AUTTAKAA - kissa tekee sisälle jatkuvasti

Epätoivoinen_emäntä

Kiltit ihmiset, auttakaa minua ja kissaani!

Minulla on 14 - vuotias, pentuna leikattu kolli. Kissa on aina ollut hiukan nirso vatiasioissa ja vateja (joita on kolme!!!) siivotaan usein, hiekka vaihdetaan ja sitä on riittävästi - mutta ei liikaa. Tästä huolimatta olemme selvinneet näin monta vuotta yhdessä, mutta nyt....

Hermot alkaa olla riekaleina tämän katin kanssa. Se on minulle rakas kuin mikä, leikitään, nukutaan, hassutellaan yhdessä ja hoidan hyvin (madotukset, lääkärit, lisäravinteet, kynnen leikkuut) mutta siitä huolimatta en jaksa enää tilannetta.

Kissa on alkanut pissaamaan sinne tänne. Muutamat paikat, joissa tykkää käydä. Eteisen ulko-oven edusta (parkettilattia), olohuoneen nurkka verhojen lähellä (nyt pääsy estetty osittain), makuuhuoneen kaksi nurkkaa (ei ole tehnyt sen jälkeen kun vaihdoimme siellä järjestystä ja laitoimme kissakarkotetta).

Pissaaminen on yhdistetty aiemmin kovalla olevaan mahaan - kissalla todettiin viisi vuotta sitten ongelmia suolen toiminnassa ja käytännössä kuivaruoka kiellettiin kokonaan tästä syystä. Saimme ohjeeksi antaa parafiiniöljyä säännöllisesti ja lisänä on suolen toimintaa edistävä jauhe, joka sekoitetaan märkäruokaan. Saa silloin tällöin herkkunappeja ja kissanmaitoa.

Lääkärissä ei ole löydetty mitään järisyttävää. Maksa- ja munuaisarvot olivat vähän koholla, lääkäri epäili asian johtuvan suolen toimintahäiriöstä (ravinto ei imeydy samalla tavalla) ja sanoi, että tilannetta vain tarkkaillaan ja mikäli arvot kohoavat todella aletaan selvittää tarkemmin.

Nyt on kuitenkin tullut sitten tuo jatkuvasti muualle kakkaaminen kuvioihin. Kissa ei välillä ikään kuin ehdi vadille, vaan saattaa alkaa yhtäkkiä tekemään vaikka keskelle lattiaa. Joskus tekee ihan minne sattuu - vaikka sänkyyn. Kakka on normaalia useimmiten, jos öljyn antamisesta on kulunut kauemmin kuin viikko niin voi olla hiukan kovaa.

Vadeille on esteetön pääsy, hiekka ei ole muuttunut vuosiin ja mikään muukaan oikeastaan ei ole muuttunut. En tiedä mitä tehdä.

Olen ostanut kissanpissanhajunpoistajaa ja pessyt aina nämä kohdat sillä - ei auta.
Olen ostanut Feliway suihketta, joka leviää asuntoon pistorasian kautta - ei auta.
Olen ostanut kissakarkotetta - ei auta (erityisesti tuo eteisen ulko-oven edusta on se lempipaikka).
Olen yrittänyt opettaa uudelleen vadille, eli aina kantanut vatiin kun olen ehtinyt huomata että tekee muualle ja muutenkin esim. leikin jälkeen vien usein vatiin ja alkaakin usein tekemään heti - leikkiminen saa suolen liikkumaan.

Silti lähes joka päivä on lattialla jompaa kumpaa tuotosta. Tällä viikolla (tänään on torstai) olen putsannut kolmet pissat ja kahdet kakat lattialta.

Mitä hittoa minä voin vielä tehdä!?

Voiko kissalla olla dementia? Unohtaa, mihin tehdä? Jossain luki, että vati pitäisi siirtää sinne minne kissa tekee - mutta miten voin noudattaa tätä kun näitä paikkoja on niin monta??? Ja hienoa laittaa vati keskelle olohuonetta :D Eteisen ulko-oven eteen voisin tietenkin kokeilla. Nyt on kaksi vatia vessassa ja yksi parvekkeella.

Pliis, auttakaa meitä!

