Neuvoja/ suosituksia valintaan maalle?

Kivikumpu

Heips,

näitä vastaavia pyyntöjä on varmasti satoja, mutta ajattelin silti rohkaistua pyytämään neuvoja ja/tai ajatuksia kokeneemmilta.

Itselläni ei ole milloinkaan ollut omaa koiraa (lapsuudenkodissa kylläkin), koirien koulutuksesta minulla ei ole mitään tietoa (mutta hevosten kylläkin ja lapsetkin on johdonmukaisesti kasvatettu ;-) ). Aiemman elämäntilanteen takia en ole voinut edes harkita eläimiä, mutta nyt on taloudessa hevosia, lampaita ja kanejakin. Mutta se "pihakoira" puuttuu...

Osaatteko antaa vinkkejä minkä rotuista koiraa kannattaisi harkita, tai siis näin aluksi, mistä roduista kannattaisi alkaa edes etsimään tietoa? Lapsuuden/nuoruudenkodissani oli pelkästään palveluskoiria (2x schäfer 1x dobermann, isäpuolen harrastus), joita lenkitimme ja hoidimme, mutta ei oltu mukana koulutuksessa tai itse harrastuksessa (etsintä jne).

Perheeni asuu maalla, tila on metsän laidassa ja pihapiirissä/pihapiirin laidalla on liikkunut niin kauriita, villisikoja, karhu, ilves, kuin supikin. Itse vietän päivät pihapiirissä puuhastellen eläinten kanssa ja liikun hevosten kanssa maastossa (5-15km) parisen kertaa viikossa. Muksut (11v ja 13v), joista vanhempi on hyvin koirarakas ja haaveilee jämtlannin pystykorvasta (naapurissa sellainen), nuorempi on enemmän kissaihminen, mutta on taas paljon liikunnallisempi ja fillaroi paljon mielellään kaivaten "lenkkikaveria". Isäntä on sohvaperuna, joka herää ennen kukonlaulua ;-).

En haluaisi ylimääräistä stressiä joutuen usein etsimään koiraa vainun saatuaan, eli toiveissa olisi rotu/yksilö jolla ei kovin vahva metsästysvietti. Lisäksi olen perheen ainut allergikko (oireita joistain yksilöistä koiria ja kissoja, ei kaikista), joten koiran tulisi pärjätä enimmäkseen ulkosalla, mutta tarjolla olisi kuitenkin oma peti sisällä puolilämpimällä kuistilla, tai esikoisen sängyssä jalkopäässä ;-). En pidä "räkyttävistä" koirista. Toki pitää ilmoittaa kun tontilla liikkuu muitakin, mutta jatkuva haukunta kiristää hermoja. Isäntä on "wannabe-linnustaja" joten seisoja tyyppinen koira ei olisi ehkä huono valinta. Kokemattomuuteni tähden en mieluusti myöskään hankkisi kovaluontoisia laumanvartijoita tai yhden ihmisen koiraa. Irlannin (tai Skotlannin) susikoirat kiehtovat, mutta arveluttaa, saavatko kuitenkaan kyllikseen liikuntaa päivittäin. Koira luultavasti leimaantuisi herkimmiten minuun, koska olen "jatkuvasti" läsnä ja koska olen "lauman johtaja". Vaikka asumme maalle, niin emme eristyksissä; eli kylä on kivenheiton päässä ja miltei joka taloudessa koiria, joten pitäisi olla myös kohtalaisen sosiaalinen. Vinkkejä mielenkiinnolla odottaen.

21

110

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • teerol

      Jos yksi tärkeimmistä kriteereistä on ulkona pärjääminen, niin niitä rotuja ei sitten ole kuin muutama. Edes näistä muutamasta ei välttämättä ole -30 asteen pakkasessa ulkona värjöttelemään. Esim. seisojat tippuvat alta aikayksikön pois mahdollisten rotujen listalta ja kuten sanottua, niin ei siinä listalla montaa rotua ole, jos ulkona on pärjättävä yhtään.

      Itse ehdottaisin, että googlettelisit lisätietoa lappalaiskoirista.

    • Nokkaser

      Lappalainen omaa riistaviettiä ja rouskuttaa mikäli jätetään toimettomaksi pihakoiraksi joten en ensimmäisenä sitä olisi suositelemassa.
      Helpot laumanvartijat voisi olla optimimpi tai paimen:
      pyreneittenmastiffi
      owczarek podhalanski
      saksanpaimenkoira

      • 11111111

        Jotka kaikki ovat ensikoiran omistajalle lähes mahdottomia kouluttaa ja kouluttamattomina toimettomina pihavahteina äärettömän vaarallisia satunnaisille ja vähemmän satunnaisille ohikulkijoille.


      • Hehvaansullekin

        Itseasiassa pyrreä suositellaan ensimmäiseksi laumanvartijaksi varsin usein ja sakemanni on peruskoira. Kasvattajat itsekin sanovat että lappalainen on itsepäinen ja toimeettomana keksii omaa puuhaa,lähtee herkästi omille teilleen niin sekä ilmoittaa pystykorvien tapaan herkästi jopa jatkuvasti jos ei tarjoa mielekästä tekemistä sille. Maalla näkee liikaa toimeettomia lappalaisia jotka rouskuttaa päivät pitkät pihalla tylsyyttään.


      • teerol

        Noh, ensinnäkin tällaisiin aloituksiin vastaaminen ei ole mielipuuhaani, koska rotuvaihtoehtoja on satoja ja mielipiteitä jokaisesta rodusta niin paljon, kuin on meitä koiraharrastajiakin. Koska kysymys on nimenomaan mielipideasioista, niin en näe mitään järkeä siinä, että sinä tulet kovaan ääneen torppaamaan minun ehdotukseni sen enempää kuin siinä, että minä torppaisin sinun ehdotuksesi. Tuollaisen peen puhumisen jälkeen minun on niin kuitenkin tehtävä, sillä yksikään sinun ehdottamasi rotu ei missään nimessä sovellu ensimmäiseksi koiraksi.

        Pystiffillä on erittäin vahva suojelu- ja vartiointivietti, ja kun se yhdistetään niiden miellyttämishaluttomuuteen, niin en todellakaan ikikuupäivänä voisi nukkua öitäni hyvin, jos sellaista olisin suositellut ensimmäiseksi koiraksi.

        Op:sta taas sen verran, etten ihan ymmärtänyt aloittajan sen tyyppistä koiraa haluavan. Op:t nimenomaan eivät ole sosiaalisia, joten naapuruston koiria ei kohdella ystävällisesti. Jos tämä on aloittajalle ok sen lisäksi, että kaikki tienoon asukkaat tulisivat tietämään, milloin aloittajalle tulee joku kylään, niin sitten kaikin mokomin.

        Saksanpaimenkoira ei todellakaan ole mikään peruskoira. Ei mitään sinne päinkään. En myöskään pitäisi saksanpaimenkoiraa pihakoirana.

        Jos sinun suurin ongelmasi lappalaisten kanssa on se, että ne alkavat häiriökäyttäytymään pihalle unohdettuina, niin vetäiset samalla maton itsesi alta. Pihalle unohdettuna mikä hyvänsä koirarotu niin tekee, joten sinne pihan perälle yksinään ei mikään laumaeläin kuulu, rodusta riippumatta. Oikein pidettynä lappalaiset ovat todella ihastuttavia perhekoiria siinä missä monet, monet muutkin rodut.


      • Hehehheijaa

        Aloittaja ei halua riistaviettistä ja haukkuherkkää koiraa mitä lappalainen nimenomaan on vaikka se on työ/paimenkoira. Kuten sanoin kasvattajat itsekin varoittavat lappalaisten miinuspuolista jotka on irtaantuminen hieman etäämmälle irtiollessaan omistajasta,riistavietti,itsepäisyys ja haukkuherkkyys. Lappalaista ei aina suositella koiraporukoihinkaa koska se voi suht alkukantaisena hermostua ahtaalle joutuessaan (kyllä,tämäkin lappalais kasvattajan / harrastajan suusta tullutta)
        Minusta on hyvä että rodun parissa toimivat muistavat kertoa mitä rotu oikeasti on eikä antaa kuvaa muutaman poikkeus tapauksen varjolla. Lappalainen on selväpäinen ja kestävä rotu vaan se on suomalaisten rotujen tapaan myös tarvitaessa ilmoittava sekä omapäinen kuten itse suomalainen ;)

        Sakuja itseasiassa pidetään maailmallakin tarhassa ja ulkona ympäri vuoden harrastajien/kasvattajien parissa. Siinä mielessä sakemanni on peruskoira että se on ''dieselillä'' käyvä,pysyy irti ja helposti opetettava sekä säänkestävä. Miinuksena mainitakoon linjojen ääripäät mitkä vetää rotua alaspäin hermorakenteen ja terveyden osalta. Meillä on puistokaverina podhalanski joka pysyy myös irti rauhallisella alueella.

        Ihmettelen miksi ehdotetaan aina sitä mitä aloittaja ei halua nimenomaan koiralta ominaisuuksina? :D


      • ihme.porukkaa.tietoineen
        Hehehheijaa kirjoitti:

        Aloittaja ei halua riistaviettistä ja haukkuherkkää koiraa mitä lappalainen nimenomaan on vaikka se on työ/paimenkoira. Kuten sanoin kasvattajat itsekin varoittavat lappalaisten miinuspuolista jotka on irtaantuminen hieman etäämmälle irtiollessaan omistajasta,riistavietti,itsepäisyys ja haukkuherkkyys. Lappalaista ei aina suositella koiraporukoihinkaa koska se voi suht alkukantaisena hermostua ahtaalle joutuessaan (kyllä,tämäkin lappalais kasvattajan / harrastajan suusta tullutta)
        Minusta on hyvä että rodun parissa toimivat muistavat kertoa mitä rotu oikeasti on eikä antaa kuvaa muutaman poikkeus tapauksen varjolla. Lappalainen on selväpäinen ja kestävä rotu vaan se on suomalaisten rotujen tapaan myös tarvitaessa ilmoittava sekä omapäinen kuten itse suomalainen ;)

        Sakuja itseasiassa pidetään maailmallakin tarhassa ja ulkona ympäri vuoden harrastajien/kasvattajien parissa. Siinä mielessä sakemanni on peruskoira että se on ''dieselillä'' käyvä,pysyy irti ja helposti opetettava sekä säänkestävä. Miinuksena mainitakoon linjojen ääripäät mitkä vetää rotua alaspäin hermorakenteen ja terveyden osalta. Meillä on puistokaverina podhalanski joka pysyy myös irti rauhallisella alueella.

        Ihmettelen miksi ehdotetaan aina sitä mitä aloittaja ei halua nimenomaan koiralta ominaisuuksina? :D

        Noinkohan ihmettelet ja kätevästi vaan lappalaisten osalta. :D Urpo et vissiin tajunnut, että ehdotetut laumanvartijat oli aloituksessa nimenomaan vedetty yli ja podhalanskithan nimenomaan haukkuu niin vaan perkuleeti, että tulijoista tietää naapuritkin ihan niinkun tuolla ylempänä on jo sanottukin.

        Ihanaa kun koiraihmiset on usein tuollasia kaikkitietäviä naureskelijoita, vaikka omat jutut on ihan tuulesta tempastu. Kannattaa siis keskittyä ihan siihen, miksi omat ehdotukset ei täytä kriteerejä sen sijaan, että jupisee muitten mielipiteistä.


      • Tänneonainakivatulla

        Kannataisi pyöriä oman rodun piirissä niin tietäisi mitä se OMA rotu on ;)
        Niin muuten lappalaisen sijaan pystykorvaa haviteleville ehdotetaan nykyään enemmin eurasier:ia sen helppouden takia: pysyy irti ja ei ilmoita niin hanakasti,viihtyy ulkona työpäivän ajan.


      • teerol
        Tänneonainakivatulla kirjoitti:

        Kannataisi pyöriä oman rodun piirissä niin tietäisi mitä se OMA rotu on ;)
        Niin muuten lappalaisen sijaan pystykorvaa haviteleville ehdotetaan nykyään enemmin eurasier:ia sen helppouden takia: pysyy irti ja ei ilmoita niin hanakasti,viihtyy ulkona työpäivän ajan.

        Jos sinä minuun viittasit tällä kommentillasi omasta rodusta (?), niin pieleen meni - minulla on amstaffeja. Omaan kuitenkin sen verran mielikuvitusta, etten yritä väkisin tunkea omaa rotuani aloittajan antamiin raameihin, toisin kuin eräs. Ehdottaisinkin, että ottaisit omasta neuvostasi vaarin ja miettisit, onko sen oman rodun piirteet kuitenkaan niin hyvin hallussa, jos yrittää haukkumisella varoittavaa laumanvartijaa aloittajalle tyrkyttää.


      • hhkjhhl

        Siis mikäs sinun miljoonanikin ongelma on siinä, jos joku ehdottaa aloittajan googlaavan lisätietoja jostain rodusta?! Mitäs jos vaan jättäisit omat ehdotuksesi ja pitäisit pääsi kiinni. Aloittaja osaa kyllä käyttää sitä googlea ja päättää ihan itse sopiiko ehdotetut hänelle, joten sinun ei sitä hänen puolesta tarvihe tehdä. En yhtään ihmettele, että tällä palstalla käytetään sellaistakin haukkumanimeä koiraihmisistä kuin rakkihullu. Osa tuntuu oikeasti olevan vain riidan perässä. Jos riidellä haluat, niin oikea paikka sille on snägärijono tai tämän palstan provoaloitukset tappajakoirista.

        Aloittajalta kysyisin, että miksi sen koiran on välttämättä pihakoira oltava? Sopisiko teille joku allergiaystävällisempi pikkukoira ihan sisällä elämään? Niitä on esim. kiinanharjakoira ja villakoira plus muita, joita en tähän hätään muista, mutta löydät kyllä varmasti. Kasvattajien luokse pääsee kokeilemaan aiheuttaako joku noista roduista sinulle oireita, mutta erittäin monille löytyy sellainen, joka ei aiheuta.


      • pieninootti

        Suomi24 ja koirat.com,facebookin koirat-ryhmä ovat koiraihmisten hiekkalaatikoita kun ei tosi-elämässä pääse tarpeeksi avautumaan niin pitää pienestä sitten täällä ettei aivan patoudu ja katkeroidu :D


    • ihme.porukkaa.tietoineen

      Vitsit, mikä "tietäjä" täällä huutelee. Idioottikäyrä nousi huippuunsa jo siinä vaiheessa kun ehdotetuista kolmesta rodusta kaksi on niitä laumanvartijoita, jotkaaloittaja ihan itse kokee selvällä suomen kielellä olevan hänelle liikaa. Ja sakukin on "peruskoira", heh heh. :D

      Aloittajalle: jos koiran pitää pärjätä suurimmaksi osaksi ulkona, niin minun yksinkertainen ehdotukseni on seuraava. Ei mitään koiraa teille. Ulkona olevalle koiralle on oltava selvä työ, huvikseen/allergian takia en hyväksy koirien ulkona pitämistä. Sellaisten koirien käytösongelmien määräkin kertoo siitä, ettei se ole optimaalisin koirien pitotapa. Eri asia, jos kyse on arktisista roduista tai vaikka niistä laumanvartijoista, joille mieluisin paikka jos saavat itse päättää on yleensä nimenomaan ulkona, mutta ei muuten.

    • Kivikumpu

      Kiitos kaikille mielipiteistä. Ensinnäkin minun on tarkennettava hieman; asumme rannikolla (Kaakkois-Suomi) ja täällä on harvemmin niin kamalia pakkasia (-30ast.), mutta räntää ja viimaa sitäkin enemmän. Mutta koirillekin on palttoita, joten ei sen enempää siitä. Ulkokoiralla tarkoitan koiraa, joka kulkisi kanssani pihassa pääasiassa, mutta jonka voisin jättää myös tarhaan tarvittaessa. Muiden eläinten takia (hevosten jne) vietän itse liki koko päivän ulkosalla, joten koiran tulisi viihtyä ja tareta ulkona vähintään 10h päivästä talvellakin. Ei jäisi yksin ulkotarhaan. Seurakoirissa ei ole mitään vikaa :-). Jos turkki ja tassut kestävät kuraa ja kylmää ja koiran luonne sen, ettei saa jatkuvasti huomiota. Jostain syystä saan allergiaoireita herkemmin joistain roduista (esim lyhyt kuonoiset) ja olen aika hyvin siedättynyt kuitenkin. Koiralle olisi tilaa sisälläkin, mutta rajatuilla alueilla.

      Ns vetokoiraa on turha ajatella täällä, missä ei lunta ole joka talvi. Perheessä ei ole varsinaista metsästäjää, niin siksi ei mielellään kovalla metsästysvietillä varustettua koiraa. Laumanvartijan kanssa en usko pärjääväni. Paimenkoirissa on tietysti muitakin rotuja, kuin sakemanni ;-). Haukkuherkkä on riesa myös naapureille, ei ainoastaan itselle.

      • huskyniilo

        Nyt sinun on oltava realisti tämän koiran hankinnan kanssa. Sellaisia rotuja, jotka täällä rakkaassa maassamme koko päivän ulkona pärjäävät on vain kourallinen. Siitä kourallisestakin suurin osa on nimenomaan niitä valtavia, karvalla vuorattuja laumanvartijoita, jotka tuntuvat selviävän mistä vain. Toki tarhaan saa lämpöeristetyn kopin, mutta mietipä asiaa koiran kannalta. Onko laumaeläimen kiva olla pitkiä aikoja yksinään tarhassa? Ainoat tarhaan soveltuvat rodut ovat niitä, jotka ovat super itsenäisiä, jolloin joudutaan taas palaamaan laumiksiin.

        Ehkä minä näin kaupunkilaistyttönä olen jäävi sanomaan, mutta edellä on mainittu ainoat tilanteet, jossa ulkokoira on minusta ihan ookoo. Meidän huskykin nostelee jalkoja pakkasilla, jos se on kauan ulkona. Se tietty onkin tottunut tuvan lämpöön, joten ehkä kylmän kestävyys paranisi harjoittelemalla, mutta silti. Se myös rakastaa perheen kanssa touhuamista niin paljon, etten raaskisi sitä tarhassa pitää vain siksi, ettei se saisi olla sisälläkin omien rajoitteitteni takia.


    • MullaOn
    • kivikumpu

      Kiitos "mulla on".

      Jännä miten erilailla luettua tulkitaan; kaupungissa on ilmeisesti hyväksytympää pitää seurakoira yksin asunnossa työpäivän ajan (6-10h yksin), kun maalla pitää (missä kuitenkin ihminen koko ajan läsnä työpäivän ajan) koiraa ulkona seurana ja kaverina ja satunnaisesti tarhassa (yksin)? Jännää on myös se, että kuvitellaan ei-kokeneen tollon ihmisen (minun) jättävän koiran ulos palelemaan. Ottaen huomioon, että itse vietän työpäiväni ulkona kelissä, kuin kelissä, en osaisi arvioida sääolosuhteita ja eläimen tarvetta lisälämpöön (eli päästää sisälle). Kovilla pakkasilla joudun kyllä itsekin hakeutumaan säännöllisesti sisälle lämpimään, joudun lisäämään laiduntavien heinitystä ja loimittamaan hevosia. Jännää on myös huomata koiraihmisissä saman suuntaisia piirteitä kuin hevosihmisissä; kouluttaminen tuntuu olevan avaruustiedettä, mitä missään nimessä ei voi oppia! Mitä se ei todellakaan ole :-). Maalla on aina pidetty koiria, joko pihassa irti, ketjussa, tai tarhassa. Jännää miten erilaisia näkemyksiä kuitenkin ihmisillä on; monet olettavat, että ne koirat todellakin on 24/7 siellä ulkona, mitä ne eivät ole.

      Rotuja on tuhansia ja olemme esikoisen kanssa tutkineet kirjaston rotuesittelykirjoja, mutta poika tuntuu tykkäävän poikkeuksetta vahvoista roduista. Siksi kyselen vinkkejä, koska en tunne rotuja kovin hyvin ja tuntuu loputtomalta suolta tämä aihe...

      • äläedesviitsi

        Jaahas, taas näitä itse parhaiten tietäviä, jotka kysyvät, mutta silti tietävät itse paremmin.

        Kyse ei kenenkään kommentissa ole ollut siitä, että koiraa ei saa pitää ollenkaan yksin vaan siitä, että ulkona tulee herkästi koiralle kuin koiralle kylmä pakkasten tultua. Voit lukaista mitä aiheesta sanotaan eläinsuojelulaissa ja/tai etsiä käsiisi viime talvena uutisoiduista tapauksista, joissa koiria kuoli kylmään.

        Tee ihan mitä lystäät kun kumminkin niin meinaat selvästi tehdä, mutta nyt sinulle on kerrottu ettei kylmänkestäviä rotuja montaa ole. Älä myöskään mene väittämään, että muiden luetun tulkinnassa on vikaa. Sinä ihan itse kerrot, että koiran on tarjettava ulkona säässä kuin säässä ja sisälle on asiaa vain hyvinkin pieni osa vuorokaudesta.


      • EiKoiraa

        saa pitää talvella ulkona jatkuvasti, jos sillä ei ole lämpöeristettyä ja lämmitettävää koiran koppia. Tottakai ap hommaa tarvittaessa sellaisen. Kyllähän pitää olla tyhmä, jos luulee, että koira pärjää kylmässä 24h vuorokaudessa. Tietysti koiralle voi tehdä hevostalliin yöksi paikan. Tietty pitää pennusta opettaa sietää hevosia.


    • Kriteerit on kyllä aika hankalat...
      Jos katsoo pelkästään mitä kukin perheessä halajaa, niin aika reippaasti tyrmää vaihtoehdot toisensa.
      Säänkestävyys tiputtaa jo monet rodut pois. Ja ne, mitkä nyt enemmissä määrin edes kestää, on lähinnä tietyt laumikset ja rodut, jotka vaatii liikuntaa huomattavasti enemmän tai muuta huomioonotettavaa.
      Liikuntamäärä on kyllä tosi vähäinen. Ei se koira välttämättä saa kunnolla liikuntaa, vaikka monia tuntia pihassakin saisi olla. Aikuiset koirat monessa jokusessakin rodussa ei enää pihalla pahemmin riittävästi liiku kummiskaan. Ja kun tulee huonot kelit, niin ei pahemmin edes makoilekkaan. Joten kyllä sitä voimallisempaa liikuntaa pitäisi enemmän olla myös.
      Niin ja ei se palttoo oikein pelasta, josvaan enemmän pihalla töröttää...

      Pyrrestä sen verran, että se on todellakin laumiksista helpommasta päästä, mutta laumanvartija sekin on, joten se puoli on tiedostettava. Eikä se taida käydä muitten toiveitten kanssa yhteen...
      Podhalanski on jo sitten sen verran vaativa, että jos vähänkään epäröi kokemuksensa kanssa, eikä olosuhteet ole ideaalit, niin kannattaa jättää ottamatta.
      Saksan paimentimelle tarjottu liikunta ja aktiviteetit on kyllä aika pienet.
      Ja jos ei saa riittävästi noita, niin ongelmakäytöksen mahdollisuus kasvaa... Ihan sama koskee monia muita pk ja/tai paimenkoiria.
      Lintukoirat vaatii monet paljon liikuntaa, eikä ne nyt ihan säänkestävämmästä päästä ole.
      Pystykorvaryhmistä tulee sitten haukkuherkkyyttä, joka kannattaa huomioida.

      Ei tässä nyt kukaan aloittajaa halua dissata, vaan mielipiteitä sanoa. Eikä sillä mitään merkitystä ole, mitä on jossain hyväksytympää. Tärkeintä on se koiran hyvinvointi.
      Ja se, että löytyy sopiva rotu (joskin melko hankala yhtälö...)
      Jos ajattelee noita perheenjäsenten toiveita jo, ja siihen säänkestävyyttä, riittävää itsenäisyyttä, niin on aika etsiminen, ellei kompromissejä voi tehdä.

    • Kokemuksenääni

      Newfoundlandinkoira. Helppo kouluttaa. Ei hauku. Kuleksii mielellään touhuissa mukana. Tarkenee mielellään kelillä ku kelillä, illalla saa oikeen maanitella sisälle eteiseen nukkumaan. Oppii rajat ei siis tarvitse tarhaa.

    • koily

      Hei aloittaja tutustuppa rotuihin EURASIER JA SAMOJEDINKOIRA :) Tuli mieleen että nämä rodut vois sopia teille aikalailla passelisti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1709
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1604
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      70
      1468
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      59
      1452
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      51
      1349
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1308
    7. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      84
      1245
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      11
      1168
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1130
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1121
    Aihe