Ei syntiä?

Synnistä puhutaan usein puolihuolimattomasti ilman, että ymmärrettäisiin kunnolla, mistä on kyse.
Annetaan Jeesuksen sanojen johdattaa meidät keskusteluun aiheesta:

"Jos te olisitte sokeita, teillä ei olisi syntiä" Joh 9:41

Miten niin "ei olisi syntiä"?

8

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ElämääHengessä

      En vastaa viimeiseen kysymykseesi.

      Mutta ensimmäisiin kommentteihisi pari ajatusta: synnistä puhutaan välillä pohtien, että "onko se-ja-se asia syntiä". On kyllä totta, että on paljon asioita, jotka on määritelty Raamatussa selvästi synniksi.

      Mutta jos aletaan tehdä pitkiä listoja siitä, mikä on syntiä ja mikä ei ole syntiä, niin -- hieman väärällä asenteella päädytään kohta saman tyyliseen pohdiskeluun, jota Jeesuksen ajan fariseukset ja kirjanoppineet harrastivat. Esimerkiksi: tähkäpäiden katkominen sapattina oli syntiä, koska se oli työn tekemistä ruuan saamiseksi, ja työn tekeminen sapattina oli syntiä...

      Ideaalitilanne olisi, että Jumalan Henki vaikuttaisi jokaisessa uskovassa niin, että jokainen uskova tietäisi aina, tuottaako joku asia jossain hetkessä Jumalalle iloa vai murehduttaako joku asia Herran! Tällaista voi olla elämä Pyhässä Hengessä! Silloin ei tarvitse analysoida, onko joku asia syntiä vai ei, vaan voi elää vähän eri "ulottuvuudessa"...

      (Eli tässä ei ollut mitään kommenttia, jossa olisin ollut eri mieltä aloituksestasi. Kunhan vain kommentoin tämän iltapäivän pohdintojen pohjalta.)

    • tai.mitenvaan

      Hengellisesti sokealta puuttuu hengellinen käsityskyky nähdä asiat oikeassa "valossa".

    • vainsyyllinenkysyysyytä

      Miltä tuntuisi ajatus että vain silmillään näkevä pystyy tuomitsemaan eli tekemän syntiä, "synti" tarkoittaa - osua ohi. Sokeaa ei voi syyttää ohi osumasta.
      Se joka syyttää osuu ohi eli tekee synnin

      • Jeesuksen fariseuksille osoittama lause kuuluu kokonaisuudessaan:
        "Jos te olisitte sokeita, teillä ei olisi syntiä, mutta nyt te sanotte: 'Me näemme', ja sen tähden teidän syntinne pysyy."

        --> Ne, jotka luottavat omaan kykyynsä hallita hengellisiä asioita eli omasta mielestään näkevät, ovat niitä, joiden synti pysyy. Sen sijaan niillä, jotka eivät näe eli koe hallitsevansa hengellisiä asioita, ei ole syntiä.
        "Autuaita ovat hengessään köyhät, sillä heidän on taivasten valtakunta." Matt 5:3

        Paavali kommentoi asiaa mm näin:
        "kun lain käsky tuli, synti virkosi eloon." Room 7:9
        On siis uinuvaa ja elävää syntiä.

        Mutta kuinka tämä sopii yhteen sen kanssa että
        "Ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan, ei ole ketään ymmärtäväistä, ei ketään, joka etsii Jumalaa." Room 3:10-11?


      • ElämääHengessä
        EJKR kirjoitti:

        Jeesuksen fariseuksille osoittama lause kuuluu kokonaisuudessaan:
        "Jos te olisitte sokeita, teillä ei olisi syntiä, mutta nyt te sanotte: 'Me näemme', ja sen tähden teidän syntinne pysyy."

        --> Ne, jotka luottavat omaan kykyynsä hallita hengellisiä asioita eli omasta mielestään näkevät, ovat niitä, joiden synti pysyy. Sen sijaan niillä, jotka eivät näe eli koe hallitsevansa hengellisiä asioita, ei ole syntiä.
        "Autuaita ovat hengessään köyhät, sillä heidän on taivasten valtakunta." Matt 5:3

        Paavali kommentoi asiaa mm näin:
        "kun lain käsky tuli, synti virkosi eloon." Room 7:9
        On siis uinuvaa ja elävää syntiä.

        Mutta kuinka tämä sopii yhteen sen kanssa että
        "Ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan, ei ole ketään ymmärtäväistä, ei ketään, joka etsii Jumalaa." Room 3:10-11?

        Uskon Jeesuksen sanojen ytimen olleen tällaisissa ajatuksissa:

        "Te väitätte ymmärtävänne hengellisiä asioita ja silti väitätte, että minä en ole Jumalan lähettämä. Siksi te syyllistytte syntiin."

        JA:

        "Jos te tunnustaisitte tietämättömyytenne siinä, kuka minä olen, teillä olisi vielä toivoa, että voisitte nähdä totuuden. Mutta koska te olette jo mielessänne tehneet minusta tuomion, teidän on hyvin vaikea edes tulla näkemään totuutta."


      • ElämääHengessä kirjoitti:

        Uskon Jeesuksen sanojen ytimen olleen tällaisissa ajatuksissa:

        "Te väitätte ymmärtävänne hengellisiä asioita ja silti väitätte, että minä en ole Jumalan lähettämä. Siksi te syyllistytte syntiin."

        JA:

        "Jos te tunnustaisitte tietämättömyytenne siinä, kuka minä olen, teillä olisi vielä toivoa, että voisitte nähdä totuuden. Mutta koska te olette jo mielessänne tehneet minusta tuomion, teidän on hyvin vaikea edes tulla näkemään totuutta."

        On helppo nähdä, että tuolloin asiat olivat kuten kirjoitit.
        Asia kuitenkin ajankohtainen tänäänkin.
        Kuinkahan moni niistä, jotka keskustelevat sujuvasti oppineiden teologien sanomisista ja kiivailevat evankelioinnin tai muiden hengellisten asioiden puolesta, voi sanoa näin:

        "Olkaa minun seuraajiani, veljet, ja tarkatkaa niitä, jotka vaeltavat sen esikuvan mukaan, jonka me olemme teille antaneet." Fil 3:17

        "sellainen kuin hän (Kristus) on, sellaisia mekin olemme tässä maailmassa." 1 Joh 4:17

        "minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa." Gal 2:20


    • nää_on_näitä

      Jonkin veran on kuultavissa ja nähtävissä Jeesuksen sanojen mukaista elämäntapaa. Silloin joutuu kyllä katsomaan VT.n ja myös UT.n tekstejä anteeksiannon ja rakkauden silmälasien läpi

      • On totta, että meidän kristittyjen tulee katsella toisiamme rakkauden silmälasien läpi. Niitä, jotka haluavat esiintyä opettajina tai viedä uskoa aktiivisesti eteenpäin, on kuitenkin lupa arvioida muita kriittisemmin aivan kuten poliitikkojakin. Edellisellä kommentillani pyrin lähinnä osoittamaan, missä riman tulisi tällöin olla.

        Palaan aloitukseeni, jossa kysyin: Miten niin "ei olisi syntiä"?
        Halusin tällä aktivoida keskustelua synnin olemuksesta. Koska samasta aiheesta on nyt tullut toinen aloitus, puran tässä ajatukset , jotka minulla oli mielessä aloitusta laatiessani.

        Synti nähdään tavallisesti vain väärinä tekoina. Tosiasiassa ihmisen perusongelma eli synti on se, että hän uskoo, että hänet on heitetty yksin epävarmaan maailmaan huolehtimaan itse omista tarpeistaan. Hän ei pysty luonnostaan luottamaan, että Jumala on halukas pitämään hänestä ja hänen tarpeistaan huolta. Ihminen syntyy maailmaan Jumalasta erossa. Kukaan ei luonnostaan tunne Jumalan rakkautta eikä pysty luottamaan hänen huolenpitoonsa. Kukaan ei luonnostaan ole sisimmässään varma siitä, että hänet nähdään oikein ja hänestä pidetään huolta. Meiltä puuttuu se kaiken kattava luottamus Isän täydelliseen huolenpitoon, joka Jeesuksella oli jo syntyessään.

        Ihmisen tarpeet ovat erottamaton osa ihmisen haluamista. Niin kauan kuin hän on erossa Jumalasta, hänen tarpeensa määräävät hänen kaikkia tekemisiään. Tarpeiden mukainen haluaminen, syöminen, juominen, yms ei tietenkään itsessään ole syntiä, mutta kun ihminen ei voi luottaa, että Jumala huolehtii näistä kaikista, mikä tahansa hänen haluamisensa voi muuttua himoksi, jota synti eli hänen peruserillisyytensä ruokkii. Tämä himoitseminen voi liittyä mihin tahansa, yhtä hyvin syömiseen kuin hengellisiin asioihinkin.

        Toisin sanoen ne, joita Jeesus kutsui sokeiksi, eivät himoitse hengellisten asioiden hallintaa ja ovat sen tähden vapaat himosta tuossa asiassa. Ne taas, jotka luulevat näkevänsä eli himoitsevat hengellisen elämän hallintaa ovat niitä, joista Paavali sanoo, että laki saa synnin virkoamaan.

        Heidän kohdallaan himo hallita hengellisyyttä tapahtuu sääntöjen avulla. He esittelevät toisille syntiluetteloita ja pyrkivät valvomaan toisia ihmisiä. He tekevät evankeliumistakin lain, joka vaatii ennen kaikkea synnin välttämistä. Heille evankeliumi ei ole vapauden julistus vaan uusi sääntöjen orjuus.
        Todellisuudessa evankeliumin vastaanottaminen ja siitä eläminen on ennen kaikkea vapautta. Toki vapauden voi käsittää väärinkin, mutta sydämestään Jumalaa rakastavan uskovan ei kannata sitä murehtia. Ennemminkin hän saa luottaa täysin siihen, että "Jumala itse vaikuttaa teissä tahtomisen ja tekemisen, että hänen hyvä tahtonsa tapahtuisi." Fil 2:13


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1402
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1275
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1182
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1062
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1016
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1005
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1003
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe