Perittekö kaksoisvuokraa?

Päällekkäisvuokra

Jos käy niin, että edellinen vuokralainen on jo luovuttanut avaimen, mutta esim vielä pari viikkoa vuokra häneltä maksettuna ja voit jo ottaa uuden vuokralaisen, niin miten toimitte vuokran suhteen? Palautatteko edelliselle sen osan vuokrasta, minkä jo uusikin maksaa sen päälle?

12

234

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eisaaperiä

      Tiesithän, että päällekkäisten vuokrien periminen on laitonta?

      • TällaistaSeOn

        Muttei ollenkaan harvinaista...


      • NickNailer

        Mihinkä lakiin tuo väite perustuu?

        Esimerkiksi määräaikaisissa vuokrasopimuksisssa melko usein vuokralainen joutuu maksamaan koko kauden, vaikka muuttaakin kesken pois. Minkä lain mukaan en saa vuokrata tyhjää ja takaisin luovutettua asuntoa?

        Laki, pykälä, momentti, kiitos!


    • gfgfggfhhgfgh

      Päiväkohtainen vuokra.
      Määräaikaisissa maksaa vuokrasopimukseen kirjatun sopimussakon jos lähtee liian aikaisin.
      Tyhjää asuntoa helppo kuvata ja esitellä.
      Turvalukko kun ovessa niin pysyykin tyhjänä.

      • NickNailer

        HÖPÖ HÖPÖ. Ei määräaikaisiin kirjata sopimussakkoja, koska ennenaikaisesti irtisanominen voi tapahtua vain tuomioistuimen päätöksellä laissa mainittujen syiden perusteella.

        Normaalisti vuokralainen maksaa kaikki vuokrat asui asunnossa tai ei. Saadakseen takaisin vakuuden, vuokralainen luovuttaa asunnon takaisin, kun ei asunnossa enää asu.

        Ja edelleenkin: minkä lain perusteella en saa vuokrata tyhjää minulle luovutettua asuntoa?


      • dfghdfgfdfd

        Vuokrasopimukseen on minulla kirjattu kuukauden sopimussakko jos vuokralainen lähtee ennenaikaisesti määräaikaisesta vuokrasopimuksesta. Tätä ennen vuokralainen itse hakee tuomioistuimesta pätöksen. Selittelee siis tuomioistuimessa muuttonsa syyn. Tietää tämän etukäteen.
        Sopimussakko alkaa tuomion päiväyksestä.
        Eli sopimussakko. Ja kuukausi aikaa uudelleen vuokraukseen. Alkaen tuomioistuimen päiväyksestä.
        Ei hyväntekeväisyyttä.
        Turvalukko varmistaa määräaikaisuuden ns. "ihan oikeasti".


      • NickNailer kirjoitti:

        HÖPÖ HÖPÖ. Ei määräaikaisiin kirjata sopimussakkoja, koska ennenaikaisesti irtisanominen voi tapahtua vain tuomioistuimen päätöksellä laissa mainittujen syiden perusteella.

        Normaalisti vuokralainen maksaa kaikki vuokrat asui asunnossa tai ei. Saadakseen takaisin vakuuden, vuokralainen luovuttaa asunnon takaisin, kun ei asunnossa enää asu.

        Ja edelleenkin: minkä lain perusteella en saa vuokrata tyhjää minulle luovutettua asuntoa?

        "Ja edelleenkin: minkä lain perusteella en saa vuokrata tyhjää minulle luovutettua asuntoa? "

        Koska sillä vuokralaisella joka on ennenaikaisesti palauttanut avaimet on edelleen hallintaoikeus siihen asuntoon. Hän voi milloi vain päättää muuttaa sinne takaksisin kahdeksi viikoksi ja hänellä on siihen täysi oikeus.


      • NickNailer
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        "Ja edelleenkin: minkä lain perusteella en saa vuokrata tyhjää minulle luovutettua asuntoa? "

        Koska sillä vuokralaisella joka on ennenaikaisesti palauttanut avaimet on edelleen hallintaoikeus siihen asuntoon. Hän voi milloi vain päättää muuttaa sinne takaksisin kahdeksi viikoksi ja hänellä on siihen täysi oikeus.

        Kun vuokralainen lähettää allekirjoitetun irtisanomisen, maksaa loput vuokrat, palauttaa avaimet, pyytää lopputarkastuksen ja haluaa vakuuden takaisin, on vuokrasuhde de facto päättynyt.

        Yhtään oikeustapausta ei aiheesta ole, koska kukaan ei ole vienyt asiaa oikeuteen.

        Omissa tapauksissani vuokkralaiset ovan mm. muuttaneet ulkomaille. Kun muuttokontti kerran lähtee, ei se käytännössä enää palaa esimerkiski Atlantin ylitykseltä.


    • aösdfkasöfdj

      itse olen antanut "tuplavuokran" edelliselle vuokralaiselle. Ihan vain sen takia että se kuuluu omaan oikeustajuuni

    • nmmnmnmb

      Itse pidän tuplavuokran. Oven laitan turvalukkoon.

    • vuokraanantajakin

      Toki saa ja voi. Jos asunto luovutettu takaisin saa omistaja toimia kuten haluaa. Reilua on kuitenkin käydä kauppaa: Anna avain jo heti ja jos saan vuokratttua saat puolet takaisin.

      • NickNailer

        Vielä reilumpaa on käyttää aika pieneen pintaremonttiin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5025
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3297
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1432
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1275
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      977
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      888
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      229
      764
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe