Nuoret töihin ja kalkkihatut eläkkeelle.

Ahneella_ON

Hävetkää 63-68 töissä olevat "SENIORIT". Nuoret (lapsenlapsenne) jäävät aamulla tutumaan kun sodanajanlapsi kiirehtii työpaikalleen. Teillä on jo kaikki, eikö mikään riitä?

30

81

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hjkiuu

      En menis muutenkaa töihi enää 10v tauon jlk

      • 63874353

        Mutta ahneet menee. RAHAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!


    • flegmaaatti

      Työpaikassa roikkuminen lienee tyypillisintä julkishallinnon virkahenkilöillä joista suurin osa istuu ajastaan jälkeen jääneinä virkatuoleillaan ahneudessaan tai harhakuvassa omasta korvaamattomuudestaan.
      Minulla on henkilökohtaisia kokemuksia näistä muumioista kolmessa eri virastossa.
      Muumiot eivät titenkään itse tajua tilannettaan ja lisäksi kammoavat ajatusta muutoksen väistämättömyydestä.
      Ei ehkä kuvaavin mutta ikävin tiedossani oleva on tilanne jossa viraston henkilökunta vuosikaudet suojeli alkoholisoitunutta, työpaikalla naukkailevaa johtajaa koska hänen eläkeikänsä lähestyi.

      Yksityisellä sektorilla ja julkisenkin suoritusportaassa, tuo ei liene niin helppoa ja ylesitä.

      • "..julkishallinnon virkahenkilöillä joista suurin osa istuu ajastaan jälkeen jääneinä virkatuoleillaan ahneudessaan tai harhakuvassa omasta korvaamattomuudestaan."

        Pahimman luokan luulottelua ja yleistämistä.

        Sinun kokemustesi jälkeen on yt:eitä käyty ja löysät otettu pois julkishallinnossakin.


      • flegmaatti
        expimot kirjoitti:

        "..julkishallinnon virkahenkilöillä joista suurin osa istuu ajastaan jälkeen jääneinä virkatuoleillaan ahneudessaan tai harhakuvassa omasta korvaamattomuudestaan."

        Pahimman luokan luulottelua ja yleistämistä.

        Sinun kokemustesi jälkeen on yt:eitä käyty ja löysät otettu pois julkishallinnossakin.

        Purkaukseni perustui omiin kokemuksiini.
        Otantani ei ole tilastollisesti pätevä mutta uskon sen olevan suuntaa antava. Tuo juopon vuosikausia kestänyt suojelu on yksittäistapauksenakin sikamainen enkä usko sen olevan ainutlaatuinen.

        Löysien pois ottaminen on näkynyt virastojen palveluaikojen lyhentymisenä ja kokonaisten toimintojen loppumisena paikkakunnittain.
        Lieneekö tuolla nuorentavaa vaikutusta henkilöstön ikärakenteeseen.

        Toimintojen supistaminen on merkki tehottomuuden jatkumisesta, ei tuottavuuden kasvusta.
        Zippilästä alkaen päättäjien terminologia on ollut päin seiniä!


      • Psykoterapeutitar
        flegmaatti kirjoitti:

        Purkaukseni perustui omiin kokemuksiini.
        Otantani ei ole tilastollisesti pätevä mutta uskon sen olevan suuntaa antava. Tuo juopon vuosikausia kestänyt suojelu on yksittäistapauksenakin sikamainen enkä usko sen olevan ainutlaatuinen.

        Löysien pois ottaminen on näkynyt virastojen palveluaikojen lyhentymisenä ja kokonaisten toimintojen loppumisena paikkakunnittain.
        Lieneekö tuolla nuorentavaa vaikutusta henkilöstön ikärakenteeseen.

        Toimintojen supistaminen on merkki tehottomuuden jatkumisesta, ei tuottavuuden kasvusta.
        Zippilästä alkaen päättäjien terminologia on ollut päin seiniä!

        Entiset duunikaverit ovat sitä mieltä, että on lottovoitto, kun nykyisistä Stadin duuneista fudut saa!

        Pidennä siinä sitten eläkeiänalkua! Turha luulo!


    • meillä_on

      Nuorukainen !! Aja tai matkusta pikitietä n.800km etelään, siellä on ns.pääkaupunkiseutu,Helsinki-Espoo-Vantaa. Em.alueelta saa työpaikan varmasti jos osaa muutakin kuin kaivella nenäänsä.

    • Täältä.pesee

      Siirryin työkyvyttömyyseläkkeeltä vanhuuseläkkeelle ja aloitin työnteon oitis koska samalla koin ihmeparantumisen. Toki puuhasin työkyvyttömänäkin.
      Nyt teen jopa tuplahommia, kysyntää on. Että vien työpaikat vähintään kahdelta nuorelta, tiedän sen. Vitut niistä olisikaan mihinkään, nykyajan nuorista, kännykän räplääjistä. Vanhaa ja kokemusta tarvitaan, ei pokemon idiootteja. Kuka ne verot maksaisi, ellei olisi meitäkin, super-ihmisiä!

    • töitäkö

      Samaa mieltä asiasta.

    • eppu2

      Ei ole kalkkia hatussa vieläkään, vaikka olen ollut jo 6 vuotta eläkkeellä.
      Ei sen puoleen, ei ole hattuakaan.

      • Paas.päähän

        No missäs burkha on - etes huivi?


      • eppu2
        Paas.päähän kirjoitti:

        No missäs burkha on - etes huivi?

        Huivin pistän päähäni, kun menen marjamettään, ettei hirvikärväset pääse heti kiinni .


    • Suomella ei ole enää varaa kouluttaa lapsiaan ulko-maille.
      Ei edes koti-maahankaan.

      H.

      • mitäsiellä

        Miksi lähteä ulkomaille.


    • Uskokaanyt

      En pysty katsomaan ohjelmaa jossa seniori kehuu työssäoloaan. Paluuta töihin eläkkeellejäännin jälkeen. Miksi, siksi kun naapurin koulutettu ei saa saman alan työtä, vaikka on lähettänyt satoja hakemuksia. Yli 63 vuotiaita on niin älyttömästi töissä, katsokaa luku tilastokeskuksen sivuilta.

      • Hukgzsi

        Tosiasiassa työkavereitakin takaisintulo ärsyttää.


      • No on kai niitä jos eläkeikä on 65v.


    • lakka1

      Niinkö? Pääsen eläkkeelle 64vuotiaana. Jäisin heti jos vaan mahdollista. Kuitenkin vielä sen verran terve ettei sairaseläkkeellekään pääse ja töitäkin tuntuu tällä alalla olevan. Joten kidutaan nyt ja viedään niiltä nuorilta työt.

    • Aloitukseen,
      Ei todellakaan tarvitse hävetä- tiedän mm. pari yrittäjää, jotka työllistävät niitä lapsenlapsia ja ovat itse lähellä 70.tä työssä osaltaan eli jäähdytellen mutta antavat tietenkin nuorempien johtaa toimintaa- ylpeä heistä voi ennemminkin olla.

      Sitten hoitoalalla, jokunen ystävä ekstraa, kun pulaa joskus osastoilla keskussairaalassa. Ovat olleet vasta hetken virallisesti eläkkeellä, hyvässä kunnossa ja motivaatio kohdillaan.

      Suomessa on n. 60000 työpaikkaa joihin ei helposti löydy riittävän osaavia tekijöitä. Sitten työnhakijoilla ei ole tarvittavaa osaamista - eivät kohtaa usein myös paikkakuntien takia.

      Tämä siis ihan käytännön elämän näkemystäni -meidän ei pidä nyt lanseerata jotain yleiskäsitettä yli 60sten työssäolosta- se on väärää informaatiota- turhauttaa varmasti niitä joiden työpanos on tärkeä ko. työpaikalla.

    • LisätuloaKunAuttaa

      Ainakin pääkaupungin seudulla on paljon avoimia työpaikkoja, joihin ei löydy tekijöitä. Nuorille ei kelpaa mikä tahansa työ. Eläkeläiset voivat lähteä auttamaan, kun monella on varsin pieni eläke.

    • Tavuviiva

      Nyt pitäisi poistaa ensin eliniänkerroin. Edes ns. normaalistikaan ei jäädä, koska metsästetään muutamaa kymppiä ekstraa. Jos jää esim. 63, tulee vähennys, minkä edellisten hallitusten aikana "keksittiin". Tämä voitaisiin poistaa ja oikaista niille, jotka ovat jääneet eläkeikäisinä pois, koska indekseilläkin kiusataan ihmisiä koko ajan ja ne kiusaajat ovat aktiivisessa työelämässä olevat - päättäjät.
      Yksi asia on, että jos naiset ovat hoitaneet kotona lapsiaan ja palaavat työelämään, heidän eläkekertymänsä jää todella vaatimattomaksi.
      Yritän sanoa, että eläkeläistyvät eivät ole yhteismitallisia.
      Sitten, jos keskituloinen jää yli 40 palveluvuoden jälkeen eläkkeelle, ei se karttuma vrt kansaneläke ole kuin pari kymppiä per vuosi lisäyksenä kk-eläkkeeseen.

    • Satun ikäni puolesta tuohon mainitsemaasi haarukkaan,
      ja lapsenlapseni todellakin jäävät tutumaan, koska he ovat niin pieniä ja tarvitsevat vielä paljon unta. En ole sota-ajanlapsi vaan reilusti sodan jälkeen syntynyt.
      Siis voinko lainkaan vastata tähän, mutta vastaan kuitenkin.

      Sinä päivänä kun sinä valittava ja ruikuttelevainen tulet tekemään nämä hommani voin kepein mielin siirtyä eläkkeelle, mutta olen varma, että tuolla asenteella tuskin viihdyt päivääkään saatikka yötä. Tätä tehdään persoonalla ja oikealla asenteella enkä suinkaan tee tätä enää rahan vuoksi. Tervetuloa vain pariksi viikkoa harjoittelemaan, maksan sinulle korvauksen tehdystä työstä, joten nähdään, ilmoittele kun tulet.

      • Tavuviiva

        Niin, kenelle tämä oli?
        Olin itse vähän yli-ikäinen kun jäi. Kun ilmoitin lähdöstä, muutaman päivän päästä tuli ilmoitus, että tulee irtisanomisia. Sanoin, että lähtöäni saa käyttää tuossa lukumäärässä. Joku 50-vuotias asuntovelkainen ja opiskeluiässä olevine lapsineen saisi pitää työnsä.
        Enkeli en ole, mutta minulle riitti nuo 40 työvuotta. Minä pidin omasta työstäni eikä työnantajakaan huono ollut, joten saatoin lähteä ei-katkerin mielin.


      • Tavuviiva kirjoitti:

        Niin, kenelle tämä oli?
        Olin itse vähän yli-ikäinen kun jäi. Kun ilmoitin lähdöstä, muutaman päivän päästä tuli ilmoitus, että tulee irtisanomisia. Sanoin, että lähtöäni saa käyttää tuossa lukumäärässä. Joku 50-vuotias asuntovelkainen ja opiskeluiässä olevine lapsineen saisi pitää työnsä.
        Enkeli en ole, mutta minulle riitti nuo 40 työvuotta. Minä pidin omasta työstäni eikä työnantajakaan huono ollut, joten saatoin lähteä ei-katkerin mielin.

        Iloisia onnellisia eläkepäiviä sinulle.

        On helppoa tehdä tämmöisiä aloituksia mutta tilanne voi olla, että jos lähdet ketään ei palkata enää tilalle, niinkin voi käydä. Ei aina eläkeelle lähtevän paikalle löydy ketään nuorta vaikka kuinka haluaisit paikkasi luovuttaa.
        Eihän kukaan tietenkään ole korvaamaton sekin pitää muistaa, jokainen täyttää hetken sitä paikkaa missä toimii, toisille hetki voi olla kymmeniä vuosia ja toisille muutama vuosi.


      • Tavuviiva

        Juu. Ootpa oikeassa. Ei kaikki työpaikat tai -työtilanteet ole samanlaisia.
        Toivon samoin jaksamista sinulle ja aikanaan samoin hyviä eläkepäiviä.
        Niin aloitus oli toki aika räväkkä....


    • Aloitukseen, jäin pois töistä 58 vuotiaana. Ne työpaikat joissa olin 6kpl on vain yksi jäljellä ja siihen kouluttaa työnantaja ei kukaan muu. Olin viimeisessä 19 vuotta ja sitäedellisessä 13 vuotta muissa erilaisia aikoja. Kohta olen 70 . Eläkeikä on 61-67 miten itse haluaa. En ole sairaseläkkeellä joita on paljon kun työ ei maistunut, tosin tänään on parenpi kontroll mutta jos päässä on vikaa...... . Ruotsissa.

    • Kuokkija54v

      Vaan kun joku lähtee eläkkeelle, hänen tilalleen tuskin uutta palkataan, vaan hommat jaetaan niille, jotka ovat jo töissä siinä firmassa. Dokumentit ovat siirtyneet nettiin eikä kirjekuoren avaajia enää tarvita! Näin etenkin toimistotöissä.
      Pankistani lähti pari eläkkeelle ja nyt ajanvarauksella joku nuori jolppi tulee pääkallonpaikalta tekemään heidän hommiaan. Jokainen voi ajatella miten paljon pankeissa oli työntekijöitä joskus 70-luvulla ja heidän tekemiään hommia, jotka nyt tekee asiakas itse.
      Jossakin lääkärinhommissa voi vielä olla niin, että vanhan lähtiessä keski-ikäinen siirtyy hänen hommaansa ja nuori märkäkorva pääsee arvauskeskukseen kurkistelemaan kersojen korviin. Onko muita tuollaisia aloja?

      • Tavuviiva

        Tämä kirjoitus pitää paikkansa. Netti/automaatio korvaa vanhoja juttuja. Jotenkin vain sopiminen siitä, että työvoimatarpeen väheneminen vapauttaa osan ihmisistä on jäänyt jälkeen.
        Iso juttuhan olisi ollut, että jäljelle jäävä työ jaettaisiin lyhyemmiksi työpäiviksi ja irtisanomisia ei tulisi niin jyrkästi. Onhan muitakin kuluja palkan lisäksi mm. Työterveys-, ruokailu-, virkistys-, jne. Eli, jos jakaja on suuri, lama-aikoina nämäkin ovat menoja. Verottaja on tosin ohjaillut tässä milloin mitenkin yritysten verotuksessa.
        Oikeastaan ammattiliittojen vastuulle on jäänyt toimeentulon turvaaminen edes pariksi vuodeksi eteenpäin. Toki hyvät työnantajat antavat ns. paketteja, mikä on toki vastuunottoa sekin.


    • Suomi on nolla kokonaisuudessa, on vain harvoja jotka tuottavat jotain muut ovat nollia, kaikki yhteen käteen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2486
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      38
      1399
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      61
      1372
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1156
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1144
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1136
    7. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1133
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1101
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1073
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1032
    Aihe