VP AD31a vm-89 paljonko teillä laturi pukkaa jännitettä ?? Itselläni 12,85-13,3
Mielestäni liian vähän ???
Ja löytyykö laturia järki hintaan mistään ??? Jos vaihtaa ??
VolvoPenta lataus jännite ?
37
2604
Vastaukset
Milloi olet viimeksi vaihtanut akut? Ei se ehjäkään laturi nosta jänitettä jos akut ovat lopussa (= yli 4 v vanhoja).
- PerämerenVP
Akut on ehjiä ja aika uusia , niitä lataa myös aurinko paneeli mut näin syys puolella tuntuu että laturi ei lataa tarpeeksi . ja kysyin että paljonko muilla on latausjännitettä .
- eiseoikeinlataa
Eihän se lataa oikein lainkaan, 12,9 volttia on täyden akun jännite ilman latausta tai kuormitusta. Latausjännite pitäisi olla noin 13,8-14,4. Mittaa suoraan laturin päästä moottorin käydessä onko siellä yhtä alhainen jännite, jos on niin sitten laturi vaihtoon.
Jos laturin päässä on kunnollinen jännite niin sitten jossain on iso jännitehäviö.
Jos siellä on jakodiodi jolla lataus jaetaan käynnistys ja käyttöakkuihin niin heitä se mereen ja asenna tilalle jännitteen tunnistava kaksoisakkurele (esim https://www.bluesea.com/products/7610/SI-ACR_Automatic_Charging_Relay_-_12_24V_DC_120A) tai laturin ohjaama (d ) tehorele.
Ja samalla katso että kaapelit on riittävän paksut ja kunnossa. - ingenjööri
eiseoikeinlataa kirjoitti:
Eihän se lataa oikein lainkaan, 12,9 volttia on täyden akun jännite ilman latausta tai kuormitusta. Latausjännite pitäisi olla noin 13,8-14,4. Mittaa suoraan laturin päästä moottorin käydessä onko siellä yhtä alhainen jännite, jos on niin sitten laturi vaihtoon.
Jos laturin päässä on kunnollinen jännite niin sitten jossain on iso jännitehäviö.
Jos siellä on jakodiodi jolla lataus jaetaan käynnistys ja käyttöakkuihin niin heitä se mereen ja asenna tilalle jännitteen tunnistava kaksoisakkurele (esim https://www.bluesea.com/products/7610/SI-ACR_Automatic_Charging_Relay_-_12_24V_DC_120A) tai laturin ohjaama (d ) tehorele.
Ja samalla katso että kaapelit on riittävän paksut ja kunnossa.Laturin voi myös huoltaa. Usein on vain hiilet kuluneet, jolloin latausteho hiipuu. Uudet hiilet maksaa jotain kympin.
- Reikä_päässä
Minulla on VP31P ja latausjännite 13,9...14V.
- PerämerenVP
Kiitos , arvelinki että jänite on liian alhainen ja kesä on menny hyvin koska myös aurinko paneeli on puskenut virtaa akkuihin . nyt tuntuu välillä paukut käyvän vähiin . Nopein tapa tietty vaihtaa laturi kun vain löytäis järki hintaan jostain VP oma on ainakin varaosanumeron mukaan ihan järkyttävän hintainen .
- ingenjööri
Tsekkaa ne hiilet ennen vaihtamista. Jos ovat kuluneet loppuun, niin helppo homma uusia, eikä maksa paljoa.
- Reikä_päässä
Mittasitko akun navoista? Jos sinulla on jakodiodi geniksen ja akkujen välissä, ne pudottavat jännitettä jopa 0,7V. Joissaki vehkeissä on laturin ohjauspiuha hupiakuissa jännitettä säätämässä, tämä kompensoi diodin vaikutuksen. Eli ennen kuin ostat uusia akkuja tai laturia tarkasta:
- jännitteenohjauspiuha ja sen liittimet
- varsinaiset sähköjohdot ja niiden liittimet, muista että myös musta kaapeli on yhtä tärkeä
Voit tarkastaa johdot mittaamalla moottorin käydessä jännite-eron niiden alun ja lopun välillä. Paljoa jännite-eroa ei pitäisi olla. Toinen vaihtoehto on mitata yleismittarin vastusalueella johdon resistanssi. Saattaa olla että tällöin on syytä irroittaa ainakin toinen pää johdosta. - 15-7
Jännitteensäädin on rikki. VP:n oma säädin maksaa maltaita. Laturikorjaaja (siis autopuolen) tietää korvaan säätimen. Vie laturikorjaamoon (ei venepuolen) niin panevat laitteen kuntoon kohtuu hinnalla.
- Matkapurjehtija
Säädin antaa yleensä 14 V. Laturin päästä mitattuna tietysti. Akusta mitattuna jännite voi olla varsin alhainen, jos akut ovat tyhjät. Kun ne ovat täynnä, pitäisi olla sama jännite kuin laturista mitattuna. Aikaa saattaa kulua tunteja autoihin tehdyllä säätimellä. Kaapelit laturista akkuun saattavat olla " hoikat", joka johtaa jännitehäviöön suurella latausvirralla.
- Joakim1
Saattaahan välissä olla jakodiodi, jolloin täydelläkin akulla jännite on n. 0,6V alempi akulla. Suuremmilla virroilla diodin jännitehäviö voi olla yli 1 V.
- Drawbridge
Kun vuosia sitten halusin asentaa kaksi - akkujärjestelmän, niin kysyin Lauttasaaren Volvo liikkeestä neuvoa. He sitten myivät minulle jakodiodin ja sähkömieheltä sain ohjeet kytkentään.
Vähän myöhemmin aloin kiinnostumaan enemmän veneeni sähkötaloudesta ja mittasin latausjännitteen, niin havaitsin saman asian kuin sinäkin.
Kun asiaa opiskelin enemmän, tuli selväksi että tuo jakodiodin 0,7 V pudotus onkin merkittävä tekijä. Panin myös merkille että vaikka olin ajanut tuntikausia koneella, niin maavirtalaturi alkoi rannassa innokkaana lataamaan akkuja.
Jokinaika sitten hankin ison aurinkopaneelin, mutta silti saattoi aamulla sen säätimessä keltainen valo vilkkua, joka merkitsee 12,5 V jännitettä.
Tänä keväänä kysyin venemessuilla Marinean osastolla pojilta sellaista latauksenjakajaa, joka ei pudota sitä jännitettä. Kun sitten sellaisen sinne asensin nousi latausjännite sinne 14V tuntumaan ja illalla auringon laskun jälkeen akuissa on 12,8 volttia, eikä keltaista valoa ole näkynyt sen jälkeen.- reikä_päässä
Ei jakodiodi mielestäni mikään huono ratkaisu ole, vaikka relevalmistajat niin mielellään mainostavatkin :)
Luulisin että aika monessa veneessä jännitteensäädin on kytketty hupiakun napoihin. Tämä kompensoi jakodiodin jännitteenpudotuksen.
- jakodiodi on halvempi, todennäköisesti luotettavampi ja pitkäikäisempi kuin rele
- yllä kuvatulla tavalla kytketty jännitteensäätö kompensoi jännitteen pudotuksen diodissa
- releen hyvä puoli verrattuna diodiin on mahdollisuus ladata esim. aurinkopaneelilla myös moottoriakkuja ja hätätilanteessa käynnistää moottori hupiakuilla ilman työkaluja (onnistuu kyllä jakarilla dioditapauksessakin vaihtamalla johdot)
Itse en pidä viimeistä pointtia kovin tärkeänä. Siksi valitsin diodit ennen kuin releen. Diodissa ei ole mekaanisesti särkyviä osia. - retkipurjehtija
Jakodiodi ei ole huono, jos samalla nostaa laturin antojännitettä tuon 0,7V. Vaatii siis uuden säätimen. 0,7V lasku latausjännitteessä tekee sen, etteivät akut lataannu koskaan täyteen, vaan jotain 50-75% kapasiteetistaan. Siksi kytkiessä vene maasähköön, alkaa selkeä lataus, vaikka kone olisi hurissut koko päivän.
Mielestäni paras tapa kytkeä hupiakut laturiin on rele, joka ottaa ohjausjännitteen laturilta. Eli kun moottori käynnistää, laturi alkaa lataamaan ja relee vetää kiinni. Kun kone sammutetaan, ohjausjännite katoaa ja hupiakut on kytketty irti. - useinmatalajännite
Harvassa laturissa on mahdollisuus ulkopuoliseen jännitteentunnistukseen. tietysti laturia purkamalla se on ehkä mahdollista kytkeä mutta saattaa monelta jäädä tekemättä.
- retkipurjehtija
Kaikissa vaihtovirtalatureissa on napa D , jossa on jännite vain moottorin käydessä. Siitä pitäisi saada ohjaus releelle. (En ole siis itse tehnyt tällaista, mutta kuulion että toimii)
- Reikä_päässä
Ainakin Bluesea ja Biltema releissä on ihan vakiona jännitteentunnistus. Jos jännite nousee esim. > 13V, oletetaan että lataus on käynnissä ja rele vetää. Ei tarvitse siis askarrella erikseen. Tietenkin jos haluaa päästä halv(emm)alla, ostaa pelkän releen ja logiikan tuosta D -kytkimestä. En taitaisi itse jaksaa moista askaretelua...
- voiottaad
Pitää sitten muistaa ettei käytetä mitään perus lisävalorelettä jos otetaan tuo d ohjaus. Ei välttämättä kestä ja saattaa hitsata kärjet kiinni ja sitten ei irtoakaan enää ja akut tyhjenee yhdessä.
Pitää hakea kunnon rele, vähintään sen verran virrankestoa kuin laturin nimellisvirta ja mielellään enemmänkin.
Toinen mikä pitää muistaa on ettei laturin kenttädiodit kestä tolkutonta virran ottoa, muutama ampeeri on maksimi. Kannattaa laittaa pieni 1A sulake väliin ja jos ohjauksia on paljon niin käyttää niille erillistä apurelettä.
Yksi ongelma mikä voi vielä tulla on että kun perinteisesti tuon D navan kautta syötetään laturin herätevirta latausvalon kautta niin lisäkuorman kytkentä siihen voi aiheuttaa sen että tarvitsee käyttää vähän kierroksia ennenkuin laturi herää.
Tähän auttaa latausvalon polttimon vaihtaminen suurempaan tai vastuksen kytkentä sen rinnalle. - Nyt-en-ymmärtänyt
voiottaad kirjoitti:
Pitää sitten muistaa ettei käytetä mitään perus lisävalorelettä jos otetaan tuo d ohjaus. Ei välttämättä kestä ja saattaa hitsata kärjet kiinni ja sitten ei irtoakaan enää ja akut tyhjenee yhdessä.
Pitää hakea kunnon rele, vähintään sen verran virrankestoa kuin laturin nimellisvirta ja mielellään enemmänkin.
Toinen mikä pitää muistaa on ettei laturin kenttädiodit kestä tolkutonta virran ottoa, muutama ampeeri on maksimi. Kannattaa laittaa pieni 1A sulake väliin ja jos ohjauksia on paljon niin käyttää niille erillistä apurelettä.
Yksi ongelma mikä voi vielä tulla on että kun perinteisesti tuon D navan kautta syötetään laturin herätevirta latausvalon kautta niin lisäkuorman kytkentä siihen voi aiheuttaa sen että tarvitsee käyttää vähän kierroksia ennenkuin laturi herää.
Tähän auttaa latausvalon polttimon vaihtaminen suurempaan tai vastuksen kytkentä sen rinnalle.D napaan tulee sama jännite kuin B napaan, joten mitään ongelmia releen kanssa ei pitäisi olla.
Virta D napaan tulee samalta piiriltä kuin ankkurin magnetointi, joten diodit kestää varmuudella releen kuorman, virtaahan rele ottaa vain oman kuormansa verran.
Tuo vaihtoehtoinen herätevirran muutos vaikuttaa omituiselta, suurempi lamppu lisää vastusta, rinnakkaisvastus vähentää ? ?, lisäksi herätevirralla on lähes aina myös rinnakkaisvastus varmistamassa latauksen vaikka lamppu kärähtäisi ja latauksen toimiessa johtimessa ei kulje virtaa eikä siten kaipaa mitään muutoksia.
Muilta osin ohjeesi olivat aivan kelvollisia. - voiottaad
Nyt-en-ymmärtänyt kirjoitti:
D napaan tulee sama jännite kuin B napaan, joten mitään ongelmia releen kanssa ei pitäisi olla.
Virta D napaan tulee samalta piiriltä kuin ankkurin magnetointi, joten diodit kestää varmuudella releen kuorman, virtaahan rele ottaa vain oman kuormansa verran.
Tuo vaihtoehtoinen herätevirran muutos vaikuttaa omituiselta, suurempi lamppu lisää vastusta, rinnakkaisvastus vähentää ? ?, lisäksi herätevirralla on lähes aina myös rinnakkaisvastus varmistamassa latauksen vaikka lamppu kärähtäisi ja latauksen toimiessa johtimessa ei kulje virtaa eikä siten kaipaa mitään muutoksia.
Muilta osin ohjeesi olivat aivan kelvollisia.Ei sen releen käämin kanssa olekaan mitään ongelmaa mutta jos joku keksii että selviää halvalla käyttämällä halpahallin "lisävalorelettä" niin se ei välttämättä kestä latausvirtaa ja kärjet hitsaantuu kiinni. Sitten kun moottori sammutetaan niin se ei irtoa ja kaikki akut tyhjenee.
Kyllä ne kenttädiodit releen kestää, mutta jos joku keksii että alkaa ottamaan sieltä virtoja muuallekin niin mitään älytöntä virranottoa ne ei kestä.
Ja miten muka suurempi lamppu lisää vastusta? Suuremman lampun vastus on tietysti pienempi, eihän siinä muuten voisi kulkea suurempaa virtaa ja siitä saataisi suurempaa tehoa. - retkipurjehtija
"...mutta jos joku keksii että selviää halvalla käyttämällä halpahallin "lisävalorelettä" niin se ei välttämättä kestä latausvirtaa ja kärjet hitsaantuu kiinni. Sitten kun moottori sammutetaan niin se ei irtoa ja kaikki akut tyhjenee. "
Ei ne mihinkään itsestään tyjene. Tilanne vaan vastaa sen jälkeen samaa kuin veneessä olisi vain yksi akku, eli hupiakkuun kytketyillä laitteilla on mahdollista tyhjentää käynnistysakku.
- Sunmar
Ota yhteyttä Turun laturi ja startti nimiseen yritykseen Turkuun. Heillä on kokemusta venelatureista. Ostin heiltä korvaavan vaihtolaturin omaan 30- sarjan Volvoon. He tekivät valmiiksi diodin ohituskytkennän laturiin.
- retkipurjehtija
Teoreettinen kysymys: Voisikohan tuollaisen laturin koko lataussäätimen korvata vastuksella, joka olisi mitoitettu tiettyä magnetointivirtaa varten?
Veneen moottorihan käy lähes aina samalla kierroluvulla, toisin kun auton. Tällöin systeemin voisi säätää niin, että dioidien ja johdotusten jälkeen akulla olisi tuo 14V, kun ajetaan normaalia marssivauhtia.- periaatteessa-kyllä
Mutta myös kuorma olisi oltava täsmälleen vakio, joka lienee mahdoton ajatus.
Muutenkin jo pieni muutos suistaa tasapainosta. - Joakim1
periaatteessa-kyllä kirjoitti:
Mutta myös kuorma olisi oltava täsmälleen vakio, joka lienee mahdoton ajatus.
Muutenkin jo pieni muutos suistaa tasapainosta.Systeemihän olisi muutoksen jälkeen täysin vastaava kuin magneetto eli monissa perämoottoreissa käytetty "laturi". Tuossa siis kestomagneetti korvaantuu vakiotehoisella sähkömagneetilla. Jännite on suoraan verrannollinen kierroslukuun eli hiukan alle "vakiokierrosten" ei juuri lataisi ja täysillä kierroksilla jännite olisi sitten lähes 20 V. Perämoottoreissa tuo toimii joten kuten, koska laturi on pienitehoinen (2-10 A) ja akku siihen nähden suuri. Akku tasaa jännitettä, mutta pidemmillä päivämatkoilla akku ei ole pitkäikäinen kiehutuksen seurauksena.
Isommissa ja uudemmissa perämoottoreissa on jo jännitteensäädinkin sekä isommat laturit. - Niinpä_
Joakim1 kirjoitti:
Systeemihän olisi muutoksen jälkeen täysin vastaava kuin magneetto eli monissa perämoottoreissa käytetty "laturi". Tuossa siis kestomagneetti korvaantuu vakiotehoisella sähkömagneetilla. Jännite on suoraan verrannollinen kierroslukuun eli hiukan alle "vakiokierrosten" ei juuri lataisi ja täysillä kierroksilla jännite olisi sitten lähes 20 V. Perämoottoreissa tuo toimii joten kuten, koska laturi on pienitehoinen (2-10 A) ja akku siihen nähden suuri. Akku tasaa jännitettä, mutta pidemmillä päivämatkoilla akku ei ole pitkäikäinen kiehutuksen seurauksena.
Isommissa ja uudemmissa perämoottoreissa on jo jännitteensäädinkin sekä isommat laturit.Tarkoitatko että käytettäisi ulkopuolista virtaa ankkurille.
Pelkällä vastuksella omillaan ankkurivirta olisi latauksesta riippuva eli kaikkea muuta kuin kestomagneettia vastaava ja tilanne vielä pahempi. - retkipurjehtija
periaatteessa-kyllä kirjoitti:
Mutta myös kuorma olisi oltava täsmälleen vakio, joka lienee mahdoton ajatus.
Muutenkin jo pieni muutos suistaa tasapainosta.Aivan. Taisin pohtia vain kierroksia, en kuormaa. eli jos molemmat ovat vakioita, niin laturin jännitekin on vakio?
Moottorin kierroksethan veneessä on aika vakio, mutta toki kuorma vaihtelee esim. akun varaustarpeen mukaan. Sähkölaitteet kulussakin taitaa olla aika vakiot. - vaarallinenkytkentä
Jos tuollaisen vastuksen virittää magnetointiin ja sitten joku joskus kytkee kaikki akut irti kun moottori on käynnissä niin tuho lienee aika todellinen koko sähköjärjestelmässä.
Toki jotain voi sattua vaikka olisikin normaali jännitteensäädin, mutta tuollaisella vastuskytkennällä tuho on todella varmaa. - retkipurjehtija
Normaalillakin jänniteensäätimellä varustettu laturi kärähtää, jos akun irroittaa sen pyöriessä. En usko, että fixed-jänniteeensäädin olisi sen suhteen juurikaan pahempi. Isompi ongelma sen kannalta on tuo kuorman vaihtelu.
- Joakim1
Niinpä_ kirjoitti:
Tarkoitatko että käytettäisi ulkopuolista virtaa ankkurille.
Pelkällä vastuksella omillaan ankkurivirta olisi latauksesta riippuva eli kaikkea muuta kuin kestomagneettia vastaava ja tilanne vielä pahempi.Akku pitää jännitteen kohtuu vakiona eli ei päästä laskemaan alle lepojännitteen (12-12,8 V) eikä päästä nousemaan kovin suureksi (juuri yli 15 V), jos akku on suuri virtaan nähden.
- Joakim1
retkipurjehtija kirjoitti:
Normaalillakin jänniteensäätimellä varustettu laturi kärähtää, jos akun irroittaa sen pyöriessä. En usko, että fixed-jänniteeensäädin olisi sen suhteen juurikaan pahempi. Isompi ongelma sen kannalta on tuo kuorman vaihtelu.
Kärähtääkö? Monesti olen kuulut tuon väitteen, mutten ole koskaan kuullut noin kärähtäneestä laturista, vaikka varmasti kaapeloinneissa on ollut vikoja. Tuossahan kyse on siitä miten nopeasti jännitteensäädin laskee magnetointivirran ja miten suuri on jäännösmagneettikenttä sekä tietysti siitä mikä on jännitteensäätäjän ja diodien jännitteenkesto. Tuossa siis kuitenkin on mekanismi, joka laskee magnetointivirtaa jännitteen noustessa.
Pelkällä vastuksella ilman kuormaa magneettikenttä vain kasvaa jännitteen mukana ja nostaa jännitettä lisää kunnes joku hajoaa. - Niinpä_
Joakim1 kirjoitti:
Akku pitää jännitteen kohtuu vakiona eli ei päästä laskemaan alle lepojännitteen (12-12,8 V) eikä päästä nousemaan kovin suureksi (juuri yli 15 V), jos akku on suuri virtaan nähden.
Akun omalla jännitteellä ei ole mitään merkitystä jos B tulee akulle ja samasta navasta vedetään laturin magnetointi.
Magnetoinnille tulee B .n jännite akusta riippumatta.
Laturin kärähtämisellä kai tarkoitettiin diodien 'kärähtämistä', se on seuraus lähes aina kun latauspiuha irtoaa tai irrotetaan, säätäjä joka on muuten yleensä itsekin diodein toteutettu, ei ehdi tehdä mitään ja kun kentän virtapiiri ei sulkeudu, ei tapahdu mitään olipa remanenssia tai ei. - riippuutilanteesta
Kai se riippuu myös siitä mikä on akun latausvirta irroitushetkellä ja mitä muuta kuormaa sähköjärjestelmässä on. Jos akku on täynnä ja muuta kuormaa on sähköjärjestelmässä niin akun irroittaminen tuskin aiheuttaa kovin suurta piikkiä.
Eihän siinä laturilta poistu kuin muutama ampeeri kuormaa ja sähköjärjestelmän muu kuorma kompensoi sitä etenkin jos vastus/lamppukuormaa joka ottaa enemmän virtaa jännitteen noustessa.
Sitten jos taas akku/akut on tyhjillään, latausvirta akuille suuri ja muuta kuormaa on vain joku kaiku ja plotteri eli käytännössä olematon niin tuossa tilanteessa akun irroittaminen paljon todennäköisemmin aiheuttaa suuren jännitepiikin ja tuhoja. - ehkäpä_ei
riippuutilanteesta kirjoitti:
Kai se riippuu myös siitä mikä on akun latausvirta irroitushetkellä ja mitä muuta kuormaa sähköjärjestelmässä on. Jos akku on täynnä ja muuta kuormaa on sähköjärjestelmässä niin akun irroittaminen tuskin aiheuttaa kovin suurta piikkiä.
Eihän siinä laturilta poistu kuin muutama ampeeri kuormaa ja sähköjärjestelmän muu kuorma kompensoi sitä etenkin jos vastus/lamppukuormaa joka ottaa enemmän virtaa jännitteen noustessa.
Sitten jos taas akku/akut on tyhjillään, latausvirta akuille suuri ja muuta kuormaa on vain joku kaiku ja plotteri eli käytännössä olematon niin tuossa tilanteessa akun irroittaminen paljon todennäköisemmin aiheuttaa suuren jännitepiikin ja tuhoja.Akun varauksella tai kuormalla ei pitäisi olla mitään merkitystä, akku toimii aina vastuksena enemmän tai vähemmän ja muodostaa virtapiirin johon laturi syöttää virtaa.
Kun piiri katkeaa äkillisesti latausjohdon irrotessa niin ainoaksi väyläksi jää yhteys ankkurin kautta.
Virtapiikki jota säädin ei ehdi rajata nostaa magnetoinnin lisääntyessä latauspiikin joka tuhoaa diodin(t). - eijääavoimeksi
ehkäpä_ei kirjoitti:
Akun varauksella tai kuormalla ei pitäisi olla mitään merkitystä, akku toimii aina vastuksena enemmän tai vähemmän ja muodostaa virtapiirin johon laturi syöttää virtaa.
Kun piiri katkeaa äkillisesti latausjohdon irrotessa niin ainoaksi väyläksi jää yhteys ankkurin kautta.
Virtapiikki jota säädin ei ehdi rajata nostaa magnetoinnin lisääntyessä latauspiikin joka tuhoaa diodin(t).Kyllä se virtapiiri sulkeutuu myös ilman akkua jos siellä on jotain sähkölaitteita kytkettynä päälle.
- mitä-HäH
eijääavoimeksi kirjoitti:
Kyllä se virtapiiri sulkeutuu myös ilman akkua jos siellä on jotain sähkölaitteita kytkettynä päälle.
Jos laturin johto irtoaa niin kyllä se virtapiiri katkeaa , oli kuormana akku tai mikä muu laite tahansa.
- eijääavoimeksi
mitä-HäH kirjoitti:
Jos laturin johto irtoaa niin kyllä se virtapiiri katkeaa , oli kuormana akku tai mikä muu laite tahansa.
Tarkoitin tilannetta jossa esim. käännetään akkujen pääkytkimet irti moottorin käydessä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1031575
Välillä käy mielessä
olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.781224- 881137
- 1391066
Mika Muranen juttu tänään
Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras11017Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta
Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt5811008- 20910
Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."
Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih8902Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."
Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum9764Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa
On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida8690