Väistämisvelvollisuus voimassa lähes 20 vuotta

joidenkinvaikeaymmärtää

33

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • monesti-koettu

      Autoilijat pysähtyvät usein antaakseen pyöräilijän mennä yli jatkeella vaikka pyöräilijä on väistämisisvelvollinen ja tiedostaakin vielä asian. Ainoa joka ei tiedosta on tämä kohtelias autoilija joka toimillaan "pakottaa" pyöräilijän rikkomaan sääntöjä ja ylittämään tien. Ei siinä viitsi koko päivää tuhratakaan yhden autoilijan takia.
      Turhauttavaa kun itse tietää miten säänöt asiasta sanoo.

      • samaa.mieltä

        Olisikin parempi, että autoilija olisi aina väistämisvelvollinen, kuten jalankulkijankin kohdalla, samaa väyläähän he ylittävät, toisella nyt sattuu vain olemaan pyörä.


      • Teiliikennelaki

        Itse asiassa laki sanoo että pyöräilijän pitää väistää (poikkeuksia lukuunottamatta) tullessaan ajoradalle mistä tahansa, vaikka metsäpolulta ja riippumatta siitä onko vai ei paikalla suojatie, pyörätien jatke tai ihan mitä vaan. Ei ole pyöräilijän suojatiesääntöjä eikä pyörätienjatkesääntöjä. On olemassa väistämisvelvollisuus kun tulee ajoradalle eli kadulle tai tielle sen ulkopuolelta.

        Pääsääntö on järkevä sen takia että moottoriajoneuvojen nopeus voi olla suuri ja pyöräilijä voi tulla näköesteen takaa. Koskee siis tapauksia joissa väistämisvelvollisuudesta riippumatta pyöräilijä luultavasti kuolee joka tapauksessa.


      • näin_täällä
        Teiliikennelaki kirjoitti:

        Itse asiassa laki sanoo että pyöräilijän pitää väistää (poikkeuksia lukuunottamatta) tullessaan ajoradalle mistä tahansa, vaikka metsäpolulta ja riippumatta siitä onko vai ei paikalla suojatie, pyörätien jatke tai ihan mitä vaan. Ei ole pyöräilijän suojatiesääntöjä eikä pyörätienjatkesääntöjä. On olemassa väistämisvelvollisuus kun tulee ajoradalle eli kadulle tai tielle sen ulkopuolelta.

        Pääsääntö on järkevä sen takia että moottoriajoneuvojen nopeus voi olla suuri ja pyöräilijä voi tulla näköesteen takaa. Koskee siis tapauksia joissa väistämisvelvollisuudesta riippumatta pyöräilijä luultavasti kuolee joka tapauksessa.

        Niinhän se sanoo, miksi sitten autoilijat pysähtyvät suojatien eteen ja antavat pyöräilijän mennä, eivätkö tunne tieliikennelakia? Pysähtyvät vaikka pyöräilijä on siinä jo pysähtyneenä odottamaan että auto menee menojaan. Kohtelevat kuin jalankulkijaa.


      • senkuntietäisi
        näin_täällä kirjoitti:

        Niinhän se sanoo, miksi sitten autoilijat pysähtyvät suojatien eteen ja antavat pyöräilijän mennä, eivätkö tunne tieliikennelakia? Pysähtyvät vaikka pyöräilijä on siinä jo pysähtyneenä odottamaan että auto menee menojaan. Kohtelevat kuin jalankulkijaa.

        Todennäköisesti eivät tunne sääntöjä kovinkaan hyvin. Ottavat mallia muista tms.


      • seuraa_johtajaa

        Valtaosa autoilijoista ei osaa kuin matkia muita. Säännöistä ei ole haisuakaan.

        Tämä tulee hyvin esiin niissä paikoissa, missä liikennejärjestely on harvemmin eteen osuva. Vaikkapa kapea katu tietyömaan kohdalla liikennemerkillä osoitettu väistämisvelvollisuus (ei kolmio, vaan se merkki, mikä käskee väistämään vastaantulevaa liikennettä). Osa ei lainkaan hiffaa, mistä on kyse = ajaa surutta tien tukoksi. Samoin vanhukset ajelee liikenneympyröissä vastavirtaan, kun pitää kääntyä vasemmalle eikä tässä kohtaa ennenkään mitään ympyrää ollut...

        Siksi monella on esim. maantiellä niin kiire ajaa toinen auto kiinni ja jäädä takapuskuriin roikkumaan. Siinä toivossa, että edelläajava tietää mm. vallitsevan rajoituksen = ei tule turhia sakkoja peltipoliisilta. Tai ei tule turhanpäiten köröteltyä 20-30 km/h alinopeudella. Edes nopeusrajoitukset eivät näytä olevan kaikille tuttuja.


      • kortti_ensimmäisellä
        seuraa_johtajaa kirjoitti:

        Valtaosa autoilijoista ei osaa kuin matkia muita. Säännöistä ei ole haisuakaan.

        Tämä tulee hyvin esiin niissä paikoissa, missä liikennejärjestely on harvemmin eteen osuva. Vaikkapa kapea katu tietyömaan kohdalla liikennemerkillä osoitettu väistämisvelvollisuus (ei kolmio, vaan se merkki, mikä käskee väistämään vastaantulevaa liikennettä). Osa ei lainkaan hiffaa, mistä on kyse = ajaa surutta tien tukoksi. Samoin vanhukset ajelee liikenneympyröissä vastavirtaan, kun pitää kääntyä vasemmalle eikä tässä kohtaa ennenkään mitään ympyrää ollut...

        Siksi monella on esim. maantiellä niin kiire ajaa toinen auto kiinni ja jäädä takapuskuriin roikkumaan. Siinä toivossa, että edelläajava tietää mm. vallitsevan rajoituksen = ei tule turhia sakkoja peltipoliisilta. Tai ei tule turhanpäiten köröteltyä 20-30 km/h alinopeudella. Edes nopeusrajoitukset eivät näytä olevan kaikille tuttuja.

        Noin minäklin läpäisin inssin. Seurasin edelläajavaa.


    • Teiliikennelaki

      Suuri osa autoilijoista (ehkä 40%) ei tiedä väistämissääntöjä. Ja sitten jotain 60% pyöräilijöistä ei ole tietoinen siitä tieliikennelaki koskee heitäkin.

    • mautons

      ens vuonna muuttuu,auto väistää aina

      • järkitollo

        Olis hirveetä.. Nyt jo lättäjalat sotkee alle varomatta ja vaudilla!


      • vedetään_pieru_takaisin

        Itseasiassa olisi paljon helpompaa, jos tämä todellakin olisi näin. Eli autot aina väistäisivät oikealta tulevaa ajoneuvoa, polkupyörät mukaan luettuina. Jos jossain kohtaa halutaan, että pyöräilijä väistää, niin sitten laitetaan pyörätielle kolmio.

        Lakihan säädettiin näin, kun tuo kolmioiden lisääminen pyöräteille katsottiin liian kalliiksi. Laki on selkeästi sekava, kun ei 20 vuodessa ole kaikki autoilijat eikä pyöräilijät sitä oppineet. Lakimuutoksen seurauksena valtaosa autoilijoita kuvitteli, että pyöräilijä on aina väistämisvelvollinen. Tämän vuoksi on moniin risteyksiin jouduttu lisäämään se "törmäävät pyöräilijät" lisäkilpi muistuttamaan, että ajoradalla oleva kolmio velvoittaa väistämään myös polkupyöriä. Tai että kääntyvän auton pitää väistää...

        No, pyöräilijän näkökulmasta tilanne onkin parantunut - nykyään ei *kaikki* väistämisvelvolliset autot yritä ajaa päälle. Mutta tilalle on tullut näitä aatu avuliaita, jotka varmuuden vuoksi antavat tietä pyöräilijöille silloinkin, pyöräilijä on väistämisvelvollinen. Mistä on ollut seurauksena, että osa pyöräilijöistä kuvittelee nyt olevansa aina etuajo-oikeutettu ... ja nyt viimeisimpänä vetona on pyöräteille ruvettu laittamaan "törmäävät autot" -liikennemerkkejä muistuttamaan siitä, että autoja pitäisi väistää.

        Koko sotku siitä kun haluttiin säästää liikennemerkeissä (kärkikolmiot pyöräteille) ja nyt tätä paikataan lisäämällä liikennerkkejä SEKÄ auto- että pyäräteille. Missä järki?


      • PyöräileväHirvi

        Jos lakia muutetaan, niin toki autoilija väistää, jos vain pystyy. Autoilija toki väistää parhaansa mukaan tielle säntääviä hirviäkin, mutta siitä huolimatta lukuisia hirviä ja muutama autoilija kuolee.


      • syy-on-eri

        Ei laki ole sekava. Tilanne on sekava koska ihmiset eivät tunne lakia eivätkä vaivaudu ottamaan selvää.


      • kallista_säästöä

        Laki on erittäin sekava, verrattuna aiempaan, "vasemmalta tuleva väistää aina" -sääntöön. Miksi piti tehdä yhdentyyppisen kulkuneuvoryhmän kohdalla poikkeus sääntöihin?

        Vastaus: koska haluttiin säästää, ei haluttu muutamaan hankalaksi koettuun paikkaan asentaa kolmioita pyörätielle.

        No, jengi ei ole 20 vuodessa oppinut sekavaa sääntöä, minkä vuoksi moniin risteyksiin jouduttiin laittamaan ne "törmäävät pyöräilijät" merkit ajoradalle ja nyt on alettu lisäämään "törmäävät autot" merkkejä pyöräteille. Taisi tulla loppujen lopuksi kalliimmaksi näin säännöt ovat edelleen epäloogiset.

        Paljon helpompaa olisi vetää tämä aivopieru pois ja laittaa ne kolmiot pyöräteille.


    • ihmetteynmääräonsuuri

      Se että lapset eivät vielä osaa, ymmärrän kyllä mutta että aikuiset ihmiset eivät osaa sääntöjä, kummastuttaa oikeasti.

      • näinoppii

        Olen nähnyt, kun isä ja äiti edellä kurvaa vauhdilla suojatielle katsomatta ja lapset perässä!


    • liikkuvaa-kuvaa
      • hjiuouik

        Tuossa videon toisessa, jossa auto kääntyy oikealle, puutuu kärkikolmio, mikä pitäisi ehdottomasti olla, koska tiellä on erikseen kevyenliikenteen väylä ja koska on toitotettu että kääntyvä auto väistää aina pyöräilijää.
        ---------- Liikenneturva kehottaa autoilijoita tarkkaavaisuuteen eritoten risteystilanteissa ja muistuttaa kääntyvän ajoneuvon väistövelvollisuudesta. Esimerkkinä kääntyvän autoilijan tai motoristin on väistettävä myös risteävää tietä ylittävää pyöräilijää. http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000000617194.html


    • 37meni

      Hauskinta minusta näissä jutuissa on se, että suurin osa pyöräilijöistä lapsia lukuun ottamatta, on myös autoilijoita.
      Täällä ne sitten juttelee itsensä kanssa.
      Vautsi, mikä havainto.

      • mahdoton_yhtälö

        Jos joku aikuinen pyörällä menee, kyllä sen täytyy olla köyhä jolla ei ole varaa autoon.


      • täysin_mahdollinen
        mahdoton_yhtälö kirjoitti:

        Jos joku aikuinen pyörällä menee, kyllä sen täytyy olla köyhä jolla ei ole varaa autoon.

        Ennemmin minä pyöräilen kun autoilen, varsinkin jos on lyhyt matka (alle 15 km). Auton otan vain jos on pakko.


      • lunta20sentiä
        täysin_mahdollinen kirjoitti:

        Ennemmin minä pyöräilen kun autoilen, varsinkin jos on lyhyt matka (alle 15 km). Auton otan vain jos on pakko.

        Kerro millasta se on, kun 25 pakkasta ja tuuli pohjoinen?


      • 37meni
        lunta20sentiä kirjoitti:

        Kerro millasta se on, kun 25 pakkasta ja tuuli pohjoinen?

        Sehän on vain varustelukysymys.


      • hyvin-menee
        lunta20sentiä kirjoitti:

        Kerro millasta se on, kun 25 pakkasta ja tuuli pohjoinen?

        Ei tunnu missään kun on hyvät kuteet päällä. Joskus voi olla hetkellisesti vähän raskasta jos on paljon uutta lunta mutta sekin menee kun on sitä peruskuntoa. Nykyinen kermaperseikäpolvi ei kestä mitään ja valitetaan kaikesta.


      • sitä_rataa
        hyvin-menee kirjoitti:

        Ei tunnu missään kun on hyvät kuteet päällä. Joskus voi olla hetkellisesti vähän raskasta jos on paljon uutta lunta mutta sekin menee kun on sitä peruskuntoa. Nykyinen kermaperseikäpolvi ei kestä mitään ja valitetaan kaikesta.

        Eli mitäpä niitä pyöräteitä auraamaan, kun lumi ei haittaa, ja pieni raskaus vain lisää peruskuntoa. Auraus on kermaperseille.


      • saa.joka.maksaa
        sitä_rataa kirjoitti:

        Eli mitäpä niitä pyöräteitä auraamaan, kun lumi ei haittaa, ja pieni raskaus vain lisää peruskuntoa. Auraus on kermaperseille.

        Maksakaa vihreät enemmän veroja, niin teille aurataan pyörätietkin heti lumisateen jälkeen. Pitääkö olla aina vain vaatimassa.


      • lisääajoteille
        hyvin-menee kirjoitti:

        Ei tunnu missään kun on hyvät kuteet päällä. Joskus voi olla hetkellisesti vähän raskasta jos on paljon uutta lunta mutta sekin menee kun on sitä peruskuntoa. Nykyinen kermaperseikäpolvi ei kestä mitään ja valitetaan kaikesta.

        Mikä säöstö..Pyöröteiden auraus lopetettava..


      • 37mäni

        Jos pyörätiet jätetään auraamatta, niin pyöräilijät tulee autojen sekaan autoteille.
        Siitähän autoilijat pitää.


      • EiAurata
        saa.joka.maksaa kirjoitti:

        Maksakaa vihreät enemmän veroja, niin teille aurataan pyörätietkin heti lumisateen jälkeen. Pitääkö olla aina vain vaatimassa.

        Täällä meilläpäin ei aurata pyöräteitä. Monesti on pyörätiellä taajama-alueellakin lunta 15 cm, vain autotie on aurattu.
        Varsinkin viikonloppuna ei aurata ollenkaan ja lunta kertyy pyörtielle usein yli 15 cm.


      • KunnottomatAutoilijat
        mahdoton_yhtälö kirjoitti:

        Jos joku aikuinen pyörällä menee, kyllä sen täytyy olla köyhä jolla ei ole varaa autoon.

        Ei se ole varallisuus kysymys, vaan asennekysymys. Asia taitaa olla niin, että autolla ajavat ovat niin laiskoja ja huonokuntoisia, etteivät kykene ajamaan polkupyörällä, se kun vaatii vähän kuntoa ja viitseliäisyyttä.

        Minulla on autoja polkupyöriin olen laittanut rahaa 6000 euroa, että revi siitä, autoilija.


      • Persaukiset.fillaroijat
        KunnottomatAutoilijat kirjoitti:

        Ei se ole varallisuus kysymys, vaan asennekysymys. Asia taitaa olla niin, että autolla ajavat ovat niin laiskoja ja huonokuntoisia, etteivät kykene ajamaan polkupyörällä, se kun vaatii vähän kuntoa ja viitseliäisyyttä.

        Minulla on autoja polkupyöriin olen laittanut rahaa 6000 euroa, että revi siitä, autoilija.

        No vau! Että ihan 6000 euroa olet polkupyöriin sijoittanut ja nyt kuvittelet sen olevan suurikin sijoitus :)
        Sillä rahalla saa juuri ja juuri omaan autooni renkaat ja vanteet.
        Voi teidän persaukisten tarinoita.


    • Yorzi

      Jopoilevat Ituhippisoijalatte-vihreät ja tuulipukopersu-automiehet käy tasokasta keskustelua :)

    • VäistänAina

      http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000000901756.html

      Pyöräilijähän on aina väistämisvelvollinen. Jalankulkija on teiden kuningas, jalankulkijaa on aina väistettävä.
      Ajan itse polkupyörällä ja minua ärsyttää suunnattomasti autoilijat, jotka pysähtyvät, kun ajaa pyörätietä ja risteyskohdassa on pyörätien jatke.
      Minulla on väistämis velvollisuus autoihin nähden, jotka kääntyvät sivukadulle eli ajavat editseni, jos ajaisin suoraan jäisin auton alle.
      Erityisesti sellaiset autoilijat ärsyttävät, joka ajavat etuajo-oikeutetulla tiellä ja joita autotkin joutuvat väistämään, niin nämä pässinpäät pysähtyvät suojatien eteen, kun minä odotan sopivaa väliä, ettei autoja tule, että pääsen sen jälkeen ylittämään kadun.
      Lukemattomat kerrat olen saanut heiluttaa kättä niille autoilijoille, jotka pysähtyvät, muka kohteliaisuudesta päästääkseen minut tien yli, että menkää, älkääkä pysähtykö.
      Eivätkö he tiedä, että minä olen väistämis velvollinen. Ainoastaan jalankulkija saa ylittää kadun ja autoilijan on väistettävä.
      En varmasti ylitä katua, vaikka autoilija heiluttaisi kättä koko päivän, siinäpä heiluttaa.

      Risteykissä, joissa on liikennevalot, niin pyöräilijä on väistämis velvollinen vihreiden palaessa väistää jokaista autoa, joka kääntyy oikealle ylitettävän kadun yli, eikä jatka suoraan.
      Turhaan te autoilijat pysähdytte siinä tilanteessa, ette ole väistämisvelvollisia pyöräilijöitä kohtaan.
      Ainostaan jalankulkijoita siinä tilanteessa tulee autoilijan väistää.
      Nykyään minulla on tapana risteykseen saavuttaessa jäädä 5-10 metrin päähän ja odotella siinä, että pääsen ylittämään kadun, kun ketään ei tule.
      Jos ajaisin lähemmäksi, niin autot pysähtyisivät päästääkseen minut yli, jolloin rikkoisin tieliikennelakia ja sehän on väärin.
      Pyräilijänä ylitän kadun nykyään aina muualta, kuin suojatietä pitkin.
      Suojatie on tarkoitettu vain jalankulkijoille, ei pyöräilijöille.
      Ei ole alitonta ylittää katu vaikka 10 metrin päästä suojatiestä pyörällä. Laitonta on ylittää katu pyörällä ajamalla suojatiellä.
      Näin säästyy myös turhalta punaisissa odottelulta, kun ketään ei tule

      Pyöräilijä on joka tilanteessa väistämisvelvollinen kaikkia muita liikkujia kohtaan, autot, mopot, moottoripyörät, jalankulkijat, työkoneet ym. mahdolliset liikkujat.
      Pyöräilijän kannattaakin väistää kaikkia autoja, koska pyöräilijä jää auttamatta toiseksi, jos auton kanssa törmää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6323
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4066
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      263
      2476
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1970
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      28
      1458
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1326
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1097
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1070
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1016
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      991
    Aihe