Pelkään uusia ihmisiä/miehiä

Pelkurinro1

Hei!
Nyt on pakko saada avautua jonnekkin, kun ahdistaa niin paljon kun pelko ja jännitys vaikuttaa niin paljon elämään.

Nyt on jo toinen kerta kun en uskalla lähteä yksin kaverini luokse, kun tiedän että sinne tulee muitakin, minulle vieraita ihmisiä. Tunnen sieltä ainakin kaksi kaveriani, loput ovat heidän jotain tuttuja, joita itse en tosiaan ole ikinä tavannut. Osa on myöskin poikia, joka aiheuttaa jännitystä kahta kauheammin.

Aivan hirveä ahdistus, jännitys ja pelko tulee kun ajatteleekin sinne menemistä. Vatsakin menee aivan sekaisin ja tuli melkein oksettava olo. Sydän hakkaa täysillä ja on vapisuttava olo.

Minulla on ollut pitkään jonkinlaista sosiaalisten tilanteiden pelkoa, mutta nämä ovat niitä pahimpia ja inhottavimpia tilanteita. Koska oikeasti haluaisin lähteä kaverilleni (joka muuten ei ole läheisimmästä päästä) ja tutustua uusiin ihmisiin ja viettää mukavaa aikaa siellä, mutta tuo järkyttävä, vois melkein sanoa että ahdistus, estää minua lähtemästä. Jotenkin lamaannun täysin sen jännityksen valtaan.

Tiedän, että jännitän eniten sinne menemistä ja siellä todennäkösesti en enää niin panikoisi, jos siellä on rento tunnelma. Tosin minua jännittää ja myös se, jos joudun miespuolisten henkilöitten kanssa juttelemaan. Olen siis hyvin ujo erityisesti miesten ja uusien ihmisten kanssa. Jos olen tuttujen kavereiden kanssa vain, niin silloin ei yleensä ole mitään ongelmia ja voin olla vapaasti oma itseni.

Pelkään myös sitä, että porukka onkin sellainen, että en uskalla olla itse äänessä ollenkaan ja kyhjötän vain seinäruusuna koko illan. Se jos joku on myös karmivaa.

Huvittavaa tässä on myös se, että esim. töissä ei niinkään sosiaaliset tilanteet niin paljon jännitä (paitsi esiintyminen), mut sit yksityiselämän jutut menee päin persettä suorastaan, kun jännitän tällein... Ehkä pitäs jossain vaiheessa miettiä ihan ammattiavun hankkimista tähän ongelmaan.

Tää stoori vähän nyt venähti pitkäksi, en tiedä lukiko kukaan tänne asti.
Mutta enivei, onko jollain muulla kokemuksia tämmösestä?

Ps. Olen 21 v nuori nainen, jos joku sitä jäi miettimään.

1

100

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MirjaP

      Pelkurinro1:lle,
      Hei, hienoa, että kirjoitit ja avauduit Sinulle haastavista sosiaalisista tilanteista. Jännittäminen on varmaste meille jokaiselle tuttu tunne, mutta kun se alkaa häiritä liiaksi ajatuksia, alkaa jännittävät tilanteet jo pilata elämänlaatua. Ujouskin on hyvin tavallista, meistä kaikista vain ei näe sitä. Eräässä ruotsalaisessa kyselyssä noin joka kymmenes aikuinen koki olevansa ujo, joten varsin yleisestä ominaisuudesta on kyse. koska olet nuori ja Sinulla on ystäviä joiden seurassa haluisit olla, ehdotan ettet anna pelon sosiaalisista tilanteista estää mukavia kokemuksia. Sosiaalisten tilanteiden pelosta ja ujoudesta on kirjoitettu useita kirjoja ja netistä löytyy tietoa esim terveyskirjasto.fi ja siellä etsimällä sosiaalisten tilanteiden pelko, jos haluat itse lukea ja tutustua siihen. Terveyskeskuslääkärille sekä terveyskeskuksen psykologille nämä pitäisivät olla hyvin tuttuja asioita. Jos haluat keskustella asioistasi psykologin kanssa, luullakseni tarvitset lähetteen terveyskeskuksen lääkäriltä. Yksityisestikin psykologille voi tilata ajan, hinta on tosin selvästi korkeampi ja se kannattaa kysyä etukäteen jo aikaa tilatessa.
      Tsemppiä tuttujen ja tuntemattomienkin seurassa sekä aurinkoisia syyspäiviä Sinulle!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      375
      4779
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      86
      1924
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      68
      1652
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1566
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      256
      1509
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1420
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      60
      1396
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1377
    9. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      11
      1264
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1245
    Aihe