Lautanen laudastako

ihmettelenkovasti

Onko ennen käytetty lautoja lautasina? Päreitä ainakin, mutta lauta tuntuu aika erikoiselta.

Eikö tuo haku toimi enää samalata aihealueelta millä on, ei jaksa selata kaikkia tuloksia.

7

68

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vai johtuuko siitä, että molemmat ovat litteitä latteita?

    • Lankkupihviäkin_syönyt

      Olen minä tällä vuosituhannellakin saanut joskus ja jossakin syödäkseni pihviannoksen laudankappaleelle tarjolle pantuna.

      Muistuu mieleen ainakin Tallinnasta Raatihuoneen lähistöltä Koffer (Coffer?) -niminen ruokapaikka, jossa oli ainakin taannoin tarjolla annos nimeltä Pohmelolankku. Se oli arvatenkin otettu listalle nimenomaan suomalaisia matkailijoita ajatellen. Loomalihakimpaleen, kartuleiden sun muiden tykötarpeiden ohella annokseen kuului pitkä tuoppi olutta ja venäläisten perinteiden mukainen сто грам водку (100 grammaa votkaa).

    • kirjaskorpioni

      Olen nähnyt joissakin 1700-luvun loppupuolen perunkirjoissa mainittavan puisia lautasia. Eivät liene olleet kovin soveliaita liemellisten keittoruokien nautitsemiseen. Parhaat saattoivat olla tuontitavaraa, sorvatut jostain kovahkosta etelän puusta. Tuskin niissä matalissa lautasissa juuri laitoja oli, eivät paljoa laudankappaleista eronneet. Ennen lautasia kaikki söivät samasta isosta kulhosta pöydän ympärillä seisten, siinä ei joutanut paljon turhuuksia turisemaan.

    • Vai olisiko etymologian taustalla sanan "lauta" käyttö alunperin pöytää merkitsevänä, kuten viroksi edelleenkin (taitaa olla muodossa "laua")?

      • Lankkupihviäkin_syönyt

        Pöytä on viroksi laud; laua on sen taivutusmuoto (taitaa olla genetiivi).

        Laua Viin on virolaisen Livikon tuote. Ei liene tarkoitettu sen enempää lauantai- kuin perjantaipulloksikaan, vaan pöydän antimiksi ylipäätään. Ei nautita lautaselta vaan lasista. Sopii maistella, lyökö laudalta kotoisen Pöytäviinan! Ai niin, eihän sellaista ole tainnut olla enää kahteen vuoteen myynnissäkään...


    • lankutusta

      Lankkupihvi tulee kai lankun paksuudesta, vaikka voisi kai syödäkin lankulta. Englanniksi taitaa olla plank steak, ainakin googlen mukaan.

      Pahkasta ainakin tehty ja tehdään vieläkin puisia astioita, kestävät nestettäkin melko hyvin. Savestakin tehty pitkään astioita niin lauta ei oikein järkevältä vaikuta.

      • Lankkupihviäkin_syönyt

        Lemin särä on maankuulu lammasruokalaji. Toisaalta särä tarkoittaa koivusta valmistettua kaukalontapaista astiaa, jossa tuollainen ruoka valmistetaan (paistinuunissa). Sellaisen puutteessa meillä valmistetaan säränkorviketta lampaasta, perunasta, porkkanasta ja sipuleista uunipannulla tai korkeareunaisella uunipellillä, valkosipulia tietenkään unohtamatta. Nam!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2763
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      74
      1480
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      42
      1446
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      33
      1223
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1164
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1163
    7. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1161
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      45
      1161
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1099
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      10
      1080
    Aihe