Yhteishengen parantaminen?

Väsynytlähihoitaja

Työpaikastani tuli keväällä oma yksikkönsä ja meitä siirtyi vastentahtoa muutama tähän yksikköön toisesta yksiköstä. Kuusi meitä nyt on ja tässä puoli vuotta yritetty kehittää asumispalveluyksikköä eteenpäin. Tuloksetta. Työporukassa on pari kehityksen hidastajaa, mikään uudistus ei käy ja eihän ne nyt onnistu. Asukkaat ovat kotihoidosta tms. siirtyneitä, mutta eivät kolmivuoro hoidokkeja. Puolet muistisairaita, joiden paikka se ei enää olisi. Meitä on viisi lähihoitajaa ja yksi kodinhoitaja. Kaikki tekee työnsä, mutta yksi on jopa kahdesti ääneen sanonut olevansa hidas ja tekee työnsä helvetin hyvin kun nopeat hoitajat ei sitä tee ja on huonoja. Kamalaa kuunneltavaa, kun kukaan asukas ei valita, päinvastoin. Yksi taas on jäänyt kehityksessä jälkijunaan, kun sairaanhoidolliset työt on lisääntynyt ja tämä ihminen jarruttaa sitä kehitystä. Asukkaita on 18 ja hoitajia 6, aamuissa 2-3 ja illassa 2, yöhoitoa ei ole. Pesut piti siirtää iltapäivään/miksei iltaankin, mutta pestään ma-pe aamupäivisin ja siihenkin tarvitaan kaksi hoitajaa. Toinen pesee ja toinen pukee, ei kuulemma selkä kestä jos joutuu koko paketin tehdä. Kuulemma illalla ei voi pestä kun täytyy antaa asiakkaalle aikaa ja on iltarutiineista pois. Asiakkaat kun tästä kysyttiin, jopa vähän innostui kun iltaisin on saunassa ennenkin yleensä käyneet. Itse en tätä ymmärrä että yksi pesee ja toinen pukee, koska aamuissa on muutakin tehtävää (verenpaineet, labrakokeet, sh:n päivittäinen käynti) Jopa sellainen pestään kahdestaan jonka kanssa pärjää vessareissut yhden hoitajan auttamana. Lääkeasiat kesällä oli vain vakituisten heiniä, eikä koulutetut lähihoitaja kesäsijaiset saaneet koskea lääkejakoon, saunaan vaan tuupattiin päivästä toiseen. Itse olin siirrossa kesäsijaisena entisessä työyksikössäni kun näitä sijaisia kyykytettiin. Yksi työkaveri joka itseään pitää muita parempana, käy kyttäämässä ja tarkistamassa meidän muiden työt kuinka tuli tehtyä, ei luota meihin muihin. Pomottaa ja käskyttää, tee tuo ja tuo, ollut käytöksestään esimiehen puhuttelussa paristi, mutta vähäksi aikaa lakkaa ja sitten alkaa alusta.Yksi jopa valikoi työnsä, tekisi vain helpommat ja suuttuu jos ei saa haluamaansa läpi. Palasin yksikköön ja iltavuoron aluksi kesäsijaisen kanssa sovittiin kumpi tekee kumpaa taloa ja sanoin että voin tehdä a talon, sijainen jäi haavi auki ja sanoi b talosta että eihän ole koko kesänä ollut siellä kuin kerran pari ja aina tehnyt. B talossa "helpommat" asukkaat. Siis kääk... Mitä mä teen noiden naisten kanssa? Mikään uudistus ei käy ja toisen työkaverini kanssa olemme väsyneitä tähän kehityksen jarruun. esimies ei tee mitään, sanoo vaan että koittakaa keksiä keskenänne ja pitäkää kehitysip. Viimeksi palaveri jossa ehdotettiin uudistuksia, ne ammuttiin alas ja ison käkätyksen kera. en minä rupee ja blaa blaa... Esimies kehui kerran että meille tulossa vuoden vaihteessa uusi esimies ja paikka tulee nyt hakuun. Hän on siis päättänyt olla ettei johda meitä enää ja keskittyy oman toisen yksikönsä johtamiseen vaihtelevalla tuloksella. Ajatuksissa on ollut työpaikan vaihto. Harmi vaan sanoa itsensä vakiduunista irti ja lähteä sijaiseksi. Mutta ei varmaan muu enää auta jos haluaa pitää mielenterveytensä. Olemmeko tottuneet kotihoidon itsenäiseen työskentelyyn ettei meistä ole joistakin tiimityöskelijöiksi?

1

71

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tsemppiä

      Selvästi teillä kuten monessa muussakin terveydenhuollon työpaikassa esimiehet välttelee epämieluisia työtehtäviä.
      Irtisanominen ei varmaankaan auta, jos et vaihda alaa. Naisvaltaisissa paikoissa sama ilmiö...toiset tekee, toiset jarruttelee kehitystä ja jotkut ei liikuta raajojaan kuin minimin. Narina ja seläntakana puhuminen on valalla, kollegiaalisuus huomioidaan vasta sitten kun se koskettaa "omaa napanöytää".

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2793
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      75
      1496
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1450
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      33
      1223
    5. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      10
      1180
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1173
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1170
    8. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1164
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1099
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      10
      1090
    Aihe