koirani karkailee

käpynen1

eli siis minulla on vuoden ikäinen tyttö jossa on suomenpystykorvaa. koira karkailee ns. metsästysretkille eikä kuuntele yhtään. haluaisin pitää koiraa vapaana metsässä, että pysyisi näkö/kuuloetäisyydellä ja tulisi pyytäessä. koira tulee kutsuessa sisällä ja hihnassa (8m) muttei aidatulla alueella. miten opetitte metsästyskoirianne

12

75

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jämytinhämy

      Itse opetin jämyni tulemaan pillin vihellyksestä luokse. Aina kun tuli luokse (aluksi liinassa) niin annoin herkun ja luvan lähteä uudelleen matkaan. Toista kunnes sinulle tulee olo että koira on valmis olemaan irti ja tänne-vapaa-tänne tulee jo luonnostaan varmuudella. Metsästyskoirankin saa pysymään ''kontaktissa'' se vain vaatii aluksi toistoa toiston perään. Oikein luupäälle aloittaisin sisällä tänne-harjoitukset ja siirtyisin sitten liinan kanssa ulos harjoittelemaan. MUISTA alusta asti pilli mukana niin oppii kutsun tarkoittavan jotain kivaa ja eikä aina ''ikävää'' kotiin paluuta :)

    • Theo2013

      Paha opettaa jos on metsästys verissä. Ajokoirani tuli aina takaisin kun ammuin Jäniksen ja jatkoi uudelleen jos en kiinittänyt,kaverini koira oli totutettu diesel auton perässä juoksemaan kun omistaja oli laiska joten ei muuta kuin dieseli käyntiin kohta koira odotti takana starttia. Näitä voisi soveltaa etä huijaat pillillä tai muulla äänellä,etkä tyri kiinni otossa eka kerroilla muuten se livahtaa ja oppii unohtamaan äänilähteen ja jatkaa kunnes on saanut saalista.Eli tosi hyvä palkinto pillin lisäksi niin se tulee noutamaan sen.Vaatii teidän kahden suhteen toteutumisen joten ei tuohon voi olla sata varmaa vastausta.

    • semmosiiineon

      Miksi valitsit metsästyskoiraa sisältävän pennun, jos et kerran metsästä?
      Sekotuksien kanssa noita ongelmia tulee, kun ei tiedetä mitä ominaisuuksia niissä periytyy, helpommalla pääsee, kun ostaa rotupin.Tietää ulkonäön, taipumukset, luonteenkin suunnilleen,ja mikä parasta, sukutaulun, josta näkee terveystutkimukset jne.
      Mulla ollu seropi, ei todellakaan ollu helppo, ei irtipidettävä kun vanhuksena.
      Kerrasta opin, ei sekotusta enää ikuna.Melkonen huolen aihe, ja riesa oli ikänsä.

    • karkaavarotu

      Meidän suonenpystäri oli justiin tommonen,hirvimettällä toimi.Mutta pihalta lipes heti omille teilleen, kuuluu kait rotuuun.

    • Vuoden ikäinen koira ei ole vaikea vaan vain kouluttamaton ja keskenkasvuinen. Metsästyskoirat ovat erinomaisia käyttökoiria kun niiden energia ja taipumus ohjataan sopivaan toimintaan: esim. jäljestys/haku voisi olla sellainen johon menisi nuoren koiran energiaa ja samalla toimisi keskittymisen harjoittamiseen.

      Nuorella koiralla saa usein tuplata ulkoilun ja koulutuksen jotta koiran saa hallintaan. Fyysinen energia on saatava ensin käytettyä jotta koiran on mahdollista keskittyä tottelevaisuusharjoitteluun.

      • roduissavaraavalita

        Se on vähän eri asia "kouluttaa" metsästyskoiraa tai vahtikoiraksi sopivaa pysymään pihalla.Toisella vietit vie luonnostaan metsään ja kylille, toinen tuntee veressään, ettei pihaa voi tietenkään jättää valvomatta.
        Taipumuksien erojen vuoksi, on jopa mahdotonta pitää joitakin metsästyskoiria pihalla vapaana,ilman että karkaavat pihapiiristä.Hälyttäviksi pihavahdeiksi sopivat rodut, pysyvät usein pihalla ihan luonnostaa,ihan ilman mitään koulutusta siihen.
        Ne on niitä rotueroja, siksi on todellakin hyvä perehtyä rotuun,jo ennen hankintaa.Silloin ei tule ongelmaia, kun tietää minkä on ottanut,ja mitä taipumuksia sillä veressään on.


    • dgshdfjfg

      Metsästysviettinen koira on aina metsästysviettinen, eikä tätä ominaisuutta voi koirasta koskaan täysin kitkeä. Oma koirani on myös rodultaan erittäin riistaviettinen, ja vieläpä itsenäiseen metsästykseen jalostettu rotu, jolloinka se ei yleensä saaliin havaitessaan välitä omistajastaan tuon taivaallista, vaikka muuten olisikin tottelevainen. Yksilöissä voi kuitenkin olla rodusta riippumatta suuriakin eroja ja tottakai koulutuksella on myös merkitystä.

      Itse lähdin opettamaan pennulleni ihan pienestä pitäen kutsusta luoksetuloa ja myös sitä, että se vapaana ollessaan oppisi pitämään silmällä minua eikä toisin päin. Kutsuin pentua usein luokseni vain palkatakseni, ettei se oppisi yhdistämään luoksetuloa kiinni joutumiseen. Piilouduin myös aina välillä pennun huomaamatta, tai lähdin nopeasti toiseen suuntaan, jos pentu harhautui liian kauas tai ei meinannut totella luoksetulokutsua. Harjoittelimme vapaana oloa ja luoksetuloa päivittäin ja vilkkaammissa paikoissa käytin myös liinaa apunani.

      Hyvästä alusta huolimatta tämä kaikki kuitenkin muuttui, kun pennullani heräsi ensimmäsitä kertaa noin 7kk:n iässä saalisvietti... Se pääsi kaksi kertaa ampaisemaan rusakon perään, jonka jälkeen vapaana pitäminen väheni huomattavasti, koska en sitä enää missä tahansa uskaltanut irti päästää. Harjoittelimme kuitenkin vapaana oloa ja luoksetuloa edelleen metsissä niin usein kuin mahdollista. Noin 10-13kk:n iässä koirallani ilmeni useinkin ajoittaista "korvattomuutta", jolloinka sitä ei kiinnostanut tippaakaan missä minä olin tai mitä sanoin. Se saattoi lähteä omille teilleen pidämmäksikin aikaa ilman, että edes näki mitään (seurasi siis vain jotain hajuja). Tuohon aikaan tein välillä sitä, että heittelin koiralle makkaranpaloja maahan etsittäväksi, jolloinka sain sen pidettyä samalla lähelläni.

      Nyt tilanne on kuitenkin se, että koirani on vajaa 1,5-vuotias, ja tottelee taas moitteettomasti. En edelleenkään uskalla sitä autoteiden läheisyydessä irti päästää, mutta metsässä voin taas jollakin tapaa luottaa siihen. Nyt huomaan, etteivät pentuajanopit ole menneet hukkaan, vaan koirani todellakin pitää silmällä minua, ja ainakin viimeisimmillä metsäretkillämme on pysytellyt hyvin lähettyvilläni. Myöskin luoksetuloakutsua tottelee kiitettävästi. Koirani on kuitenkin hyvin nuori ja sen käytös voi vielä muuttua suuntaan tai toiseen, mutta ainakin nyt elättelen toiveita, että tuo aikaisempi käytös olisi ollut vain nuoruuden uhmaa.

      Edelleenkin palkkaan koiraani aina, kun se tulee kutsusta luokse ja kutsun sitä usein vain palkatakseni. Jos et ole omaa koiraasi pentunu opettanut, niin suosittelen aloittamaan näistä ja käyttämään aluksi pitkää liinaa. Oma lukunsa on sitten se, miten opettaa koira tottelemaan "paikka" sanaa tai luoksetulokutsua niissä tilanteissa, kun se todella havaitsee jonkin saaliin... Meille ei näitä tilanteita ole (onneksi) vähään aikaan tullut, joten emme ole sitä päässeet edes harjoittelemaan. Tietysti mitä enemmän koira pääsee "tositoimiin" ja tätä saalistusviettiään toteuttamaan, niin sitä suurempi tarve sillä on sitä myös jatkossakin toteuttaaa...

      • vietitvievät

        Mites se toimii, kun rusakko, kaurin tai muu riistaeläin pakenee näköetäisyydeltä?
        Totteleeko kutsuasi, ja tulee heti luoksesi, vai onko tilanne se, ettei tiedä, kun ei ole perslähtöä tullut?
        Jos niin, olet mennyt tuurilla, kun se eteen tulee, luulempa että koiraa ei jaloissasi näy.
        Mulla oli ajuri, joka pysy hyvinkin irti lähellä, mutta kun tulee tilaisuus, luokse huudot kaikuu metsissä täysin turhaan, koira lyö vaan lisää vauhtia töppösiin, ja niin tekee jäniksetkin.Kyllä se sitten puolentunnin tai kahdentunnin jälkeen taas löytyy, onnellisena ja hikisenä.


      • dgshdfjfg

        Kuten jo aiemmin kerroin, nämä tilanteet ovat meilläkin oma lukunsa. Koirani on lähtenyt pari kertaa jäniksen perään ja kerran lähti ajamaan myös peuraa, jolloinka taisi hieman eksyä ja viipyi retkellään 15-20min.. Juuri tästä syystä en pidä koiraani irti muualla kuin metsässä, jossa ei ole pelkoa auton alle jäämisestä. Olen myös alkanut pitämään mukanani pilliä siltä varalta, jos koirani eksyisi toiste minusta.

        Koirani on alkujaan jalostettu metsästyskoiraksi, mutta sitä on myös pitkään pidetty jo pelkkänä seura/harrastuskoirana. Metästysvietin voimakkuus vaihtelee yksilöiden välilllä paljon. Olen kuullut, että joitain tämän rodun edustajia pystyy pitämään vapaana lähes missä vain, kun taas tosia ei voi päästää irti ollenkaan. Omalla koirallani näyttäisi myös olevan melko voimakas saalisvietti, mutta ei senkään tarvitse tarkoittaa sitä, etteikö koira voisi oppia tottelemaan myös näissä tilanteissa.

        Ei koirani tietenkään täydellisesti tottele, enkä voi siihen 100% luottaa (ehkä koskaan), mutta se on jo paljon, että koirani pysyy jälleen lähettyvilläni, eikä lähde omille teilleen haahuilemaan, mitä se teki vielä jokin aika sitten. Koirani ei myöskään välitä vapaana ollessan muista ihmisistä, ja toisia koiria kohdatessammekin on useimmiten totellut luoksetulokutsua. En näkisi ainakaan oman koirani kohdalla täysin mahdottomana sitä, että se voisi joskus oppia käskystä luopumaan myös näistä saalistushommista :)


    • jj7768jjsjhhj

      Sen miljoonannen kerran olen lausunut, että metsästysvietin ja tottelemattomuuden välille ei kannata yhtäläisyysmerkkiä vetää. On toki rodustakin kiinni tämä asia. Menee usein/ aina kuitenkin niin, että seisojieni käyttäytyminen on täysin hallittavissa kun taas mökkinaapurin akan "vietittömät" lamppuharjat ampuvat milloin minkäkin elukan perään ja silloin niitä tosiaan haetaan pitkin kyliä isolla porukalla.

    • käpynen1

      nyt taas eilen koira karkasi ja lähti seikkailemaan. iha lähettyvillä oli muttei antanut ottaa kiinni. jotain jänistäkin välissä ajoi, mutta jotenkin olin ylpeä koska lopussa kun oli tarpeeksi saanut juosta niin tuli kiltisti luokse. jotenkin sitä toivoa tuli ja ymmärsin että pakko sitä on nyt jotenki kouluttaa kun onhan koirallakin kivempi kulkea vapaana esim. metässä. ja kyllä toi aikanin auttaa paljon kun huomaa että onhan tuo koira rauhottunukkin paljon. nyt mulla heräs vaa yksi kysymys eli jos koulutatte herkkujen avulla nii toimiiko se sitten jos vastassa on jotain paljon kiinnostavampaa. onhan asia kumminkin niin että tänne-käsky ei ole mikään pyyntö vaan selvä käsky ja sitähän totellaan. liinassa opettelussa koira kiertää ja kiertää, käy haistelemassa ja sitten voi tulla kun toistan käskyn. ei taida auktoriteetti riittää tässä asiassa,niin olisiko vinkkejä?

    • ishlaben

      Noh meillä ei ainakaan namit tepsi ajokoirille.. mutta vihellys ja nimeltä huuto niin jättää.vaikko ajon kesken....
      Millonkas pidät koiraasi vapaana, ihan ympäri vuoden?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      361
      4274
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1799
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1546
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      64
      1539
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1370
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1341
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      52
      1329
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      205
      1325
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1215
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1208
    Aihe