Sprayhoodin hinta

Sailor42

Onko kenelläkään tietoa kuinka paljon tulee maksamaan 34 jalkaiseen purjeveneeseen uusi sparyhood kaarineen.

Kuinka paljon olette kyseisestä varusteesta maksaneet ?
Onko suosituksia kuka sellaisia tekisi Varsinais-suomen alueella ?

Kiitos

74

4711

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MP-Kuomu, oliko se nyt Kaarinassa vai missä, jossain siellä päin nyt kuitenkin.

      Veikkaisin päivän hinnaksi noin 1500, jos rosterikaarilla teetät. Riippuu vähän siitäkin, onko niillä kaavat valmiina juuri sinun venemalliisi. Heidän nettisivuillaan on luettelo olemassa.

      Itse teetin siellä 35-jalkaiseen, kaavat löytyi. Mutta kun tästä on jo muutama vuosi, niin hintaan lisäämäni "inflaatiomarginaali" on arvauksen varassa.

    • AiristonSeisoja

      Allekirjoittanut teetti vanhan sprayhoodin pohjalta uuden (SW27) ja perseelleen meni. Se on kuin rikkinäinen teltta. Noh, hinta oli kohtuullinen mutta ei tuota kyllä kehtaa pitää. Tekijä tuli vielä itse laittamaan paikalle kun sanoin, että maksan hiukan lisää, jotta voin olla varma, että tulee hyvä. No ei siitä tullut hyvä, mutta tekijä vannotti, että kangas kyllä piukkenee kun muutaman kerran kastuu. Olin täysin varma, että ei se nyt kymmeniä senttejä kutistu. Omaa ymmärrystä kun ei ole noihin hommiin, niin uskoin tekijää. Kaikki tutut nauroivat partaansa, että uskoinko tosiaan kutistumisteorian.

      Tänä vuonna sitten on ollut kaikenlaista muuta murhetta ja sain vasta äsken soitettua tekijälle, että tuleppa kattomaan ja aika radikaaleja korjauksia tarvitaan, että se on edes sinne päin. Tuli ja otti mukaan lupasi korjata ja tulla laittamaan vielä paikalleen.

      Ihan vaan vinkkinä, että vanhan pohjalta tuskin kannattaa antaa tehdä. Paras on kun tekijä tulee ihan paattiin ottamaan mitat.

      Saas nähdä onko nyt kohdillaan

      • seppomartti

        Anna korjausyrityken jälkeen palautetta. Amattitaidotomat pitäisi saada pois markkinoilta.


    • Kokojamalliratkaisee

      Itse pyysin vuosi sitten tarjouksia 35 jalkaiseen ilman kaaria. Hinnat 1500 ja 2500 välillä. Edullisin oli Kuopiolainen VA-varuste. Toki 34-35 jalkaisten kuomujen koossa on huimia eroja ja erilaisia rakenteita esim kasrien suhteen, joilla on varmasti iso vaikutus hintaan.

    • tero-erno

      Juha Lahtonen Oy teki meille sprayhoodin ja pappatelta kaarineen (alumiini) toissakesäksi muistaakseni karvan vaille kahdella tonnilla. Tuli helvetin hyvä! Kävivät veneellä ottamassa mitat jonkilaisella orrella, joka piirsi mittapisteet suoraan tietokoneelle. Tuli riittävän mittatarkka (tarkkuus kuulemma puole millin luokkaa). Ainut miinus on että rosterikaaria tuolta ei saanut.

    • halpaa.lystiä

      Samankokoiseen veneeseen maksoin sprayhoodista pari vuotta sitten 500 €. Tehtiin toisenalaisena kuin vanha, joten mallia ei ollut. Se tosin oli vain luukun peittävää mallia. Mihin enempää tarvitaan?

      • Jos tarkoitat enemmällä leveämpää, siis sellaista yleisempää mallia,joka peittää koko ruffin leveydeltä, niin tässä yksi peruste: sinne saa sateensuojaan mm. istuintyynyt yms. eivätkä vie tilaa muualta.

        Samanlaiseen veneeseen kuin omani oli kuulemma MP-Kuomulta joku muu teettänyt ihan kokoteltan. Epäilemättä sellainenkin lisää mukavuutta satamissaollessa märillä ja/tai kylmillä keleillä. Tässä venemallissa sitä ei missään tapauksessa voisi käyttää kulussa, koska isopurjeen skuutti tulee istuinlaatikkoon.


      • halpaa.lystiä
        10-14 kirjoitti:

        Jos tarkoitat enemmällä leveämpää, siis sellaista yleisempää mallia,joka peittää koko ruffin leveydeltä, niin tässä yksi peruste: sinne saa sateensuojaan mm. istuintyynyt yms. eivätkä vie tilaa muualta.

        Samanlaiseen veneeseen kuin omani oli kuulemma MP-Kuomulta joku muu teettänyt ihan kokoteltan. Epäilemättä sellainenkin lisää mukavuutta satamissaollessa märillä ja/tai kylmillä keleillä. Tässä venemallissa sitä ei missään tapauksessa voisi käyttää kulussa, koska isopurjeen skuutti tulee istuinlaatikkoon.

        Pappateltan käyttö kulussa pitäisikin kieltää vaarallisena lailla, sehän on eritttäin tehokas este tähystykselle. Toisaalta en ole ikinä ymmärtänyt pappateltan ajatusta muutenkaan. Miksi veneessä pitäisi olla kaksi sisätilaa, eikä sisätila ja ulkotila. Se näyttääkin olevan menossa pois muodista. Puomiteltta, joka toimii yhtä hyvin aurinko- kuin sadekatoksenakin on halpa ja hyvin vähän tilaavievä mukava lisävaruste.

        Sprayhoodin käyttö istuintyynyjen sadesuojana kuulostaa erittäin kalliilta ja hankalalta tavalta ratkaista lähes olematon ongelma.


      • Joakim1
        halpaa.lystiä kirjoitti:

        Pappateltan käyttö kulussa pitäisikin kieltää vaarallisena lailla, sehän on eritttäin tehokas este tähystykselle. Toisaalta en ole ikinä ymmärtänyt pappateltan ajatusta muutenkaan. Miksi veneessä pitäisi olla kaksi sisätilaa, eikä sisätila ja ulkotila. Se näyttääkin olevan menossa pois muodista. Puomiteltta, joka toimii yhtä hyvin aurinko- kuin sadekatoksenakin on halpa ja hyvin vähän tilaavievä mukava lisävaruste.

        Sprayhoodin käyttö istuintyynyjen sadesuojana kuulostaa erittäin kalliilta ja hankalalta tavalta ratkaista lähes olematon ongelma.

        Omassa veneessä sprayhood vaihtui täksi kesäksi pienestä, vain hiukan luukkua isommasta, "normaaliksi" täysleveäksi, kun vanha hajosi korjauskelvottomaksi. Kyllähän se paremmin suojaakin, mutta itse arvostan enemmän juuri sitä, että sen alle voi laittaa tavaroita kuivumaan sateelta suojaan. Sateessa likomäräksi kastuneita vaatteita on ikävä ottaa veneeseen sisään ja ne kuivuvatkin paremmin sprayhoodin alla.

        Selkeänä haittana ovat sitten huonompi näkyvyys ja myös poistaitettuna se on tiellä purjehdittaessa. Lisäksi poistaittelu on paljon työläämpää.

        Puhtaalla ja kuivalla ikkunalla läpi näkee vielä hyvin, mutta sateella ei tuon läpi näe mastolla olevia mittareita ja näkymä eteenkin on hyvin epäselvä. Kaari ja katto tulevat ikävästi näkökenttään, mikä rajoittaa ohjausasentoja. Pieni sprayhood oli niin kapea, että normaalilta ohjauspaikalta (laidalla) se ei haitannut lainkaan näkyvyyttä. Fallilukot ja vinssit olivat myös sprayhoodin ulkopuolella, joten niiden käsittelyäkään se ei haitannut.


      • Joakim1 kirjoitti:

        Omassa veneessä sprayhood vaihtui täksi kesäksi pienestä, vain hiukan luukkua isommasta, "normaaliksi" täysleveäksi, kun vanha hajosi korjauskelvottomaksi. Kyllähän se paremmin suojaakin, mutta itse arvostan enemmän juuri sitä, että sen alle voi laittaa tavaroita kuivumaan sateelta suojaan. Sateessa likomäräksi kastuneita vaatteita on ikävä ottaa veneeseen sisään ja ne kuivuvatkin paremmin sprayhoodin alla.

        Selkeänä haittana ovat sitten huonompi näkyvyys ja myös poistaitettuna se on tiellä purjehdittaessa. Lisäksi poistaittelu on paljon työläämpää.

        Puhtaalla ja kuivalla ikkunalla läpi näkee vielä hyvin, mutta sateella ei tuon läpi näe mastolla olevia mittareita ja näkymä eteenkin on hyvin epäselvä. Kaari ja katto tulevat ikävästi näkökenttään, mikä rajoittaa ohjausasentoja. Pieni sprayhood oli niin kapea, että normaalilta ohjauspaikalta (laidalla) se ei haitannut lainkaan näkyvyyttä. Fallilukot ja vinssit olivat myös sprayhoodin ulkopuolella, joten niiden käsittelyäkään se ei haitannut.

        Mittareiden sijoitus mastolle kuulostaa ihan rationaaliselta syyltä laskea sprayhood alas purjehduksen ajaksi (jota toisessa ketjussa juuri ihmettelin). Itse olen aina tosin ihmetellyt, miksi joku sijoittaa ne sinne eikä lähemmäs ruorimiestä.
        Ehkä jotkut venesuunnittelijat miettivät veneensä alunperinkin ison sprayhoodin kanssa ajettavaksi? Ainakaan meidän veneessämme sprayjood ei vaikeuta vinssien eikä lukkojen käsittelyä, vaikka ne ovatkin sen "sisällä".


      • ei.yksinpurjehtija
        10-14 kirjoitti:

        Mittareiden sijoitus mastolle kuulostaa ihan rationaaliselta syyltä laskea sprayhood alas purjehduksen ajaksi (jota toisessa ketjussa juuri ihmettelin). Itse olen aina tosin ihmetellyt, miksi joku sijoittaa ne sinne eikä lähemmäs ruorimiestä.
        Ehkä jotkut venesuunnittelijat miettivät veneensä alunperinkin ison sprayhoodin kanssa ajettavaksi? Ainakaan meidän veneessämme sprayjood ei vaikeuta vinssien eikä lukkojen käsittelyä, vaikka ne ovatkin sen "sisällä".

        Mittareiden on tarkoitus näkyä miehistölle yhtä hyvin kuin ruorimiehellekin. Kilpailussa jopa paremmin, silloin ruorimiehen pitää keskittyä juuri ohjaamiseen. Veneitä purjehditaan erilaisilla tavoilla ja tavoitteilla.


      • Joakim1
        ei.yksinpurjehtija kirjoitti:

        Mittareiden on tarkoitus näkyä miehistölle yhtä hyvin kuin ruorimiehellekin. Kilpailussa jopa paremmin, silloin ruorimiehen pitää keskittyä juuri ohjaamiseen. Veneitä purjehditaan erilaisilla tavoilla ja tavoitteilla.

        Vaikka purjehtisi yksinkin, on mittarit mastolla paras paikka. Ne ovat samassa näkonentässä kuin keulapurjeen virtauslangat, keulaa lähdestyvät aallot ja tähystyssuunta muutenkin. Jotenkin kelvollinen paikka on vielä luukkutallin päällä, mutta yleensä joku miehistöstä peittää mittarit. Pedestaali on aivan älytön paikka mittareille, jos niitä haluaa ajaessa katsoa.

        Kyllä meidänkin sprayhoodilla voi vinssiä ja lukkoja ihan OK käyttää. Reilummassa kahden käden pyörityksessä sprayhood tulisi jo tielle. Samoin haittaa hieman isopurjeen laskua. Tapanani on ollut avata lukko fallista kiinni pitäen ja sitten napata lukon edestä fallista kiinni ja siirtyä mastolle päästämään iso hallitusti alas niin, että ratsastajien välistä purje menee siististi puolelta toiselle. Tämä vaikeitui selvästi. Spinnun lasku hankaloitui myös jonkin verran sprayhood ylhäällä.


      • Kuten "ei-yksinpurjehtija" aivan oikein totesi, veneitä ja niiden käyttötapoja on monenlaisia. Tuossa tuli jo kaksi asiaa, jotka meidän veneessä tehdään toisin:
        -iso lasketaan yksinkertaisesti selvittämällä nostin, jotta se juoksee vapaasti ja avaamalla lukko. Lähtökohtaisesti istumalaatikosta poistutaan kulussa vain poikkeustilanteissa.
        -omassa veneessäni tuulimittarin ja tridatan näytöt ovat istumalaatikon etuseinässä, joka on yksi yleisimpiä paikkoja vanhemmissa veneissä. Itse haluaisin ne ruoripylvääseen mutta vanhassa veneessä siihen ei ole oikeastaan mahdollisuutta. Omasta mielestäni ne olisivat juuri siinä parhaiten sen näkyvillä, joka niitä eniten tarvitsee.
        -tuo näkökenttäjuttukin taitaa vaihdella. Meidän veneessä ei keulapurjeen virtauslankoja näe muutenkaan kurottamatta reilusti laidan yli, joten ei niitä viitsi kuin silloin tällöin vilkaista, lähinnä jos tuntuu, että kulku alkaa tosiaan tökkiä tai purjeen ääni vihjaa, että säätöä pitää muuttaa.


      • Puomukko
        halpaa.lystiä kirjoitti:

        Pappateltan käyttö kulussa pitäisikin kieltää vaarallisena lailla, sehän on eritttäin tehokas este tähystykselle. Toisaalta en ole ikinä ymmärtänyt pappateltan ajatusta muutenkaan. Miksi veneessä pitäisi olla kaksi sisätilaa, eikä sisätila ja ulkotila. Se näyttääkin olevan menossa pois muodista. Puomiteltta, joka toimii yhtä hyvin aurinko- kuin sadekatoksenakin on halpa ja hyvin vähän tilaavievä mukava lisävaruste.

        Sprayhoodin käyttö istuintyynyjen sadesuojana kuulostaa erittäin kalliilta ja hankalalta tavalta ratkaista lähes olematon ongelma.

        Riippuu ihan pappateltasta. On se tosi oivallinen kylmän sään sattuessa tai jos tihuttaa. Siellä on kiva olla ja vaikka ottaa sitä totia ja ihmetellä ympäristöä. Näkyvyys kunnon ikkunoilla on toista luokkaa kuin veneen sisällä.

        Harva sjupa-tälten on tosin kelvollinen ajoon. Niitäkin on tosin nähty. Tähystys on minusta pelannut ihan hyvin.

        Omassa pappiksessani voi konettaa, jos avaa peräpressun kulmat ja laittaa kaistaleen rullalle. Amiraali et al. voivat ottaa punaviintä kuivassa kun kapteeni seisoo sateessa.


      • halpaa.lystiä kirjoitti:

        Pappateltan käyttö kulussa pitäisikin kieltää vaarallisena lailla, sehän on eritttäin tehokas este tähystykselle. Toisaalta en ole ikinä ymmärtänyt pappateltan ajatusta muutenkaan. Miksi veneessä pitäisi olla kaksi sisätilaa, eikä sisätila ja ulkotila. Se näyttääkin olevan menossa pois muodista. Puomiteltta, joka toimii yhtä hyvin aurinko- kuin sadekatoksenakin on halpa ja hyvin vähän tilaavievä mukava lisävaruste.

        Sprayhoodin käyttö istuintyynyjen sadesuojana kuulostaa erittäin kalliilta ja hankalalta tavalta ratkaista lähes olematon ongelma.

        Minusta "pappateltta" ei ole varsinaisesti muodissa purkkareissa koskaan ollutkaan, mutta sitä näkee eikä ainakaan vähenevässä määrin. Keskiohjaamoveneissä sellainen näyttää olevan hyvin usein. AC-malleissa, joita enemmistö veneistä on, se on harvinaisempi, mutta aina joskus näkee. Itse en viitsinyt teettää, koska olisi tarvittu lisäkaari ja paikka sille eikä kiinnostanut, 35-jalkaisessa on minusta sisätilaa muutenkin tarpeeksi. En ole niin uteliaskaan, että pitäisi välttämättä voida tähystellä ympäristöä satamassa ollessa.


      • ei.yksinpurjehtija

        Oma havainto on jopa selkeästi sellainen, että ainakin pystyyn nostettuja pappatelttoja on vähemmän kuin ennen. Sellainen on satamassa naapurilla ärsyttävä peittäessään lähes täysin näkymät yhteen suuntaan. Satamassa ei tarvitse tähystellä, mutta maisemalla on arvonsa. Jos siis mitään niistä arvoista ymmärtää.

        Kyllähän monet ajavat moottoriveneilläkin pressut kiinni olettaen, ettei poikkiviivan perän puolella tapahdu mitään, mistä pitäisi olla tietoinen. Melkoiset katveet jäävät joku luukku aukikin olevasta pappateltasta.

        Minulla mittarit ovat luukun päällä, varsin tarkkaan samassa katselukulmassa kuin olisivat mastollakin. Niitäkin on heijastusten takia paljon helpompi lukea sprayhood laskettuna. Pedestaalissa on plotteri ja autopilotin hallinta, joihin pitää kädellä yltää. On siinä lisäksi pari näyttöäkin, lähinnä toistoa muille.


      • ei.yksinpurjehtija kirjoitti:

        Oma havainto on jopa selkeästi sellainen, että ainakin pystyyn nostettuja pappatelttoja on vähemmän kuin ennen. Sellainen on satamassa naapurilla ärsyttävä peittäessään lähes täysin näkymät yhteen suuntaan. Satamassa ei tarvitse tähystellä, mutta maisemalla on arvonsa. Jos siis mitään niistä arvoista ymmärtää.

        Kyllähän monet ajavat moottoriveneilläkin pressut kiinni olettaen, ettei poikkiviivan perän puolella tapahdu mitään, mistä pitäisi olla tietoinen. Melkoiset katveet jäävät joku luukku aukikin olevasta pappateltasta.

        Minulla mittarit ovat luukun päällä, varsin tarkkaan samassa katselukulmassa kuin olisivat mastollakin. Niitäkin on heijastusten takia paljon helpompi lukea sprayhood laskettuna. Pedestaalissa on plotteri ja autopilotin hallinta, joihin pitää kädellä yltää. On siinä lisäksi pari näyttöäkin, lähinnä toistoa muille.

        Aika koominen tuo "ärsyttävä satamassa". Sinä sitten kyttäilet naapurien tekemisiä?


      • ei.puusilmä
        10-14 kirjoitti:

        Aika koominen tuo "ärsyttävä satamassa". Sinä sitten kyttäilet naapurien tekemisiä?

        Et ymmärtänyt selkeää tekstiä? Kyse ei ole naapurien tekemisen näkemisestä, vaan sataman elämän näkemisestä ja sataman taustana olevasta maisemasta. Mutta kuten sanottu, jos ei ole lainkaan silmää sellaisia katsella fiilistä tuntea, voi aivan yhtä hyvin pysäköidä korkeaa betoniseinää vasten.


      • ei.puusilmä kirjoitti:

        Et ymmärtänyt selkeää tekstiä? Kyse ei ole naapurien tekemisen näkemisestä, vaan sataman elämän näkemisestä ja sataman taustana olevasta maisemasta. Mutta kuten sanottu, jos ei ole lainkaan silmää sellaisia katsella fiilistä tuntea, voi aivan yhtä hyvin pysäköidä korkeaa betoniseinää vasten.

        Ethän sinä sinne naapurien taakse näe, jos et samalla katsele naapurin sitlooraan. Kuulut ilmeisesti siihen sakkiin, joka urputtaa naapurien parvekkeiden tai pihojen ulkonäöstä.


      • mahdotonta_
        10-14 kirjoitti:

        Ethän sinä sinne naapurien taakse näe, jos et samalla katsele naapurin sitlooraan. Kuulut ilmeisesti siihen sakkiin, joka urputtaa naapurien parvekkeiden tai pihojen ulkonäöstä.

        Olet toisaallakin tunnustautunut täysin sokeaksi, joten asiaa on mahdotonta näkevän selittää.


    • EttäJaTuota

      Tanskassa tällanen mesta. Tekevät purjeita, sprayhuudeja, lazypackejä ym. Onko kukaan tutustunu tai ottanut jopa tarjousta ko.butiikista.

      http://resensails.eu/

    • Pappakuomutus

      Näytää taas "pappateltan" vastustajat taas olevan liikkeellä. Eiköhän sovita että jokainen laittaa veneeseensä mitä itse katsoo tarvitsevansa.
      Olen tuolla reitillä nähnyt niitä tosi merimiehiä/-naisia, jotka urheasti sisovat siellä ruorin takana kelissä kuin kelissä. Nostan hattua korkealle heitä nähdessäni - minä en siihen pysty.
      Omassa veneessäni on sellainen täyskuomu(pappateltta), jonka kanssa voi myös purjehtia pressut alhaalla. Tuulilasit ovat lasia ja niissä on pyyhkijät. Tuulilaseille tulee lämpöpuhallus, kuten myös sinne cock pittiinkin.
      Täyskuomun edut tulevat kuitenkin satamassa erityisen hyvin esiin. Se toimii eräänlaisena eteisenä veneessä ja siellä on helppo kuivata ja säilyttää tavaroita satamassa ollessa. Onhan siellä myös mukava istua iltaa sisävaatteissa ja tarkkailla ympäristössä tapahtuvaa elämää :D
      Ymmärrän hyvin sen että ns. tosipurjehtijat tuhauttelevat nenäänsä pappakuomun nähdessään, mutta eihän se heiltä ole millään laiilla pois jos joku siellä kuomun sisällä ajaa venettään t-paidassa kun ulkona tuulee 10 m/sek ja sataa kaatamalla 8 asteen lämpötilassa.
      Olin kerran liikkeellä em. kelissä ja vastaan tulevassa veneessä oli tosi merikarhu ruorissa niska jonkin verran kyyryssä sydwesti päässään. Yritin olla mahdollisimman nonschalanttina ja samalla jotakin touhuten, ettei vain mitään katsekontaktia muodostuisi toisen kipparin kanssa.
      Voihan se olla mahdollista että hän nautti siellä kulkiessaan myös siitä kelistä, mutta minä en ainakaan halunnut mennä sitä häneltä kysymään.
      Purjehduksen aikana siellä kuivissa olosuhteissa voi käyttää tietokoneita ja muita herkkiä laitteita ilma pelkoa niiden vahingoittumisesta.
      Mielestän kuomujen kieltäminen olisi liian raju toimenpide, sillä olivathan moottoriveneetkin ennenvanhaan suurelta osin avoimia, mutta nykyisin niihin pienempiinkin on saatavilla täyskuomuja.
      Eikös moottoripurjehtijatkin ole täysin sallittuja ja monet ajavat niitä myös sisältä.
      Pyydänkin tässä nyt ymmärrystä teiltä Tosipurjehtijoilta meidän kaikkien kuomun omistajien puolesta, että saisimme ilman omantunnon kolkuttelua liikkua keskuudessanne ;D

      • olet.vaaraksi

        Minulta et saa ymmärrystä. Eikä kyse ole tosipurjehduksesta, vaan jo edellä esiin tuodusta näkyvyydestä. Tuulilasista näet ehkä eteenpäin, mutta jo sivuille näkökenttä on varsin rajoitettu.


      • papparainen_

        Kuomun alla rommitotikin maistuu erilaiselta, kun sitä ei pelkästään kylmyyden takia tarvitse nauttia... :-)


      • olet.vaaraksi kirjoitti:

        Minulta et saa ymmärrystä. Eikä kyse ole tosipurjehduksesta, vaan jo edellä esiin tuodusta näkyvyydestä. Tuulilasista näet ehkä eteenpäin, mutta jo sivuille näkökenttä on varsin rajoitettu.

        Jos on tietoinen näkökentän rajallisuudesta, niin sen pystyy helposti kompensoimaan asennonvaihdoilla. Jäykkä niska on sitten eri asia ja niitäkin on huolestuttavan paljon.


      • papparainen_
        olet.vaaraksi kirjoitti:

        Minulta et saa ymmärrystä. Eikä kyse ole tosipurjehduksesta, vaan jo edellä esiin tuodusta näkyvyydestä. Tuulilasista näet ehkä eteenpäin, mutta jo sivuille näkökenttä on varsin rajoitettu.

        Kun sateessa ja tuulessa off-shore tamineissa pipoon ja huppuun pyntätty tosiruorimies alahuuli sinisenä väpättäen kuivailee silmiään nähdäkseen edes eteen ja ei kuule ympäristöstä kuin tuulen suhinaa, pappateltan alla t-paidassa kokeneempi purjehtija voi rauhassa katsella ja kahvikuppi kädessä havainnoida ympäristöä sekä varmistella, ettei minkäänsorttista törmäyksen varaa synny.


      • käytännön.totuus
        papparainen_ kirjoitti:

        Kun sateessa ja tuulessa off-shore tamineissa pipoon ja huppuun pyntätty tosiruorimies alahuuli sinisenä väpättäen kuivailee silmiään nähdäkseen edes eteen ja ei kuule ympäristöstä kuin tuulen suhinaa, pappateltan alla t-paidassa kokeneempi purjehtija voi rauhassa katsella ja kahvikuppi kädessä havainnoida ympäristöä sekä varmistella, ettei minkäänsorttista törmäyksen varaa synny.

        Siinähän kankaan tai puoliksi läpinäkymättömän muovin läpi kahvikuppeinesi katselet. Todellisuudessa et ikinä ole likkeellä kuvailemissasi olosuhteissa, kahvikin läikkyisi. Paremmissakin oloissa kuljet puolisokeana.


      • ei.pysty
        10-14 kirjoitti:

        Jos on tietoinen näkökentän rajallisuudesta, niin sen pystyy helposti kompensoimaan asennonvaihdoilla. Jäykkä niska on sitten eri asia ja niitäkin on huolestuttavan paljon.

        Kun sivuilla on pienet kolmikulmaiset lasit ja taakse parhaimmillaan märkä muovi-ikkuna, ei asennonvaihto tarjoa minkäänlaista parannusta näkyvyyteen.


      • papparainen_
        käytännön.totuus kirjoitti:

        Siinähän kankaan tai puoliksi läpinäkymättömän muovin läpi kahvikuppeinesi katselet. Todellisuudessa et ikinä ole likkeellä kuvailemissasi olosuhteissa, kahvikin läikkyisi. Paremmissakin oloissa kuljet puolisokeana.

        Muista kuivata korvantaukset. Myös kotona netin ääressä.


      • joskus.kotonakin
        papparainen_ kirjoitti:

        Muista kuivata korvantaukset. Myös kotona netin ääressä.

        Eipä tänään sateessa korvat kastuneet. Ikää on kuitenkin sen verran, että eläke juoksee ja loppuviikko edelleen purjehditaan. On tuolla tullut oltua kaikenlaisissa keleissä ulkona. Kun sattuvat ne huonommat, ovat papparaiset satamassa rommitotiaan juomassa siellä pappateltassaan. Ei sellaisia merellä silloin näe. Eläkeläisellä on eläkeläisen ikäisiä tuttuja, toisilla niistä on pappateltta ja niissä toisinaan minäkin sitä rommitotia nauttinut. Se tila vain ahdistaa, josta näkee niin huonosti ulos, erityisesti ajatus, että niin sokkona olisi liikkeellä.


      • papparainen_
        joskus.kotonakin kirjoitti:

        Eipä tänään sateessa korvat kastuneet. Ikää on kuitenkin sen verran, että eläke juoksee ja loppuviikko edelleen purjehditaan. On tuolla tullut oltua kaikenlaisissa keleissä ulkona. Kun sattuvat ne huonommat, ovat papparaiset satamassa rommitotiaan juomassa siellä pappateltassaan. Ei sellaisia merellä silloin näe. Eläkeläisellä on eläkeläisen ikäisiä tuttuja, toisilla niistä on pappateltta ja niissä toisinaan minäkin sitä rommitotia nauttinut. Se tila vain ahdistaa, josta näkee niin huonosti ulos, erityisesti ajatus, että niin sokkona olisi liikkeellä.

        Sanavalintasi olisi ehkä voinut olla onnistuneempikin (Paremmissakin oloissa kuljet puolisokeana.), niin et olisi saanut kloppimaiseen heittoosi samanlaista heittoa takaisin. Pahoittelen.
        Kyllä kovistakin keleistä on kokemusta. Nykyään sääennusteet ovat niin hyvät, että koviin keleihin ei yleensä jouduta, eikä oikein tarkoituksellakaan viitsitä lähteä. Kaikki kunnia niille, jotka kelistä riippumatta nautiskelevat merellä olosta.


      • se.kloppi
        papparainen_ kirjoitti:

        Sanavalintasi olisi ehkä voinut olla onnistuneempikin (Paremmissakin oloissa kuljet puolisokeana.), niin et olisi saanut kloppimaiseen heittoosi samanlaista heittoa takaisin. Pahoittelen.
        Kyllä kovistakin keleistä on kokemusta. Nykyään sääennusteet ovat niin hyvät, että koviin keleihin ei yleensä jouduta, eikä oikein tarkoituksellakaan viitsitä lähteä. Kaikki kunnia niille, jotka kelistä riippumatta nautiskelevat merellä olosta.

        Miten sen tuota paremmin voisi sanoa, pappateltta ylhäällä ajavat ovat puolisokeita. Se nyt vain on fakta sanojan iästä tai henkisestä iästä riippumatta.


      • kuoma.kuomuton
        papparainen_ kirjoitti:

        Sanavalintasi olisi ehkä voinut olla onnistuneempikin (Paremmissakin oloissa kuljet puolisokeana.), niin et olisi saanut kloppimaiseen heittoosi samanlaista heittoa takaisin. Pahoittelen.
        Kyllä kovistakin keleistä on kokemusta. Nykyään sääennusteet ovat niin hyvät, että koviin keleihin ei yleensä jouduta, eikä oikein tarkoituksellakaan viitsitä lähteä. Kaikki kunnia niille, jotka kelistä riippumatta nautiskelevat merellä olosta.

        Ottaen huomioon, miten itse runoilit väpättävistä alahuulista, ei sinun olisi pitänyt mieltäsi pahoittaa heitosta, joka ei ainakaan ulkopuolisen mielestä ollut vähääkään omaasi kloppimaisempi.


      • papparainen_
        se.kloppi kirjoitti:

        Miten sen tuota paremmin voisi sanoa, pappateltta ylhäällä ajavat ovat puolisokeita. Se nyt vain on fakta sanojan iästä tai henkisestä iästä riippumatta.

        Ihan hyvä että tarkensit. Kieltä kun voi käyttää ja ymmärtää monella eri tavalla.

        Puolisokea viittaa minusta henkilöön ja on tässä yhteydessä käytettynä ikärasistinen ilmaisu, kun taas pappateltan tilasta riippuu näkyvyys, millä ei ole mitään tekemistä näön kanssa.


    • hanse370e

      Me teltattomat ollaan vain kateellisia. Suomen kesässä tuo on vain tarpeettoman kätevää. Meillä on pappateltta jonka kanssa ei voi purjehtia, mutta joka on satamassa kyllä kätevä. Isompikin kelpaisi.

      Ja joo, sprayhood on kyllä ihan paras tavaroiden säilömispaikka. Mitä isompi, sen kivempi.

      • Kuomutusta

        Kuten nähdään on tämä kuomukysymys melko kuuma aihe. Hanse37, sanoitkin sen taikasanan mikä tässä kaihertaa.
        Monet näistä Tosipurjehtijoista eivät vain yksikertaisesti pysty astumaan pois varjostaan ja tunnustamaan kuomun etuja.
        Tässä voi olla osittain kysymys perinteisestä " happamia sanoi kettu pihlajanmarjoista" syndroomasta, sillä täyskuomun hinta on aivan eri lukemissa kuin minikokoisen sprayhoodin kustannukset.
        Myös pelko joutumisesta pois Tosimerimiesten joukoista voi olla monelle vaikea askel. Meidän kuomun omistajien tulisi antaa enemmän tukea näille mahdollisille loikkareille ja pyrkiä valamaan heihin lisää uskoa joukkoihimme liittymisessä.
        Näille uskossaan horjuville tulisi esitellä positiivisia kertomuksia, kuinka pappakuomun kanssa on kierretty palloa ja jopa 50 solmun tuulissa valtamerellä pysytty kuivina niiden muovi ikkunoiden suojissa.
        Tärkein tehtävämme on aina kun siihen tarjoutuu tilaisuus, ylistää näiden Tosipurjehtijoiden urotöitä kun he taistelevat pärskeitä vastaan alaslaskettuine sprayhoodineen ja karskeimmat jopa kokonaan ilman mitään suojaa.
        Nämä miehet ja naiset ovat alan ehdotonta aatelia ja meidän kuomullisten tulee aina laiturilla muistaa astua askel tai pari sivuun heitä kohdatessa. Jos siinä käy vahinko, niin onhan meillä aina se kuomu, jonka alla voi kuivatella vaatteet taas kuiviksi ;D


      • Kuomutusta kirjoitti:

        Kuten nähdään on tämä kuomukysymys melko kuuma aihe. Hanse37, sanoitkin sen taikasanan mikä tässä kaihertaa.
        Monet näistä Tosipurjehtijoista eivät vain yksikertaisesti pysty astumaan pois varjostaan ja tunnustamaan kuomun etuja.
        Tässä voi olla osittain kysymys perinteisestä " happamia sanoi kettu pihlajanmarjoista" syndroomasta, sillä täyskuomun hinta on aivan eri lukemissa kuin minikokoisen sprayhoodin kustannukset.
        Myös pelko joutumisesta pois Tosimerimiesten joukoista voi olla monelle vaikea askel. Meidän kuomun omistajien tulisi antaa enemmän tukea näille mahdollisille loikkareille ja pyrkiä valamaan heihin lisää uskoa joukkoihimme liittymisessä.
        Näille uskossaan horjuville tulisi esitellä positiivisia kertomuksia, kuinka pappakuomun kanssa on kierretty palloa ja jopa 50 solmun tuulissa valtamerellä pysytty kuivina niiden muovi ikkunoiden suojissa.
        Tärkein tehtävämme on aina kun siihen tarjoutuu tilaisuus, ylistää näiden Tosipurjehtijoiden urotöitä kun he taistelevat pärskeitä vastaan alaslaskettuine sprayhoodineen ja karskeimmat jopa kokonaan ilman mitään suojaa.
        Nämä miehet ja naiset ovat alan ehdotonta aatelia ja meidän kuomullisten tulee aina laiturilla muistaa astua askel tai pari sivuun heitä kohdatessa. Jos siinä käy vahinko, niin onhan meillä aina se kuomu, jonka alla voi kuivatella vaatteet taas kuiviksi ;D

        Ansiokkaasti vittuiltu :)


      • nyt.vihertää
        Kuomutusta kirjoitti:

        Kuten nähdään on tämä kuomukysymys melko kuuma aihe. Hanse37, sanoitkin sen taikasanan mikä tässä kaihertaa.
        Monet näistä Tosipurjehtijoista eivät vain yksikertaisesti pysty astumaan pois varjostaan ja tunnustamaan kuomun etuja.
        Tässä voi olla osittain kysymys perinteisestä " happamia sanoi kettu pihlajanmarjoista" syndroomasta, sillä täyskuomun hinta on aivan eri lukemissa kuin minikokoisen sprayhoodin kustannukset.
        Myös pelko joutumisesta pois Tosimerimiesten joukoista voi olla monelle vaikea askel. Meidän kuomun omistajien tulisi antaa enemmän tukea näille mahdollisille loikkareille ja pyrkiä valamaan heihin lisää uskoa joukkoihimme liittymisessä.
        Näille uskossaan horjuville tulisi esitellä positiivisia kertomuksia, kuinka pappakuomun kanssa on kierretty palloa ja jopa 50 solmun tuulissa valtamerellä pysytty kuivina niiden muovi ikkunoiden suojissa.
        Tärkein tehtävämme on aina kun siihen tarjoutuu tilaisuus, ylistää näiden Tosipurjehtijoiden urotöitä kun he taistelevat pärskeitä vastaan alaslaskettuine sprayhoodineen ja karskeimmat jopa kokonaan ilman mitään suojaa.
        Nämä miehet ja naiset ovat alan ehdotonta aatelia ja meidän kuomullisten tulee aina laiturilla muistaa astua askel tai pari sivuun heitä kohdatessa. Jos siinä käy vahinko, niin onhan meillä aina se kuomu, jonka alla voi kuivatella vaatteet taas kuiviksi ;D

        Voin vain kuvitella, miten vihreitä naamoja tuolla onkaan nähdessään mun uudet purjeet. Niistä olen sentään viimeisen kymmenen vuoden kuluessa maksanut vähintään viiden pappateltan hinnan ja luultavasti seuraavat kymmenen vuotta kustantavat taas useamman pappateltan. Mutta sen pienen sparyhoodin tietenkin pidän, koska ei ole isompaan varaa. Kaikki purjeista ylijääneet pienet roposet meni kaiken lisäksi vaatteisiin, jotta jotenkin tarkenisi. Arvatkaa, miten kateellinen olenkaan toisten kalliista pappateltoista.


      • Pappateltastanäin
        nyt.vihertää kirjoitti:

        Voin vain kuvitella, miten vihreitä naamoja tuolla onkaan nähdessään mun uudet purjeet. Niistä olen sentään viimeisen kymmenen vuoden kuluessa maksanut vähintään viiden pappateltan hinnan ja luultavasti seuraavat kymmenen vuotta kustantavat taas useamman pappateltan. Mutta sen pienen sparyhoodin tietenkin pidän, koska ei ole isompaan varaa. Kaikki purjeista ylijääneet pienet roposet meni kaiken lisäksi vaatteisiin, jotta jotenkin tarkenisi. Arvatkaa, miten kateellinen olenkaan toisten kalliista pappateltoista.

        Jouduitko maksamaan purjekahvasta vai saitko kaupan päälle?


      • nyt.vihertää

        Koko etustaagi on hyvää kahvaa, mihin erillistä tarvittaisiin? Kaikenlaista muuta pientä kivaa kyllä sain. Oliko muuta kysyttävää?


      • Kuomutusta

        Olet selvästi oikea Tosipurjehtija. Nostan lippistäni asenteellesi purjehdusta kohtaan. Eräs toinen vannoutuneiden purjehtijoiden tunnusmerkki on se, että he ovat perillä kun ovat päässeet veneeseensä.
        Minulla on aina ollut tarve pysyä itseni tai jonkun muun luomassa aikataulussa. Tämä ei useinkaan sovi yhteen purjehduksen kanssa.
        Jos olis varaa, niin minulla olisi moottorivene matkustamista varten ja purjevene harrastusta varten, mutta koska on vara pitää vain yhtä alusta, niin täytyy tehdä siitä eräälainen hybridi - kuomun kera.


      • Sydwesti
        Kuomutusta kirjoitti:

        Kuten nähdään on tämä kuomukysymys melko kuuma aihe. Hanse37, sanoitkin sen taikasanan mikä tässä kaihertaa.
        Monet näistä Tosipurjehtijoista eivät vain yksikertaisesti pysty astumaan pois varjostaan ja tunnustamaan kuomun etuja.
        Tässä voi olla osittain kysymys perinteisestä " happamia sanoi kettu pihlajanmarjoista" syndroomasta, sillä täyskuomun hinta on aivan eri lukemissa kuin minikokoisen sprayhoodin kustannukset.
        Myös pelko joutumisesta pois Tosimerimiesten joukoista voi olla monelle vaikea askel. Meidän kuomun omistajien tulisi antaa enemmän tukea näille mahdollisille loikkareille ja pyrkiä valamaan heihin lisää uskoa joukkoihimme liittymisessä.
        Näille uskossaan horjuville tulisi esitellä positiivisia kertomuksia, kuinka pappakuomun kanssa on kierretty palloa ja jopa 50 solmun tuulissa valtamerellä pysytty kuivina niiden muovi ikkunoiden suojissa.
        Tärkein tehtävämme on aina kun siihen tarjoutuu tilaisuus, ylistää näiden Tosipurjehtijoiden urotöitä kun he taistelevat pärskeitä vastaan alaslaskettuine sprayhoodineen ja karskeimmat jopa kokonaan ilman mitään suojaa.
        Nämä miehet ja naiset ovat alan ehdotonta aatelia ja meidän kuomullisten tulee aina laiturilla muistaa astua askel tai pari sivuun heitä kohdatessa. Jos siinä käy vahinko, niin onhan meillä aina se kuomu, jonka alla voi kuivatella vaatteet taas kuiviksi ;D

        Tuossa tarinaa pappatelttaijoille maailman merten kynnöstä:

        http://keskustelu.suomi24.fi/t/11596360/sy-serenan-tilanteesta


    • Ssppss

      Oletteko huomanneet, että kiinteät sprayhoodit/ doghouset/ decksalonit ovat lisääntyneet, jos venee koko sallii. Samoin telttarakennelmat, Saksassa "Kucgenbude" eli esimerkiki leivospuoti suomeksi. Ei siis pelkästään suomalainen ilmiö.
      Mutta mitä noilla teltoilla voi oikesti liikkua? Pystyykö tähystämään esim sateessa ajaessa vai onko höyrykaappi?. Kestääkö aaltoja eli roiskeita ja tuulta..

      • Kuomutusta

        Koska olen palstan ns. resident pappakuomuilija vastaan kysyvälle jotakin. Kuomun putket voidaan tehdä paksuseinämäisestä alumiinista tai haponkestävästä (AISI 316 L) putkesta. Molemmilla tule vahva rakenne ja meillä täällä kotivesillä alumiini kestää aivan hyvin ko. käytössä.
        Usein rakenne on sellainen, että kun siitä keskeltä otetaan kaistale pois kaatuvat etu- ja takaosa alas kasaan, eikä siihen jää mitään näköesteitä, näin purjehdus on täysin "aitoa"
        Eräässä pallonkiertoveneessä kuomu oli aktiivikäytössä huonolla kelillä ja kesti hyvin rasitukset, joten siinä ei liene mitään ongelmaa.
        Sateisella kostealla säällä lasit huurtuvat, oli sitten koppi tehty mistä materiaalista tahansa. Kun vaatteet ovat märkiä tarvitaan reippaasti ilmapuhallusta pitämään ikkunat kuivina.
        Olin kerran tuttavan sisältä ajettavassa moottoriveneessä sateella ja jouduimme välillä käymään laiturilla. Kun sitten tulimme kosteiden vaatteiden kanssa sisään, niin tuulilasi meni välittömästi huuruun. Hänellä oli kyllä ulkopuolella lasinpyyhkijät, mutta tuulilasille ei ollut mitään puhallusta, joten yksi matkustaja oli täystyöllistetty pyyhkiessään niitä laseja sisältäpäin, jotta näkyvyys saatiin säilymään.
        Omassa veneessäni Webasto puhaltaa tuulilasit kirkkaiksi muutamassa minuutissa ja pienen ajan päästä koko kuomun ikkunat ovat auki. Ulkopuolinen sade valuu alas kuten vesi hanhenselästä eikä paljoa vaikuta siihen normaaliin "muoviseen" näkymään.
        Normaalit väistötoimenpiteet voidaan tehdä aivan turvallisesti, mutta jos tarvitaan katsoa esim. kiikarilla sivulle päin avataan perssunlievettä vetoketjulla selvän näkymän aikaansaamiseksi.
        Myönnän että se "muovinäkymä" on tottumalle aluksi outo, mutta kun tuulilasi on aitoa lasia, niin mistään klaustorfobiasta ei tarvitse kärsiä.
        Hyvällä säällä ne pressut voidaan aina pitää ylhäällä ja näkymät ovat lähes esteettömät.
        Jos kuomu on sellainen kuten minulla, jossa ison skuutti tulee sisään avoimesta takaseinästä ja näin mahdollistaa purjehtimisen pressut sivuilta alhaalla, niin luoviessa lentävät pärskeet pysyvät ulkona ja lasinpyyhkijöillä ikkunat auki.
        Kuomu on todella monikäyttöinen. Jos veneessä on useampi henkilö mukana, voidaan ylimääräisiä tavaroita nostaa yöksi sinne pois tieltä.
        Sadesäällä siellä voi kuivata varusteita, joko Webastolla tai satamassa sähköpuhaltimella. Ompa siellä joku nukkunut yönsäkin - omassa rauhassa.
        Jos suinkin uskaltaa poiketa perinteisestä purjehtijan muotista, en voi muuta kuin suositella täyskuomun hankintaa :D


      • kuoma.kuomuton
        Kuomutusta kirjoitti:

        Koska olen palstan ns. resident pappakuomuilija vastaan kysyvälle jotakin. Kuomun putket voidaan tehdä paksuseinämäisestä alumiinista tai haponkestävästä (AISI 316 L) putkesta. Molemmilla tule vahva rakenne ja meillä täällä kotivesillä alumiini kestää aivan hyvin ko. käytössä.
        Usein rakenne on sellainen, että kun siitä keskeltä otetaan kaistale pois kaatuvat etu- ja takaosa alas kasaan, eikä siihen jää mitään näköesteitä, näin purjehdus on täysin "aitoa"
        Eräässä pallonkiertoveneessä kuomu oli aktiivikäytössä huonolla kelillä ja kesti hyvin rasitukset, joten siinä ei liene mitään ongelmaa.
        Sateisella kostealla säällä lasit huurtuvat, oli sitten koppi tehty mistä materiaalista tahansa. Kun vaatteet ovat märkiä tarvitaan reippaasti ilmapuhallusta pitämään ikkunat kuivina.
        Olin kerran tuttavan sisältä ajettavassa moottoriveneessä sateella ja jouduimme välillä käymään laiturilla. Kun sitten tulimme kosteiden vaatteiden kanssa sisään, niin tuulilasi meni välittömästi huuruun. Hänellä oli kyllä ulkopuolella lasinpyyhkijät, mutta tuulilasille ei ollut mitään puhallusta, joten yksi matkustaja oli täystyöllistetty pyyhkiessään niitä laseja sisältäpäin, jotta näkyvyys saatiin säilymään.
        Omassa veneessäni Webasto puhaltaa tuulilasit kirkkaiksi muutamassa minuutissa ja pienen ajan päästä koko kuomun ikkunat ovat auki. Ulkopuolinen sade valuu alas kuten vesi hanhenselästä eikä paljoa vaikuta siihen normaaliin "muoviseen" näkymään.
        Normaalit väistötoimenpiteet voidaan tehdä aivan turvallisesti, mutta jos tarvitaan katsoa esim. kiikarilla sivulle päin avataan perssunlievettä vetoketjulla selvän näkymän aikaansaamiseksi.
        Myönnän että se "muovinäkymä" on tottumalle aluksi outo, mutta kun tuulilasi on aitoa lasia, niin mistään klaustorfobiasta ei tarvitse kärsiä.
        Hyvällä säällä ne pressut voidaan aina pitää ylhäällä ja näkymät ovat lähes esteettömät.
        Jos kuomu on sellainen kuten minulla, jossa ison skuutti tulee sisään avoimesta takaseinästä ja näin mahdollistaa purjehtimisen pressut sivuilta alhaalla, niin luoviessa lentävät pärskeet pysyvät ulkona ja lasinpyyhkijöillä ikkunat auki.
        Kuomu on todella monikäyttöinen. Jos veneessä on useampi henkilö mukana, voidaan ylimääräisiä tavaroita nostaa yöksi sinne pois tieltä.
        Sadesäällä siellä voi kuivata varusteita, joko Webastolla tai satamassa sähköpuhaltimella. Ompa siellä joku nukkunut yönsäkin - omassa rauhassa.
        Jos suinkin uskaltaa poiketa perinteisestä purjehtijan muotista, en voi muuta kuin suositella täyskuomun hankintaa :D

        Silti tuossa ei ilmennyt mitään, mikä saisi minut haluamaan kuomua. Ei sitä tuulilasiakaan. Enkä taida olla edes Tosipurjehtija sen mukaan, mitä Tosipurjehtijat tämän keskustelun mukaan tekevät. Mutta avaruuden tunteesta ympärilläni nautin. Satamassa nostan sekä helteellä että sateella puomiteltan, josta on esteetön näkymä joka suuntaan.

        Yksi juttu tuntuu olevan yhteinen niille, jotka sellaisen kuomun hankkivat, jonka alta mielestään voivat ajaa. Jo ensimmäisen kuukauden aikana he joutuvat keliin, josta ei ilman kuomua olisi voinut selviytyä.


      • kuoma.kuomuton kirjoitti:

        Silti tuossa ei ilmennyt mitään, mikä saisi minut haluamaan kuomua. Ei sitä tuulilasiakaan. Enkä taida olla edes Tosipurjehtija sen mukaan, mitä Tosipurjehtijat tämän keskustelun mukaan tekevät. Mutta avaruuden tunteesta ympärilläni nautin. Satamassa nostan sekä helteellä että sateella puomiteltan, josta on esteetön näkymä joka suuntaan.

        Yksi juttu tuntuu olevan yhteinen niille, jotka sellaisen kuomun hankkivat, jonka alta mielestään voivat ajaa. Jo ensimmäisen kuukauden aikana he joutuvat keliin, josta ei ilman kuomua olisi voinut selviytyä.

        Ihmettelen tuota juttua puomiteltasta, josta "on esteetön näkymä joka suuntaan". Jos puomiteltan helmat ovat niin korkealla, etteivät estä näkymistä, niin eihän se suojaa sateelta eikä juuri auringoltakaan. Ja jos se on niin, että suojaa, niin se hankaloittaa kulkua todella pahasti.


      • kuoma.kuomuton kirjoitti:

        Silti tuossa ei ilmennyt mitään, mikä saisi minut haluamaan kuomua. Ei sitä tuulilasiakaan. Enkä taida olla edes Tosipurjehtija sen mukaan, mitä Tosipurjehtijat tämän keskustelun mukaan tekevät. Mutta avaruuden tunteesta ympärilläni nautin. Satamassa nostan sekä helteellä että sateella puomiteltan, josta on esteetön näkymä joka suuntaan.

        Yksi juttu tuntuu olevan yhteinen niille, jotka sellaisen kuomun hankkivat, jonka alta mielestään voivat ajaa. Jo ensimmäisen kuukauden aikana he joutuvat keliin, josta ei ilman kuomua olisi voinut selviytyä.

        Itse tulin hankkineeksi veneen, jossa oli puurakenteinen koppi, jossa on lasi-ikkunat, muutkin ylärakenteet on puuta. Itse ajattelin ensin poistaa hökötyksen, kun en ole siihen tottunut. Ajan myötä se on kuitenkin osoittautunut hyväksi. Esim. kun luovii 10 asteen lämpötilassa keväällä tai syksyllä, on aivan eri mukavuustila istua suojassa. Sateella voi istua suojassa, paitsi purjeita säätäessä. Aika monessa veneessä on koko ajan kangas-muovi-sprayhood ylhäällä, mutta ne on ominaisuuksiltaan huonompia.

        Olen myös ajellut veneellä, jossa on muovi-ikkunat kangassprayhoodissa. Se oli paljon huonompi, koska muovi-ikkunoista ei näe kunnolla läpi ja sade ei valu niistä pois. En koe näkyvyyden omassa kopissani paljon heikenneen, mutta ikkunat pitää välillä pyyhkiä, jos niihin lentää paljon merivettä ja seuraavaksi tulee auringonpaistetta. Hyvin tulisin toimeen ilman koppiakin, mutta etenkin lasten kanssa päätös ei olisi yhtään suosittu, ja he viettäisivät enemmän aikaa sisällä ja vähemmän kannella.


      • kuoma.kuomuton
        10-14 kirjoitti:

        Ihmettelen tuota juttua puomiteltasta, josta "on esteetön näkymä joka suuntaan". Jos puomiteltan helmat ovat niin korkealla, etteivät estä näkymistä, niin eihän se suojaa sateelta eikä juuri auringoltakaan. Ja jos se on niin, että suojaa, niin se hankaloittaa kulkua todella pahasti.

        Voit vapaasti ihmetellä, mutta se oikeasti toimii. Kulku kannellekin on monin verroin helpompaa kuin kaverin veneen pappateltasta ulos änkeytyminen. Viritys paikoilleen ja poisotto vie vähemmän aikaa vähemmän kuin sen kaverin pappateltan pystytys. Ei sekään puomiteltan huono ominaisuus ole, ettei se maksanut paria sataa enempää.


      • kuoma.kuomuton kirjoitti:

        Voit vapaasti ihmetellä, mutta se oikeasti toimii. Kulku kannellekin on monin verroin helpompaa kuin kaverin veneen pappateltasta ulos änkeytyminen. Viritys paikoilleen ja poisotto vie vähemmän aikaa vähemmän kuin sen kaverin pappateltan pystytys. Ei sekään puomiteltan huono ominaisuus ole, ettei se maksanut paria sataa enempää.

        Hinta pitää varmasti paikkansa. Tuota kulkujuttua en hevillä usko, sillä näkemissäni pappateltoissa ei tarvitse kuin avata vetoketjua ja ulosmeno käy ilman mitään "änkeytymistä". Sen sijaan juuri puomiteltat vaativat "änkeämistä".


      • kuoma.kuomuton kirjoitti:

        Voit vapaasti ihmetellä, mutta se oikeasti toimii. Kulku kannellekin on monin verroin helpompaa kuin kaverin veneen pappateltasta ulos änkeytyminen. Viritys paikoilleen ja poisotto vie vähemmän aikaa vähemmän kuin sen kaverin pappateltan pystytys. Ei sekään puomiteltan huono ominaisuus ole, ettei se maksanut paria sataa enempää.

        Tuli tässä nyt kuitenkin mieleen, että puhutaankohan me ihan eri asioista nimikkeellä "teltta"? Sinun kuvauksesi (näkyvyys, kulun helppous) antaisi ajatella, että tarkoitat oikeastaan jotain biminityyppistä katosta, joka ei ole reunoiltaankaan kovin paljoa keskikohtaa alempana. Yleensä ne puomiteltat, joita satamissa näkee, ovat kuitenkin sivuilta paljon alemmas meneviä, istumalaatikon reunojen ala- ja ulkopuolelle vedettyjä. Silloin ei sade sivusuunnasta pääse niiden reunojen ali istumalaatikkoon (ja sivusuuntainen näkyvyys on taatusti peitossa).


      • Bossu kirjoitti:

        Itse tulin hankkineeksi veneen, jossa oli puurakenteinen koppi, jossa on lasi-ikkunat, muutkin ylärakenteet on puuta. Itse ajattelin ensin poistaa hökötyksen, kun en ole siihen tottunut. Ajan myötä se on kuitenkin osoittautunut hyväksi. Esim. kun luovii 10 asteen lämpötilassa keväällä tai syksyllä, on aivan eri mukavuustila istua suojassa. Sateella voi istua suojassa, paitsi purjeita säätäessä. Aika monessa veneessä on koko ajan kangas-muovi-sprayhood ylhäällä, mutta ne on ominaisuuksiltaan huonompia.

        Olen myös ajellut veneellä, jossa on muovi-ikkunat kangassprayhoodissa. Se oli paljon huonompi, koska muovi-ikkunoista ei näe kunnolla läpi ja sade ei valu niistä pois. En koe näkyvyyden omassa kopissani paljon heikenneen, mutta ikkunat pitää välillä pyyhkiä, jos niihin lentää paljon merivettä ja seuraavaksi tulee auringonpaistetta. Hyvin tulisin toimeen ilman koppiakin, mutta etenkin lasten kanssa päätös ei olisi yhtään suosittu, ja he viettäisivät enemmän aikaa sisällä ja vähemmän kannella.

        Tuosta huurustumisesta voisi vielä mainita, ettei se ole minulla ollut ongelma purjeveneessä. En muista kertaakaan pyyhkineeni veneeni lasi-ikkunoita huurustumisen vuoksi. Laseissa on ehkä eroja. Suljetussa moottoriveneen kajuutassa se on iso ongelma, ja siinä pitääkin olla joku puhallin ikkunoihin. Vielä ilmainen vinkki:fairylla kun pyyhkii huurustumista moottoriveneen ikkunoista sisältä, ei tarvitse pyyhkiä uudestaan ainakaan samana päivänä.


      • kuoma.kuomuton
        10-14 kirjoitti:

        Tuli tässä nyt kuitenkin mieleen, että puhutaankohan me ihan eri asioista nimikkeellä "teltta"? Sinun kuvauksesi (näkyvyys, kulun helppous) antaisi ajatella, että tarkoitat oikeastaan jotain biminityyppistä katosta, joka ei ole reunoiltaankaan kovin paljoa keskikohtaa alempana. Yleensä ne puomiteltat, joita satamissa näkee, ovat kuitenkin sivuilta paljon alemmas meneviä, istumalaatikon reunojen ala- ja ulkopuolelle vedettyjä. Silloin ei sade sivusuunnasta pääse niiden reunojen ali istumalaatikkoon (ja sivusuuntainen näkyvyys on taatusti peitossa).

        Puomiteltta menee nimensä mukaisesti puomin yli ja kiinittyy reunoiltaan kaiteen ylävaijereihin. Kun istumalaatikonkin kohdalla on vielä riittävän leveä sivukansi, ei sade tule istumalaatikkoon, eikä reuna tule liian alas peittämään näkyvyyttä. Toki kulkua kannelle helpottaa entisestään, jos nostaa teltan toisen etukulman ylös. Sen voi hyvin tehdä sateella leen puolella tai aurinkoon nähden varjon puolella. Mitoitus oli tarkkaan harkittu.

        Olematon sivukansi taas on oleellinen tekijä, miksi kaverin paljon isommassa veneessä pappateltasta poistuminen on todella könyämistä. Sivukannesta on pitänyt tinkiä sisätiloja maksimoitaessa. Asia pahentaa melko loiva istumalaatikon reuna ja korkea selkänoja sisäpuolella.


      • kuoma.kuomuton kirjoitti:

        Puomiteltta menee nimensä mukaisesti puomin yli ja kiinittyy reunoiltaan kaiteen ylävaijereihin. Kun istumalaatikonkin kohdalla on vielä riittävän leveä sivukansi, ei sade tule istumalaatikkoon, eikä reuna tule liian alas peittämään näkyvyyttä. Toki kulkua kannelle helpottaa entisestään, jos nostaa teltan toisen etukulman ylös. Sen voi hyvin tehdä sateella leen puolella tai aurinkoon nähden varjon puolella. Mitoitus oli tarkkaan harkittu.

        Olematon sivukansi taas on oleellinen tekijä, miksi kaverin paljon isommassa veneessä pappateltasta poistuminen on todella könyämistä. Sivukannesta on pitänyt tinkiä sisätiloja maksimoitaessa. Asia pahentaa melko loiva istumalaatikon reuna ja korkea selkänoja sisäpuolella.

        Eli kulkemisen helppous-/vaikeuskokemuksesi ei siis oikeastaan mitenkään liity teltan ominaisuuksiin vaan kyseessäolleiden veneiden. Samoin se puomiteltan toimivuus sinun kohdallasi liittyy veneeseen.

        Mutta onpa tässä minunkin puolellani yksi asia, joka vaikutti arvioon mutta ei suoraan ole kiinni siitä, onko teltta mallia "pappa" vai "puomi". Nimittäin se, että minä ajattelin veneessä olevan kankaiset tuulisuojat kankaissa istumalaatikon suojana. Kuten monilla on matkaveneissä.


      • kuoma.kuomuton
        10-14 kirjoitti:

        Eli kulkemisen helppous-/vaikeuskokemuksesi ei siis oikeastaan mitenkään liity teltan ominaisuuksiin vaan kyseessäolleiden veneiden. Samoin se puomiteltan toimivuus sinun kohdallasi liittyy veneeseen.

        Mutta onpa tässä minunkin puolellani yksi asia, joka vaikutti arvioon mutta ei suoraan ole kiinni siitä, onko teltta mallia "pappa" vai "puomi". Nimittäin se, että minä ajattelin veneessä olevan kankaiset tuulisuojat kankaissa istumalaatikon suojana. Kuten monilla on matkaveneissä.

        Pappateltasta kulku ulos on aina sivulta. Puomiteltasta noustaan kannelle istumalaatikon etukulmasta. Kun lisää siihen pappateltan "oven" geomterian suhteessa tavallisen veneen kannen geometriaan, on puomiteltan alta lähes kaikissa tapauksissa helpompi kulkea. Lisäksi pappateltassa ei oikeastaan koskaan ole mitään, mistä pitää kiinni ja joudut kulkemaan teltan ja kaiteen välissä ilman tukea, edes teltan puolelle et voi kallistua, jos vene kallistuu.

        Jos veneessä on pieni sprayhood, miksi siinä olisi suojakankaat? Eiväthän ne edes suojaa edestäpäin tulevalta tuulelta, mikä olisi tärkein suunta.


      • Kuomutus
        kuoma.kuomuton kirjoitti:

        Pappateltasta kulku ulos on aina sivulta. Puomiteltasta noustaan kannelle istumalaatikon etukulmasta. Kun lisää siihen pappateltan "oven" geomterian suhteessa tavallisen veneen kannen geometriaan, on puomiteltan alta lähes kaikissa tapauksissa helpompi kulkea. Lisäksi pappateltassa ei oikeastaan koskaan ole mitään, mistä pitää kiinni ja joudut kulkemaan teltan ja kaiteen välissä ilman tukea, edes teltan puolelle et voi kallistua, jos vene kallistuu.

        Jos veneessä on pieni sprayhood, miksi siinä olisi suojakankaat? Eiväthän ne edes suojaa edestäpäin tulevalta tuulelta, mikä olisi tärkein suunta.

        Kyllä nyt on tullut aivan selväksi, että et missään tapauksessa ota pappatelttaa. Tämä sinulle suodaan, mutta hieman kyllä jää selittelyn makua.
        Ne mantookeihin laitettavat tuulisuojakankaat eivät tietenkään suojaa edestäpäin tulevalta (purjeilla kulkiessa) ilmavirrallalta, vaan sivutuulessa purjehdittaessa. Näyttävät olevan vieläkin laajassa käytössä - myös ulkomailla.
        Se kuinka leveä se kansi on siinä pappateltan ulkopuolella, riippuu tietenkin veneestä. Niihin kaariin saa myös turvakaiteet, joista saa otettua kiinni kuten koppiveneissäkin.
        Minä ainakin iloitsen aina kun astun sinne kuomun kattamaan cockpittiin. Siellä on kuivaa ja siistiä, saasteet ja linnunpskat pysyvät ulkona :D


      • kuoma.kuomuton
        Kuomutus kirjoitti:

        Kyllä nyt on tullut aivan selväksi, että et missään tapauksessa ota pappatelttaa. Tämä sinulle suodaan, mutta hieman kyllä jää selittelyn makua.
        Ne mantookeihin laitettavat tuulisuojakankaat eivät tietenkään suojaa edestäpäin tulevalta (purjeilla kulkiessa) ilmavirrallalta, vaan sivutuulessa purjehdittaessa. Näyttävät olevan vieläkin laajassa käytössä - myös ulkomailla.
        Se kuinka leveä se kansi on siinä pappateltan ulkopuolella, riippuu tietenkin veneestä. Niihin kaariin saa myös turvakaiteet, joista saa otettua kiinni kuten koppiveneissäkin.
        Minä ainakin iloitsen aina kun astun sinne kuomun kattamaan cockpittiin. Siellä on kuivaa ja siistiä, saasteet ja linnunpskat pysyvät ulkona :D

        Minulla on veneessä sisällä kuivaa ja siistiä ja sisustus ratkaisevasti viihtyisämpi kuin paljaat kangasseinät. Ei ole kertaakaan edes pikkulintu tullut sisään paskomaan. Iloitsen aina ulkoilmasta kun astun ulos sieltä sisätiloista. Eikö olisi kuomun lisäksi siistiä ja kätevää kattaa koko kansi jollain tavalla, ei tulisi niitä linnunpaskoja kannellekaan.


      • kuoma.kuomuton kirjoitti:

        Pappateltasta kulku ulos on aina sivulta. Puomiteltasta noustaan kannelle istumalaatikon etukulmasta. Kun lisää siihen pappateltan "oven" geomterian suhteessa tavallisen veneen kannen geometriaan, on puomiteltan alta lähes kaikissa tapauksissa helpompi kulkea. Lisäksi pappateltassa ei oikeastaan koskaan ole mitään, mistä pitää kiinni ja joudut kulkemaan teltan ja kaiteen välissä ilman tukea, edes teltan puolelle et voi kallistua, jos vene kallistuu.

        Jos veneessä on pieni sprayhood, miksi siinä olisi suojakankaat? Eiväthän ne edes suojaa edestäpäin tulevalta tuulelta, mikä olisi tärkein suunta.

        Ne kaiteisiin viritetyt kankaat suojaavat sekä tuulelta että roiskeilta. Hyvin yleisiä ovat.


      • entä.sitten
        10-14 kirjoitti:

        Ne kaiteisiin viritetyt kankaat suojaavat sekä tuulelta että roiskeilta. Hyvin yleisiä ovat.

        Eivät ne kankaat harvinaisia ole. Mutta ikävä tuuli ja melkein kaikki roiskeet tulevat edestäpäin. Satamassakin asettaudutaan keula tuuleen, jos vain valinnanvaraa on.


    • 36ft

      Tuolle MP pajalle ääni. Teettettiin pari vuotta sitten 36 jalkaiseen. Kävivät mittaamassa kun ei ollut kaavoja. Ei ollut halvin mutta jälki on kaikin puolin ensiluokkaista.

    • Ryyppymaja

      Vanhemmat pappateltat ovat aika pimeitä ja epäkäytännöllisiä. Nyt on alkanut näkyä paremmin suunniteltuja telttoja ne ovat toimivampia/valoisempia ryyppymajoja. Saadaan sivut ja takaosa pois jotta voidaan purjehtia vain katos päällä, (bimini risteytys). Moniin vanhempiin veneisiin on vaikea sovittaa toimivaa pappatelttaa jolloin puomiteltta on toimivin ratkaisu. Jokainen varustakoon veneensä tyylillään vaikka aurinkovarjolla.

      • seppomartti

        Värikäs aurinkovarjo olisi ihan soma satamassa. Vinssiin kahvan reikään löytyy kiinnityshela Niropeterssen firmasta.
        Biminin muuntamiseksi teltaksi voisi käyttää tarrakiinnitteisiä läpinäkyviä sivuja/seiniä Pohjolassa. Ja ne voisi kuumassa ympäristössä vaihtaa läpinäkyviksi harsoiksi, mitkä suojaa auringolla mutta päästää ilman läpi. Nämä harsoseinät näyttävät lisääntyvän nopeasti Välimerellä. Ja kattoon ikkuna purjeiden tarkistamiseksi. Reivausmahdollisuus kääntämällä biminin puolikkaat päällekäin puolikokoon tuulen yltyessä. Siinäpä hiukan tuotekehittelyä.


      • Kuomutusta

        Eräässä pallonkiertoveneessä näin sellaisen täyskuomun, jossa kolme seinää voitiin rullata ylös ja näin jäljelle jäi tuulilasi sekä takaosaltaan perinteisen biminin näköinen aurinkosuoja.
        Ilmeisesti nämä harsoseinät antavat suojaa myös auringon epäsuoraa säteilyä vastaan, mikä on varmasti syytä muistaa noilla vesillä kuljettaessa.
        Kuumissa paikoissa tuon on varmasti tarpeen, jotta ilma kiertää vapaasti. Monissa veneissä siellä kaukana näyttää olevan vielä koko veneen peittävät aurinkosuojat päällä.
        Purjehdittaviin kuomuihin on ehdottomasti tehtävä kattoikkuna purjeiden ja windexin tarkkailua varten.
        Mitä tulee täyskuomun ja puomiteltan käyttöön, niin tuskin niitä voi verrata toisiinsa, on kuitenkin sen verran erilaiset varusteet.
        Täällä oli eräs kirjoittaja huolissaan kuomun muovi ikkunoiden rajoittamasta näkyvyydestä. Useimmissa sprayhoodeissa näyttä olevan nämä muovi ikkuna ja kun ne ikääntyvät menee niistä se vähäinenkin maiseman tarkkailu surkeaksi.
        Kun tuulilasit tekee lasista ei ne sivuikkunoiden muovit enää masenna juuri lainkaan ja pienellä ranneliikkeellä saa vetoketjun aina auki tähystelyä varten.


    • Artina

      Artina 33 jossa on lasikuitu sprayhood ja sen jatkeena kapea kaistale kangasta.Kuinkahan paljon sen(kankaan) teettäminen maksaa ja kukahan pääkaupunkiseudulla tekee.Onko Artiinaan kukaan teetättänyt ns.pappatelttaa.Onko kuulolla ketään Artina 33 tietäjää Jos teettänyt niin kustannusarvio.

    • Bava

      Teetin viime kesänä sprayhoodin 34 jalkaiseen. Rosterikaarilla ja kahvakaari tehtiin samalla takakaareen. valmistaja kävi kaavoittamassa veneellä ja teki vielä sovituskäynninkin veneellä. Hinta koko operaatiolle 1240 euroa. Erittäin tyytyväinen olin valmistajaan. Heidän verstaaltaan matkaa veneelleni 150 km ja nämä heidän matkakulutkin kuului jo hintaan.

      • Myöstarvetta

        Kerrotko mikä firma kyseisen homman teki ?


    • Bava

      Porilainen Valmistaja. www.legra.fi

    • joofan

      Samaan kastiin tunnut kuuluvan

    • HalpaaHubaa

      Ja takaisin sprayhoodien yms. pariin. Itse virittelen itselleni niin hyvät olosuhteet erilaisiin sääolosuhteisiin kuin pystyn tarjolla olevista varusteista järkkäämään. Yleensä aika riittää hyvin pieneen näpräilyyn. Toissa kesänä kun oli pidempi sateinen jakso, niin leikkasin parin euron kevytpeitteestä ns. puomiteltan, joka satamassa tai ankkurissa kumiköysillä ja muoviklipseillä mantookeihin kiinni. Viime kesänä (-18) hyvä hankinta oli clas ohlsonilta ostettu parin kympin terasseille tarkoitettu aurinkovarjo, kiinnitys eri tavoilla sitloodan laidalle sopivaan paikkaan ja sen siirtelyä (yleensä helteellä ei juurikaan tuule). Samoin toissa kesänä vaikka perinteinen sprayhood suojasi hyvin vastaisilla legeillä, niin myötäiseen mennessä samaisesta parin euron kevytpeitteestä sopiva suikale pyykkipojilla kiinni sprayhoodin reunaan ja siitä ison jalukseen toinen reuna. Eihän tämmöinen kaikkien kriteereitä täytä, mutta mulle tärkeintä että on hyvä tunnelma eikä kastu tai palele, eli tyyli ei ole tärkeintä..

      • seppomartti

        Jos haluaa käyttää avattavaa isoa päivänvarjoa tyyliin Zinzano, Koff tms niin siihen saa vinssiin sopivan asennuspalikan vinssikahvan mitoilla. Löytyy Niropetersen.de listoilta. Saattaa olla satamassa hyvä.
        Bimini käy tietenkin aurinko-ja sateensuojana mutta rajoittaa purjehdusta.. Puolikokoon reivausmahdollisuus ja iso ikkunakelmu parantamaan näkyvyyttä ylös ovat hyviä virityksiä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      233
      3615
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      25
      2214
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2101
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1995
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      89
      1670
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1381
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1281
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1277
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe