Jumala on vääjäämättä taruolento

täysin.selvä.asia

Siitä ei pääse yli eikä ympäri:

Taruolentona pidetään olentoa, josta kertovat myytit ja legendat, mutta joka ei kuitenkaan ole olemassa tai tieteen tuntema. Taruolennoista osa on fyysisiä ja kehollisia, toiset taas henkiolentoja, ja jotkut siltä väliltä.

69

139

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pilkkaabudhaa

      ei tosiaankaan ole mikään taru olento. raamatun jumala on olemassa, ja hän rakastaa sinua ja kaikkia meitä voit lukea raamatusta, mitä siellä sanotaan. ainoastaan patsas jumalia on maailmassa joka paikassa pilkkaa niitä esim sitä paksu mahaista hörökorvaista budhaa. joka ei kuule eikä näe ja silti ihmiset palvovat sitä kummajaista

      • täysin.selvä.asia

        Kirjoista voi lukea mitä tahansa. Kakista taruolennoista löytyy kirjoja.
        Mun puutarhakeinu rakastaa sinua. Jos et usko niin voin kirjoittaa siitä kirjan.


      • LogosKaiLogos
        täysin.selvä.asia kirjoitti:

        Kirjoista voi lukea mitä tahansa. Kakista taruolennoista löytyy kirjoja.
        Mun puutarhakeinu rakastaa sinua. Jos et usko niin voin kirjoittaa siitä kirjan.

        Itse kun syvennyin asiaan niin kristinuskon Jumala on enemmän olemassa kuin juutalaiseten persoonallinen jumala. Taruolennosta on tullut aateolento tai "Logos" kuten raamattu sen ilmaisee.


      • täysin.selvä.asia
        LogosKaiLogos kirjoitti:

        Itse kun syvennyin asiaan niin kristinuskon Jumala on enemmän olemassa kuin juutalaiseten persoonallinen jumala. Taruolennosta on tullut aateolento tai "Logos" kuten raamattu sen ilmaisee.

        Harmi että minun pitää vaan luottaa siihen mitä sanot.
        Olisi hienoa jos meillä olisi edes yksi todiste joka tukisi väitettäsi.


      • LogosKaiLogos
        täysin.selvä.asia kirjoitti:

        Harmi että minun pitää vaan luottaa siihen mitä sanot.
        Olisi hienoa jos meillä olisi edes yksi todiste joka tukisi väitettäsi.

        "Evolution of christian God" ja "Evoluion of christianity" olisi ihan hyviä tutkimus kohteita, mutta kiinostuksen puutteen takia tutkimus on ollut vähäistä ja rajoittunut enemmän teologisiin ja uskonkriittisiin piireihin eikä näin asiasta ole puolueetonta tutkimusta.


    • eioletarua

      ei todellakaan ole mikään taru olento

      • täysin.selvä.asia

        Voisitko tarkentaa, eli mihin kohtaa Jumala ei osu alla olevassa määritelmässä?

        Taruolentona pidetään olentoa, josta kertovat myytit ja legendat, mutta joka ei kuitenkaan ole olemassa tai tieteen tuntema. Taruolennoista osa on fyysisiä ja kehollisia, toiset taas henkiolentoja, ja jotkut siltä väliltä.


    • Jumala.on

      Esität tietoisesti tietämätöntä.

      • täysin.selvä.asia

        ad hominem on argumentaation muoto, jossa argumentoija viittaa joihinkin vastapuolen piirteisiin, joilla ei ole merkitystä keskusteltavan aiheen kannalta.


      • Jumala.on
        täysin.selvä.asia kirjoitti:

        ad hominem on argumentaation muoto, jossa argumentoija viittaa joihinkin vastapuolen piirteisiin, joilla ei ole merkitystä keskusteltavan aiheen kannalta.

        Silläkö ei ole mielestäsi merkitystä keskustelun kannalta, että tietoisesti esität tietämätöntä?

        Minusta sillä on hyvinkin suuri merkitys.


      • täysin.selvä.asia
        Jumala.on kirjoitti:

        Silläkö ei ole mielestäsi merkitystä keskustelun kannalta, että tietoisesti esität tietämätöntä?

        Minusta sillä on hyvinkin suuri merkitys.

        Ei tietenkään ole merkitystä.
        Jumala joko on taruolento tai ei, riippumatta mun tietämättömyydestä.
        Taruolennon määritelmän mukaan Jumala on taruolento.


      • Jumala.on
        täysin.selvä.asia kirjoitti:

        Ei tietenkään ole merkitystä.
        Jumala joko on taruolento tai ei, riippumatta mun tietämättömyydestä.
        Taruolennon määritelmän mukaan Jumala on taruolento.

        Ja mistä tässä pitäisi keskustella kanssasi?


      • täysin.selvä.asia
        Jumala.on kirjoitti:

        Ja mistä tässä pitäisi keskustella kanssasi?

        Ei mistään. Kerroin vaan miten asia on.


      • Jumala.on
        täysin.selvä.asia kirjoitti:

        Ei mistään. Kerroin vaan miten asia on.

        Tämä sinun jekkusi meni jo pieleen aloituksessa, esität siinä nimittäin väittämän "Jumala on vääjäämättä taruolento"

        Perusteletko? Vai oliko tämä tässä?


      • täysin.selvä.asia
        Jumala.on kirjoitti:

        Tämä sinun jekkusi meni jo pieleen aloituksessa, esität siinä nimittäin väittämän "Jumala on vääjäämättä taruolento"

        Perusteletko? Vai oliko tämä tässä?

        Perustelu on se, että se täyttää taruolennon kriteerit.
        Jos olet eri mieltä niin kerro mikä kohta ei täsmää:

        1.Taruolentona pidetään olentoa, josta kertovat myytit ja legendat
        2. mutta joka ei kuitenkaan ole olemassa tai tieteen tuntema.
        3.Taruolennoista osa on fyysisiä ja kehollisia, toiset taas henkiolentoja, ja jotkut siltä väliltä.


      • Jumala.on
        täysin.selvä.asia kirjoitti:

        Perustelu on se, että se täyttää taruolennon kriteerit.
        Jos olet eri mieltä niin kerro mikä kohta ei täsmää:

        1.Taruolentona pidetään olentoa, josta kertovat myytit ja legendat
        2. mutta joka ei kuitenkaan ole olemassa tai tieteen tuntema.
        3.Taruolennoista osa on fyysisiä ja kehollisia, toiset taas henkiolentoja, ja jotkut siltä väliltä.

        "1.Taruolentona pidetään olentoa, josta kertovat myytit ja legendat"

        Nykykäytössä
        "Legenda-sanaa on ruvettu käyttämään kaunistelluista tai ihannoivista kertomuksista, myöhemmin myös merkityksessä perätön juttu, pötypuhe (muun muassa ”urbaani legenda”)"

        "2. mutta joka ei kuitenkaan ole olemassa tai tieteen tuntema."

        Samanlailla Jumala on painanut lakinsa tiedemiestenkin sydämiin, jotka ovat samanlaisia valehtelevia kuolevaisia, kun kaikki muutkin ihmiset. Tiede tuntee Jumalan, mutta se on kääntänyt selkänsä Hänelle. Tietensä he eivät ole tietävinään.


      • täysin.selvä.asia
        Jumala.on kirjoitti:

        "1.Taruolentona pidetään olentoa, josta kertovat myytit ja legendat"

        Nykykäytössä
        "Legenda-sanaa on ruvettu käyttämään kaunistelluista tai ihannoivista kertomuksista, myöhemmin myös merkityksessä perätön juttu, pötypuhe (muun muassa ”urbaani legenda”)"

        "2. mutta joka ei kuitenkaan ole olemassa tai tieteen tuntema."

        Samanlailla Jumala on painanut lakinsa tiedemiestenkin sydämiin, jotka ovat samanlaisia valehtelevia kuolevaisia, kun kaikki muutkin ihmiset. Tiede tuntee Jumalan, mutta se on kääntänyt selkänsä Hänelle. Tietensä he eivät ole tietävinään.

        Jos kaikki ihmiset ovat valehtelevia kuolevaisia niin miksi ottaisin sinua tosissaan?
        Valehtelet minkä ehdit.


      • Jumala.on
        täysin.selvä.asia kirjoitti:

        Jos kaikki ihmiset ovat valehtelevia kuolevaisia niin miksi ottaisin sinua tosissaan?
        Valehtelet minkä ehdit.

        jos muutoin olette hänestä kuulleet ja hänessä opetusta saaneet, niinkuin totuus on Jeesuksessa:
        että teidän tulee panna pois vanha ihmisenne, jonka mukaan te ennen vaelsitte ja joka turmelee itsensä petollisia himoja seuraten, ja uudistua mielenne hengeltä ja pukea päällenne uusi ihminen, joka Jumalan mukaan on luotu totuuden vanhurskauteen ja pyhyyteen. Pankaa sentähden pois valhe ja puhukaa totta, kukin lähimmäisensä kanssa, sillä me olemme toinen toisemme jäseniä.
        Efesolaiskirje 4:21-‬25

        Koska olen kuollut itselleni ja olen uusiluomus Herrassa Hänen Pyhän Henkensä kautta. Jos valehtelisin kieltäisin silloin uskoni.


      • täysin.selvä.asia
        Jumala.on kirjoitti:

        jos muutoin olette hänestä kuulleet ja hänessä opetusta saaneet, niinkuin totuus on Jeesuksessa:
        että teidän tulee panna pois vanha ihmisenne, jonka mukaan te ennen vaelsitte ja joka turmelee itsensä petollisia himoja seuraten, ja uudistua mielenne hengeltä ja pukea päällenne uusi ihminen, joka Jumalan mukaan on luotu totuuden vanhurskauteen ja pyhyyteen. Pankaa sentähden pois valhe ja puhukaa totta, kukin lähimmäisensä kanssa, sillä me olemme toinen toisemme jäseniä.
        Efesolaiskirje 4:21-‬25

        Koska olen kuollut itselleni ja olen uusiluomus Herrassa Hänen Pyhän Henkensä kautta. Jos valehtelisin kieltäisin silloin uskoni.

        Siinä tapauksessa kiellät uskosi. Koska valehtelit jo tässä:
        "Tiede tuntee Jumalan, mutta se on kääntänyt selkänsä Hänelle."

        1. Tiede ei voi kääntä selkänsä, koska tiede on menetelmä eikä henkilö.
        2. Jos Jumalasta olisi tieteellisiä todisteita, meidän ei tarvitsisi käydä tätä keskustelua vuosituhannesta toiseen.


      • Jumala.on
        täysin.selvä.asia kirjoitti:

        Siinä tapauksessa kiellät uskosi. Koska valehtelit jo tässä:
        "Tiede tuntee Jumalan, mutta se on kääntänyt selkänsä Hänelle."

        1. Tiede ei voi kääntä selkänsä, koska tiede on menetelmä eikä henkilö.
        2. Jos Jumalasta olisi tieteellisiä todisteita, meidän ei tarvitsisi käydä tätä keskustelua vuosituhannesta toiseen.

        1.Tiede on menetelmä mikä pohjautuu ihmisen päätelmiin.

        2.Edelleen Ihmisellä on kaikki tarvittava tieto Jumalasta itsessään, se tieto halutaan pitää salassa. Tietensä he eivät ole tietävinään.


      • täysin.selvä.asia
        Jumala.on kirjoitti:

        1.Tiede on menetelmä mikä pohjautuu ihmisen päätelmiin.

        2.Edelleen Ihmisellä on kaikki tarvittava tieto Jumalasta itsessään, se tieto halutaan pitää salassa. Tietensä he eivät ole tietävinään.

        1. Taas valehtelet. Tiede nimenomaan EI pohjaudu ihmisen päätelmiin.
        Sehän on koko tieteen idea.

        2. Taikauskoista hölynpölyä.


      • Jumala.on
        täysin.selvä.asia kirjoitti:

        1. Taas valehtelet. Tiede nimenomaan EI pohjaudu ihmisen päätelmiin.
        Sehän on koko tieteen idea.

        2. Taikauskoista hölynpölyä.

        1.Millä sinä luulet, että niitä tutkimus tuloksia aikaan saadaan ellei, ihminen sitä tutki ja siitä tee päätelmiä?

        2. Kuten muutkin ihmiset, niin myös sinä tietoisesti esität tietämätöntä.
        Ehkä et voi uskoa tätä todeksi kaikkien kohdalla, mutta itse sinä sen kyllä tiedät.

        3. Miten sinun käy Raamatun mukaan?


      • täysin.selvä.asia
        Jumala.on kirjoitti:

        1.Millä sinä luulet, että niitä tutkimus tuloksia aikaan saadaan ellei, ihminen sitä tutki ja siitä tee päätelmiä?

        2. Kuten muutkin ihmiset, niin myös sinä tietoisesti esität tietämätöntä.
        Ehkä et voi uskoa tätä todeksi kaikkien kohdalla, mutta itse sinä sen kyllä tiedät.

        3. Miten sinun käy Raamatun mukaan?

        1. En jaksa opettaa sinulle asiaa, mistä löydät itsekin tietoa jos vain haluat.
        2. Voitko tarkentaa missä asiasaa esitän tietämätöntä?
        3. Miten sinun käy Koraanin mukaan?


      • Jumala.on
        täysin.selvä.asia kirjoitti:

        1. En jaksa opettaa sinulle asiaa, mistä löydät itsekin tietoa jos vain haluat.
        2. Voitko tarkentaa missä asiasaa esitän tietämätöntä?
        3. Miten sinun käy Koraanin mukaan?

        1.Tiede on puhtaasti kuolevaisten ihmisten johtopäätöksiä, eikä sitä tosiasiaa voi muuksi muuttaa. Et edes sinä.

        2.Tietensä he eivät ole tietävinään, että taivaat ja samoin maa, vedestä ja veden kautta rakennettu, olivat ikivanhastaan olemassa Jumalan sanan voimasta ja että niiden kautta silloinen maailma hukkui vedenpaisumukseen. Mutta nykyiset taivaat ja maa ovat samalla sanalla talletetut tulelle, säästetyt jumalattomain ihmisten tuomion ja kadotuksen päivään.

        3.vastaa sinä ensin minulle, niin minä vastaan vuorostani sinulle.


      • täysin.selvä.asia
        Jumala.on kirjoitti:

        1.Tiede on puhtaasti kuolevaisten ihmisten johtopäätöksiä, eikä sitä tosiasiaa voi muuksi muuttaa. Et edes sinä.

        2.Tietensä he eivät ole tietävinään, että taivaat ja samoin maa, vedestä ja veden kautta rakennettu, olivat ikivanhastaan olemassa Jumalan sanan voimasta ja että niiden kautta silloinen maailma hukkui vedenpaisumukseen. Mutta nykyiset taivaat ja maa ovat samalla sanalla talletetut tulelle, säästetyt jumalattomain ihmisten tuomion ja kadotuksen päivään.

        3.vastaa sinä ensin minulle, niin minä vastaan vuorostani sinulle.

        1. Jos tiede on puhtaasti kuolevaisten ihmisten johtopäätöksiä, emme voi ottaa tosissaan tätäkään väitettä:
        "Tiede tuntee Jumalan, mutta se on kääntänyt selkänsä Hänelle."

        2. Taikauskoista hölynpölyä vailla todisteita.

        3. Minua ei kiinnosta miten minun käy vanhan satukirjan mukaan.


      • Jumala.on
        täysin.selvä.asia kirjoitti:

        1. Jos tiede on puhtaasti kuolevaisten ihmisten johtopäätöksiä, emme voi ottaa tosissaan tätäkään väitettä:
        "Tiede tuntee Jumalan, mutta se on kääntänyt selkänsä Hänelle."

        2. Taikauskoista hölynpölyä vailla todisteita.

        3. Minua ei kiinnosta miten minun käy vanhan satukirjan mukaan.

        1. Ihmisillä on tieto, se ei ole kuolevaisten väite, vaan Jumalan Sanaa.

        2.Kuten muutkin ihmiset, niin myös sinä tietoisesti esität tietämätöntä.
        Ehkä et voi uskoa tätä todeksi kaikkien kohdalla, mutta itse sinä sen kyllä tiedät.

        3.En kysynyt kiinnostaako sinua, enkä myöskään puhunut mistään satukirjasta, vaan tiedätkö sinä miten sinun käy Raamatun mukaan?


      • LogosKaiLogos

        Tiede ja uskonto perustuvat yhtälailla ihmisten päätelmiin, näistä tiedettä tehdään apuvälineillä ja loogisellajärjellä kun taas uskonto perustuu vanhoihin aistihavantoihin ja hyödylliseen arkijärkeen. Se etyä sanotaan tieteen kääntäneen selkänsä Jumalalle on kielikuva joka tarkoittaa että tiede on hylännyt Jumalan ja käsittelee siyä pääasiassa vain yhdestä näkökulmasta. Nykyään keskitytään liikaa todistamaan Jumalan olemassa oloa vastaan vaikka energiaa voitaisiin käyttää muihinkin kysymyksiin kuten siihen "Mikä on Jumala kristinuskon merkityksessä?" Yhä pätee myös vanha sanonta "Usko on sokeaa ilman tiedettä ja tiede on rampa ilman uskoa."


      • täysin.selvä.asia
        Jumala.on kirjoitti:

        1. Ihmisillä on tieto, se ei ole kuolevaisten väite, vaan Jumalan Sanaa.

        2.Kuten muutkin ihmiset, niin myös sinä tietoisesti esität tietämätöntä.
        Ehkä et voi uskoa tätä todeksi kaikkien kohdalla, mutta itse sinä sen kyllä tiedät.

        3.En kysynyt kiinnostaako sinua, enkä myöskään puhunut mistään satukirjasta, vaan tiedätkö sinä miten sinun käy Raamatun mukaan?

        1. Anna minulle yksi esimerkki Jumalan sanasta, joka kuolevainen ihminen ei ole kirjoittanut tai sanonut. Asian pitää tietenkin olla todistetusti totta, eikä mielikuvitusta.
        2. Sen lisäksi että uskot taruolentoihin, osaat näköjään myös lukea ajatuksia.
        3. Raamatun, eli sadun mukaan joudun kadotukseen, eli eroon Jumalasta.
        Mikään ei siis tule muuttumaan, koska olen tälläkin hetkellä erossaJumalasta. Kuten ovat kaikki muutkin, vaikka jotkut eivät suostu vielä myöntämään sitä faktaa, vaikka hyvin tietävät sen sisimmissään.


      • täysin.selvä.asia
        LogosKaiLogos kirjoitti:

        Tiede ja uskonto perustuvat yhtälailla ihmisten päätelmiin, näistä tiedettä tehdään apuvälineillä ja loogisellajärjellä kun taas uskonto perustuu vanhoihin aistihavantoihin ja hyödylliseen arkijärkeen. Se etyä sanotaan tieteen kääntäneen selkänsä Jumalalle on kielikuva joka tarkoittaa että tiede on hylännyt Jumalan ja käsittelee siyä pääasiassa vain yhdestä näkökulmasta. Nykyään keskitytään liikaa todistamaan Jumalan olemassa oloa vastaan vaikka energiaa voitaisiin käyttää muihinkin kysymyksiin kuten siihen "Mikä on Jumala kristinuskon merkityksessä?" Yhä pätee myös vanha sanonta "Usko on sokeaa ilman tiedettä ja tiede on rampa ilman uskoa."

        Tiede tarvitsee uskoa yhtä paljon kuin lintu tarvitsee ornitologeja.


      • LogosKaiLogos
        täysin.selvä.asia kirjoitti:

        Tiede tarvitsee uskoa yhtä paljon kuin lintu tarvitsee ornitologeja.

        Tiede on rampa jollet usko siihen. Kyllä tiede tarvitsee uskoa, sillä pelkällä skeptisyydellä ja kärvistelyllä tiede ei edisty vaan jumittuu murisemaan paikoilleen.


      • täysin.selvä.asia
        LogosKaiLogos kirjoitti:

        Tiede on rampa jollet usko siihen. Kyllä tiede tarvitsee uskoa, sillä pelkällä skeptisyydellä ja kärvistelyllä tiede ei edisty vaan jumittuu murisemaan paikoilleen.

        Uskoa tarvitaan silloin kun ei löydy todisteita.
        Tiede ei vaadi uskoa, koska voimme todistaa että tieteellinen menetelmä toimii.
        Jo se että kirjoitamme viestejä toisillemme, emmekä kanna kivitauluja toisillemme, kertoo että tiede toimii.


      • Jumala.on
        täysin.selvä.asia kirjoitti:

        1. Anna minulle yksi esimerkki Jumalan sanasta, joka kuolevainen ihminen ei ole kirjoittanut tai sanonut. Asian pitää tietenkin olla todistetusti totta, eikä mielikuvitusta.
        2. Sen lisäksi että uskot taruolentoihin, osaat näköjään myös lukea ajatuksia.
        3. Raamatun, eli sadun mukaan joudun kadotukseen, eli eroon Jumalasta.
        Mikään ei siis tule muuttumaan, koska olen tälläkin hetkellä erossaJumalasta. Kuten ovat kaikki muutkin, vaikka jotkut eivät suostu vielä myöntämään sitä faktaa, vaikka hyvin tietävät sen sisimmissään.

        1. Jumalan Sana on Totuus, koska se pitää täysin paikkaansa. Kaikki tapahtuu juuri niin kuin siellä sanotaan, ihmiset ovat juuri sellaisia, niin kuin Raamatussa lukee, puhuvat, toimivat ja tekevät juuri niin kuin Sana sanoo. Olen omassa elämässäni saanut omistaa ne Jumalan lupaukset mitä Sana lupaakin. Olen päässyt vapaaksi kaikesta, mistä en voinut itse päästä. Jeesuksen opetukset ovat täydelliset ja ne ovat täysin yhtä minun omantuntoni kanssa.

        Tässä nyt ainakin muutama...

        2. Jumalan Sana on Totuus, siitä minä tiedän, että sinä oikeasti tiedät.

        3.Mistä syystä Raamatun mukaan joudut kadotukseen?

        "Mikään ei siis tule muuttumaan, koska olen tälläkin hetkellä erossaJumalasta. Kuten ovat kaikki muutkin, vaikka jotkut eivät suostu vielä myöntämään sitä faktaa, vaikka hyvin tietävät sen sisimmissään."

        Ei pidä paikkaansa. Minulla ei ole enää tyhjä olo sisimmässäsi, olen vapaa ja minulla on rauha Jumalan kanssa, Jeesuksen Kristuksen kautta.

        "Henki itse todistaa meidän henkemme kanssa, että me olemme Jumalan lapsia."

        4. Ja miten minun kävisi Koraanin mukaan? Varmaankin aika huonosti, koska omatuntoni ohjaa seuraamaan Jeesuksen opetuksia, Mohammedin sijasta. Vain Elävä Jumala voi olla samanaikaisesti Oikeudenmukainen sekä Armollinen, sitä ei Koraanin allah ole.


      • täysin.selvä.asia
        Jumala.on kirjoitti:

        1. Jumalan Sana on Totuus, koska se pitää täysin paikkaansa. Kaikki tapahtuu juuri niin kuin siellä sanotaan, ihmiset ovat juuri sellaisia, niin kuin Raamatussa lukee, puhuvat, toimivat ja tekevät juuri niin kuin Sana sanoo. Olen omassa elämässäni saanut omistaa ne Jumalan lupaukset mitä Sana lupaakin. Olen päässyt vapaaksi kaikesta, mistä en voinut itse päästä. Jeesuksen opetukset ovat täydelliset ja ne ovat täysin yhtä minun omantuntoni kanssa.

        Tässä nyt ainakin muutama...

        2. Jumalan Sana on Totuus, siitä minä tiedän, että sinä oikeasti tiedät.

        3.Mistä syystä Raamatun mukaan joudut kadotukseen?

        "Mikään ei siis tule muuttumaan, koska olen tälläkin hetkellä erossaJumalasta. Kuten ovat kaikki muutkin, vaikka jotkut eivät suostu vielä myöntämään sitä faktaa, vaikka hyvin tietävät sen sisimmissään."

        Ei pidä paikkaansa. Minulla ei ole enää tyhjä olo sisimmässäsi, olen vapaa ja minulla on rauha Jumalan kanssa, Jeesuksen Kristuksen kautta.

        "Henki itse todistaa meidän henkemme kanssa, että me olemme Jumalan lapsia."

        4. Ja miten minun kävisi Koraanin mukaan? Varmaankin aika huonosti, koska omatuntoni ohjaa seuraamaan Jeesuksen opetuksia, Mohammedin sijasta. Vain Elävä Jumala voi olla samanaikaisesti Oikeudenmukainen sekä Armollinen, sitä ei Koraanin allah ole.

        1. Todisteita kiitos.
        2. Todisteita kiitos.
        3. Minullakaan ei ole tyhjä olo sisimmässäni ja olen vapaa.
        4. Kuten kirjoitin jo aikasemmin. Satukirat eivät minua kiinnosta, oli sitten kyseessä Raamattu, Koraani tai joku muu satukirja.


      • Jumala.on
        täysin.selvä.asia kirjoitti:

        1. Todisteita kiitos.
        2. Todisteita kiitos.
        3. Minullakaan ei ole tyhjä olo sisimmässäni ja olen vapaa.
        4. Kuten kirjoitin jo aikasemmin. Satukirat eivät minua kiinnosta, oli sitten kyseessä Raamattu, Koraani tai joku muu satukirja.

        1.-2. Vastaa sinä ensin minulle, miten selittäisit sokealle värit?

        3.Mistä syystä Raamatun mukaan joudut kadotukseen?

        4.Satukirjoista en tiedä, mutta hyvin jaksat ainakin Raamattua vastustaa.


      • täysin.selvä.asi
        Jumala.on kirjoitti:

        1.-2. Vastaa sinä ensin minulle, miten selittäisit sokealle värit?

        3.Mistä syystä Raamatun mukaan joudut kadotukseen?

        4.Satukirjoista en tiedä, mutta hyvin jaksat ainakin Raamattua vastustaa.

        1-2. Värit on hyvä analogia Jumalasta, koska värejähän ei ole oikeasti objektiivisesti olemassa. Värit ovat vain sähkömagneettista säteilyä ja miten "näet" ne riippuu täysin siitä, minkälainen silmä niitä katsoo. Sama koskee ääntä.

        3. Edelleenkin yhdentekevää miksi joudun jonkun tietyn satukirjan mukaan jonnekin.

        4. En vastusta Raamattua. Se on ihan mielenkiintoinen kirja. Turhan väkivaltainen, rasistinen ja seksistinen vaan mun makuun.


      • Jumala.on
        täysin.selvä.asi kirjoitti:

        1-2. Värit on hyvä analogia Jumalasta, koska värejähän ei ole oikeasti objektiivisesti olemassa. Värit ovat vain sähkömagneettista säteilyä ja miten "näet" ne riippuu täysin siitä, minkälainen silmä niitä katsoo. Sama koskee ääntä.

        3. Edelleenkin yhdentekevää miksi joudun jonkun tietyn satukirjan mukaan jonnekin.

        4. En vastusta Raamattua. Se on ihan mielenkiintoinen kirja. Turhan väkivaltainen, rasistinen ja seksistinen vaan mun makuun.

        1-2 "Katso, hän tulee pilvissä, ja kaikki silmät saavat nähdä hänet, niidenkin, jotka hänet lävistivät, ja kaikki maan sukukunnat vaikeroitsevat hänen tullessansa. Totisesti, amen."

        Silmistä riippumatta.

        Vääryyden tekijä tehköön edelleen vääryyttä, ja joka on saastainen, saastukoon edelleen, ja joka on vanhurskas, tehköön edelleen vanhurskautta, ja joka on pyhä, pyhittyköön edelleen. Katso, minä tulen pian, ja minun palkkani on minun kanssani, antaakseni kullekin hänen tekojensa mukaan. Minä olen A ja O, ensimmäinen ja viimeinen, alku ja loppu. Autuaat ne, jotka pesevät vaatteensa, että heillä olisi valta syödä elämän puusta ja he pääsisivät porteista sisälle kaupunkiin! Ulkopuolella ovat koirat ja velhot ja huorintekijät ja murhaajat ja epäjumalanpalvelijat ja kaikki, jotka valhetta rakastavat ja tekevät.

        Oikeus voittaa lopussa.

        3. En kysynyt sitä. Vaan millä perusteella olet matkalla kadotukseen Raamatun mukaan?

        4. Missäs pilvilinnassa sinä asustat? Sellainen maailma on kaunistelematta.


      • täysin.selvä.asi
        Jumala.on kirjoitti:

        1-2 "Katso, hän tulee pilvissä, ja kaikki silmät saavat nähdä hänet, niidenkin, jotka hänet lävistivät, ja kaikki maan sukukunnat vaikeroitsevat hänen tullessansa. Totisesti, amen."

        Silmistä riippumatta.

        Vääryyden tekijä tehköön edelleen vääryyttä, ja joka on saastainen, saastukoon edelleen, ja joka on vanhurskas, tehköön edelleen vanhurskautta, ja joka on pyhä, pyhittyköön edelleen. Katso, minä tulen pian, ja minun palkkani on minun kanssani, antaakseni kullekin hänen tekojensa mukaan. Minä olen A ja O, ensimmäinen ja viimeinen, alku ja loppu. Autuaat ne, jotka pesevät vaatteensa, että heillä olisi valta syödä elämän puusta ja he pääsisivät porteista sisälle kaupunkiin! Ulkopuolella ovat koirat ja velhot ja huorintekijät ja murhaajat ja epäjumalanpalvelijat ja kaikki, jotka valhetta rakastavat ja tekevät.

        Oikeus voittaa lopussa.

        3. En kysynyt sitä. Vaan millä perusteella olet matkalla kadotukseen Raamatun mukaan?

        4. Missäs pilvilinnassa sinä asustat? Sellainen maailma on kaunistelematta.

        1-2. Pelkkää sanahelinää taas ...
        3. En tiedä, eikä kiinnosta.
        4. Ehkä sinun maailmasi on sellainen, Minun ei.


      • täysin.selvä.asi
        Jumala.on kirjoitti:

        1-2 "Katso, hän tulee pilvissä, ja kaikki silmät saavat nähdä hänet, niidenkin, jotka hänet lävistivät, ja kaikki maan sukukunnat vaikeroitsevat hänen tullessansa. Totisesti, amen."

        Silmistä riippumatta.

        Vääryyden tekijä tehköön edelleen vääryyttä, ja joka on saastainen, saastukoon edelleen, ja joka on vanhurskas, tehköön edelleen vanhurskautta, ja joka on pyhä, pyhittyköön edelleen. Katso, minä tulen pian, ja minun palkkani on minun kanssani, antaakseni kullekin hänen tekojensa mukaan. Minä olen A ja O, ensimmäinen ja viimeinen, alku ja loppu. Autuaat ne, jotka pesevät vaatteensa, että heillä olisi valta syödä elämän puusta ja he pääsisivät porteista sisälle kaupunkiin! Ulkopuolella ovat koirat ja velhot ja huorintekijät ja murhaajat ja epäjumalanpalvelijat ja kaikki, jotka valhetta rakastavat ja tekevät.

        Oikeus voittaa lopussa.

        3. En kysynyt sitä. Vaan millä perusteella olet matkalla kadotukseen Raamatun mukaan?

        4. Missäs pilvilinnassa sinä asustat? Sellainen maailma on kaunistelematta.

        Jumala on ja pysyy taruolentona kaikesta huolimatta.


      • Jumala.on
        täysin.selvä.asi kirjoitti:

        1-2. Pelkkää sanahelinää taas ...
        3. En tiedä, eikä kiinnosta.
        4. Ehkä sinun maailmasi on sellainen, Minun ei.

        "Ehkä sinun maailmasi on sellainen, Minun ei."

        https://youtu.be/w46FOY_cLWA


      • LogosKaiLogos
        täysin.selvä.asia kirjoitti:

        Uskoa tarvitaan silloin kun ei löydy todisteita.
        Tiede ei vaadi uskoa, koska voimme todistaa että tieteellinen menetelmä toimii.
        Jo se että kirjoitamme viestejä toisillemme, emmekä kanna kivitauluja toisillemme, kertoo että tiede toimii.

        Tieteellisesti havaittaviin todisteisiin voidaan joko uskoa tai olla uskomatta, huonompi tosin sille joka ei usko. Tiede ei kuitenkaan ole mitänkään tarkka vaan se voi hyvin erehtyä ja kehittyy koko ajan, en kuitenkaan tarkoita että se olisi tieteen kannalta mitekään huonoasia. Samoin jonkun on täytynyt aikoinaan uskoa että kuvakirjoituksen raaputtaminen kiveen on hyödyllinen asia, jos ei olisi uskonut vaan olisi kyynistellyt uuden edessä niin emme kirjoittelisi nyt latinalaisilla aakkosilla elektronisen älylaittealla tai tiietokoneelle näppäimistöllä. Ajatteleppa nyt vaikka jos ne tiedemiehet jotka kehittivät ensimmäistä tietokonetta eivät oliso uskoneet työllään olevan käyttöä tai tulevaisuutta vaan olisi kyynisinä hylänneet projektinsa ensimmäisestä vastoinkäymisestä. Historia olisi kehittynyt aivan toiseen suuntaan emmekä olisi tässä nyt kirjoittelemassa S24 palstalle. Tiede ei ole mikään itsestään selvyys vaan se on ihmisen luomaa teknistä kehitystä ja tutkimus työtä. Nykyiset saavutuksen on oikeasti saavutettu verellä ja hiellä pitkän kehitys työn kautta eikä ne ole mitekään itsestään putkahtaneet tyhjästä toisinkuin elämä joka kehittyi itsestään maapallolle. Lisäksi tiede on vain käsite ja yleisnimi jonka taakse mahtuu hyvin laajakirjo erillaisia käsitteitä. Minä uskon tieteeseen, uskotko sinä?


      • täysin.selvä.asi
        LogosKaiLogos kirjoitti:

        Tieteellisesti havaittaviin todisteisiin voidaan joko uskoa tai olla uskomatta, huonompi tosin sille joka ei usko. Tiede ei kuitenkaan ole mitänkään tarkka vaan se voi hyvin erehtyä ja kehittyy koko ajan, en kuitenkaan tarkoita että se olisi tieteen kannalta mitekään huonoasia. Samoin jonkun on täytynyt aikoinaan uskoa että kuvakirjoituksen raaputtaminen kiveen on hyödyllinen asia, jos ei olisi uskonut vaan olisi kyynistellyt uuden edessä niin emme kirjoittelisi nyt latinalaisilla aakkosilla elektronisen älylaittealla tai tiietokoneelle näppäimistöllä. Ajatteleppa nyt vaikka jos ne tiedemiehet jotka kehittivät ensimmäistä tietokonetta eivät oliso uskoneet työllään olevan käyttöä tai tulevaisuutta vaan olisi kyynisinä hylänneet projektinsa ensimmäisestä vastoinkäymisestä. Historia olisi kehittynyt aivan toiseen suuntaan emmekä olisi tässä nyt kirjoittelemassa S24 palstalle. Tiede ei ole mikään itsestään selvyys vaan se on ihmisen luomaa teknistä kehitystä ja tutkimus työtä. Nykyiset saavutuksen on oikeasti saavutettu verellä ja hiellä pitkän kehitys työn kautta eikä ne ole mitekään itsestään putkahtaneet tyhjästä toisinkuin elämä joka kehittyi itsestään maapallolle. Lisäksi tiede on vain käsite ja yleisnimi jonka taakse mahtuu hyvin laajakirjo erillaisia käsitteitä. Minä uskon tieteeseen, uskotko sinä?

        Olen kanssasi samaa mieltä, mutta en käyttäisi sanaa uskoa. En käyttäisi uskoa ihan vaan siksi, koska ihminen joka uskoo Jumalaan, ei käytä uskoa sellaisenaan kuin sinä sen kuvaat.
        Minä joko hyväksyn jonkin väitteen, tai en hyväksy.
        En esimerkiksi hyväksy väitettä "Jumala on olemassa". Muutanko mieleni jos joskus tulevaisuudessa löytyy objektiivisia todisteita Jumalan olemassaolosta? Tottakai.

        Voit tehdä itse tällä palstalla empiirisen tutkimuksen miten Jumalaan uskova käyttää sanaa "uskoa".
        Ei tarvitse kuin kysyä "Onko mahdollista että olet väärässä Jumalan olemassaolosta?"
        Omassa esimerkissäsi henkilö joka uskoo johonkin muuttaa mielensä jos tulee uussia todisteita. Tällainen ei ole Jumalusko (ainakaan tällä palstalla).

        Uskovan usko on sitä, että "olen päättänyt olla tätä mieltä,eikä mikään voi koskaan, edes teoriassa muuttaa mieltäni". Tästä syystä uskova toimii siten, että kun löytyy todisteita jotka ovat ristiriidassa uskon kanssa, todisteiden olemassaoloa kielletään ja pidetään väkisin uskosta kiinni.


      • LogosKaiLogos
        täysin.selvä.asi kirjoitti:

        Olen kanssasi samaa mieltä, mutta en käyttäisi sanaa uskoa. En käyttäisi uskoa ihan vaan siksi, koska ihminen joka uskoo Jumalaan, ei käytä uskoa sellaisenaan kuin sinä sen kuvaat.
        Minä joko hyväksyn jonkin väitteen, tai en hyväksy.
        En esimerkiksi hyväksy väitettä "Jumala on olemassa". Muutanko mieleni jos joskus tulevaisuudessa löytyy objektiivisia todisteita Jumalan olemassaolosta? Tottakai.

        Voit tehdä itse tällä palstalla empiirisen tutkimuksen miten Jumalaan uskova käyttää sanaa "uskoa".
        Ei tarvitse kuin kysyä "Onko mahdollista että olet väärässä Jumalan olemassaolosta?"
        Omassa esimerkissäsi henkilö joka uskoo johonkin muuttaa mielensä jos tulee uussia todisteita. Tällainen ei ole Jumalusko (ainakaan tällä palstalla).

        Uskovan usko on sitä, että "olen päättänyt olla tätä mieltä,eikä mikään voi koskaan, edes teoriassa muuttaa mieltäni". Tästä syystä uskova toimii siten, että kun löytyy todisteita jotka ovat ristiriidassa uskon kanssa, todisteiden olemassaoloa kielletään ja pidetään väkisin uskosta kiinni.

        "Uskovan usko on sitä, että "olen päättänyt olla tätä mieltä,eikä mikään voi koskaan, edes teoriassa muuttaa mieltäni". Tästä syystä uskova toimii siten, että kun löytyy todisteita jotka ovat ristiriidassa uskon kanssa, todisteiden olemassaoloa kielletään ja pidetään väkisin uskosta kiinni."

        Oletko nyt asiasta aivan varma vai perustuuko väitteesi omaan uskomukseesi jota et ole valmis muuttamaan? Todennäköisempää on että maailmassa on yhtä monta todellisuuskäsitystä kuin on olemassa ihmisiä tai muita eläviä olentoja. Kahden täysin samanlaisen todellisuuskäsity löytäminen on yhtä vaikeaa kuin kahden täysin samanlaisen lumihiutaleen löytäminen. Eroavaisuudet todellisuuskäsitysten välillä voivat olla suuria tai pieniä, jopa huomaamattomia. Jokaisen todellisuuskäsitys on persoonallinen ja se muodostuua sekä kehittyy elinympäristön tuottamasta vuorovaikutuksesta. Hyvä esimerkki erillaisista todellisuus käsityksistä on identtisert kaksoset joista toisen mielestä lasi on puoli täysi ja toisen mielestä puoli tyhjä, johon itse usein vastaan että se riippuu tilanteesta sen mukaan onko se positiivinen asia.


      • LogosKaiLogos
        LogosKaiLogos kirjoitti:

        Tieteellisesti havaittaviin todisteisiin voidaan joko uskoa tai olla uskomatta, huonompi tosin sille joka ei usko. Tiede ei kuitenkaan ole mitänkään tarkka vaan se voi hyvin erehtyä ja kehittyy koko ajan, en kuitenkaan tarkoita että se olisi tieteen kannalta mitekään huonoasia. Samoin jonkun on täytynyt aikoinaan uskoa että kuvakirjoituksen raaputtaminen kiveen on hyödyllinen asia, jos ei olisi uskonut vaan olisi kyynistellyt uuden edessä niin emme kirjoittelisi nyt latinalaisilla aakkosilla elektronisen älylaittealla tai tiietokoneelle näppäimistöllä. Ajatteleppa nyt vaikka jos ne tiedemiehet jotka kehittivät ensimmäistä tietokonetta eivät oliso uskoneet työllään olevan käyttöä tai tulevaisuutta vaan olisi kyynisinä hylänneet projektinsa ensimmäisestä vastoinkäymisestä. Historia olisi kehittynyt aivan toiseen suuntaan emmekä olisi tässä nyt kirjoittelemassa S24 palstalle. Tiede ei ole mikään itsestään selvyys vaan se on ihmisen luomaa teknistä kehitystä ja tutkimus työtä. Nykyiset saavutuksen on oikeasti saavutettu verellä ja hiellä pitkän kehitys työn kautta eikä ne ole mitekään itsestään putkahtaneet tyhjästä toisinkuin elämä joka kehittyi itsestään maapallolle. Lisäksi tiede on vain käsite ja yleisnimi jonka taakse mahtuu hyvin laajakirjo erillaisia käsitteitä. Minä uskon tieteeseen, uskotko sinä?

        Vielä lisätäkseni tunnet varmaan ehkä hyvin Platonin luolavertauksen? Ihmisen on hyvin vaikea usein nähdä asioita kuplansa ulkopuolelta, näin jokainen on oman kuplansa vanki kunnes joku onnistuu sen puhkaisemaan, mutta se ei koskaan ole ollenkaan mielyttävää sen kannalta jonka kupla on puhkaistu sillä automaattisesti ihminen pyrkii rakentamaan kuplansa takaisin. Vielä vaikeampaa on uskoa jos joku sanoo totuuden olevan luolan ulkopuolella jos ainoa totuuskuva, joka on muodostunut, on luolan sisällä olevat seinällä liikkuvat varjot.


      • täysin.selvä.asi
        LogosKaiLogos kirjoitti:

        "Uskovan usko on sitä, että "olen päättänyt olla tätä mieltä,eikä mikään voi koskaan, edes teoriassa muuttaa mieltäni". Tästä syystä uskova toimii siten, että kun löytyy todisteita jotka ovat ristiriidassa uskon kanssa, todisteiden olemassaoloa kielletään ja pidetään väkisin uskosta kiinni."

        Oletko nyt asiasta aivan varma vai perustuuko väitteesi omaan uskomukseesi jota et ole valmis muuttamaan? Todennäköisempää on että maailmassa on yhtä monta todellisuuskäsitystä kuin on olemassa ihmisiä tai muita eläviä olentoja. Kahden täysin samanlaisen todellisuuskäsity löytäminen on yhtä vaikeaa kuin kahden täysin samanlaisen lumihiutaleen löytäminen. Eroavaisuudet todellisuuskäsitysten välillä voivat olla suuria tai pieniä, jopa huomaamattomia. Jokaisen todellisuuskäsitys on persoonallinen ja se muodostuua sekä kehittyy elinympäristön tuottamasta vuorovaikutuksesta. Hyvä esimerkki erillaisista todellisuus käsityksistä on identtisert kaksoset joista toisen mielestä lasi on puoli täysi ja toisen mielestä puoli tyhjä, johon itse usein vastaan että se riippuu tilanteesta sen mukaan onko se positiivinen asia.

        Kuten kirjoitin, voit testata itse.
        Tee avaus missä kysyt, mikä muuttaisi mielesi Jumalan olemassaolosta ja onko se edes teoriassa mahdollista.
        Itse olen tehnyt sen ja vastaukset ovat tyyliin "Jos Jumala ei olisi olemassa, emme olisi täällä" tms. Jatkokysymys kuuluu tietenkin "Mistä tiedät että emme olisi täällä?" ja sit alkaa copy-paste väittely Raamatusta.


      • täysin.selvä.asi
        LogosKaiLogos kirjoitti:

        Vielä lisätäkseni tunnet varmaan ehkä hyvin Platonin luolavertauksen? Ihmisen on hyvin vaikea usein nähdä asioita kuplansa ulkopuolelta, näin jokainen on oman kuplansa vanki kunnes joku onnistuu sen puhkaisemaan, mutta se ei koskaan ole ollenkaan mielyttävää sen kannalta jonka kupla on puhkaistu sillä automaattisesti ihminen pyrkii rakentamaan kuplansa takaisin. Vielä vaikeampaa on uskoa jos joku sanoo totuuden olevan luolan ulkopuolella jos ainoa totuuskuva, joka on muodostunut, on luolan sisällä olevat seinällä liikkuvat varjot.

        Tunnen vertauksen, mutta mielestäni se ei sovi tähän. Se ei sovi siksi, koska meistä ihmisistä, kukaan ei ole (ainakaan todistettavasti) käynyt luolan ulkopuolella.

        Meidän tilanne muistuttaa enemmän tällaista skenaariota:
        Sinä ja minä istumme huoneessa jossa ei ole ikkunoita. Emme ole koskaan olleet missään muualla, kumpikaan meistä, ikinä. Emme tiedä onko seinän takana toinen huone vai jatkuuko seinä ikuisesti.
        Sinä väität että seinän takana on toinen huone (vertaa Jumala on olemassa). Minä sanon, että en hyväksy väitettä.
        En siis sano, että siellä ei ole toista huonetta, sanon että en hyväksy väitettä että siellä on.
        En myöskään sano, että Jumala ei ole olemassa. Sanon että en hyväksy väitettä "Jumala on olemassa". Otsikossa sanon että Jumala on taruolento, koska se täyttää taruolennon kriteerit, mutta en voi myöskään todistaa, että taruolentoja ei ole olemassa. En vaan hyväksy väitettä "taruolentoja on olemassa"
        Jos siis sanot että seinän takana on toinen huone, mutta et voi sitä millään tavalla todistaa, en hyväksy sitä.


      • LogosKaiLogos
        täysin.selvä.asi kirjoitti:

        Tunnen vertauksen, mutta mielestäni se ei sovi tähän. Se ei sovi siksi, koska meistä ihmisistä, kukaan ei ole (ainakaan todistettavasti) käynyt luolan ulkopuolella.

        Meidän tilanne muistuttaa enemmän tällaista skenaariota:
        Sinä ja minä istumme huoneessa jossa ei ole ikkunoita. Emme ole koskaan olleet missään muualla, kumpikaan meistä, ikinä. Emme tiedä onko seinän takana toinen huone vai jatkuuko seinä ikuisesti.
        Sinä väität että seinän takana on toinen huone (vertaa Jumala on olemassa). Minä sanon, että en hyväksy väitettä.
        En siis sano, että siellä ei ole toista huonetta, sanon että en hyväksy väitettä että siellä on.
        En myöskään sano, että Jumala ei ole olemassa. Sanon että en hyväksy väitettä "Jumala on olemassa". Otsikossa sanon että Jumala on taruolento, koska se täyttää taruolennon kriteerit, mutta en voi myöskään todistaa, että taruolentoja ei ole olemassa. En vaan hyväksy väitettä "taruolentoja on olemassa"
        Jos siis sanot että seinän takana on toinen huone, mutta et voi sitä millään tavalla todistaa, en hyväksy sitä.

        Metafysiikan perusteiden mukaan kristinuskon Jumalan voidaan katsoa olevan abstrakti olio, oletko koskaan ajatellut sitä tai ottanut edes huomioon? Entäpä jos elämmekin vain simuloidussa todellisuudessa ja olemme vain avatareja tietokone ohjelmassa? Tai jos siellä seinän takan on toinen sinä ja minä ja multiversumeja olisi loputtomiin ääretön määrä? Mutta se mitä hyväksyt ja et hyväksy perustuu siihen minkä uskot olevan todellisuutta, mutta loppujen lopuksi se oman kuplasi sisäinen todellisuuskäsitys ja suojelet mieluusti omaa kuplaasi puhkeamasta etkä halua poistua mukavuusalueelta.


      • täysin.selvä.asia
        LogosKaiLogos kirjoitti:

        Metafysiikan perusteiden mukaan kristinuskon Jumalan voidaan katsoa olevan abstrakti olio, oletko koskaan ajatellut sitä tai ottanut edes huomioon? Entäpä jos elämmekin vain simuloidussa todellisuudessa ja olemme vain avatareja tietokone ohjelmassa? Tai jos siellä seinän takan on toinen sinä ja minä ja multiversumeja olisi loputtomiin ääretön määrä? Mutta se mitä hyväksyt ja et hyväksy perustuu siihen minkä uskot olevan todellisuutta, mutta loppujen lopuksi se oman kuplasi sisäinen todellisuuskäsitys ja suojelet mieluusti omaa kuplaasi puhkeamasta etkä halua poistua mukavuusalueelta.

        En väitä vastaan. Kaikki noi vaihtoehdot ovat mahdollisia. Toiset epätodennäköisempiä kuin toiset.
        Pointti onkin se, että toinen väittää tietävänsä mitä seinän takana on, vaikka kumpikaan ei voi sitä objektiivisesti tietää.


      • LogosKaiLogos
        täysin.selvä.asia kirjoitti:

        En väitä vastaan. Kaikki noi vaihtoehdot ovat mahdollisia. Toiset epätodennäköisempiä kuin toiset.
        Pointti onkin se, että toinen väittää tietävänsä mitä seinän takana on, vaikka kumpikaan ei voi sitä objektiivisesti tietää.

        Onko siis perempi olla miettimättä, arvailematta ja tutkimatta mitä seinän takaa löytyy kuin että mietti koko asiaa, luo siitä teorian tai ett tutkii sitä?


      • täysin.selvä.asia
        LogosKaiLogos kirjoitti:

        Onko siis perempi olla miettimättä, arvailematta ja tutkimatta mitä seinän takaa löytyy kuin että mietti koko asiaa, luo siitä teorian tai ett tutkii sitä?

        Mutta kun ongelma on siinä, että sitä ei voi tutkia. Sen takia sen miettiminen on melko turhaa, koska ei ole mitään tapaa selvittää, oliko oikeassa vai väärässä.
        Jos siis olemme huoneen vankeja, tästä ikuisuuteen.
        Henkilö joka istuu huoneessa ja väittää tietävänsä mitä seinän takana on, kuvastaa juuri sitä mitä uskovaiset tekevät. Heillä on väite, mutta eivät osaa millään tavalla osoittaa/todistaa, että ovat oikeassa..


    • Trolloti.trolloti.troo

      täysin.selvä.asia. Provoprovoprovoprovotrollotitroo...!

      • täysin.selvä.asia

        Voihan olla että joku provosoituu siitä, mutta se ei muuta sitä asiaa, että Jumala on taruolento.


    • LogosKaiLogos

      Entä jos olento onkin henkinen ja abstrakti ihmisyyden peilikuva joka muuttuu ajan ja tarpeen mukaan mutta pääsanomaltaan pysyy samana?

      • täysin.selvä.asia

        Mielikuvituksessa kaikki on mahdollista.


      • LogosKaiLogos
        täysin.selvä.asia kirjoitti:

        Mielikuvituksessa kaikki on mahdollista.

        Filosofiassa kaikki on mahdollista.


      • täysin.selvä.asia
        LogosKaiLogos kirjoitti:

        Filosofiassa kaikki on mahdollista.

        Huonossa filosofiassa ehkä, mutta hyvässä filosofiassa ei ole loogisia ristiriitoja, joten kaikki ei ole mahdollista.


      • LogosKaiLogos
        täysin.selvä.asia kirjoitti:

        Huonossa filosofiassa ehkä, mutta hyvässä filosofiassa ei ole loogisia ristiriitoja, joten kaikki ei ole mahdollista.

        Millä perusteella jokin asia on hyvää ja jokin asia on huono? Varsinkin kun toisellle jokin asia voi olla hyvää mikä toiselle on huonoa ja toiselle voi olla jokin asia huono mikä jollekulle toiselle on hyvää.


      • täysin.selvä.asia
        LogosKaiLogos kirjoitti:

        Millä perusteella jokin asia on hyvää ja jokin asia on huono? Varsinkin kun toisellle jokin asia voi olla hyvää mikä toiselle on huonoa ja toiselle voi olla jokin asia huono mikä jollekulle toiselle on hyvää.

        Hyvää on sellainen joka johtaa oikeisiin lopputuloksiin. Jos argumentin premissi on virheellinen, loppupäätelmäkin on useimmiten virheellinen.


      • Ad.Homonen.69
        täysin.selvä.asia kirjoitti:

        Hyvää on sellainen joka johtaa oikeisiin lopputuloksiin. Jos argumentin premissi on virheellinen, loppupäätelmäkin on useimmiten virheellinen.

        Käytät hienoja sanoja. Oikeasti olet vitun tyhmä.


      • täysin.selvä.asia
        Ad.Homonen.69 kirjoitti:

        Käytät hienoja sanoja. Oikeasti olet vitun tyhmä.

        Käytän aivan tavallisia sanoja jotka jokainen peruskoulun käynyt pitäisi ymmärtää.


      • LogosKaiLogos
        täysin.selvä.asia kirjoitti:

        Hyvää on sellainen joka johtaa oikeisiin lopputuloksiin. Jos argumentin premissi on virheellinen, loppupäätelmäkin on useimmiten virheellinen.

        Millä perusteella voidaan sanoa että jokin asia on oikea ja väärä? Varsinkin kun toisellle jokin asia voi olla oikea mikä toiselle on väärää ja toiselle voi olla jokin asia väärää mikä jollekulle toiselle on oikeaa.


      • täysin.selvä.asia
        LogosKaiLogos kirjoitti:

        Millä perusteella voidaan sanoa että jokin asia on oikea ja väärä? Varsinkin kun toisellle jokin asia voi olla oikea mikä toiselle on väärää ja toiselle voi olla jokin asia väärää mikä jollekulle toiselle on oikeaa.

        Mielipidekysymyksissä emme voikaan sanoa, mutta testattavissa asioissa voimme.


      • VELMIESJABRU

        Sinne pukkaa Väinämöisen ja joulupukin viereen...uskoontulossa on kysymys jonkun tason rakastumisesta.


      • Ad.Homonen.69
        täysin.selvä.asia kirjoitti:

        Käytän aivan tavallisia sanoja jotka jokainen peruskoulun käynyt pitäisi ymmärtää.

        Itse vaikutat apukoulun keskeyttäneeltä pudokkaalta.


      • täysin.selvä.asia
        Ad.Homonen.69 kirjoitti:

        Itse vaikutat apukoulun keskeyttäneeltä pudokkaalta.

        Onko sinulla paha olla?


      • Ad.Homonen.69
        täysin.selvä.asia kirjoitti:

        Onko sinulla paha olla?

        Vittuaks se sulle kuuluu vitun kommari. Ateismi on kuvottavaa!


      • täysin.selvä.asia
        Ad.Homonen.69 kirjoitti:

        Vittuaks se sulle kuuluu vitun kommari. Ateismi on kuvottavaa!

        Kuuluuhan se minulle kun käyt kanssani keskustelua.
        Ateismi tarkoittaa ainoastaan sitä, että ei usko Jumalan olemassaoloon.
        Ei se ole sen kummempaa.


      • LogosKaiLogos
        täysin.selvä.asia kirjoitti:

        Kuuluuhan se minulle kun käyt kanssani keskustelua.
        Ateismi tarkoittaa ainoastaan sitä, että ei usko Jumalan olemassaoloon.
        Ei se ole sen kummempaa.

        "Ateismi tarkoittaa ainoastaan sitä, että ei usko Jumalan olemassaoloon."

        Itse kun tiivistin ateismin merkityksen noin ateimipalstalla sain heti palautetta ja sadattelua ettei se pidä paikkaansa mutten yhtään perusteluja miksi se ei ole niin tai vastausta siihen mitä ateismi sitten on. Itse olen yksinkertaisesti naturalisti enkä usko yliluonnollisen olemssaoloon.


      • täysin.selvä.asia
        LogosKaiLogos kirjoitti:

        "Ateismi tarkoittaa ainoastaan sitä, että ei usko Jumalan olemassaoloon."

        Itse kun tiivistin ateismin merkityksen noin ateimipalstalla sain heti palautetta ja sadattelua ettei se pidä paikkaansa mutten yhtään perusteluja miksi se ei ole niin tai vastausta siihen mitä ateismi sitten on. Itse olen yksinkertaisesti naturalisti enkä usko yliluonnollisen olemssaoloon.

        Samoilla linjoilla olen. En myöskään usko yliluonnollisen olemassaoloon.
        Jos joskus löytyy tapa todistaa yliluonnollisuus, muutan mieleni.


    • taikauskoton

      Ateisti pyyhki taas uskovaisten argumenteilla WCn lattiaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5650
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3587
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      207
      1710
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1702
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      92
      1166
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      28
      1119
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      917
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      846
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      72
      839
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      828
    Aihe