Keliakian mahdollisuus

vatsaongelmainen

Mulla on ollut ongelmia vatsan kanssa jo pidemmän aikaa (ilmavaivoja, vatsa kipeä) ja oon viimein tajunnut, että gluteiini saa mun vatsan sekaisin. Kävin viime keväänä lääkärissä vatsaongelmien takia ja multa otettiin siinä samalla verikokeita. Keliakia testattiin, mutta se näytti negatiivista. Anemia mulla kuitenkin oli ja senkka-arvot oli koholla.
Kysymys kuuluu, kuinka luotettava tuo keliakian verikoe on? Eli kannattaisko minun yrittää päästä vielä tähystykseen. Vai voiko tää olla vain joku yliherkkyys viljoille?
Oireina minulla on ainakin viljasta aiheutuvat vatsaongelmat, anemia (syön monipuolisesti ja suht terveellisesti) ja aftoja löytyy suusta aina ainakin pari.

4

215

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eiturvota

      Kokeileppa gluteiinitöntä ruokavaliota.Ei se vaadi kuin pientä säätöä...ja vaivaa.Itse jätin kauran ruokavaliooni,ja se näkyy sopivan.

    • mikä_on_totuus

      Hei! Mietin omalla kohdallani myös keliakiaa tai ettei gluteeni muutoin käy. gastroskopia tehtiin ja se transglutamaasiverikoe, joiden mukaan ei olisi keliakiaa, mutta toisaalta lääkäri ei antanut ohjeita ja voi olla, että olin juuri silloin vältellyt viljoja, kun olin ollut niin huonovointinen homeasunnonkin takia. Kokeilin kuukauden tauon jälkeen ruista ja taas tämä sama oirekirjo palasi. En tietenkään tarvitsekaan virallista diagnoosia, mutta olisi mukavaa tietää, onko jollain ollut vastaavaa ja mihin ratkaisuun ruokavaliossa on omalla kohdallaan päätynyt. Viikon ehdin syödä ja nyt taas koko setti täysillä päällä. Osaisikohan joku vastata viittaako nämä oireet keliakiaan:
      *turvotus, ilmavaivat
      *nivelkivut, jäykkyys, kömpelyys
      *tulehtunut olo koko ruuansulatuskanavassa suusta peräaukkoon asti
      *ärtymys, univaikeudet, alakulo
      *hikuilua ja vilunväristyksiä öisin
      *päänahka kutiaa, hilseilee ja on tolkuttoman rasvainen, hiukset "hamppua"
      *silmät kipeät, punoittavat
      *nenä "nuhainen"
      *mustelmia tulee raapimisesta jo, ihokin turvonnut ja nestettä kerääntynyt
      *huono olo ja hajut tuntuu pahalle

      Sairastuin sisäilmastakin ja se on voinut laukaista muutakin. Anemiaa on ja olen laihtunut varsin paljon. Olen miettinyt näitä vatsavaivoja ja saanut arvion "ärtyvä suoli", mikä on vähän romukoppa diagnoosi siinä mielessä, että joku seikkahan sen "ärsyttää" ja se olisi tässä oleellista saada selville. Tämä on useamman kerran jo toistunut ja tuskin enää kokeilen gluteeniviljoja. Suvussa on autoimmuunisairauksia, nivelrikkoa, osteoporoosia, endometrioosia, mikä pistää vähän miettimään, että ehkäpä on joku ongelma, ettei tavallinen suomalainen ruokavalio ehkä sovikaan, mutta kun nämä on "virallisen totuuden" ulkopuolella, tietenkään kukaan sukulaisistani ei ole saanut ruokavaliokokeiluohjeita vaan kärsivät ja saavat reseptin reseptin perään. Viljojen vaarallisuudesta ja yhteydestä moniin sairauksiin on tullut uutta tietoa. Aika surkeaa, jos monet ihmiset kärsivät turhaan, kun nämä sairaudet lievenisivät/poistuisivat toisenlaisella ruualla.

      Sinänsä itselläni ei tunnu haittaavan hiilihydraatit, koska en tule huonovointiseksi tumman suklaan, banaanien tai pelkästään suolattujen perunalastujen syömisestä. Ja musta kahvikaan ei tunnu missään.

      Nyt on taas alkanut loputon juominen ja pissalla käyminen ja jos etenee niinkuin aiemmin, olen ilman viljoja suhteellisen ok jo viikon sisällä. Sitä harkitsen, että kokeilen maitotuotteita toivuttuani. Viimeisen puolentoista vuoden aikana hyvät jaksot ovat olleet ne, jollain en ole käyttänyt gluteeniviljoja, enkä maitotuotteita. Ja viljat nyt suoraan sanottuna alan laittaa aikalailla telakalle koko ruokapuolesta.

      Kiitollisena otan vastaan kokemuksia muilta ja vinkkejä nettisivuista ja kirjoita, joista saa lisää tietoa.

    • Keliaatikko

      Tyypilliset kelian oireet

    • erikoiruokaa

      Minäkin sairastuin sisäilmasta,ja olen ollut nyt gluteteiinittömällä ruokavaliolla puolitoista vuotta,ja on helpompi olla.Vatsa toimii päivittäin moitteettomasti,teen smoothieta päivittäin,johon laitan mustikkaa,gluteiinitöntä kauralesettä,maitoa,rahkaa,banaania...lisäksi syön gluteiinitöntä kaurapuuroa,tavallista kotiruokaa ilman gluteiiniä,mutta kaupassa on hyvin merkattu tuotteet.Lisäksi teen itse siemen näkkäriä,ja porkkanaleipää.Joskus jos syön epähuomiossa jotain sopimatonta,pyllyn reiän ympäriltä palaa ikään kuin iho,onko muilla samaa,ja vatsaa vääntää.Lääkärissä en ole käynyt.Oireulu alkoi kun en sietänyt enää ohraa,vaan vatsa meni sekaisin siiitä tehdyistä tuotteista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1585
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1147
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1066
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1027
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      582
      1015
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      920
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      912
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      774
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      700
    Aihe