mutta tarkennetaan vähän.
        HSL reagoi kohtuullisen hyvin isoihin tapahtumiin lisäämällä liikennettä sopimusten puitteissa. Aikataulujen korjaaminen esim. riittämättömien ajoaikojen osalta kestää luvattoman kauan.
        Se mitä tulee älyliikenteeseen niin kannattaa ottaa rauhallisesti.
        Kaikista helpoiten automatisoitava väline on metro. Eikä se vissiin ihan maaliin mennyt. Sitten meillä oli tämä maailmallakin mainetta niittänyt älyliikenneväline nimeltään Kutsu plus. Se lakkautettiin kun ei siihen oikein löytynyt käyttäjiä. Eli kannattaa vetää happea rauhassa ja katsoa josko löytyisi edes yksi hanke joka onnistuisi/toimisi.
        Noin yleisellä tasolla siisteyden keskiarvosana on noin 3,5 asteikolla 0-5. Eli varmaan parannettavia juttuja aina löytyy, mutta ei tuo arvosana ole ihan pohjanoteeraus.


      • Tätämieltätästä

        HSL:län pahin ongelma on ettei sillä ole kilpailijaa, siksi se paisuu ja kallistuu. Linjaliikenteessä on kilpailua ja sen tehostava vaikutus näkyy VR-yhtiöön asti.
        HSL:län kaltaiset yhteiskunnan yhtiöt ilman kilpailua ovat konsulttien taivas ja verovaroja kupataan surutta.


      • kfkfnfkxkxifk

        Mitä tarkoitat ettei HSL:llä ole kilpailijaa?
        Tuntuu ettet tajua koko hommaa. HSL on kuntayhtymä jonka hallituksessa istuu kuntien nimeämät edustajat. HSL suunnittelee ja kehittää joukkoliikennettä. HSL esittelee eri toimintamallien kustannukset kunnille jotka tekevät päätöksen siitä minkä tasoista liikennettä haluavat ostaa. Päätöksen saatuaan HSL kilpailuttaa kyseisen liikenteen.
        Pitäisikö tässä olla vielä toinen organisaatio kilpailuttamassa samaa liikennettä?
        Tässä vähän historiatietoa HSL:n synnystä.
        Aluksi Espoolla ja Vantaalla oli omat joukkoliikenne toimistot jotka hoitivat suunnittelun, kehittämisen ja sopimus asiat. Helsingillä oli HKL joka hoiti edellä mainittujen lisäksi myös liikennöintiä. Kuntarajojen ylittävän liikenteen järjestämisestä vastasi YTV. Vantaa ja Espoo halusivat luopua omista toimistoistaan jonka seurauksena asiat keskitettiin YTV:hen. Näin ollen nykyisellä HSL alueella oli kaksi tahoa jotka hoitivat joukkoliikenteen järjestämistä omilla alueillaan. HKL vastasi Helsingistä ja YTV Vantaasta, Espoosta sekä kuntarajat ylittävästä liikenteestä. HKL:n linja-autoliikenteen suunnittelu, kehittäminen ja kilpailuttaminen yhdistettiin YTV:hen josta syntyi nykyinen HSL.
        Koska kaupungit käyttävät veronmaksajien rahaa tietyn tasoiseen joukkoliikenteeseen on aika perusteltua estää "kerman kuorinta" omalla hallintoalueella. On huomioitavaa, että joukkoliikenne palvelee myös jäsenkuntiensa muita poliittisia tarkoitusperiä kuten maankäyttö ja ympäristö.


      • vetelinyritys
        kfkfnfkxkxifk kirjoitti:

        Mitä tarkoitat ettei HSL:llä ole kilpailijaa?
        Tuntuu ettet tajua koko hommaa. HSL on kuntayhtymä jonka hallituksessa istuu kuntien nimeämät edustajat. HSL suunnittelee ja kehittää joukkoliikennettä. HSL esittelee eri toimintamallien kustannukset kunnille jotka tekevät päätöksen siitä minkä tasoista liikennettä haluavat ostaa. Päätöksen saatuaan HSL kilpailuttaa kyseisen liikenteen.
        Pitäisikö tässä olla vielä toinen organisaatio kilpailuttamassa samaa liikennettä?
        Tässä vähän historiatietoa HSL:n synnystä.
        Aluksi Espoolla ja Vantaalla oli omat joukkoliikenne toimistot jotka hoitivat suunnittelun, kehittämisen ja sopimus asiat. Helsingillä oli HKL joka hoiti edellä mainittujen lisäksi myös liikennöintiä. Kuntarajojen ylittävän liikenteen järjestämisestä vastasi YTV. Vantaa ja Espoo halusivat luopua omista toimistoistaan jonka seurauksena asiat keskitettiin YTV:hen. Näin ollen nykyisellä HSL alueella oli kaksi tahoa jotka hoitivat joukkoliikenteen järjestämistä omilla alueillaan. HKL vastasi Helsingistä ja YTV Vantaasta, Espoosta sekä kuntarajat ylittävästä liikenteestä. HKL:n linja-autoliikenteen suunnittelu, kehittäminen ja kilpailuttaminen yhdistettiin YTV:hen josta syntyi nykyinen HSL.
        Koska kaupungit käyttävät veronmaksajien rahaa tietyn tasoiseen joukkoliikenteeseen on aika perusteltua estää "kerman kuorinta" omalla hallintoalueella. On huomioitavaa, että joukkoliikenne palvelee myös jäsenkuntiensa muita poliittisia tarkoitusperiä kuten maankäyttö ja ympäristö.

        Huuhaata pukkaa nuo kirjoitukset.Hsl on turhake byrokraatien aikaansaama suojatyökonttori.Hsl on nyt "järjestänyt"vuosien mittaan sellaisen sotkun johon vain amatöörit kykenee.Pääkaupunkiseudun sadat miljoonat valuu näihin päättömiin sekoiluihin johon kuuluu nämä länsi-metrot raidejokerit ja sokerina pohjalla nämä linjanumeroiden vaihdot. Miksi ette tuo faktaa pöytiin esim koska se länsi-metro aloittaa ette tiedä itsekkään.Miten voi olla että budjetit paukkuu sikana miinukselle?TÄTÄKÖ TE KUTSUTTE KANNATTAVAKSI.


      • Tätämieltätästä
        kfkfnfkxkxifk kirjoitti:

        Mitä tarkoitat ettei HSL:llä ole kilpailijaa?
        Tuntuu ettet tajua koko hommaa. HSL on kuntayhtymä jonka hallituksessa istuu kuntien nimeämät edustajat. HSL suunnittelee ja kehittää joukkoliikennettä. HSL esittelee eri toimintamallien kustannukset kunnille jotka tekevät päätöksen siitä minkä tasoista liikennettä haluavat ostaa. Päätöksen saatuaan HSL kilpailuttaa kyseisen liikenteen.
        Pitäisikö tässä olla vielä toinen organisaatio kilpailuttamassa samaa liikennettä?
        Tässä vähän historiatietoa HSL:n synnystä.
        Aluksi Espoolla ja Vantaalla oli omat joukkoliikenne toimistot jotka hoitivat suunnittelun, kehittämisen ja sopimus asiat. Helsingillä oli HKL joka hoiti edellä mainittujen lisäksi myös liikennöintiä. Kuntarajojen ylittävän liikenteen järjestämisestä vastasi YTV. Vantaa ja Espoo halusivat luopua omista toimistoistaan jonka seurauksena asiat keskitettiin YTV:hen. Näin ollen nykyisellä HSL alueella oli kaksi tahoa jotka hoitivat joukkoliikenteen järjestämistä omilla alueillaan. HKL vastasi Helsingistä ja YTV Vantaasta, Espoosta sekä kuntarajat ylittävästä liikenteestä. HKL:n linja-autoliikenteen suunnittelu, kehittäminen ja kilpailuttaminen yhdistettiin YTV:hen josta syntyi nykyinen HSL.
        Koska kaupungit käyttävät veronmaksajien rahaa tietyn tasoiseen joukkoliikenteeseen on aika perusteltua estää "kerman kuorinta" omalla hallintoalueella. On huomioitavaa, että joukkoliikenne palvelee myös jäsenkuntiensa muita poliittisia tarkoitusperiä kuten maankäyttö ja ympäristö.

        Otetaan HSL yhtiöltä pois PSA suoja, niin kilpailu on vapaa ja kannattava veroja maksava yritystoiminta hoitaa homman kolmannes organisaatiolla.
        Nykytilanteessahan on periaatteessa kaksi organisaatiota maksettavana, yrityksen ja kaupungin.
        Ei ole vaikeaa, liikennekaari hoitaa tämän laskutusautomaatin.


    • pyhäbyrokratia

      Pahinta on se, että tämä byrokratia vastaa myös Helsingin seudun liikennnejärjestelmän (ei siis vain joukkoliikenne) "kehittämisestä".

      Esim. vuoden 2015 strategisessa tavoitteissa ei ollut YHTÄÄN yleiseen liikennejärjestelmään liittyvää tavoitetta.

    • manimanimani

      Ei todellakaan sillä sehän on vain byrokraatien pesäpaikka.

    • makijulkku

      Suojatyöpaikka jonka veronmaksajat kustantaa.

    • Kallistalystiä

      Niin HSL kuin kaikki muutkin yhteiskunnan ja valtion virastot ja laitokset on kauttaaltaan tehottomia ja kovia rahantuhlaajia saamatta mitään järkevää aikaan. Tämä johtuu siitä että johtotehtäviin valitaan aina poliittisesti sopivimmat tyypit. Kun valintaprosessissa voitaisiin toimia järkevästi unohtamalla jäsenkirjat ja valitsemalla virkoihin pätevät henkilöt. Mutta mikäs se on verorahoilla mällätessä ja kansa maksaa.

    • P.e.n.t.t.i

      Ei tarvita. Suomessa joukkoliikenne on turhien virkamiesten temmellyskenttä ja ansaintakeino. On ymmärrettävää, että objektiivisuus katoaa kun yhteiskunnan rahoilla yritetään työllistää itseään kääntämällä jatkuvasti mustaa valkoiseksi.

      Uusin suuruudenhulluutta lähentelevä turmiollinen esimerkki on Laajasalon ja fish harbourin välinen silta, jolle ei tulla sallimaan liikennettä. Se tarvitaan imagosyistä joukkoliikenneväelle symboliksi heidän osaamisestaan.

      • kokokumisuti

        Mä haluan nähdä kuinka jopoillaan tammipakkasilla merituulessa kyseisellä sillalla?
        Ratiovaunujen raiteet ym tekniikka on kovilla ja kolamiehet kiittää.
        Hölmölässsä asutaan ei maha mittää.


    • Kylläkansamaksaa

      HSL pelkkä organisaatio kustantaa pääkaupunkiseudulle käyttökuluina puoli miljardia vuodessa, lähes turhaan.
      Puoli typerät investoinnit päälle, raidejokerit sun muut. Varmaankin miljardi vuodessa suoraan Molokin kitaan.
      Liikennekaari hoitaa tämän lähes ilmaiseksi, luulisi miljardin vähennys velanotossa olevan tavoiteltavaa.

      • Kaariuskoivaiset

        Siis liikennekaari rakentaa metrolinjoja lisää, teitä ja muuta joukkoliikenneinfraa. Uskoo ken haluaa. Busseilla ei yksistään hoideta pks seudun liikennettä, ei edes Onnibusseilla


      • Herätysvihervasurit
        Kaariuskoivaiset kirjoitti:

        Siis liikennekaari rakentaa metrolinjoja lisää, teitä ja muuta joukkoliikenneinfraa. Uskoo ken haluaa. Busseilla ei yksistään hoideta pks seudun liikennettä, ei edes Onnibusseilla

        Mikäli homma on kannattavaa , niin yritykset kyllä investoivat, vaikka laivoihin ja lentokoneisiin. Verovaroin ei tarvitse joukkoliikennettä tukea älyttömästi. HSL 5 miljardia kymmenessä vuodessa.
        Yrityksen hoitamana saman verran voittoa ja 33 prosenttia verovaroja vaikka vanhusten hoitoon.


    • hiibii

      Kuljettajia kiusataan mahdottomilla ajoajoilla joita on ilm mitattu kahvipöydissä pullan kera? Koittakaa idiootit tajuta että kaupungissa on liikennevalot ja hitaat asiakkaat joiden takia nämä "unelmat" aikatauluista ei toteudu.

      • Karjuheinolasta

        Jo ennenmuinoin oli riesana hitaat ja hidasjärkiset asiakkaat. Kello 10 jälkeen aamupäivällä etenkin ajettiin lähes pelkkää " kampuraa" jotka autoon noustessa ja siitä poistuessa olivat kuin laiturin nokasta kylmään veteen varovaisesti varvasta kastellen astumassa. Että otti pattiin moinen vätystely.
        Ikää on jo itselläkin enkä todellakaan urheilua harrasta, mutta vetreä olen ja kunto kuin nelikymppisellä polkupyöräpepunheiluttajalla. Sillä erotuksella että en heiluta peppua enkä polje mitään pyöriä ja kun poljenkin, poljen jotain muuta...
        Nopea kuin kärppä.
        Myöskin suomalainen asenne, anteeks kun olen olemassa, työntyy esiin voimakkaasti ajoneuvoon nousuvaiheessa nuoremmillakin ja työssäkäyvillä.
        Liikutaan kuuliaisesti kuin hämäläisessä hautajaissaattueessa, siis mahd.hitaasti ja vähän anteeksi pyydellen. Ei rynnitä kuten meidän nuoruudessa että jopa koulussa tuli jälki-istuntoa kun opettaja sai kuulla että oltiin rynnätty sisään linja-autoon. Mutta ennen oli nuoretkin rautaa. Nykyään ne laahustaa , tai fillaroi.


      • Nopeusonvalttia

        Jaa. Ne ajoajat kerätään lipunmyyntilaitteista. Aja vaan talla pohjassa.


      • Scaniaki
        Nopeusonvalttia kirjoitti:

        Jaa. Ne ajoajat kerätään lipunmyyntilaitteista. Aja vaan talla pohjassa.

        Eipä kerätä mistään myyntilaitteista se on puppua.Minä ajankin nykyään juuri rajoitusten mukaan ihan vaan matkustajien riemuksi.Minä teen työtäni tuntipalkalla ja en halua sakkoja joten mennään vaan ja annetaan ajan kulua.


      • diipaapadaadappadaa
        Karjuheinolasta kirjoitti:

        Jo ennenmuinoin oli riesana hitaat ja hidasjärkiset asiakkaat. Kello 10 jälkeen aamupäivällä etenkin ajettiin lähes pelkkää " kampuraa" jotka autoon noustessa ja siitä poistuessa olivat kuin laiturin nokasta kylmään veteen varovaisesti varvasta kastellen astumassa. Että otti pattiin moinen vätystely.
        Ikää on jo itselläkin enkä todellakaan urheilua harrasta, mutta vetreä olen ja kunto kuin nelikymppisellä polkupyöräpepunheiluttajalla. Sillä erotuksella että en heiluta peppua enkä polje mitään pyöriä ja kun poljenkin, poljen jotain muuta...
        Nopea kuin kärppä.
        Myöskin suomalainen asenne, anteeks kun olen olemassa, työntyy esiin voimakkaasti ajoneuvoon nousuvaiheessa nuoremmillakin ja työssäkäyvillä.
        Liikutaan kuuliaisesti kuin hämäläisessä hautajaissaattueessa, siis mahd.hitaasti ja vähän anteeksi pyydellen. Ei rynnitä kuten meidän nuoruudessa että jopa koulussa tuli jälki-istuntoa kun opettaja sai kuulla että oltiin rynnätty sisään linja-autoon. Mutta ennen oli nuoretkin rautaa. Nykyään ne laahustaa , tai fillaroi.

        Nopea kuin kärppä!
        Osanottoni polkemiskaverillesi!


    • Järkikäteen

      Koko pulju on juuri niitä turhia hallintohimmeleitä, päällekkäinen organisaatio jonka ylläpitää veronmaksajat ja nykyisin myös velkavaroin.
      Joukkoliikenne hoituu ilman tällaisia himmeleitä oikein hyvin ja kannattavana yritystoimintana.

      • epätietoinen_esp

        Minkä kanssa HSL toimii päällekkäin?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      247
      4082
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2358
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2141
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2066
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      97
      1725
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      25
      1414
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      12
      1348
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1317
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      309
      1272
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe