Opiskelin lukiossa laajan fysiikan ja pidin siitä. Mutta välillä vaan tuntui siltä, että jotkut kaavat annettiin valmiina ja ne piti muistaa. Haluaisinkin nyt syventää fysiikan osaamistani siten, että osaisin perustella kaavat. Olisiko jotain vinkkiä joko kirjoista tai luentoprujuista, jossa käytäisiin läpi lukiofysiikkaa matemaattisesti? Vastaantuleva matematiikka ei pelota, koska olen lukenut itsekseni muun muassa differentiaali- ja Riemannin geometriaa.
Lukion fysiikan ymmärtäminen syvällisemmin
9
190
Vastaukset
- 6634g
Tuolta pääsee kärryille. Kannattaa saman tien heti totutella "enkkuun" näissä asioissa.
http://www.feynmanlectures.caltech.edu - Asenne-on-oikea
Pelkkä kaavojen ulkoa opettelu on yksi parhaita tapoja erehtyä, esimerkiksi merkintöjen sisältämä tarkoitus ei aukea ellei tiedä mistä ja miten kaava on johdettu.
Kaikki kaavat lähtevät melko yksinkertaisista lähtökohdista joihin liitetään tarvittavien ominaisuuksien matemaattinen kuvaus.
Jos matematiikka ei tuota ongelmaa niin fysiikan kaavat on suhteellisen helppoja johtaa itsekin, jolloin periaatteessa tarvitsee muistaa vain muutama peruskaava tasoltaan Newtonin 2. ja vastaavat. - UseaaKirjaaKäyttänyt
Yritä löytää kirjastosta "vanhoja" 60- ja 70-luvulla käytettyjä fysiikan oppikirjoja. Tuolloin tiedettiin jo kaikki yliopistoissakin opetettava fysiikka. Mikään ei oe muuttunut. Ennen vanhaan yhtään kaavaa ei annettu valmiina. Kaikki johdettiin alusta alkean. Eri kirjoissa painotetaan eri asioita.
Ks. esim. Pentti Kattainen fysiikan oppikirja lukioluokille 1 ja 2
Erittäin tärkeätä on hallita ja sisäistää myös kaikki kaksi- ja kolmiuloitteisten kappaleiden geometria. Tuon hankalan geometrian opetus lopetettiin muistakseni peruskoulu-uudistuksessa. Vanhoja geometrian lukiokirjoja löytynee jostain.- tottako-tuo-olisi
Geometrian opetusko loppunut? Oletko tosissasi?
- 3D_ymmärrys
Ymmärsit väärin. Tässä tarkoitettiin sitä, että geometrian ymmärrys on loppunut.
Nykyään peruskoululaiset ja lukiolaiset tunnetaan siitä, että ne eivät ymmärrä geometriaa ollenkaan.
Amiksesta vielä tulee joitakin 3D geometriaa ymmärtäviä ja nämä pärjäävät sitten käytännön työelämässäkin aika hyvin. (mm. rakentajina ja pelti- ja levyseppinä pärjäävät kun 3D taju on päässä)
3D muodon tajuaminen ei aina ole se helpoin laji. Tämä liittyy myös matematiikkaan jossa puhutaan mm. vektoreista, mittajanoista joilla on suunta. - NuoretOvatFiksumpia
"Ymmärsit väärin."
Miten hitossa seuraavan lauseesi voi ymmärtää väärin?
"Tuon hankalan geometrian opetus lopetettiin muistakseni peruskoulu-uudistuksessa."
Eikö tuo ole aivan yksiselitteinen lause. ..."opetus lopetettiin"
"Tässä tarkoitettiin sitä, että geometrian ymmärrys on loppunut."
Jos tarkoitettiin sitä, niin miksi et kirjoita siten kuin tarkoitat? Miten onnistutkin mokaamaan jokaisessa kommentissasi?
"Nykyään peruskoululaiset ja lukiolaiset tunnetaan siitä, että ne eivät ymmärrä geometriaa ollenkaan."
Milloin on nykyään. Lapseni valmistuivat reilu kymmenen vuotta sitten lukiosta, enkä ole huomannut heidän geometrian tiedoissaan puutteita.
Vektoreilla on aina suunta ja ainakin sen jo peruskoululaisetkin ymmärtävät, jos eivät ole nukkuneet tunnilla.
Tosiasia on se, että nykyajan nuoret hallitsevat paljon laaja-alaisemmin tietoa kuin oma ikäluokkani samassa iässä. He tosin eivät osaa käyttää laskutikkuja eivätkä ole logaritmitaulukoita nähneetkään, mutta aika on ajanut niistä jo ohi.
Pelkästään videopelien pelaaminen kehittää kolmeulotteista hahamottamista jo lapsesta lähtien aivan eri tavalla kuin "laivanupotus" tai "risti-nolla".
- Noinkohan
Kaavojen muistamisessa auttaa ymmärrys ilmiöistä. Otetaan vaikkapa pistemäisen varauksen veto/työntövoima toiseen varaukseen nähden. On selvää että se riippuu lineaarisesti kummastakin varuksesta. Koska voima leviää pallopinnalla, on selvää kääntäen verrannollisuus etäisyyden neliöön. Eli pitää löytää vakiotekijä. Sitten jos piti saada varauksellisen johtimen voimavaikutus, siihen tarvitaan integrointia jota opetetaan vasta lukion loppuvaiheessa. Eikös nykyään käytetä kaavakirjoja apuna?
- KaksiTasoa
Olen samaa mieltä. On ainakin kaksi osaamisen tasoa.
Jos ymmärtää ilmiön, pystyy kaavan yleensä johtamaan. Kaavan osaaminen ja siihen arvojen sijoittelu ei vielä kerro mitään ilmiön ymmärtämisestä.
- fysiikkaaparemmaksi
Joskus vaan tuntuu siltä, että lukiossa oikastiin liikaa. Esimerkiksi annettiin, että liikemäärä on p=mv. Mutta eikös tuo riipu nopeudesta? Eli p=mv/(sqrt(1-(|v|/c)^2)). Katselin vaan Amazonista kirjan Matter and Interactions esikatselua. Petyin vähän lukiokirjojeni tarkkuuteen, ja haluaisin opetella asioita itsekseni tarkemmin. Toisaalta joskus multa kysyttiin jotain lukion yläpuolelle menevää fysiikan juttua enkä osannut vastata.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 271368
Minun oma kaivattuni
Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka621240Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus
Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha91165Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!
Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.291125Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?
Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?131078Tervehdys!
Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot641057Elia tulee vielä
Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan311027Sakarjan kirjan 6. luku
Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se71023Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa
Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k61022Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024
Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne141011