Mitä tarkoittaa kun

YlistänJeesustani

Pyhä Henki näyttää erilaisia Värejä? Ne ilmestyi vaan silmät kiinni ylistäessä.
Oon lukenut että värit ovat profetaalisia, mulle näytettiin tässä järjestyksessä ensin punainen, viininpunainen, valkoinen, sininen ja violetti

136

1762

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • YlistänJeesustani

      Oranssiakin näkyi, taisi olla ennenkuin näkyi valkoinen väri.

      • RistinTiellä

        Hmmm. Älä yritä tulkita näkemiesi värien "merkityksiä", sellainen muuttuu äkkiä epäraittiudeksi, noituudeksi. Niillä ei ollut mitään mystistä sanomaa, ne olivat vain näkyysi liittyneitä fyysisiä värejä. Pidä henkesi puhtaana.

        En ole itse koskaan nähnyt tuollaisia, mutta mahdollisesti, rukouksessasi koit jonkinlaisen yliluonnollisen valon läsnäolon ja tämä valo aikaansai fyysisissä silmissäsi nuo värien vaihtelut. Tämä on vain arveluani, en tiedä.

        Nuo värit eivät ole asian oleellinen kohta, vaan oleellista oli, että sait kokemuksen jostain puoli-taivaallisesta, Taivaan valo lähestyi sinua.

        Muista säilyttää hengellinen raittius, älä etsiydy tällaisin kokemuksiin (olisi okkultismia), mutta ole iloinen, jos joskus rukouksessasi saat, pyytämättäsi Taivaalta lahjan kokea jotain Suurta.

        Kristityn elämä muutoin, maallisesti on suurta kärsimystä, Ristin tietä. Jos Risti puuttuu elämästäsi, tällaisilla näyillä ei ole merkitystä, ne voivat olla merkki jostain epäraittiista.

        Tutki itseäsi, uskonoppiasi ja henkeäsi rehellisesti, Raamatun sanan ja Pyhän Hengen neuvojen kautta.


      • Pönttösi-vinkuu

        Kyse on skitsofreniasta, kohta rupee äänet kuulumaan. Hakeudu ajoissa hoitoon ennen kuin viedään tahdonvastaisesti. Vaikeampaa päästä vapaaksi.


      • ylistänJeesustani
        RistinTiellä kirjoitti:

        Hmmm. Älä yritä tulkita näkemiesi värien "merkityksiä", sellainen muuttuu äkkiä epäraittiudeksi, noituudeksi. Niillä ei ollut mitään mystistä sanomaa, ne olivat vain näkyysi liittyneitä fyysisiä värejä. Pidä henkesi puhtaana.

        En ole itse koskaan nähnyt tuollaisia, mutta mahdollisesti, rukouksessasi koit jonkinlaisen yliluonnollisen valon läsnäolon ja tämä valo aikaansai fyysisissä silmissäsi nuo värien vaihtelut. Tämä on vain arveluani, en tiedä.

        Nuo värit eivät ole asian oleellinen kohta, vaan oleellista oli, että sait kokemuksen jostain puoli-taivaallisesta, Taivaan valo lähestyi sinua.

        Muista säilyttää hengellinen raittius, älä etsiydy tällaisin kokemuksiin (olisi okkultismia), mutta ole iloinen, jos joskus rukouksessasi saat, pyytämättäsi Taivaalta lahjan kokea jotain Suurta.

        Kristityn elämä muutoin, maallisesti on suurta kärsimystä, Ristin tietä. Jos Risti puuttuu elämästäsi, tällaisilla näyillä ei ole merkitystä, ne voivat olla merkki jostain epäraittiista.

        Tutki itseäsi, uskonoppiasi ja henkeäsi rehellisesti, Raamatun sanan ja Pyhän Hengen neuvojen kautta.

        Sekin voi olla että ne oli vain Pyhän Hengen antamia taivaallisia värejä.
        Muistin vain värien näkemisen jälkeen että oon joskus lukenut profetaalisista väreistä.
        Jesuksen ristintyö on todellakin suurinta, ihmeellisintä, mitä on tapahtunut.
        Ja se on jokapäivä kiitoksen aiheena.

        Ostin eräältä evankelistalta cd-levyn, siellä on laulu missä sanat menee näin: Vaikka minun syntini ois veriruskeat, tulevat ne lumivalkoisiksi, vaikka minun syntini ois purppuranpunaiset, tulevat ne villanvalkoisiksi.....ja niin edelleen, ja joka kerta kun sitä laulan, koskettaa Jeesus niin että usein matkalla töihin ehdin itkeä silmät kipeeks.

        Kärsimys ei tule loppumaan tästä maailmasta, kristittyjen vainoa on jo paljon, mutta me saadaan vielä toistaseks elää rauhassa. Nämä vainotut on lähellä sydäntä, kuten myös juutalaiset ja muslimien puolestakin rukoilen, koska Jeesus pelastaa myös heitä ja rakastaa heitäkin.
        Mutta tiedän että vainot tulevat myös tänne suomeen. Silloin mekin toivottaisiin että joku rukoilisi meidän puolestamme.

        En seuraa näitä eksyttäjiä, mistä tälläkin palstalla niin paljon meuhkataan. En edes ymmärrä miks niistä jaksetaan niin paljon puhua. En pelkää että joutuisin eksyksiin, koska mulla on Jeesus ja on Raamattu.

        Uskon että tuo on vain yksi lahja, että nään henkimaailmaa ja koen ne voimakkaammin ehkä... Mutta joittenkin on vaikea ymmärtää että jokaisen uskonelämä voi olla erilaista. Tärkeintä on kuitenkin se että tuntee Jeesuksen henkilökohtaisesti, ja haluaa seurata vain Häntä.
        Ei ole kenelläkään varaa sanoa että kuka on parempi toistaan.

        Eilen illalla/yöllä oli kirkkaus ja Pyhä Henki vieläkin voimakkaammin tässä huoneessa, näin lentäviä kirkkaita hieman eri muotosia kuin yleensä, ehkä enkeleitä.
        Harmi kun väsymys tulee liian nopeesti, mutta se sama kirkkaus on tälläkin hetkellä täällä, vaikka se erottuu hieman huonommin kun on valosampaa.

        Kerran eräässä kokouksessa oli evankelista puhumassa. Näin kokouksen aikana ylhäällä kun katselin seinälle, niin samanlaista enkelin? liikettä.
        Se on nopeaa ja näyttää ihan ku siiviltä.
        Sitä samaa oon tässä omassa makuuhuoneessakin nähnyt. Nopeaa edestakaisin liikkuvaa, se on aina sädehtivää.


      • RistinTiellä
        ylistänJeesustani kirjoitti:

        Sekin voi olla että ne oli vain Pyhän Hengen antamia taivaallisia värejä.
        Muistin vain värien näkemisen jälkeen että oon joskus lukenut profetaalisista väreistä.
        Jesuksen ristintyö on todellakin suurinta, ihmeellisintä, mitä on tapahtunut.
        Ja se on jokapäivä kiitoksen aiheena.

        Ostin eräältä evankelistalta cd-levyn, siellä on laulu missä sanat menee näin: Vaikka minun syntini ois veriruskeat, tulevat ne lumivalkoisiksi, vaikka minun syntini ois purppuranpunaiset, tulevat ne villanvalkoisiksi.....ja niin edelleen, ja joka kerta kun sitä laulan, koskettaa Jeesus niin että usein matkalla töihin ehdin itkeä silmät kipeeks.

        Kärsimys ei tule loppumaan tästä maailmasta, kristittyjen vainoa on jo paljon, mutta me saadaan vielä toistaseks elää rauhassa. Nämä vainotut on lähellä sydäntä, kuten myös juutalaiset ja muslimien puolestakin rukoilen, koska Jeesus pelastaa myös heitä ja rakastaa heitäkin.
        Mutta tiedän että vainot tulevat myös tänne suomeen. Silloin mekin toivottaisiin että joku rukoilisi meidän puolestamme.

        En seuraa näitä eksyttäjiä, mistä tälläkin palstalla niin paljon meuhkataan. En edes ymmärrä miks niistä jaksetaan niin paljon puhua. En pelkää että joutuisin eksyksiin, koska mulla on Jeesus ja on Raamattu.

        Uskon että tuo on vain yksi lahja, että nään henkimaailmaa ja koen ne voimakkaammin ehkä... Mutta joittenkin on vaikea ymmärtää että jokaisen uskonelämä voi olla erilaista. Tärkeintä on kuitenkin se että tuntee Jeesuksen henkilökohtaisesti, ja haluaa seurata vain Häntä.
        Ei ole kenelläkään varaa sanoa että kuka on parempi toistaan.

        Eilen illalla/yöllä oli kirkkaus ja Pyhä Henki vieläkin voimakkaammin tässä huoneessa, näin lentäviä kirkkaita hieman eri muotosia kuin yleensä, ehkä enkeleitä.
        Harmi kun väsymys tulee liian nopeesti, mutta se sama kirkkaus on tälläkin hetkellä täällä, vaikka se erottuu hieman huonommin kun on valosampaa.

        Kerran eräässä kokouksessa oli evankelista puhumassa. Näin kokouksen aikana ylhäällä kun katselin seinälle, niin samanlaista enkelin? liikettä.
        Se on nopeaa ja näyttää ihan ku siiviltä.
        Sitä samaa oon tässä omassa makuuhuoneessakin nähnyt. Nopeaa edestakaisin liikkuvaa, se on aina sädehtivää.

        Hienoa. Uskonasiasi näyttävät olevan kunnossa. Se on tärkeintä, että uskomme oikein. Noista näyistäsi en osaa muutoin sanoa, kun en itse ole vastaavia kokenut, mutta muutoin kokemuksiini perustuen esitin arveluni. Olen kokenut muunlaisia ihmeitä, mutta en näkyjä.


      • YlistänJeesustani
        RistinTiellä kirjoitti:

        Hienoa. Uskonasiasi näyttävät olevan kunnossa. Se on tärkeintä, että uskomme oikein. Noista näyistäsi en osaa muutoin sanoa, kun en itse ole vastaavia kokenut, mutta muutoin kokemuksiini perustuen esitin arveluni. Olen kokenut muunlaisia ihmeitä, mutta en näkyjä.

        Kirjoitinkin jo erikseen tästä, mutta tosiaan Jeesus paransi mun pitkään kestäneen selkäkivun viime yönä.
        Hän on myös aiemmin poistanut vatsakivun.

        Uskon että mitä näkyjä oonkin saanut ja mitä oon kokenut ihmeellisiä asioita yksin rukoillessa, niin ne on antanut voimaa kestää niitä asioita joita muuten en välttämättä olisi kestänyt ja jaksanut.

        Monesti kiitänkin kaikista koettelemuksista koska silloin varsinkin saa nähdä ja kokea mitä Jeesus tekee ja pääsee jotenkin vielä lähemmäs Häntä.


      • opuopuopuöohö

        jjojj


    • Kuule, sinä olet psykoosissa ja tämä ei ole millään pahalla. En halveksi mieleltään sairaita ihmisiä. Onko jotain ikävää tapahtunut vai mistä moinen?

    • YlistänJeesustani

      Mitä? Jeesus on näyttänyt mulle asioita mitä en nyt jaa sun kanssasi ja nämä värien näkemiset ei ole edes siitä kummallisimmasta päästä.

      Ehkä joku viisaampi osaa sanoa jos on itse vaikka nähnyt tälläisiä värejä että onko ne olleet profetaalisia, Jeesus puhuu ihmsille tavalla ja toisella.

      • Joo, mä vähän arvelinkin että sä loukkaannut. Aihetta siihen ei kuitenkaan ole. Ja ei ole vaikea ymmärtää sitä että olet kokenut muutakin ns ihmeellistä. se kuuluu asiaan ja vain vahvistaa sen mitä sinusta ajattelen.

        Miksi se jeesuksesi ei puhu sulle suoraan? Pitää nettipalstalla kysellä ihmisiltä mitä se tarkoitti.

        Et saa vastausta täältä.

        Ehkä jumala on tämän psykoosisi takana ja halusi että vain ihmettelet maailmassa olemassaolevia värejä todisteena Hänestä.


    • verneri67

      jo se, että käytät sanaa profetaalinen, osoittaa, että olet huonossa seurassa

    • SDGFSGS

      Eli jos oikein tulkitsen niin sinä olet homoseksuaali joka yrittää salata identiteettinsä.

      • Syyntakeettomat.pelastuu

        Ilouutinen homoille ja muille kehitysvammaisille&mielenterveyskroonikoille: Homot pelastuvat automaattisesti! Homot pelastuvat automaattisesti, kuten muutkin kehitysvammaiset ja mielenterveysongelmaiset. Keharit ja hullut ovat kykenemättömiä mihinkään ns. uskonratkaisuihin, joten hyö mennä pölähtävät Thaimaaseen ihan armosta automaattisesti HALLELUJAA!


    • YlistänJeesustani

      No sullakaan ei siis ole omakohtaista kokemusta että sulle ois näytetty tälläistä.

      Voin sanoa että kun tosissaan viettää aikaansa Jeesuksen kanssa, rukoillen, Raamattua tutkien, ylistäen....niin saa nähdä ja kokea asioita mitkä eivät ole tästä maailmasta.

      Mä elän sydän ja ajatukset Jeesuksessa, ja suosittelen sitä teillekin.

      Violetti tarkoittaa kuninkuullisuutta, ja kun se näytettiin viimeiseksi ja pidempään, niin tarkoittaako se sitä perille Taivaaseen pääsyä?

      Oranssi tarkoittaa ylistystä

      • Millä perusteella oranssi tarkoittaa sinun omaa ylistystäsi?


    • Miten.on

      Oletko sydämestäsi vilpitön Jeesuksen Kristuksen seuraaja ja onko sinulla puhdas omatunto Jumalan edessä?

    • sydänkristalli

      Oranssi on napachakran väri.
      Energiakanavointiharjoitukset avaavat chakrojasi. Meditoitko päivittäin?
      www.jeshua.net/fi

      • quranshittiä

        perkeleestä nuo chakrat ja meditoinnit. Kaikkea saatanallista sontaa.
        Veikkanpas että jossain vaiheessa tulee jonkin sortin ongelmia, lähde nyt äkkiä pois tuommoisista. Jos chakrojasi haluat välttämättä levitellä, tee se jossain muualla.
        Mutta kaikkein paras on kuitenkin parannuksen teko. Olet vastuussa myös siitä, että vedät ihmisiä pimeyteen tuon paskan kautta.


    • YlistänJeesustani

      PUNAINEN: veri, sovitus, syntiuhri, kuluttava tuli, rakkaus, sota.VIININPUNAINEN: Uusi viini.VAALEANPUNAINEN: Oikeat suhteet, kirkko, morsian.SININEN: Taivaallinen, Pyhä Henki, Jumalallinen ilmestys.VAALEAN SININEN: Pyhä Henki.TUMMAN SININEN: Auktoriteetti.LILA: Kuvastaa kuninkaallisuutta ja kuninkuutta.MUSTA: Itsen kuolema, piilopaikka, synti, Hänen siipiensä varjo, koettelemus, kuolema, valitus, nöyryytys.ORANSSI: Ylistys.KELTAINEN: Jumalan kunnia.VALKOINEN: Puhtaus, pyhyys, vanhurskaus, voitto, voiton riemu, tuuli.KULTA: Pyhyys, kuninkuus, kirkkaus, kunnia, taivas. (Ilm.1:12-15. ja Ilm.4:4)HOPEA: Lunastus, Jumalan Sana.PRONSSI: Tuomio. (3Moos.26:18)VIHREÄ: Jumalan kirkkaus. Menetys, uusi elämä, ikuinen elämä, raikkaus, voima, varallisuus, herätys, hengellinen kasvu. (Ilm.4:3 ja Ilm.21:19)



      Jos minulta kysyit niin on vilpitön usko Jeesukseen ja syntini anteeks saanut.

      Se jos joku uskonnollinen ihminen kieltää että Jeesus ei tee ihmeitä eikä näytä ilmestyksiä eikä paljoo muutakaan, niin ei tee tyhjäksi sitä mitä Hän tekee mun henk.koht.elämässä.

      • Miten.on

        Onko sinulla siis puhdas omatunto Jumalan edessä?


    • VakaallePohjalle

      Ehkäpä aloittaja on ylistysmantrojen avustamana vaipumassa transsiin. Tällaiseen ei kehoiteta Raamatussa. Se on okkultismia. Hylkää sellainen meno ja palaa raamatulliselle linjalle ettet eksy Kristus-kalliolta.

    • YlistänJeesustani

      Ei en ikinä meditoi, joogaa enkä mitään mikä on pimeydestä. En katso televisiota koska se saasta turmelee ennen pitkää mielen.

      Mutta rukoilen kyllä, olen kokenut niin suurta pyhyyttä, että kun seisoin niin ajattelin että en pysty seisomaan, menin sängyn laidalle istumaan, mutta pyhyys oli niin valtavaa että sanoin Hänelle, "anteeksi mutta en pysty istumaankaan, pakko mennä makuulle", ja kun olin vatsallani sängyllä, laitoin silmät kiinni ja saman tien koin että ihan kuin en olisi enää omassa ruumiissa.

      Siis Pyhä Henki tuli niin voimalla mun ylle että kun olin silmät kiinni niin en tiennyt oonko omassa kehossani.

      Mutta avasin silmät ja totesin että en leiju ilmassa.

      Kun saa kohdata suuren ihmeellisen Jeesuksen ja tuntea mitä on Hänen pyhyytensä, niin ei tule mieleenkään pilkata tai halveksia Häntä.

      Ei ollut ensimmäinen kerta kun koin tämän suuren pyhän läsnäolon.
      Kyllä sillä hetkellä pyytää vielä anteeksi syntejään koska sen vain tiedostaa niin hyvin että Hän pystyisi tempaamaan juuri sillä hetkellä ikuiseen kadotukseen.
      Hänellä on kaikki voima ja valta eikä suurinkaan pilkkaaja voi Häntä vastaan mitään.

    • YlistänJeesustani

      Kertoisin mielelläni mitä olen Hänen läsnäolossaan saanut kokea mutta jopa uskovat ihmisetkin pilkkaavat ja epäilevät niin en jaa niitä asioita.

      Mutta Jeesus tuntee omansa heidän keskinäisestä rakkaudestaan.

      Yksikään todella Jeesusta rakastava ei pilkkaa ja halveksi toista uskovaa.

      • quranshittiä

        Anna pilkata rauhassa ja nauti itse Herran läsnäolosta.


    • lue.etsi.sanasta

      Sinun kannattaa lukea väriasit raamatusta. Värit sinänsä ei ole pääasia vaan se mikä niihin kätkeytyy.Vanhassa liitossa väri kuvasi jotain.
      2moos.35:6 ilmestysmaja.Korkea Veisu5:10.Valkoinen ja punainen. Kuva Jeesuksesta.
      Sinun näkemäsi värejä löytyy ilmestysmajasta. Nämä raamatun värit johtaa kaikki tavalla tai toisella Jeesukseen.

    • YlistänJeesustani

      Kiitos asiallisesta vastauksesta. Tutkin Raamatusta mitä siellä on näistä kirjoitettu.

    • YlistänJeesustani

      Olen vanhaa testamenttia nyt paljon lukenutkin mutta en siltikään muista mitä siellä on väreistä. Pitääkin lukea uudestaan. :)

      Oon innoissani aina kun sanasta aukeaa jotain ja saan ymmärtää ihan uudella tavalla.
      Kun sitäkin paljon rukoillut että Pyhä Henki avaisi raamatun sanaa niin jos näitten värien kautta löytyykin raamatusta jotain mitä Hän haluaa mulle puhua.

    • onmerkitystä

      Olen nähnyt itse myös värejä. Usein sininen, myös kullan värin. Näin kerran punaisen ja ihmettelin sitä... luin tämän profetian...
      Liisa Nuutisen 17.1.2016 näkemä näky
      Näin 17.1.16 tällaisen näyn:
      Näin näyn purppuranpunaisesta viljapellosta. Jotkut tähkät siellä täällä olivat vaaleansinisiä. Ne alkoivat kasvaa hurjaa vauhtia. Niistä tuli jonkinlaisia maissintapaisia hirviömäisiä "monsterikasveja," jotka kasvoivat ja kasvoivat, kunnes täyttivät koko pellon.
      Lopulta nuo hirviökasvit peittivät pellon kuin tiheä metsä. Silloin maasta alkoi kasvaa jättikokoisia, kiemurtelevia lonkeroita, kuin jättiläismustekalan lonkeroita, jotka heiluivat ja huojuivat puolelta toiselle. Siinä vaiheessa kaikille oli selvää, että tämä herätys ei ole Jumalasta.
      Selitys: Koin näyn varoittavan tulevasta väärästä herätyksestä, joka on jo alkanut.
      Olen aikaisemminkin kokenut varoitusta samasta aiheesta, nyt sain aiheesta ajankohtaisuutensa vuoksi vahvistusta ja muistutusta.
      Purppuraväri symboloi noituutta. Väärässä herätyksessä parantumiset tapahtuvat evankelistan sielunvoimilla aikaansaatuina, tavallaan pakotettuina, ei Jumalan käteen jätettyinä, tai väärän herätyksen henkivallan eli demonien aikaansaamina.
      Raamattukin varoittaa, että Myös rahan antamiseen manipuloiminen on eräänlaista noituutta. Opetus siitä, että "kun kylvätte meihin (eli annatte meille rahaa), Jumala tekee teistä rikkaita”, on eräänlaista noituutta.
      Vaaleansiniset tähkät ovat rikkaviljaa, parannusta tekemättömiä kristittyjä, jotka demonisoituvat väärän herätyksen henkivalloista. Nämä sitten kasvavat ihmeissä, merkeissä ja tunnusteoissa, kunnes väärän herätyksen henkivalta tulee avoimesti esiin sellaisella tavalla, että kaikki ymmärtävät, ettei tämä ole Jumalasta.
      Koen hengessä varoitusta, että tämä väärä herätys tulee jossain vaiheessa vielä leviämään kaikkiin seurakuntiin. Raamattukin varoittaa, ettMyös rahan antamiseen manipuloiminen on eräänlaista noituutta. Opetus siitä, että "kun kylvätte meihin (eli annatte meille rahaa), Jumala tekee teistä rikkaita”, on eräänlaista noituutta.
      ä tuomio alkaa Herran huoneesta. Avaimena selviytymiseen on todellinen parannuksenteko. Silloin Jumala varjelee ä tuomio alkaa Herran huoneesta. Avaimena selviytymiseen on todellinen parannuksenteko. Silloin Jumala varjelee joutumasta eksytykseen.
      Tämän luettuani koin hengessäni tästä profetiasta totuuden tuohon punaiseen näkemääni näkyyn.. liittyi vahvasti rahan manipulointiin. Kannattaa kysellä Pyhän Hengen ilmoitusta, mitä merkitsee, jos on epävarma. Itse olin tuolloin.

    • ylistänJeesustani

      Uskon että nämä värien todelliset merkitykset vielä selviää. Mutta koska nyt tuli vain pelkkiä värejä, ei mitään selitystä , muuta kuin että netistä oon lukenut mitä Raamatun valossa nämä värit tarkoittaisivat, että ne olisivat jotenkin profetaalisia.

      Mutta näin ajattelin että punainen kun tuli ensimmäisenä, niin se tarkoittaa että Jeesus on verellänsä pessyt puhtaaksi, hetken päästä tulikin viininpunainen väri, ja luin että tarkoittaisi "uutta viiniä". Ja etsin hieman tietoa mitä se oikeasti tarkoittaa, niin Paavolan sivuilta löytyisi selitys, ymmärsin että Pyhää Henkeä?

      Haluaisin uskoa että nämä loputkin värit mitä näin, jos ne tarkoittavat niitä mitä tuossa aiemmin laitoin, olisivat Jumalan lupaamaa mun elämääni.

      puhtautta, vanhurskautta, voiton riemua, jumalallista ilmestystä

      En tiedä olisiko nämä värien näkemiset jotenkin yhteydessä siihen mitä tässä yksi yö sain kokea.

      • ylistänJeesustani

        Jos kerron sen yöllisen tapahtuman.
        Illalla laitoin lapsen nukkumaan pinnasänkyynsä vaikka yleensä pidän vieressäni.
        Rukoilin jotakin jonkun aikaa ja ajattelin ruveta nukkumaan.
        Olin kasvot seinään päin. Seinässä näkyi "valopylväs", en sitä mitenkään sillä tavalla tuijottanut mutta juuri ennenkuin ehdin laittaa silmät kiinni, se valo liikahti selvästi.
        Säikähdin että onko selkäni takana joku tai onko joku tullut ovesta huoneeseen.
        No oli ihan hiljasta ja käännyin.
        Ei se valo tullut ovesta vaan ikkunaverhojen välistä. Mutta katsoin verhoja ja näin että niitä niinkuin vedettiin hieman erilleen, raotettiin lisää.

        Taivaalla ei kuitenkaan näkynyt mitään.
        Oon aiemmin nähnyt juuri taivaalla näkyjä, siksi ajattelin että olisiko siellä nytkin jotain mitä Herra haluaisi näyttää.

        No vedin verhot kunnolla kiinni ettei varmasti näy enää mitään. Menin sänkyyn ja nukahdin.

        Yöllä heräsin johonkin outoon uneen. Lapsi pyöri sängyssään ja menin laittamaan tuttia.
        Siinä seistessä yhtäkkiä mun sänkyni yläpuolella katosta laskeutui valkoinen "pilvipyörre" ja siitä pörteestä lähti lentoon jokin taivaallinen olento. Koska en tiedä mikä se oli, ensin tuli mieleen vähän kuin lentokone, sitten ajattelin että muistutti enemmän sudenkorentoa. Se lähti lentämään mua kohti ja pelästyin sitä.

        Siitä lähti hiljanen ääni, sellanen ehkä kuin perhosen siipien havina.

        Lähin sitten seuraamaan sitä kun se lensi mun tykö, ja se lensi mun sängyn luo ja sitten katos.
        Mutta mun sängyn yllä oli todella voimakkaasti Pyhä Henki ja menin sänkyyni.
        Ihmettelin siinä että mitä nyt pitäisi tehdä ja aloin sitten puhua kielillä.

        En tiedä mitä rukoilin ja kun yritin kysyä ääneen että mitä tää nyt on, niin mut hiljennettiin. En pystynyt siis jatkamaan kyselyä vaan ainoastaan puhuin kielillä.

        Mutta päivä pari sen jälkeen, niin kuuntelin, vaikka normaalisti en kuuntele Mauno Mattilan puheita, mutta kuuntelin yhtä videoo ja se puhui siinä "ilmestyksen verhosta mitä raotetaan" ja sillä hetkellä tuntui kuin sydämessä ois tuntunu kun muistin sen yöllisen verhojen raottumisen.


        Tiedän että jonkun voi olla vaikee käsittää että tämmöstä voi kokea, mutta itselle on jo aika normaalia, öisin kun vietän aikaa rukouksessa niin huone täyttyy kirkkaudesta, nään kirkkaita lentäviä valopalloja, mitkä oon ajatellut että on enkeleitä.

        Itseasiassa tuona yönä kun näin tuon taivaallisen olennon, niin taisin vielä herätä sen jälkeen hetkeks tai avasin silmäni vaan, ja näin miten nämä kirkkaat valopallot, niitä oli taas monta, lähti lentämään huoneessa.


      • capiche

        Raamattu ei puhu mitään siitä, että värit olisivat profeetallisia. Minulla on monta raamattua eri kielillä ja olen lukenut ne läpi useaan kertaan.

        Tuollaiset puheet ovat uuskarismaattista hömppää. On vaarallista, jos Raamatun ilmoitus ei riitä, ja siihen mennään lisäämään omiaan.


      • kuulostaa.oudolta

        Joo, itse mietin ihan samaa, Pyhä Henki kirkastaa Kristusta ja jos kielilläpuhutaan, ihminen itse määrää sen puhuuko vai ei ,ei se miään pakkosyöttöä ole..


      • YlistänJeesustani
        kuulostaa.oudolta kirjoitti:

        Joo, itse mietin ihan samaa, Pyhä Henki kirkastaa Kristusta ja jos kielilläpuhutaan, ihminen itse määrää sen puhuuko vai ei ,ei se miään pakkosyöttöä ole..

        Väitinkö että mut pakotettiin puhumaan kielillä?
        Joko tahallaan ymmärsit väärin tai sitten et mutta ihan itse aloin puhumaan.
        En tiennyt mitä muuta ois pitänyt tehdä. Vaikka olin ensin hiljaa ja ihmettelin.
        Ei Jumala pakota.
        Mutta kun ääneen rupesinkin kyselemään että mitä....niin Pyhän Hengen voima oli niin valtava että jäi kysymys kesken ja päättelin että parempi jatkaa kielillä puhumista.


    • jari-pekka--65

      Messiaan värejähän tuosta löytyy. Googletappa vaikka "Messiaan värit", löytyisikö mitään hyvää materiaalia asiasta. Vanhan liiton pappien puvuistakin nuo profeetalliset värit jo löytyi.

      • capiche

        Jos ihminen näkee silmät kiinni värejä, niin syy on aivoissa. Tai voihan sitä rikkautenakin tietysti pitää. Eihän siitä haittaa ole. Jumalan luomat aivot ovat ihmeellinen asia. Monet kummalliset kokemukset selittyvät aivotoiminnalla.

        Miksi luonnollisia asioita pitää hengellistää? Liittyykö se ihmisen tarpeeseen kokea itsensä niin erinomaiseksi että uskoo Jumalan viestivät hänen kanssaan poikkeuksellisella tavalla. Eikö Raamatun sana riitä?


      • ylistänJeesustani
        capiche kirjoitti:

        Jos ihminen näkee silmät kiinni värejä, niin syy on aivoissa. Tai voihan sitä rikkautenakin tietysti pitää. Eihän siitä haittaa ole. Jumalan luomat aivot ovat ihmeellinen asia. Monet kummalliset kokemukset selittyvät aivotoiminnalla.

        Miksi luonnollisia asioita pitää hengellistää? Liittyykö se ihmisen tarpeeseen kokea itsensä niin erinomaiseksi että uskoo Jumalan viestivät hänen kanssaan poikkeuksellisella tavalla. Eikö Raamatun sana riitä?

        Onko se itsensä tuntemista "erinomaiseksi", jos haluaa ylistyksessä päästä lähemmäs Jeesusta? Tai rukouksessa? Ettekö te halua päästä niin lähelle Jeesusta kuin se vaan on mahdollista?

        En tunne itseäni erinomaiseksi, päinvastoin, kun käyn rukouskokouksissa, niin aina ajattelen että voi kun olisin yhtä rohkea kuin ne muut uskovat.
        Tunnen itseni liian vähäpätöseks muitten uskovien rinnalla.


      • capiche

        En usko, että Jumala ja Pyhä Henki kommunikoisivat niinkin epäselvästi, kuin värien kautta. Ja jättäisi arvelemaan, että mitähän ne tarkoittavat. Ketä se rakentaa? Mitä hyötyä siitä on?

        Jumala on puhunut minulle 40 vuoden aikana useita kertoja. Sekä Jumalan sanan kautta, että PH:n kautta suoraan. Eikä puhe ole tullut arvoituksien kautta, vaan selkeästi.

        Jos Hän on esim. halunnut, että muutan seuraavaksi Aasiaan, niin hän ei ole lähettänyt symboleita tai värejä arvailtavaksi. Hän on ilmoittanut selkeästi, että sinulle tarjotaan kohta Aasiasta duunia ja sinun on otettava se vastaan.. Ja niin on sitten tapahtunut.

        Tai jos Hän on halunnut, että työstän jotain ongelmaani, niin sekin on ilmoitettu minulle suoraan, eikä arvoituksin.


      • ylistänJeesustani
        capiche kirjoitti:

        En usko, että Jumala ja Pyhä Henki kommunikoisivat niinkin epäselvästi, kuin värien kautta. Ja jättäisi arvelemaan, että mitähän ne tarkoittavat. Ketä se rakentaa? Mitä hyötyä siitä on?

        Jumala on puhunut minulle 40 vuoden aikana useita kertoja. Sekä Jumalan sanan kautta, että PH:n kautta suoraan. Eikä puhe ole tullut arvoituksien kautta, vaan selkeästi.

        Jos Hän on esim. halunnut, että muutan seuraavaksi Aasiaan, niin hän ei ole lähettänyt symboleita tai värejä arvailtavaksi. Hän on ilmoittanut selkeästi, että sinulle tarjotaan kohta Aasiasta duunia ja sinun on otettava se vastaan.. Ja niin on sitten tapahtunut.

        Tai jos Hän on halunnut, että työstän jotain ongelmaani, niin sekin on ilmoitettu minulle suoraan, eikä arvoituksin.

        Niin mä olen anonut ja rukoillut että Pyhä Henki puhuisi niin että kuulisin.
        Muutama vuosi sitten Pyhä Henki puhui, selvästi.
        Mutta mokasin ja oli aikoja kun en eläny sillä tavalla uskossa.

        Tässä talven aikana tosin eräänä yönä kun vauva itki vatsakipuaan, kuulin kun Pyhä Henki sanoi "rukoile", mutta silloinkin ajattelin että onko vain omaa ajatusta.
        Mutta tottelin ja vauva nukahti hetkessä kun Pyhä Henki kosketti.

        Tässä myös oon erään sanoman kirjoittanut paperille ylös kun kolme yötä mökillä vietin rukouksessa ja uskon että pyhä henki puhui, mutta vieläkin kyselen että puhuiko hän vai omat ajatukset.

        En kuule enää niin selvästi kuin silloin vuosia sitten ja tätä jatkuvasti rukoilen että kuulisin selvästi. Vai onko oma epävarmuus esteenä.

        Tosin olen myös kokenut että Hän kyllä Raamatun kautta on puhunut.

        Mutta näkyjä oon saanut ja Jumala puhuu eri tavoin.

        Nämä värit nyt tuli niin selvästi ja kirkkaana, että uskon että jokin merkitys niilläkin on.


      • quranshittiä
        capiche kirjoitti:

        En usko, että Jumala ja Pyhä Henki kommunikoisivat niinkin epäselvästi, kuin värien kautta. Ja jättäisi arvelemaan, että mitähän ne tarkoittavat. Ketä se rakentaa? Mitä hyötyä siitä on?

        Jumala on puhunut minulle 40 vuoden aikana useita kertoja. Sekä Jumalan sanan kautta, että PH:n kautta suoraan. Eikä puhe ole tullut arvoituksien kautta, vaan selkeästi.

        Jos Hän on esim. halunnut, että muutan seuraavaksi Aasiaan, niin hän ei ole lähettänyt symboleita tai värejä arvailtavaksi. Hän on ilmoittanut selkeästi, että sinulle tarjotaan kohta Aasiasta duunia ja sinun on otettava se vastaan.. Ja niin on sitten tapahtunut.

        Tai jos Hän on halunnut, että työstän jotain ongelmaani, niin sekin on ilmoitettu minulle suoraan, eikä arvoituksin.

        Eli väitätkö, että vain se tapa jolla Herra sinulle puhuu on se ainoa ja oikea?

        Jumala puhuu tavalla ja toisella, aina sitä vaan ei ymmärretä.

        Tuo on juuri tyypillistä puhetta, että olen ollut sata vuotta uskossa ja ikinä ei ole....


      • ylistänJeesustani
        quranshittiä kirjoitti:

        Eli väitätkö, että vain se tapa jolla Herra sinulle puhuu on se ainoa ja oikea?

        Jumala puhuu tavalla ja toisella, aina sitä vaan ei ymmärretä.

        Tuo on juuri tyypillistä puhetta, että olen ollut sata vuotta uskossa ja ikinä ei ole....

        Tuo on totta...Olin kuumeessa ja makoilin sohvalla, pitkään rukoillen, tai oikeastaan kiittäen Jeesusta. Sitten yhtäkkiä kun olin silmät kiinni, niin alkoi muodostua joku kuva silmien eteen. Säpsähdin että mikäs tää on, ja siitä kuvasta muodostu miehen kasvot ja se kuva oli kullanvärinen.
        Sitten muistin että nuo kasvot oon nähnyt aiemminkin, mutta se oli tumma kuva. Mutta silloin unohdin aika nopeasti kun ajattelin että oli omaa mielikuvitusta.
        Kuvastiko Jeesusta, voi olla. Mutta varmaksi en voi sanoa.


    • kkdkdkdkdkjdjsjsldldkd

      Jos näät värit järjestyksessä sininen,musta,punainen,keltainen ja vihreä olet katsonut liikaa olympialaisia sillä ne on olympia renkaiden värit

      • ylistänjeesustani

        Arvaa katoinko olympialaisia :D En kattonu.


    • capiche

      Ilmiöllä taitaa olla enemmän tekemistä aivojesi kuin PH:n kanssa. Aivotutkimus tuntee ilmiön nimellä synestesia.

      • ylistänJeesustani

        En usko, kun en ole aiemmin värejä nähnyt. Enkä nytkään ajatellut että haluaisin nähdä mitään värejä.


      • capiche
        ylistänJeesustani kirjoitti:

        En usko, kun en ole aiemmin värejä nähnyt. Enkä nytkään ajatellut että haluaisin nähdä mitään värejä.

        Synestesia ei ole välttämättä synnynnäinen tila, se voi ilmetä yhtäkkiä ja usein ilmeneekin.


    • ylistänJeesustani

      Tämä vuosi, viime joulukuusta lähtien on ollut hyvin ihmeellinen. Kaikki alkoi siitä, kun tein epätoivoissani parannusta, ajattelin että oon joutunut jo niin pahasti synnintielle ettei mulla oo enää mitään mahollisuuksia palata takas Jeesuksen tykö.

      Mutta Hän osoitti sen vääräksi luuloksi, Jeesus on ainoa joka on osoittanut niin suurta rakkautta mua kohtaan, ettei siihen pysty yksikään ihminen. Niin suurta anteeksiantoa, armoa..

      Ja tää vuosi on myös ollut hyvin vaikea, mutta Jeesus on pitänyt pystyssä, ottanut sitä taakkaa mun harteiltani. Ainoa mitä olen joutunut tekemään, mikä on joskus todella vaikeeta, mutta samalla niin vapauttavaa, on anteeksiantaminen lähimmäiselle.

      Mutta Jeesus auttoi siinäkin taistelussa, en ole jäänyt katkeraksi, en vihaiseksi, en kanna kaunaa, koska Jeesuksen rakkaus on saanut vaikuttaa itsessäni.

      Miten se onkin niin ihmeellistä, kun saa itse olla vain siinä Hänen läsnäolossaan, siinä valtavassa rakkaudessa, miten se sulattaa pois kaiken sen pahan omasta sydämestä.

      Mutta ne ihmeet mitä oon kokenu, alkoi jouluna, kun tein parannusta ja yhtäkkiä aloin haistamaan sellaista tuoksua, mikä ei lähtenyt itsestäni, eikä sellaista hajuvettäkään meillä ollut.

      Kun olin vauvan kanssa tässä makuuhuoneessa, kesken vaipanvaihdon yhtäkkiä siitä vierestäni lemahti jotakin tuoksua.

      Enää en sitä ole haistanut, se kesti silloin muutaman päivän. Mutta siitä lähti kaikki se mitä oon kokenut.

      Muistan kun linnottauduin tähän huoneeseen, aina ovi kiinni, että kukaan ei tajua että rukoilen ja vietän aikaa Jeesuksen kanssa...kun tänään ylistän Jeesusta niin että "talo raikaa", no ei ehkä nyt niin kovaa, mutta en mieti enää kuuleeko puoliso.

    • kundaliinikäärme

      Kundaliini .

      • ylistänJeesustani

        Ei vaan Jeesus Kristus.


    • ylistänJeesustani

      Myös täällä palstalla kannattaa miettiä, miten kirjoittaa uskonveljille ja -sisarille.
      Mitä oon lukenut, niin on tuntunut että liikaa solvaamista, pahan puhumista, sellaista mikä ei ole Jeesuksen tahtoa. Hän näkee myös nämä kirjoitukset, ja me ollaan jokainen vastuussa siitä miten kohdellaan muita.

      Jeesus on pian tulossa, jotenkin elän joka päivä sellaisessa odotuksessa, milloin saamme nähdä Hänet. Tämä Jeesuksen odottaminen on erilaista, kuin ennen.

      Ei varmaan kenenkään tarvi olla näistä mun kirjoituksista niin ärsyyntynyt, vaikka haluaisinkin tuntea Jeesusta syvemmin. Ei pelkästään kirjoituksissa, vaan haluan tuntea elävän Jeesuksen.

    • capiche

      Ei mua ärsytä sun kirjoitukset. Netti on vaan täynnä ihmisten selityksiä siitä kuinka he näkevät värejä tai valoilmiöitä silmät suljettuina. Sinulla tämä yhdistyi rukoukseen, joten päättelit että se on Jumalasta.

      Tällainen iIlmiö on siis olemassa, riippumatta siitä, mihin ajatuksiin se kullakin henkilöllä liittyy. Ja koska sitä ilmenee laajasti, sille on joku syy. Jumala on luonut aivot ihmisen kaikkia toimintoja ohjaamaan. Mitään ei tapahdu elimistössä, ellei aivoista lähde käskyä. Koskee myös värien näkemistä.

      Jeesuksen oppii tuntemaan syvemmin vain Jumalan sanan kautta ja kulkemalla päivittäin Hänen seurassaan. Vuosien varrella oppii, että Jumalan uskollisuus arki-elämässä on paljon suurempi asia kuin ihmeet. Ja suurin ihme tulee aina olemaan, että Jumala rakastaa meitä.

      Ihmeitä tapahtuu jos tapahtuu. Mutta uskomme ei voi riippua tunteista tai ihmeistä. Todellinen uskon testi on se, haluatko seurata Jeesusta myös silloin kun tulee vaikeuksia, eikä tunnu miltään. Jokainen uskova joutuu ennenpitkää myös sellaiseen tilanteeseen. Kyse on silloin tahdosta, ei tunteista.

    • YlistänJeesustani

      Niin mä en yleensä nää mitään valoilmiöitä silmät suljettuna.

      Kyllä Jeesus tekee ihmeitä, ja jos niistä puhuu niin heti ajatellaan negatiivisesti?

      Se mitä mulle on tapahtunu, ei pitäisi ketään kauan uskossa ollutta mitenkään hämmästyttää?

      Kuten kerroin, on tää vuosi ollut vaikea, mutta paljon on tapahtunut, oon oppinut tuntemaan Jeesusta paljon enemmän, ymmärtämään asioita, millä on varmasti merkitystä tulevaa ajatellen.
      Jos kerron mitä oon kokenut, niin se ei tarkota ettei olisi uskoa.

      Juurikin uskoa on pitänyt olla, että asiat muuttuu. Uskoa siihen mitä Jeesus on luvannut. Olen henk.kohtasesti saanut sanaa toisen ihmisen kautta.

      Kun Hän lupasi, että vastaa mun rukouksiin, niin en ajattele että mun rukouksiin vastataan juuri sillä hetkellä,,vaan niihin voi mennä vuosiakin. Rukousvastauksiin.
      Eikö siihen tarvi juurikin sitä uskoa ja luottamusta Jeesukseen?

      Mulle myös eräs toinen evankelista sanoi, että tuun saamaan paljon iloa henk.koht. elämässä. Oikeasti!
      Hän ei tiennyt että joka päivä olin rukoillut, että saisin myös iloita, kun Hän nyt tietää mitä tässä on ollut kaikkea...
      Mutta vau, mä todellakin uskon että vielä tulee se päivä että mä vaan iloitsen ja riemuitsen Jeesuksesta, siitä mitä Hän on tehnyt ja tulee tekemään!

      Itseasiassa olen jo saanutkin toisenlaista iloa, tiedän että Hän tulee tekemään jotakin meidän perheessä. Vielä joskus.

      • capiche

        Kauan uskossa olleena tietää myös sen, että kristillisessä maailmassa on paljon epäterveitä ilmiöitä.

        Joskus herkät ihmiset etsivät hyviä fiiliksiä ja kokemuksia enemmän kuin Raamatun Jumalaa. Usko ei voi perustua kokemuksiin ja tunteisiin. Muutoin voi kokea menettäneensä uskonsa, jos ei tunne mitään ihmeempää. Raamatun mukaan uskon määritelmä on se, , että uskoo vaikka ei näe tai tunne. Voimme luottaa, että Jumala on läsnä silloinkin.

        Muiden ihmisten kautta tulevien sanomien suhteen kannattaa myös olla hiukan varovainen. Olen itse saanut elämäni aikana kymmeniä henkilökohtaisia hyvää tarkoittavia profetioita ja sanomia. Yksi niistä on toteutunut ja sekin vain osittain. En ole pettynyt, koska suhtaudun profetioihin aina niin, että katsotaan.

        Raamattu opettaa, että näemme täällä kuin kuvastimesta arvoituksen tavoin. Ja että profetoiminen ja sanomat ovat vajavaisia. Siksi niihin ei kannata kiinnittyä liikaa.
        Raamatun sana on ainoa, johon voimme luottaa. Ja kaikkia profetioita ja ilmiöitä on aina verrattava Raamatun sanaan. Ettemme eksy totuudesta.

        Jeesuksesta voi iloita ja riemuita, vaikka muu elämä olisi kuinka pielessä. Sitä riemua ei tarvitse siirtää tulevaisuuteen. Riittää kun tajuaa Hänen suuren rakkautensa meitä epätäydellisiä ihmisiä kohtaan.


      • lgilg

        joöjöoj


    • VakaallePohjalle

      YlistänJeesustani, kenen käsien alla olet käynyt?

      • Mulla oli aikoinaan sitkeässä numeroiden symbolisointi.

        Kaikki tietävät että 7 on Jumalan luku. Täydellisyyden luku.

        4 on Jeesuksen naulanjälkien määrä ja täten armon luku jne. Kuusikuusikuusi eli paholaisen ja synnin luku tulee mieleen jo yhdestä kutosesta ja niin edelleen.

        10 on peruskouluasteikolla täydellisyyden luku. Hyvä suoritus. 9 on melkein täydellisyys.

        12 on opetuslapsien määrä ja kuuliaisuuden luku on 11 : opetuslapsien määrä ennen kavaltajaa.

        Sittemmin en ole ajatellut näitä enään.

        Kysyt ap:lta kenen käsien alla hän on käynyt. Jotenkin puhui niin että olen ymmärtänyt että seurakunta hänellä on.

        Sieltä on tarttunut tuo profetaallisuuden ihannointi.

        Ihmiseltä ihmiselle.

        Minä kerran kuuntelin erästä naistodistajaa joka myös symbolisoi numerot. Sieltä minulle tuli tuo että se on ookoo.

        Luonnollinen selitys jota en pitkään aikaan tajunnut.


    • kaikkeasitäonkin

      Pyhä Henki ei värejä näyttele, maalikaupat hoitaa sen puolen.

      Eli koita kasvaa aikuiseksi aloittaja uskossasi ja lopeta hömpötykset.

      • Ei kannata olla ilkeä sairaalle ihmiselle.


    • YlistänJeesustani

      Capiche. Oon jo lapsesta uskonut, tiennyt että Jeesus on ja elää.
      Olen myös jo nuorena koululaisena saanut rukousvastauksia kun hädässäni oon rukoillut apua.
      Siltikin monia vuosia elin maailmassa.
      Ja maailma ei ole tarjonnut sitä mitä oikeasti tarvitsen, mitä olen etsinyt.
      Jeesus on se jota tarvitsen, tapahtu näitä ihmeitä tai ei.
      En ole pyytänyt, muuta kuin että Hän puhuisi, eri tavoin.
      Ja Hän puhuu myös näkyjen, ilmestysten kautta, Raamatun kautta.
      Rukoilen ja ylistän koko sydämestäni. Olen sanonut Hälle että haluan luopua ihan kaikesta sellaisesta mistä Hän kehoittaa luopumaan jotta saisin elää elää täysillä Hänelle.
      Mun uskoni Häneen ei ole kiinni siitä koenko ihmeitä. Mutta Hän on antanut paljon enemmän kuin olen ajatellut.

      • see.man

        "Mun uskoni Häneen ei ole kiinni siitä koenko ihmeitä. Mutta Hän on antanut paljon enemmän kuin olen ajatellut."

        Ok. Kannattaa pitää kiinni lapseuden hengestä, jonka Vapahtaja on sinulle lahjoittanut.
        Selitys valoilmiöiden näkemiselle löytyy todennäköisesti fysikaalisista tekijöistä, joiden keskellä elämme ja aika pitkälle olemme osa suurta kaikkeutta. Joskus aistit ja aivotoiminta virittyvät "epänormaalisti". Näkeminen perustuu fotoniin, joka on samaan aikaan puhdasta energiaa, että hiukkanen. Fotonin osuessa silmän aistisoluihin, se saa aikaan sähköimpulssin, joka tulkitaan kuvaksi aivoissa. Voimakas magneettikenttä voi häiritä tätä prosessia. Häiriön lähteitä voi olla esim, maan sisäinen vesijuonne tai voimalinjat. Itse olen lapsena nähnyt violettisen palkin, joka ulottui pellonreunasta ylös korkeuksiin pilvisenä päivänä.

        Jos valoaistimukset ovat ympyränmuotoisia tai niissä on mustia täpliä, silloin kannattaa käydä varmuuden vuoksi silmälääkärissä, ettei vain olisi pitään piilevää häikkää verkkokalvoilla. Niihin vaivoihin löytyy nykyään jo hoitoja. Ennenvanhaan hoidoiksi sai riittää voin syöminen, silmänruokaa nääs ( ei pääse aistisolujen näköpigmentit ehtymään). Peace.


    • YlistänJeesustani

      Selvä :)
      Tässä nyt olen huomannut selvän muutoksen, mikä on tapqhtunut sen yön jälkeen kun näin tämän taivaallisen olennon joka lensi...

      Meillä on siis ollut vaikeaa erityisesti parisuhteessa ja muutenkin arjessa. Olen ymmärtänyt että ei toista ihmistä vaan voi muuttaa ja siksi aina rukoilinkin että Jeesus muuttaisi itseäni. Ja tosissaan sitä iloa, minkä vain Hän voi antaa.

      No en ole muuttunut mitenkään hurskaammaksi enkä paremmaksi, mutta tämän omituisen yön jälkeen olen huomannut että neidän kotona on taivaalline ilmapiiri.
      On paljon voimakkaammin Pyhän Hengen läsnäoloa ja aina kun katson puolisooni, niin tunnen vain rakkautta. Se on valtava muutos siihen, kun en aiemmin tuntenut mitään. Tai jos tunsin niin pelkkää pettymystä ja vihaa.

      Tämä muutos ei ole minusta vaan Jeesuksesta.

      Ja uskon että saan nyt todella tuntea sitä iloa, mitä olen rukoillut ja mitä on luvattu että tulen saamaan.

    • Setä.neuvoo
      • "Setä neuvoo", olet pihalla kuin lumiukko: nyt ei ole musiikista kyse.


      • Setä.neuvoo
        auroraboreallis kirjoitti:

        "Setä neuvoo", olet pihalla kuin lumiukko: nyt ei ole musiikista kyse.

        Itse olet pihalla. Minun viestissäni oli kyse musiikista. Ja aloitusviestissä puhuttiin ylistyksestä, jolla voi hyvinkin paljon olla musiikin kanssa tekemistä.


      • Setä.neuvoo kirjoitti:

        Itse olet pihalla. Minun viestissäni oli kyse musiikista. Ja aloitusviestissä puhuttiin ylistyksestä, jolla voi hyvinkin paljon olla musiikin kanssa tekemistä.

        Niin juuri...ole tarkka...aloituksessa puhuttiin lukemisesta, ei musiikista. Olet pihalla!!!


      • Setä.neuvoo
        auroraboreallis kirjoitti:

        Niin juuri...ole tarkka...aloituksessa puhuttiin lukemisesta, ei musiikista. Olet pihalla!!!

        Syytä olisi itsesi miettiä, mitä paskaa olet suoltanut.


    • YlistänJeesustani

      Setä.neuvoo. mitä noissa videoissa sitten on? En haluu katsoa kun on saatanallinen yhtye?

      • Setä.neuvoo

        Mitä siellä oli saatanallista?


    • YlistänJeesustani

      Aurora. Ylistäessä Jeesusta, samalla kuunnellen ylistysmusiikkia näin selviä eri värejä mitkä kolme viimeistä väriä vaihtui putkeen.
      Ekat tuli erikseen yksitellen koska ylistyshetken välillä vaihdoin musiikkia ja saatoin rukoilla. Ja sitten jatkoin ylistystä silmät kiinni ollessa.

      • saatervehtyä

        Ajattele kuinka Apostolit mahtoivat pärjätä ilman ylistysmusiikkihömppää ja värejäkään ei paljoa näkynyt!

        ELi koita tulla terveeseen uskonelämään pikkuhiljaa.


    • YlistänJeesustani

      Mitenköhän kestät olla Taivaassa kun siellä ylistetään Jumalaa ja luuletko ettei siellä ole musiikkia?
      Mä uskon että Taivaassa se musiikki ja laulu on jotain miljoonia kertoja kauniimpaa kuin ihmisen tekemä musiikki.

      Ja mun sydämeni ja ajatukset on Jeesuksessa ja siinä tulevassa jota jokainen kristitty odottaa.

    • YlistänJeesustani

      Mun puolesta voit elää ilman sitä "hömppää" ylistystä mutta jollekkin toiselle se voi olla tärkeää. Ja tärkeintä on mitä Jeesus ajattelee siitä että Häntä ylistetään ja palvotaan. Mua ei kiinnosta yhden tai toisen ihmisen negatiivinen ajattelu asiaan.

    • YlistänJeesustani

      Lisäänpä vielä, jos pitää nyt miettiä miten apostolit elivät ilman sun hömppämusiikkia ja nyt minunkin pitäisi olla kuuntelematta sen takia, niin oletan että myös sinä elät nyt ilman yhtään mitään nykyaikaisia mukavuuksia kuten apostolit elivät.
      Ei heillä ollut nettiä siihen aikaan joten voisit luopua nyt siitä ihan ensimmäiseksi....

      Vai lopetetaanko se vertailu.
      Sinä et voi tietää miten paljon he ylistäen lauloivat Jeesukselle. Vaikka ei samanlaista musiikkia olisi ollutkaankuin nyt on.

    • värejäsilmissäni

      Aloittajalle:
      Olisiko mahdollista, että olisit synesteetikko, eli voimakkaissa kokemuksissa aistisi sekoittuvat, näkevät ehkä äänet väreinä jne.?

      Minulla nimittäin on samankaltaisia kokemuksia ja vaikka ne voikin selittää aistisekoittumishäiriöiksi, ei se silti vähennä niiden merkitystä ja mahdollisuutta, että Jumala tämän erikoisen ominaisuutesi kautta antaa sinulle eloisia kokemuksia vaikkapa ylistyshetkessä.

      Olen omasta synestesiastani ja siitä, miten uskovana olen kokenut sen Jumalan antamaksi lahjaksi saada ihania ilmestyksiä kertonut blogissani:

      http://linnunratakirkkonikattona.blogspot.fi

      Synestesiaa ja kofeiinia - otsikoidussa jutussa.

    • YlistänJeesustani

      Värejäsilmissäni. Nopeasti vähän kävin lukemassa, pitää ajan kanssa lukea paremmin, mutta olipa jännä juttu.
      En koskaan oo kuullutkaan tuollaisesta.

      Mun täytyy sanoa, että jo lapsena oon pystynyt näkemään mielessäni Raamatun tarinat.
      Ja nykyäänkin kun luen niin nään mielessäni ne ihmiset ja tapahtumat.

      Ja tuo kun kerrot että miten Jeesus on pitänyt sua kädestä jne, niin olen itse tuntenut, en nähnyt, vaan tuntenut miten Hän on pitänyt kädestäni.

      Kerroit Hänen silmistään, muistin että juuri varmaan viime yönä puhelin Hänelle, että jos saisin niin haluaisin nähdä Hänen silmänsä, koska tiedän että niistä näkee sen niin suuren rakkauden.

      Välillä saatan säpsähtää hereille ja kun avaan silmät niin se huone loistaa kirkkautta, välillä myös siellä lentää sellasia valopalloja.

      No onhan tuo henkimaailma yhtä todellinen kuin tämäkin maailma.

    • YlistänJeesustani

      Tunnen myös usein lämpimän ja pehmeän henkäyksen kasvojeni eessä, nämä kaikki yleensä tapahtuu kun oon rukouksessa ja hiljentynyt.
      Yksi yö tässä istuin kädet ristissä katse alaspäin ja Pyhän Hengen läsnäolossa. Kun avasin silmäni ja en kohottanut päätäni, niin jostain ylhäältä tuli loistavaa valoa syliini.
      Ja kun nostin päätäni enemmän katsoakseni mistä se loiste tuli, niin en sitä nähnyt, kuin se olisi hävinnyt.
      Mutta se valo palasi taas kun painoin pääni alas.

    • DoctorT

      Ei Pyhän Hengen tuotoksia!! Hän on asiallinen.

      Olisiko väriennäkijä mahdollisesti ollut Heidi Bakerin ja Howard Brownen käsien alla? Sieltä tulee mukaan sielullista ja toisen hengen tuotoksia. Tällaiset väri ja muut fyysiset kokemukset sitovat väärään henkeen yhä syvemmin.

      Pyhän Hengen työ on syvempää!

    • YlistänJeesustani

      Jännä kun ihminen luulee paremmin tietävänsä joka ei kuitenkaan minua tunne. Eipä sua oikeasti kiinnosta miten syviä muutoksia on tapahtunut kun oon jo kertonutkin. Mutta kannattaa jättää lukematta ja viisastella kuin tuntisit Jeesuksen paremmin.
      Ja kannattaa lopettaa nyt alkuunsa jauhamasta jostain bakerista ja howardista kun en heidän ohjelmiaankaa katso.
      Eli et tiedä miten isoja asioita Jeesus on mun elämässä tehnyt ja miten paljon vietän aikaani rukoillen, Pyhässä Hengessä.

      • lapsellisuudetpois

        Kuule koita kasvaa pikkuhiljaa aikuiseen uskoneloon!

        Siihen ei kuulu hömpötykset eivätkä oman navan ympärillä pyörimiset.


      • DoctorT

        En tiedä, se on totta! Mutta nuo värien näkemisen muuttuminen joksikin hengelliseksi pääomaksi, se ei ole tervettä!

        Jos ei muuta ole tapahtunut kuin värit ja valot, niin pikkaisen on jäänyt hauraaksi. Kun kerran todellista kokemusta on, niin miksi noissa väreissä on jotakin merkittävää. Niitä näkyy kun silmät sulkee kaikilla!


    • värejäsilmissäni

      Doctorille tiedoksi: en ole ollut missään tekemississä Heidi Bakerin tai Howart Brownen tai muidenkaan sen kaltaisten kanssa. Kokemukseni ovat tulleet ihan omassa yksityisyydessäni omassa kotonani arkisessa ilmapiirissä ilman mitään "jumalanmiehiä" pumppaamassa hurmosta ylle.

      Etkä ole tainnut lukea hirveästi Raamattua, koska luulet, että tämänkaltaiset ilmiöt ovat "väärää henkeä". Jumalan Hengen maailma on kuitenkin paljon monipuolisempi, yllättävämpi ja voisi sanoa jopa mielikuviteuksellisempi kuin ahdaskatseinen ja kaikkea uutta ja omaan kokemusmaailmaan vierasta hysteerisesti pelkäävä uskonnollisuus haluaa hyväksyä. Lueppa Raamattua enemmän, sieltä kuule löytyy aika merkillisiä juttuja, joita äkkinäinen ei helpolla Jumalan toimiksi arvaisi.

      Pyhä Henki on nimenomaan asiallinen, ja käyttää ihmisen aistimaailmaa välittääkseen Jumalallisia ilmestyksiä. Se, että joillakin ihmisillä on synnynnäisesti hieman toisenlainen aistimaailma, ei tee näiden ihmisten kokemuksia mitenkään "vääräksi hengeksi", vaan Jumala toimii jokaisen ihmisen kanssa yksilöllisesti, niin kuin se kullekin on jo syntymässä tarkoitettu ja joillekin Hän on tarkoittanut hieman laajemman aistikokemusmaailman.

      Raamatussa kerrotaan, että ennen vanhaan Jumalan profeettoja kutsuttiin nimenomaan näkijöiksi. Miedän aikamme uskonnollisuus on vain kaventanut profetoinnin ilmenemisen ahtaampaan muottiin kuin mitä Jumalan tarkoitus on aina ollut.

      Musiikin ja profetaalisuuden yhdistelmäkin on Raamatusta tuttu: 2Kun. 3:15 Elisa sanoo: "´Mutta tuokaa nyt minulle kanteleensoittaja´ja kun kanteleensoittaja soitti, niin Herran käsi laskeutui hänen päällensä."

      Kyse ei siis ole mistään "väärästä hengetä", vaikka musiikki avaisikin mieleen nousemaan näkyjä. Kyse on vain siitä, että joillekin ihmisille Jumala on antanut tämänkaltaisen tavan kokea Jumalan Hengen maailmoja.

      Meille, jotka koemme tällä tavoin, se on yhtä luonnollinen osa arkielämää, kuin hengittäminen. Ei siitä tehdä sen suurempaa numeroa, yleensä emme edes huomaa asiassa mitään omituista, ennen kuin joku muu alkaa päivitellä kummallisia kokemuksiamme.

      Doctorin kannattaisi miettiä vielä uudemman kerran, ennen kuin alkaa yksioikoisesti ja ilman parempaa tietoa teilata toisten Jumalalta saamia Pyhän kokemuksia "vääräksi hengeksi", sillä se jos mikä on sitä "väärää henkeä".

      • 7väriä7säveltä

        Täysin samaa mieltä kanssasi. Niinsanottujen uskovien keskuudessa vaikuttaa koko ajan, ihme kyllä nykypäivänäkin, ahdasmielisten joukko jotka näkevät mainitsemaasi "väärää henkeä" kaikessa siinä mikä HEILLE on vierasta ja pelottavaa. Kysymyksessä siis on sama ilmiö minkä takia keskiajalla maailmankarttoihinkin piirrettiin merihirviöt niille paikoille kartalla jotka olivat vielä tutkimattomat ja kartoittamattomia. {Antikristuksen henkikö?] Eli näiden syyllistäjien demonisointi onkin sitä "väärää henkeä", ja Jumala jonka toinen nimi muuten on Luoja kehottaakin meitä kaikkia ihmisiä tekemään luovaa työtä. Koska Jumalahan on kaiken luovuuden lähde.

        Aloittajan kommentteja lukiessani tulikin siis mieleen että hänen kannattaisi alkaa maalaamaan, sieltä saattaa avautua vaikka mitä hienoja näkyjä ja visioita jotka auttavat ymmärtämään mitä Jumala haluaa hänelle puhua näillä värillisillä näyillä tvs. Tiedä minkälainen Jumalan näkijän paikka näistä tällaisista vielä aukeaa aloittajalle. Itse olen maalannut työkseni saakka ja harrastanut ja opiskellut musiikkia ja taiteita vuosikymmeniä, joten värien ja sävelien käyttö ei ole minulle tuntematon ja pelottava asia hengellisellä puolellakaan. En näe siis mitään syytä miksi taide ja luovuus ja tässä tapauksessa värien näkeminen esim. näyissä, unissa pitäisi sulkea erilliseen karsinaan, josta sitä ei saisi käyttää hengellisyydessä, päinvastoin, ahdasmielisyys synnyttää vain ahdasmielistä fundamentalismia ja ahdasmielisiä tuomitsevia fundamentalisteja.

        Rohkaisuksi aloittajalle ja "värejäsilmissäni"-nikille kerron vielä yhden upean ja mielenkiintoisen asian, jota olen tutkinut jo pitkään: Ihmisen näkemät värit ja kuulemat sävelet sisältävät seitsemän erilaisuutta, seitsemän väriä ja seitsemän säveltä, joten ne liittyvät perustavanlaisella tavalla Ilmestyskirjankin selittämiseen ymmärrettävällä tavalla.

        Ei muuta kuin etsimään!


    • YlistänJeesustani

      Värejäsilmissäni. Kiitos tuo oli hyvin kirjoitettu ja noin itsekkin ymmärtänyt kuin kirjoitit. Ja kävin lukemassa blogiasi niin laittoi ajattelemaan niitä Raamatun tarinoita toisella tavalla. Niissä on niin paljon syvempi sanoma kuin välttämättä ymmärtääkään.

    • YlistänJeesustani

      Doctor. En ite oo nähnyt värejä silmät kiinni ollessa muutoin kuin nyt. Siksi tuon aloituksenkin tein kun ajattelin että jollain olisi samanlaista kokemusta.

    • Ei taida olla kellään muulla niin psykoosi päällä kuin sulla on tuntunut olleen jo vuosia.
      Menisit lääkäriin. Sun näyt ovat harhoja. Sinulla on luultavasti kaksisuuntainen tai skitsofrenia.

    • YlistänJeesustani

      Auroran vastaukset on aina niin kovin ystävällisiä,
      Noh, ollaan sitten psykoosissa :D
      Ei vaan siunausta ja rauhaa sun päivääs aurora :)
      Jeesus rakastaa suakin.

    • YlistänJeesustani

      Onneksi juuri meitä sairaita varten Jeesus on tullut tähän maailmaan, kärsinyt ja kuollut ristillä. En voi tarpeeksi kiittää ja ylistää Jeesusta siitä mitä Hän on tehnyt <3

      • DoctorT

        Jos ensimmäiseen helluntaihin olisi kuulunut värit, se mainittaisiin.Se mainittaisiin myös Paavalin kohdalla Damaskon tiellä, mutta ei, siellä meni näkö!!

        Värit ovat usein kemikaalien aiheuttamia!


      • DoctorT kirjoitti:

        Jos ensimmäiseen helluntaihin olisi kuulunut värit, se mainittaisiin.Se mainittaisiin myös Paavalin kohdalla Damaskon tiellä, mutta ei, siellä meni näkö!!

        Värit ovat usein kemikaalien aiheuttamia!

        Se on kirjoittanut että sillä on ollut vaikeaa. Mieli ei hyväksy tosiasioita ja tulee näitä hallusinaatioita, kuten värit, ja tuntoharhat ym.mistä aloittaja kertoo.

        Olen koulutukseltani mt-hoitaja ja siksi huomaan näitä juttuja.

        Aloittaja: tarkoitus ei ole olla epäkohtelias.


      • quranshittiä
        DoctorT kirjoitti:

        Jos ensimmäiseen helluntaihin olisi kuulunut värit, se mainittaisiin.Se mainittaisiin myös Paavalin kohdalla Damaskon tiellä, mutta ei, siellä meni näkö!!

        Värit ovat usein kemikaalien aiheuttamia!

        Onhan se mainittukin!!!!!!!!

        Apt. 2:

        1 Ja kun helluntaipäivä oli tullut, olivat he kaikki yhdessä koolla.
        2 Ja tuli yhtäkkiä humaus taivaasta, niinkuin olisi käynyt väkevä tuulispää, ja täytti koko huoneen, jossa he istuivat.
        3 Ja he näkivät ikäänkuin tulisia kieliä, jotka jakaantuivat ja asettuivat heidän itsekunkin päälle.
        4 Ja he tulivat kaikki Pyhällä Hengellä täytetyiksi ja alkoivat puhua muilla kielillä, sen mukaan mitä Henki heille puhuttavaksi antoi.


    • Setä.neuvoo

      Muusikoilla, sekä harrastajilla että ammattilaisilla saattaa olla melko yleinen ilmiö, että musiikkia silmät kiinni kuunnellessa näkyy värejä tai muotoja. Mitä tarvetta kellään on nimitellä sitä hulluudeksi? Jos Einstein ilmestyisi teille luennoimaan suhteellisuusteoriaa tavalla, jota ette ole aiemmin kuulleet, tai ymmärrä, niin onko se mielestänne jokin peruste nimitellä jotakuta hulluksi? Että jos itse ei tiedä tai ole kokenut jotain, niin sen perusteella nimitellä toista?

      Oletteko helluntailaisia, samat ihmiset? Olisiko mielestänne legitiimiä jonkun nimitellä teidän ihmeitänne ja armolahjojanne, jos ei itse tiedä niistä, eikä ole kokenut? Haluatteko sulkea kaikki kasvamaan tynnyrissä, kuvittelemaan, ettei ole mitään tynnyrin ulkopuolella - tai että se on saatanallista?

      • Minä en ole ainakaan nimitellyt ketään hulluksi.

        Kuten kerrottua ammattini on mielenterveyshoitaja jolta pohjalta teen huomioita.

        Sinun viestisi kertoo sinun itsesi syvistä ennakkoluuloista mielenterveyspotilaita ja -kuntoutujia kohtaan.

        Miten niin se on loukkaus sanoa että jollakin on psykoosin oireet? Se ei ole nimittelyä, vaan puhdas fakta.

        Siitä voi toipua.

        Tämä aloittaja nauttiin harhoistaan ja hallusinaatioistaan koska luulee niitä Jumalalta tulleiksi. Hän on täysin sairaudentunnoton, joten en näe mitään sellaista jonka pohjalta voisin uskoa hänen tervehtymiseensä.


      • mielipuolia
        auroraboreallis kirjoitti:

        Minä en ole ainakaan nimitellyt ketään hulluksi.

        Kuten kerrottua ammattini on mielenterveyshoitaja jolta pohjalta teen huomioita.

        Sinun viestisi kertoo sinun itsesi syvistä ennakkoluuloista mielenterveyspotilaita ja -kuntoutujia kohtaan.

        Miten niin se on loukkaus sanoa että jollakin on psykoosin oireet? Se ei ole nimittelyä, vaan puhdas fakta.

        Siitä voi toipua.

        Tämä aloittaja nauttiin harhoistaan ja hallusinaatioistaan koska luulee niitä Jumalalta tulleiksi. Hän on täysin sairaudentunnoton, joten en näe mitään sellaista jonka pohjalta voisin uskoa hänen tervehtymiseensä.

        Olen joutunut omaiseni takia käymään mielisairaalassa ja nähnyt häiriintyneen hoitajan väkivaltaisen käytöksen,täysin yliampuvaa diagnosointia.Minua nimiteltiin ja estettiin halaamasta läheistäni.Että siinä "mielenterveyshoitajat".


      • mielipuolia kirjoitti:

        Olen joutunut omaiseni takia käymään mielisairaalassa ja nähnyt häiriintyneen hoitajan väkivaltaisen käytöksen,täysin yliampuvaa diagnosointia.Minua nimiteltiin ja estettiin halaamasta läheistäni.Että siinä "mielenterveyshoitajat".

        En itse estäisi halaamasta. Sehän olisi vain hyvä asia.


      • Setä.neuvoo
        auroraboreallis kirjoitti:

        Minä en ole ainakaan nimitellyt ketään hulluksi.

        Kuten kerrottua ammattini on mielenterveyshoitaja jolta pohjalta teen huomioita.

        Sinun viestisi kertoo sinun itsesi syvistä ennakkoluuloista mielenterveyspotilaita ja -kuntoutujia kohtaan.

        Miten niin se on loukkaus sanoa että jollakin on psykoosin oireet? Se ei ole nimittelyä, vaan puhdas fakta.

        Siitä voi toipua.

        Tämä aloittaja nauttiin harhoistaan ja hallusinaatioistaan koska luulee niitä Jumalalta tulleiksi. Hän on täysin sairaudentunnoton, joten en näe mitään sellaista jonka pohjalta voisin uskoa hänen tervehtymiseensä.

        Älä sinä esittele valhesyytöksiä minua vastaan.

        Onko tästä keskustelusta tulossa jokin ennakkotapaus, josta näkyy, että ns. hoitajina häärivät umpimieliset, joilta puuttuu tietoa normaalista ihmiselämästä?

        Mitä tieteen tai taiteen saavutuksia olisi tehty, jos umpimieliset olisivat aina rientäneet nimittämään kaikkia ideoita hulluiksi? Jos esim. Edisonia olisi joku hoitaja ruvennut nimittämään hulluksi - Edisonin haaveillessa hehkulampun kehittelemisestä - niin olisiko meillä nyt muuta kuin ne tynnyrit?

        Politiikan alalla on peräänkuulutettu kansalaisten aloitteellisuutta, visioita ja innovaatioita. Uskonnon ja taiteen alalla on peräänkuulutettu visioita ja visualisointia. Mutta onko maa täynnä umpimielisiä hoitelijoita, jotka haluavat survoa ihmiset tynnyreihin kasvamaan, ja oppimaan, ettei ole mitään niiden ulkopuolella?


      • Setä.neuvoo kirjoitti:

        Älä sinä esittele valhesyytöksiä minua vastaan.

        Onko tästä keskustelusta tulossa jokin ennakkotapaus, josta näkyy, että ns. hoitajina häärivät umpimieliset, joilta puuttuu tietoa normaalista ihmiselämästä?

        Mitä tieteen tai taiteen saavutuksia olisi tehty, jos umpimieliset olisivat aina rientäneet nimittämään kaikkia ideoita hulluiksi? Jos esim. Edisonia olisi joku hoitaja ruvennut nimittämään hulluksi - Edisonin haaveillessa hehkulampun kehittelemisestä - niin olisiko meillä nyt muuta kuin ne tynnyrit?

        Politiikan alalla on peräänkuulutettu kansalaisten aloitteellisuutta, visioita ja innovaatioita. Uskonnon ja taiteen alalla on peräänkuulutettu visioita ja visualisointia. Mutta onko maa täynnä umpimielisiä hoitelijoita, jotka haluavat survoa ihmiset tynnyreihin kasvamaan, ja oppimaan, ettei ole mitään niiden ulkopuolella?

        Sinulla on aika ankea kuva "hoitelijoista"... en edelleenkään ole nimitellyt ketään hulluksi, se olisi asiaankuulumatonta.

        Totean vain että ap on yksi niistä uskovista jolla on hallusinaatioita ja joka on täysin sairaudentunnoton joten toivoton tapaus.

        Sen vaan sanon 100%:n varmana että jos hän kertoisi jollekin, ihan kenelle vain, lääkärille että hän näkee värejä ja kokee kosketuksen ja ketään ei näy jne. Paholaisen henkivallat hyökkää jne.

        ...hän sanoisi saman kuin minäkin.

        Onko sinulla satusetä jotain lääkäreitäkin vastaan?

        Teit olkikukon, jostain älyköstä ja avaajasta...mieti vähän. Aloittajassa ei ole mitään älykästä.

        Kunhan päässä pyörii valoja ja värejä niin että mietin miten hän arkielämästä selviää...

        Ja tämä on minulta vain jumalan mielen mukaista rakkaudellista huolehtimista...


      • 7väriä7säveltä
        Setä.neuvoo kirjoitti:

        Älä sinä esittele valhesyytöksiä minua vastaan.

        Onko tästä keskustelusta tulossa jokin ennakkotapaus, josta näkyy, että ns. hoitajina häärivät umpimieliset, joilta puuttuu tietoa normaalista ihmiselämästä?

        Mitä tieteen tai taiteen saavutuksia olisi tehty, jos umpimieliset olisivat aina rientäneet nimittämään kaikkia ideoita hulluiksi? Jos esim. Edisonia olisi joku hoitaja ruvennut nimittämään hulluksi - Edisonin haaveillessa hehkulampun kehittelemisestä - niin olisiko meillä nyt muuta kuin ne tynnyrit?

        Politiikan alalla on peräänkuulutettu kansalaisten aloitteellisuutta, visioita ja innovaatioita. Uskonnon ja taiteen alalla on peräänkuulutettu visioita ja visualisointia. Mutta onko maa täynnä umpimielisiä hoitelijoita, jotka haluavat survoa ihmiset tynnyreihin kasvamaan, ja oppimaan, ettei ole mitään niiden ulkopuolella?

        "Mutta onko maa täynnä umpimielisiä hoitelijoita, jotka haluavat survoa ihmiset tynnyreihin kasvamaan, ja oppimaan, ettei ole mitään niiden ulkopuolella?"

        Tältä pahasti vaikuttaa. Tämä on surullista ja kauheaa. On uskomatonta että vielä 2000-luvulla voi löytyä Suomen kaltaisesta demokratiasta tällaista pimeyttä! Ihan kuin keskiajalla vielä elettäisiin!


      • Setä.neuvoo
        auroraboreallis kirjoitti:

        Sinulla on aika ankea kuva "hoitelijoista"... en edelleenkään ole nimitellyt ketään hulluksi, se olisi asiaankuulumatonta.

        Totean vain että ap on yksi niistä uskovista jolla on hallusinaatioita ja joka on täysin sairaudentunnoton joten toivoton tapaus.

        Sen vaan sanon 100%:n varmana että jos hän kertoisi jollekin, ihan kenelle vain, lääkärille että hän näkee värejä ja kokee kosketuksen ja ketään ei näy jne. Paholaisen henkivallat hyökkää jne.

        ...hän sanoisi saman kuin minäkin.

        Onko sinulla satusetä jotain lääkäreitäkin vastaan?

        Teit olkikukon, jostain älyköstä ja avaajasta...mieti vähän. Aloittajassa ei ole mitään älykästä.

        Kunhan päässä pyörii valoja ja värejä niin että mietin miten hän arkielämästä selviää...

        Ja tämä on minulta vain jumalan mielen mukaista rakkaudellista huolehtimista...

        Hallusinaatioista kun olet puhunut, niin sinulla tuntuu olleen tässä keskustelussa tapa heitellä valhesyytöksiä minusta omien KUVITELMIESI mukaan:
        - että muka halveksuntaa "potilaita" kohtaan, vaikka en ole sanonut heistä MITÄÄN
        - ja muka jokin kuva hoitajista, kun olen esittänyt KYSYMYKSIÄ.

        Myös kun sinulle on huomautettu, ettei kykyjä ja lahjoja pitäisi nimitellä hulluudeksi, olet jatkanut nimittelyä.


      • Setä.neuvoo kirjoitti:

        Hallusinaatioista kun olet puhunut, niin sinulla tuntuu olleen tässä keskustelussa tapa heitellä valhesyytöksiä minusta omien KUVITELMIESI mukaan:
        - että muka halveksuntaa "potilaita" kohtaan, vaikka en ole sanonut heistä MITÄÄN
        - ja muka jokin kuva hoitajista, kun olen esittänyt KYSYMYKSIÄ.

        Myös kun sinulle on huomautettu, ettei kykyjä ja lahjoja pitäisi nimitellä hulluudeksi, olet jatkanut nimittelyä.

        Sinä itse valehtelet minusta. Että nimittelisin hulluksi aloittajaa.

        Nimittelen ihan yhtä paljon kuin lääkäri työssään kun toteaa psykoosin.


      • Setä.neuvoo
        auroraboreallis kirjoitti:

        Sinä itse valehtelet minusta. Että nimittelisin hulluksi aloittajaa.

        Nimittelen ihan yhtä paljon kuin lääkäri työssään kun toteaa psykoosin.

        En minä tuollaista ole valehdellut. Sanoin vain totuuden, että olet jatkanut nimittelyä. Ja sitähän se oli, kun et ole mikään diagnooseja tekevä lääkäri. Yleensä pidetään virkarikoksena, jos viranomainen tai byrokraatti yrittää touhuta suuremmalla vallalla, kuin lain mukaan kuuluisi.


    • kertoosejostainsekin

      Näen usein punaista kun luen näitä tarinoita.

      • erwrwe

        Juuri näin


    • värejäsilmissäni

      Nimimerkille: YlistänJeesustani: Jeesustakin sanottiin riivatuksi ja järjiltään olevaksi, joten, onneksi olkoon, ihan hyvään seuraan olet päässyt.

      Sinun kannattaisi etsiä ihan asiallista tietoa synestesiasta, joka sinulla ilmeisesti on. Löytyy netistä googlettamalla ja jos löydät viimeisen Helsingin Sanomien kuukausiliitteen, niin siinä oli pitkä ja hyvä artikkeli asiasta.

      Synestesia, eli aistisekoittumishäiriö ei ole mielisaisairaus, vaan ominaisuus ja paljon yleisempää kuin yleisesti tiedetään. Tätäkin viestiketjua lukiessa ymmärtää, miksi asianomaavat henkilöt eivät kokemuksistaan paljoa puhu: kukapa haluaisi tulla hulluksi leimatuksi.

      Hulluutta se on kuitenkin yhtä vähän, kuin vaikkapa päinvastainen ilmiö, värisokeus.

      Aistisekoittuminen ominaisuutena ei itsessään ole pyhä eikä paha, yhtä vähän kuin muutkaan aistit; kuulo, näkö, haju tai tunto. Uskovalla ihmisellä kokemuksista tulee pyhiä silloin, kun Jumala ottaa tämän ominaisuuden käyttöönsä.

      Aika samoin kuin kielilläpuhumisessa: siinäkin puhe tulee omasta suustasi, oman kielesi lihasten muotoilemana, omalla äänelläsi ilmaistuna, silti sanat ovat Pyhästä Hengestä.

      Niin synestesiassakin. Ilmiönä se on vain aivotoimintaa, niin kuin vaikkapa unennäkö, Mutta silloin kun Jumala ottaa sen käyttöönsä, ja ilmaisee itseään sitä kautta, sisältö tulee Pyhästä Hengestä.

      • Minä olen mielenterveyshoitaja-ammattilainen. En ole kuitenkaan lääkäri-en tehnyt aloittajasta muuta diagnoosia kuin että ainostaan kerroin huomioni: hän on kärsinyt pahoista ongelmista ja nyt mieli tuottaa hallusinaatioita.

        Sinun sairautesi, jos sitä siksi voi sanoa, on eri asia. Hyvin kirjoitit että ilmiö johtuu aivotoiminnasta.

        Sinun tapauksessasi oikea hoitopaikka ei ole mielisairaala tai muukaan psykiatrinen taho, varsinkaan kun et itse kärsi asiasta, vaan pidät sitä hyvänä juttuna ja hyväksyt itsesi sellaisenaan.

        Itsetunto kohdillaan, hyvä juttu.

        Aloittjalla tuskin on samaa kuin sinulla sillä hän sanoi että värien näkeminen oli hänellä ensimmäinen kerta!!

        Vielä kehoittaisin sinua miettimään miltähän kirjoituksesi näyttäisi mielenterveyskuntoutujan mielestä: sinusta on äärimmäisen paha asia jos jollakin sanoo olevan psykoosin oireita.

        Sinulla on selvästi ennakkoluuloja mielenterveysongelmaisia kohtaan, miksi?

        Minäkään en pidä aloittajaa huonona ihmisenä jos vaikka näenkin hänen psykoottisen oirehtisen.

        Sinulla on tarve saada omat ilmiösi näyttämään jumalasta tulleiksi ja siksikäytät itsekkäästi hyväksesi sitä kun joku toinen on kokenut samanlaista oman uskosi pönkittämiseksi.


      • seuraillut
        auroraboreallis kirjoitti:

        Minä olen mielenterveyshoitaja-ammattilainen. En ole kuitenkaan lääkäri-en tehnyt aloittajasta muuta diagnoosia kuin että ainostaan kerroin huomioni: hän on kärsinyt pahoista ongelmista ja nyt mieli tuottaa hallusinaatioita.

        Sinun sairautesi, jos sitä siksi voi sanoa, on eri asia. Hyvin kirjoitit että ilmiö johtuu aivotoiminnasta.

        Sinun tapauksessasi oikea hoitopaikka ei ole mielisairaala tai muukaan psykiatrinen taho, varsinkaan kun et itse kärsi asiasta, vaan pidät sitä hyvänä juttuna ja hyväksyt itsesi sellaisenaan.

        Itsetunto kohdillaan, hyvä juttu.

        Aloittjalla tuskin on samaa kuin sinulla sillä hän sanoi että värien näkeminen oli hänellä ensimmäinen kerta!!

        Vielä kehoittaisin sinua miettimään miltähän kirjoituksesi näyttäisi mielenterveyskuntoutujan mielestä: sinusta on äärimmäisen paha asia jos jollakin sanoo olevan psykoosin oireita.

        Sinulla on selvästi ennakkoluuloja mielenterveysongelmaisia kohtaan, miksi?

        Minäkään en pidä aloittajaa huonona ihmisenä jos vaikka näenkin hänen psykoottisen oirehtisen.

        Sinulla on tarve saada omat ilmiösi näyttämään jumalasta tulleiksi ja siksikäytät itsekkäästi hyväksesi sitä kun joku toinen on kokenut samanlaista oman uskosi pönkittämiseksi.

        Mites se mahtaa olla auroran oman sairaudentunnon ja elämänhallinnan laita? Toiset kokevat värejä,kuulevat Jumalan puheen,tietävät asioita ennalta jne.,so what? Oletko sinä kenties älykkäämpi ja kokeneempi tieteen ja taiteen saralla ja ihmisyyteen liittyvissä ilmiöissä,kuin näihin todella perehtyneet professorit,taiteilijat,lääkärit jne? Psyksairhoit koulutus ei kovinkaan vaakakupissa paina silloin,kun keskustellaan asioista niiden vaatimalla asiantuntijuudella. Ne tuttavat,jotka ovat muuten tuon koulutuksen hankkineet ja alalla vuodesta toiseen työskentelevät,ovat lopulta yleensä jopa sairaampia kuin heidän hoidokkinsa ja alunalkaenkin lähteneet alalle ns.hoidattamaan itseään hoitamalla muita ja se jos mikä on kieroutunutta ja sairasta,mutta tämä ilmiöhän on sinulle varmasti tuttu. Niin että miten se oli,se sinun oma sairaudentuntosi kun muiden terveydentilaa katsot voivasi arvioida näin luotettavasti ihan s24 palstan välityksellä? Vai puuttuuko se kokonaan kuten riittävä ymmärrys ja omakohtainen kokemuskin mm.aloittajan kuvaamista asioista,parahin AB? Siltä jotenkin tekstiäsi lukiessa ikävästi vaikuttaa. Onnittelut lukioon pääsystä,aina parempi myöhään kuin ei milloinkaan,sano..


      • seuraillut kirjoitti:

        Mites se mahtaa olla auroran oman sairaudentunnon ja elämänhallinnan laita? Toiset kokevat värejä,kuulevat Jumalan puheen,tietävät asioita ennalta jne.,so what? Oletko sinä kenties älykkäämpi ja kokeneempi tieteen ja taiteen saralla ja ihmisyyteen liittyvissä ilmiöissä,kuin näihin todella perehtyneet professorit,taiteilijat,lääkärit jne? Psyksairhoit koulutus ei kovinkaan vaakakupissa paina silloin,kun keskustellaan asioista niiden vaatimalla asiantuntijuudella. Ne tuttavat,jotka ovat muuten tuon koulutuksen hankkineet ja alalla vuodesta toiseen työskentelevät,ovat lopulta yleensä jopa sairaampia kuin heidän hoidokkinsa ja alunalkaenkin lähteneet alalle ns.hoidattamaan itseään hoitamalla muita ja se jos mikä on kieroutunutta ja sairasta,mutta tämä ilmiöhän on sinulle varmasti tuttu. Niin että miten se oli,se sinun oma sairaudentuntosi kun muiden terveydentilaa katsot voivasi arvioida näin luotettavasti ihan s24 palstan välityksellä? Vai puuttuuko se kokonaan kuten riittävä ymmärrys ja omakohtainen kokemuskin mm.aloittajan kuvaamista asioista,parahin AB? Siltä jotenkin tekstiäsi lukiessa ikävästi vaikuttaa. Onnittelut lukioon pääsystä,aina parempi myöhään kuin ei milloinkaan,sano..

        Omakohtaista kokemusta on. Koin sekä pimeyden valtojen hyökkkäyksiä, näin helluntailaisittain kultapölyä, koin ylitsevuotavaa rakkautta jonka koin tulevan taivaasta, tunsin samoin kuin ap kosketuksia, vaikka ketään ei ollut paikalla jne.

        Kerran kaaduin rukouksen voimasta kun sellainen kaatumiskokous oli. Tunsin olevani jossain pehmeässä ja nauroin vain vaikka sisällä hieman jo ahdisti.

        Siitä on noin 15 vuotta aikaa, ja sittemmin olen kääntynyt ensin ateistiksi, ja sitten agnostikoksi, ja nykyisin taas uskon Jumalaan, mutta näitä ilmiöitä en Jumalasta tulleiksi miellä enään, ja näin ne on kohdallani loppuneetkin.

        Uskon että se on Jumalan tahto.

        Kokemuksieni aikaan olin aika lailla samanlainen ja vieläpä samassa elämäntilanteessa kuin aloittaja. Pienten lasten äiti. Kaksivuotiaani osasi sanoa hallelujaa ja minua nauratti kovasti.

        Eihän se pikkuinen-onneksi-tiennyt mitä se sana tarkoittaa.

        Ja ihan selväpäisiä nuoria naisia heistä on kasvanut.


    • anttellajahugollakaveri

      Trolololloo...

    • Taivasvärit

      Värinäkysi ovat ok. Olkaamme kiitollisia Pyhälle Hengelle Hänen lahjoistaan. Meille annetaan kokemuksia, mitä tarvimme eri elämäntilanteissa - lohdutukseksi ja rakennukseksi. Myöskin toisille uskoville jaettavaksi. Kun itselleni tullut "viestejä", joita myös profetioksi kutsutaan, niissä on samanaikaisesti näytetty värejä tai ihan kuvia myös. Näistä on tullut palautetta kuulijoilta, miten oli saatu apua, neuvoa tai muuta tarpeellista itsekunkin senhetkisessä elämässä. Kiitos Herrallemme. Siunausta sinulle "Ylistän Jeesustani uskontielläsi.

    • YlistänJeesustani

      "Totean vain että ap on yksi niistä uskovista jolla on hallusinaatioita ja joka on täysin sairaudentunnoton joten toivoton tapaus."

      Anteeksi mutta välillä hieman "hymyilyttää" nää sun kommentit.

      Tai en viitsi ääneen nauraa kun nämä perheenjäsenetkin saattais ruveta pitämään mua ihan kahelina.

      Mutta ihan hyväntahtoisesti hymyilen näille sun kommenteille.
      Ei tää kirjottaminen toki nyt niin vakavaa ole :)

      Varmasti matokin on mua älykkäämpi, en sitä kiellä yhtään.
      Jumalan luomia kumpikin.

      • Jos mä olisin kissa niin mun karvat nousisi pystyyn... olet todella sairauden tunnoton.


      • sinäjoskuka
        auroraboreallis kirjoitti:

        Jos mä olisin kissa niin mun karvat nousisi pystyyn... olet todella sairauden tunnoton.

        Kukahan tässä sairaudentunnoton on?


    • YlistänJeesustani

      Taivasvärit. Kiitos kommentistasi.
      Siunausta sulle :)

    • YlistänJeesustani

      En nyt ota itseeni vaikka millasen diagnoosin joku antaa..ihan riittävästi saa aina aika ajoin kuulla puolison pilkkaa.
      Tai muuta valitusta tästä uskonelämästä.

      Viimeksi kun kuuli että kuunneltiin lasten kanssa hengellisiä lastenlauluja, ni jo rupes suu käymään.
      Ei ne kuulema ole oikeita lastenlauluja.

      No eipä juu ei, mutta ihania lauluja oli ja jopa 9kk vanha tyttö jo omalla tavallaan laulaa mukana.
      On siis ihan musikaalinen tyttö :) kun kuulee musiikkia niin aina tanssii ja laulaa omalla tavallansa.

      Mutta en aio antaa yhden ihmisen masentaa ja lannistaa. Kuten en täälläkään vaikka jotakin mun kirjoitukset ärsyttäis...

    • YlistänJeesustani

      On ihanaa kun Jeesus koskettaa pieniä lapsiakin. Niinkuin esim tuota meidän 5v tyttöä...
      Huomasin kesällä, kun yleensä olen ehkä sellainen sulkeutunut ym, mutta kesällä aina puistossa ollessa rupesin siunaamaan ihan hiljaisesti vaan niitä kaikkia lapsia ja rukoilin heidän puolestaan, niin monet lapset tulivat juttelemaan ja ottivat kontaktia vaikka en heille mitään olisi puhunutkaan.
      En tiedä johtuiko mistä, mutta oli mukavaa jutella. Kun monesti sitä kaikki keskittyy vain omiin juttuihinsa tai ei tuntemattomien kanssa niin juttele..

    • YlistänJeesustani

      7väriä7säveltä. Ehkä joskus voisikin kokeilla tuota maalaamista :)
      Oon ala-aste ja yläaste aikoina piirtäny tosi paljon. Ei nyt liity ihan maalaamiseen mutta tuli jatkuvasti piirreltyä.
      Muistinkin kun oli piirustuskilpailu. Meidän tekeleitä esiteltiin luokalle ennenkuin ne lähetetettiin sinne pankkiin vai missä ne sitten arvioitiin..
      Muistankun sitä mun paperia näytettiin ja jotkut nauroivat sille.
      Mutta kun kerrottiin ketkä saivat palkinnon niin olin yksi voittajista.

      Silloin kun se yksi evankelidts kertoi henkilökohtaisessa rukoushetkessä että tulisin saamaan paljon iloa henk.koht elämässä niin hän sanoi myös että näkee, että kirjoittaminen olisi mun juttu.
      Hän kysyi, kirjoitanko paljon ja vastasin että vähän..
      Hän ei tiennyt että mulla on kirja, mihin oon talven aikana kirjoittanut ylös näkemäni näyt ja mitä kaikkea oon kokenut yksin ollessa, jotain itseä koskettavia psalmeja oon laittanut ylös ja raamatunkohtia...pitäisi jatkaa kirjoittamista. On aina sellainen tunne että haluaisi kirjoittaa lisää mutta se on nyt vähän jäänyt..

      • 7väriä7säveltä

        Okei, hyvä. On todella mielenkiintoista miettiä mitä seuraa "värejäsilmissäni" kertomasta Synestesia-oireyhtymästä. Itse asiassa en haluaisi puhua ollenkaan mistään psykiatrisperäisestä sanasta kuten "oireyhtymä", ja jopa psykoosinkin joku mainitsi tuolla ylempänä, sehän mielletään aina mielen sairaudeksi, ja on muutenkin hyvin syyllistävä nimike. Sen verran kuitenkin voin sanoa että jokainen taiteilija joka laittaa taiteeseensa itsensä täysillä likoon, saattaa joutua tietyntyyppiseen psykoosinomaiseen tilaan, poppamiesmäiseen hurmioon. Tästä parhaimpana esimerkkinä näyttelijöidentyö, performanssit, stan-up live-esiintymiset, jne.

        Synestesiasta vielä, aistien sekoittuminen toisiinsa avaa todella paljon uusia uria ja väyliä kokea ja luoda taidetta, eri aistien synkronistinen käyttö , siis päällekkäisyys kertoo mielestäni paljon ihmisen sisimmästä, ihmisen varhaishistoriasta, evolutiivisesta kehityksestä, kun ihminen oli vielä alkueliö aistimuselimenään ainoastaan tuntoaisti(en usko maailman olevan 6000 v. vanha). Synestesia-ilmiö on kai siis jonkinmoinen esihistoriallinen jäänne näiltä varhaisilta ihmisen evoluution ajoilta, näin luulen.

        Tutkimustyötähän tuo alue vaatisi! Ja taidehan on mainio väline tutkia tällaisia!

        Linkitän tuohon lopuksi taidetta jossa paljon värejä ym ym, vaikka new age yleensä mielletäänkin fundamentalistisissa kristillisissä piireissä okkultismiksi ja siis saatanalliseksi. Minä en näe näissä kokeilevissa maalauksissa mitään pahaa, sen takia koska ne ovat juuri kokeilevia. Ne etsii. Samaten kuten sinäkin nyt väriesi kanssa olet tehnyt. Huom! muistutus niistä "merihirviöistä" niillä tuntemattomilla merillä ...
        https://www.google.fi/search?q=new age art paintings&biw=810&bih=426&site=webhp&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwiJpO-p197OAhXKhiwKHTnDCuQQsAQIGA

        Alla vielä vertauksen vuoksi modernia kristillistä taidetta:
        https://www.google.fi/search?q=new age art paintings&biw=810&bih=426&site=webhp&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwiJpO-p197OAhXKhiwKHTnDCuQQsAQIGA#tbm=isch&q=modern christian art paintings
        Eipä noissa paljon eroavuuksia ole, new age hakee enemmän symbolistisia merkkejä ja muotoja kaikilta alueilta, kristilliset taiteilijat ovat keskittyneet ristiin, mikä itsessään on alleviivaavan rajoittavaa ja taiteilijaa ahdistavaa. Onpa tuota ristiä tullutkin piirrettyä ja maalattua, kaikilla mahdollisislla tavoilla.


      • sydänkristalli
        7väriä7säveltä kirjoitti:

        Okei, hyvä. On todella mielenkiintoista miettiä mitä seuraa "värejäsilmissäni" kertomasta Synestesia-oireyhtymästä. Itse asiassa en haluaisi puhua ollenkaan mistään psykiatrisperäisestä sanasta kuten "oireyhtymä", ja jopa psykoosinkin joku mainitsi tuolla ylempänä, sehän mielletään aina mielen sairaudeksi, ja on muutenkin hyvin syyllistävä nimike. Sen verran kuitenkin voin sanoa että jokainen taiteilija joka laittaa taiteeseensa itsensä täysillä likoon, saattaa joutua tietyntyyppiseen psykoosinomaiseen tilaan, poppamiesmäiseen hurmioon. Tästä parhaimpana esimerkkinä näyttelijöidentyö, performanssit, stan-up live-esiintymiset, jne.

        Synestesiasta vielä, aistien sekoittuminen toisiinsa avaa todella paljon uusia uria ja väyliä kokea ja luoda taidetta, eri aistien synkronistinen käyttö , siis päällekkäisyys kertoo mielestäni paljon ihmisen sisimmästä, ihmisen varhaishistoriasta, evolutiivisesta kehityksestä, kun ihminen oli vielä alkueliö aistimuselimenään ainoastaan tuntoaisti(en usko maailman olevan 6000 v. vanha). Synestesia-ilmiö on kai siis jonkinmoinen esihistoriallinen jäänne näiltä varhaisilta ihmisen evoluution ajoilta, näin luulen.

        Tutkimustyötähän tuo alue vaatisi! Ja taidehan on mainio väline tutkia tällaisia!

        Linkitän tuohon lopuksi taidetta jossa paljon värejä ym ym, vaikka new age yleensä mielletäänkin fundamentalistisissa kristillisissä piireissä okkultismiksi ja siis saatanalliseksi. Minä en näe näissä kokeilevissa maalauksissa mitään pahaa, sen takia koska ne ovat juuri kokeilevia. Ne etsii. Samaten kuten sinäkin nyt väriesi kanssa olet tehnyt. Huom! muistutus niistä "merihirviöistä" niillä tuntemattomilla merillä ...
        https://www.google.fi/search?q=new age art paintings&biw=810&bih=426&site=webhp&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwiJpO-p197OAhXKhiwKHTnDCuQQsAQIGA

        Alla vielä vertauksen vuoksi modernia kristillistä taidetta:
        https://www.google.fi/search?q=new age art paintings&biw=810&bih=426&site=webhp&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwiJpO-p197OAhXKhiwKHTnDCuQQsAQIGA#tbm=isch&q=modern christian art paintings
        Eipä noissa paljon eroavuuksia ole, new age hakee enemmän symbolistisia merkkejä ja muotoja kaikilta alueilta, kristilliset taiteilijat ovat keskittyneet ristiin, mikä itsessään on alleviivaavan rajoittavaa ja taiteilijaa ahdistavaa. Onpa tuota ristiä tullutkin piirrettyä ja maalattua, kaikilla mahdollisislla tavoilla.

        Lisää värioppia
        www.valonpolku.com/12-chakraa
        Uuden tiedon alkulähde


    • värejäsilmissäni
      • Minä luin sekä laittamasi artikkelin että wikipedian artikkelin aiheesta. Olen lukenut myös Diandran haastattelun jossa ko ilmiöstä kerrotaan.

        Hiukan minua harmittaa kun sinulle kirjoitin yhdessä vaiheessa että ap on kertaluontoisesti nähnyt värit, et saa siitä kohtalotoveria.

        Silti olet vahvasti päättänyt että hänelläkin on synestesia. Mikä on kun ei totuus kelpaa?

        Kertoo paljon myös siitä miten paljon nuo värit ja kokemukset on taivaasta... ja miksikä sinä olisistkaan se one and only jolle Jumala näkyjään näyttää?

        Ilmiöön josta kerrot on aivan luonnollinen selitys.

        Samoin aloittajan psykoosiin löytyy selitys aivotoiminnasta. Jos et kannustaisi häntä sairaudentunnottomuuteen hän voisi saada lääkkeet ja hänestä tulisi normaali.

        Työelämään hänestä tuskin tuossa kunnossa on.


      • PientäRajaaHei

        Hyvä kun et ole keskitysleiriin aapeetä muiluttamassa.


    • Mitäs lappuja sitä on suuhun laitettu?

    • Setä.neuvoo

      Värejä silmät kiinni - ehkä eri asia kuin synestesia. Psykologian alalla on puhuttu mm. jälkikuvista, eikä niitäkään ole miksikään mielenvikaisuudeksi nimitetty. Auroraborealis -nimimerkki vaikuttaa vain pahantahtoiselta paskiaiselta - herjaa heittävältä valehtelijalta. Sinänsä koomista, että Aurora Borealis tarkoittaa revontulia?

      • Cutting-Edge

        Niinpä onkin. Saastutti revontuletkin tässä samalla. Bad memories. Jatkossa aina kun näemme revontulia, niin kommentoijien mieleen nousee vastenmielinen mielikuva rasistisesta AB kommentoijasta. Ei hyvä.


    • Setä.neuvoo

      Mm. muistitekniikoiden kirjoissa pidetään arvokkaana mahdollisuutta visualisoida mielensä maisemiin esim. talo, varasto, sukellusvene tai kaupunki, johon paikkamenetelmällä lajitellaan muistiinpainettavia asioita.

      Mielikuvitus lienee jossain määrin tarpeellista, tai olennaista, että voidaan ylipäätään mitään muistaa, suunnitella, ajatella? Jos oikein muistan, lasten lukemista, jopa romaanien lukemista, pidettiin joskus tärkeänä kehityksen kannalta, että syntyy kykyä visualisoida /käyttää mielikuvitustaan.

      Raamatun kuvakielto eri asia: 2. Moos 20:4. Kuvien palvomisesta kyse.

    • noitiaguruja

      Kundaliinikäärme meditoi värivalot vilkkuu . Hinduilla budhilla kaatuilee nauraa lattioilla vetää henkeä sisään niillä on hakaristit rinnoissa patsailla intiassa jne thaimaassa . Kaatuilevat Youtube thaikundaliini . Astanta ja rajajoga guruja . Okkulttismia vanhaa liittoa ja egyptiä . Siinailla katsotaan käärmeitä . Golgtalla niiltä lyötiin pää murskaksi . Taivaassa on kyllä kultaa ja timantteja Jeesuksen verellä pestyjä . Selvänäkijät mm.astral tv näkee näitä värivaloja . Babylon on vähän kuin taikalamppuja noitia taikuri coppelfieldejä faaraoita sulttaaneja shemeikkoja shaaheja tsaareja . Noitia kaikki 100% . Taikauskoa . Jeesuksen aikainen temppeli tuhottiin . Siellä on siinai arabia sulttaanit imaamit rabbit kundaliinit . Niilinvirtoja . Heikkaa suolapatsaita aavikkoa .

    • kipinätpuuttuu

      Veikkaisin orastavaa epilepsiaa tai toinen hyvä vaihtoehto on migreeni, päänjäähdytys auttaa jälkimmäiseen eli se foliohattu kannattaa ottaa välillä pois, ettei turhaa lämpöä keräänny.

    • valoista

      Sininen valo on pyhää, luomatonta valoa. punainen on jotenkin tahmeaa ja syntistä.

    • Synestesiasta

      Minun A-kirjaimeni on punainen, eikä kukaan tiedä miksi

      Suurimmalle osalle ihmisiä tämä teksti on mustia kirjaimia valkoisella pohjalla. Sitten on niitä, jotka näkevät nämä ja kaikki muut sanat väreinä.

      Kun menin ensimmäiselle luokalle, opettaja jakoi meille lukujärjestykset, joissa jokainen viikonpäivä oli merkitty omalla värillään. En enää muista, minkä väriseksi maanantai oli värjätty, mutta väärin se joka tapauksessa oli.

      Jos ”kirkasta” numeroa seuraa ”tummanpuhuva” numero, Daniel usein katkaisee jakson. Kaksi samankaltaista numeroa on helpompi kuvitella yhteen. Autisti Daniel Tammet 23.4.2012
      Selitin asiaa luokkakaverilleni, mutta hän ei tajunnut yhtään, mistä puhun. Itse taas en voinut tajuta, ettei hän nähnyt näin: maanantai, tiistai, keskiviikko, torstai ja perjantai.

      Ei ymmärtänyt äitikään kotona. Sanoi vain, että vilkasta mielikuvitusta.

      Tuona alkusyksyn päivänä 1992 aivoni nyrjähtivät, sillä ymmärsin, etteivät kaikki muut näe maailmaa samalla lailla kuin minä. Vielä pelottavampi oli ajatus, ettei ehkä kukaan ymmärtäisi. Kun ei oma äitikään uskonut.

      En puhunut asiasta vuosiin kenellekään.

      ON ARVIOITU, että muutamalla prosentilla ihmisistä aistit ovat verkottuneet ristiin siten, että sanat hohtavat päässä värillisinä. Eikä kokemus rajoitu tekstiin, vaan esimerkiksi musiikkia voi aistia väreinä ja muotoina.

      Ilmiötä kutsutaan synestesiaksi, mutta en minä sitä seitsemänvuotiaana tiennyt. Ja tuskinpa kotipaikkakunnallani Kuusamossa kenelläkään oli asiasta tuolloin vielä kovin syvällistä tietoa.

      Tutkijat ovat tienneet synestesiasta jo vuosisatoja. Ensimmäinen tieteen tuntema synesteetikko oli itävaltalainen Georg Sachs. On ironista, että hän oli itse täysin väritön mies, nimittäin albiino.

      Sachs opiskeli lääkäriksi ja julkaisi albinismia käsittelevän väitöskirjan vuonna 1812. Hän kirjoitti siinä omasta ja siskonsa albinismista. Tutkimus ei kuitenkaan jäänyt historiaan varsinaisen aiheensa takia, vaan yhden tietyn luvun takia. Siinä Sachs kuvaa ohimennen outoja väriaistimuksiaan. Hän ehkä ajatteli, että ne liittyisivät hänen oireyhtymäänsä.

      Sachs kirjoitti päässään kokemistaan numeroista, viikonpäivistä sekä musiikin sävelistä, jotka ”kuin vailla selvää muotoa” näkyvät väreissä tummaa taustaa vasten, irrallisena itse näköaistista.

      Sachsin teksti herätti kiinnostusta tiedeyhteisössä. Jo 1700-luvulla oli tavattu sokeita ihmisiä, jotka kertoivat saavansa musiikista väriaistimuksia. Sachs oli kuitenkin ensimmäinen, joka yritti kuvata kokemuksiaan tieteen kielellä, vaikka kirjoittikin itsestään.

      Eräs ranskalainen silmälääkäri arveli, että kyseessä olisi päinvastainen ilmiö kuin värisokeus, ja keksi nimen hyperchromatopsia, ”liian monen värin näkeminen”.

      1800-luvun mittaan tutkimuksiin saatiin haalittua lisää ihmisiä, jotka kertoivat aistivansa kirjaimia väreissä. Ilmiötä voitiin alkaa perata empiirisesti. Selvisi, ettei vika ole silmissä vaan päässä – jos nyt viasta voitiin puhua. Koehenkilöt eivät ilmoittaneet häiriintyvänsä värikokemuksistaan mitenkään, vaan pitivät niitä korkeintaan kummallisina.

      Vuonna 1881 ilmiölle annettiin nimi synestesia, yhteisaistimus. Siitä tunnettiin tuolloin jo useita muotoja: jotkut näkivät kirjaimia väreissä, jotkut tunsivat musiikin muotoina, eräät kertoivat jopa haistavansa numeroita.

      Perin kiintoisaa, mutta vaikeasti tutkittavissa aikana, jolloin elävien aivojen raksutusta ei vielä voitu katsella millään laitteella.

      Toisistaan tietämättömien ihmisten kuvaukset kokemuksistaan olivat kuitenkin niin samankaltaisia, että synestesia nähtiin tutkimisen arvoisena ilmiönä. Tutkijat olivat erityisen kiinnostuneita siitä, voisiko kyvystä olla hyötyä oppimisessa.

      Pian, 1900-luvun alkupuolella, psykologian tutkimuksen valtasi kuitenkin behavioristinen koulukunta. Sen edustajat olivat kyllästyneet ihmisten omien tuntemusten ja itsetarkkailun kuvauksiin. Heidän mielestään psykologian tutkimuksessa tulisi unohtaa kaikki sellainen, mitä ei voi mitata laboratoriossa. Kuten ihmisen sisäinen elämä.

      Behavioristien tavoite oli hyvä: nostaa psykologia lähemmäs luonnontieteitä luottamalla pelkästään ulkopuolisen tutkijan havaintoihin. Oli kuitenkin rajua poistaa psykologiasta kokonaan sellaiset käsitteet kuin mieli ja tajunta. Ihminen pelkistyi ärsykkeisiin reagoivaksi sätkynukeksi, joka oppii ehdollistamalla.

      Synestesian ja muiden epäselvien tajunnan ilmiöiden tutkimus alkoi uudestaan kunnolla vasta 1990-luvulla.

      KUN ALOITIN lukion 2000-luvun taitteessa, aivoni nyrjähtivät toisen kerran. Psykologian oppikirja kertoi ilmiöstä nimeltä synestesia.

      Se oli ensimmäinen kerta, kun kuulin koko asiasta.

      En ollutkaan hullu.

      Maailmassa olisi siis muitakin, jotka ymmärtäisivät näitä kummia juttujani.

      jatk.

    • Synestesiasta

      jatk.

      Sitä, miten kaikki kirjaimet ja numerot, ylipäätään kaikki teksti, näkyvät päässäni värillisenä, ikään kuin mustan tekstin jokaisen kirjaimen ja sanan päällä leijuisi piirtoheitinkalvo. Siis aivan jokaisen sanan: banaani, merihevonen, deoksiribonukleiinihappo.

      Ja jokaisen nimen: Sauli Niinistö, Donald Trump, Albert Einstein. Värit eivät liity kyseisen ihmisen luonteeseen tai muuhun mielikuvaan, vaan ne juontuvat suoraan kirjaimista. Olennaista on sanan ensimmäinen kirjain, sillä se määrittää sanan värin, vaikka näen samalla myös joka kirjaimen erikseen. Anssi ja Antti ovat siis vähän erisävyisiä nimiä.

      Eikä aistimukseni rajoitu vain sanoihin. Ajan kulku on aivan selkeä, fyysinen näkymä. Kun kello soi aamulla seitsemältä, herään keltaiseen tuntiin, josta lähden kiipeämään päivää ylöspäin, ensin punaiseen kello kahdeksaan ja sitten marjapuuronväriseen yhdeksään, kunnes Marianne-karkin paperin värisenä keskipäivänä tallataan hetki laaksossa, oikealla vihreänä näkyvän iltapäivän vuoren juurella.

      Vuosi hahmottuu päässäni värillisenä rinkulana, jossa kuukaudet erottuvat omilla paikoillaan. Näkymä kiertyy sen mukaan, mitä kuukautta eletään. Ja jos ajattelen vaikkapa vuotta 1756, pystyn tavallaan poimimaan sen fyysisesti eteeni ajan vuoristoradasta: se on keltaisella vuosisadalla, hieman silmieni vasemmalla puolella, jossain korvan edessä ohimolla.

      Työmatkalla talon nurkalla peruuttavan kuorma-auton piippaus tuntuu päässä umpinaiselta vaaleanvihreältä lasiputkelta, niin todelliselta, että sitä voisi melkein koskettaa.

      Kaikkia näitä kokemuksia on aina yhtä vaikea kuvailla ulkopuoliselle, koska niissä ei ole mitään järkeä. Ei ole mitään syytä siihen, miksi päässäni elokuu on elokuu ja Helsingin Sanomat on Helsingin Sanomat.

      Aistimukset, kuten värit, ovat jokaisella synesteetikolla aina omanlaisiaan, mutta peruskokemus on yhteinen kaikille, joilla on sama synestesian muoto, vaikkapa tämä kirjainten näkeminen väreinä. Jostain oudosta syystä A-kirjain on kuitenkin kirjainvärisynesteetikoilla usein punainen.

      Synesteettinen aistimus on yhdellä ihmisellä aina samanlainen, automaattinen ja yksinkertainen. Se on sama nyt ja kymmenen vuoden päästä. Synestesia voidaan yksinkertaisimmillaan todentaa kynällä ja paperilla, säännöllisesti testaamalla ja tuloksia vertaamalla.

      Tutkimuksissa on osoitettu, että synesteetikot pystyvät toistamaan vuotta aiemmin luettelemansa kirjainvärit sataprosenttisesti. Eräässä tutkimuksessa kontrolliryhmä, jota pyydettiin keksimään kirjaimille värit ja painamaan ne mieleensä, sai viikon päästä osumatarkkuudeksi enää alle 40 prosenttia.

      NYKYAIKAINEN synestesian tutkimus alkoi 1980-luvun alussa, kun yhdysvaltalainen homo kohtasi illalliskutsuilla miehen, joka paistoi kanaa.

      Illan isäntä ja mies kanan äärellä oli Michael Watson. Hänellä oli erittäin harvinainen synestesian muoto: hän koki hajut muotoina. Siispä kana ei ollut vielä valmista, koska ”siinä ei ollut tarpeeksi pisteitä”.

      Nuori neurologi, tohtori Richard Cytowic oli samoilla kutsuilla. Hän oli työssään kuullut synestesiasta ja päätti selvittää, mitä Watsonin päässä oikeasti tapahtuu. Tiedeyhteisössä aihetta pidettiin kuitenkin hömppänä, johon tarttumalla tutkija voisi pilata maineensa.

      Nykyisin Cytowic, 61, on George Washingtonin yliopiston neurologian professori ja yksi maailman kuuluisimmista synestesian tutkijoista. Pyydän sähköpostitse haastattelua, ja hän vastaa pian iPhonestaan, että onnistuu.

      Cytowic kuvailee viestissään, miten vaikea 1980-luvulla oli saada kollegoita vakuuttumaan synestesian tutkimisen tärkeydestä. Ei edes uskottu, että synestesia on aito ilmiö.

      ”Behaviorismin perintönä kaikkia subjektiivisia kokemuksia pidettiin tutkimuksessa tabuina. Jopa niin, että kun olin aiemmin tutkinut afasiaa, muistia ja Alzheimerin tautia, minut oli leimattu ’filosofisesti suuntautuneeksi’”, Cytowic kirjoittaa.

      Cytowic kertoo sähköpostissaan myös olevansa homo, ja se on olennaista tässä vain yhdestä syystä. Hän arvelee asian vaikuttaneen siihen, että hän uskalsi sukeltaa halveksuttuna pidetyn synestesian pariin.

      ”Kun tajusin suuntautumiseni 10-vuotiaana, olin lääkärien mukaan sairas, New Jerseyn lakien mukaan rikollinen ja kirkon mielestä moraaliton. Enkä ollut edes tehnyt mitään! Suhtauduin synestesiaan muita positiivisemmin ehkä siksi, että sekin oli monen mielestä asia, jota ei olisi saanut olla olemassa.”

      Cytowic haali synesteetikkoja tutkimuksiin, uurasti kasaan artikkeleita ja popularisoi ilmiötä kirjoissaan. 1980-luvulla tekniikkakin oli kehittynyt niin paljon, että hän pääsi ensi kertaa kurkistamaan synesteetikon pään sisälle.

      Cytowic laittoi gammakuvauslaitteeseen muun muassa kanamies Watsonin. Hän havaitsi, että tämän aivokuoren eli aivojen pinnalla olevan harmaan aineen verenkierto hidastui, kun tämä hengitti erilaisia tuoksuja.

      jatk.

    • Synestesiasta

      jatk.

      Cytowic uumoili tuolloin, että synesteettiset kokemukset eivät tapahdu korkeamman ajattelun alueella aivokuoressa, vaan ne voisivat liittyä aivojen niin sanottuun limbiseen järjestelmään. Se on kaukaa evoluutiosta periytynyt järjestelmä, joka vaikuttaa esimerkiksi ihmisen tunteiden säätelyyn.

      Watsonin tutkiminen ei todistanut lopulta mitään, mutta Cytowicin työ sai muut tutkijat innostumaan. Synestesiasta tuli vihdoin tutkimuskohde muiden joukossa.

      1990-luvulta lähtien synesteetikkoja on työnnetty pet-kuvaimiin ja magneettikuvauslaitteisiin. On esimerkiksi havaittu, että aivojen näkökeskuksen tietyt osat aktivoituvat, kun koehenkilö kuulee sanoja. Synesteettistä kokemusta ei ole kuitenkaan vieläkään riittävällä tarkkuudella voitu paikantaa aivoista.

      Cytowic kertoo nykyään uskovansa teoriaan, jonka mukaan synestesia johtuisi hermoimpulssien epätavallisesta kulusta aivokuoren ja aistialueiden välillä. Normaalisti nämä eivät kulje edestakaisin, mutta synesteetikolta ikään kuin puuttuisi jarrumekanismi välistä.

      Toinen merkittävä synestesian tutkija, yhdysvaltalainen Vilayanur Ramachandran, puolestaan suosii teoriaa, jossa aivoihin jäisi lapsuudessa ylimääräisiä hermokytköksiä, jotka aiheuttavat näkökeskuksen poikkeuksellista aktivoitumista.

      SYNESTESIA NÄYTTÄISI nykytutkimuksen valossa olevan perinnöllistä. Tutkijat olettavat, että ilmiö voitaisiin paikantaa yksittäiseen pistemutaatioon eli yhden emäsparin vaihdokseen dna:ssa.

      Synestesiageeniä ei ole kuitenkaan ainakaan vielä löydetty. Synesteetikkojen perimän muutoksia on sen sijaan jäljitetty toiseen kromosomiin. Kiinnostavaa on, että tämän kromosomin geenit vaikuttavat myös muun muassa autismin syntyyn.

      Moni autisti onkin myös synesteetikko. Kuuluisin heistä lienee englantilainen poikkeuslahjakkuus ja muistinero Daniel Tammet, joka on kertonut näkevänsä laskutoimitukset päässään synesteettisinä maisemina. Hän pystyy ratkomaan mielessään käsittämättömän vaikeita laskuja ja osaa luetella yli 22000 piin desimaalia. Kuukausiliite haastatteli Daniel Tammetia vuonna 2012.

      Richard Cytowicin mukaan ihmisistä hieman yli neljä prosenttia kantaa synestesiageeniä, mutta vain prosentilla ihmisistä tämä geeni todella laukaisee synestesian. Suomessakin pitäisi siis olla noin 50 000 synesteetikkoa.

      Moni ei kuitenkaan ajattele olevansa erilainen, koska synestesia kehittyy varhain lapsuudessa ja tuntuu sen kokijalle täysin normaalilta. Siitä on myös usein vaikea puhua leimautumatta erikoisuudentavoittelijaksi.

      Tutkimuskirjallisuudessa erilaisia synestesioita on luokiteltu nykyisin jopa noin 60, mutta eri muotojen rajat ovat häilyviä. Yleisintä on viikonpäivien ja kirjainmerkkien näkeminen väreissä. Musiikin kokeminen väreinä ja muotoina on jo hieman harvinaisempaa.

      On erittäin harvinaista, että synestesia yhdistäisi kaikki viisi aistia. Sellaisia tapauksia on historiaan kirjattu tasan yksi: neuvostoliittolainen muistinero Solomon Šereševski. Hän kertoi saavansa musiikista sekä näkö-, tunto-, maku- että hajuaistimuksia. Neuropsykologi Aleksandr Lurija kirjasi Šereševskin kokemuksia ylös 1920-luvulla.

      Synestesia vaikuttaisi olevan keskivertoa yleisempää muusikoilla ja muilla taiteilijoilla, yleensäkin luovan alan ihmisillä. Esimerkiksi säveltäjä Jean Sibelius oli todennäköisesti synesteetikko: hän kertoi lapsena yhdistelleensä räsymaton värikuvioita pianon ääniin ja C-duuri kuulosti hänelle punaiselta.

      Myös purppurasoinnuistaan intoillut muusikko Jimi Hendrix on usein mainittu synesteetikoksi, mutta hän käytti myös lsd:tä. Se aiheuttaa synesteettisiä kokemuksia.

      Yhtä kaikki, synestesia näyttää olevan yleisempää kuin on luultu. Nykytiedon mukaan synesteetikkoja olisi 1–4 ihmistä sadasta. Jokaisessa työmatkabussissa saattaa siis olla joku, joka aistii moottorin hurinat ja ovimekanismin suhinat väreinä tai muotoina päässään. Tai saa varpaisiinsa sinisiä kolmioita edessä istuvan parfyymista.

      Sen verran harvinainen synestesia silti on, ettei sitä ole tutkittu Suomessa oikeastaan lainkaan. Pienessä maassa on vaikea löytää tarpeeksi koehenkilöitä, eikä meillä ole ollut ketään cytowicia, joka olisi lähtenyt ajamaan tutkimusta eteenpäin.

      Ei synestesia silti suomalaistieteilijöillekään vieras ilmiö ole. Helsingin yliopiston dosentti, aivotutkija Minna Huotilainen uskoo, että synestesia voisi liittyä yhdistelevään oppimiseen, lapsen tapaan yhdistellä asioita luovasti. Esimerkiksi lapsen käsitys äänistä on moniaistinen: äidin ääni on sama kuin äidin tuoksu, joka on sama kuin äidin kasvot. Ja synesteettiset metaforat ovat aikuisillekin tuttuja, puhutaanhan kylmistä ja lämpimistä väreistä, kirkkaista ja tummista äänistä, terävästä kivusta.

      Osa tutkijoista ajattelee, että kaikki olisivat lapsena synesteetikkoja: vauva-aikana lähes kaikkialta aivoista on heikkoja yhteyksiä muualle.

      jatk.

    • Synestesiasta

      jatk.

      ”Näistä yhteyksistä on tarkoitus karsiutua ’järkevä’ verkko eli sellaiset yhdistelmät, joita tarvitsemme. Jos numero 7 herättää aina ajatuksen punaisesta väristä, siitä ei ole juuri hyötyä. Näin tämän assosiaation tulisi kuolla pikkuhiljaa pois, ja niin kai suurimmalla osalla meistä tapahtuukin”, Huotilainen sanoo.

      Synesteetikoilla tämä assosiaatio ei kuitenkaan koskaan sammu.

      Tutkimuksissa on saatu viitteitä myös siitä, että esimerkiksi lapsena nähdyt värilliset magneettikirjaimet jääkaapin ovessa ja värikirjaimin koristellut leikkipalikat voisivat laukaista synestesian. Useimpien synesteetikkojen kokemat värit eivät kuitenkaan vastaa lapsuuden lelujen värejä, eivät minullakaan.

      SUOMESSA VAIN harva on julkisesti kertonut synestesiastaan. Yksi harvoista on kirjailija Tuomas Kyrö, mutta hän ei innostu puhumaan asiasta lehdessä, vaikka kertoi taannoin tv-ohjelmassa näkevänsä viikonpäivät väreissä.

      Mutta on toinenkin julkkissynesteetikko, poplaulaja Diandra Flores – tai Diandra, kuten hän itse näkee nimensä. Hän lupaa puhua aiheesta, vaikka sanookin, että synestesiasta kertominen on kiusallista. Hän ei halunnut kertoa asiasta lapsena edes kavereilleen, ja edelleenkin tuntuu, että kukaan ei ymmärrä.

      Floresin synestesia lipsahti kuitenkin julkisuuteen, kun Iltalehden toimittaja käsitti, että hänellä olisi absoluuttinen sävelkorva, kuten Jean Sibeliuksella.

      ”Minulla ei ole absoluuttista sävelkorvaa, enkä halunnut tulla verratuksi suurimpaan säveltäjään. Piti korjata, että musiikin oppimisen helppous johtuu ehkä tästä synestesiasta”, Flores kertoo puhelimessa.

      ”Sitten tästä on aina haastateltu, mutta tämä on niin vaikea aihe selittää.”

      Flores, 21, muistelee, miten lapsena hänen barbeillaan piti ehdottomasti olla nimet, jotka sopivat nuken hiusten väriin. Eikä mitään Leenaa tai Liisaa vaan vaikkapa Etydi – se oli kauniin ruskeansävyinen nimi.

      Ja kun Flores oli sairaana, hänen mielessään koko kehoon levisi vaaleanpunainen ja oranssi väri, joka tuntui kamalalta.

      ”Se tuli aina, kun olin kipeä. Velloin oikein siinä olossa. Oli ihan hirveää, kun kropassa ja päässä tuntui se väri. Siinä olossa oli rakennekin, vähän kuoppainen, kuin sosekeittoa.”

      Floresin äiti ihmetteli 8-vuotiaan tyttärensä juttuja ja ryhtyi selvittämään asiaa. Hän löysi kirjasta tietoa synestesiasta ja hoksasi, että tästä nyt varmaankin on kyse.

      Tytärtä asia ei kiinnostanut, vaan hän meni takaisin jatkamaan leikkiään. Vanhempana Flores kertoo kuitenkin oppineensa hyödyntämään aistimuksiaan. Esimerkiksi koulussa maantiedontunnilla merten ja jokien nimien muistaminen oli varsin helppoa, sillä niillä kaikilla oli värit. Tai kun matematiikassa oli vaikea tehtävä, Flores pystyi muistamaan oppikirjan esimerkkiratkaisusta kaavan oikeat värit ja laittamaan ne paikoilleen ja näin ratkaisemaan tehtävän, vaikkei edes ymmärtänyt, mitä laski.

      Floresin kokemukset täsmäävät kolmeen tunnettuun synestesian muotoon: hän näkee kirjaimet ja numerot väreinä, aistii kivun väreinä ja ennen kaikkea näkee musiikin väreinä. Viimeisimmästä on ollut hänelle viulunsoitossa hyötyä, sillä vaikeitakin kappaleita on ollut helppo oppia tekemällä niistä värikarttoja päässään.

      Flores kertoo, että värit eivät kytkeydy hänen päässään tiettyihin sointuihin tai säveliin, vaan soitinten ääneen. Musiikista muodostuu pään sisälle fyysinen, ”vesivärimäinen” maisema, johon voi oikein uppoutua, kun sulkee silmät.

      Hänelle synestesiasta on ollut myös haittaa: jotkut kappaleet tuntuvat niin väärän värisiltä ja muotoisilta, että päätä ei saa pyöritettyä tuntemuksen ympäri.

      ”Esimerkiksi Led Zeppelinin Black Dog. Pääni ei yksinkertaisesti sietänyt sitä väri-muotoyhdistelmää. Minun piti oikein istua alas ja keskittyä, että sain sen tuntemuksen pois. Ja barokkimusiikissa cembalon ääni on niin palikkamainen, inhottavan muotoinen, etten pidä siitä.”

      Kokemukset kuulostavat tutuilta. On pakko rikkoa etäisen haastattelijan rooli.

      ”Vau! Sä olet ensimmäinen tällainen, jonka kanssa olen ikinä jutellut!”

      Vertailemme: Floresille A on valkoinen, minulle punainen. Vuosi 2015 on hänen mielestään oranssimpi kuin 2016, minusta se taas on sininen.

      ”En halua järkeistää tätä enkä ajatella liikaa. Tuntuu, että jos kokemukseen oikein keskittyy ja yrittää ajatella sitä järjellä, se vaimenee taka-alalle. Yritän vain hyödyntää sitä niin paljon kuin pystyn”, Flores sanoo.

      EN TIEDÄ, onko minulle mitään hyötyä siitä, että maanantai on keltainen ja että matala syntikkabasso tuntuu mustalta kumilta. Kalenterin ja vuosien hahmottaminen tilassa on auttanut muistamaan historian tapahtumia paremmin. Ehkä.

      On vaikea verrata, kun ei muusta tiedä. Kaikki vain näyttää tältä jostain syystä, jota minä, Diandra Flores tai kukaan muukaan ei käsitä.
      Sitä paitsi synestesiassa on muotoja, jotka ovat minulle yhtä vieraita kuin minun kokemukseni jollekin ei-synesteetikolle. Esimerkiksi hajujen tuntemista muotoina tai sanojen maistamista en tajua lainkaan.

      jatk.

    • Synestesiasta

      jatk.

      Tuoreen tutkimuksen mukaan kuurot synesteetikot näkevät viittomakielen merkit väreissä, ja aikuisena sokeutuneet voivat aistia pistekirjoituksen värillisenä. Tätäkään en käsitä.

      Muutamat synesteetikot ovat kertoneet, että heidän värinsä ovat haalistuneet iän myötä. Se kuulostaa todella surulliselta.

      Toki haluaisin tietää, miksi aivoni toimivat näin – ja tavallaan en.

      Maailma on kaunis näin.
      (ylläoleva lause kirjoitettu värillisinä kirjaimina. Ps: kannattaa lukea alkuperäinen artikkeli täältä http://www.hs.fi/kuukausiliite/a1470106595218?ref=a-suositeltu niin näkee kaikki kirjaimet ja lauseet värillisinä).

      • auroraborealliseikirj

        Aloittaja ei enään värejään pohdi vaan on mennyt ajassa eteenpäin. Se oli hänelle kertaluontoinen kokemus.
        Myös skitsofreenikot näkevät näkyjä.

        Kysynkin sinulta mitä luulet ovatko he jumalan silmissä vähempiarvoisia kuin sinä?

        Siis ovatko oikeasti?

        Onneksi et sinä taikka diandra ole niin värien vietävissä ettei normielämä onnistu.

        Mielenterveyshoitajana tiedän kuintenkin monia skitsofreeneja jotka myöskin -näyistään ja äänistään huolimatta-voivat elää normielämää, ja diagnoosi ei näy ulospäin.

        Ihminen joka on normaali...hänelle voi todella olla hankala selittää outoja näkyjä.

        Ihan kuin kirjoituksessasi luki: he leimaantuvat erikoisuudentavoittelijoiksi tai muuten ovat vaikeita ymmärtää.


      • oletpihalla
        auroraborealliseikirj kirjoitti:

        Aloittaja ei enään värejään pohdi vaan on mennyt ajassa eteenpäin. Se oli hänelle kertaluontoinen kokemus.
        Myös skitsofreenikot näkevät näkyjä.

        Kysynkin sinulta mitä luulet ovatko he jumalan silmissä vähempiarvoisia kuin sinä?

        Siis ovatko oikeasti?

        Onneksi et sinä taikka diandra ole niin värien vietävissä ettei normielämä onnistu.

        Mielenterveyshoitajana tiedän kuintenkin monia skitsofreeneja jotka myöskin -näyistään ja äänistään huolimatta-voivat elää normielämää, ja diagnoosi ei näy ulospäin.

        Ihminen joka on normaali...hänelle voi todella olla hankala selittää outoja näkyjä.

        Ihan kuin kirjoituksessasi luki: he leimaantuvat erikoisuudentavoittelijoiksi tai muuten ovat vaikeita ymmärtää.

        Eli Tuomas Kyrö ja Diandra Floreskin on mielestäsi psykoosissa?


    • Setä.neuvoo

      Unohtui aiemmin vastata aloitusviestin väriaiheeseen. Ensimmäinen tulkinta, jota tuli mieleen (tämä nyt kuulostaa vähän tylsältä /yksinkertaiselta niin kuin Danielin kirjassa jotkut selitykset, mutta):

      - punainen viittaa Aatamin nimeen, ensimmäiseen ihmiseen: maasta luotu (1. Kor 15)
      - viinin tai veren punainen Jeesukseen: toinen ihminen Herra taivaasta, hengellinen
      - valkoinen viittaa pyhyyteen (esim. morsian Ilm 19)
      - sininen taivaaseen (tempaus, ylösnousemus...)
      - lila tai violetti kuninkuuteen: uskovat Ilmestyskirjassa tehty kuningaskunnaksi?

      Oliko laulun sanoituksissa jotain tuollaisen tarinan kaltaista?

    • eipidäkaikkeatuomita

      Näkyy täällä olevan erilaisia mielipiteitä värien näkemisestä (Jumalallisia värejä!). Joku (mielenterveyshoitaja) meinaa, että olen psykoosissa, kun näen värejä . Se on kyllä hoitajan sanomana aikamoista puppua. Olen nähnyt läheisen ihmisen psykoosissa ja tiedän tilan. Itse en varmasti ole ollut, kun olen saanut väri-ilmestyksen ja aivan varmasti on Pyhän Hengen työtä. Sanokoot "doctoritkin" ihan mitä haluaa asiasta. Se on Jumalallinen ilmestys ja niistä mainitaan "väreinä" myös vanhassa testamentissa. Mm safiirinsininen, jonka olen nähnyt mainitaan 2. Ms 24:10 ja Hes 1:26 . Aikamoisia "profeettoja" täällä näyttää olevan asiasta puhumassa. Jumalalla on niin monta tapaa ilmestyä ihmisille. Näen myös unia ja toisinaan ovat hyvinkin merkityksellisiä. Herra on ilmestynyt voimallisesti eräässä unessa yli 30 v sitten ja uni piti täysin paikkansa. Oli minulle voimaksi ja lohdutukseksi, en ollut silloin vielä elävässä uskossa.

    • Anonyymi

      näin tänään yöllä oranssin valon joka valahti taivaalla yhden aikaan yöllä. se tuli maasta taivaaseen keskeltä metsää. olin itse veneellä ajelemassa ja yhtäkkiä näin sen. se tuli noin 11 kertaa samanlaisena. osaako kukaan sanoa mikä se voisi olla?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      110
      1917
    2. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      9
      1569
    3. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      13
      1519
    4. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      81
      1487
    5. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      151
      1425
    6. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      107
      1370
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      23
      1317
    8. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      648
      1239
    9. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      16
      1157
    10. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      1118
    Aihe