Vajaatoiminta vai jotain muuta?

varpunenn

Hei!
Olen 23-vuotias nainen ja kärsinyt kilpirauhasen vajaatoiminnan oireista ja useamman vuoden. Oireet ovat kehittyneet pikkuhiljaa ja siksi en olekaan puuttunut niihin kuin vasta nyt, vaikka ne kovasti vajaatoimintaan viittaavatkin.

Pahinta on jatkuvat väsymys. Vaikka nukkuisin kuinka pitkään, ei väsymys vain yksinkertaisesti hellitä. Tätä seuraa tietynlainen aloitekyvyttömyys ja saamattomuus asioiden suhteen. Haluaisi tehdä paljon enemmän, mutta kun ei jaksa. Palelen jatkuvasti. Iho on niin kuiva, että hilseilee rasvauksesta huolimatta. Hiukset ovat aivan kuivat hamput, vaikka niitä koitankin huolellisesti kosteuttaa ja hoitaa. Harjaan jää palon enemmän hiuksia mikä on on normaalia, ja joskus vain hiuksia kevyesti vetämällä irtoaa kauhea määrä, melkeinpä tuppo hiuksia. Maha pelaa vähän arvaamattomasti, joskus liian nopeasti, joskus liian hitaasti. Olen niin kalpea kasvoistani, että saan useasti kuulla asiasta (hemoglobiini on aivan ok, suorastaan erinomainen). Tuntuu että silmäluomet ovat turvoksissa.

Mikä ihme minua vaivaa? Itse olen epäillyt itselläni kilpirauhasen vajaatoimintaa. Suvussani on tätä kyseistä vaivaa enemmän kuin paljon. Äidilläni, tädeilläni, serkuillani.. Ja monilla heistä vaiva on alkanut jo nuorena, 15-25 vuotiaana.

Sain vihdoin aikaseksi lähteä lääkäriin, ja minulta otettiin verikokeet.
TSH oli 3,8 ja T4V 15. Eli kuulemma ihan ok arvot. Lääkäri heitti eteeni masennustestin. Pitää kuulemma syödä paremmin ja liikkua enemmän. Teki mieli vain lähteä lätkimään vastaanotolta. Liikun ja syön aivan suositusten mukaan. Olen välttänyt viimeiset 8 kk gluteenia parhaani mukaan. Syön ruokavalioni lisäksi purkista lisävitamiineja.

Jotain kommentteja tähän? Ovatko arvot tosiaan ok? Mitään ideaa mitä muuta tämä voisi olla?

En ole masentunut, kyllä fyysiset oireeni ovat ihan todellisia. Tottakai se kuitenkin laittaa mielen maahan, kun kokoajan väsyttää ja tuntuu ettei saa aikaiseksi samalla tavalla, kun mitä haluaisi.

Kiitos jo etukäteen kommenteisa.

6

228

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huom-

      On olemassa sellainenkin verikoe kuin dialyysi-T4v. Jos kilpirauhasen vajaatoiminta ei näy tavallisessa verikokeessa, se saattaa näkyä dialyysikokeessa.

    • diagnosointivaje

      http://yle.fi/aihe/artikkeli/2013/12/11/kilpirauhasen-vajaatoiminta-ei-nay-aina-testeissa on vain yksi Suomen kokeneimman endokrinologin muistutuksista asiasta.

      Nykylääkäreille ei kelpaa perinteinen aineenvaihdunnan mittaus (*). Kuvittelevat työtaakkansa vähenevän kun verikoearvonnan perusteella jätetään hoitamatta. Tosiasiassa nämä hoitamattomat tulevat uudestaan ja uudestaan vastaanotolle.

      http://www.tiredthyroid.com/tsh.html : "A study of 832 hypothyroid patients showed that 24 hour urine Free T3 had the highest inverse correlation with clinical symptoms. In other words, the higher the urine Free T3, the lower the symptoms and vice versa."

      (*) Omatoimisesti: useampana aamuna kuumemittari kielen alle suuhun heti herättyä, peiton alla pysyen ja mahdollisimman vähän liikkuen. Ainakin 35-alkuiset lukemat viittavat vajaatoimintaan

    • Missävika

      > Myös Välimäki on sitä mieltä, että potilaan oireita pitäisi kuunnella tarkemmin.

      –Sitä aina täytyy perätä, että onko näitä potilaita edes yritetty hoitaa.

      Lääkärit ovat usein neuvottomia, jos potilaan oireet eivät vastaa verikokeen tuloksia. Potilaan lähettäminen psykiatrille on liian helppo ratkaisu, johon valitettavan usein päädytään.

      – Pahinta, mitä endokrinologi voi tehdä, on, että potilas tulee hakemaan ongelmaansa hormonaalista selitystä ja lääkäri kehottaa jatkamaan psykiatrille. Se, että joku ottaa kerrankin tämän ihmisen vakavasti, silläkin on jo parantava vaikutus monen kohdalla, Välimäki summaa.


      Vain verikokeiden tuloksetko ovat ainoat näytöt joidenka perusteella päätökset tehdään?
      Olisiko tarpeellista tutkia oireista kärsivää potilasta kokonaisvaltaisemminkin, etenkin jos veriarvot eivät vastaa potilaan tilaa?

      Sehän vasta kalliiksi tulee, kun potilas joutuu kulkemaan vuosikausia arvaus-, terveyskeskuksissa valittelemassa vaivojaan, eikä edes se psykiatrikaan saa potilaan vointia paremmaksi!

    • Sjögrenska

      Googleta Sjögrenin syndroma. Voisipa vaikka olla sitä.

      • harvinaisempiakin_on

        Aloittajalla vaihteeksi hyvä otsikko! Sjögren on eräs monista mahdollisuusista kun kaikki ei-aivan-tavallisetkin huomioidaan: http://bit.ly/1QdB0i9

        Varsinaisista sairauksista Välimäki halusi poissulkea ainakin keliakian ja hyperkalsemian. Potilaskokemuskin on osoittanut ferritiinin puutoksen yleiseksi oireuttajaksi. Samaan päätyi vuosi sitten julkistettu suomalainen tutkimus.
        B12:n, D-vitamiinin ja folaatin puutokset ovat kolme muuta.

        Potilaiden tiedossa ei taida laajasti olla, miten monesta muusta tulee samoja oireita. MUTTA lääkäreidenkin pitäisi tietää vajis hyvin todennäköiseksi aiheuttajaksi.


      • Sjögrenska

        Minulla itselläni kiinnostus heräsi, koska en saanut lääkäriltä mielestäni tarpeeksi apua ja tietoa. Otatin itse Cityterveydessä erilaisia labroja ja sitten myöhemmin sain kinuamalla lähetteen eteenpäin. Siellä tutkimuksissa todettiin Sjögrenin syndroma. Sekä kilpirauhasen tulehdustilakin on. Oireita on monenlaisia, nykyisin on helpompi olla, kun tiedän ettei tämä (kai) olekaan lievää hulluutta.......hih.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      246
      3963
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2328
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2131
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2046
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      94
      1713
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1401
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1311
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      309
      1252
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe