Kun ajatus lapsesta/lapsista lähinnä kuvottaa?

reunalla112

Olen aivan kohta 26 vuotias nainen (apua, kuulostaa jo omissa ajatuksissakin kamalan paljolta) ja seurustellut/ollut avoliitossa 7 vuotta. En ole lastenvihaaja todellakaan, vaan työskentelen lasten parissa. Jotkut lapsista ovat ihastuttavia (jotkut vähemmän ihastuttavia) mutta parhainta heissä on se, että he eivät ole omia. Työpäivän jälkeen ei tarvitse vaihtaa kenenkään vaippaa, miettiä loukkaako joku itsensä, selvittää riitoja, vahtia kokoajan, kuunnella itkua ja kiukuttelua jne. Se on ihanaa. Usein myös huomaa, että lapset ovat vanhempiaan kohtaan välillä aikamoisia hirviöitä pitkän päivän jälkeen, joskus sääliksi käy.

Haaveissani ei ole tällä hetkellä oma lapsi. Se on kyllä tulevaisuuden suunnitelmissa "sitten joskus". "Joskus kolmekymppisenä". Nyt alkaa ahdistamaan, kun siihen ikävuoteen ei enää olekaan se kymmenen vuotta, vaan neljä vuotta. Mies ei onneksi asiasta ole puhunut, eikä todellakaan näytä potevan mitään vauvakuumetta, mutta alitajuisesti pelkään sitä päivää kun toinen kertoo että haluaa lapsen nyt. Omissa haaveissani haluisin ensin kihlautua, mennä naimisiin jne ennen yhtäkään oman lapsen vaipanvaihtoa. Aina ei tietysti itse voi päättää, mutta jos itse voi vaikuttaa. Nyt tunnen vaan todellista ahdistusta kun alkaa miettimään kihlautumista, häitä, yhteistä taloa, mahdollisia lapsia ... Tunnen olevani ihan kesken ja lapsi vielä itsekin. Tiedän kyllä minkä kortin vedän esiin, jos joku lapsia vihjailee. Se on juurikin se, että en kenellekään tee lapsia ennen kosintaa ja häitä, jos se itsestä on kiinni.

Tuntuu, että olen nyt vasta löytänyt enemmän itseäni, harrastuksia, kiinnostuksen kohteita. Itsekkäästi ajatellen, en halua mitään raskausmahaa niitä iloja pilaamaan tällä hetkellä. Pelkään myös koko synnytyshommaa ja kuvottaa kun joku niitä kertoo. Minulle ei myöskään vauvat tuota mitään automaattista "aaw" reaktiota. Ne on harvat ja valitut. Enemmän tunnen hoivaviettiä eläinvauvoja kohtaan.

Hauskaa on kun sukulaiset aina välillä vihjailee noihin asioihin liittyen, ja miehen puolelta äiti ja isä odottelee jälkipolvea.

Olenko ainoa nainen tässä tilanteessa, vai onko muitakin?

4

52

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1säpappa

      Mikäköhän kumma siinä vaipanvaihdossa on olevinaan niin kamalaa?

      Oli miten oli, en näe mitään syytä, miksi kenenkään pitäisi tehdä lapsia jollei sellaista halua.

    • ylpeä-äiti

      Viisas tyttö. Jos noin tunnet, olet todella fiksu jos/kun et ala kenenkään painostuksesta perhettä leikkimään! Minulla on ikäisesi tytär, avoliitossa 4 vuotta. Naimisiin menosta ei puhettakaan, saati lapsista. Haluavat ensin elämän perusasiat kuntoon, oma koti, vakaa ura, oma nuoruus eletty.
      Heillä on kummallakin työ jossa edetä. Kumpikaan ei halua turhaa kiirettä. Viisaita nuoria.

    • ketäkiinnostaaeiketään

      Et ole äitityppiä ja kun sen kerran itse tiedostat noin hyvin, niin mikäs siinä, jätät lapset hankkimatta. Sukulaisesi ovat tottuneet, että teidän suvussa kersat väännetään heti peruskoulun jälkeen ja mennään sossun luukulle rahaa noutamaan, joten eivät keksi kanssasi muuta puheenaiheita kuin lapset.

    • Emmi_28

      Todella järkevää tekstiä. Itse en myöskään keksi edes yhtä hyvää syytä hankkia omia lapsia.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1535
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      15
      1354
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1321
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      30
      1267
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      33
      1238
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1146
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1106
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1096
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1094
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1072
    Aihe