10

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Katohan telkkarista My Cat from Hell-sarjaa.Siinä kissaterapeutti Jackson Galaxy antaa toimivia neuvoja.Tällaiseenkin tapaukseen:)

    • vahuudenongelmia

      Kissalle voi tulla dementiaakin.Meidän vanhus ei löytänyt hiekkalootaansa, kierteli ja miukui.Teki lattialle, jos ei kukaan auttanut laatikolle.Tuota jatkui muutaman kk, sitten kissa lopetti syömisen, eli sillä oli muitakin ongelmia.Kissamme oli jo 20vuotias, joten veimme sen lopetettavaksi ;/

    • meillä nuori kissa, siitä lähtien kun tuli meille vuosi sitten, varmaan joka pv jossain jompaa kumpaa tuotosta lattialla.Aiemmin teki vaan ohi laatikon, eli viereen, taikka pissas suihkukaivoon,sit laajensi reviiriä että saunan lattialle, ja nyt sit ihan mihin vain! Muut kissat tekee laatikkoon. Pää todellakin hajoaa tuon yhden kanssa, voin sanoo ettei oo kovin hauskaa herätä joka aamu p*skan hajuun.

      Miltä kanavalta tuo ohjelma tulee?

    • kylläharmitti

      Meilläkin oli aikanaan leikattu ihana kolli, joka yhtäkkiä alkoi pissiä sohvan nurkkiin ja verhoihin. Vein lääkärille, missä todettiin pissitulehdus. Lääkäri aavisti oikein, että kun on kerran oppinut tekemään vääriin paikkoihin, se tapa ei lähde! Ja niin suureksi surukseni kävi, ja sitten lähti kissa.

    • chesir

      Kissallani oli sama ongelma niin sillä oli pissatulehdus.. Sai siihen antibioottikuurin niin pissailu loppui.

      • eihyväksiodotella

        Se on vaan hoidettava ajoissa, ettei ongelmat kroonistu.Monet kattelee liian pitkään....


    • kissannnnnnn

      Eikös kissalla ole aina jotain pielessä kun se alkaa tehdä tarpeensa muualle kuin kissanveskiin? Kun kissa ei osaa puhua niin se ilmoittaa asioista paskomalla... sen elämässä tapahtunut jossain muutos? Sinulla on paljon vanhempi kissa niin en osaa sanoa miksi. Omani ilmoittaa minulle aina että nyt ei ole kaikki hyvin tekemällä tarpeet veskin viereen tms. Alussa menee hermo mutta syynä on ollut mm. veskin likaisuus, kissalla ollut maha sekaisin tai ripuli, stressi, kissojeni väliset jännitteet, uusi asunto alkoikin tuntua turvattomalta jne.

      Apuna feliway haihduttimet, ruoan vaihto/paremmat sapuskat, veskin kunnollinen siivoaminen ja kissan kanssa leikkiminen tai kisun rauhoittelu, helliminen ja paijaus. Nämä toimineet.

      Sun kissalla voi tietysti olla jotain sairautta.

    • paskakatti

      Kusimirrille kuula kalloon ja uusi lelu paijattavaksesi.

      Kissanpennuista on monille riesaa joten niitä saa ihan ilmaiseksi niin paljon kuin jaksaa hakea. Kuseskelijaa ja paskojaa ei tarvitse katsella päivääkään.

      Meidän mirri alkoi kuseskelemaan niin pääsi haulikon piippujen eteen laakista.

    • 456789876

      Kun kissa on jo vanha, sairaudet voivat aiheuttaa sisäsiisteysongelman.

    • maatiainenjasiamilainen

      Varsinkin vanhoille kissoille tuppaa tulemaan sisäsiisteysongelmia. Ensimmäinen asia jota sinuna tekisin on eläinlääkärin vaihto. Uudelle eläinlääkärille ja ultraamaan vitrsakivien mahdollisuus pois, sekä muut virtsatien sairaudet/tulehdukset tutkituttamaan.

      Se mikä pisti silmään, ja sai minut ehdottamaan eläinlääkärin vaihtoa, on tuo parafiiniöljy. Se on hyvin tehokasta ja sitä käytetään paljonkin, mutta vain akuuttiin hätään! Ei koskaan säännölliseen käyttöön, sillä parafiiniöljy vain liukastaa suolta, ei vaikuta siis itse ulosteeseen. Se myös estää vitamiinien ja hivenaineiden imeytymistä kissan elimistöön sekä lamauttaa suolen toimintaa pikkuhiljaa. Tämä voi olla se syy kissan kakkimiseen lattialle.

      Jos et muuten halua eläinlääkäriäsi vaihtaa niin soita ainakin toisen eläinlääkärin mielipide. Kerro tilanne ja ongelmat, kerro myös että kissalle on käsketty antaa parafiiniöljyä säänöllisesti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      52
      5046
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3317
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1452
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1295
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      990
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe