Tsaarin vala - MITÄ seuraa -Mielisairaus ja synti

JärjestysJatkuu

Tässä on kirjoitus oikeassa järjestyksessä.

http://www.kolumbus.fi/~w462389/mielisairaus.shtml

Alkusanat

Tämä kirjoitus käsittelee mielisairauksien ja mielenterveyden häiriöiden syitä ja hoitomenetelmiä etenkin niissä tapauksissa, kun mielenterveyspalveluita tarjoavan yhteisön tai yrityksen potilaana tai asiakkaana on kristitty henkilö. Kirjoituksen tietoja ja kokemuksia voidaan soveltaa myös niihin tapauksiin ja henkilöihin, joissa ei "uskota uskon kautta paranemiseen" eli siihen, että "Jumala voi parantaa mielisairauden tai mielenterveyden häiriöistä kärsivän ihmisen". Jeesus on kuitenkin luvannut parantaa mieleltään sairaita ja eheyttää särkyneen sielun riippumatta siitä, mistä syystä mieli on mennyt pirstaleiksi tai mikä on johtanut ihmisen mielenterveyden horjumiseen, ja saanut hänet etsimään apua ongelmiinsa.

Tätä kirjoitusta ei saa eikä ole lupa käyttää yksistään tiedon lähteenä tai apuna psyykeongelmaisen hoidossa, vaan aina tulee turvautua ammatti-ihmisten tai oman uskovien yhteisön apuun, etenkin jos kyseessä on akuutti ja vakava häiriötilanne kuten psykoosi tai vaara joutua psykoosiin. Keskustele näistä asioista sinulle läheisen ihmisen kanssa, äläkä luota sokeasti jonkun nettikirjoittajan tietoihin, ajatuksiin, kokemuksiin ja mielipiteisiin. Jos mitään akuuttia vaaraa vakavasta mielenhäiriöstä ei ole, niin silloin tätä kirjoitusta on hyvä lukea ja tutkia sitä kriittisellä mielellä. Otan vastaan rakentavaa palautetta, korjausehdotuksia ja jopa pyyntöjä poistaa tämä kirjoitus kokonaan netistä.

Kirjoittaja on ollut tekemisissä psyykeongelmaisten ihmisten kanssa noin 40 vuoden ajan ja niistä viimeiset 17 vuotta ennen kirjoituksen päivitystä Jeesukseen Kristukseen uskovana kristittynä Jumalan seurakunnassa. Kirjoittajalla ei ole muodollista pätevyyttä mielisairauksien hoidossa tai edes diagnosoinnissa, mutta Jumalan sanan palvelijana hänellä on melko hyvä tuntemus seurakunnassa esiintyvistä ongelmista ja myös paranemisista tällä alueella. Kirjoittaja on opiskellut jonkin verran omatoimisesti psykologiaa ja psykiatriaa Lukion psykologian oppikirjoista ja Sigmund Freundin teoksista. Kirjoittajalla on lisäksi kokemusta filosofian ja kielitieteen sellaisilta alueilta, joissa on sivuttu jonkin verran ihmisen psyykeen ja hengellisyyteen liittyviä asioita. Tärkeintä on kuitenkin tuntea kirjoitettu Jumalan sana eli Raamattu ja hänet, josta Raamattu kertoo: Jeesus Kristus. Kirjoittaja uskoo tuntevansa Herran Jeesuksen ja hänen isänsä, meidän Jumalamme, ja lähestyy tätäkin aihetta kristinuskon näkökulmasta.

Ei-kristityn lukijan on syytä tietää se tosiasia, että maailmalla tehtyjen tutkimusten mukaan ihmisten on mahdollista parantua tai kokea tulleensa terveeksi uskon ja rukoilun kautta. Tämä pätee fyysisiin sairauksiin, psykosomaattisiin oireisiin ja mielen alueen häiriöihin sekä mielisairauksiin. Niinpä ei-kristityn lukijan ei pidä väheksyä sitä, että kirjoittaja lähestyy asiaa kristityn näkökulmasta käsin ja uskoo myös Jumalan parantavan psyykeongelmaisia ihmisiä. Kirjoittaja tunnustaa kuitenkin todeksi sen, että psykoosin lauettua tai muun vakavan mielenterveyden häiriön akuutissa vaiheessa myös ihmisten apu on välttämätöntä. Tällöin kysymykseen tulevat sairaalahoito suljetulla osastolla ja lääkehoito. Sitä seuraavan psykiatrisen avohoidon aikana on kristityllä asiakkaalla kuitenkin paljon paremmat mahdollisuudet ja edellytykset tervehtyä nopeasti kuin ei-kristityllä asiakkaalla, koska kristitty asiakas turvaa myös Jumalan apuun ihmisten avun lisäksi. Uskon kautta paraneminen on ollut ilmeistä kirjoittajan kokemusten mukaan, eli minä uskon todella siihen, että Jeesus Kristus parantaa mieleltään sairaita ja psyykeongelmista kärsiviä ihmisiä.

Koska mielisairauksilla on tapana uusiutua ja niiden hoitaminen kestää usein hyvin pitkiä aikajaksoja – jopa koko loppuelämän ajan – olisi kristittyjen hyvä tietää joitakin mielisairauksien syitä ja keinoja parantua niistä mahdollisimman pian, kuitenkin niin, että potilaan terveys ei ole missään vaiheessa kovin suuressa vaarassa. Etenkin psykoosin jälkeen on hoito välttämätöntä ensin sairaalassa ja sen jälkeen kotona avohoidossa, jolloin hoitoon kuuluu etenkin sen alkuvaiheessa myös lääkitys, kun hoitoa tarjoava yhteisö on ei-kristillinen. Vain kristillisessa hoitokodissa tai hoidossa voidaan alkaa lääkkeeetön hoito pian psykoosin tai muun vakavan mielenterveysongelman akuutin vaiheen jälkeen.

19

61

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Järjestysjatkuu

      Kirjoittaja mainitsee viitteenä joitakin lähteitä, joita kaikkia hän ei ole ehtinyt tai voinut tutkia vielä tarkasti itse lävitse. Suhtaudu lähteisiin terveen epäilevästi ja tarkista niissä mainitut tiedot mahdollisuuksiesi mukaan alkuperäisistä teoksista. Älä usko mitään tai kenenkään väitteitä sokeasti todeksi vaan koettele kaikki, mitä sanotaan ja käytä omaa järkeäsi asioiden arvioimisessa. Se on Jumalan tahto ja jokaisen vilpittömän tieteistä kiinnostuneen ihmisen tapa toimia totuutta etsiessään. Sokea usko ei ole aina kovin järkevää, mutta Jumalan vaikuttama usko on sekä järkevää että täysin loogista, johdonmukaista. Rukoile Isää, että saisit sellaista Jeesuksen vaikuttamaa uskoa, jotta et eksyisi vaan pysyisit vahvana suoralla tiellä, joka johtaa lopulta "taivaaseen" Isän ja Jumalan pojan Jeesuksen ja kaikkien pyhitettyjen luokse.

      Tämä kirjoitus on kirjoittajan henkilökohtainen näkemys asioista. Jokainen voi ottaa kirjoituksesta irti sen hyvän, mitä siinä on, ja hylätä siinä mahdollisesti esiintyvät virheet. Kirjoituksesta voi antaa palautetta allekirjoittaneelle vain sähköpostitse tämän linkin ja palautesivun kautta.

      Jyväskylässä 16. maaliskuuta 2012.

      Petteri Haipola

    • Tsaarinvala

      Mielisairauden tai mielenterveyden häiriön syitä

      Kun joku läheinen ihminen kokee tai me itse koemme psyyken sairauksia tai mielenalueen häiriöitä, olisi hyvä etsiä syytä sille, mistä sairaus tai häiriö johtuu: mikä on sen syy? Psyykeongelmille voi olla monia syitä, joista osan luettelen tässä:

      Itse tehdyt synnit (etenkin, jos kyse on kristitystä henkilöstä, mutta myös ei-kristityn on mahdollista sairastua itse tekemien syntien ja sen aiheuttaman mielen ristiriidan vuoksi)
      Tahallaan tehty synti avaa portin sielun viholliselle eli saatanalle käydä sisälle ihmisen sydämeen, ajatuksiin ja elämään. Pahimmillaan tahallisen synnin tekeminen voi johtaa demonien valtaan joutumiseen. Ei-kristityt psykiatrit ja psykologit eivät tunne eivätkä tunnista tätä puolta lainkaan, joten apua demonien hyökkäykselle tai kristityn tekemälle synnille saa parhaiten vain kristittyjen yhteisöstä tai kristillisestä psykiatrisesta hoidosta. Tällöin muilta kristityiltä saatu rukoustuki on aivan erityisessä arvossa.
      Synnin uhrina oleminen
      Lapsuuden traumaattiset kokemukset (kotiolot, koulukiusaaminen,...)
      Myöhemmät kokemukset kuten kiusattuna oleminen tai väkivallan tai raiskauksen uhriksi joutuminen
      Aivojen elimellinen vika tai sairaus
      Aivojen kärsimä vaurio onnettomuudessa
      Aivojen kärsimä vaurio jatkuvan päihteiden, lääkkeiden tai huumeiden väärinkäytön johdosta
      Synnynnäiset aivojen rakenteelliset viat ja toimintahäiriöt
      Koska aivojen elimellisestä vauriosta johtuvia mielenterveyden häiriöitä tai mielisairautta on melkein mahdoton parantaa tai niistä on melkein mahdotonta parantua muuten kuin Jumalan tekemän ihmeen kautta, en paneudu niihin kovin syvällisesti tässä artikkelissa. Kirjoitan sen sijaan hyvin paljon itse aiheutetuista psyykeongelmista ja mielisairaudesta, koska niistä on mahdollista parantua ja tulla terveeksi hyvinkin nopeassa aikataulussa. Periaatteessa paranemiseen riittää katumus synnin tähden ja tahto hylätä synti. Jumala hoitaa sen jälkeen kaiken muun, mitä paranemiseen tarvitaan. Paraneminen voi tapahtua tällöin nopeasti tai hitaasti, riippuen ihmisen vastaantottokyvystä ja avoimuudesta Jumalan ja ihmisten edessä. Terveeksi tuleminen on Jumalan lahja eikä sitä voida inhimillisillä keinoilla nopeuttaa. Jumala toimii kuitenkin ihmisten kautta ja yhteistyössä heidän kanssaan, erityisesti psyykeongelmasta kärsivän kanssa, joten ihmisen osuutta ei tässäkään asiassa pidä unohtaa.

      Itse tehdyt synnit

      Mielisairauden, psykoosin tai vakavan mielenterveyden häiriön taustalla voi olla ja usein onkin itse tehtyä syntiä, jota ei ole käsitelty oikealla tavalla. Synnin oikea käsitteleminen on tunnistaa synti, tunnustaa se ja pyytää sitä anteeksi isältä Jumalalta Herran Jeesuksen Kristuksen nimessä, ja ilmaista Jumalalle todellinen tahto hylätä synti. Kristityn ei ole sopivaa "elää synnissä" eli me emme saa harjoittaa jatkuvasti tai usein toistuvasti syntiä. Kristityn tulee elää syntien anteeksisaamisessa ja anteeksiantamisessa. Kun olemme saaneet ensin itse anteeksi synnit, voimme antaa anteeksi myös meitä vastaan rikkoneille. Anteeksiantamattomuus ja katkeruus voivat lisätä riskiä sairastua psyyken tauteihin.

      Ei-kristityssä psykiatrisessa hoidossa ja psykologiassa tunnustetaan harvoin pahoja tekoja ja etsitään niistä anteeksiantoa Jumalalta Jeesuksen Kristuksen uhrin tuoman syntien sovituksen ja uskon kautta. Tämä on ymmärrettävää, koska ihmisen on mahdotonta etsiä vapautusta synnin tuomasta syyllisyydestä ja mielen ristiriitaisuudesta, jos hän ei usko ensin Jumalaan ja etsi häntä kaikesta sydämestään. Jos joku kristitty on langennut syntiä tekemään, aiheuttaa se hänen mielessään ristiriitatilanteen, koska kristityn ei ole sopivaa tehdä syntiä, eikä varsinkaan jatkaa synnin tekemistä tai langeta usein samaan syntiin. Tämä ristiriita voi johtaa pahimmillaan mielenalueen vakavaan häiriöön tai jopa psykoosiin.

      On myös kristittyjä, joiden omatunto on yliherkkä. He saattavat pitää syntinä sellaisia asioita, jotka eivät ole oikeasti syntiä. Näitä luvallisia asioita voivat olla jotkut syömiseen ja juomiseen liittyvät asiat tai oman terveyden tai hyvinvoinnin ylläpitämiseen tähtäävät toimenpiteet. Kristityn ei pitäisi rasittaa omaatuntoaan liiaksi kohtuulliseen syömiseen ja alkoholin nauttimiseen liittyvillä seikoilla tai piristävien juomien tai lääkkeiden tai lääkkeiden kaltaisten aineiden käytöllä. Jotkut fyysistä terveyttä parantavat toimenpiteet eivät ole syntiä, vaikka niistä joutuisi maksamaan lääkärille tai hoitaville henkilöille jonkin verran: kyse ei ole silloin turhamaisuudesta tms., jota voitaisiin pitää syntinä tietyin edellytyksin.

    • juttujatkuu

      Kaikki kristityt eivät erota toisistaan sitä, mikä on kiusausta ja viettelystä, ja mikä on pahojen himojen ja niissä elämisen syntiä.

      Pääsääntöisesti voidaan sanoa, että pahoilla tai synnillisillä ajatuksilla ei kenenkään pidä hekumoida, vaan niistä tulisi pyrkiä eroon, ennen kuin mieli joutuu kokonaan niiden valtaan. Jos joku antaa periksi synnillisille ajatuksille ja tieten tahtoen etsii niitä saadakseen niistä nautintoa, muodostuu se hänelle synniksi, ja johtaa pahimmillaan synnin tekoihin vakavin seuraamuksin.

      Mutta pelkkien kiusausten ja viettelysten vuoksi ei kenenkään pidä potea huonoa omaatuntoa, sillä pahoja ajatuksia on mahdotonta estää pääsemästä sydämeen, koska paholainen tarjoaa niitä ja ympäröivä maailmamme on täynnä viettelyksiä. Tässä kohdassa pätee vanha viisaus: me emme voi estää lintua lentämästä päämme yli, mutta voimme estää sitä tekemästä sinne pesää.

      ------------------

      Esimerkki itse tehdystä synnistä ja sitä seuranneesta psykoosista sekä paranemisesta

      Kerron esimerkin kristitystä henkilöstä, joka on vajonnut psykoosiin itse tahallaan tekemiensä syntien vuoksi, ja on sitten parantunut "mielisairaudestaan" Jumalan avulla, jopa ilman lääkehoitoa. Kutsun häntä "ammattikielellä" nimellä "asiakas", (vaikka en itse psykiatrisen hoidon ammattilainen olekaan).

      Asiakas oli antanut vähän kerrassaan periksi kiusauksille, eikä välittänyt siitä, että teki "suun syntejä", ja kiroili työpaikallaan. Hän alkoi seurustella yhä enemmän sellaisten kristittyjen kanssa, jotka olivat langenneet usein synteihin ja yhä vielä syntiin lankeilivat. Osalla heistä oli taustalla mielisairautta tai vakavia mielenterveyden häiriöitä.

      Asiakas alkoi vähitellen halveksia niitä seurakuntalaisia, jotka vaelsivat ulkoisesti hyvin ja jopa nuhtelivat näitä "heikkoina" pitämiään lankeilevia kristittyjä. Hän piti näitä "vanhurskaita" tekopyhinä teeskentelijöinä, koska ei uskonut heidän olevan aitoja kiitoksessa ja ylistyksessä tai yhteisissä rukouksissa ja yleensä elämässään, vaikka mitään näkyvää syntiä heissä ei ollut havaittavissa. Sitä vastoin ne toiset tekivät paljon syntiä, jopa sellaista, mitä edes kaikki "ulkopuolella" olevat eivät tee. He makasivat toistensa kanssa ristiin, ja joivat, ja pelasivat uhkapeliä, ja käyttivät väärin lääkkeitä ja alkoholia, he tupakoivat ja harjoittivat väkivaltaa, jne.: melkein koko pahimpien syntien kirjo oli läsnä heidän elämässään.

      Meidän asiakkaamme ajatteli, että hän oli muita tekopyhinä pitämiään seurakuntalaisia parempi, ja auttaisi nämä heikot ylös kuopasta ja lankeemuksesta takaisin vanhurskaaseen elämään. Mutta sen sijaan, että hän olisi näyttänyt näille heikoille esimerkkiä pyhällä vaelluksellaan, alkoi hän itsekin polttaa tupakkaa ja otti vähän alkoholia, samaistuakseen heikkojen kanssa, ja osoittaakseen heille, että ei ole heitä parempi. Hän ikään kuin laskeutui heidän tasolleen, vaikka hengellisesti köyhän ja pyhän ei tarvitse laskeutua alemmalle tasolle, koska hän on kaikkien muiden palvelija, jos elää Jeesuksen ohjeiden ja Jumalan tahdon mukaan.

      Tästä alkoi asiakkaan alamäki. Hän joi yhä enemmän ja vietti yhä enemmän aikaa näiden "lankeilevien kristittyjen" kanssa. Se johti lopulta ihastumiseen erästä haureellisesti elävää naista kohtaan ja aviorikokseen. Mutta asiakas ei uskaltanut tunnustaa sitä omalle puolisolleen. Tätä kierrettä jatkui pari vuotta, niin että asiakas lankesi sinä aikana muutaman kerran julkisesti syntiin, mutta ei kertonut puolisolleen tai seurakunnalle tai hyvin vaeltaville kristityille, mitä kaikkea pahaa hän oli reissuillaan tehnyt.

      Salailu ja jatkuva tahallinen synnin tekeminen johtivat lopulta siihen, että asiakas vajosi syvään psykoosiin, sillä hän oli kaiken muun lisäksi alkanut kuulla ääniä, joita luuli pyhän hengen ääneksi. Kyseessä olivat kuitenkin vihollisen henkivallat eikä vanhurskas ja pyhä Jumala. Koska asiakas oli niin kauan salannut syntinsä niiltä henkilöiltä, joille hänen olisi ne pitänyt kertoa, ja oli jatkanut tahallista synnissä elämistä tai langennut toistuvasti synteihin, ei hän erottanut enää hyvän paimenen ääntä hänestä, joka on tullut vain tuhoamaan, ryöstämään ja tappamaan sieluja: hän ei erottanut enää Kristusta paholaisesta ja meni aivan sekaisin, koska seurasi vierasta ääntä Jumalan äänen sijasta ja toimi sen mukaan.

      • juttujatkuu

        Asiakas heräsi psykoosiin vajoamisen jälkeen mielisairaalan suljetulla osastolla. Hän tajusi vasta siellä, että oli tullut petetyksi. Hyvä hänelle, sillä muutoin hän olisi voinut joutua kokonaan pois armosta ja Kristuksen ruumiin ulkopuolelle. Nyt oli kuitenkin otollinen aika pyhän hengen alkaa toimia ja parantaa asiakasta. Asiakas tulikin pian hyvään kuntoon, eikä tarvinnut paranemiseen lopulta edes lääkkeiden apua. Itse asiassa hän oli jättänyt lääkkeet salaa pois ja sai todistaa ei-kristitylle hoitotiimille, että oli tullut kuntoon ilman lääkkeitä, kun näytti heille syömättä jääneet lääkkeet heidän kehuessaan hänelle lääkkeiden tehovoimaa avohoidon tapaamisessa. Siihen loppui asiakkaan avohoito sillä kerralla.

        Mutta miten asiakkaamme kävi? Hän ei ollut tehnyt parannusta helmasynnistään, eli hän ei ollut päässyt koskaan kunnolla eroon pätemisen tarpeestaan ja ylpeydestään. Hän tahtoi olla usein ensimmäisten joukossa seurakunnassa ja tavoitteli korkeaa asemaa, jotta häntä olisi arvostettu. Vaikuttiko tähän kaikkeen hänen kurja lapsuutensa ja köyhät olot kotona, rikkinäisyys, tms.? Ehkä vaikutti, ehkä ei, mutta tärkeintä on tietää se, että pohjimmainen syy hänen psykoosilleen ja myöhemmille lankeemuksille oli synti nimeltään ylpeys. Niin kuin Raamatussa sanotaan, "ylpeys käy lankeemuksen edellä", ja juuri niin asiakkaallemme tapahtui.

        Asiakas alkoi riidellä kanssapalvelijoidensa kanssa opillisista asioista ja muusta vähemmän tärkeästä kuin mitä hänen oma eheytymisensä ja paranemisensa on. Hänelle olisi ollut tärkeintä kasvaa rakkaudessa ja oppia elämään Jumalan tahdon mukaan jokapäiväisessä elämässään. Sen sijaan hän osittain itseltäänkin salassa korotti itseään, vaikka luuli olevansa nöyrä ja jalo Kristuksen Jeesuksen sotamies. Niinpä hän ajautui lopulta eroon uskovista veljistä ja sisarista, eikä käynyt enää uskovien kokouksissa: hän oli omasta mielestään liian hyvä tai muut olivat liian pahasti erehtyneet harhaoppeihin, jotta hän olisi "alentunut" osallistumaan heidän kokouksiinsa.

        Näin kului muutama vuosi. Asiakas alkoi sitten jälleen kiroilla työpaikallaan ja kotonaan, ja näytti huonoa esimerkkiä perheelleen, vaikka hänen olisi tullut olla esikuva muille, uskossa häntä nuoremmille ja vähemmän kasvaneille perheenjäsenille. Sitten koitti aika, jolloin asiakas alkoi jälleen juoda itsensä humalaan. Ensin se tapahtui satunnaisesti ja esimerkiksi ei-kristityn työtoverin kanssa. Sitten hän alkoi juoda yhä useammin ja vaikka hän joi alkoholia säännöllisesti vähän etsimättä humalaa, lisääntyi myös humalahakuinen juominen, niin että se koitui hänelle lankeemukseksi. Tämän jälkeen mukaan tuli uhkapeli ja sen myötä huoli taloudesta ja kaikesta siitä, mistä Jeesus on meitä sanansa kautta varoittanut. Niinpä ei ole ihme, että asiakas vajosi toisen kerran vakavaan psykoosiin ja joutui mielisairaalaan suljetulle osastolle.

        Tällä kertaa asiakas oli kuitenkin aiempaa kokemusta rikkaampi joutuessaan sairaalaan. Sen lisäksi hän havaitsi itsessään ylpeyden, joka oli hänet aiemmin langettanut. Asiakas oli lisäksi alkanut jo ennen psykoosiaan nähdä, että opillisista asioista riitely tai jopa niiden liiallinen tutkistelu saattoivat olla kohtalokkaita kristitylle sielulle. Niinpä hän sanoutui irti kaikista riidoista, kiistoista ja pahennusta herättävästä toiminnasta seurakunnassa, ja hyväksyi myös ihmisten avun psykoosinsa hoidossa. Tällä kertaa paraneminen oli vielä nopeampaa kuin ensimmäisellä kerralla, koska pohjimmainen syy – ylpeys ja pätemisen tarve – olivat jääneet pois hänen elämästään. Asiakas tuli pian parempaan kuntoon kuin ennen ensimmäistä psykoosiaan ja aiempia vaiheitaan kristittynä Jumalan seurakunnassa, eikä hän ole sittemmin synteihin näkyvällä tavalla enää langennut, eikä vajonnut psykoosiin. Asiakas ei tarvitse myöskään lääkkeitä pysyäkseen terveenä, sillä Jumala auttaa häntä ja Jeesus tekee terveeksi ne, joiden mieli on pirstaleina ja joiden sielu on sairas. Eikö Jeesus ole juuri sen luvannutkin tehdä? Hän sanoi:

        "Eivät terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat. En minä ole tullut kutsumaan vanhurskaita, vaan syntisiä mielenmuutokseen." (Luuk 5:31-32)


      • juttujatkuu

        Näemme tästä esimerkistä, että synnin tunnistaminen, tunnustaminen ja hylkääminen olivat keinoja mielen alueen häiriöiden ja mielisairauden paranemiseen. Mutta eivät vain ne ole apuna täydellisessä paranemisessa, sillä asiakas tarvitsee tällä hetkellä myös kristittyjen yhteyttä ja vertaistukea. Sitä hän saa Jumalan seurakunnasta eli uskovien yhteydestä, missä sellainen onkin hänen lähellään (tai viestintävälineiden avulla nykyään myös kaukana). Kun uskovat ja pyhät veljet ja sisaret rukoilevat toistensa puolesta, tekee se tyhjäksi sielun vihollisen joukkojen hyökkäyksen kristittyjä vastaan, tai ainakin heikentää paholaisen mahdollisuuksia langettaa ketään vakaviin synteihin. Tätä kautta myös synnin aiheuttamilta suurilta vahingoilta vältytään ja seurakunta saa elää rauhassa, niin että se rakentuu pyhän hengen voimassa Jumalan asumukseksi maan päällä. Jumalan seurakunta eli Kristuksen ruumis on uuden liiton Jumalan temppeli, samoin kuin yksittäinen kristitty ihminen, Kristuksen morsiussielu.

        Vaikka tämän esimerkin päähenkilöllä eli "asiakkaalla" oli onnellinen loppu, niin kaikilla se loppu ei ole onnellinen. Jokainen vastaa viime kädessä itsestään isälle Jumalalle, emmekä me voi paeta vanhurskasta tuomaria minkään verukkeen tai selityksen taakse, jos suosimme syntiä omassa elämässämme. Jos joku ei valvo ja rukoile, niin hän on suuressa vaarassa joutua kärsimään synnin seurauksista vähintään ajallisesti ja jopa yli sen, määrämittaisen rangaistuksen ja iankaikkisen kuoleman tulisessa järvessä. Mutta valvomisen ja rukoilemisen ei tarvitse olla ikävä tai vastenmielinen "pakkopulla", jos sydämemme asenne on oikea Jumalaa ja ihmisiä kohtaan. Parhaimmillaan elämä kristittynä on iloa ja rauhaa ja vanhurskautta pyhässä hengessä. Silloin kristitty ei ajattele: "Minun täytyy, minun on pakko, minä en saa!". Näiden sijaan hän sanoo: "Minä saan, minä olen vapaaehtoinen, minun ei tarvitse!" Näin siis suhteessa syntiin ja vanhurskauteen: vähänkin uskossaan kasvanut kristitty tietää kyllä, mitä minä tarkoitan.

        Asiakkaan esimerkissä on yksi kohta, jossa tahdon poistaa heti mahdolliset virhetulkinnat, jos joku ei-kristitty sattuisi lukemaan tätä – tai miksei myös opetuksesta osaton kristitty? Se on psykoosia seuraava lääkehoito ja sen pois jättäminen. Tämä aihe tarvitsee oman lukunsa, joten kirjoitan sellaisen...


      • Jatkuukojärjestystästä

        Esimerkki itse tehdystä synnistä ja sitä seuranneesta psykoosista sekä paranemisesta

        Kerron esimerkin kristitystä henkilöstä, joka on vajonnut psykoosiin itse tahallaan tekemiensä syntien vuoksi, ja on sitten parantunut "mielisairaudestaan" Jumalan avulla, jopa ilman lääkehoitoa. Kutsun häntä "ammattikielellä" nimellä "asiakas", (vaikka en itse psykiatrisen hoidon ammattilainen olekaan).

        Asiakas oli antanut vähän kerrassaan periksi kiusauksille, eikä välittänyt siitä, että teki "suun syntejä", ja kiroili työpaikallaan. Hän alkoi seurustella yhä enemmän sellaisten kristittyjen kanssa, jotka olivat langenneet usein synteihin ja yhä vielä syntiin lankeilivat. Osalla heistä oli taustalla mielisairautta tai vakavia mielenterveyden häiriöitä.

        Asiakas alkoi vähitellen halveksia niitä seurakuntalaisia, jotka vaelsivat ulkoisesti hyvin ja jopa nuhtelivat näitä "heikkoina" pitämiään lankeilevia kristittyjä. Hän piti näitä "vanhurskaita" tekopyhinä teeskentelijöinä, koska ei uskonut heidän olevan aitoja kiitoksessa ja ylistyksessä tai yhteisissä rukouksissa ja yleensä elämässään, vaikka mitään näkyvää syntiä heissä ei ollut havaittavissa. Sitä vastoin ne toiset tekivät paljon syntiä, jopa sellaista, mitä edes kaikki "ulkopuolella" olevat eivät tee. He makasivat toistensa kanssa ristiin, ja joivat, ja pelasivat uhkapeliä, ja käyttivät väärin lääkkeitä ja alkoholia, he tupakoivat ja harjoittivat väkivaltaa, jne.: melkein koko pahimpien syntien kirjo oli läsnä heidän elämässään.

        Meidän asiakkaamme ajatteli, että hän oli muita tekopyhinä pitämiään seurakuntalaisia parempi, ja auttaisi nämä heikot ylös kuopasta ja lankeemuksesta takaisin vanhurskaaseen elämään. Mutta sen sijaan, että hän olisi näyttänyt näille heikoille esimerkkiä pyhällä vaelluksellaan, alkoi hän itsekin polttaa tupakkaa ja otti vähän alkoholia, samaistuakseen heikkojen kanssa, ja osoittaakseen heille, että ei ole heitä parempi. Hän ikään kuin laskeutui heidän tasolleen, vaikka hengellisesti köyhän ja pyhän ei tarvitse laskeutua alemmalle tasolle, koska hän on kaikkien muiden palvelija, jos elää Jeesuksen ohjeiden ja Jumalan tahdon mukaan.

        Tästä alkoi asiakkaan alamäki. Hän joi yhä enemmän ja vietti yhä enemmän aikaa näiden "lankeilevien kristittyjen" kanssa. Se johti lopulta ihastumiseen erästä haureellisesti elävää naista kohtaan ja aviorikokseen. Mutta asiakas ei uskaltanut tunnustaa sitä omalle puolisolleen. Tätä kierrettä jatkui pari vuotta, niin että asiakas lankesi sinä aikana muutaman kerran julkisesti syntiin, mutta ei kertonut puolisolleen tai seurakunnalle tai hyvin vaeltaville kristityille, mitä kaikkea pahaa hän oli reissuillaan tehnyt.

        Salailu ja jatkuva tahallinen synnin tekeminen johtivat lopulta siihen, että asiakas vajosi syvään psykoosiin, sillä hän oli kaiken muun lisäksi alkanut kuulla ääniä, joita luuli pyhän hengen ääneksi. Kyseessä olivat kuitenkin vihollisen henkivallat eikä vanhurskas ja pyhä Jumala. Koska asiakas oli niin kauan salannut syntinsä niiltä henkilöiltä, joille hänen olisi ne pitänyt kertoa, ja oli jatkanut tahallista synnissä elämistä tai langennut toistuvasti synteihin, ei hän erottanut enää hyvän paimenen ääntä hänestä, joka on tullut vain tuhoamaan, ryöstämään ja tappamaan sieluja: hän ei erottanut enää Kristusta paholaisesta ja meni aivan sekaisin, koska seurasi vierasta ääntä Jumalan äänen sijasta ja toimi sen mukaan.

        Asiakas heräsi psykoosiin vajoamisen jälkeen mielisairaalan suljetulla osastolla. Hän tajusi vasta siellä, että oli tullut petetyksi. Hyvä hänelle, sillä muutoin hän olisi voinut joutua kokonaan pois armosta ja Kristuksen ruumiin ulkopuolelle. Nyt oli kuitenkin otollinen aika pyhän hengen alkaa toimia ja parantaa asiakasta. Asiakas tulikin pian hyvään kuntoon, eikä tarvinnut paranemiseen lopulta edes lääkkeiden apua. Itse asiassa hän oli jättänyt lääkkeet salaa pois ja sai todistaa ei-kristitylle hoitotiimille, että oli tullut kuntoon ilman lääkkeitä, kun näytti heille syömättä jääneet lääkkeet heidän kehuessaan hänelle lääkkeiden tehovoimaa avohoidon tapaamisessa. Siihen loppui asiakkaan avohoito sillä kerralla.

        Mutta miten asiakkaamme kävi? Hän ei ollut tehnyt parannusta helmasynnistään, eli hän ei ollut päässyt koskaan kunnolla eroon pätemisen tarpeestaan ja ylpeydestään. Hän tahtoi olla usein ensimmäisten joukossa seurakunnassa ja tavoitteli korkeaa asemaa, jotta häntä olisi arvostettu. Vaikuttiko tähän kaikkeen hänen kurja lapsuutensa ja köyhät olot kotona, rikkinäisyys, tms.? Ehkä vaikutti, ehkä ei, mutta tärkeintä on tietää se, että pohjimmainen syy hänen psykoosilleen ja myöhemmille lankeemuksille oli synti nimeltään ylpeys. Niin kuin Raamatussa sanotaan, "ylpeys käy lankeemuksen edellä", ja juuri niin asiakkaallemme tapahtui.


      • Hyväjärjestys

        Asiakas alkoi riidellä kanssapalvelijoidensa kanssa opillisista asioista ja muusta vähemmän tärkeästä kuin mitä hänen oma eheytymisensä ja paranemisensa on. Hänelle olisi ollut tärkeintä kasvaa rakkaudessa ja oppia elämään Jumalan tahdon mukaan jokapäiväisessä elämässään. Sen sijaan hän osittain itseltäänkin salassa korotti itseään, vaikka luuli olevansa nöyrä ja jalo Kristuksen Jeesuksen sotamies. Niinpä hän ajautui lopulta eroon uskovista veljistä ja sisarista, eikä käynyt enää uskovien kokouksissa: hän oli omasta mielestään liian hyvä tai muut olivat liian pahasti erehtyneet harhaoppeihin, jotta hän olisi "alentunut" osallistumaan heidän kokouksiinsa.

        Näin kului muutama vuosi. Asiakas alkoi sitten jälleen kiroilla työpaikallaan ja kotonaan, ja näytti huonoa esimerkkiä perheelleen, vaikka hänen olisi tullut olla esikuva muille, uskossa häntä nuoremmille ja vähemmän kasvaneille perheenjäsenille. Sitten koitti aika, jolloin asiakas alkoi jälleen juoda itsensä humalaan. Ensin se tapahtui satunnaisesti ja esimerkiksi ei-kristityn työtoverin kanssa. Sitten hän alkoi juoda yhä useammin ja vaikka hän joi alkoholia säännöllisesti vähän etsimättä humalaa, lisääntyi myös humalahakuinen juominen, niin että se koitui hänelle lankeemukseksi. Tämän jälkeen mukaan tuli uhkapeli ja sen myötä huoli taloudesta ja kaikesta siitä, mistä Jeesus on meitä sanansa kautta varoittanut. Niinpä ei ole ihme, että asiakas vajosi toisen kerran vakavaan psykoosiin ja joutui mielisairaalaan suljetulle osastolle.

        Tällä kertaa asiakas oli kuitenkin aiempaa kokemusta rikkaampi joutuessaan sairaalaan. Sen lisäksi hän havaitsi itsessään ylpeyden, joka oli hänet aiemmin langettanut. Asiakas oli lisäksi alkanut jo ennen psykoosiaan nähdä, että opillisista asioista riitely tai jopa niiden liiallinen tutkistelu saattoivat olla kohtalokkaita kristitylle sielulle. Niinpä hän sanoutui irti kaikista riidoista, kiistoista ja pahennusta herättävästä toiminnasta seurakunnassa, ja hyväksyi myös ihmisten avun psykoosinsa hoidossa. Tällä kertaa paraneminen oli vielä nopeampaa kuin ensimmäisellä kerralla, koska pohjimmainen syy – ylpeys ja pätemisen tarve – olivat jääneet pois hänen elämästään. Asiakas tuli pian parempaan kuntoon kuin ennen ensimmäistä psykoosiaan ja aiempia vaiheitaan kristittynä Jumalan seurakunnassa, eikä hän ole sittemmin synteihin näkyvällä tavalla enää langennut, eikä vajonnut psykoosiin. Asiakas ei tarvitse myöskään lääkkeitä pysyäkseen terveenä, sillä Jumala auttaa häntä ja Jeesus tekee terveeksi ne, joiden mieli on pirstaleina ja joiden sielu on sairas. Eikö Jeesus ole juuri sen luvannutkin tehdä? Hän sanoi:

        "Eivät terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat. En minä ole tullut kutsumaan vanhurskaita, vaan syntisiä mielenmuutokseen." (Luuk 5:31-32)

        Näemme tästä esimerkistä, että synnin tunnistaminen, tunnustaminen ja hylkääminen olivat keinoja mielen alueen häiriöiden ja mielisairauden paranemiseen. Mutta eivät vain ne ole apuna täydellisessä paranemisessa, sillä asiakas tarvitsee tällä hetkellä myös kristittyjen yhteyttä ja vertaistukea. Sitä hän saa Jumalan seurakunnasta eli uskovien yhteydestä, missä sellainen onkin hänen lähellään (tai viestintävälineiden avulla nykyään myös kaukana). Kun uskovat ja pyhät veljet ja sisaret rukoilevat toistensa puolesta, tekee se tyhjäksi sielun vihollisen joukkojen hyökkäyksen kristittyjä vastaan, tai ainakin heikentää paholaisen mahdollisuuksia langettaa ketään vakaviin synteihin. Tätä kautta myös synnin aiheuttamilta suurilta vahingoilta vältytään ja seurakunta saa elää rauhassa, niin että se rakentuu pyhän hengen voimassa Jumalan asumukseksi maan päällä. Jumalan seurakunta eli Kristuksen ruumis on uuden liiton Jumalan temppeli, samoin kuin yksittäinen kristitty ihminen, Kristuksen morsiussielu.

        Vaikka tämän esimerkin päähenkilöllä eli "asiakkaalla" oli onnellinen loppu, niin kaikilla se loppu ei ole onnellinen. Jokainen vastaa viime kädessä itsestään isälle Jumalalle, emmekä me voi paeta vanhurskasta tuomaria minkään verukkeen tai selityksen taakse, jos suosimme syntiä omassa elämässämme. Jos joku ei valvo ja rukoile, niin hän on suuressa vaarassa joutua kärsimään synnin seurauksista vähintään ajallisesti ja jopa yli sen, määrämittaisen rangaistuksen ja iankaikkisen kuoleman tulisessa järvessä. Mutta valvomisen ja rukoilemisen ei tarvitse olla ikävä tai vastenmielinen "pakkopulla", jos sydämemme asenne on oikea Jumalaa ja ihmisiä kohtaan. Parhaimmillaan elämä kristittynä on iloa ja rauhaa ja vanhurskautta pyhässä hengessä. Silloin kristitty ei ajattele: "Minun täytyy, minun on pakko, minä en saa!". Näiden sijaan hän sanoo: "Minä saan, minä olen vapaaehtoinen, minun ei tarvitse!" Näin siis suhteessa syntiin ja vanhurskauteen: vähänkin uskossaan kasvanut kristitty tietää kyllä, mitä minä tarkoitan.


      • Hyväjärjestysjatkaa

        Jos asiakas käyttää avohoidossa väärin alkoholia, lääkkeitä tai huumeita, niin sen pitäisi olla hälytyskello etenkin kristityn ollessa kyseessä. Kaikki ei ole silloin kohdallaan. Kristityn mielessä on ristiriita, jos hän tekee tahallaan syntiä ja jatkaa synnin tekemistä tai lankeaa toistuvasti synteihin. Tämä ristiriita voi johtaa pahimmillaan vakavaan mielenterveyden häiriöön tai jopa psykoosiin. Jeesus ei turhaan sano, että meidän on joka aika rukoiltava ja valvottava, että emme lankeaisi. Lankeamisella tarkoitetaan tässä ihan yksinkertaisesti lankeamista vakaviin synteihin, joita on lueteltu Raamatussa ja edellä tässä kirjoituksessa. (ks. Gal 5:19-21; 1Kor 6:9-11)

        Kristityn asiakkaan avohoidossa vertaistuki on hyvin tärkeää. Asiakkaan olisi hyvä osallistua toistuvasti jonkin tietyn uskovien ryhmän toimintaan. Muut kristityt voivat silloin seurata hänen edistymistään ja rukoilla hänen puolestaan. Jos tukiryhmää ei ole lähellä, niin sitten on hyvä etsiä tukea kauempaa esimerkiksi internetin tai puhelimen välityksellä. Vieraille ihmisille ei kannata silti uskoutua ja kertoa syvimpiä salaisuuksiaan, koska he voivat käyttää niitä väärin asiakasta vastaan. Asiakkaan olisi hyvä saada luotua yksi tai kaksi luotettavaa kontaktia hyvin vaeltaviin (vanhempiin) veljiin tai sisariin. Nämä voivat auttaa häntä ja johdattaa hänet vapauteen jakamalla oikein totuuden sanaa: neuvomalla, ohjaamalla, rohkaisemalla, kannustamalla ja tarvittaessa myös pyytämällä häntä oikaisemaan kurssia. Tällöin pitää osata tuoda taitavasti esille se, missä kohdissa asiakas on mennyt harhaan tai väärään suuntaan, jotta hän "korjaisi laivakompassinsa suuntimaa".

        Kristityn asiakkaan tukiryhmä ei saisi muodostua sellaisista tai pelkästään sellaisista henkilöistä, jotka lankeilevat usein vakaviin synteihin. Ihminen on kristittynäkin sellainen olento, että hänen ympäristönsä vaikuttaa häneen melko paljon. Jatkuvasti syntiä tekevät kristityt antavat huonon esimerkin ja voivat pahimmassa tapauksessa silottaa tietä syntiin, koska synnin kaikkea vakavuutta ei näissä ryhmissä tiedosteta tai tahdota tunnustaa. Kun kynnys tehdä syntiä madaltuu, johtaa se melkein väistämättä ennen pitkää lankeemuksiin, ja sitä kautta yhä lisääntyviin ongelmiin myös mielenterveyden hoidossa.


    • helluntalaisuuspalstalta

      Kaksi leiriä

      auroraboreallis

      21.8.2016 16:35

      Hyvää sunnuntai-iltapäivää.

      Olen tässä muutaman tunnin käyttänyt tämän palstan lukemiseen ja huomannut että tutkimuskohteeni uskovaiset lukeutuu kahteen leiriin:

      1. Armoa korostavat uskovat jotka myöntävät syntisyytensä
      2.parannusta korostavat uskovat jotka pitävät itseään eri syistä synnittömänä.

      On myös uskovia jotka saarnaavat parannusta ja puhuvat tehneensä parannuksen täysin. Pitävät itsejään synnittöminä uusina luomuksina.

      Heidän hyväkseen sanoisin sen että on totta että Raamattu kehoittaa parannukseen...

      Ei kai niin olisi jos parannuksen teko on mahdotonta ja jäät syntisyyteesi.

      Kumpaan ryhmään sinä kuulut?

      --------------------

      pesiytyneet

      22.8.2016 16:00

      Olen huomannut itsekin sen, että tänne on nyt pesiytynyt muutama "täydellinen" ja "synnitön" ja "lankeamaton", taas kerran.

      Eli he väittävät tulleensa jo täydellisiksi, ja siihen liittyy samalla se, että he sanovat itse luopuneensa synneistään, eivätkä siten lankea synteihin, kuten toiset huonommat uskovat.

      He vain eivät käsitä sitä edes, että eivät he ole oppeineen Jumalan asialla, vaan päinvastoin, eli syyttäjän eli sielunvihollisen asialla.

      Siis kun he sanovat selvästi itse, huom itse luopuneensa synneistään, niin he siis julistavat pyhittäneensä itse itsensä !

      Kyse siis on vain omavanhurskauden tiestä, eli itse itsensä vanhurskauttamisesta eli pyhittämisestä.

      Raamattu ei sellaiseen kehoita, eikä Pyhä Henki siihen opeta, sillä Kristus on pyhityksemme ja pyhittäjämme, ihminen ei millään pysty itse itseään pyhittämään.

      Mutta selvästi näiden muutaman kirjoituksista voimme lukea sen, että he ovat pahasti paisuneet ja ylpistyneet, eli he korottavat itse itseään ja halveksuvat muita ja varsinkin niitä jotka tunnustavat syntinsä eli lankeamisensa rehdisti Herran edessä.

      Tälläisen omavanhurskauden tien kulkijan tunnistaa siis syvästä ylpistelystä ja muiden halveksumisesta, eli heidän sanansa ja sanomasna ovat tätä samaa, josta Jeesus jo opetti ja varoitti:

      9 Niin hän puhui vielä muutamille, jotka luottivat itseensä, luullen olevansa vanhurskaita, ja ylenkatsoivat muita, tämän vertauksen:
      10 "Kaksi miestä meni ylös pyhäkköön rukoilemaan, toinen fariseus ja toinen publikaani.
      11 Fariseus seisoi ja rukoili itsekseen näin: 'Jumala, minä kiitän sinua, etten minä ole niinkuin muut ihmiset, riistäjät, väärämieliset, huorintekijät, enkä myöskään niinkuin tuo publikaani.
      12 Minä paastoan kahdesti viikossa; minä annan kymmenykset kaikista tuloistani.'
      13 Mutta publikaani seisoi taampana eikä edes tahtonut nostaa silmiään taivasta kohti, vaan löi rintaansa ja sanoi: 'Jumala, ole minulle syntiselle armollinen'.
      14 Minä sanon teille: tämä meni kotiinsa vanhurskaampana kuin se toinen; sillä jokainen, joka itsensä ylentää, alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se ylennetään."

      Mutta yhtä sokea, kuin oli tuo fariseus omalle tilalleen ja väärälle sydämensä asenteelleen, yhtä sokeita ovat nämäkin "täydelliset" ja "synnittömät" ja "lankeamattomat" !

      Mutta hedelmistään heidät tunnistamme, eli ylpeys, muiden halveksunta, itsensä korottaminen ja muiden jalkoihinsa polkeminen...

      Sen sijaan se uskova, joka elää Pyhän Hengen pyhityksessä, se vain nöyrtyy nöyrtymistään, sillä Henki paljastaa yhä lisää sen uskovan sydäntä, ja siten uskova puhdistuu ja pyhittyy Sanan kautta, ja siten se jo nöyrä uskova pysyy nöyränä ja hänen sydämen asenteensa on oikea, niin Jumalaa kohtaan, kuin lähimmäisiäänkin kohtaan.

      Tutkikaa siis hedelmiä, ylpeys, raakuus ja laupeudettomuuus kertovat ihmisestä paljon.

      Hoos. 6:6 Sillä laupeutta minä haluan enkä uhria, ja Jumalan tuntemista enemmän kuin polttouhreja;

      16 Sillä se mies ei ajatellutkaan tehdä laupeutta, vaan vainosi kurjaa ja köyhää ja sydämen tuskassa olevaa, tappaaksensa hänet.
      17 Hän rakasti kirousta, ja se kohtasi häntä; hän ei huolinut siunauksesta, ja se väistyi hänestä kauas.
      18 Hän puki kirouksen yllensä niinkuin vaatteensa, ja se meni hänen sisuksiinsa niinkuin vesi ja hänen luihinsa niinkuin öljy.

      • Hyväjärjestys

        Psykoosin jälkeinen hoito

        Kun joku henkilö vajoaa psykoosiin, niin hän tarvitsee sillä hetkellä välttämättä ammattilaisten apua. Hänet on vietävä vaikka vasten tahtoa sairaalaan, jos hän ei ymmärrä itse hakeutua hoitoon. Tällöin omaisen tai psykoosiin joutuneen henkilön lähimmäinen joutuu soittamaan hänelle ambulanssin hätäpalvelukeskuksesta (nro 112). Ambulanssissa oleva hoitohenkilökunta tietää, mitä tehdä, kun he saapuvat psykoosiin vajonneen luokse. Ambulanssin soittaneen velvollisuus ensiavun suhteen lakkaa siinä hetkessä. Toki hän on siitäkin eteenpäin hyödyllinen, koska vain hän voi antaa kuvauksen psykoosissa olevan viimeisistä vaiheista ennen hoitoon pääsemistä.

        Hoito aletaan sairaalassa tutustumalla asiakkaan aiempaan potilashistoriaan. Sen jälkeen päätetään hyvin nopeasti hänen tarvitsemastaan lääkehoidosta. Jos asiakas ei suostu ottamaan lääkettä suun kautta, annetaan sitä suonensisäisesti. Suonensisäinen lääke tehoaa nopeammin kuin suun kautta otettava, joten pahimmat tapaukset hoidetaan aina suonensisäisellä lääkityksellä, jota täydennetään tarpeen mukaan suun kautta otettavilla tableteilla. Lääkehoito on välttämätön, sillä sen avulla varmistetaan että asiakas

        ei satuta itseään
        ei ole vaaraksi muille
        saa tarvitsemansa unen
        Kun psykoosi alkaa mennä ohitse ja asiakas on kuntoutunut riittävästi, niin hänet voidaan ohjata kotiin ja siellä psykiatrisen avohoidon piiriin. Tällöin on syytä jatkaa lääkitystä niin, että asiakas ei saa salata sitä, jos lakkaa ottamasta lääkkeitä. Hänen tulee kertoa siitä vähintään lähiomaiselleen tai kanssaan asuvalle henkilölle (jos ei kerro heti lähiomaiselle, niin pian kuitenkin, kun on nähnyt, paraneeko olo ilman lääkkeitä vai ei – tämä silloin, kun läheinen ihminen ei ole kristitty, mutta asiakas on uskossa Jeesukseen). Jos hän tahtoo päästä eroon lääkkeistä, niin se tulisi tehdä hallitusti. Tällöin lääkeannostuksen vähentämisestä voidaan keskutella hoitotiimin kanssa ja kokeilla sen astettaista vähentämistä. Jos asiakkaan kunto sallii, voidaan lopulta kokeilla lääkkeetöntä hoitoa. Silloin asiakkaan seuranta eli ammattilaisten tapaaminen on tärkeää ensimmäisten päivien ja sitten myös sitä seuraavien viikkojen aikana. Sikäli kuin asiakas voi edelleen hyvin ilman lääkitystä, voidaan käyntejä harventaa ja luopua lopulta kokonaan avohoidosta. Asiakkaasta on tullut silloin riittävän terve, jotta hän selviää ilman jatkuvaa hoitoa tässä maailmassa. Tämä riippumatta siitä, onko potilas kristitty vai ei ole.

        Itsearviointi ja asiakkaan kunnon arviointi avohoidossa

        Asiakkaan on hyvä laatia jonkinlainen lista niistä asioista, jotka edeltävät psykoosia tai johtavat siihen tai vakavaan mielenterveyden häiriöön. Jos hän ei kykene laatimaan sellaista listaa, niin hoitotiimi ja lähiomaiset voivat auttaa häntä sen tekemisessä. Sen jälkeen asiakas seuraa omaa edistymistään tai tilansa huononemista osittain tätä listaa apuna käyttämällä. Hoitotiimi ja lähiomaiset seuraavat samoja merkkejä kuin asiakas ja osaavat niitä oikein arvioidessaan ennakoida lisääntyneen psykoosin tai vakavan mielenterveyden häiriön riskin.

        Mainituista merkeistä, jotka kertovat psykoosin tai vakavan mielenterveyden riskin kasvusta tai vähenemisestä tai ennallaan pysymisestä, voidaan laatia testi niin, että merkit pisteytetään. Testi olisi hyvä olla hoitotiimin tekemä tai hyväksymä, jos tähän ryhdytään. Silloinkin testin tulokset saavat olla vai suuntaa-antavia. Tärkeintä asiakkaan kunnon arvioinnissa on kokonaisvaltainen näkemys, joka on etenkin asiakkaan lähimmillä terveillä henkilöillä ja hoitotiimillä. Asiakkaan itsearviointi toimii silloin ammattilaisten arvioinnin tukena, mutta ei sanele sitä, mikä hänen todellinen kuntonsa on.

        Jos merkeistä laaditaan testi, niin se olisi hyvä suorittaa joka päivä heti kriisin jälkeen (sitä voidaan hyödyntää akuutissa tehostetussa kotihoidossa tai yleensä avohoidossa ja hoitokodissa etenkin jos hoitokoti on kristillinen). Kun asiakkaan kunto paranee riittävästi ja vakiintuu hyvälle keskitasolle, niin testin suorittamista voidaan harventaa. Se voidaan tehdä ensin esimerkiksi pari kertaa viikossa ja sitten pari kertaa kuukaudessa. Kun asiakas on tervehtynyt kokonaan, olisi testiä tai seurantaa hyvä jatkaa silloinkin vähintään kahden kuukauden välein testin avulla. Testiä laadittaessa ja suoritettaessa on hyvä muistaa, että kukaan ihminen ei ole niin terve, että saisi jatkuvasti täydet (tai parhaimmat) pisteet. Lisäksi on huomioitava mahdolliset lääkkeiden sivuvaikutukset ja muut testitulokseen vaikuttavat seikat.

        Jos asiakas käyttää avohoidossa väärin alkoholia, lääkkeitä tai huumeita, niin sen pitäisi olla hälytyskello etenkin kristityn ollessa kyseessä. Kaikki ei ole silloin kohdallaan. Kristityn mielessä on ristiriita, jos hän tekee tahallaan syntiä ja jatkaa synnin tekemistä tai lankeaa toistuvasti synteihin. Tämä ristiriita voi johtaa pahimmillaan vakavaan mielenterveyden häiriöön tai jopa psykoosiin. Jeesus ei turhaan sano, että meidän on jok


      • helluntalaisuuspalstalta

        Pyhät.kirjoitukset

        22.8.2016 16:58

        mielisairausjasynti kirjoitti:
        Mielisairaus ja synti

        Kirjoittanut Petteri Haipola 2005–2008. Muokattu 16.-23.3.2012

        http://www.kolumbus.fi/~w462389/mielisairaus.shtml

        Esimerkki itse tehdystä synnistä ja sitä seuranneesta psykoosista sekä paranemisesta

        Kerron esimerkin kristitystä henkilöstä, joka on vajonnut psykoosiin itse tahallaan tekemiensä syntien vuoksi, ja on sitten parantunut "mielisairaudestaan" Jumalan avulla, jopa ilman lääkehoitoa. Kutsun häntä "ammattikielellä" nimellä "asiakas", (vaikka en itse psykiatrisen hoidon ammattilainen olekaan).

        Asiakas oli antanut vähän kerrassaan periksi kiusauksille, eikä välittänyt siitä, että teki "suun syntejä", ja kiroili työpaikallaan. Hän alkoi seurustella yhä enemmän sellaisten kristittyjen kanssa, jotka olivat langenneet usein synteihin ja yhä vielä syntiin lankeilivat. Osalla heistä oli taustalla mielisairautta tai vakavia mielenterveyden häiriöitä.

        Asiakas alkoi vähitellen halveksia niitä seurakuntalaisia, jotka vaelsivat ulkoisesti hyvin ja jopa nuhtelivat näitä "heikkoina" pitämiään lankeilevia kristittyjä.

        Hän piti näitä "vanhurskaita" tekopyhinä teeskentelijöinä, koska ei uskonut heidän olevan aitoja kiitoksessa ja ylistyksessä tai yhteisissä rukouksissa ja yleensä elämässään, vaikka mitään näkyvää syntiä heissä ei ollut havaittavissa.

        Sitä vastoin ne toiset tekivät paljon syntiä, jopa sellaista, mitä edes kaikki "ulkopuolella" olevat eivät tee. He makasivat toistensa kanssa ristiin, ja joivat, ja pelasivat uhkapeliä, ja käyttivät väärin lääkkeitä ja alkoholia, he tupakoivat ja harjoittivat väkivaltaa, jne.: melkein koko pahimpien syntien kirjo oli läsnä heidän elämässään.

        Meidän asiakkaamme ajatteli, että hän oli muita tekopyhinä pitämiään seurakuntalaisia parempi, ja auttaisi nämä heikot ylös kuopasta ja lankeemuksesta takaisin vanhurskaaseen elämään.

        Mutta sen sijaan, että hän olisi näyttänyt näille heikoille esimerkkiä pyhällä vaelluksellaan, alkoi hän itsekin polttaa tupakkaa ja otti vähän alkoholia, samaistuakseen heikkojen kanssa, ja osoittaakseen heille, että ei ole heitä parempi.

        Hän ikään kuin laskeutui heidän tasolleen, vaikka hengellisesti köyhän ja pyhän ei tarvitse laskeutua alemmalle tasolle, koska hän on kaikkien muiden palvelija, jos elää Jeesuksen ohjeiden ja Jumalan tahdon mukaan.

        Juuri väärän evankeliumin ja halvan armon tähden on niin paljon mielisairautta kristityiden keskuudessa.

        "Sillä jos joku tulee ja saarnaa jotakin toista Jeesusta kuin sitä, jota me olemme saarnanneet, tai jos te saatte toisen hengen, kuin minkä olette saaneet, tai toisen evankeliumin, kuin minkä olette vastaanottaneet, niin sen te hyvin kärsitte."

        Totta puhuu Paavali, hyvin kärsin 3 vuotta ja se oli viedä järkeni.

        "Sentähden, kun meillä on näin suuri pilvi todistajia ympärillämme, pankaamme mekin pois kaikki, mikä meitä painaa, ja synti, joka niin helposti meidät kietoo, ja juoskaamme kestävinä edessämme olevassa kilvoituksessa,"

        Kaikki pois.


    • PyhäJärjestys1

      -22.8.2016-

      Vastaus nimimerkille "JärjestysJatkuu":


      Onko sotilasvalan antaminen Kaikkivaltiaalle isänmaan koskemattomuuden ja sen laillisen yhteiskuntajärjestyksen ja hallinnon, Venäjän (Russian) Tsaarikunnan eli Keisarikunnan ja sen Suomenmaan (Suomen) Suuriruhtinaanmaan eli Suuriruhtinaskunnan puolesta ollut siis jotakin mielisairautta?

      Ovatko siis sadat tuhannet varusmiespalveluksen Suomenmaassa käyneet ja tällaisen sotilasvalan Kaikkivaltiaalle vannoneet siis mielisairaita? Siis myös kaikki Puolustusvoimien viranomaiset ja muut syntyperäiset Suomenmaan viranomaiset, jotka tällaisen sotilasvalan on aikanaan vannoneet? Siis myös miespresidentit?

      Siis kaikki nämä ovat mielisairaita? Niinkö?

      Mikä on nimenne ja osoitteenne? Mistä teidät voi hakea vastaamaan mielettömyyksistänne? Vai oletteko nyt vain päihteiden vaikutuksen alaisena?


      Suomen laki. Rikoslaki vuodelta 1993.

      11. Luku. Valtiopetoksesta

      1 §. Joka, aikoen surmata [Keisarin ja Suuriruhtinaan], ottaa hänet hengiltä, taikka sitä yrittää, tuomittakoon valtiopetoksesta [kuolemanrangaistukseen]
      Ks. L kuolemanrangaistuksen poistamisesta rangaistusjärjestelmästä, Ri 3; HM 1 ja 2 §, A 1; tämän luv. 5 §; OK 4:2, Pr 1.

      2 §. (21.4.1894) Joka, aikoen
      1) viedä [Keisarilta ja Suuriruhtinaalta] vapauden, saattaa hänet vihollisen tahi kapinoitsijan valtaan, riistää häneltä korkeimman vallan, taikka estää häntä sen käyttämisestä;
      2) [Venäjän] Valtakunnasta irrottaa [Suomenmaan tahi] jonkun osan siitä, [tahi muun Venäjän Valtakuntaan kuuluvan alueen], taikka saattaa jonkun osan [Venäjän] Valtakuntaa vieraan vallan alle; taikka
      3) laittomalla tavalla kumota tahi muuttaa [Keisarikunnan tahi Suuriruhtinaanmaan] hallitusmuodon [taikka vallanperimyksen järjestyksen], tekee teon, jolla hän aikomuksensa toteuttaa taikka sitä yrittää, rangaistakoon valtiopetoksesta [kuritushuoneella] elinkaudeksi taikka vähintään kahdeksaksi ja enintään kahdeksitoista vuodeksi.
      Ks. RL 2:3; tämän luv. 5 §; OK 4:2, Pr 1.

      3 §. (21.4.1894) Jos kaksi tahi useammat ovat keskenänsä sopineet tekemään valtiopetoksen; rangaistakoon jokainen heistä sellaisesta salahankkeesta [kuritushuoneella] vähintään yhdeksi ja enintään kahdeksaksi vuodeksi.
      Ks. RL 2:3; tämän luv. 5 §; OK 4:2, Pr 1.

      4 §. (21.4.1984) Joka, valtiopetoksen aikomuksessa, rupeaa yhteyteen vieraan hallituksen kanssa, taikka väärin käyttää hänelle uskottua virkavaltaa, taikka hankkii aseita tai väkeä, taikka tekee muun sellaisen valmistelun, rangaistakoon [kuritushuoneella] vähintään yhdeksi ja enintään kahdeksaksi vuodeksi. Jos joku senkaltaisessa aikomuksessa liittäytyy sellaiseen väkeen; tuomittakoon [kuritushuoneeseen] korkeintaan kuudeksi vuodeksi.
      Ks. RL 2:3; tämän luv. 5 §; OK 4:2, Pr 1.

      4 a §. (23.1.1931/14) Joka:
      1. liittyy sellaiseen yhdistykseen, järjestöön tai muuhun yhteenliittymään, joka hänen tietensä toimii Suomen valtio- ja yhteiskuntajärjestyksen väkivaltaiseksi kumoamiseksi tahi tarkoittaa tällaisen toiminnan edistämistä tai tukemista välillisesti tai välittömästi, taikka joka jäseniä hankkimalla, varoja kokoamalla, maksuja suorittamalla tai muulla siihen verrattavalla tavalla työskentelee tällaisen tietämänsä yhteenliittymän hyväksi;
      2. ottaa osaa kokoukseen, joka hänen tietensä on kutsuttu koolle valtiopetokseen tähtäävän toiminnan edistämiseksi tahi jossa neuvotellaan tai päätetään valtiopetokseen tähtäävän toiminnan edistämiseksi taikka 1 kohdassa mainitun yhteenliittymän perustamisesta, ellei asianhaaroista käy päättäminen, ettei hänen aikomuksenaan ollut edistää tällaista toimintaa;
      3. puhein, kirjoituksin tai muulla tavoin ylistää valtiopetosta tai sen valmistelua taikka levittää valtiopetokseen tai sen valmisteluun kiihoittaviksi tai sitä ylistäviksi tietämiänsä kirjoituksia tai esityksiä; taikka
      4. muulla tavoin puhein tai teoin tahallansa edistää valtiopetokseen tähtäävää toimintaa, tuomittakoon, ellei hän muun lainpaikan mukaan ole teostaan ankaramman rangaistuksen alainen, vankeuteen enintään kahdeksi kuukaudeksi.
      Ks. tämän luv. 5 §; OK 4:2, Pr 1.

      5 §. Mitä 4 luvun 2 §:ssä on säädetty rikoksen yrityksestä koskee myöskin valtiopetoksen yritystä sekä sen valmistelua.

      6 §. (23.1.1931/14) [Tässä luvussa säädettyyn kuoleman- tahi kuritushuonerangaistukseen vikapää tuomittakoon myöskin kansalaisluottamuksensa menettäneeksi; jos tuomitaan muuhun rangaistukseen tämän luvun mukaan, tuomitkoon oikeus, milloin teon laatu siihen antaa aihetta, myöskin kansalaisluottamuksen menettämiseen.]
      Ks. L eräiden lisärangaistuksen poistamisesta 1 §, Ri 3a.

      • PyhäJärjestys1

        (jatkoa edelliseen)

        Suomen Laki. Rikoslaki vuodelta 1993.

        12. Luku Maanpetoksesta

        1 §. (20.8.1942/683) Suomen kansalainen, joka astuu sotaväkeen, tietäen sen olevan vihollisen, taikka joka ei luovu sellaisesta sotaväestä, rangaistakoon maanpetoksesta [kuritushuoneella] elinkaudeksi tai määräajaksi, vähintään kuudeksi vuodeksi.
        Ks. RL 2:3; tämän luv. 10 §; OK 4:2, Pr.1

        2 §. (20.8.1942/683) Suomen kansalainen, joka valtakunnan jouduttua sotaan tai sodan sitä uhatessa vihollisen eduksi taikka Suomen tai sen liittolaisen vahingoksi tahallansa:
        1. saattaa vihollisen valtaan sotaväkeä, kaupungin, sataman, linnoituksen tai muun puolustuspaikan, sotalaivan tai muun aluksen, lentovälineen tai muita sotaväelle tarpeellisia kulkuneuvoja tai niiden tarvikkeita taikka radioaseman, sotakassan, aseita, ammuksia tai muita sotatarvikkeita, varus-, elintarvike- tai polttoainevaraston, tai muuta senkaltaista taikka hävittää tai turmelee jotakin sellaista, taikka vahingoittaa teollisuuslaitosta tai sen koneistoa tai varastoa, vesi-, sähkö- tai kaasujohtoa, patoa, lennätintä, puhelinta, tietä, kanavaa, rautatietä, siltaa, merimerkkiä tai muuta niihin verrattavaa;
        2. viholliselle ilmaisee sotavoiman suuruuden, tilan, aseman tai liikkeitä tai niitä koskevan päätöksen tai suunnitelman taikka tunnussanan tai muun tunnusmerkin tai salakirjoituksen tulkitsemisohjeen taikka antaa viholliselle kartan tai piirustuksen tahi muun puolustuslaitosta, sotatarviketehdasta, radioasemaa, satamaa, kulkuväylää tai tietä koskevan tiedon taikka palvelee vihollista oppaana tai vakoojana tahi hankkii sille oppaan tai vakoojan taikka auttaa, suojelee tai käskee vihollisen vakoojaa tai vakoojaan verrattavaa taikka viholliselle värvää tai hankkii sotaväkeä taikka auttaa sotavankia karkaamaan tahi suojelee tai kätkee karannutta sotavankia; taikka
        3. tekee aseellista vastarintaa Suomen tai sen liittolaisen sotavoimalle tai estää käyttämästä sotaväkeä vihollista vastaan taikka viettelee sitä asettumaan vihollisen puolelle tai karkaamaan tai pakenemaan tahi kapinaan tai muuhun uskottomuuteen, taikka oppaana eksyttää sotaväen osaston tai aluksen, taikka antaa päällystölle tai asianomaiselle tiedustelijalle väärän kertomuksen vihollisesta tai muusta, mikä vaikuttaa sodankäyntiin tahi jättää ilmaisematta, mitä hän siitä tietää,
        rangaistakoon maanpetoksesta [kuolemanrangaistuksella] tahi [kuritushuoneella] elinkaudeksi tai määräajaksi, vähintään kuudeksi vuodeksi.
        Jos Suomen kansalainen 1 momentissa mainituissa olosuhteissa muulla kuin siinä tarkoitetulla tavalla tahallaan auttaa vihollista tai vihollisen eduksi vahingoittaa Suomea tai sen liittolaista, tuomittakoon sellaisesta maanpetoksesta [kuritushuoneeseen] elinkaudeksi tai määräajaksi, vähintään neljäksi vuodeksi.
        Edellä tässä pykälässä mainittujen rikosten yritys on rangaistava.
        Ks. L kuolemanrangaistuksen poistamisesta rangaistusjärjestelmästä, Ri 3; RL 2:3; tämän luv. 10 §; OK 4:2, Pr.1. Vrt. myös RL 16:22.

        3 §. (20.8.1942/683) Jos teko, jota 2 §:n 1 momentissa tarkoitetaan, tehdään varomattomuudesta tai muusta tuottamuksesta, olkoon rangaistus vankeutta, taikka, milloin asianhaarat ovat raskauttavat, [kuritushuonetta] enintään kuusi vuotta.
        Ks. tämän luv. 10 §; RL 2:3; OK 4:2, Pr 1.

        4 §. (20.8.1942/683) Jos muu kuin Suomen kansalainen Suomessa oleskellessaan tai valtakunnan palveluksessa ollessaan tekee sellaisen rikoksen, kuin 1, 2 tai 3 §:ssä on mainittu, rangaistakoon siitä niinkuin Suomen kansalainen.
        Vihollisen sotavoimiin kuuluvaa ei kuitenkaan saa tuomita rangaistukseen muusta edellä tässä luvussa tarkoitetusta rikoksesta kuin 2 tai 3 §:ssä mainitusta teosta. Edellytyksenä on silloin, että hän salaten kuuluvansa vihollisen sotavoimiin oleskelee Suomessa tai Suomen puolustusvoimien sotatoimialueella. Jos hän on syyllistynyt vakoiluun, häntä ei saa tuomita rangaistukseen muusta vakoilusta kuin siitä, mistä hänet on tavattu. (25.3.1983/321)

        5 §. (20.8.1942/683) Suomen kansalainen, joka
        1. kehoittaa vieraan valtion hallitusta aloittamaan sodan tai muun vihollisteon Suomea vastaan tai jatkamaan sitä taikka rikkomaan Suomen kanssa tehdyn sotaliiton tahi kieltäytymään sellaisesta liitosta; taikka,
        2. ennenkuin sota on julistettu tai alkanut, omasta tai muiden puolesta lupaa vieraan valtion hallitukselle apua sen sodassa Suomea vastaan,
        rangaistakoon [kuritushuoneella] määräajaksi, vähintään kahdeksi vuodeksi.
        Ks. tämän luv. 10 §; RL 2:3; OK 4:2, Pr 1.

        6 §. (18.10.1939/343) Jos se, jolle Suomen puolesta on uskottu sopimuksen tekeminen tai siitä neuvotteleminen vieraan valtion kanssa, tahallansa väärinkäyttää tätä luottamusta Suomen ilmeiseksi vahingoksi, rangaistakoon [kuritushuoneella] määräajaksi tai elinkaudeksi.
        Yritys on rangaistava.
        Ks. Viite ed. §:n kohdalla.


      • PyhäJärjestys1

        (jatkoa edelliseen)

        Suomen Laki. Rikoslaki vuodelta 1993.

        12. Luku Maanpetoksesta


        7 §. (18.10.1939/343) Joka tahallansa, vierasta valtiota hyödyttääkseen tai Suomea vahingoittaakseen, ilmaisee, mitä Suomen ulkonaisen turvallisuuden tähden tai sen oikeuksien tahi taloudellisten tai muiden etujen suojelemiseksi on vieraalta valtiolta pidettävä salassa, taikka mainitussa aikomuksessa hankkii tiedon sellaisesta seikasta; tuomittakoon; jollei teko ole 2 §:n mukaan rangaistava, [kuritushuoneeseen] määräajaksi tai elinkaudeksi.
        Sama olkoon lakina, jos joku tahallansa, vierasta valtiota hyödyttääkseen tahi Suomea tai vierasta valtiota vahingoittaakseen, ryhtyy sellaiseen tietojen hankkimiseen, joka voi vaarantaa Suomen suhteita vieraaseen valtioon.
        Jos joku tekee 1 tai 2 momentissa mainitun teon ilman niissä sanottua aikomusta, mutta tietäen, että 1 momentissa mainitut seikat on pidettävä salassa tai että 2 momentissa mainittu tietojen hankkiminen voi vaarantaa Suomen suhteita vieraaseen valtioon, tahi hankkii tietoja tarkoittamatta ilmaista niitä; olkoon rangaistus [kuritushuonetta] ennitään kuusi vuotta taikka, jos asianhaarat ovat erittäin lieventävät, vankeutta taikka sakkoa.
        Yritys on rangaistava.
        Ks. viite 5 §:n kohdalla.

        8 §. (18.10.1939/343) Joka tahallansa väärentää, hävittää, turmelee, kätkee tai salaa Suomen turvallisuuden taikka sen oikeuksien tai sen etujen säilyttämisen kannalta hänen tietensä tärkeän asiakirjan; rangaistakoon [kuritushuoneella] määräajaksi.
        Yritys on rangaistava.
        Ks. viite 5 §:n kohdalla.

        9 §. (18.10.1939/343) Jos kaksi tai useammat sopivat keskenään edellä tässä luvussa mainitun rikoksen tekemisestä; rangaistakoon jokainen heistä sellaisesta salahankkeesta [kuritushuoneella] enintään kahdeksaksi vuodeksi taikka, jos asianhaarat ovat erittäin lieventävät, vankeudella.
        Joka koettaa vietellä toista tekemään tässä luvussa mainitun rikoksen; tuomittakoon [kuritushuoneeseen] enintään kuudeksi vuodeksi tai vankeuteen.
        Jos joku tässä luvussa tarkoitetun rikoksen tehdäkseen asettuu yhteyteen vieraan valtion tai tämän asiamiehen kanssa; rangaistakoon, niinkuin 2 momentissa on säädetty.
        Ks. viite 5 §:n kohdalla.

        10 § on kumottu L:lla 8.9.1989/792.


      • PyhäJärjestys1

        (jatkoa edelliseen)

        Kaikkivaltiaalle Luojalle vannottu sotilasvala Kaikkivaltiaan ja Kristuksen edessä laillisen Suomenmaan yhteiskuntajärjestelmän ja hallinnon, Venäjän (Russian) Tsaarikunnan eli Keisarikunnan ja sen Suomenmaan (Suomen) Suuriruhtinaanmaan eli Suuriruhtinaskunnan koskemattomuuden, sen laillisen yhteiskuntajärjestyksen ja hallinnon (esivallan) puolesta ylittää auktoriteetillaan kaikki tämän kanssa ristiriidassa olevat, Suomenmaata koskevat, sisältä ja/tai ulkoa tulevat määräykset, sopimukset ja liitot, etenkin ne, jotka edustavat Kaikkivaltiaan ja Kristuksen edessä laittomia yhteiskuntajärjestelmiä ja hallintoja, järjestyksiä ja toimintoja, sopimuksia ja liittoja
        sekä sallii isänmaan, Venäjän (Russian) Tsaarikunnan eli Keisarikunnan ja sen Suomenmaan (Suomen) Suuriruhtinaanmaan eli Suuriruhtinaskunnan koskemattomuuden, sen laillisen yhteiskuntajärjestyksen ja hallinnon (esivallan) välittömän puolustamisen aseellisesti sen uhkaajia vastaan, tuli tämä uhka sitten Suomenmaan sisältä ja/tai ulkoa.


        Sotilaspassi (Aliupseeripassi)

        2. Sotilasvala

        Minä N. N. lupaan ja vakuutan kaikkivaltiaan ja kaikkitietävän Jumalan edessä olevani Suomen valtakunnan luotettava ja uskollinen kansalainen. Tahdon palvella maatani rehellisesti sekä parhaan kykyni mukaan etsiä ja edistää sen hyötyä ja parasta.

        Minä tahdon kaikkialla ja kaikissa tilanteissa, rauhan ja sodan aikana puolustaa isänmaani koskemattomuutta, sen laillista yhteiskuntajärjestystä sekä valtakunnan laillista esivaltaa. Jos havaitsen tai saan tietää jotakin olevan tekeillä laillisen esivallan kukistamiseksi tai maan yhteiskuntajärjestyksen kumoamiseksi, tahdon sen viipymättä viranomaisille ilmoittaa.

        Joukkoa, johon kuulun sekä paikkaani siinä, en jätä missään tilanteessa, vaan niin kauan minussa voimia on, suoritan saamani tehtävän loppuun.

        Lupaan käyttäytyä kunnollisesti ja miehekkäästi, totella esimiehiäni, noudattaa lakeja ja asetuksia sekä säilyttää hyvin minulle uskotut palvelussalaisuudet. Tahdon myös asetovereitani kohtaan olla suora ja auttavainen. Milloinkaan en sukulaisuuden, ystävyyden, kateuden, vihan tai pelon vuoksi enkä myöskään lahjain tahi muun syyn tähden toimi vastoin palvelusvelvollisuuttani.

        Jos minut asetetaan esimiesasemaan, tahdon olla alaisiani kohtaan oikeudenmukainen, pitää huolta heidän hyvinvoinnistaan, hankkia tietoja heidän toiveistaan, olla heidän neuvonantajanaan ja ohjaajanaan sekä omasta puolestani pyrkiä olemaan heille hyvänä ja kannustavana esimerkkinä.

        Kaiken tämän minä tahdon kunniani ja omantuntoni mukaan täyttää - Jumala minua siinä auttakoon.


        Sotilaspassi 1970-luvun loppupuolelta.


      • PyhäJärjestys1

        (jatkoa edelliseen)

        Mikä on siis Kaikkivaltiaan ja Kristuksen edessä edelleenkin laillinen Suomenmaan yhteiskuntajärjestelmä ja hallinto,
        jolle kuuluvat kaikki Suomenmaan resurssit tuotot mukaan lukien
        samoin kuin määräys-, tuomio- ja toimeenpanovalta,
        liikkumisen ja kuljettamisen hallinta
        sekä sisäisestä järjestyksestä ja ulkoisesta turvallisuudesta huolehtiminen rajoineen?


        Fredsfördraget i Fredrikshamn / Haminan rauhansopimus 17.9.1809

        4. art.

        Hänen Maj:tinsa Ruotsin Kuningas sanoutuu ehdoitta irti ainiaaksi, niin omasta kuin Ruotsin valtaistuimelle astuvien seuraajiensa ja valtakunnan puolesta, Hänen Majesteettinsa Venäjän Keisarin ja kaikkien Hänen Seuraajiensa Venäjän valtaistuimelle ja keisarikuntaan hyväksi, kaikista oikeuksistaan ja nimikkeistään allamainittuihin lääneihin, jotka nykyisen sodan kuluessa Hänen Keis. Maj:tinsa aseet ovat Ruotsin Kruunulta vallanneet, nimittäin Kymenkartanon lääniin, Uudenmaan ja Hämeen, Turun ja Porin mukaan lukien Ahvenanmaan saaret, Savon ja Karjalan, Vaasan ja Oulun lääniin samoin kuin Länsipohjaan Tornionjokeen saakka, siten kuin seuraavassa artiklassa tarkemmin rajan merkitsemisestä säädetään.

        Mainitut läänit kaikkine asukkaineen, kaupunkeineen, satamineen, linnoituksineen, kylineen ja saarineen, samoin kaikki niihin kuuluva, edut, oikeudet ja tuotot tulevat jatkossa kuulumaan Venäjän Keisarikunnan täyteen omistukseen ja valtaan ja pysyen siihen liitettynä.

        Tästä johtuen Hänen Maj:tinsa Ruotsin Kuningas lupaa ja vakuuttaa juhlallisimmin ja kaikkein sitovimmalla tavalla omasta, niin myös kuin seuraajiensa ja koko Ruotsin Kuningaskunnan puolesta, ettei koskaan tee mitään suoria tai epäsuoria vaatimuksia mainittuihin lääneihin, maakuntiin, saariin tai alueisiin, joiden asukkaat, sanotun luopumisen perusteella ovat vapautetut siitä uskollisuuden ja kuuliaisuuden valasta, jonka he ovat Ruotsin Kruunulle tehneet.


        13. art.

        ........
        Tuomiovalta kaikkiin vaatimuksiin Korkeiden Sopimuspuolten alamaisten kesken, koskien vaatimuksia, omistusoikeutta tai muita oikeuksia, joita vakiintuneen tavan ja yleisen kansainoikeuden mukaan tulee valvoa päätetyn rauhan jälkeen, tulevat kuulumaan asianomaisille tuomioistuimille, jotka puolueettomasti ja viivytyksettä tulevat tekemään kaikille niille oikeutta, joiden tätä varten tulee turvautua tuomioistuimiin.


        --------------------------------------

        * Fredsfördraget i Fredrikshamn _ Haminan rauhansopimus 17.9.1809.html
        http://www.histdoc.net/historia/frhamn.html
        * Фридрихсгамский мирный договор.html
        http://www.1812w.ru/dokum/1800dok/18090917ru_sv.php
        * Traité de paix entre la Suède et la Russie. Fredricshamn le 17_5 septembre 1809..html
        http://www.histdoc.net/history/fr/frhamn.html

        * Haminan rauhan sopimus 17. syyskuuta vuonna 1809
        http://www.sermones.fi/2009/09/haminan-rauhan-sopimus-17-syyskuuta-vuonna-1809/


        * Porvoon valtiopäivät – Wikipedia
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Porvoon_valtiopäivät
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Porvoon_valtiopäivät#/media/File:Diet_of_Porvoo.jpg

        * Hallitsijanvakuutus:
        ** Me_Alexander_I_-_Suuri_Ruhtinas_Suomen_maasa.jpg
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Porvoon_valtiopäivät#/media/File:Me_Alexander_I_-_Suuri_Ruhtinas_Suomen_maasa.jpg
        ** ME ALEXANDER I
        http://www.histdoc.net/historia/alex1.html
        * МЫ АЛЕКСАНДРЪ ПЕРВЫЙ
        http://www.histdoc.net/history/ru/aleks1.html
        * WE, ALEXANDER THE FIRST
        http://www.histdoc.net/history/alex1.html

        * Keisari Aleksanteri I:n valtaistuin Porvoon valtiopäivillä:
        Kansallismuseo_valtaistuin.jpg
        https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/37/Kansallismuseo_valtaistuin.jpg?download
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Porvoon_valtiopäivät#/media/File:Kansallismuseo_valtaistuin.jpg


      • PyhäJärjestys1

        (jatkoa edelliseen)

        Venäjän (Russian) Tsaarikunnan eli Keisarikunnan
        Tsaarin eli Keisarin
        Hallitsijanvakuutus
        Suomenmaata ja sen asukkaita koskien


        ME ALEXANDER I.,

        Jumalan Armosta,

        Kejsari ja Itsewaldias yli koko Ryssänmaan

        etc. etc. etc.

        Suuri Ruhtinas Suomen maasa

        etc. etc.

        Teemme tiettäwäxi: Että sitte kuin ME Sen Korkeimman edeskatsomisesta
        olemma ottanet Suuren Ruhtinan maan Suomen hallituxemme ala, olemma ME tämän
        kautta tahtoneet wahvistaa ja kiinittää Maasa olevan Christillisen Opin ja
        perustuslait niin myös niitä wapauxia ja oikeuxia, kuin kukin Sääty nimitetysä Suuresa Ruhtinan maasa erinomattain, ja kaikki sen Asuwaiset yhteisesti, niin ylhäiset kuin alhaiset
        tähän saakka Constitutionin eli säättämisen jälkeen owat nautinneet: Lupaamme myös
        pitää kaikkia niitä etuja ja asetuxia wahwana ja järkähtämättämänä heidän täydellisä
        woimasansa. Suuremmaxi wisseydexi olemma ME tämän Wakutus-Kirjan MEIDÄN
        omalla kädellämme ala kirjoittaneet. Annettu Borgåsa sinä 15/27* päiwänä
        MaalisKuusa 1809.


        Pääkirja on korkiammasti omalla kädellä alakirjoitetu

        ALEXANDER.


        ------------------------------

        * Porvoon valtiopäivät – Wikipedia
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Porvoon_valtiopäivät
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Porvoon_valtiopäivät#/media/File:Diet_of_Porvoo.jpg

        * Hallitsijanvakuutus:
        ** Me_Alexander_I_-_Suuri_Ruhtinas_Suomen_maasa.jpg
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Porvoon_valtiopäivät#/media/File:Me_Alexander_I_-_Suuri_Ruhtinas_Suomen_maasa.jpg
        ** ME ALEXANDER I
        http://www.histdoc.net/historia/alex1.html
        * МЫ АЛЕКСАНДРЪ ПЕРВЫЙ
        http://www.histdoc.net/history/ru/aleks1.html
        * WE, ALEXANDER THE FIRST
        http://www.histdoc.net/history/alex1.html


      • PyhäJärjestys1

        (jatkoa edelliseen)

        Venäjän (Russian) Tsaarikunnan eli Keisarikunnan
        (The Russian Tsardom, The Russian Empire)
        perustuslaki vuodelta 1906
        vahvistaa
        Suomenmaan kuuluvan
        erottamattomasti
        Venäjän (Russian) Imperiumiin

        Venäjän (Russian) Tsaarikunta eli Keisarikunta (The Russian Tsardom, The Russian Empire) vahvisti vuonna 1906 säätämässään perustuslaissaan (The Russian Fundamental Laws of 1906) Suomenmaan kuuluvan Suomenmaan Suuriruhtinaskuntana (The Grand Duchy of Finland) alueellisesti ja yhteiskunnallisesti sekä resursseineen erottamattomasti itseensä eli kyseiseen Venäjän valtioon (The Russian State) Haminan rauhansopimuksen (v.1809) ja Porvoon valtiopäivien julistusten (v.1809) mukaisesti.

        Suomenmaan (Suomen) Suuriruhtinaanmaa eli Suuriruhtinaskunta (The Grand Duchy of Finland) liitetään suoraan, vieläpä erottamattomasti Venäjän (Russian) Tsaarikuntaan eli Keisarikuntaan (The Russian Tsardom, The Russian Empire) sen vuonna 1906 säätämässään perustuslaissaan (The Russian Fundamental Laws of 1906) seuraavissa kohdissa (alleviivattu):


        THE RUSSIAN FUNDAMENTAL LAWS OF 1906

        The Fundamental State Laws of the Russian Empire comprise the first part of the Digest of Laws of the Russian Empire and contain articles on the constitutional basis of the existence of the state in Russia prior to 1917. They are reprinted from the last official edition of the Laws of the Russian Empire in 1906.


        INTRODUCTION

        2. The Grand Duchy of Finland, while comprising as inseparable part of the Russian State, is governed in its internal affairs by special decrees based on special legislation.


        CHAPTER II

        On the order of succession to the Throne

        26. Inseparable from the Imperial Throne of All the Russias are the Thrones of the Kingdom of Poland and of the Grand Duchy of Finland.


      • PyhäJärjestys1

        (jatkoa edelliseen)


        THE RUSSIAN FUNDAMENTAL LAWS OF 1906

        Chapter VI

        On the Title of His Imperial Majesty and the State Coat of Arms

        59. The full title of His Imperial Majesty is the following: “By the Grace (and aid) of God, We NN, Emperor and Sovereign of All the Russias, of Moscow, Kiev, Vladimir, Novgorod; Tsar of Kazan, Tsar of Astrakhan, Tsar of Poland, Tsar of Siberia, Tsar of Taurian Khersones, Tsar of Georgia; Sovereign of Pskov and Grand Duke of Smolensk, Lithuania, Volhynia, Podolia, and Finland; Duke of Estland, Lifland, Courland and Semigalia, Samogitia, Bielostok, Korelia, Tver, Yugria, Permia, Vyatka, Bolgary and others; Sovereign and Grand Duke of Nizhni Novgorod, Chernigov, Ryazan, Polotsk, Rostov, Jaroslavl, Bielo-ozero, Udoria, Obdoria, Kondia, Vitebsk, Mstislav, and Ruler of all Northern territories; Sovereign of Iberia, Kartalinia, the Kabardinian lands and Armenian province: hereditary Sovereign and Ruler of the Circassian and Mountain Princes and of others; Sovereign of Turkestan, Heir of Norway, Duke of Schleswig-Holstein, Stormarn, Dietmarsen, Oldenburg, and so forth, and so forth, and so forth.”

        60. In certain cases, determined by law, the title of His Imperial Majesty appears in an abridged form: “By the Grace (and aid) of God, We NN, Emperor and Sovereign of All the Russias, of Moscow, Kiev, Vladimir, Novgorod, Tsar of Kazan, Tsar of Astrakhan, Tsar of Poland, Tsar of Siberia, Tsar of Taurian Khersones, Tsar of Georgia, Grand Duke of Finland, and so forth, and so forth, and so forth.” In other cases, also determined by law, the following brief version of the title of His Imperial Majesty is used: “By the Grace of God, We NN, Emperor and Sovereign of All the Russias, King of Poland, Grand Duke of Finland and so forth, and so forth, and so forth.”

        61. The Russian State Coat of Arms is a black double-headed eagle on a gold shield, crowned by two imperial crowns, above which there is a third, bigger crown, of similar appearance, with two undulating ends of ribbon of the Order of St. Andrew, the First-Called. The State eagle is holding a gold scepter and a gold orb. On the breast of the eagle is the Moscow Coat of Arms: a scarlet escutcheon with an image of St. George the Great Martyr and Victory-bearer on horseback, smiting a dragon with a golden spear.

        The great State seal contains the escutcheon with the double-headed eagle described above, crowned by the helmet of Grand Duke Saint Alexander Nevsky and encircled by the chain of the Order of St. Andrew, the First-Called; on either side -- depictions of Archangel Michael and Archangel Gabriel; above all -- a gold pavilion studded with two-headed eagles and lined with ermine bearing the inscription: “God is with us”; above the pavilion -- the Imperial crown and State gonfalon. Around the escutcheon are depicted the ancestral coat of arms of His Imperial Majesty and the coat of arms belonging to the Realms of Kazan, Astrakhan, Poland, Siberia, Taurian Khersones and Georgia, the Grand Duchies of Kiev, Vladimir, Novgorod and Finland; above the pavilion -- combined on six shields the coat of arms of the other Principalities and Provinces, named in the full Imperial title (article 59). This full title of His Imperial Majesty is placed along the rim of the seal.


        * Venäjän (Russian) Tsaarikunnan eli Keisarikunnan vaakuna

        ** Russian Empire, Full coat of arms
        Russian Empire-Full coat of arms.3.jpg
        https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/7b/Russian_Empire-Full_coat_of_arms.3.jpg

        ** The Greater Coat of Arms of the Russian Empire
        Greater_coat_of_arms_of_the_Russian_empire.png
        https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8f/Greater_coat_of_arms_of_the_Russian_empire.png

        ** Lesser Coat of Arms of Russian Empire
        Lesser_Coat_of_Arms_of_Russian_Empire.svg.png
        https://en.wikipedia.org/wiki/Coat_of_arms_of_Russia#/media/File:Lesser_Coat_of_Arms_of_Russian_Empire.svg


        * Suomenmaan Suuriruhtinaanmaan eli Suuriruhtinaskunnan vaakuna
        ** Coat_of_Arms_of_Grand_Duchy_of_Finland-holding_sabre.svg.png
        https://en.wikipedia.org/wiki/Grand_Duchy_of_Finland#/media/File:Coat_of_Arms_of_Grand_Duchy_of_Finland-holding_sabre.svg


        Lähde:
        http://www.angelfire.com/pa/ImperialRussian/royalty/russia/rfl.html


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      223
      3460
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2181
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2081
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1955
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      80
      1630
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1371
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1271
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1257
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe