Käyttiksen asennus uudelle kovalevylle

T_ampio

Huoltofirmassa kerrottiin Samsungin kannettavastani menneen kiintolevyn hajalle. Korjausarvio olis jotain 190 euron paikkeilla. No, huoltokuluissa säästääkseni ajattelin vaihtaa osan itse ja nyt on uusi kiintolevy hankittu, jee!
Ongelmani on nyt kuitenkin se, etten tähän hätään löydäkään koneen mukana tullutta käyttiksen asennus CD:tä. Eli onnistuisiko Windowsin asennus uudelle kiintolevylle mitenkään muuten kuin tuon CD:n avulla vai pitäisikö rakkine viedä sittenkin huoltoon, jossa lupasivat laittaa sen käyttökuntoon.

12

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • onnisstuu
      • Tarkennus

        Ei tietenkää onnistu kaikilta. Jos ei onnistu muukaan pikkasen haastavan asian asennus (vaikkapa IKEA-huonekalut piirroksien mukaan), voi olla tuskaa.


    • T_ampio

      Kiitos paljon onnisstuulle!
      Löysin linkkisi kautta itseni seuraavaan osoitteeseen microsoftille (https://support.microsoft.com/fi-fi/help/15088/windows-create-installation-media), josta kai saisin tuon Windowsin ladattua tikulle ja siitä sitten koneelleni. Alkujaan siinä siis ollut win7 ja viimeisimpänä 8.1. Ajattelin palata seiskaan...
      Mutta viimeisimpänä vielä kysymys siitä, että kun joudun tuon asennustikun luomaan kaverin koneella, niin ei kai se winukka lähde siitä jotenkin automaattisesti hänen koneelleen asentumaan?
      Ja joo, oon ihan käsi näissä hommissa eli "Tarkennuksen" kommentti osu ja uppos, mutta aattelin nyt kuiteski kokeilla, että mahtaisinko onnistua :)

      Kiitos!

      • onnisstuu

        Ei lähde. Jos asennusohjelma jotenkin lähtisi käyntiin, se alkaa kyselemään kaikenlaista. Ei voi asentaa vahingossa. Ota muut mahdolliset tikut irti ettei kirjoita väärälle muistitikulle.


      • T_ampio

        Selvä, kiitos kovasti! Huomenna kokeilen onnistunko projektissani :)


    • mummoja-ryövätään

      Ei mitään järkeä huoltoliikkeellä korjauttaa noilla hinnoilla todellakaan.

    • T_ampio

      Sain uuden kovalevyn paikalleen ja kone "lukee" sen.
      Laitoin sitten tuon winukan ohjelmisto CD:n (jonka nyt kuitenkin aamulla löysin) dvd-asemaan, mutta asennus ei käynnisty automaattisesti. Kone avaa vain heti tuon BIOSin SysInfo sivun. Miten tässä nyt etenisin?
      En tiedä onko tää oleellista tietoa, mutta BOOT-välilehden Boot Device Priority -listauksen alla, ei näy USB CD-kohdassa mitään, vaikka asennus-dc on siis tuossa dvd-asemassa.

      • manuaalissa

        Mene samsungin tukisivustolle http://www.samsung.com/fi/support/ . Etsi laitteesi käyttöohje.
        Koneen pohjassa on tyyppi (sekä sarjanumero, joidenkin valmistajien sivuilla voi käyttää sitäkin). Käyttöohjessa on kerrottu miten käyttöjärjestelmä voidaan asentaa DVD-levyltä. Sieltä siis löytyy ohjeet miten laitteen saa käynnistymään CD tai DVD -levyltä.

        Jos on ulkoinen USB optinen asema (samoin muistitikkujen kanssa), sen pitää olla kiinni ennen koneen käynnistymistä.


    • T_ampio

      Enpä onnistunut saamaan käyttöohjeista apua tilanteeseen. Niissä vaan ohjeistettiin pistämään asennuslevy koneeseen ja that´s it!

      Ja tuo ulkoinen DVD-asema on ollu koneessa kiinni jo silloin, kun olen sen käynnistänyt.

      Viimeisimpänä yrityksenä olen BIOSin Boot Device Priority -kohdassa muuttanut tuota järjestystä siten, että olen siirtänyt ykköseksi USB CD-kohdan, jonka jälkeen olen painanut f10-nappulaa (=Save and Exit). Katoin siis eräältä videolta ohjeistusta, että noin tulisi tehdä, kun windows asennetaan dvd:ltä koneelle uuden kovalevyn asentamisen jälkeen. Videolla asennus onnistui tuon toimenpiteen jälkeen.

      Ehkäpä mulla ei sit vaan taidot riitä koneen kuntoon laittamiseen, mutta kun en viittis vielä antaa periks. Siellä huoltofirmassakin kun oltiin vähän liian innokkaita ostamaan toi mun kone tollasenaan, ni siks aattelin, ettei sen kuntoon laittaminen voi olla kovin iso juttu...

      • biosohje

        Teitkö näin:
        Kone käyntiin, ja menet biossiin, ja muutat sen boottaamaan cd:ltä.
        Sen jälkeen asennus cd levy sisään., ja tallennat bios asettukset, ja poistut
        biossista.

        Sen jälkeen kone luultavasti käskee painamaan jotain näppäintä, esim. "..Paina del näppäintä käynnistääksesi järjestelmä CD levyltä...." (tai jotain siihen suuntaan ..)


      • T_ampio

        Kyllä tein, monta kertaa koittanut, mutta ei vaan onnistu :(
        Voisiko tuossa uudessa kiintolevyssä olla jotain vikaa, minkä vuoksi asennus ei onnistu?!?
        No, huomenna yritän vielä niin, että teen tikusta windowsin asennustyökalun, jos vaikka sillä lykästää...


      • biosohje
        T_ampio kirjoitti:

        Kyllä tein, monta kertaa koittanut, mutta ei vaan onnistu :(
        Voisiko tuossa uudessa kiintolevyssä olla jotain vikaa, minkä vuoksi asennus ei onnistu?!?
        No, huomenna yritän vielä niin, että teen tikusta windowsin asennustyökalun, jos vaikka sillä lykästää...

        Harvemmin uusisa kovoissa on vikaa, ellet ole tiputellu sitä lattialle tai muuten kolhinu paskaks.

        Voisko biossissa olla vielä joku asetus päällä joka yrittää käynnistää ensin kovalevyltä ?? Ja onko siellä biossisaa jotain muuta "bootti" tai "hard drive" kohtaa, jota vois muokata. ???

        Nimittäin jos se sun dvd asema on kiinni usb väylässä pitää muuttaa kiintolevyjenkin järjestys niin että usb-väylä on ekana. Jotku biossit lukee usb väylään kiinnitetyt laitteet kovalevyiksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      208
      3377
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2161
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2071
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1945
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1598
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1371
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1261
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe