Merikelvoton uusi Dufour 500 Grand Large

Derminat

28

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Viralliset_veneet

      Ovatko nuo nyt niitä EU:n CE-standardien mukaisia veneitä, ja parempia on käytännössä tehty mahdottomaksi edes teettää muuta kuin tekemällä se kokonaan itse ja ainoastaan vain itselleen?

      • retkipurjehtija

        Hyvä että sentään lyhenteet osaat, vaikka et niitäkään ihan oikein. :) Sillä asiantuntemuksella on mitä paras lähtökohta arvioida venedirektiivejä. :D


    • ariel371

      Kun vene maksaa 35-40% jonkun samankokoisen laatuveneen hinnasta, puhutaan usein hintaeron tulevan suurista sarjoista ja ison veistämön saamista könttäalennuksista komponenteissa. Se ei ole koko totuus. Tosiasiassa suurta osaa säästöissä merkkavat alikokoiset moottorit, vinssit, lukot, kaiteet, autopilotit, rättipurjeet, ankkurointivälineistö, heikommat saalingit, ohjausmekanismit jne.

      Sama pätee työn laatuun. Laipiot laminoimatta, kaikki mahdollinen kiinnitetty ruuvaamalla, sovitukset tekemättä. Listat ovat liki loputtomat.

      Parempi on ostaa vaikka 10 jalkaa pienempi laatuvene ja pärjätä sen kanssa joka paikassa.

      Isot veneet ovat varakkaiden juttuja ja heille joku halpisvene ei tule yleensä kysymykseenkään. Tuo jolle vene oli toimitettu ei varakas ollut. He eivät pihtaa tuollaisten koettelemusten jälkeen siirtohinnassa.

      Toki, 62 solmua on helvetillinen tuuli mille tahansa alukselle.

      • On varmasti totta. Olin kesällä reissussa yhdessä Bavariassa, ja kyllähän siitä sellainen halpa vaikutelma jäi. Vinssit oli lelukokoa, vene broachaili kevyesti jne. Onhan se silti kesäiseen saaristopurjehdukseen kelpo peli, kun kovasta kelistä pääsee äkkiä pois, mutta epäröisin lähteä sellaisella pidemmälle. Pitäisi ainakin olla paljon kokemusta kyseisellä veneellä. Itse lisäksi arvostan suurempaa comfort factoria, kun noissa nykyhalpiksissa cf on jossain 18-26 tienoilla.


    • Tuulesta

      No, bavariasta irtosi köli 15ms tuulessa ja Jeanneausta keulastaagi - loputonta paskapuhetta yhtä kaikki

      • 3736

        Eikä vaan puhetta... vaan ihan sitä..
        Alimittaista mahdollisimman halvalla tehtyä, toimii ehkä satamassa.


    • Ranskannakki.ei.liiku

      Ranskalaisissa cruisereissa (ei siis firstit, performance sarjat Durourit jne) erityisesti purjehdusominaisuudet kiinnitäneet huomiota. Kryssiminen näyttää todella vaikealta, nousukulmat on onnettomia ja kovemmassa tuulessa mennään todella pienin purjein. Useamman kerran tullut ohitettua ja aika luuskilta vaikuttavat.

      Selittävä tekijä lienee kevyet kölit esitteiden mukaan, tosin niin on purjealatkin. Vinssit etc helat heppoisia.

      • Ythgjfjk

        Höpöjuttuja. Ei kannata yleistää. Ehkä joitain Oceaniksia ja Dufoureja ennen Felcin suunnittelukautta lukuunottamatta kulkevat ihan hyvin, toki enemmän painoarvoa avotuuliominaisuuksilla. Kryssiominaisuudet riippuvat paljon veneen leveydestä mutta inhaulerit ja kajuutalle asennetut skuuttikiskot voi asentaa veneeseen kuin veneeseen.


      • Kartion_Terottaja
        Ythgjfjk kirjoitti:

        Höpöjuttuja. Ei kannata yleistää. Ehkä joitain Oceaniksia ja Dufoureja ennen Felcin suunnittelukautta lukuunottamatta kulkevat ihan hyvin, toki enemmän painoarvoa avotuuliominaisuuksilla. Kryssiominaisuudet riippuvat paljon veneen leveydestä mutta inhaulerit ja kajuutalle asennetut skuuttikiskot voi asentaa veneeseen kuin veneeseen.

        Aivan luuskia noi on. Kerran ollu kyydissä ja voi taivas mitä rimpuilua oli kryssiminen.

        Ei ihme että koneJuNttaUs maistuu...


      • Urueo

        Aha! Muistatko millaisella veneellä silloin olit liikkeellä? Sinun Sunwindisi on taatusti kovempi kulkemaan!


      • Yleistietoa
        Urueo kirjoitti:

        Aha! Muistatko millaisella veneellä silloin olit liikkeellä? Sinun Sunwindisi on taatusti kovempi kulkemaan!

        Ai SAmkKu vai? On se...


      • Scandiboat
        Ythgjfjk kirjoitti:

        Höpöjuttuja. Ei kannata yleistää. Ehkä joitain Oceaniksia ja Dufoureja ennen Felcin suunnittelukautta lukuunottamatta kulkevat ihan hyvin, toki enemmän painoarvoa avotuuliominaisuuksilla. Kryssiominaisuudet riippuvat paljon veneen leveydestä mutta inhaulerit ja kajuutalle asennetut skuuttikiskot voi asentaa veneeseen kuin veneeseen.

        No en yleistä. Mutta suupaloja nuo on pl avotuuli. Joka ei nyt kerro mitään. Lisäksi meno on vaikean näköistä, osin varmaan halvat dacron rätit selittää asiaa.


    • nettipurjehtija

      Referaatti niille ketkä eivät lue englantia. Siirtomiehistö sai tehtäväksi purjehtia otsikon veneen Tyynen valtameren puolella Panaman Panama Citystä Meksikoon Cabo San Lucasiin. Reitistä riippuen matkan pituus olisi noin 2200-2400 mpk ja reilu pari viikkoa.

      Matkalla vene piti jo tyynessä kelissä niin kovaa meteliä, että nukkuminen oli mahdotonta sisällä. Sitten nousi kova myrsky, jossa tuuli puhalsi 52-62 solmua. Bimini repeytyi irti ja sen kiinnitysputket jäivät vaarallisesti tuuleen heilumaan. Huokoisesta alumiinista tehty levankivaunu pirstoutui ja heppoinen ruoripilotti lakkasi toimimasta. Miehistö sai ihmeen kaupalla tuulessa villisti heiluvan puomin aisoihin ja isopurjeen rippeet laskettua. Kakkos- tai kolmosreivistä huolimatta osa isopurjeen ratsastajista oli repeytynyt irti muovisesta kiskosta.

      Tasapohjainen vene hakkasi niin kovaa aaltoihin, että miehistö käänsi myötätuuleen ilman purjeita. Silloinkin vene heilui niin pahasti, että kannen alle meneminen oli vaarallista. Kaikki kajuutan luukut vuosivat, yksi ikkuna irtosi raameistaan ja keulan pilssipumppu oli rikki. Sisustuksesta irtosi osia monesta paikasta ja se oli patjoja myöten läpimärkä. Myrskyn aikana rakenteista kuuluva meteli muuttui pelottavaksi. Pahaenteisin ääni kuului kannella olevan maston tyvestä. Mastonjalan virkaa hoitavaa muovilevyä ei oltu koskaan kiinnitetty kunnolla kanteen. Osa ruuveista puuttui kokonaan.

      Vene saatiin lopulta perille 24 päivän ja 2655 mpk purjehduksen jälkeen. Siitä neljä päivää oli mennyt välisatamamissa tehtäviin korjauksiin. Veneen omistajan mielestä miehistö oli lusmuillut matkalla ja maksoi vain 16 päivän palkan.

    • Dufourinlaatu

      Eikös palstan Dufour asiantuntija Seppomarttikin valitellut veneensä heikkoa laatua valtameriolosuhteissa?

      • Joakim1

        Kuitenkin ylittänyt sillä Atlannin varsin monta kertaa, joten ei varmaankaan pidä sitä merikelvottomana, ainakaan tekemiensä muutosten jälkeen.


      • Ernest1

        Jos oikein muistan niin SM:n dufourista hajosi sisutus Atlantilla ja keulastaagin runkohela murtui. Jostain muustakin palstalla joskus avautui.

        CE A osoitti taas pätevyytensä luokituksena.


    • dsgasg

      Näähän on ihan kelpoisia menopelejä Itämeren alueelle kevyille kesälomaretkille. Aika moni 80-luvun suomalainen tai ruotsalainen laatuve olisi ollut myös päreinä vastaavassa myrskyssä.

      • Lloydsiko

        Ei ne vaan ole menneet päreiksi. En tiedä yhtäkään.


      • Gkhklg

        Jossain toisessa keskustelussa täällä lueteltiin uponneet Sweden Yachtsit- viimeisimmät parilta viime vuodelta. Suomessa pari Infernoa on mennyt nurin peräsinakselin katkettua. Samoin Hgin edustalla lähes tyynessä Sirena 36 Stormfågel muutama vuosi sitten. Finn 35/ Maestro upposi Atlannilla muutama vuosi sitten(lue juttu Suomen Kuvalehdestä).


      • Osta.noita.kalliilla
        Gkhklg kirjoitti:

        Jossain toisessa keskustelussa täällä lueteltiin uponneet Sweden Yachtsit- viimeisimmät parilta viime vuodelta. Suomessa pari Infernoa on mennyt nurin peräsinakselin katkettua. Samoin Hgin edustalla lähes tyynessä Sirena 36 Stormfågel muutama vuosi sitten. Finn 35/ Maestro upposi Atlannilla muutama vuosi sitten(lue juttu Suomen Kuvalehdestä).

        Laatutavaraa. Home kyllä saa kyytiä kun tulee turtlet tai muuten bulauttaa.


      • seppomartti
        Gkhklg kirjoitti:

        Jossain toisessa keskustelussa täällä lueteltiin uponneet Sweden Yachtsit- viimeisimmät parilta viime vuodelta. Suomessa pari Infernoa on mennyt nurin peräsinakselin katkettua. Samoin Hgin edustalla lähes tyynessä Sirena 36 Stormfågel muutama vuosi sitten. Finn 35/ Maestro upposi Atlannilla muutama vuosi sitten(lue juttu Suomen Kuvalehdestä).

        Arconasta, laatuveneestä, hajosi päälaipio. Kyllä niitä sattuu mutta nykyinen veneenrakennustapa ei ole valtamerille tyydyttävä A kategoriasta huolimatta. Osa yo raportista osoittaa heikkoa merimiestaitoa: "villisti lepattava puomi, isopurjeen riekaleet, hajonnu bimini". Hankalampi asia on yleiseksi muuttunut rakennustapa asentaa sisustuselementit rungossa ja kannessa oleviin uriin ja kiinnittää elastisella liimalla. Se ei ole valtameren aaltoja kestävä rakennustapa. Sama riski on muovisessa sisäkuoressa. Tasapohja paukuttaa isoissa aalloissa niin rankasti, että runko elää. Myyjät ja rakentajat vakuuttavat, ettei esim päälaipio tai sisustus ole jäykkyyten vaikuttavia osia vaan strigerit jäykkäävät veneen. Tämän mukaisesti joissain veneissä päälaipio on laajasti auki tai tuplaovilla avautuva. Sisustusvariaatioita on ostajan valittavissa runsaasti. Valitettavasti olen aika varma, että esim viikon mittaisen valtamerikryssin jälkeen joutuu sikaliimatun sisustuksen laminoimaan kiinni. Sitten pysyy.
        Heloituksen voi ostaessa arvioida tai vaihtaa tarvittaessa myöhemmin. Autopilotit ja ankkurointisysteemit, joita yllä arvostellaan, ovat ostaja valinta ja moka. Veneet yleensä myydään aika paljaina kuorina, mihin ostaja valitsee varustelun.


      • miten_
        seppomartti kirjoitti:

        Arconasta, laatuveneestä, hajosi päälaipio. Kyllä niitä sattuu mutta nykyinen veneenrakennustapa ei ole valtamerille tyydyttävä A kategoriasta huolimatta. Osa yo raportista osoittaa heikkoa merimiestaitoa: "villisti lepattava puomi, isopurjeen riekaleet, hajonnu bimini". Hankalampi asia on yleiseksi muuttunut rakennustapa asentaa sisustuselementit rungossa ja kannessa oleviin uriin ja kiinnittää elastisella liimalla. Se ei ole valtameren aaltoja kestävä rakennustapa. Sama riski on muovisessa sisäkuoressa. Tasapohja paukuttaa isoissa aalloissa niin rankasti, että runko elää. Myyjät ja rakentajat vakuuttavat, ettei esim päälaipio tai sisustus ole jäykkyyten vaikuttavia osia vaan strigerit jäykkäävät veneen. Tämän mukaisesti joissain veneissä päälaipio on laajasti auki tai tuplaovilla avautuva. Sisustusvariaatioita on ostajan valittavissa runsaasti. Valitettavasti olen aika varma, että esim viikon mittaisen valtamerikryssin jälkeen joutuu sikaliimatun sisustuksen laminoimaan kiinni. Sitten pysyy.
        Heloituksen voi ostaessa arvioida tai vaihtaa tarvittaessa myöhemmin. Autopilotit ja ankkurointisysteemit, joita yllä arvostellaan, ovat ostaja valinta ja moka. Veneet yleensä myydään aika paljaina kuorina, mihin ostaja valitsee varustelun.

        Mitenkäs merimiestaitoisena hallitset puomin villisti käyttäytymästä 30 m/s tuulessa, kun levangin vaunu menee palasiksi? Tai miten niillä taidoilla pidät kiinteän biminin ehjänä?


      • Piikki.kryssi.nu
        seppomartti kirjoitti:

        Arconasta, laatuveneestä, hajosi päälaipio. Kyllä niitä sattuu mutta nykyinen veneenrakennustapa ei ole valtamerille tyydyttävä A kategoriasta huolimatta. Osa yo raportista osoittaa heikkoa merimiestaitoa: "villisti lepattava puomi, isopurjeen riekaleet, hajonnu bimini". Hankalampi asia on yleiseksi muuttunut rakennustapa asentaa sisustuselementit rungossa ja kannessa oleviin uriin ja kiinnittää elastisella liimalla. Se ei ole valtameren aaltoja kestävä rakennustapa. Sama riski on muovisessa sisäkuoressa. Tasapohja paukuttaa isoissa aalloissa niin rankasti, että runko elää. Myyjät ja rakentajat vakuuttavat, ettei esim päälaipio tai sisustus ole jäykkyyten vaikuttavia osia vaan strigerit jäykkäävät veneen. Tämän mukaisesti joissain veneissä päälaipio on laajasti auki tai tuplaovilla avautuva. Sisustusvariaatioita on ostajan valittavissa runsaasti. Valitettavasti olen aika varma, että esim viikon mittaisen valtamerikryssin jälkeen joutuu sikaliimatun sisustuksen laminoimaan kiinni. Sitten pysyy.
        Heloituksen voi ostaessa arvioida tai vaihtaa tarvittaessa myöhemmin. Autopilotit ja ankkurointisysteemit, joita yllä arvostellaan, ovat ostaja valinta ja moka. Veneet yleensä myydään aika paljaina kuorina, mihin ostaja valitsee varustelun.

        Viikon mittainen valtamerikryssi ei nyt ole kovin relevantti juttu, kun lähes kaikki suomipurjehtijat rullaa purjeet sisään heti kun kääntää vastaan tai jopa sivulle.

        Dufour on suomipurjrhtijan valinta, ei kryssi, ei haittaa vaikkei kestä. Volvo Penta vie poijuun...


      • seppomartti
        miten_ kirjoitti:

        Mitenkäs merimiestaitoisena hallitset puomin villisti käyttäytymästä 30 m/s tuulessa, kun levangin vaunu menee palasiksi? Tai miten niillä taidoilla pidät kiinteän biminin ehjänä?

        Tuo onnettomuustarina on vahvasti väritetty eikä kaikki pidä paikkaansa. Tuskin kannattaa spekuloida.


      • seppomartti
        Piikki.kryssi.nu kirjoitti:

        Viikon mittainen valtamerikryssi ei nyt ole kovin relevantti juttu, kun lähes kaikki suomipurjehtijat rullaa purjeet sisään heti kun kääntää vastaan tai jopa sivulle.

        Dufour on suomipurjrhtijan valinta, ei kryssi, ei haittaa vaikkei kestä. Volvo Penta vie poijuun...

        Siis viikko ei riittänyt kun merellä päiviä kului 20. Ei ollut tarina suomiveneilystä.


    • ariel371

      Hyvät veistämöt vaan eivät tarjoa eivätkä salli alamittaista varustusta veneisiinsä. Uutena tilaamaani Nauticatiin aikanaan pyysin ruoripilottia, jotta tylsä koneajo menisi helpommalla. Siihen ei veistämöllä suostuttu, vain hydrauliseen järjestelmäpilottiin. Politiikka on oikea, veneeseen ei veistämön taholta tule asentaa komponentteja jotka eivät kykene työhönsä kaikissa tavanomaisissa olosuhteissa. Sellaiset varusteet, kuten sivutakaiseen aallokkoon purjehdittaessa kykenemätön ruoripilotti, ovat omistajan itse hankittavia. Nykyisessä NC:ssä minulla on hydraulinen järjestelmäpilotti.

      Veistämöillä ja jälleenmyyjillä on oma vastuunsa veneen varustelussa, koska erittäin harva uuden veneen tilaamaan pystyvä ymmärtää asiasta kylliksi. Erityisesti tämä pätee ensimmäistä venettään suoraan uutena ostavien kohdalla.

      • Autopilotilla

        Enpä ole pitkään aikaan nähnyt niin väsyneitä myyntimiehiä kun NC:n myyntisimpat helsingin uivassa.

        Totaalisen halutonta porukkaa, maccarin myyjäkin on innostuneempi asiastaan.


    • ariel371

      Joskus on vuodessa yksi suomalainen ostaja, usein ei ainuttakaan ja kaksi samana vuonna on jo tapaus. Nyt varmaan neukut puuttuvat Uivasta, siis ostajina, joten en ihmettele jos ei nappaa. Mutta kyllä ne sulle veneen myy ja rakentaa jos pyydät.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      146
      2550
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1986
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1968
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1776
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1530
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1306
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe