Cruise rattiraivon syynä?

Otsikko oli tahallisen provosoiva. Olen vain itse huomannut, että kun nykyisessä autossani on vakionopeudensäädin, jota käytän paljon jopa taajama-alueella, niin ne pikkuisen alle rajoituksen (ehkä vain -1 km/h) ajavat ovat alkaneet ärsyttää. Ennen eivät häirinneet yhtään, koska kaasupolkimella sovitti nopeutta edellämenijän mukaan edes varsinaisesti sitä itse huomaamatta.

Tai sitten kyse on vain ikääntymisen tuomasta pahantuulisuudesta, vanha äkäinen äijä :)

62

362

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Totuudensiemen

      Kruisea käyttäessä sitä vajoaa eräänlaiseen nirvanaan, voi vaikka meditoida. Sitten kun joutuu pakon (hitaamman) vuoksi herättämään itsensä, niin totta kai se ärsyttää. Eihän aamuiset heräämisetkään ole niin kivoja.

      • Rela_x

        Laite ei _aiheuta_ rattiraivoa. Sen aiheuttaa aina kuljettajan oma reaktio.

        Tapahtumia liikenteessä ei voi valita. Suhtautumisensa niihin voi valita. Jos liikenteessä jokin raivostuttaa, kannattaa pysyä jalankulkijana tai mennä julkisilla.


    • EiOngelmia

      Mulla taas on adaptiivinen vakionopeuden säädin, ja moisia ongelmia ei ole.....

    • Cruiseilija

      Minulle tuo tilanne ei ole ongelma, koska kaupungissa ajaessa sitä pitää normaalina, että liikenne ei aina etene suurinta sallittua. Mutta moottoritiellä käy usein niin, että saavutan cruise päällä auton ja lähden ohi. Vaan enpä ohitakaan, koska se ohitettava nostaa nopeuttaan. Siispä siirryn takaisin sen taakse, jolloin sen nopeus äkkiä laskee siihen mitä se oli aiemmin. Uusi yritys ohittaa usein jo onnistuukin. Hassua!

    • vakkari-rules

      Itseäni häiritsee se ettei tiedetä omaa nopeutta ja ajetaan hyvissä olosuhteissa alle rajoitusten. Toinen ryhmä joka ärsyttää, on nopeuspumppaajat joiden nopeus vaihtelee suuresti ja seilaa miten sattuu. Mikä siinä on niin vaikeaa ajaa tasaista nopeutta?

      Olen myös kokenut tuon tilanteen että lähtee vakkari päällä ohitukseen, niin ohitettava herää omasta koomastaan ja nostaa nopeutta.

      • Minua ei oikeastaan se alle rajoituksen ajaminen sinänsä häiritse, koska se on täysin luvallista. Laillinen nopeushan ei ole mikään tietty kilometrilukema vaan alueella, jonka yläreunana on lakisääteinen maksimi joko liikennemerkein osoitettuna tai ajoneuvokohtaisesti määräytyvänä ja alarajana sitten jotain epämääräistä 15-20 km/h alle rajoituksen. Moottoriteillä jotain alempaakin, ei siinä mitään vikaa ole, jos joku ajaa 80 km/h siellä.

        Enkä väittänyt ärtymykseni olevan oikeutettua, koska eihän se edelläajava mitään rikettä tee (en ole huomannut tuollaista ohitettavan nopeuden nostoa).


      • pumppaajat_on_perseestä

        Se vaan tuppaa olemaan niin, että nämä pumppaajat ajavat ohituskaistojen kohdalla tasan tarkkaan suurinta sallittua tai jopa pientä ylinopeutta.

        Mutta kiire loppuu ohituskaistan päättyessä. Ja nopeus tippuu aina vaan lisää, kun tulee paikka, jossa ohitus on täysin mahdotonta, esim.

        - ohituskielto
        - vastaantulijoita tasaisena virtana
        - keskikaidetie, joissa vain 1 kaista suuntaansa

        Moottorietillä nämä sankarit ajavat 90-110 ettei vaan tule sakkoja. Kun saavuttavat rekan, niiden on pakko lähteä ohittamaan. Mutku se on niin jännää tunkea siihen ahtaaseen (eihän kaistan leveys ole kuin 4 m luokkaa) rakoon rekan rinnalle... joten nämä melkein poikkeuksetta hidastavat ja jäävät siihen perävaunun takanurkan kohdalle pariksi minuutiksi keräämään rohkeutta ennen kuin punnertavat rinnalle & ohi.

        Sitten kun pelottava rekka ei enää näy omasta tuulilasista, uskaltaa jo painaa reippaammin kaasua -> spurtataan hetkellisesti jopa ylinopeuden puolelle -> saavutetaan seuraava rekka ennen kuin taakse kertynyt 10 auto jono ehti ohi -> taas nopeus tippuu 30 km/h...


      • Vasen_kaista_on_ystävä
        pumppaajat_on_perseestä kirjoitti:

        Se vaan tuppaa olemaan niin, että nämä pumppaajat ajavat ohituskaistojen kohdalla tasan tarkkaan suurinta sallittua tai jopa pientä ylinopeutta.

        Mutta kiire loppuu ohituskaistan päättyessä. Ja nopeus tippuu aina vaan lisää, kun tulee paikka, jossa ohitus on täysin mahdotonta, esim.

        - ohituskielto
        - vastaantulijoita tasaisena virtana
        - keskikaidetie, joissa vain 1 kaista suuntaansa

        Moottorietillä nämä sankarit ajavat 90-110 ettei vaan tule sakkoja. Kun saavuttavat rekan, niiden on pakko lähteä ohittamaan. Mutku se on niin jännää tunkea siihen ahtaaseen (eihän kaistan leveys ole kuin 4 m luokkaa) rakoon rekan rinnalle... joten nämä melkein poikkeuksetta hidastavat ja jäävät siihen perävaunun takanurkan kohdalle pariksi minuutiksi keräämään rohkeutta ennen kuin punnertavat rinnalle & ohi.

        Sitten kun pelottava rekka ei enää näy omasta tuulilasista, uskaltaa jo painaa reippaammin kaasua -> spurtataan hetkellisesti jopa ylinopeuden puolelle -> saavutetaan seuraava rekka ennen kuin taakse kertynyt 10 auto jono ehti ohi -> taas nopeus tippuu 30 km/h...

        Se vasta on pelottavaa motarilla, kun ohittaa, niin pitää kurvata heti ohitettavan eteen. Mikä siinä vasemmassa kaistassa on niin hirveää?


      • mahdutaankaikki

        Enemmänkin sinne vasemmalle kaistalle jäädään roikkumaan muiden eteen, opetelkaa motarilla ajavat ajamaan sääntöjen mukaan!


      • vika_löytyy_peilistä
        Vasen_kaista_on_ystävä kirjoitti:

        Se vasta on pelottavaa motarilla, kun ohittaa, niin pitää kurvata heti ohitettavan eteen. Mikä siinä vasemmassa kaistassa on niin hirveää?

        Minä kiitän tuolla tapaa pumppaajaa siitä, että pumppaaja a) kiihdytti ja yritti estää ohituksen b) pumppaaja änkesi ohituskaistalle hidastelemaan

        Kuten edellä toin esiin, pumppaajat kerkiää usein tekemään molemmat temput.

        Sama on kyllä ohituskaistoillakin, joilla pumppaajat nostavat nopeuttaan 30 km/h. Joskus olen vetäissyt väkisin ohi, koukannut eteen ja jarruttanut, jotta kerkiää muutkin pumppaajat taakse jumiutuneet ohi ennen kuin ohituskaista loppuu.

        Jos muut autot tuntuu perseilevän, niin syytä kannattaa etsiä peiliin katsomalla!


      • Vasen_kaista_on_ystävä kirjoitti:

        Se vasta on pelottavaa motarilla, kun ohittaa, niin pitää kurvata heti ohitettavan eteen. Mikä siinä vasemmassa kaistassa on niin hirveää?

        Samaa olen ihmetellyt: miksi hitossa pitää tulla lokasuojaa hipoen siihen eteen (ja sadesäällä viskomaan roiskeet lasille & valoihin), kun voisi ja lakikin oikeastaan vaatisi ajamaan reilusti edelle ennen kaistan vaihtoa (lakihan muistaakseni sanoo jotain sen tapaista, että ohitus pitää tehdä turvallisesti)?


      • tärkeä-ihminen
        mahdutaankaikki kirjoitti:

        Enemmänkin sinne vasemmalle kaistalle jäädään roikkumaan muiden eteen, opetelkaa motarilla ajavat ajamaan sääntöjen mukaan!

        Noin on ainoastaan jos itse ajat vasemalla kaistalla ylinopeutta. Sitten sanon että minun hitaampi ylinopeus on sinun suurempaa ylinopeutta tärkeämpi koska olen tärkeä ihminen.


    • SarvetPäässäRaivoon

      Rattiraivo syntyy siinä tilanteessa kun olen keskivertoa parempi kuljettaja-harhaluulon vallassa oleva suomalainen mies istuu autonsa ratin taakse ja kurvaa liikenteeseen niin sillon sen päähän kasvaa sarvet ja sen jälkeen liikenteessä muut ovat sille haastajia, reviirille tunkeutujia, ja suuri uhka ylipäätään kaikelle. Puolustaakseen oikeuksiaan sarvipää kiilailee, kiihdyttelee tarpeettomasti, jarruttelee äkkinäisesti ilman syytä ja kaikella tavalla pyrkii opettamaan muita ajamaan kuten hän itse kuvittelee kuuluvan ajaa. Onhan hän muita parempi. Ikävä kyllä hän ei huomaa omia töppejä ja virheitään joista taas muut saavat agret pintaan. Siinä sitten sarvipäät opettaa toinen toisiaan ja pyrkivät osoittamaan olevansa alfauroksia myös liikenteessä. Oman peltikopin suojissa pikkuhiirulaisetkin uskaltavat mieltään osoittaa. Sarvipäisellä rattiraivoajalle muut ovat suurin mahdollinen uhka elämässä selviytymiselle. Siksi on pyrittävä olemaan kunkku ja kaikkien muiden yläpuolella.

      • SuurinJaKaunein

        Oletpa harvinaisen oikeassa. Olen suurin ja kaunein Suomen autokuskeista, eikä siinä ole muilla nokan koputtamista, kun minä lähden liikenteeseen. Turha vaatimattomuus kun ei kaunista kuitenkaan ketään.


    • ewrgfveeeee

      Rattiraivoa nyt ole havainnut, paljon tulee ajettua työn puolesta.

      Jos joku nyt ajaa ruise päällä pitkässä alamäessä niin se aiheuttaa sen että perässä tulijat menee koko alamäes jarru valot loistaen, joskus tätä ihmettelee että miksi ei anna mennä kun on alamäki, ei siitä' 5km/h ylinopeudesta niin tule kuin huomautus jos poliisi OIKEASTI nyt sellaiseen olisi puuttumassa.

      Rattiraivoa tulee siitä kun ajotaitoinen vilkun räpsijä ei kestä sitä normaalia liikennettä vaan hänen mielestään pitää olla aina joka paikassa jollakin lailla laista luistamista, pääasia on että kunhan jotenkin voi aina rikkoa jotain tieliikennelain kohtaa niin on liikenne on sujuvaa.

      • The.Bat

        "hänen mielestään pitää olla aina joka paikassa jollakin lailla laista luistamista, pääasia on että kunhan jotenkin voi aina rikkoa jotain tieliikennelain kohtaa niin on liikenne on sujuvaa."

        Kuvasit harvinaisen onnistuneesti erään pakkomielteisen trollaajan periaatteen...


      • Turpaan.Tarvis
        The.Bat kirjoitti:

        "hänen mielestään pitää olla aina joka paikassa jollakin lailla laista luistamista, pääasia on että kunhan jotenkin voi aina rikkoa jotain tieliikennelain kohtaa niin on liikenne on sujuvaa."

        Kuvasit harvinaisen onnistuneesti erään pakkomielteisen trollaajan periaatteen...

        Ja kun itse töppää niin ja epäonnistuu se on kostettava muille. Jos oma maksukyky ei riitä tuotteen tai palvelun ostamiseen tämä sama kaveri aloittaa ilkivallanteon palveluntuottajaa kohtaan. Siinä kiteytyy kaikki mitä ihmiskyrvän mielenlaatuun ja ajatusmailmaan sisältyy. Mielenkiintoista vielä ae etä tämä kyrpä vielä kehuskelee tekemisillään ja inttää kaikissa mahdollisissa keskusteluissa.


    • surkimustenJuttuja

      Rattiraivo on tyypillistä elämässään pettyneellä, pomon pompotetulla ja muijan pihtaamisen seurauksena ja liikenne on ainoa paikka jossa pääsee pätemään ja purkamaan itseään yksinäisten vessassa käyntien lisäksi.
      No oikeasti luonnevikahan sellainen käyttäytyminen on ja tietysti nuorten kasvun ja miehistymisen aikaan.

    • 4y75363443

      Toki ne alinopeudet ärsyttää enemmän kun haluaisi käyttää cruisea joka on loistava lisävaruste. Ennätys on varmaan jotain 15-20km suurinta sallittua ennen kuin eteen ilmaantuu alinopeuskuski.

      Mutta cruise hillitsee myös tehokkaasti omia ylinopeuksia, cruisella ajan yleensä tasan suurinta sallittua, ilman cruisea aina pientä ylinopeutta. Tämä johta siihen että cruisella perään liimaantuu myös raivoavia ylinopeuskuskeja.

      Eli taas nähdään kuinka sekä ali että ylinopeudet aiheuttavat liikenneraivoa ja liikenteen tökkimistä. Kuinka vaikeaa se voi olla ajaa 80 alueella niin että mittari näyttää 85 ja 100 alueella niin että mittari näyttää 105? Silloin todelliset nopeudet ovat 80 ja 100 ja kaikki ovat tyytyvääisiä ja liikenne sujuu.

      • Rela_x

        "Toki ne alinopeudet ärsyttää enemmän kun..."

        Alinopeutta ei ole. On vain suurin tielle sallittu nopeus. Sitä hitaammin SAA ajaa.

        Jos toisten sinänsä ihan lain ja sääntöjen mukainen ajaminen ärsyttää, kannattaa mennä peilin eteen kysymään "miksi?". Kyllä se syy sieltä löytyy, kun kysyt muutaman kerran peräkkäin. Älä hyväksy ensimmäistä vastausta, se on vain pintaa.


      • Rela_x kirjoitti:

        "Toki ne alinopeudet ärsyttää enemmän kun..."

        Alinopeutta ei ole. On vain suurin tielle sallittu nopeus. Sitä hitaammin SAA ajaa.

        Jos toisten sinänsä ihan lain ja sääntöjen mukainen ajaminen ärsyttää, kannattaa mennä peilin eteen kysymään "miksi?". Kyllä se syy sieltä löytyy, kun kysyt muutaman kerran peräkkäin. Älä hyväksy ensimmäistä vastausta, se on vain pintaa.

        Juuri näin se on. Ja joidenkin pitääkin ajaa ajoneuvokohtaisen rajoituksen vuoksi hitaammin.

        Eikä minun ollut tarkoitus väittää lievää ärsyyntymistäni oikeutetuksi, sillä aivan laillistahan se saavutettavan "hiukan alle rajoituksen" on. Totesin vain ilmiön, jonka olen itsessäni huomannut.

        Epäilemättä kyse on minun kohdallani ihan silkasta laiskuudesta. Kun on saanut asetettua nopeuden hyväksi, ei huvittaisi tehdä mitään muutoksia. Pienintäkään vaivannäköä vaativia.


    • FullOfIdiots

      Nimimerkki 10-14 on saattanut hoksata oikeasti yhden syyn lisää ns. rattiraivolle. Mutta onhan asia myös toisinpäin: eli he jotka ajavat kruise päällä, saattavat vituttaa niitä jotka eivät sitä käytä, tai käyttävät laitetta eri tavalla.

      Oikeasti koko ilmiön taustalla on vain lisääntynyt liikenne ja samaan aikaan lisääntyvä narsismi ja tyhmyys. Koko yhteiskunnan ajatusmallihan on se, että MINÄ ensin ja muut vasta sitten, EHKÄ.

      • köyhyys_ei_ilo

        Köyhiä tosiaan vituttaa cruiset, kalliimmat autot, uudemmat autot, uudempien autojen päiväajovalot, joita köyhät yrittävät jäljitellä ja sitten kitistään, miksi uusissa ei pala takavalot, kun tästä näkee kiusallisen helposti eron uuden ja vanhan ritsan välillä.

        Sattuneesta syystä liikenteessä perseillee usein köyhät. Vaan mikä ettei. Kun ei ole tuloja, ei tule isoja sakkojakaan. Autokin kun on katsastamaton romu, ei siinäkään ole montaa satasta kiinni.


      • kortit-pöytään
        köyhyys_ei_ilo kirjoitti:

        Köyhiä tosiaan vituttaa cruiset, kalliimmat autot, uudemmat autot, uudempien autojen päiväajovalot, joita köyhät yrittävät jäljitellä ja sitten kitistään, miksi uusissa ei pala takavalot, kun tästä näkee kiusallisen helposti eron uuden ja vanhan ritsan välillä.

        Sattuneesta syystä liikenteessä perseillee usein köyhät. Vaan mikä ettei. Kun ei ole tuloja, ei tule isoja sakkojakaan. Autokin kun on katsastamaton romu, ei siinäkään ole montaa satasta kiinni.

        Köyhyys-kortti lyöty taas pöytään! Löytyykö kateus-korttia keneltäkään? Entä homo-kortti? Se on paras kortti tässä yleistä liikenteestä-pelissäkin.


      • Areena
        köyhyys_ei_ilo kirjoitti:

        Köyhiä tosiaan vituttaa cruiset, kalliimmat autot, uudemmat autot, uudempien autojen päiväajovalot, joita köyhät yrittävät jäljitellä ja sitten kitistään, miksi uusissa ei pala takavalot, kun tästä näkee kiusallisen helposti eron uuden ja vanhan ritsan välillä.

        Sattuneesta syystä liikenteessä perseillee usein köyhät. Vaan mikä ettei. Kun ei ole tuloja, ei tule isoja sakkojakaan. Autokin kun on katsastamaton romu, ei siinäkään ole montaa satasta kiinni.

        Cruise control kehitettiin vuonna 1948. Ensimmäisen autoni, jossa kyseinen ominaisuus oli, ostin 1970-luvulla. Tuskinpa kyseinen hyvin yleinen laite ketään ärsyttää, vaikka onkin monta erilaista toisia kuljettajia ärsyttäviä tapoja käyttää ko. laitetta. Vaikuttaa siltä, että olet vasta saanut käyttöösi ensimmäisen autosi, josta kyseinen ominaisuus löytyy ja siksi pidät sitä jotenkin erityisenä ja varakkuutta osoittavana.

        Minulla on ja on ollut halpoja ja "kalliita" autoja. Minulle on tärkeämpää valita auto tarpeen mukaan kuin se, että viestittäisin niillä taloudellista asemaani. Kalleimmat autoni olen hankkinut/saanut muistoksi niiden kehitysprojekteissa tekemästäni työstä. Niitä säilytän niiden maiden kodeissani, joissa olen pääsääntöisesti kehitystöihin osallistunut ja joissa olen asunut työn aikana. Suomessa olen lähinnä kesäisin ja tarvitsen autoa lähinnä kaupunkikodin ja kesämökin välillä. Täällä ajelen tällä hetkellä Citroën Xsara Picassolla, joka on erittäin sopiva kyseiseen käyttöön. Auto on katsastettu ja erinomaisessa kunnossa, mutta maksoi vain joitain tuhansia euroja.

        Se, minkä hintaisella autolla ajaa, ei kerro henkilön varakkuudesta. Useat hyvinkin varakkaat henkilöt ajavat vaatimattomilla autoilla ja useilla varattomilla henkilöillä on käytössä "kalliita" autoja. Suomessa naapuriltani lähti juuri rekisterikilvet 700-sarjan Bemarista, kun ei ollut varaa maksaa veroja eikä vakuutuksia. Hän hankki auton vasta muutama kuukausi sitten käytettynä, mutta ei ollut edes varaa laittaa sitä omalle nimelleen, kun "ovelana" yritti välttää verojen ja vakuutusten maksun.

        "Päiväajovalot" voivat hyvinkin perustellusti ärsyttää silloin kun niitä käytetään taitamattomasti ilman ymmärrystä, kun koetaan tarvetta esiintyä varakkaampana kuin onkaan. Tyypillisiä tilanteita on mm. niiden käyttö pimeällä, sumussa, lumisateella.


      • ole.hiljaa
        kortit-pöytään kirjoitti:

        Köyhyys-kortti lyöty taas pöytään! Löytyykö kateus-korttia keneltäkään? Entä homo-kortti? Se on paras kortti tässä yleistä liikenteestä-pelissäkin.

        Työnnä sinä runkkari ne kortit perseeseesi!


      • kortit-pöytään
        ole.hiljaa kirjoitti:

        Työnnä sinä runkkari ne kortit perseeseesi!

        Heh, kommenttini osui ja upposi. Nyt osuman kohde veti hihastaan vielä runkku-ja persekortit. Mainioita nämä keskusteluun osallistujat joilta ei löydy mitään kommenttia itse aiheeseen mutta kun ääneen on päästävä aletaan heittelemään komentteja jonkun toisen kirjoittajan kuvitteellisesta rahatilanteesta, omaisuudesta, seksuaalisesta suuntautumisesta ja näiden päälle vielä alapääsanastoa niin siinä sitten on saatu keskustelua aikaiseksi ja päästy nk. ääneen.


      • FullOfIdiots
        köyhyys_ei_ilo kirjoitti:

        Köyhiä tosiaan vituttaa cruiset, kalliimmat autot, uudemmat autot, uudempien autojen päiväajovalot, joita köyhät yrittävät jäljitellä ja sitten kitistään, miksi uusissa ei pala takavalot, kun tästä näkee kiusallisen helposti eron uuden ja vanhan ritsan välillä.

        Sattuneesta syystä liikenteessä perseillee usein köyhät. Vaan mikä ettei. Kun ei ole tuloja, ei tule isoja sakkojakaan. Autokin kun on katsastamaton romu, ei siinäkään ole montaa satasta kiinni.

        Kyllä tyhmyyttä on oikeasti aivan saatanan helppoa löytää ihan etsimättä. Kyllä niitä paskapäitä riittää joka ritsan rattiin. Itse olen tehnyt sellaisen havainnon, että mitä parempi/uudempi auto, sen pahempi ääliö sen ratissa istuu. Johtuisiko juuri noista luettelemistasi asioista, eli ulkoisista eroista vanhempaan ajokalustoon, jolla suurin osa kuitenkin etenee.

        Eli tämä fakta on ja pysyy. Sen osoitti "köyhyys_ei_ilo" omilla kommenteillaan, oli ne sitten provoja tai ei.
        "Oikeasti koko ilmiön taustalla on vain lisääntynyt liikenne ja samaan aikaan lisääntyvä narsismi ja tyhmyys. Koko yhteiskunnan ajatusmallihan on se, että MINÄ ensin ja muut vasta sitten, EHKÄ. "


    • Automies_Pentti

      "Sattuneesta syystä liikenteessä perseillee usein köyhät."
      Tuosta olen erimieltä. Kyllä siellä takapuskurissa parin sentin turvavälillä useimmiten valoja vilkuttelee se korkeintaan 2 vuotta vanhalla firman autoetuautolla ajava hermoheikko pyrkyri, joka kuvittelee olevansa jotenkin muita tärkeämpi ihminen kun on kalenteri täynnä ja kiire joka paikkaan. Ja kyllä ajan rajoituksen mukaan suurinta sallittua, mutta tämä perskärpänen kuvittelee oikeudekseen ajaa lakia rikkoen ylinopeutta ja närkästyy siitä, että joku ei anna hänen tehdä sitä yleisen liikenteen seassa.

      • Areena

        Ihminen, jolla on kalenteri täynnä ja kiire joka paikkaan, on aika ikävässä ja säälittävässä tilanteessa. Jos itse olisin sellaisessa tilanteesa, en haluaisi ainakaan "kehuskella" tilanteella käyttäytymällä typerästi liikenteessä.


      • pois-alta
        Areena kirjoitti:

        Ihminen, jolla on kalenteri täynnä ja kiire joka paikkaan, on aika ikävässä ja säälittävässä tilanteessa. Jos itse olisin sellaisessa tilanteesa, en haluaisi ainakaan "kehuskella" tilanteella käyttäytymällä typerästi liikenteessä.

        Jeps. Kiirettään valittava ihminen on kuin epäpuhtaasti palava moottori – ääntä lähtee, savu nousee mutta tehokkuudesta ei ole tietoakaan.


      • köyhät_perselijät

        > "Sattuneesta syystä liikenteessä perseillee usein köyhät."
        > Tuosta olen erimieltä. Kyllä siellä takapuskurissa parin sentin turvavälillä useimmiten valoja vilkuttelee se korkeintaan 2 vuotta vanhalla firman autoetuautolla ajava hermoheikko pyrkyri, joka kuvittelee olevansa jotenkin muita tärkeämpi ihminen kun on kalenteri täynnä ja kiire joka paikkaan.

        Niin, autoetuautolla ajava... ja se autoetuautohan on mallia Skoooda octavaavia, käytännöllisen harmaana, vokkelo golf, käytännöllisen harmaana, ehkä jopa muodikas kitumaasturi, kuten RAV4 tai datsun kasvain! Ollaan euroopan omistajaa, kun on saatu näin hieno peli alle - onhan tässä nyt vakionopeussäädin ja sumuvalot, mitä pitää koko kansalle mainostaa!

        Puhutaan 30-40 k€ hintaluokan autoista. Ne liikentessä perseilee. Tosin vielä enemmän perseilee ne onnettomat, jotka joutuvat työkseen pakettiautolla ajamaan. Silloinkin, kun se koirankoppi on oma ja sitä on yritetty tuunata urheilulliseksi alumiinivanteilla ja lisäämällä keulalle 8 kpl ylimääräisiä valoja.

        Hirveästi en voi antaa kiitosta myöskään halvemmille perheautoille. Osa on tietty amishviiksien käytössä ja sitten pitää koheltaa, vaikkei käytössä olisi kuin joku 70 hv mopokone. Mutta yrittänyttä ei laiteta. Ihme suorituksia nähty myös mm. Citroenin tila-autojen taholta. Isukilla/päivällä vähä kiire...

        Liikenteessä EI perseile oikeasti kalliit autot. Isot bemarit, isot audit (A5-A8), Porsche Macan ... siis tällaiset 100 k€ hintaluokan vehkeet. Eikä perseile myöskään wanhat harrastevehkeet eikä muutenkaan eksoottiset tapaukset, heitettäkööt vaikka esimerkkinä joku Subaru, missä on valtavan kokoinen "lintulauta" takakontin päällä. Yllättäen tuntuu jopa valtaosa moottoripyöristä ajavat siististi. Siis kaupunkialueilla. Tämä jengi joko kykenee ajattelemaan omaa nenäänsä pitemmälle tai vähintäänkin haluaa välttää tilanteita, missä joutuisi eroon ajokortistaan.

        No, moottoritiellä saattaa nuo sitten painella 140 lasissa ja saa kaikki datsunpapat yms. järkiautoilijat hyvän syyn päivitellä liikennesääntöjän kunnioituksen rapautumista.

        Toki näillä papoilla on aina syytä valittamiseen. Kuten "turhat" peltipoliisit, jollaisella pappa kävi ottamassa itsestään passikuvan, kun ajoi 80 mittarissa (kuten nämä aina ajaa) kuudenkympin rajoitusalueella. ON se kauheaa, jos pitää sääntöjen mukaan ajavien nyt ruveta jotain nopeusrajoituksia ja -mittaria kyttäämään! Säännöt on aina muita varten!


    • Igolstadin_Rinkula

      Onneksi kohta loppuu itse ajaminen ja autot hoitaa homman. Ei tartte enää kenenkään ärsyyntyä tai kouluttaa muita liikenteessä liikkujia. Itsekkäitä tyyppejä liikenteessä riittää, vain oma ajotapa oikea ja muiden tulee sopeutua siihen.

      • EiTuleRobottikuskia

        Ei ole pelkoa että näkyvissä olevan ja meidän elinaikanamme koneet syrjäyttäisi ihmiset auton ratin takaa. On meinaan sen verran haastavat olosuhteet tietokoneelle jo ensinmäkin liikennemäärät, ajo-olosuhteet ja kaikki muut muuttuvat tekijät ettei tietokoneet yksittäisten autojen ohjaimissa pärjää. Ja kun nykyisiä kännyköitäkään, joiden äly ja laskentateho on vain pieni murto-osa auton ajamiseen tarvittavasta määrästä, ole saatu vielä toimimaan sata prosenttisen varmasti ja luotettavasti niin miten autot toimisi ilman tietokoneista ja kännyköistä tuttua jumittumista ja pysähtelyjä? Eikä kukaan tai mikään kykene takaamaan että esim. vilkkaassa kaupunkiliikenteessä useita autoja pienessä tilassa pyöriväsaä ruuhkassa eri autojen tietokoneet toimisivat yhdessä oikein. Jossain "laboratorio-olosuhteissa" suljetuilla alueilla on saatu yksittäisiä autoja liikkumaan itaenäisesti muta reaaliliikenne on vielä pitkään liian vaikeaa keinoälylle. Kaunis ajatus mutta toteuttamiskelvoton vielä vuosikymmeniä.


      • EiTuleRobottikuskia kirjoitti:

        Ei ole pelkoa että näkyvissä olevan ja meidän elinaikanamme koneet syrjäyttäisi ihmiset auton ratin takaa. On meinaan sen verran haastavat olosuhteet tietokoneelle jo ensinmäkin liikennemäärät, ajo-olosuhteet ja kaikki muut muuttuvat tekijät ettei tietokoneet yksittäisten autojen ohjaimissa pärjää. Ja kun nykyisiä kännyköitäkään, joiden äly ja laskentateho on vain pieni murto-osa auton ajamiseen tarvittavasta määrästä, ole saatu vielä toimimaan sata prosenttisen varmasti ja luotettavasti niin miten autot toimisi ilman tietokoneista ja kännyköistä tuttua jumittumista ja pysähtelyjä? Eikä kukaan tai mikään kykene takaamaan että esim. vilkkaassa kaupunkiliikenteessä useita autoja pienessä tilassa pyöriväsaä ruuhkassa eri autojen tietokoneet toimisivat yhdessä oikein. Jossain "laboratorio-olosuhteissa" suljetuilla alueilla on saatu yksittäisiä autoja liikkumaan itaenäisesti muta reaaliliikenne on vielä pitkään liian vaikeaa keinoälylle. Kaunis ajatus mutta toteuttamiskelvoton vielä vuosikymmeniä.

        Minä itse asiassa uskon, että robottiautot ovat todellisuutta Suomenkin teillä alle kymmenessä vuodessa. Siihen menee kauemmin, että ne kokonaan syrjäyttäisivät ihmisen suoraan ohjaamat eikä sitä aivan täydellisesti ehkä tapahdu koskaan, ellei joskus vuonna 21xx niitä kielletä lainsäädännöllä.

        Ja toisin kuin väität, maailmalla niitä liikkuu jo laboratorio-olosuhteiden ulkopuolella.


      • Igolstadin_Rinkula

        Jep, Teslat beta-softalla ja omalla vastuulla ovat liikkuneet jenkeissä jo jonkin aikaa. Kyllä ne sieltä tulee, ensin junat, ratikat, metrot, bussit, rekat ja viimeksi henkilöautot. Kun kaikki alkaa keskustelemaan keskenään netin yli niin ei tuo kovin vaikeaa enää ole. Auton moraalin ohjelmointi onkin toinen juttu...


      • Juu_ei

        Teslalla on myös ajettu automaattiohjauksella kuolonkolari. Siitä ei paljon huudella...


      • silmä_ummessa

        Typerät kuskit ovat onnistuneet ajamaan aika monta kuolonkolaria pelkästään Suomessa, pelkästään tänä kesänä...

        Jos joku keksisi auton vasta NYT, niin ei taatusti tulisi lupaa rakennella ajoratoja, jossa voi 100 km/h nopeudella vetäistä nokkakolarin toisen auton kanssa tai että olisi mahdollista päästellä koulun nurkilla 60 lasissa, vaikka rajoitus 30/40. Kuten melkein kaikki "järkiautoilijat" tekee - eihän siinä silloin ole riskiä, kun on omat mukulat köytettyinä turvaistuimiin!

        Näiltä nykyliikenteen riskeiltä vaan on totuttu ummistamaan silmät...


      • Igolstadin_Rinkula
        Juu_ei kirjoitti:

        Teslalla on myös ajettu automaattiohjauksella kuolonkolari. Siitä ei paljon huudella...

        Kyllä se mediassa oli hyvinkin esillä. Tesla painottanut, että softa on beta-vaiheessa ja vain omalla vastuulla. Hemmo taisi katsoa jotain leffaa jos oikein muistan... No se ei paljoa lohduta mutta löysivät "bugin"


      • rasvamakkara
        silmä_ummessa kirjoitti:

        Typerät kuskit ovat onnistuneet ajamaan aika monta kuolonkolaria pelkästään Suomessa, pelkästään tänä kesänä...

        Jos joku keksisi auton vasta NYT, niin ei taatusti tulisi lupaa rakennella ajoratoja, jossa voi 100 km/h nopeudella vetäistä nokkakolarin toisen auton kanssa tai että olisi mahdollista päästellä koulun nurkilla 60 lasissa, vaikka rajoitus 30/40. Kuten melkein kaikki "järkiautoilijat" tekee - eihän siinä silloin ole riskiä, kun on omat mukulat köytettyinä turvaistuimiin!

        Näiltä nykyliikenteen riskeiltä vaan on totuttu ummistamaan silmät...

        Espoolainen paradoksi: Täytyy viedä lapset autolla kouluun, kun liikennettä on niin paljon.


      • EettisiäOngelmia
        Igolstadin_Rinkula kirjoitti:

        Jep, Teslat beta-softalla ja omalla vastuulla ovat liikkuneet jenkeissä jo jonkin aikaa. Kyllä ne sieltä tulee, ensin junat, ratikat, metrot, bussit, rekat ja viimeksi henkilöautot. Kun kaikki alkaa keskustelemaan keskenään netin yli niin ei tuo kovin vaikeaa enää ole. Auton moraalin ohjelmointi onkin toinen juttu...

        Alkaakohan Teslat raivota keskenään? Mikä on takapenkillä istuvan vastuu siinä tilanteessa?


      • Igolstadin_Rinkula
        EettisiäOngelmia kirjoitti:

        Alkaakohan Teslat raivota keskenään? Mikä on takapenkillä istuvan vastuu siinä tilanteessa?

        Tämä auton "moraali" on iso asia, kun pitää ohjelmoida miten auto käyttäytyy tietyissä tilanteissa. Otetaan esim. tilanne: Olet autossa vaimosi kanssa, lapsi juoksee punaisia päin suojatielle, ei ole aikaa jarruttaa ja väistäminen aiheuttaisi autossa olevien kuoleman. Aiheutatko lapsen kuoleman, vai molempien autossa olevien kuoleman? Tiedän, kärjistetty, inhottava esimerkki mutta todellinen tilanne. Miten toimisit itse ratissa, ei juuri aikaa miettiä? Mä en tuohon osaa vastata. Autot eivät "raivoa", ne toimivat ennalta ohjelmoidulla tavalla.


      • Igolstadin_Rinkula kirjoitti:

        Tämä auton "moraali" on iso asia, kun pitää ohjelmoida miten auto käyttäytyy tietyissä tilanteissa. Otetaan esim. tilanne: Olet autossa vaimosi kanssa, lapsi juoksee punaisia päin suojatielle, ei ole aikaa jarruttaa ja väistäminen aiheuttaisi autossa olevien kuoleman. Aiheutatko lapsen kuoleman, vai molempien autossa olevien kuoleman? Tiedän, kärjistetty, inhottava esimerkki mutta todellinen tilanne. Miten toimisit itse ratissa, ei juuri aikaa miettiä? Mä en tuohon osaa vastata. Autot eivät "raivoa", ne toimivat ennalta ohjelmoidulla tavalla.

        Hmm. Tuossa tilanteessa kukaan ihminen ei ehdi miettiä moraalikysymyksiä. Jalka lentää jarrulle automaattisesti. Jos siihen ei ole aikaa, ei ole aikaa väistöönkään eikä tilanteen harkintaan. Esimerkkisi oli siis aika huono.
        Yritä kehitellä joku sellainen, jossa ihminen todella ehtisi harkitsemaan vaihtoehtoja. (Tavisihminen, ei F1-kuski tai hävittäjälentäjä, sitäpaitsi hekin toimivat pikatilanteissa treenatuilla reflekseillä eikä harkinnalla.)


      • Igolstadin_Rinkula
        10-14 kirjoitti:

        Hmm. Tuossa tilanteessa kukaan ihminen ei ehdi miettiä moraalikysymyksiä. Jalka lentää jarrulle automaattisesti. Jos siihen ei ole aikaa, ei ole aikaa väistöönkään eikä tilanteen harkintaan. Esimerkkisi oli siis aika huono.
        Yritä kehitellä joku sellainen, jossa ihminen todella ehtisi harkitsemaan vaihtoehtoja. (Tavisihminen, ei F1-kuski tai hävittäjälentäjä, sitäpaitsi hekin toimivat pikatilanteissa treenatuilla reflekseillä eikä harkinnalla.)

        No tässä oli kysymys enemmänkin auton käyttäytymisestä, ei ihmisen. Auton reaktioaika on nopeampi, ihmisen reaktio tulisi aivorungosta kuten totesit. Esimerkki oli muuten yksi Teslan "moraali" pohdinnoista. Teslan on avannut nettisivun näitä "moraali" kyssäreitä varten, jossa he pyrkivät kartoittamaan ihmisten arvomaailmaa ja käyttää tätä sitten hyväksi ohjelmoinnissa.


      • Igolstadin_Rinkula kirjoitti:

        No tässä oli kysymys enemmänkin auton käyttäytymisestä, ei ihmisen. Auton reaktioaika on nopeampi, ihmisen reaktio tulisi aivorungosta kuten totesit. Esimerkki oli muuten yksi Teslan "moraali" pohdinnoista. Teslan on avannut nettisivun näitä "moraali" kyssäreitä varten, jossa he pyrkivät kartoittamaan ihmisten arvomaailmaa ja käyttää tätä sitten hyväksi ohjelmoinnissa.

        No, ihmisen moraalistahan siinä on kuitenkin kyse, sen, joka ohjelmoi auton softan.

        Minun vastaukseni tuon esimerkkikysymyksen ohjelmointispeksiksi olisi: hätäjarrutus, ei väistöyrityksiä. Jos ei jarrutus ehdi ajoissa, ei voi mitään.


      • Igolstadin_Rinkula
        10-14 kirjoitti:

        No, ihmisen moraalistahan siinä on kuitenkin kyse, sen, joka ohjelmoi auton softan.

        Minun vastaukseni tuon esimerkkikysymyksen ohjelmointispeksiksi olisi: hätäjarrutus, ei väistöyrityksiä. Jos ei jarrutus ehdi ajoissa, ei voi mitään.

        Tässä muuten tuo sivusto http://moralmachine.mit.edu/ Kohtalaisen ahdistavaa.


    • KateellinenHarmittaa

      Minua ärsyttää se, että joillakin on autossaan automaattisesti tummuva taustapeili. Itse joudun napsauttamaan sen peilin manuaalisesti eri asentoon. Joskus joudun raivon valtaan.

    • skndfj

      En vieläkään ymmärrä noin turhaa varustetta kuin cruise.
      Omassakin autossa se on ja olen sitä kokeillut, mutta naurettavahan se on.
      Jalka se on paras nopeudensäätelijä autolla ajaessa.

      • Igolstadin_Rinkula

        Ja mä en suostu ottamaan autoa ilman cruisea, jatkuva oman nopeuden kyttääminen on rasittavaa, puhumattakaan mitä muut autoilijat siitä ajattelevat.


      • Muuttaa ajamista rennommaksi. Cruise on oikein hyvä välivaihe matkalla kohti robottiautoja.


    • FullOfIdiots

      Minulta puuttuu varmasti jokin geeni, koska en edes odota mitään robottiautoja tulevaksi. Mitä hienoa niissä muka on? Auto, joka kulkee ilman kuljettajaa ja siksi myös kuljetettavaa? Ainoa hieno juttu siinä on se, ettei autoa tulevaisuudessa tarvitse omistaa, koska sellaisen voi varmasti tilata aina kun sellaisen tarvitsee. Mutta ajamisen ilon se vie. Pelkkä cruise ei ehkä tätä vielä aiheuta, mutta kuten sanottua, molempiin suuntiin se saattaa ärsyttää.

      • älyauto

        Robottiautohan on jo keksitty. Sen kun hyppää taksiin tai bussiin, niin se kuljettaa, eikä tarvitse muuta kuin istua penkillä ja ottaa vaikka nokoset.


      • Miksi julkisilla teillä liikkumiseen tarvitsisikaan mitään "ajamisen iloa" liittyä?

        Hienoa on juuri se, ettei tarvitse kuluttaa omaa aikaansa ja vaivaansa ajamiseen. Ja tietysti se, että tuollainen on miljoona kertaa turvallisempaa kuin ihmiset kuljettajina.


      • FullOfIdiots
        10-14 kirjoitti:

        Miksi julkisilla teillä liikkumiseen tarvitsisikaan mitään "ajamisen iloa" liittyä?

        Hienoa on juuri se, ettei tarvitse kuluttaa omaa aikaansa ja vaivaansa ajamiseen. Ja tietysti se, että tuollainen on miljoona kertaa turvallisempaa kuin ihmiset kuljettajina.

        Niinpä. Olen todellakin täysi vajakki kun etsin jotain iloa tästä vitun elämästä. Onneksi on olemassa sinunlaisesi tyypit, jotka tietävät miten asiat ovat.

        Jotkut saattavat ihan oikeasti pitää siitä, että saavat ajaa. Jotkut helvetin turhaakin turhemmat idioottien rakentamat ruuhkatilanteet eivät tietenkään liity siihen. Onko ymmärretty? Tuskin.


      • taksirenkipoika
        FullOfIdiots kirjoitti:

        Niinpä. Olen todellakin täysi vajakki kun etsin jotain iloa tästä vitun elämästä. Onneksi on olemassa sinunlaisesi tyypit, jotka tietävät miten asiat ovat.

        Jotkut saattavat ihan oikeasti pitää siitä, että saavat ajaa. Jotkut helvetin turhaakin turhemmat idioottien rakentamat ruuhkatilanteet eivät tietenkään liity siihen. Onko ymmärretty? Tuskin.

        "Jotkut saattavat ihan oikeasti pitää siitä, että saavat ajaa" Naulan kantaan!


      • FullOfIdiots kirjoitti:

        Niinpä. Olen todellakin täysi vajakki kun etsin jotain iloa tästä vitun elämästä. Onneksi on olemassa sinunlaisesi tyypit, jotka tietävät miten asiat ovat.

        Jotkut saattavat ihan oikeasti pitää siitä, että saavat ajaa. Jotkut helvetin turhaakin turhemmat idioottien rakentamat ruuhkatilanteet eivät tietenkään liity siihen. Onko ymmärretty? Tuskin.

        Etsi se ilosi sitten jostain muualta kuin meidän muiden asialliseen liikkumiseen käyttämiltä teiltä.


    • FullOfIdiots

      "Espoolainen paradoksi: Täytyy viedä lapset autolla kouluun, kun liikennettä on niin paljon."

      Toi oli tosi hyvä, oikea aamun pelastaja. Loistavaa! Laajamittaista tyhmyyttä ei tarvitse todellakaan etsiä.

    • 40vuottacruisella

      Suomessa olisi edelleen hyvä jos pyörä olisi nelikulmainen.

    • reinoratti

      itte ajelen aina 15 kilsaa yli rajotuksen koska osaan käyttää keskimmäistä poljinta eli jarrua. Onneksi autossa on jarrut. Alinopeuden köröttelijät kieltämättä wituttaa, mutta onneksi autossa on jarrut. Miksi jokapaikassa tulee ajaa kuten vanhoissa ruotsalaisissa lasten- elokuvissa, aina väärin eli alinopeudella. Onko porukat kännissä vai eläkeläisiä vai mitä ? tältä kanavalta ei saa ikinä mitään järkevää vastausta, joten hauskaa jatkoa vaan kaikille

      • EiVoiYmmärtää

        Mistä näitä vaan sikiää?


      • Se olet kyllä sinä, joka ajaa väärin. Vähän rajoituksen alle ajava ei tee mitään väärää, mutta yhdelläkin km/h rajoituksen ylittävä rikkoo lakia.


      • FullOfIdiots
        10-14 kirjoitti:

        Se olet kyllä sinä, joka ajaa väärin. Vähän rajoituksen alle ajava ei tee mitään väärää, mutta yhdelläkin km/h rajoituksen ylittävä rikkoo lakia.

        No ton tyypin mielestä jarrut on autossa vauhdin säätelyn vuoksi, joten mitä muuta voi idiootilta odottaa?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6123
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3886
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      253
      2254
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1880
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1333
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1286
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1067
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1020
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      959
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      36
      901
    Aihe