Vaihtaisitko 8-16 työhön

Xjobs

jos saisit saman tulotason kuin nyt? Tekisit siis töitä viitenä päivänä viikossa vuoden ympäri ja kuukauden kesäloma. Sinulla olisi pomo käskyttäjänä, ja tekisit juuri sitä mitä sanotaan. Kello 16 jälkeen olisit vapaa.

15

199

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kouluttautunut

      Kato vaan sinne peiliin, oliko koulussa kiva vetä röökii ja viinaa? Amis-urpo tekee juuri sitä mitä kylvää.

      • Totuudenkertova

        Pelkkiä puheita sinunkin kouluttautumiset.


    • eräsisäntä

      Mie olen ollut myös vieraalla töissä monenlaisissa työpaikoissa, en ole silti koskaan ajatellut että minulla olisi ollut mitään käskyttäjää. Kaikki työtehtävät ja mitä seuraavaksi jne. on neuvoteltu hyvällä hengellä, ja maatilataustaisena tuolloinkin olen tottunut omien tekemisten suunnitteluun kun päämäärä tiedetään. Sain ihme kyllä puuhailla päivät aika rauhassa ja tuloksia kiiteltiin vielä. Kun olin töissä eräässä rauta- ja maatalousalan kaupassa täytyy myöntää että itse pomoa tai esimiestä näki hyvin harvoin, työt jaettiin lähinnä työkavereitten kesken. No mutta periaatteessahan vieraan työssä on joku käskyttäjä...

      Itse pidin siitä kun olin kello neljän jälkeen vapaa, mutta minulle se tuolloin harvoin oli vapaata koska kotiin mennessä odotti jokin puuha, iltanavettatyötkin saattoi kaikkinensa olla edessä kun vielä lehmiä pidettiin. Tai jokin koneprojekti tai peltotyö, peltotöitä varten piti yrittää ottaa vapaitakin vielä kun kahdessa paikassa ei voi olla samaan aikaan.

      Kyllähän tuohon systeemiin 8-16 vaihtaisi, kun saisi tehdä mieleistä työtä. Sais määrätyt vapaapäivät ja lomat joskus, niistä on kyllä ehkä kateellinen joskus muita aloja kohtaan, pellolle ei saa lomittajaa eikä pääse mihinkään mieleiseen edes hetkeksi kun silloin ne parhaat kuivaheinäsäät ja puinti-ilmat jne. yllättää kun jonnekin olet suunnitellut tai sopinut meneväsi.

      Oma vapaus on näissä oman tilan hommissa sellanen juttu josta olisi ehkä vaikein luopua, ei näissäkään hommissa laiskaksi pääse, joka sentin eteen on töitä tehtävä ja tämän kokoluokan tilalla ei nykyhinnoilla vierasta palkata avuksi joten itse on tehtävä oli mielestä tai ei. Mutta voit itse säätää mitä teet missäkin kohtaa, teenkö vaikka nuo oikein ripeästi ja otan vaikka vartin torkut sitten väliin ennen kun menen tekemään tuota jne.

    • JokoTaiEiMolempia

      Tällä tulotasolla jos tekisi 8-16 työtä, ehtisi hyvin vielä toiseen työhön iltaisin tai viikonloppuisin, muuten ei pärjäisi perheen elatuksessa. Töitähän tehdään nyt vuoden ympäri, enemmän kuin kellon ympäri päivässä ja kesälomasta on turha puhua, jos koko vuoteen sisältyy tuon kuukauden työpäivien verran vapaapäiviä, moneen muutaman päivän jaksoon pilkottuna ja osa niistäkin jo maksullisina. Aika outo vertailukohta, koko esityksesi, et taida juurikaan itse ymmärtää, mitä oikein kyselet.

    • hemppamulkuttaja

      mie teen 400 päivää vuuessa töetä ja vuorokauessa 28 tuntia

      • SieOotMaidoTuottaja

        No siehä sällioot, siu täytyy olla sit kyllä maidontuottaja, sillä ton lisäks maidontuottaja myös,
        -haluaa isomalle erälle maitoo isomma hinna ku pienelle
        -ei halua tuuotteelle enemmä hintaa vaan tukea
        -maijontuottajan mielestä syttyy sota jos hintaa nostaa
        -jos hintaa nostaa maidolle nii se on sillo kartelli


    • omantilanostanut

      Kysymys on aika absurdi, jos tämä on pelkästään maanviljelijöille osoitettu. Lähes jokaisella tilalla on muutakin toimintaa, kuin pelkkä viljely taikka viljely/karjanhoito.
      Jos nyt omalla kohdallani pitäisi vaihtaa tämä maatilan osalta tapahtuva työskentely klo 8-16 tapahtuvaan työskentelyyn samalla tulotasolla, minkä saan nyt pelkästään maatilalla tekemästäni työstä, on vastaus ehdoton EI. En alkaisi myymään työpanostani niin halvasta missään nimessä!
      Vaikka tästä maatilasta kertyykin melkoinen määrä työtunteja, on minulla kuitenkin oma vapauteni tehdä työni omassa päätännässäni, lisäksi olen viimeisten 25v. aikana sovittanut muiden liitännäiselinkeinojeni työt näiden maatilan töiden yhteyteen logistisesti niin, että tämä homma toimii.
      Jos siirtyisin johonkin muualle töihin klo 8-16, ei enään olisi mahdollista tehdä muita töitä samalla lailla ja ne olisivat tuon tulotason kannalta kuitenkin elintärkeitä.

    • esimerkkierkki

      Se on totta että ei tekisi nykyisellä tulotasolla, mutta täällä on saatu järjestettyä homma aika kivasti että tulee toimeen joten kuten.
      5.00-8.00 navetalla jos siellä kaksi ihmistä, 30 vuotta sitten tehty navetta, lypsäviä noin 30, ei paljoa koneita mutta aika simppeli silti. Jos yhden ihmisen voimin tekee menee hiukan pitempään, varsinkin jos ensin lypsää ja sitten pitää vaikka huilitauon jonka jälkeen käy lopettelemassa hommat esimerkiksi 8 jälkeen.
      Päiväväli jää aikaa muuhun työhön, peltoa vaan se 50 ha ja siitä nurmella tietysti osa karjan takia, säilörehunteko ulkoistettu taloudellisesti edullisella ratkaisulla. Iltanavettatyö 15.00-17.00, joskus pääsee nopeamminkin. Ilta-ajan saa pitää usein ihan vapaana mitä tietysti aikaisen lypsyn takia pitää mennä nukkuu aikaisemmin, mutta aikainen lypsy kannattaa mielestäni koska sitten on homma tehty aikaisin ja aikaa muiden askareitten hoitamiseen kunnolla. Samoin pääsee iltaa viettämään aikaisin.
      Maataloustyön ja karjan hoidan pääasiassa minä, emäntä apuna joissain navetantöissä mutta ei ole mikään maataloustyöntekijä vaan vaimo.
      Tämä toimii nyt, kun parempina aikoina on saanut tilan kuitattua suht. velattomaksi ja navetta on jo maksanut itsensä pois, pysynyt ehjänä ja koska suunniteltu hyvin palvelee vielä hyvät ajat.
      Ja toistaiseksi tällä työnjärjestelyllä työ melkeinpä mielekästä joten ei sikäli voi paljoa haukkua maatalousalaa. Lomittajan saa 26 pv vuodessa mutta lisäksi on käytetty maksullisia ja kylän yksityistä yleislomittajaa vielä lisäksi jos on tarvinnut. Mutta koska navetasta ei tule asuinpaikkaa itselle niin työssä jaksaa päivästä toiseen.
      Monet investoinnit on houkutelleet tietysti kuten omat rehukoneet ja lypsykiskot navettaankin olisi ehkä hyvät mutta näillä on pärjätty.

