Surujen ote suomalaisuuteen ylivoimainen

Juurtunut

Missään maassa enemmistössä ei löydy niin suurta kateellisuutta 5% kielivähemmistölle kuin Suomessa. Tämä osoittaa, että vähemmistö on juurtunut Suomeen paremmin kuin enemmistö. Toisin sanoen surut osaavat elää Suomessa paremmin kuin fennot.

113

150

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • agv

      Eivät osaa heille vain on luotu etuoikeuksia

      • Elämänoikeus

        Jos saavuttaa etuoikeuksia niin se on todellista elämän osaamista. Fennot eivät osaa elää.


      • Nyt pyytäisin taas kerran mainitsemaan edes yhden sellaisen oikeuden joka minulla muka on mutta sinulla ei ole.

        Jos jatkuvasti valittaa muiden etuoikeuksista pitäisi pystyä mainitsemaan edes yksi sellainen. Minkä niistä väitetyistä "etuoikeuksistani" kaikkein mieluiten haluaisit?


      • PalleKiintiöIdiootti

        "Nyt pyytäisin taas kerran mainitsemaan edes yhden sellaisen oikeuden joka minulla muka on mutta sinulla ei ole.
        "

        Lisää kiintiöitä sweduille.


      • PalleKiintiöIdiootti kirjoitti:

        "Nyt pyytäisin taas kerran mainitsemaan edes yhden sellaisen oikeuden joka minulla muka on mutta sinulla ei ole.
        "

        Lisää kiintiöitä sweduille.

        "Lisää kiintiöitä sweduille. "

        Swenssoneilla on jo kiintiöitä ihan reilusti.

        Mutta koska ovat aika heikkolahjaisia, niin toki niitä pitää saada lisää.


      • huomaatsitten
        Ankdam kirjoitti:

        Nyt pyytäisin taas kerran mainitsemaan edes yhden sellaisen oikeuden joka minulla muka on mutta sinulla ei ole.

        Jos jatkuvasti valittaa muiden etuoikeuksista pitäisi pystyä mainitsemaan edes yksi sellainen. Minkä niistä väitetyistä "etuoikeuksistani" kaikkein mieluiten haluaisit?

        Kuule ankdam!

        Huomaat kenties, mitä ne etuoikeudet suomalaisessa YHTEISKUNNASSA on sinä päivänä, kun niitä ei enää ole.

        Siis sinä päivänä, kun Suomen kielipolitiikka on muutettu samanlaiseksi kuin esim. Ahvenanmaalla tai Ruotsissa, huomaat, millaiseksi tilanne pikkuhiljaa muuttuu. Kun pieni vähemmistö huolehtii itse itsestään (kuten kaikki muutkin maailman vähemmistöt ja ylipäätään kaikki maailman kieliryhmät) huomaat, mitä me tarkoitamme.


      • huomaatsitten kirjoitti:

        Kuule ankdam!

        Huomaat kenties, mitä ne etuoikeudet suomalaisessa YHTEISKUNNASSA on sinä päivänä, kun niitä ei enää ole.

        Siis sinä päivänä, kun Suomen kielipolitiikka on muutettu samanlaiseksi kuin esim. Ahvenanmaalla tai Ruotsissa, huomaat, millaiseksi tilanne pikkuhiljaa muuttuu. Kun pieni vähemmistö huolehtii itse itsestään (kuten kaikki muutkin maailman vähemmistöt ja ylipäätään kaikki maailman kieliryhmät) huomaat, mitä me tarkoitamme.

        Mainitse nyt edes yksi niistä kauheuksista jotka minua kohtaisi!

        Tarkoittaisiko se esimerkiksi ettei kenenkään suomenkielisen koskaan enää tarvitsisi osata tai puhua ruotsia? Jos, niin oletan ettei minunkaan sitten enää tarvitse puhua suomea (ellen halua).

        Töissäkin minulla varmaan olisi oikeus puhua pelkkää ruotsia koska Suomen oikeuskärjestelmä tuskin voisi kohdella meitä eri tavalla.

        Vai tarkoitatko että teille suomenkielisille myönnettäisiin ETUoikeus aina käyttää äidinkieltänne ja määräisi meille suruille velvollisuuden osata suomea ja käyttää sitä aina teidän kanssanne?

        Kerro nyt ihmeessä millainen se minun helvettini ja sinun Shang-ri-lasi tulisi olemaan. Minun on niin kovin vaikea sitä mielessäni kuvitella kun en ole koskaan kokenut mitään kielitaito-ongelmia.
        Kaikissa tähänastisissa työpaikoissani on aina vaadittu molempien kotimaisten kielten osaamista mutta olishan se hauska pistää läskiksi ja ryhtyä puhumaan pelkkää ruotsia, edes yhden päivän! :-D


      • huomaatsitten
        Ankdam kirjoitti:

        Mainitse nyt edes yksi niistä kauheuksista jotka minua kohtaisi!

        Tarkoittaisiko se esimerkiksi ettei kenenkään suomenkielisen koskaan enää tarvitsisi osata tai puhua ruotsia? Jos, niin oletan ettei minunkaan sitten enää tarvitse puhua suomea (ellen halua).

        Töissäkin minulla varmaan olisi oikeus puhua pelkkää ruotsia koska Suomen oikeuskärjestelmä tuskin voisi kohdella meitä eri tavalla.

        Vai tarkoitatko että teille suomenkielisille myönnettäisiin ETUoikeus aina käyttää äidinkieltänne ja määräisi meille suruille velvollisuuden osata suomea ja käyttää sitä aina teidän kanssanne?

        Kerro nyt ihmeessä millainen se minun helvettini ja sinun Shang-ri-lasi tulisi olemaan. Minun on niin kovin vaikea sitä mielessäni kuvitella kun en ole koskaan kokenut mitään kielitaito-ongelmia.
        Kaikissa tähänastisissa työpaikoissani on aina vaadittu molempien kotimaisten kielten osaamista mutta olishan se hauska pistää läskiksi ja ryhtyä puhumaan pelkkää ruotsia, edes yhden päivän! :-D

        MITÄ IHMETTÄ!!!!!

        Siis Ankdam, tämä on kuvauksesi siitä SINUN olettamastasi tilanteeseta sitten, kun kielenvaihtajien jälkeläiset (ruotsinkieliset Suomessa) "joutuvat" huolehti8maan ITSE ITSESTÄÄN ja maksamaan itse itsensä - kuten KAIKKI muut maailman kieliryhmät!


        Enhän minä ole väittänyt, että se olisi mitään "kauheutta" tai "HELVETTIÄ"??? Sinähän vain paljastit OMAT ajatuksesi siitä, mitä OIKEUDENMUKAINEN kielipolitiikka Suomessa tarkoittaisi!

        Kun Suomen kielipolitiikka on samanlainen kuin esim. Ruotsissa (huom. myös kielitilanne! Ruotsissa lähes 10 % edelleen suomenkielisiä, Suomessa alle 5 % ruotsinkielisiä!) se on silloin teidän oma asianne, mitä omalla elämällänne teette! Se riippuu ihmisestä, onko hänen elämänsä "helvettiä" tai "kauheutta"!

        "Minun on niin kovin vaikea sitä mielessäni kuvitella kun en ole koskaan kokenut mitään kielitaito-ongelmia. "

        Mitä ihmeen "kielitaito-ongelmia"? Minä puhun sujuvaa ruotsia, mutten koe olevani juuri sen vuoksi erityisen kielitaitoinen, vaan mieluumminkin niiden 7 muunkin osaamani kielen vuoksi. Mitä tulee kielitaioon ja kielitaitovaatimuksiin siinä tulevaisuuden OIKEUDENMUKAISUUDEN Suomessa, näet sen tilanteen nykyisestä Ruotsista ja suomen kielen taidon vaatimuksista siellä. Tai vaikkaa nykyisestä Ahvenanmaasta. Sieltä voi peilata sitä kielitilannetta. Jos sinun mielestäsi se tilanne on "kauheutta" tai "helvettiä", se on sinun mielipiteesi!


      • huomaatsitten kirjoitti:

        MITÄ IHMETTÄ!!!!!

        Siis Ankdam, tämä on kuvauksesi siitä SINUN olettamastasi tilanteeseta sitten, kun kielenvaihtajien jälkeläiset (ruotsinkieliset Suomessa) "joutuvat" huolehti8maan ITSE ITSESTÄÄN ja maksamaan itse itsensä - kuten KAIKKI muut maailman kieliryhmät!


        Enhän minä ole väittänyt, että se olisi mitään "kauheutta" tai "HELVETTIÄ"??? Sinähän vain paljastit OMAT ajatuksesi siitä, mitä OIKEUDENMUKAINEN kielipolitiikka Suomessa tarkoittaisi!

        Kun Suomen kielipolitiikka on samanlainen kuin esim. Ruotsissa (huom. myös kielitilanne! Ruotsissa lähes 10 % edelleen suomenkielisiä, Suomessa alle 5 % ruotsinkielisiä!) se on silloin teidän oma asianne, mitä omalla elämällänne teette! Se riippuu ihmisestä, onko hänen elämänsä "helvettiä" tai "kauheutta"!

        "Minun on niin kovin vaikea sitä mielessäni kuvitella kun en ole koskaan kokenut mitään kielitaito-ongelmia. "

        Mitä ihmeen "kielitaito-ongelmia"? Minä puhun sujuvaa ruotsia, mutten koe olevani juuri sen vuoksi erityisen kielitaitoinen, vaan mieluumminkin niiden 7 muunkin osaamani kielen vuoksi. Mitä tulee kielitaioon ja kielitaitovaatimuksiin siinä tulevaisuuden OIKEUDENMUKAISUUDEN Suomessa, näet sen tilanteen nykyisestä Ruotsista ja suomen kielen taidon vaatimuksista siellä. Tai vaikkaa nykyisestä Ahvenanmaasta. Sieltä voi peilata sitä kielitilannetta. Jos sinun mielestäsi se tilanne on "kauheutta" tai "helvettiä", se on sinun mielipiteesi!

        Ei kai missään länsimaissa sellaista vähemmistöä ole olemassakaan joka "huolehisi itse itsestään" kyllä minä vain väitän että määrätyissä asioissa se on aina yhteiskunta joka huolehtii jäsenistään, tavalla tai toisella. Se joka kerää verot se huolehtii myös peruspalveluista ja kohtelee kansalaisia yhdenveroisesti.

        Ruotsissakin yhteiskunta huolehtii ruotsinsuomalaisista ja heidän yhteiskunnallisista tarpeistaan - suomeksi!! - , eivät hekään ole pelkästään oman onnensa nojassa.

        http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=185&artikel=6050168


      • huomaatsitten
        Ankdam kirjoitti:

        Ei kai missään länsimaissa sellaista vähemmistöä ole olemassakaan joka "huolehisi itse itsestään" kyllä minä vain väitän että määrätyissä asioissa se on aina yhteiskunta joka huolehtii jäsenistään, tavalla tai toisella. Se joka kerää verot se huolehtii myös peruspalveluista ja kohtelee kansalaisia yhdenveroisesti.

        Ruotsissakin yhteiskunta huolehtii ruotsinsuomalaisista ja heidän yhteiskunnallisista tarpeistaan - suomeksi!! - , eivät hekään ole pelkästään oman onnensa nojassa.

        http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=185&artikel=6050168

        Luuletko sinä hyvä rakas ihminen, että näistä suomenkielisistä palveluista huolehtisivat RUOTSALAISET? Huhhuh! kKyllä ne ovat SUOMENKIELISET itse, jotka siellä palvelevat toisiaan! Yhteiskunnan tehtävä on antaa tähän vain mahdollisuus, mitä Ruotsi ei ikinä ole antanut!


      • kouluilleloppuedelleen
        huomaatsitten kirjoitti:

        Luuletko sinä hyvä rakas ihminen, että näistä suomenkielisistä palveluista huolehtisivat RUOTSALAISET? Huhhuh! kKyllä ne ovat SUOMENKIELISET itse, jotka siellä palvelevat toisiaan! Yhteiskunnan tehtävä on antaa tähän vain mahdollisuus, mitä Ruotsi ei ikinä ole antanut!

        Muuten silloinkin, kun suomalaiset alkoivat vastikäään perustaa Ruotsissa kouluja, ne alkoivat menestyä niin hyvin (suomalaisia kun olivat), että valtaväestö tuli "yllättäen" kateelliseksi ja koulut suljettiin vedoten "resurssien ja rahan puutteeseen". Ruotsissa suomalaiset sanovat, että todellinen syy oli kateus siitä, miten hyvin nämä koulut pärjäsivät.


      • huomaatsitten kirjoitti:

        Luuletko sinä hyvä rakas ihminen, että näistä suomenkielisistä palveluista huolehtisivat RUOTSALAISET? Huhhuh! kKyllä ne ovat SUOMENKIELISET itse, jotka siellä palvelevat toisiaan! Yhteiskunnan tehtävä on antaa tähän vain mahdollisuus, mitä Ruotsi ei ikinä ole antanut!

        Mitä sinä nyt sekoilet? Ruotsissa suomenkielisten palveluista huolehtii kielitaitoiset ruotsalaiset, ja voihan joukossa toki olla suomalaisiakin mutta kuitenkin aivan kuten Suomessakin kielitaitoiset suomalaiset huoletivat ruotsinkielisten palveluista.

        Yhteiskunta ne palvelut tarjoaa, ei niitä ruosut itse järjestä, aivan kuten meilläkin!


      • huomaatsitten
        Ankdam kirjoitti:

        Mitä sinä nyt sekoilet? Ruotsissa suomenkielisten palveluista huolehtii kielitaitoiset ruotsalaiset, ja voihan joukossa toki olla suomalaisiakin mutta kuitenkin aivan kuten Suomessakin kielitaitoiset suomalaiset huoletivat ruotsinkielisten palveluista.

        Yhteiskunta ne palvelut tarjoaa, ei niitä ruosut itse järjestä, aivan kuten meilläkin!

        HAH! Ahaa, että Ruotsin tilanne on siis hyvä? Miksi ei kelpaa siis sinulle juuri Ruotsin malli? Toki tulevaisuuden oikeudenmukaisessa Suomessa enemmistöltään ruotsinkielisissä kunnissa (vain muutama) suomalaiset opiskelevat varmaan ruotsia, vain heille siitä kun on hyötyä selkeästi. Aivan niin kuin Ruotsissakin enemmistöltään suomenkielisissä kunnissa ehkä joku ruotsinkielinen jopa voi opiskellakin suomea. Tällaiset tapaukset ovat kyllä harvassa, hyvin harva ruotsinkielinen Ruotsissa kuule opiskelee suomen kielen, jottra voisi "palvella" suomenkielisiä. Olet kyllä aikamoisen pihalla naapurimaasikin oikeasta tilanteesta. Niin sen tuhosta (massamaahanmuutto, jolle ei enää edes pysty mitään tekemään, vaan Ruotsi on jo täysin tuhoutunut maa) kuin suomenkielisten asemastakin siellä.

        Ruotsissa suomenkielisten palveluista huolehtivat suomenkieliset itse. Ja luonnollisesti ehkä joku muutama harva ruotsinkielinenkin, joka on sattunut olemaan ennakkoluuloton ja opiskellutkin suomen kielen. Tällaiset ruotsinkieliset, jotka eivät ole täynnä vihaa suomalaisuutta vastaan propagandan johdosta, ovat oikeasti harvassa. Yhteiskunnan tehtävä on edelleenkin huolehtia mahdollisuuden antamisesta jokaisen omalla kielellä toimimiseen.


      • huomaatsitten kirjoitti:

        HAH! Ahaa, että Ruotsin tilanne on siis hyvä? Miksi ei kelpaa siis sinulle juuri Ruotsin malli? Toki tulevaisuuden oikeudenmukaisessa Suomessa enemmistöltään ruotsinkielisissä kunnissa (vain muutama) suomalaiset opiskelevat varmaan ruotsia, vain heille siitä kun on hyötyä selkeästi. Aivan niin kuin Ruotsissakin enemmistöltään suomenkielisissä kunnissa ehkä joku ruotsinkielinen jopa voi opiskellakin suomea. Tällaiset tapaukset ovat kyllä harvassa, hyvin harva ruotsinkielinen Ruotsissa kuule opiskelee suomen kielen, jottra voisi "palvella" suomenkielisiä. Olet kyllä aikamoisen pihalla naapurimaasikin oikeasta tilanteesta. Niin sen tuhosta (massamaahanmuutto, jolle ei enää edes pysty mitään tekemään, vaan Ruotsi on jo täysin tuhoutunut maa) kuin suomenkielisten asemastakin siellä.

        Ruotsissa suomenkielisten palveluista huolehtivat suomenkieliset itse. Ja luonnollisesti ehkä joku muutama harva ruotsinkielinenkin, joka on sattunut olemaan ennakkoluuloton ja opiskellutkin suomen kielen. Tällaiset ruotsinkieliset, jotka eivät ole täynnä vihaa suomalaisuutta vastaan propagandan johdosta, ovat oikeasti harvassa. Yhteiskunnan tehtävä on edelleenkin huolehtia mahdollisuuden antamisesta jokaisen omalla kielellä toimimiseen.

        Olenko minä muka kehunut Ruotsin systeemiä?
        Ei Suomeen voida tuoda mitään "Ruotsin mallia", Suomi ja Ruotsi ei ole vertailukelpoiset. Suomessa on kaksi, tasa-arvoista, yhdenvertaista virallista kieltä, Ruotsissa on vain yksi virallinen kieli ja 5 vähemmistökieltä.

        Ruotsalaisia ne ovat monet suomenkieliset siellä Ruotsissakin, sopii käyttää oikeita termejä! Aivan kuten ruotsinkielisetkin Suomessa ovat suomalaisia.
        Palvelut järjestää yhteiskunta, kielitaito ratkaisee!


      • huomaatsitten
        Ankdam kirjoitti:

        Olenko minä muka kehunut Ruotsin systeemiä?
        Ei Suomeen voida tuoda mitään "Ruotsin mallia", Suomi ja Ruotsi ei ole vertailukelpoiset. Suomessa on kaksi, tasa-arvoista, yhdenvertaista virallista kieltä, Ruotsissa on vain yksi virallinen kieli ja 5 vähemmistökieltä.

        Ruotsalaisia ne ovat monet suomenkieliset siellä Ruotsissakin, sopii käyttää oikeita termejä! Aivan kuten ruotsinkielisetkin Suomessa ovat suomalaisia.
        Palvelut järjestää yhteiskunta, kielitaito ratkaisee!

        Suomessa on kaksi, tasa-arvoista, yhdenvertaista virallista kieltä, Ruotsissa on vain yksi virallinen kieli ja 5 vähemmistökieltä. "
        '

        "Tasa-arvoista virallista kieltä?! Sairasta! Tällainen ajatusmaailma, jossa yrität laittaa alle 5 % kieliryhmän täysin yli 90% kieliryhmän rinnalle "tasa-arvoisena" on nimenomaan johtanutkin siihen ERIARVOISUUTEEN. Eikö sinua yhtään hävetä tuollainen ihmisten eriarvoistaminen? Saamen- tai suomenkielinen ei TODELLAKAAN ole samalla viivalla sinulle ruotsinkielisen kanssa!

        Ja EI, suomenkieliset Ruotsissa EIVÄT tunne itseään ruotsalaisiksi. Minua ainakin Ruotsissa ÄRSYTTÄÄ ja loukkaannun, jos joku luulee ja kuvittelee minua ruotsalaiseksi. Haluan aina osoittaa olevani suomalainen - myös niin, että puhun usein Ruotsissa ernglantia, vaikka ruotsia osaankin. EN halua tulla sekoitetuksi ruotsalaisiin mitenkään, enkä halua, että minua edes LUULLAAN ruotsalaiseksi.

        Suomessa EI ole "2 tasavertaista virallista kieltä", vaan Suomen lait on nimenomaan muutettava samanlaisiksi kuin Ruotsissa - siis yksi virallinen kieli ja useampia vähemmistökieliä, ruotsi yksi niiden joukossa. Väärin perustein laaditut lait eivät ole ikuisia.


        "Palvelut järjestää yhteiskunta, kielitaito ratkaisee!"

        Pyh, kielitilanne on ratkaistava, jos aiotaan yhteiskunnassa kunnioittaa jokaisen ihmisarvoa! Alueilla, joissa puhutaan enemmistönä ruotsin kieltä, on ruotsinkielisillä itse oikeus palvella toisiaan ruotsin kielellä. Ja kenties niiden suomenkielisten, jotka tällaisilla alueilla itse omaehtoisesti juuri nyt ruotsin kieltä sitten haluavat opiskella tarpeeseen! Aivan kuten vastaavasti Ruotsissa alueilla, joilla puhutaan enemmistönä suomea!


      • huomaatsitten kirjoitti:

        Suomessa on kaksi, tasa-arvoista, yhdenvertaista virallista kieltä, Ruotsissa on vain yksi virallinen kieli ja 5 vähemmistökieltä. "
        '

        "Tasa-arvoista virallista kieltä?! Sairasta! Tällainen ajatusmaailma, jossa yrität laittaa alle 5 % kieliryhmän täysin yli 90% kieliryhmän rinnalle "tasa-arvoisena" on nimenomaan johtanutkin siihen ERIARVOISUUTEEN. Eikö sinua yhtään hävetä tuollainen ihmisten eriarvoistaminen? Saamen- tai suomenkielinen ei TODELLAKAAN ole samalla viivalla sinulle ruotsinkielisen kanssa!

        Ja EI, suomenkieliset Ruotsissa EIVÄT tunne itseään ruotsalaisiksi. Minua ainakin Ruotsissa ÄRSYTTÄÄ ja loukkaannun, jos joku luulee ja kuvittelee minua ruotsalaiseksi. Haluan aina osoittaa olevani suomalainen - myös niin, että puhun usein Ruotsissa ernglantia, vaikka ruotsia osaankin. EN halua tulla sekoitetuksi ruotsalaisiin mitenkään, enkä halua, että minua edes LUULLAAN ruotsalaiseksi.

        Suomessa EI ole "2 tasavertaista virallista kieltä", vaan Suomen lait on nimenomaan muutettava samanlaisiksi kuin Ruotsissa - siis yksi virallinen kieli ja useampia vähemmistökieliä, ruotsi yksi niiden joukossa. Väärin perustein laaditut lait eivät ole ikuisia.


        "Palvelut järjestää yhteiskunta, kielitaito ratkaisee!"

        Pyh, kielitilanne on ratkaistava, jos aiotaan yhteiskunnassa kunnioittaa jokaisen ihmisarvoa! Alueilla, joissa puhutaan enemmistönä ruotsin kieltä, on ruotsinkielisillä itse oikeus palvella toisiaan ruotsin kielellä. Ja kenties niiden suomenkielisten, jotka tällaisilla alueilla itse omaehtoisesti juuri nyt ruotsin kieltä sitten haluavat opiskella tarpeeseen! Aivan kuten vastaavasti Ruotsissa alueilla, joilla puhutaan enemmistönä suomea!

        "Eikö sinua yhtään hävetä tuollainen ihmisten eriarvoistaminen? "

        Ei hävetä. Sinun tässä pitäisi hävetä. Ihmisen arvo ei ole hänen edustamansa ryhmän koosta kiinni.
        Molemmat Suomen kansalliskielet sekä niiden puhujat ovat lain edessä yhdenvertaisia.
        Suomi ei ole enemmistödiktatuuri!


      • huomaatsitten
        Ankdam kirjoitti:

        "Eikö sinua yhtään hävetä tuollainen ihmisten eriarvoistaminen? "

        Ei hävetä. Sinun tässä pitäisi hävetä. Ihmisen arvo ei ole hänen edustamansa ryhmän koosta kiinni.
        Molemmat Suomen kansalliskielet sekä niiden puhujat ovat lain edessä yhdenvertaisia.
        Suomi ei ole enemmistödiktatuuri!

        Edelleenkin, tämä juuri on johtanut siihen ihmisten eriarvoistamiseen, että näin erikokoiset kieliryhmät ovat "lain edessä yhdenvertaisia". Kun asian pitäisi olla niin, että ruotsinkielisillä EI ole oikeutta puuttua suomenkielisten asioihin mitenkään ja vaatia heiltä MITÄÄN. Tämä on johtanut niihin etuoikeuksiin, joista täälläkin puhutaan: raha valuu suhteessa enemmän ruotsinkielisille alueille, turhaan käännöstyöhön jne., korkeakoulutukseen pääsee suhteessa helpommin ruotsin kielellä, samoin valtion virkoihin jne.

        Se, että eri kieliryhmät ovat lain edessä yhdenvertaisia, tarkoittaa juuri sitä, että sinulla on oikeus saada esim. palvelua TOISELTA ruotsinkielisiltä ruotsiksi, niillä alueilla, joilla ruotsin kieltä puhutaan enemmistönä. Ymmärrätkö? EI siis alueilla, joilla puhutaan SUOMEN KIELTÄ enemmistönä, sillä SINUN ON KUNNIOITETTAVA SUOMENKIELISEN ÄIDINKIELTÄ JA IHMISARVOA. Ymmärrätkö?


      • huomaatsitten
        Ankdam kirjoitti:

        "Eikö sinua yhtään hävetä tuollainen ihmisten eriarvoistaminen? "

        Ei hävetä. Sinun tässä pitäisi hävetä. Ihmisen arvo ei ole hänen edustamansa ryhmän koosta kiinni.
        Molemmat Suomen kansalliskielet sekä niiden puhujat ovat lain edessä yhdenvertaisia.
        Suomi ei ole enemmistödiktatuuri!

        Suomi ei ole enemmistödiktatuuri!"

        Onko siis logiikallasi Ruotsi tällainen "enemmistödiktatuuri"?

        Jos enemmistö on kerran suomenkielinen Suomessa, silloin se ON niin ja sinun on ymmärrettävä, että suomenkielisillä on valtaa tasan sen n. 92% verran, joka on suomenkielisten määrä! Ja ruotsinkielisillä Suomessa on oltava valtaa tasan sen alle 5 % verran, koska tämä kuvastaa silloin OIKEAA kielitilannetta Suomessa! Jokaisen ihmisarvon ja ÄÄNEN yhteiskunnassa on oltava YHTÄ arvokas! Se on vaan voi voi, että sinun tulee kunnioittaa suomenkielisten äidinkieltä ja ihmisarvoa! Ja silloin sinun on hyväksyttävä se, että Suomessa enemmistö ON suomenkielisiä!


      • huomaatsitten kirjoitti:

        Edelleenkin, tämä juuri on johtanut siihen ihmisten eriarvoistamiseen, että näin erikokoiset kieliryhmät ovat "lain edessä yhdenvertaisia". Kun asian pitäisi olla niin, että ruotsinkielisillä EI ole oikeutta puuttua suomenkielisten asioihin mitenkään ja vaatia heiltä MITÄÄN. Tämä on johtanut niihin etuoikeuksiin, joista täälläkin puhutaan: raha valuu suhteessa enemmän ruotsinkielisille alueille, turhaan käännöstyöhön jne., korkeakoulutukseen pääsee suhteessa helpommin ruotsin kielellä, samoin valtion virkoihin jne.

        Se, että eri kieliryhmät ovat lain edessä yhdenvertaisia, tarkoittaa juuri sitä, että sinulla on oikeus saada esim. palvelua TOISELTA ruotsinkielisiltä ruotsiksi, niillä alueilla, joilla ruotsin kieltä puhutaan enemmistönä. Ymmärrätkö? EI siis alueilla, joilla puhutaan SUOMEN KIELTÄ enemmistönä, sillä SINUN ON KUNNIOITETTAVA SUOMENKIELISEN ÄIDINKIELTÄ JA IHMISARVOA. Ymmärrätkö?

        Minä olen täsmälleen yhtä arvokas kuin sinäkin! Sinun arvosi ei kasva siitä että kuulut enemmistöön. Sinulla on yksi ääni kuten minullakin.

        Kannattaa vähän tutustua juridikkaan eikä vaahdota tuperyyksiä täällä netissä.

        Kunnioitusta ei saa vaatimalla ja räyhäämällä, kunnioitus pitää ansaita.

        http://www.oikeusasiamies.fi/Resource.phx/eoa/oikeusasiamies/perusoikeudet.htx


      • eivoiollatottakaan
        Ankdam kirjoitti:

        Minä olen täsmälleen yhtä arvokas kuin sinäkin! Sinun arvosi ei kasva siitä että kuulut enemmistöön. Sinulla on yksi ääni kuten minullakin.

        Kannattaa vähän tutustua juridikkaan eikä vaahdota tuperyyksiä täällä netissä.

        Kunnioitusta ei saa vaatimalla ja räyhäämällä, kunnioitus pitää ansaita.

        http://www.oikeusasiamies.fi/Resource.phx/eoa/oikeusasiamies/perusoikeudet.htx

        Voiko olla noin vaikeaa ymmärtää? JOKAISEN ÄÄNI ON YHTEISKUNNASSA YHTÄ ARVOKAS! Etkö ymmärrä, mitä noin yksinkertainen asia tarkoittaa? Suomessa niitä, joiden ääni on suomenkielinen, ON enemmistö - ja se sinun on hyväksyttävä!!! En ole missään väittänyt, että minun ääneni olisi yhtään suurempi kuin sinun? Ei, se on täysin sama! Siksi sinulla ei ole oikeutta tulla suomenkieliseltä vaatimaan yhtään mitään. Enemmistöltään suomenkielisellä alueella voit olettaa saavasi palvelua suomen kielellä tai vaihtoehtoisesti vaikkapa englannin kielellä, koska sitä kieltä suurin osa palvelualalla osaa ja haluaa puhua. Taas vain renemmistöltään ruotsinkielisellä alueella voit olettaa saavasi palvelua ruotsiksi.


    • katsoniinnäet

      Ei ole millään teoilla saavutettu etuoikeuksia vaan valituksella, "voi meitä raukkoja ollaan vähemmistö antakaa kaikki meille heti nyt, kun ei meistä ole mihinkään ilman etuja sitten jos ei, niin alkaa uhriutuminen julkisesti ja uhkailu kulisseissa. Voi kunpa vaan tietäisitte mitä tapahtuu aina kun vaan tuntuu siltä että nyt meitä syrjitään, fondikansa masinoidaan liikkeelle erittäin taidokkaasti kuten täälläkin näkyy.

      • miksiköhän_tuntuu

        musta tuntuu taas jotenkin siltä, että neffe se valittaja on...


    • Suomi.poika

      Se ei ole kateellisuutta, vaan epäoikeudenmukaisuuden vastustamista. Tämä aivopesunne ylivertaisuudestanne ja yleinen narsistisuus saa teidät kuvittelemaan kaikkea omituista.

      • ksskfjlfk

        Jos vastustaa "epäoikeudenmukaisuutta", niin silloin pitää toimia, eikä alistua. Nyt jotenkin vaikuttaa siltä, että se alistuminen on mukavampaa ja helpompaa kuin toimiminen (esim. nimien keräys kansalaisadressiin).


      • emmetodellaalistu
        ksskfjlfk kirjoitti:

        Jos vastustaa "epäoikeudenmukaisuutta", niin silloin pitää toimia, eikä alistua. Nyt jotenkin vaikuttaa siltä, että se alistuminen on mukavampaa ja helpompaa kuin toimiminen (esim. nimien keräys kansalaisadressiin).

        Voi hyvänen aika! Eiköhän ne tilanteen kiltisti hyväksyvät ole niitä alistujia!

        Me osoitamme sen, ETTEMME alistu, nimeonmaan mm. ÄÄNESTÄMÄLLÄ! Moni menee mukaan myös politiikkaan ja mm. PS-nuoret esim. ovat aivan selkeästi Suomen yksikielisyyden ja ruotsin kielen puhujamäärää vastaavan aseman kannalla! Tämä on selkeästi kirjoitettu myös mm. PS-nuorten puolue-ohjelmaan. Samoin käytännössä jo kaikki opliittiset nuorisojärjestöt ovat jo pakkoruotsia vastaan.


      • Neffen mielestä epäoikeudenmukaisuutta on se etä me surut olemme hänen kanssaan tasa-arvoisia.

        Se, että me surut olemme kielitaitoisempia kuin neffet on hankittu taito, ei syntyperään tai etnisyyteen liittyvä ominaisuus.


      • heikkokielitaitosinulla
        Ankdam kirjoitti:

        Neffen mielestä epäoikeudenmukaisuutta on se etä me surut olemme hänen kanssaan tasa-arvoisia.

        Se, että me surut olemme kielitaitoisempia kuin neffet on hankittu taito, ei syntyperään tai etnisyyteen liittyvä ominaisuus.

        Anteeksi mitä,? Miten voit kuvitella, että te olisitte "kielitaitoisempia"? Sinunkin suomen kielen taito on äärimmäisen huonoa, et osaa edes perus PILKKUSÄÄNTÖÄ suomen kielessä. Itse ajattelen, että pilkkujen käytön osaaminen kuuluu perusosaamiseen ylipäätään missä tahansa kielessä. Puolikielinen ihminen ei ole sen "kielitaitoisempi" kuin kukaan muukaan. Kaksi puolikasta kieltä = yksi kokonainen kieli. Ja yksi kokonainen kieli on todellakin myös paras pohja muiden kielien oppimiseen myöhemmällä iällä. Suomalaiset ovat äärimmäisen kielitaitoisia. Kaikista uskomattominta on se, että suomalaiset osaavat sujuvasti itsensä alistajien ja vihaajien ruotsin kieltä. Se tuntuu kaikista uskomattomimmalta, miten hyvin suomalaiset osaavat alistajiensa ja hyväksikäyttäjiensä kieltä!

        Myös esim. suomalaisety Ruotsissa puhuvat ruotsia, sehän on luonnollista - eivätkä he väitä olevansa sen kielitaitoisempia kuin kukaan muukaan! Olet sairaan ylimielinen jo!


      • oletniinpihalla
        Ankdam kirjoitti:

        Neffen mielestä epäoikeudenmukaisuutta on se etä me surut olemme hänen kanssaan tasa-arvoisia.

        Se, että me surut olemme kielitaitoisempia kuin neffet on hankittu taito, ei syntyperään tai etnisyyteen liittyvä ominaisuus.

        Edelleenkään ei ole kyse mistään "tasa-arvosta, vaan nimenomaan siitä, että yksi kieliryhmä on nostettu yhteiskunnassa muiden yläpuolelle, mikä on johtanut selkään eriarvoisuuteen ja etuoikeuksiin ruotsinkielisille (=mistä "bättre folk"-ajatusmaailma on luonnollisesti syntynyt). Jos Ruotsi olisi kohdellut samalla tavoin suomen kieltä ja suomenkielisiä, suomenkieliset olisivat nykypäivänä aika mieletön "bättre folk" Ruotsissa - myös PISA-tuloksissa jne.

        Tasa-arvoa ei ole se, että sinulla on lisi joku oikeus puuttua suomenkielisten asioihin ja elämään tai vaatia jotain suomenkielisiltä.


      • oletniinpihalla kirjoitti:

        Edelleenkään ei ole kyse mistään "tasa-arvosta, vaan nimenomaan siitä, että yksi kieliryhmä on nostettu yhteiskunnassa muiden yläpuolelle, mikä on johtanut selkään eriarvoisuuteen ja etuoikeuksiin ruotsinkielisille (=mistä "bättre folk"-ajatusmaailma on luonnollisesti syntynyt). Jos Ruotsi olisi kohdellut samalla tavoin suomen kieltä ja suomenkielisiä, suomenkieliset olisivat nykypäivänä aika mieletön "bättre folk" Ruotsissa - myös PISA-tuloksissa jne.

        Tasa-arvoa ei ole se, että sinulla on lisi joku oikeus puuttua suomenkielisten asioihin ja elämään tai vaatia jotain suomenkielisiltä.

        Ruotsin kieltä ei ole "nostettu muiden yläpuolelle", vaan noin sata vuotta sitten suomen kieli nostettiin ruotsin kielen rinnalle. Näin tehtiin Suomessa, Ruotsissa ei niin ole tehty. Suomi sai virallisen vähemmistökielen aseman vasta vajaa 10 vuotta sitten.
        Virallisen vähemmistökielen aseman sai sitä paitsi maahanmuuttajakieli suomi, ,ei suinkaan mikään historiallinen maassa satoja vuosia elävänä säilynyt kieli.

        Minun vakaana aikomuksenani on pysyä siellä ja siinä asrmassa missä olen aina ollutkin enkä alistua teidän uutta keksittyä historiaa ja kielipolitiikkaa kirjoittavien pelinappulaksi.

        Ruotsiin vertaaminen on lapsellista, emme me ole yksi ja sama maa, enään!


      • järkyttäväPropaganda
        Ankdam kirjoitti:

        Ruotsin kieltä ei ole "nostettu muiden yläpuolelle", vaan noin sata vuotta sitten suomen kieli nostettiin ruotsin kielen rinnalle. Näin tehtiin Suomessa, Ruotsissa ei niin ole tehty. Suomi sai virallisen vähemmistökielen aseman vasta vajaa 10 vuotta sitten.
        Virallisen vähemmistökielen aseman sai sitä paitsi maahanmuuttajakieli suomi, ,ei suinkaan mikään historiallinen maassa satoja vuosia elävänä säilynyt kieli.

        Minun vakaana aikomuksenani on pysyä siellä ja siinä asrmassa missä olen aina ollutkin enkä alistua teidän uutta keksittyä historiaa ja kielipolitiikkaa kirjoittavien pelinappulaksi.

        Ruotsiin vertaaminen on lapsellista, emme me ole yksi ja sama maa, enään!

        Se kirjoitetaan "enää" - ja Suomi ja Ruotsi eivät ole IKINÄ olleet "yksi ja sama maa muuta kuin siinä mielessä, että Suomen ALUE on kuulunut joskus jonkin aikaa Ruotsille- ruotsalaisia ei ikinä ole tälle alueelle esim. muuttanut kuin todella pieni määrä.

        "Ruotsin kieltä ei ole "nostettu muiden yläpuolelle", vaan noin sata vuotta sitten suomen kieli nostettiin ruotsin kielen rinnalle."

        Sairas ajatusmaailma. Puhut kielestä, jota on aina puhunut Suomessa selkeästi yli 80% väestöstä, että se "nostettiin ruotsin kielen rinnalle". Elät siis vieläkin sitä aikaa, kun ruotsin kieltä käytettiin kaikista pahimmalla tavalla vallan välineenä. Sitä käytetään edelleenkin, mutta ei nyt sentään noin pahasti enää! Suomessa ruotsin kieli oopiskeltiin ja sen jälkeen se välitettiin jälkipolville siinä määrin, että korkeimmillaan ruotsia joskus puhui (=osasi) n. 16 % väestöstä. Ja sinä ajattelet, että ruotsi olisi ollut joku Suomen alueen "pääkieli"?

        "Virallisen vähemmistökielen aseman sai sitä paitsi maahanmuuttajakieli suomi, ,ei suinkaan mikään historiallinen maassa satoja vuosia elävänä säilynyt kieli. "

        Onko muuta mahdollisuutta, kun Ruotsi hävitti tämän alkuperäiskielen niin raa'alla otteella. 1/5 Ruotsissa asuvista on pelkästään etelä-Ruotsin "metsäsuomalaisten" jälkeläisiä ja lisäksi koko Pohjois-Ruotsi on suomalainen seutu. Ja aivan turha väittää, että "vain maahn muuttaneet suomalaiset" olisivat kielen pystyneet säilyttämään! Kaikesta hävityksestä huolimatta esim. Pajalassa edelleenkin n. 70 % on suomenkielisiä! Koeta lopettaa jöärkyttävä propagandasi ja valehtelusi.


      • järkyttäväPropaganda kirjoitti:

        Se kirjoitetaan "enää" - ja Suomi ja Ruotsi eivät ole IKINÄ olleet "yksi ja sama maa muuta kuin siinä mielessä, että Suomen ALUE on kuulunut joskus jonkin aikaa Ruotsille- ruotsalaisia ei ikinä ole tälle alueelle esim. muuttanut kuin todella pieni määrä.

        "Ruotsin kieltä ei ole "nostettu muiden yläpuolelle", vaan noin sata vuotta sitten suomen kieli nostettiin ruotsin kielen rinnalle."

        Sairas ajatusmaailma. Puhut kielestä, jota on aina puhunut Suomessa selkeästi yli 80% väestöstä, että se "nostettiin ruotsin kielen rinnalle". Elät siis vieläkin sitä aikaa, kun ruotsin kieltä käytettiin kaikista pahimmalla tavalla vallan välineenä. Sitä käytetään edelleenkin, mutta ei nyt sentään noin pahasti enää! Suomessa ruotsin kieli oopiskeltiin ja sen jälkeen se välitettiin jälkipolville siinä määrin, että korkeimmillaan ruotsia joskus puhui (=osasi) n. 16 % väestöstä. Ja sinä ajattelet, että ruotsi olisi ollut joku Suomen alueen "pääkieli"?

        "Virallisen vähemmistökielen aseman sai sitä paitsi maahanmuuttajakieli suomi, ,ei suinkaan mikään historiallinen maassa satoja vuosia elävänä säilynyt kieli. "

        Onko muuta mahdollisuutta, kun Ruotsi hävitti tämän alkuperäiskielen niin raa'alla otteella. 1/5 Ruotsissa asuvista on pelkästään etelä-Ruotsin "metsäsuomalaisten" jälkeläisiä ja lisäksi koko Pohjois-Ruotsi on suomalainen seutu. Ja aivan turha väittää, että "vain maahn muuttaneet suomalaiset" olisivat kielen pystyneet säilyttämään! Kaikesta hävityksestä huolimatta esim. Pajalassa edelleenkin n. 70 % on suomenkielisiä! Koeta lopettaa jöärkyttävä propagandasi ja valehtelusi.

        "Sairas ajatusmaailma. Puhut kielestä, jota on aina puhunut Suomessa selkeästi yli 80% väestöstä, että se "nostettiin ruotsin kielen rinnalle"

        Puhun suomen kielestä virallisena kielenä, kuten ilmeisesti itsekin puhuit ruotsista virallisena kielenä, koska väitit että ruotsi on nostettu johonkin asemaan.
        Ei nyt ollut puhe siitä kuinka kauan mitäkin on Suomessa puhuttu, vaan siitä että ruotsi oli Suomessa ainoa virallinen (lue! viranomaisten käyttämä) kieli satojen vuosien ajan kun suomi sitä vastoin kielenä otettiin hallinnon käyttöön vasta noin sata vuotta sitten.

        Suomen kieli on nyt tasa-arvoinen ruotsin kielen kanssa kuten kaikki suomea ja ruotsia puhuvat suomalaisetkin mutta se ei neffelle kelpaa, neffe vaatii että meitä suruja tulee ryhtyä syrjimään.


    • välkommenbara

      De här som hela tiden skriver om svenskspråkigas privilegier kunde försöka leva som svenskspråkig några veckor,tror att det skulle bli annat ljud i skällan.

      • Surutaso

        Huomaatteko? Fenno valittaa ja valittaa. Fennossa ei ole koskaan mitään vikaa. Kaikkissa muissa on taas hirveästi vikaa. Tämä asennevika estää fennon kehittymisen surun tasolle.


      • Surutaso kirjoitti:

        Huomaatteko? Fenno valittaa ja valittaa. Fennossa ei ole koskaan mitään vikaa. Kaikkissa muissa on taas hirveästi vikaa. Tämä asennevika estää fennon kehittymisen surun tasolle.

        Fenno näkee asian niin että yhtäläiset oikeudet hänen itsensä kanssa ovat muille kadehdittava ja epäreilu etuoikeus.


      • Kiintiö99prosMaksaa
        Ankdam kirjoitti:

        Fenno näkee asian niin että yhtäläiset oikeudet hänen itsensä kanssa ovat muille kadehdittava ja epäreilu etuoikeus.

        "Fenno näkee asian niin että yhtäläiset oikeudet hänen itsensä kanssa ovat muille kadehdittava ja epäreilu etuoikeus."

        Lisää kiintiöitä.


      • Kiintiö99prosMaksaa kirjoitti:

        "Fenno näkee asian niin että yhtäläiset oikeudet hänen itsensä kanssa ovat muille kadehdittava ja epäreilu etuoikeus."

        Lisää kiintiöitä.

        Kiintiöt = 260 opiskelupaikkaa Helsingin yliopistossa, jotka kaiken lisäksi ovat avoinna kaikille.

        Hurjaa!!!!!


      • Ankdam kirjoitti:

        Kiintiöt = 260 opiskelupaikkaa Helsingin yliopistossa, jotka kaiken lisäksi ovat avoinna kaikille.

        Hurjaa!!!!!

        Noin se oikeasti menee.

        http://www.pakkoruotsi.net/kiintiot.shtml

        Kysymys: mikä kiintiö on sellainen, joka on auki kaikille?

        HEHHEHEHEHEHEHEHHEHEHEHEEEEe

        viikon tolloin idea :-)


      • kusettava_kirkko kirjoitti:

        Noin se oikeasti menee.

        http://www.pakkoruotsi.net/kiintiot.shtml

        Kysymys: mikä kiintiö on sellainen, joka on auki kaikille?

        HEHHEHEHEHEHEHEHHEHEHEHEEEEe

        viikon tolloin idea :-)

        Sellainen kiintiö jonka tavoitteena on että julkisille aloille valmistuu ruotsin kieltä taitavia työntekijöitä ja tulevia viranhaltioita.

        Noihin ruotsinkielisiin koulutuksiin voi hakea ihan kuka tahansa joka osaa riittävän hyvin ruotsia. Ruotsinkielisiin koulutuksiin ei edellytetä mitään rekisterimerkintöjä, ainoastaan riittävää ruotsin kielen taitoa.

        Tuo ruotsin kielen TAITOISTEN kiintiö, 260 opiskelupaikkaa Helsingin yliopistossa, on tänä vuonna n. 7 prosenttia HY:n kaikista opiskelupaikosta. HY on maan ainoa kaksikielinen yliopisto.


      • Ankdam kirjoitti:

        Sellainen kiintiö jonka tavoitteena on että julkisille aloille valmistuu ruotsin kieltä taitavia työntekijöitä ja tulevia viranhaltioita.

        Noihin ruotsinkielisiin koulutuksiin voi hakea ihan kuka tahansa joka osaa riittävän hyvin ruotsia. Ruotsinkielisiin koulutuksiin ei edellytetä mitään rekisterimerkintöjä, ainoastaan riittävää ruotsin kielen taitoa.

        Tuo ruotsin kielen TAITOISTEN kiintiö, 260 opiskelupaikkaa Helsingin yliopistossa, on tänä vuonna n. 7 prosenttia HY:n kaikista opiskelupaikosta. HY on maan ainoa kaksikielinen yliopisto.

        "Sellainen kiintiö jonka tavoitteena on että julkisille aloille valmistuu ruotsin kieltä taitavia työntekijöitä ja tulevia viranhaltioita. "

        Tämä on siis kiintiön määritelmä teillä päin.

        Hyvä hyvä :-)


      • kusettava_kirkko kirjoitti:

        "Sellainen kiintiö jonka tavoitteena on että julkisille aloille valmistuu ruotsin kieltä taitavia työntekijöitä ja tulevia viranhaltioita. "

        Tämä on siis kiintiön määritelmä teillä päin.

        Hyvä hyvä :-)

        No minkälainen se määritelmä sitten on teillä päin?

        "Lain mukaan Helsingin yliopistossa tulee olla vähintään 28 professuuria. Käytännössä ruotsinkielistä opetusta antaa yli 30 ruotsinkielistä professoria ja satakunta opettajaa.
        Opiskelijoilla on oikeus tenttiä sekä laatia harjoitustyönsä ja tutkielmansa ruotsiksi myös silloin, kun opetuskielenä on suomi.
        Useissa oppiaineissa on tarjolla kaksikielisiä tutkintoja.

        Helsingin yliopisto vastaa ainoana Suomessa ruotsinkielentaitoisten juristien, lääkäreiden, hammaslääkäreiden, proviisoreiden, sosiaalityöntekijöiden, sosiaalipsykologien, eläinlääkäreiden, agronomien, metsänhoitajien ja maantieteilijöiden koulutuksesta. Se on myös ainoa taho Suomessa, joka tarjoaa yliopistotasoista journalismikoulutusta ruotsin kielellä.

        https://www.helsinki.fi/fi/yliopisto/kaksikielinen-yliopisto


      • Ankdam kirjoitti:

        No minkälainen se määritelmä sitten on teillä päin?

        "Lain mukaan Helsingin yliopistossa tulee olla vähintään 28 professuuria. Käytännössä ruotsinkielistä opetusta antaa yli 30 ruotsinkielistä professoria ja satakunta opettajaa.
        Opiskelijoilla on oikeus tenttiä sekä laatia harjoitustyönsä ja tutkielmansa ruotsiksi myös silloin, kun opetuskielenä on suomi.
        Useissa oppiaineissa on tarjolla kaksikielisiä tutkintoja.

        Helsingin yliopisto vastaa ainoana Suomessa ruotsinkielentaitoisten juristien, lääkäreiden, hammaslääkäreiden, proviisoreiden, sosiaalityöntekijöiden, sosiaalipsykologien, eläinlääkäreiden, agronomien, metsänhoitajien ja maantieteilijöiden koulutuksesta. Se on myös ainoa taho Suomessa, joka tarjoaa yliopistotasoista journalismikoulutusta ruotsin kielellä.

        https://www.helsinki.fi/fi/yliopisto/kaksikielinen-yliopisto

        "No minkälainen se määritelmä sitten on teillä päin? "

        esim tuollainen.

        Melko tasapuolista :-)

        http://www.pakkoruotsi.net/kiintiot.shtml


      • kusettava_kirkko kirjoitti:

        "No minkälainen se määritelmä sitten on teillä päin? "

        esim tuollainen.

        Melko tasapuolista :-)

        http://www.pakkoruotsi.net/kiintiot.shtml

        Kuulisin mielelläni oman ehdotuksesi miten asiat tulisi järjestää?

        Tuon antamasi linkin takana puhutaan m.m. paljon Hankenista. Hanken ei ensinnäkään perustu mihinkään laissa perusteltuun koulutuskiintiöön vaan on ruotsinkielinen korkeakoulu, meidän ruotsinkielisten itsemme perustama. Hankenin juuret on Suomen ensimmäisessä kaupan alaa opettaneessa oppilaitoksessa. Hankenin perustivat aikoinaan varakkaat helsinkiläiset liikemiehet omiin tarpeisiinsa.

        Hanken on erittäin arvostettu ja menestyvä korkeakoulu, se on varakas ja saa runsaan yksityisen kotimaisen tuen lisäksi myös Ruotsista suuria summia tukea.

        Pitäisikö mielestäsi Hankenin opiskelupaikkoja supistaa? Olisiko hyvä ajatus kieltää suomenkielisiä pääsyn Hankenille, heitä on opiskelijoista yli 10%.

        https://www.hanken.fi/sv/studier/sok-till-hanken/sok-till-kandidatutbildning/av-hankens-nya-studerande-har-15-25-gatt-sin

        Hankenille hyväksyttiin tänä vuonna sisäänpääsykokeiden kautta 180 uutta opiskelijaa (osa opiskelupaikoista sijaitsee fyysisesti Vaasassa) ja 36 avoimen yliopiston opiskelijaa.

        Parantaisiko Hankenin sisäänpääsijöiden määrän vähentäminen jotenkin suomenkielisten opiskelumahdollisuuksia? Kuinka monta paikkaa olisi hyvä vähentää?

        Entä miten saataisiin oikeudenmukaisuuden nimissä ruotsinkielisille mahdollisuus opiskella kaikkia samoja aineita ruotsiksi kuin mihin suomenkielisillä on mahdollisuus suomeksi?


      • älävaadisuomenkielisiltä
        Ankdam kirjoitti:

        Kuulisin mielelläni oman ehdotuksesi miten asiat tulisi järjestää?

        Tuon antamasi linkin takana puhutaan m.m. paljon Hankenista. Hanken ei ensinnäkään perustu mihinkään laissa perusteltuun koulutuskiintiöön vaan on ruotsinkielinen korkeakoulu, meidän ruotsinkielisten itsemme perustama. Hankenin juuret on Suomen ensimmäisessä kaupan alaa opettaneessa oppilaitoksessa. Hankenin perustivat aikoinaan varakkaat helsinkiläiset liikemiehet omiin tarpeisiinsa.

        Hanken on erittäin arvostettu ja menestyvä korkeakoulu, se on varakas ja saa runsaan yksityisen kotimaisen tuen lisäksi myös Ruotsista suuria summia tukea.

        Pitäisikö mielestäsi Hankenin opiskelupaikkoja supistaa? Olisiko hyvä ajatus kieltää suomenkielisiä pääsyn Hankenille, heitä on opiskelijoista yli 10%.

        https://www.hanken.fi/sv/studier/sok-till-hanken/sok-till-kandidatutbildning/av-hankens-nya-studerande-har-15-25-gatt-sin

        Hankenille hyväksyttiin tänä vuonna sisäänpääsykokeiden kautta 180 uutta opiskelijaa (osa opiskelupaikoista sijaitsee fyysisesti Vaasassa) ja 36 avoimen yliopiston opiskelijaa.

        Parantaisiko Hankenin sisäänpääsijöiden määrän vähentäminen jotenkin suomenkielisten opiskelumahdollisuuksia? Kuinka monta paikkaa olisi hyvä vähentää?

        Entä miten saataisiin oikeudenmukaisuuden nimissä ruotsinkielisille mahdollisuus opiskella kaikkia samoja aineita ruotsiksi kuin mihin suomenkielisillä on mahdollisuus suomeksi?

        Entä miten saataisiin oikeudenmukaisuuden nimissä ruotsinkielisille mahdollisuus opiskella kaikkia samoja aineita ruotsiksi kuin mihin suomenkielisillä on mahdollisuus suomeksi?

        Siten, että ITSE järjestätte sellaisen. MUTTA niin, että jokaiseen on TASAN yhtä vaikea päästä suhteessa kuin yhdellä suomenkieliselläkin!

        Onko esim. suomenkielisillä Ruotsissa tällainen mahdollisuus? Tai millä muulla vähemmistöllä on maailmassa? Katso sieltä mallia, jos jollain on, miten he ovat silloin itse sellaisen hoitaneet?


        Suomenkielisten tehtävät EI ole millään tavoin huolehtia siitä, miten kielenvaihtajien jälkeläiset huolehtivat asiansa.


      • älävaadisuomenkielisiltä kirjoitti:

        Entä miten saataisiin oikeudenmukaisuuden nimissä ruotsinkielisille mahdollisuus opiskella kaikkia samoja aineita ruotsiksi kuin mihin suomenkielisillä on mahdollisuus suomeksi?

        Siten, että ITSE järjestätte sellaisen. MUTTA niin, että jokaiseen on TASAN yhtä vaikea päästä suhteessa kuin yhdellä suomenkieliselläkin!

        Onko esim. suomenkielisillä Ruotsissa tällainen mahdollisuus? Tai millä muulla vähemmistöllä on maailmassa? Katso sieltä mallia, jos jollain on, miten he ovat silloin itse sellaisen hoitaneet?


        Suomenkielisten tehtävät EI ole millään tavoin huolehtia siitä, miten kielenvaihtajien jälkeläiset huolehtivat asiansa.

        "Siten, että ITSE järjestätte sellaisen. MUTTA niin, että jokaiseen on TASAN yhtä vaikea päästä suhteessa kuin yhdellä suomenkieliselläkin!"

        Oisko sinulla itselläsi jotain ajatusta siitä miten sellainen karsinta käytännössä järjesttäisiin? Ensin täytettäisiin suomenkielinen kiintiö ja sitten .... Millä sitä vaikeuskerrointa sitten säädeltäisiin.

        Normaalistikin sisäänpääsyn vaikeus johtuu hakijamäärästä, mitä enemmän hakijoita sitä pienempi osuus pääsee sisään.
        Hyväksyttävien määrähän päätetään jo ennen sisäänpääsykokeita, opiskelupaikat eivät elä hakijamäärien mukaan.

        Älä sekoita Ruotsia tähän, puhutaan nyt vain Suomesta. Suomi on itsenäinen valtio kuten Ruotsikin, molemmat päättävät omista asioistaan. Sitä paitsi Ruotsissa ei ole sisäänpääsykokeita, heillä on ihan omat systeeminsä.

        Kaikkien suomalaisten velvollisuus on huolehtia toinen toisistaan, kielestä riippumatta, myös kaltaistesi paskanpuhujien.


      • KuuleSiiliTuhmeliini
        Ankdam kirjoitti:

        "Siten, että ITSE järjestätte sellaisen. MUTTA niin, että jokaiseen on TASAN yhtä vaikea päästä suhteessa kuin yhdellä suomenkieliselläkin!"

        Oisko sinulla itselläsi jotain ajatusta siitä miten sellainen karsinta käytännössä järjesttäisiin? Ensin täytettäisiin suomenkielinen kiintiö ja sitten .... Millä sitä vaikeuskerrointa sitten säädeltäisiin.

        Normaalistikin sisäänpääsyn vaikeus johtuu hakijamäärästä, mitä enemmän hakijoita sitä pienempi osuus pääsee sisään.
        Hyväksyttävien määrähän päätetään jo ennen sisäänpääsykokeita, opiskelupaikat eivät elä hakijamäärien mukaan.

        Älä sekoita Ruotsia tähän, puhutaan nyt vain Suomesta. Suomi on itsenäinen valtio kuten Ruotsikin, molemmat päättävät omista asioistaan. Sitä paitsi Ruotsissa ei ole sisäänpääsykokeita, heillä on ihan omat systeeminsä.

        Kaikkien suomalaisten velvollisuus on huolehtia toinen toisistaan, kielestä riippumatta, myös kaltaistesi paskanpuhujien.

        Mikä ihmeen suomenkielinen kiintiö? Ei teillä oikeuksia ole mihinkään KIINTIÖIHIN, vaan te ITSE järjestätte omat koulunne, jos kerran niin tärkeää on maassa nimeltä SUOMI järjestää koulutus yksinkertaisella ruotsin kielellä. Silloin kuitenkin sisäänpääsyvaatimukset on Suomen yhteiskunnassa oltava täsmälleen yhtä tiukat suhteessa kuin suomenkielisissä kouluissakin - eli Suomen yhteiskunnassa ei ole oikeutta kenenkään päästä helpommalla korkeakouluun, olipa äidinkieli, ihonväri tms. mikä tahansa. Se, että Suomessa ei ole yksityisiä/maksullisia kouluja, on myös hyvä järjestelmä. ja ne koulut ym. järjestätte myös TEIDÄN rahoillanne. Suomalaisilla ei ole MITÄÄN velvollisuuksia minkään muun kielen / muunkielisten suhteen. Suomalaisten tehtävä taas on huolehtia itse itsestään ja omasta kielestään!


      • KuuleSiiliTuhmeliini kirjoitti:

        Mikä ihmeen suomenkielinen kiintiö? Ei teillä oikeuksia ole mihinkään KIINTIÖIHIN, vaan te ITSE järjestätte omat koulunne, jos kerran niin tärkeää on maassa nimeltä SUOMI järjestää koulutus yksinkertaisella ruotsin kielellä. Silloin kuitenkin sisäänpääsyvaatimukset on Suomen yhteiskunnassa oltava täsmälleen yhtä tiukat suhteessa kuin suomenkielisissä kouluissakin - eli Suomen yhteiskunnassa ei ole oikeutta kenenkään päästä helpommalla korkeakouluun, olipa äidinkieli, ihonväri tms. mikä tahansa. Se, että Suomessa ei ole yksityisiä/maksullisia kouluja, on myös hyvä järjestelmä. ja ne koulut ym. järjestätte myös TEIDÄN rahoillanne. Suomalaisilla ei ole MITÄÄN velvollisuuksia minkään muun kielen / muunkielisten suhteen. Suomalaisten tehtävä taas on huolehtia itse itsestään ja omasta kielestään!

        Helsingin yliopistossa järjestetään lakisääteisesti sekä suomenkielistä että ruotsinkielistä koulutusta, opiskelupaikkojen kokonaismäärä koostuu siis kahdesta kiintiöstä, suomen- ja ruotsinkielisestä.

        Ruotsinkielisen koulutuksen kiintiö on 260 opiskelupaikkaa, joka muodostaa n. 7% kaikista HY:n opiskelupaikoista.
        Koska ruotsinkielisessä kiintiössä opiskelee myös suomenkielisiä on ruotsinkielisten osuus niissä mahdollisesti jopa alle väestöosuuden. Toisaalta ruotsinkielisiä hakeutuu myös puhtaasti suomenkielisiin koulutuksiin.

        Opettele suomea niin ei tarvitse paasata tyhjänpäiväisyyksistä.

        Kerro sinä miten sisänpääsykriteerit yhtä tiukoiksi? Oisko toimivia ideoita?


      • KuuleSiiliTuhmeliini
        Ankdam kirjoitti:

        Helsingin yliopistossa järjestetään lakisääteisesti sekä suomenkielistä että ruotsinkielistä koulutusta, opiskelupaikkojen kokonaismäärä koostuu siis kahdesta kiintiöstä, suomen- ja ruotsinkielisestä.

        Ruotsinkielisen koulutuksen kiintiö on 260 opiskelupaikkaa, joka muodostaa n. 7% kaikista HY:n opiskelupaikoista.
        Koska ruotsinkielisessä kiintiössä opiskelee myös suomenkielisiä on ruotsinkielisten osuus niissä mahdollisesti jopa alle väestöosuuden. Toisaalta ruotsinkielisiä hakeutuu myös puhtaasti suomenkielisiin koulutuksiin.

        Opettele suomea niin ei tarvitse paasata tyhjänpäiväisyyksistä.

        Kerro sinä miten sisänpääsykriteerit yhtä tiukoiksi? Oisko toimivia ideoita?

        Opettele suomea niin ei tarvitse paasata tyhjänpäiväisyyksistä. "

        Onko taas liian pitkiä virkkeitä puolikieliselle ymmärrettäväksi? Pitäisikö lyhentää virkkeitä?


      • KuuleSiiliTuhmeliini
        Ankdam kirjoitti:

        Helsingin yliopistossa järjestetään lakisääteisesti sekä suomenkielistä että ruotsinkielistä koulutusta, opiskelupaikkojen kokonaismäärä koostuu siis kahdesta kiintiöstä, suomen- ja ruotsinkielisestä.

        Ruotsinkielisen koulutuksen kiintiö on 260 opiskelupaikkaa, joka muodostaa n. 7% kaikista HY:n opiskelupaikoista.
        Koska ruotsinkielisessä kiintiössä opiskelee myös suomenkielisiä on ruotsinkielisten osuus niissä mahdollisesti jopa alle väestöosuuden. Toisaalta ruotsinkielisiä hakeutuu myös puhtaasti suomenkielisiin koulutuksiin.

        Opettele suomea niin ei tarvitse paasata tyhjänpäiväisyyksistä.

        Kerro sinä miten sisänpääsykriteerit yhtä tiukoiksi? Oisko toimivia ideoita?

        Älä propagoi. On olemassa selkeät todisteet siitä, miten yksi ruotsinkielinen pääsee huomattavasti helpommalla korkeakoulutukseen kuin yksi suomenkielinen. Lopeta jo.


      • KuuleSiiliTuhmeliini kirjoitti:

        Opettele suomea niin ei tarvitse paasata tyhjänpäiväisyyksistä. "

        Onko taas liian pitkiä virkkeitä puolikieliselle ymmärrettäväksi? Pitäisikö lyhentää virkkeitä?

        Ei ollut virkkeestä kyse. Jouduin selittämään sinulle yliopistomaailmassa yleisen käsitteen "kiintiö".

        Yliopistoissa on muuten monia muitakin kiintiöitä, tuorein niistä on ensikertalaiskiintiöt. Lisäksi on myös kiintiöitä sellaisille joilla on jo jokin loppututkinto. Lapin yliopistossa on joillakin aloilla kiintiö saamen kieltä taitaville.


      • KuuleSiiliTuhmeliini kirjoitti:

        Älä propagoi. On olemassa selkeät todisteet siitä, miten yksi ruotsinkielinen pääsee huomattavasti helpommalla korkeakoulutukseen kuin yksi suomenkielinen. Lopeta jo.

        Ruotsinkieltä taitava saattaa päästä helpommin opiskelemaan koska hakijoita on vähemmän.

        Esimerkki: Ruotsinkielisen lääkärikoulutuksen paikkakiintiö on korkeintaan 5 % kaikista maan lääketieteellisen aloituspaikoista. Paikkamäärä on siis sidoksissa suomenkielisiin opiskelupaikkoihin, ja vähän alle väestöosuuden.

        Ruotsinkielisiin koulutuksiin haetaan omissa sisäänpääsykokeissa, joten suomen- ja ruotsinkieliset pyrkijät eivät kilpaile keskenään. Jottei pienemmistä hakijamääristä syntyisi kohtuutonta etua on ruotsinkielisille myös asetettu minimipistemäärä hyväksytyksi tulemiselle joka on suhteutettu valtannallisiin tuloksiin.

        Se että ruotsinkielisten pääsy opiskelemaan jollekin alalle olisi riippuvainen siitä kuinka suuri prosentti suomenkielisiä hakijoista hyväksytään samaan koulutukseen on täysin absurdi ja mahdoton toteuttaa. Kurssin koko ei voi vaihdella suomenkielisten hakijamäärien perusteella!
        Kurssin koko perustuu suomenkielisiin opiskelupaikkoihin!


      • Ankdam kirjoitti:

        Kuulisin mielelläni oman ehdotuksesi miten asiat tulisi järjestää?

        Tuon antamasi linkin takana puhutaan m.m. paljon Hankenista. Hanken ei ensinnäkään perustu mihinkään laissa perusteltuun koulutuskiintiöön vaan on ruotsinkielinen korkeakoulu, meidän ruotsinkielisten itsemme perustama. Hankenin juuret on Suomen ensimmäisessä kaupan alaa opettaneessa oppilaitoksessa. Hankenin perustivat aikoinaan varakkaat helsinkiläiset liikemiehet omiin tarpeisiinsa.

        Hanken on erittäin arvostettu ja menestyvä korkeakoulu, se on varakas ja saa runsaan yksityisen kotimaisen tuen lisäksi myös Ruotsista suuria summia tukea.

        Pitäisikö mielestäsi Hankenin opiskelupaikkoja supistaa? Olisiko hyvä ajatus kieltää suomenkielisiä pääsyn Hankenille, heitä on opiskelijoista yli 10%.

        https://www.hanken.fi/sv/studier/sok-till-hanken/sok-till-kandidatutbildning/av-hankens-nya-studerande-har-15-25-gatt-sin

        Hankenille hyväksyttiin tänä vuonna sisäänpääsykokeiden kautta 180 uutta opiskelijaa (osa opiskelupaikoista sijaitsee fyysisesti Vaasassa) ja 36 avoimen yliopiston opiskelijaa.

        Parantaisiko Hankenin sisäänpääsijöiden määrän vähentäminen jotenkin suomenkielisten opiskelumahdollisuuksia? Kuinka monta paikkaa olisi hyvä vähentää?

        Entä miten saataisiin oikeudenmukaisuuden nimissä ruotsinkielisille mahdollisuus opiskella kaikkia samoja aineita ruotsiksi kuin mihin suomenkielisillä on mahdollisuus suomeksi?

        "Kuulisin mielelläni oman ehdotuksesi miten asiat tulisi järjestää? "


        Tietenkin niin, että lisää kiintiöitä sveduille.

        Nämä PISAtestien mukaan heikkolahjaisuuden rajoilla kyyhöttävät iloiset rapujuhlien järjestäjät kun eivät muuten pääse edes korkeakouluihin.

        Tämä että suomensuomalainenkaan ei pääse, ei haittaa, vaikka olisikin surua kyvykkäämpi, sillä tämä on tasapuolisuutta.

        HEH


    • ååådååå

      Ankka raasu lammikossaan taas polkee niin kovasti räpylät heiluen että kaikki paskantamansa jätös nousee pintaan ja sumentaa täysin ajattelukykynsä jos sitä on ikinä ollutkaan.

      • Fennopeili

        Korkeatasoista fennoviisautta taas kerran ja sitten fenno ihmettelee miksi hänellä menee niin huonosti. Peiliin katsominen ei olisi fennoille pahitteeksi. Fennonkin pitäisi katsoa totuutta silmiin eikä vain haukkua muita.


      • Surkeusfenno

        Miten voikaan fennot jurputtaa ja valittaa päivästä toiseen ja vuodesta toiseen jostakin pakkoruotsista. Katsokaa fennot esimerkkiä sulruista. Surut eivät valita vaan keskittyvät tekemiseen. Tulokset ovatkin suruilla toista luokkaa parempia kaikessa verrattuna fennoihin


      • viharpakkosuomi
        Surkeusfenno kirjoitti:

        Miten voikaan fennot jurputtaa ja valittaa päivästä toiseen ja vuodesta toiseen jostakin pakkoruotsista. Katsokaa fennot esimerkkiä sulruista. Surut eivät valita vaan keskittyvät tekemiseen. Tulokset ovatkin suruilla toista luokkaa parempia kaikessa verrattuna fennoihin

        Någon måste arbeta också,alla kan inte bara lyfta understöd och dygnet runt gnälla över ett skolämne.


      • nytriittäävaino
        Surkeusfenno kirjoitti:

        Miten voikaan fennot jurputtaa ja valittaa päivästä toiseen ja vuodesta toiseen jostakin pakkoruotsista. Katsokaa fennot esimerkkiä sulruista. Surut eivät valita vaan keskittyvät tekemiseen. Tulokset ovatkin suruilla toista luokkaa parempia kaikessa verrattuna fennoihin

        Eivät todellakaan ole "parempia kaikessa"! Eivät edes siitä huolimatta, että Suomen yhteiskunta on eriarvoistanut niin pahasti ja antanut rahaa, koulutusta jne. suhteessa paljon ednemmän tyhmemmille ruotsinkielisille! SILTIKIN ruotsinkieliset Suomessa ovat esim. PISA-tuloksissa HUOMATTAVASTI heikompia. Kun Suomen kielipolitiikka muutetaan samanlaiseksi kuin Ruotsin ja Ahvenanmaan kielipolitiikka, sittenkö vasta meinasitte tulla maan pinnalle??


    • kwåååk

      Fennopeilillä jälleen oletus kirjoittajasta. Mistä oletat etten ole itse ankka joka tietää tai ns. ulkomaalainen.

    • fondikorruptio

      Avaaja tarkoittanee, että rusueliitillä on ylivoimainen ote susupäättäjiin!

      Antakaa anteeksi nettisvekon huono maan kielen taito....

      • Kateudenaihe

        Aloittajan kielitaito on parempi kuin fennoilla eikä hän kirjoittanut mitään mistään eliitistä. On kuitenkin ihan selvää, että surujen puolella päätöksenteko on huomattavasti harkitumpaa kuin fennopuolella ja hyvät tulokset ovat jokaisen nähtävillä. Valitan, jos tämä aiheuttaa fennopuolella kateutta.


      • Sosapuafennolle

        Fennojen jatkuva valitus kertoo, että he eivät ole ollenkaan asettuneet yhteiskuntaamme. Hyvin toimeentuleva ja yhteiskuntaan juurtunut suomalainen ei valita juuri koskaan. Fennoille suunnattua sosiaaliavun määrää olisikin syytä lisätä.


      • intesålätt
        Sosapuafennolle kirjoitti:

        Fennojen jatkuva valitus kertoo, että he eivät ole ollenkaan asettuneet yhteiskuntaamme. Hyvin toimeentuleva ja yhteiskuntaan juurtunut suomalainen ei valita juuri koskaan. Fennoille suunnattua sosiaaliavun määrää olisikin syytä lisätä.

        Om de inte har kunnat integrera sig ?


      • Integraati

        Totta. Fenno ei ole pystynyt integroitumaan yhteiskuntaamme vaikka on asunut täällä yli 10.000 vuotta. Suru on integroitunut erinomaisesti vaikka on asunut täällä vasta alle 1.000 vuotta.


      • ihmeellisiäkuvitelmia
        Integraati kirjoitti:

        Totta. Fenno ei ole pystynyt integroitumaan yhteiskuntaamme vaikka on asunut täällä yli 10.000 vuotta. Suru on integroitunut erinomaisesti vaikka on asunut täällä vasta alle 1.000 vuotta.

        Mistähän nuo luvut tulivat? Tiesitkö, että ruotsinkieliset Suomessa ovat TODISTETUSTI suomalaisia geeneiltään (Suomen historiassa vaihdettiin kieltä ruotsiin nimenomaan samaisen suomen kielen syrjinnän vuoksi)??? Itse ruotsin kieli kielenä toki tuli Suomeen myöhemmin - suomi taas on Ruotsin alkuperäiskieli.


      • Integraati kirjoitti:

        Totta. Fenno ei ole pystynyt integroitumaan yhteiskuntaamme vaikka on asunut täällä yli 10.000 vuotta. Suru on integroitunut erinomaisesti vaikka on asunut täällä vasta alle 1.000 vuotta.

        "Suru on integroitunut erinomaisesti vaikka on asunut täällä vasta alle 1.000 vuotta. "

        Päivä hesarissa oli teemaan liittyvä juttu muurahaisista.


    • nöpol

      Integroituminen on kyllä ihan muuta kuin mitä surut ovat tehneet. Ette taida ymmärtää sanaa.

      • mitä.tarkoitat

        Integroituminen on maan kielen oppimista, demokratian hyväksymistä, halua rakentaa yhteiskuntaa ym. vastaavaa. Kerrotko missä suhteessa ruotsinkieliset eivät ole integroituneet yhteiskuntaan?


      • huomautan
        mitä.tarkoitat kirjoitti:

        Integroituminen on maan kielen oppimista, demokratian hyväksymistä, halua rakentaa yhteiskuntaa ym. vastaavaa. Kerrotko missä suhteessa ruotsinkieliset eivät ole integroituneet yhteiskuntaan?

        Rusueliitti ylläpitää svekokratiaa eikä mitään demokratiaa!


      • Kitoksetvaan

        Voi fenno parkoja miten voihkivat! Suru ovat integroituneet niin hyvin, että osaavat molemmat kansalliskieliemme täydellisesti. Surut ovat olleet luomassa ja rakentamassa Maatamme koko Suomi nimisen maan historian ajan ja satoja vuosia ennen sitä. Fennoilla on paljosta kiittäminen suruja siitä, että saamme elää hyvässä itsenäisessä Suomessa.


      • svenskspråkig
        mitä.tarkoitat kirjoitti:

        Integroituminen on maan kielen oppimista, demokratian hyväksymistä, halua rakentaa yhteiskuntaa ym. vastaavaa. Kerrotko missä suhteessa ruotsinkieliset eivät ole integroituneet yhteiskuntaan?

        Vi anpassar oss,det stämmer.


    • hämestä

      Ovatko Suomen ruotsalaiset voittaneet koskaan yhtään mitalia olympialaisissa?

      • Vinnare

        Surut ovat voittaneet useita olympiamitaleita Suomelle!


      • Piirikunnalline

        Fenno ei pysty tarrautumaan yhteiskuntaamme enää ainakaan kansainvälisten urheilusaavutusten perusteella. Paras pysyä vain piirikunnallisella tasolla korkeintaan.


    • näinonon

      Yhteiskunnan on rakentanut suuri suomenkielinen enemmistö ja ruotsinkieliset herrat on nauttineet tuloksista.

      • Johtsuru

        Järki on tullut aina ruotsinkieliseltä puolelta. Fenno kyllä rakentaa ihan hyvin kun vain suru maksaa, suunnittelee ja johtaa kokonaisuutta.


    • Aloittaja: "Missään maassa enemmistössä ei löydy niin suurta kateellisuutta 5% kielivähemmistölle kuin Suomessa."

      Suomessa pienen kielivähemmistön kellokkaiden kateus johti ne vaatimaan enemmistölle pakkoruotsia. Kas näin kateus oli RKP:n kellokkaiden kannustimena:

      Asseri Joutsimäelle ruotsinkielinen virkamies paljasti sen, että ruotsinkieliset eivät muka selviä Suomessa ilman enemmistön pakkoruotsia: “Jos suomenkielisillä ei olisi tätä vastaavaa 'rasitetta', he voisivat käyttää aikansa ja voimansa hyödyllisemmin esim. englantiin tai matematiikkaan - -. Tämä oli siis pakollisen ruotsin ajajien filosofia ja todellinen motiivi – –.” Opettaja-lehti (Keskustelua-palsta), 10/2004 http://www.pakkoruotsi.net/rkp.shtml

      Pakkoruotsin vaatimisen motiivina oli RKP:n kellokkaiden kateus.

      • Fennomaista

        Suomen kansa toivoo Suomen säilyvän kaksikielisenä eli haluaa ruotsin kielen pysyvän ja kehittyvän Suomessa. Tämän toteuttaminen vaatii kansalta jonkinasteisra panostusta. Ruotsin kielen kouluopetus on toiminut tässä mielessä erinomaisesti.


      • SVEKO-ON-SIKA
        Fennomaista kirjoitti:

        Suomen kansa toivoo Suomen säilyvän kaksikielisenä eli haluaa ruotsin kielen pysyvän ja kehittyvän Suomessa. Tämän toteuttaminen vaatii kansalta jonkinasteisra panostusta. Ruotsin kielen kouluopetus on toiminut tässä mielessä erinomaisesti.

        "Suomen kansa toivoo Suomen säilyvän kaksikielisenä eli haluaa ruotsin kielen pysyvän ja kehittyvän Suomessa. Tämän toteuttaminen vaatii kansalta jonkinasteisra panostusta. Ruotsin kielen kouluopetus on toiminut tässä mielessä erinomaisesti."

        ELI RUOTSIN OPETUS RUOTSINKIELISILLE.

        SUOMEN KAKSIKIELISYYS EI VAADI SITÄ ETTÄ SUOMENKIELISET OSAAVAT SUOMEA. SUOMEN KAKSIKIELISYYS TULEE SIITÄ ETTÄ RUOTSINKIELISET OSAAVAT RUOTSIA.


      • SVEKO-ON-PELLE
        SVEKO-ON-SIKA kirjoitti:

        "Suomen kansa toivoo Suomen säilyvän kaksikielisenä eli haluaa ruotsin kielen pysyvän ja kehittyvän Suomessa. Tämän toteuttaminen vaatii kansalta jonkinasteisra panostusta. Ruotsin kielen kouluopetus on toiminut tässä mielessä erinomaisesti."

        ELI RUOTSIN OPETUS RUOTSINKIELISILLE.

        SUOMEN KAKSIKIELISYYS EI VAADI SITÄ ETTÄ SUOMENKIELISET OSAAVAT SUOMEA. SUOMEN KAKSIKIELISYYS TULEE SIITÄ ETTÄ RUOTSINKIELISET OSAAVAT RUOTSIA.

        KORJAUS: SUOMEN KAKSIKIELISYYS EI VAADI SITÄ, ETTÄ SUOMENKIELISET OSAAVAT RUOTSIA.


      • Ankdam
        SVEKO-ON-PELLE kirjoitti:

        KORJAUS: SUOMEN KAKSIKIELISYYS EI VAADI SITÄ, ETTÄ SUOMENKIELISET OSAAVAT RUOTSIA.

        Ei vaadikaan, onko joku sellaista väittänyt? Tosin Suomessa pärjää paremmin jos osaa mutta osaaminen ja kielitaito on jokaisen oma asia. Niin makaa kuin petaa.

        Peruskoulu sen sijaan on pakko!


    • kateellinen-oon

      Jummi mä osaan muumii ja mul menee taludellisesti ja muutenki OK. Mut mä oo helvetin kateellinen ko mä en kakarana saanu oppia SAAMEA, vaan mulle lyseossa lykättiin het ruotti vieraaks kieleks.

      • VeroAsiantuntija

        Se on totta. Ei sitä vaan yksinkertaisesti kaikkea toivomaansa voi elämänsä aikana saada. Hyvinvointivaltiota ei olisi saatu aikaseksi, jos kaikki olisivat saaneet huseerata mihin suuntaan tahansa. Hyvinvoinnin saavuttaminen vaatii veronsa. Ruotsin pakollisuus on niistä vähäisimpiä.


    • Fennojen ongelma on katkeruus ja kateellisuus. Se on yleensä lähtöisin huonosta kotikasvatuksesta ja huonoista geeneistä.

      • Suomessa pienen kielivähemmistön kellokkaiden kateus johti ne vaatimaan enemmistölle pakkoruotsia. Kas näin kateus oli RKP:n kellokkaiden kannustimena:

        Asseri Joutsimäelle ruotsinkielinen virkamies paljasti sen, että ruotsinkieliset eivät muka selviä Suomessa ilman enemmistön pakkoruotsia: “Jos suomenkielisillä ei olisi tätä vastaavaa 'rasitetta', he voisivat käyttää aikansa ja voimansa hyödyllisemmin esim. englantiin tai matematiikkaan - -. Tämä oli siis pakollisen ruotsin ajajien filosofia ja todellinen motiivi – –.” Opettaja-lehti (Keskustelua-palsta), 10/2004 http://www.pakkoruotsi.net/rkp.shtml

        Mistä johtuu svekokellokkaiden kateus? Eivät he ole vieläkään luopuneet vaatimasta pakkoruotsia.


    • Svekomielinen fenno, tämä Fennomaista kirjoittaa 24.8.2016 9:26: "Suomen kansa toivoo Suomen säilyvän kaksikielisenä eli haluaa ruotsin kielen pysyvän ja kehittyvän Suomessa."

      Ruotsin kielen säilyminen ja kehittyminen Suomessa kansallisena vähemistökielenä riittää hyvin pienelle kielivähemmistölle samalla tavalla kuin suomen kielen säilyminen ja kehittyminen Ruotsissa kansallisena vähemmistökielenä riittää ruotsinsuomalaisille.

      Fennomaista jatkaa: "Tämän toteuttaminen [ruotsin kielen säilyminen] vaatii kansalta jonkinasteisra panostusta. Ruotsin kielen kouluopetus on toiminut tässä mielessä erinomaisesti."

      Suomenkielisten panostukseksi riittä enemmän kuin kylliksi ruotsin asema valinnaisena kielenä kieltenopetuksessa. Se on myös kielialoitteen tavoite. Ruotsinkieliset panostavat itse kielensä säilymiseen muun muassa palvelemalla toinen toisiaan. Siihen ei tarvita viiden miljoonan suomenkielisen pakkoruotsia kaikilla koulutuksen asteilla.

      Kolmen yliopiston yhteistutkimuksesta: "62 % on sitä mieltä, että koulussa olisi hyödyllisempää opiskella jotain muuta kieltä kuin ruotsia. Peräti kolme neljästä vastaajasta on sitä mieltä, että ruotsin kielen opiskelun pitäisi olla vapaaehtoista." http://web.abo.fi/pressmaterial/sprakundersokning_Finska.pdf

      Yhtälailla suomen kielen ja kulttuurin katoaminen Ruotsista olisi vahinko ja yhtälailla suomen kieli on tai sen pitäisi olla olennainen osa Ruotsin yhteiskuntaa. Tavoitteiden pitäisi olla symmetriset Suomessa ja Ruotsissa.

      Kanadan kaksikielisyys ei tarvitse pakkoranskaa siitäkään huolimatta, että siellä ranskalaisten osuus on huomattavasti suurempi kuin mannersvekojen osuus Suomessa.

    • EmmiNiemeIäinen

      Fennomaanit ovat henkisesti sairaita, sen tämä ketju osoittaa.

    • Kieliköpois

      Suoma kirjoittaa: Ruotsin kielen säilyminen ja kehittyminen Suomessa kansallisena vähemistökielenä riittää hyvin pienelle kielivähemmistölle samalla tavalla kuin suomen kielen säilyminen ja kehittyminen Ruotsissa kansallisena vähemmistökielenä riittää ruotsinsuomalaisille.
      Mielipide se on tuokin mutta eipähän ole saanut Suomessa jalansijaa. Toive symmetrisestä kielipolitiikasta Ruotsin kanssa on täyttä utopiaa, koska kielien tarve ja käyttökelpoisuus ei ole symmetrinen. Suomen kansa tuntee realiteetit ja haluaa säilyttää ruotsin kielen Suomessa. Maailmassa tiedetään hyvin miten kieli säilytetään maassa. Suoman esittämällä vähemmistökielen asemalla ilman minkäänlaista kielen tukemista tiedetään olevan todella negatiivista kielen säilymisen kannalta.

      • Nettisuoma-nettifenno

        "Suoman esittämällä vähemmistökielen asemalla ilman minkäänlaista kielen tukemista tiedetään olevan todella negatiivista kielen säilymisen kannalta."

        Ruotsin kieli ei tarvitse tuekseen suomenkielisten pakkoruotsia Suomessa. Valinnaisen kielen asema muiden kielten tavoin riittää sille vallan mainiosti.

        Ruotsi ei tue vuosisataista suomen kieltään edes sen vertaa, että ruotsinsuomalaiset voisivat säännömukaisesti opiskella suomea, vielä vähemmän opiskella suomeksi. RKP.n kellokkaat vaativat kerrassaan röyhkeästi vastaavien oikeuksiensa lisäksi kielelliseksi oikeudekseen enemmistön vähemmistökielipakkoa, eivät muuten muka pärjää Suomessa.

        Mannersvekojen tueksi riittää, että he saavat kohtuuden rajoissa opiskella ruotsiksi Suomessa omiksi tarpeikseen palvellakseen toisiaan omalla kielellään. Ei siihen viiden miljoonan pakkoruotsia tarvita.


      • Manipulaattori

        Suoman politiikka ei valitettavasti toteudu. Kyllä tässä maailmassa palvellaan toinen toisiamme kieleen katsomatta. Miten joku voi harrastaa noin takapajuista rajaamista. Miksi fennot sitten ottaa palvelemaan firmoihinsa ihan minkäkielisiä vaan eikä tarvitse osata kumpaakaan kansalliskielistämme. Ruotsin opiskelu ei kaada ketään ja sovitella tietenkin voidaan minkä tasoista opiskelua missäkin vaaditaan tai tarjotaan. Fennot markkinoivat asennevammaisuutta ja syyllistyvät nuorien väärähenkiseen manipuloiminen.


      • Oikeankieliset

        Nettisuoma haluaa varmaan hihamerkit käyttöön, jotta oikeankieliset palvelisivat vain oikeankielisiä


      • Fmerkki

        Surun hihamerkki on jo kieli. Ei tuota hihamerkkiä voi fennon nähden paljastaa. Eikä siitä ole niin väliä.


    • SVEKO-ON-SIKA

      SUOMI ON KAKSIKIELINEN MAA = LISÄÄ PAKKORUOTSIA RUOTSINKIELISILLE JOTTA RUOTSIN KIELI SÄILYY

      SURUT OVAT NIIN ONNETTOMIA ETTEIVÄT KYKENE YLLÄPITÄMÄÄN OMAA KIELTÄÄN, JOTEN HE TARVITSEVAT SIIHEN PAKKORUOTSIA. JUMALAUTA VOIKO MITÄÄN ONNETTOMAMPAA ENÄÄ OLLA!

      SAAMELAISET KYKNEVÄT SIIHEN MIHIN SURU EI KYKENE

      SURU TARVITSEE YLIOPISTOJEN KIINTIÖT, PAKKORUOTSIN JA MITÄ KAIKKEA JOTTA PÄRJÄISI SUOMESSA. MIKÄÄN MUU VÄHEMMISTÖ EI TARVITSE.

      PAKKORUOTSI ON KUIN SURUJEN KAINALOSAUVA JOTA ILMAN SURUT EIVÄT KYKENE MIHINKÄÄN

    • 12456

      Sellainen laki, jolla ei ole kansan tukea, jää lopulta kuolleeksi kirjaimeksi.

      • Tukijalka

        Onneksi ruotsinkielisyydelle ja ruotsin kielelle löytyy selkeä kansan tuki. Talabanismi ei ole saanut kansan tukea.


      • pyhäyksinkertaisuus
        Tukijalka kirjoitti:

        Onneksi ruotsinkielisyydelle ja ruotsin kielelle löytyy selkeä kansan tuki. Talabanismi ei ole saanut kansan tukea.

        "Ruotsinkielisyys ja ruotsin kieli" eli ole mikään "laki"

        Suomen kielipolitiikka sekä suomen kieleen kohdistuva rakenteellinen syrjintä ei ole = ruotsin kieli ja ruotsinkielisyys. Täytyy olla kyllä todella yksinkerttainen, jos sekoittaa tällaiset asiat - edes tarkoitukusellisesti.


    • EmmiNiemeIäinen

      "Talabanismi ei ole saanut kansan tukea. "

      Ei todellakaan. SuoLi on vain entisten persujen käsikassara, kaukana suomalaisista.

      • Kunnioitusta

        Persut ovat pystyneet likaamaan suomalaisuutta kaikenmaailman talabanismi-törkeyksillä. Suomalaisuus ei koskaan parane toisia haukkumalla ja alaspainamalla. Suomalaisuus nousee ainoastaa toisia kunnioittamalla, erilaisuus hyväksymällä, hyvällä käytöksellä, kaikista huolta pitämällä ja ristiriitoja sovittelemalla.


      • Ei-tavoiteltu

        Fenno on ylpeä huonosta käyttäytymisestään mm. suruja kohtaan. Samoin fenno käyttäytyy alatyylisesti vieraita kieliä puhuvia ulkomaalaisia kohtaan. Tämän tietävät lähes kaikki Suomessa vierailleet. Ei ihme ettei Suomeen tule ulkomaisia investointeja. Suomi kuuluu epäystävällisiin ja ei-tavoiteltuihin maihin.


      • viittinaurattaa
        Ei-tavoiteltu kirjoitti:

        Fenno on ylpeä huonosta käyttäytymisestään mm. suruja kohtaan. Samoin fenno käyttäytyy alatyylisesti vieraita kieliä puhuvia ulkomaalaisia kohtaan. Tämän tietävät lähes kaikki Suomessa vierailleet. Ei ihme ettei Suomeen tule ulkomaisia investointeja. Suomi kuuluu epäystävällisiin ja ei-tavoiteltuihin maihin.

        Ja sinustako taas nöyränä kaikki vittuilu pitäisi sietää. Suomalaisia kaatui lähes satatuhatta jotta ryssä ei pääse mulkullaan pamputtamaan skandipillua, 70-luvulla olivat sitten nämä samat pelkurit muka jotain herrarotua. Itä-Saksa olisi ollut Moldovan tasolla ilman lännestä tulevia tukia, sellaiseen kuntoon ryssät olisivat hurrien rakkaan skandinaaviskan saattaneet ilman oikeita sankarillisia suomalaisia.


    • ootpökjä

      Sinä se sitten olet tavannut kaikki Suomessa vierailleet! !!! Voi

      • Vankempia

        Suru seisoo ryhdikkäänä rehellisenä suomalaisena vaikka fennokoirat haukkuvat häntä kuin mitkäkin rakit. Fenno ei kestäisi moista haukuntaa mutta suru kestää, koska hän on vankempaa tekoa kuin fennot.


      • slusseninkulkuri
        Vankempia kirjoitti:

        Suru seisoo ryhdikkäänä rehellisenä suomalaisena vaikka fennokoirat haukkuvat häntä kuin mitkäkin rakit. Fenno ei kestäisi moista haukuntaa mutta suru kestää, koska hän on vankempaa tekoa kuin fennot.

        Luulee oikeasti olevansa parempaa rotua, vaikka etenkin pohjanmaalla on kasakan ja mustalaisen kusen sekoitus. Mistä vitusta te ääliöt olette saaneet sinne hevoskalloon, että ahveney ovat herrarotua. Ilman suomalaisia ja amerikkalaisia olisi ryssä hävittänyt jokaisen puhtaan pohjoisen.


    • raaaay

      Suru ei kestä vaan itkee Ruotsiin.Susu kestänyt sukupolvesta toiseen.

      • Henkisesti-heikko

        Fenno ei kestä. Fenno sortuu viinaan ja valheelliseen elämään. Onhan se nähty miten fennon hermot eivät kestä elämän paineita rauhan olosuhteissa. Fenno on parhaillaan sodassa , kun vallitsee sota-armeijan rankka kuri ilman vaihtoehtoja. Rauhan aika ei sovi fennolle, koska joutuu itse päättämään asioista. Rauhan aikana fenno hakee syyllisiä omaan henkiseen heikkoutensa.


      • Henkheik

        Fennot ovat henkisesti heikkoja. Kaikki sen tietää, jos rehellisiä ollaan.


      • eioiskannattanu
        Henkisesti-heikko kirjoitti:

        Fenno ei kestä. Fenno sortuu viinaan ja valheelliseen elämään. Onhan se nähty miten fennon hermot eivät kestä elämän paineita rauhan olosuhteissa. Fenno on parhaillaan sodassa , kun vallitsee sota-armeijan rankka kuri ilman vaihtoehtoja. Rauhan aika ei sovi fennolle, koska joutuu itse päättämään asioista. Rauhan aikana fenno hakee syyllisiä omaan henkiseen heikkoutensa.

        Tuskinpa ne jos aikakone olis niin sotisivat. Olisi se huvittavaa, 'Stalin tappaa meiti ja teiti mutta jos nyt päästätte ryssän läpi niin mukulanje ei ainakaan päädy Slusseniin Hitlerin herrarodun pilkattavaksi'. Kertoisin pojille Hitlerin hyökkäyksestä Norjaan ja siitä miten Suomen kaatuminen antaisi Isä Stalinin muna armeijalle mahdollisuuden vapauttaa koko pohjola Pietarista Osloon. Suomenkin suunnalla paljon näitä svekkojen mukaan sukulaispoikiamme Keski-Aasiasta ja Volgalta joita selvästi germaanipillu Berliinin tapahtumista päätellen himotti.


    • benedictarnold

      Eikös Suomen tunnetuin maanpetturi ole ahvenanmaalainen Julius Sundblom, Kuusinen oli ollut Venäjällä parikymmentä vuotta ennen Terijokea.

      • Valitusfenn

        Oletko käynyt katsomassa Julius Sundblomin patsasta Maarianhaminassa. Hän oli suuresti arvostettu poliitikko Ahvenanmaalla kuolemaansa saakka. . Ahvenanmaalaisten toive oli liittyä Ruotsiin ja sitä asiaa Julius hoiti aktiivisesti. Ei siinä mitään ihmeellistä ollut eikä asian päälle riehuttu. YK teki sitten ratkaisun johon kaikki tyytyivät.
        Fenno on niin heikoilla, että pitää fennotulkita historiaakin, kun hän ei pärjää nykyelämässä. Valittamalla ja valittamalla haluaa fenno syyllistää muita omasta kohtalostaan.


      • Banit

        Fennotulkinnat = Talatulkinnat. Fennomaani = Talabani


    • VesaKaitera

      SVEKO-ON-SIKA kirjoitti: "SURUT OVAT NIIN ONNETTOMIA ETTEIVÄT KYKENE YLLÄPITÄMÄÄN OMAA KIELTÄÄN, JOTEN HE TARVITSEVAT SIIHEN PAKKORUOTSIA. JUMALAUTA VOIKO MITÄÄN ONNETTOMAMPAA ENÄÄ OLLA!"

      Itsekin kyllä ihmettelen sitä aktiivisuutta, jolla osa suomenruotsalaisista yrittää pakottaa suomenkieliset opiskelemaan ruotsia. Sellainen ei tule kantamaan kauas, ja herättää lähinnä kitkeriä tunteita suomenkielisten piirissä suurinta kielivähemmistöämme vastaan. Mielestäni on kuitenkin yksi vielä astetta onnettomampi ryhmä, ja se koostuu niistä suomenkielisistä, jotka ovat pönkittämässä pakko- ja virkamiesruotsia. Olen hyvin pahoillani siitä, että tuossa joukossa on runsaasti oman puolueeni tukijoita eli kokoomuslaisia.

    • totuustu

      Kokoomus sdp vihreät vas.liitto kristilliset keskusta kaikki vain rkpn apupuolueita.

    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      241
      3744
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      27
      2274
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2111
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2005
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      92
      1685
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1291
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1287
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1218
    Aihe