      • olikomuuta

        Taas hörhön sekoilu, lehmät poikii klo 8 aamulla, neitseellinen sikiäminen, eivät sairastu, blaab,blaab,,,,


      • karjak

        Meillä hyvin samanlainen navetta-aikataulu kun "esimerkkierkillä". Totta kai lehmät poikii esim. yöllä, mutta meillä nykyään kamera jolla pystyy poikimista seuraamaan jolloin ei tarvi lähteä navettaan saakka. Poikimakarsinassa lehmä poikii usein ilman apua ja pystyy hoitamaan vasikan oma-aloitteisesti, hyvissä ajoin ennen poikimista annetun kalsium-tukihoidon kanssa ei ne kovin usein meillä edes saa poikimahalvausta että sitä tutkimaan pitäisi erikseen yöllä juosta.

        Ja tietysti siementäminen tuo yhden juoksun navetalle jos siementäjä ei tule jo navetta-aikaan, mutta meilläkään ei siementäminen ole mikään jokapäiväinen toimenpide kun ei lehmiä niin paljoa ole, ei siten muuten myös poikimisiakaan tule niin usein kun jonkun 120 lehmän kanssa.

        Eläimen sairastuminen tuottaa aina lisätyön, mutta olen usein kysynyt asiasta sellaiselta joka asiaa usein valittelee, että onko mitään tehtävissä jotta lehmät ei niin helposti sairastu? Ainahan se on vähän tuuripeliä, mutta lehmän terveys on monissa tapauksissa olosuhdekysymyskin. Vetoinen pimeä navetta, huonot kuivikkeet, lehmät kenties epäsuhdalla ruokinnalla ja joillakin lypsyvirheillä on moniin vaivoihin suora yhteys. Pienillä edullisilla korjauksilla, muutoksilla ja toimintatapojen harkitsemisella uudestaan kun vain kerran pysähtyy miettimään voiko jotain vielä tehdä voi olla suuri vaikutus. Lehmien vaivoista ei ikinä pääse eroon mutta jotain voi miettiä varsinkin jos samat vaivat vaivaa lehmiä usein.

        Terveydenhoito on navetassa paljon nopeampaa ja edullisempaa kun sairaanhoito.

        Muutenkin työtavat on sellainen asia josta täytyy mainita, että kun kerran miettii mitä tekee navetalla ja sitten miettii mikä on tosiaan tarpeellista saman ensiluokkaisen tuloksen eteen voi tulla monia työnsäästöjä ja pääsee nopeammin pois navetasta. En keksi enää hyvää syytä pestä tiskolla ja desinfioida vasikan tuttisankoja jokaisen juottokerran jälkeen. Tai pestä lehmien reisiä ja perää joka aamu. Tai päivittäinen solutestinteko ilman mitään syytä joka lehmälle, rutiininomainen tulppaus jokaiselle jne.


      • sellaiseen

        Mites toteat soluttason, ilman testiä? Sitä saakin aika fagiiri olla


      • Muamuija
        sellaiseen kirjoitti:

        Mites toteat soluttason, ilman testiä? Sitä saakin aika fagiiri olla

        Eipä taas vedellä äärilaitaan, ei tuossa sanottu, ettei ollenkaan vaan 'päivittäinen' solutestin teko. Oma ura 35 v lehmien kanssa, monta asiaa oiotaan fanaatikkoihin nähden, esim. soluja aletaan jahdata vasta jos nousee lähemmäs 200 tankissa. Tuttisanko huhdotaan päivittäin ja pestään purkamalla parin päivän välein jne. Kesällä tarkempaa kuin talvella bakteerien vahtiminen joka paikasta. Utareliivit vain todelliseen tarpeeseen, tulehdusneljännes ennemmin umpeutetaan kuin monta antib.kuuria peräkkäin ja onhan niitä kuitakin järkeistettäviä kohtia.


      • isäntääkin

        Meillä lypsetään kerran tai kaksi viikkoon.


      • törkeäätoimintaa
        sellaiseen kirjoitti:

        Mites toteat soluttason, ilman testiä? Sitä saakin aika fagiiri olla

        Sinun kannattaa kiinnitää huomiota lypsytyöhösi niin ei tarvitse solutestiä käyttää, lehmä on herkkä ja reagoi piniinkin ärsykkeisiin nopeasti.


      • karjak
        sellaiseen kirjoitti:

        Mites toteat soluttason, ilman testiä? Sitä saakin aika fagiiri olla

        Tarkoitin nimenomaan sitä että ennen tehtiin solutesti rutiinilla joka ikinen aamu kuvitellen että sillälailla tilanne pysyy hyvin hallinnassa. Ja niin teki moni lähipiirin karjanpitäjä silloin. Ja se neljänneskohtainen tulppaus... Ihan tarpeetonta ja hölmöä edes opettaa lehmiä siihen systeemiin. Yhtä hyvä jos ei parempi utareterveystilanne ilman tulppauksia, tulpatessa pääsee huolellisimmaltakin tulppaajalta ilmaa lypsimeen mikä kuormittaa vetimenpäitä. Lisäksi lypsin menee usein huonoon asentoon kun kaksi-kolme kuppia pois ja nännikupit laahmaavat lattiassa jos ei ehdi kannattelemaan tai laita sanomalehteä alle... Ihan turhaa, mutta kai joku tekee vielä.

        Ei lypsyssä tarvitse mitään ihmeellisiä temppuja tehdä, perushygienia, samat rutiinit aina joka lehmälle niin tilanne pysyy hyvin hallinnassa. Oikea alipaine lypsykoneessa, joka lehmälle 90 asteessa pesty oma lypsyliina, turvepitoinen kuivike on hyväksi havaittu utareterveyden kannalta...

        Ei ole oikeastaan kovin usein solutestejä tarvinnut tehdä. Hiehoja ja vastapoikineita sekä loppulypsykauden lehmiä tulee tarkkailtua tarkemmin, linimenttiä tulee laitettua aika herkästi, sillä talttuu tapaukset ilman antibiottia usein. Tihennettyä lypsyä mainostaa joku mutta lähinnä jos on kolibakteeria niin siihen tulee turvauduttua, monta syksyä sitten oli yksi tapaus ja se toipui meijerikelpoiseksi linimentti muutaman tunnin välein lypsämisellä. Silloin ei kyllä voi puhua ja nopeasta navettatyöstä mutta kai se hyvän lehmän pelastaminen on vaivan arvoista.

        Karjantarkkailun maitonäytteitten solulukemat on hyvä suunnannäyttäjä lypsyjärjestyksen suunnittelussa. Lomittajakin tietää lypsyjärjestyksen kun lehmät on joko numeroitu vahaliidulla eri värillä kumpaakin lypsintä varten, numerot missä järjestyksessä lypsetään. Vieraalle lomittajallekin muuten paljon nopeampi ja järkevämpi systeemi kun mitkään nimilistat tykyttäjään teipattuna. Värejä tietysti ei ole vahaliiduissa valita montaa enempää jos lypsimiä enemmän mutta kahden lypsimen kanssa toimii hyvin.

        Navetan valoisuus vaikuttaa moneen asiaan yllättävästi. Jopa tuotokset nousi hieman ilman muita toimenpiteitä kun vaihtamalla kaikki hehkulamppusysteemit loisteputkiin ja lisäämällä lamppumääriä juurikin rehupöydille, muutos hedelmällisyydessäkin oli huomattava. Eikä ollut suuri remontti.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      424
      4714
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      250
      2349
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      70
      1750
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      162
      1477
    5. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      326
      1467
    6. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      140
      1161
    7. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      67
      1157
    8. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      81
      1141
    9. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1105
    10. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      41
      1025
    Aihe