Auton m.öljyn vaihto alle 2000km ajolla

5w-50

Millä perusteella bensakoneeseen moottoriöljy pitää vaihtaa joka vuosi. Kilometrejä tulee n.2000 vuodessa. Öljy kirkasta kuin purkista kaadettua.

29

309

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • teenyvaankuihaluut

      Jos takuut goodwillit ym on ohi niin älä vaihda.Meidän bensa xsara picasso 1.6 8v lussu koneella on n 2 v ja 10-12 tkm välein vikat 6 v vaihdettu.Oli tää vm 2000 tila-ihme 235tkm ajttu 6 v sit ja nyt o 267 tkm mittarissa.Ikää o kohta 17v ja kone ei syö öljyä ja toimii hienosti.Laiskahko kyl ku ilmastointi pääl,mut syksyisin ku ei kompura pyöri niin tää 95hv tykki jopa sutaisee kovettuneita nordman renkaita.ps tääki lahonnee alta ennekuin kone öljyjen takia hajoo,molempia helmoja hitsailtu jo toista kertaa.Ja jos ranskan ihme kestää ni 4000 km hyvil öljyil ei voi konetta rikkoo

    • citros

      Kai se on se suomen talvi..

    • aceronpaska

      Turhaa lutraamista, kyllä kosteus häviää kun ajaa koneen kuumaksi!

    • 3463434

      1) Talven suurten lämpötilavaihtelujen takia kertyy öljyyn kosteutta ja bensaa (kun käy rikkaalla kylmässä) jotka pilaavat öljyä ja lyhentävät sen käyttöikää.
      2)Jos kilometrejä vain 2tkm vuodessa, se tarkoittaa joko paljon lyhyttä ajoa tai harvoin ajoa, eli suurimman osan ajasta öljyssä on sitä ylimääräsitä kosteutta/polttoainetta joka pilaa sitä
      3) Öljyn lisäaineet hajoavat kyllä ihan ajankin myötä varsinkin kun öljy ei ole ilmatiiviissä purkissa, tämä tarkoittaa esim heikentynyttä kulumisensuojaa. Erityissti jos on jotain paljon lisäaineistettua halpisöljyä tai suuri viskositeettialue, esim 5w-50.

    • kannattaakoehkäei

      Vie se öljykanisteri ulos vuodeksi, vaikkapa räystään alle, mihin paistaa hyvin aurinko.

      Kaataisitko sitä öljyä auton moottoriin öljynvaihdossa...?

    • hohhoijaavaan

      Itselleni on tullut 4000 - 5000 km vuodessa ja nyt olen alkanut vaihtaa kahden vuoden välein. Se ei ole bensa-autolle mikään ongelma, edes halpisöljyillä. Kukaan ei nykyään aja millään mineraaliöljyillä vaan pitkälti täyssynteettisillä, joiden kestoikä on parempi. Ne halpisöljyt eivät täyttäisi uusimpia api/acea luokituksia, jos olisivat aivan kelvottomia, joten siitä voi vetää johtopäätökset.

      Voit myös ajatella, aiotko ajaa samalla autolla seuraavat 20 vuotta? Jos et, niin ei ole mitään syytä vaihtaa 2tkm jälkeen öljyjä.

      Talvella kannattaa ehdottomasti esilämmittää auto leudollakin pakkasilmalla aina 5 keleille saakka.Se takaa, että myös öljyt pysyvät paremmassa kunnossa. Kannattaa myös ajaa mieluummin viikottain tai vähintään kuukausittain pidempi ajo moottoritiellä. Ja kun tekee öljynvaihdon, vaihtaa myös öljysuodattimen. En usko materiaalin kestävän ikuisesti.

      Diesel-autoissa öljynvaihtoa ei todennäköisesti kannata pitkittää, joskaan ei ole täysin varmaa onko vaihtaminen järkevää jos ajaa n. 5 tkm vuosittain. Jos autoa haluaa pitää kauan, eikä esim. 5v, niin öljynvaihto on edelleen halpa vakuutus.

      Jokatapauksessa kone ei leikkaa kiinni, kunhan siellä sitä öljyä riittävästi on aina. Sinullehan tulee vain 4tkm/2v aikana, että tuon ajan luulisi kestävän ihan kaikki halpikset, kuten vaikka Champio, Biltema, Motox... Ei taatusti tule ongelmia, kun vielä esilämmität auton talvella.

      • 3463463463

        "Kukaan ei nykyään aja millään mineraaliöljyillä vaan pitkälti täyssynteettisillä, joiden kestoikä on parempi."

        Ei mineraaliöljy hajoa, se on nimenomaan ne "täyssynteettisten" öljyjen lisäaineet jotka hajoavat ajan myötä. Suomessa suurin osa "täyssynteettisistä" öljyistä ovat mineraaliöljyjä joihin on vain lisäty tarpeeksi lisäaineita jota niitä saa kutsua "täyssynteettiseksi" Juuri nämä lisäaineet ovat suurin ongelma öljyn käyttöiän suhteen koska alkavat vuoden jälken hajoilemaan ja reagoimaan ympäristön aineiden kanssa jne.

        Turvallisimmat vaihtoehdot ovat joko puhdas mineraaliöljy, tai sitten oikea täyssynteettinen kuten PAO tai esteri öljy. "Täyssynteettisten" lisäaneet hajoavat nopeimmin.


      • 3463463463

        Esim PAO on kemiallisesti valmistettua oikeaa täyssynteettistä joka pysyy stabiilina jopa vuosia. Suurin osa Suomen "täyssynteettisistä" saa kutsua tuolla nimellä pelkästään lisäaineiden takia ja ne lisäaineet on öljyn kaikista epästabiilisin osa jotka alkavat hajoilemaan vuoden jälkeen.

        Toki "täyssynteettinenkin" toimii paremmin kuin mineraali niin kauan kun se on tuoretta, mutta se on kaikista nopeimmin hajoava öljy.


      • hohhoijaavaann
        3463463463 kirjoitti:

        "Kukaan ei nykyään aja millään mineraaliöljyillä vaan pitkälti täyssynteettisillä, joiden kestoikä on parempi."

        Ei mineraaliöljy hajoa, se on nimenomaan ne "täyssynteettisten" öljyjen lisäaineet jotka hajoavat ajan myötä. Suomessa suurin osa "täyssynteettisistä" öljyistä ovat mineraaliöljyjä joihin on vain lisäty tarpeeksi lisäaineita jota niitä saa kutsua "täyssynteettiseksi" Juuri nämä lisäaineet ovat suurin ongelma öljyn käyttöiän suhteen koska alkavat vuoden jälken hajoilemaan ja reagoimaan ympäristön aineiden kanssa jne.

        Turvallisimmat vaihtoehdot ovat joko puhdas mineraaliöljy, tai sitten oikea täyssynteettinen kuten PAO tai esteri öljy. "Täyssynteettisten" lisäaneet hajoavat nopeimmin.

        Ja eipä aikaakaan kun PAO pelle herää.

        Kukaan ei ole puhunut öljyn hajoamisesta vaan, kestosta. Lisäaineistuskin on mainittu aiemmin, joten sitä ei tarvitse mainita uudelleen.

        Pointti on se, että kysyjän auto kestää mainiosti 4000km/2v vaihtovälillä vaikka jälkikasvulle ensimmäiseksi autoksi. PAO höpötykset voi lopettaa. Halpisten lisäaineistus on varsin riittävä tuolle käytölle.


      • 3463463463
        hohhoijaavaann kirjoitti:

        Ja eipä aikaakaan kun PAO pelle herää.

        Kukaan ei ole puhunut öljyn hajoamisesta vaan, kestosta. Lisäaineistuskin on mainittu aiemmin, joten sitä ei tarvitse mainita uudelleen.

        Pointti on se, että kysyjän auto kestää mainiosti 4000km/2v vaihtovälillä vaikka jälkikasvulle ensimmäiseksi autoksi. PAO höpötykset voi lopettaa. Halpisten lisäaineistus on varsin riittävä tuolle käytölle.

        "Kukaan ei ole puhunut öljyn hajoamisesta vaan, kestosta"

        Pelle on se joka ei ymmärrä että hajoaminen on sama asia kuin kesto, tietenkin kun öljyn lisäaineet hajoaa, öljy käyttöikä eli kestoikä on loppu.

        PAO on kemiallisesti valmistettua perusöljyä joka on hyvin stabiilia vuosikausia eikä tarvi paljoakaan lisäaineita, tavallinen "täyssynteettinen" on mineraaliöljyä johon on lisätty suuri määrä epästabiileja lisäaineita. Eli PAO:lla ja tavallisella suomessa myytävällä "täyssynteettisellä" on suuri ero kestossa.


      • cg344678

        Autonvalmistajan suositus öljynvaihtoväliksi x km tai kerran vuodessa ei riipu öljyn koostumuksesta kunhan se täyttää autonvalmistajan vaatimukset.
        Jos moottoriöljy tulee vaihtaa vähintään kerran vuodessa ei sen pitäisi olla niin mahdottoman vaikea asia hoitaa suosituksen mukaisesti.


      • 33464634634
        cg344678 kirjoitti:

        Autonvalmistajan suositus öljynvaihtoväliksi x km tai kerran vuodessa ei riipu öljyn koostumuksesta kunhan se täyttää autonvalmistajan vaatimukset.
        Jos moottoriöljy tulee vaihtaa vähintään kerran vuodessa ei sen pitäisi olla niin mahdottoman vaikea asia hoitaa suosituksen mukaisesti.

        "Autonvalmistajan suositus öljynvaihtoväliksi x km tai kerran vuodessa ei riipu öljyn koostumuksesta kunhan se täyttää autonvalmistajan vaatimukset"

        Kyllä se riippuu öljyn koostumuksesta, esim rekkojen 100tkm vaihtovälien öljyt tehdään PAO perusöljystä koska tavallinen "täyssynteettinen" mineraali-lisäainesekoitus ei kestä tuollaisia vaihtovälejä.

        Ei tullut mieleen että öljyn koostumus on se mikä määrää mitkä luokitukset ja vaatimukset öljy voi täyttää?


      • 643yhrt576

        Jos öljy täyttää autonvalmistajan vaatimuksen öljynvaihtovälille ei ole merkitystä onko se mineraalia, osasynteettistä tai täyssynteettistä ja täten kaikilla vaatimukset täyttävillä öljyillä voidaan ajaa ko. öljynvaihtoväli.


      • hohhoijaavaan

        No niin, hienosti vastailet ja väittelet itse itsesi kanssa. Eikä kukaan muka huomaa.

        En ole aivan varma täyttääkö mineraaliöljy uusimpia api/acea luokituksia alkuunkaan.

        Mutta mineraaliöljystä osataan tehdä jo nykyisin PAO- öljyjä vastaavia öljyjä. Tämän tiesi kertoa Wikipedia. Ole sitten erimieltä. Taidat olla joku öljysheikki.

        2 tkm vuodessa on niin lyhyt matka, että öljy ei mene sillä käytöllä miksikään.


      • 368689

        Niin, kaipa sinä tiedät auton moottorin voitelun edellytykset paremmin kuin autonvalmistajat.


      • 3464634634
        643yhrt576 kirjoitti:

        Jos öljy täyttää autonvalmistajan vaatimuksen öljynvaihtovälille ei ole merkitystä onko se mineraalia, osasynteettistä tai täyssynteettistä ja täten kaikilla vaatimukset täyttävillä öljyillä voidaan ajaa ko. öljynvaihtoväli.

        "Jos öljy täyttää autonvalmistajan vaatimuksen öljynvaihtovälille ei ole merkitystä onko se mineraalia, osasynteettistä tai täyssynteettistä ja täten kaikilla vaatimukset täyttävillä öljyillä voidaan ajaa ko. öljynvaihtoväli."

        Olet niin pihalla ettet edes tiedä mihin keskusteluun kommentoit. Tässä keskustelussa on kyse nimenomaan siitä voiko ajaa suositusvaihtoväliä pitempään, kokeileppa selvinpäin lukea aloitus uudelleen.

        Kyllä se "täyssynteettinen" mineraaliöljy epästabiileilla lisäaineilla sen suositusvälin kestää, pointtinahan tässä on että jos meinaa ajaa paljon suositusta pidempään, ei "täyssynteettinen" välttämättä enää voitele kunnolla, mutta PAO on paljon stabiilimpaa koska se itse perusöljy on synteettistä, eikä tarvi paljon epästabiileja lisäaineita.


      • hgf63

        Jos aikoo ajaa välittämättä autonvalmistajan öljynsuositusvälistä niin silloin voi jättää omaan arvoonsa myöskin autonvalmistajan öljysuosituksen eli luokitus, viskositeetti jne. Suodattimenkin voi varmaan jättää vaihtamatta. Näillä näppärillä muutoksilla pääsee huomattaviin säästöihin vuositasolla.

        Itse ajan noin 60 tkm per vuosi. Öljynvaihtoväli on 15 tkm tai Longlifenä 30 tkm. Tästä poiketen vaihdan öljyt ja suodattimen 10 tkm välein so. kukin taaplaa tyylillään.


      • hohhoijaavaan
        3464634634 kirjoitti:

        "Jos öljy täyttää autonvalmistajan vaatimuksen öljynvaihtovälille ei ole merkitystä onko se mineraalia, osasynteettistä tai täyssynteettistä ja täten kaikilla vaatimukset täyttävillä öljyillä voidaan ajaa ko. öljynvaihtoväli."

        Olet niin pihalla ettet edes tiedä mihin keskusteluun kommentoit. Tässä keskustelussa on kyse nimenomaan siitä voiko ajaa suositusvaihtoväliä pitempään, kokeileppa selvinpäin lukea aloitus uudelleen.

        Kyllä se "täyssynteettinen" mineraaliöljy epästabiileilla lisäaineilla sen suositusvälin kestää, pointtinahan tässä on että jos meinaa ajaa paljon suositusta pidempään, ei "täyssynteettinen" välttämättä enää voitele kunnolla, mutta PAO on paljon stabiilimpaa koska se itse perusöljy on synteettistä, eikä tarvi paljon epästabiileja lisäaineita.

        Ennenvanhaan öljyt piti vaihtaa kahdesti vuodessa. Eikai täällä trollaa nyt jotkut vanhanliiton jäsenet?

        On vain viisasta vaihtaa öljyt 10-15tkm kohdilla, mutta jos ajaa poikkeuksellisen vähän, nykyiset öljyt kestävät 2v vaihtovälin heittämällä. Kyse oli vain tästä!

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Synteettinen_öljy

        Lue sieltä. Nykyisin krakattuja perusöljyjä osataan valmistaa PAO:n kaltaisiksi synteettisesti ja edullisesti, joten ei ole syytä taantua jonnekin vuosikymmenten taakse.


      • fgdf34545

        Mikä on autonvalmistajan suositus moottorin öljynvaihtovälille?


      • 235543543
        hohhoijaavaan kirjoitti:

        Ennenvanhaan öljyt piti vaihtaa kahdesti vuodessa. Eikai täällä trollaa nyt jotkut vanhanliiton jäsenet?

        On vain viisasta vaihtaa öljyt 10-15tkm kohdilla, mutta jos ajaa poikkeuksellisen vähän, nykyiset öljyt kestävät 2v vaihtovälin heittämällä. Kyse oli vain tästä!

        https://fi.wikipedia.org/wiki/Synteettinen_öljy

        Lue sieltä. Nykyisin krakattuja perusöljyjä osataan valmistaa PAO:n kaltaisiksi synteettisesti ja edullisesti, joten ei ole syytä taantua jonnekin vuosikymmenten taakse.

        "Nykyisin krakattuja perusöljyjä osataan valmistaa PAO:n kaltaisiksi synteettisesti ja edullisesti"

        Joo, ja minä teen raudasta kultaa. Joku alkemisti kirjoitellut wikipediaan, siellähän kuka tahansa voi kirjoitella mitä tahansa.

        Jos on vähääkään kemian perustaitoja niin ymmärtää että kemiallisella prosessilla valmistettu öljy on täysin eri asia kuin krakkaamalla eli molekyylejä pilkkomalla valmistettu öljy. "Täyssynteettinen", eli mineraaliöljy lisäaineistuksella, ei koskaan vastaa PAO öljyä joka on kemiallisella prosessilla valmistettua synteettistä öljyä.

        Jos meinaa käyttää öljyä pidempään kuin mitä valmistaja suosittelee, niin kannattaa kyllä käyttää oikeasti synteettistä öljyä kuten PAO tai esteri-perustaista öljyä.


      • vvbvvd

        Lähinnä kylläkin kannattaa noudattaa niitä autonvalmistajan öljynvaihtovälisuosituksia.


      • pellehittoon
        235543543 kirjoitti:

        "Nykyisin krakattuja perusöljyjä osataan valmistaa PAO:n kaltaisiksi synteettisesti ja edullisesti"

        Joo, ja minä teen raudasta kultaa. Joku alkemisti kirjoitellut wikipediaan, siellähän kuka tahansa voi kirjoitella mitä tahansa.

        Jos on vähääkään kemian perustaitoja niin ymmärtää että kemiallisella prosessilla valmistettu öljy on täysin eri asia kuin krakkaamalla eli molekyylejä pilkkomalla valmistettu öljy. "Täyssynteettinen", eli mineraaliöljy lisäaineistuksella, ei koskaan vastaa PAO öljyä joka on kemiallisella prosessilla valmistettua synteettistä öljyä.

        Jos meinaa käyttää öljyä pidempään kuin mitä valmistaja suosittelee, niin kannattaa kyllä käyttää oikeasti synteettistä öljyä kuten PAO tai esteri-perustaista öljyä.

        Sinulla PAOPELLE ei ole ainakaan kemian perustaitoja. Sinun taitosi on vain wikipedia, jutuuppi ja mainospaskaa. Yleisesti ottaen jotain vanhaa saksanlaki höpinää vuosikymmenten takaa. Sellaista lakia ei ole koskaan ollut, voithan sitä siksi sanoa, mutta sekään asia ei ole väittämääsi enää vuosiin. Herää jo!!


      • hohhoijaavaan
        pellehittoon kirjoitti:

        Sinulla PAOPELLE ei ole ainakaan kemian perustaitoja. Sinun taitosi on vain wikipedia, jutuuppi ja mainospaskaa. Yleisesti ottaen jotain vanhaa saksanlaki höpinää vuosikymmenten takaa. Sellaista lakia ei ole koskaan ollut, voithan sitä siksi sanoa, mutta sekään asia ei ole väittämääsi enää vuosiin. Herää jo!!

        No mitäs jo vaikka ei enää vastattaisi yhteenkään viestiin, jossa hehkutetaan PAO:n erinomaisuutta. On tuo ulosanti tullut varsin selväksi.


      • 234534634

        Ootte aika huvittavia te jotka sairaalollisen pakkomielteisesti haluatte kieltää faktan että kemiallisella reagoinnilla valmistettu synteettinen perusöljy on parempaa kuin krakattu öljy missä molekyylien sidokset hajotetaan esim lämmittämällä. Kemiallisella reagoinnilla saadaan 100% tasalaatuinen lopputulos kun taas krakkaamalla on enemmän sattumaa mistä ne sidokset hajoaa ja tuleeko samankokoisia molekyylejä.

        Mulle on ihan sama vaikka laitatte kuravettä koneisiinne, vastaan vain aloittajalle että jos välttämättä haluaa pidentää vaihtovälejä, niin kannattaa mielummin käyttää synteettisistä perusöljyistä tehtyjä öljyjä jotka ovat stabiilimpia ja voitelevat hyvin pitempään. Te mielisaairaalapotilaat voitte olla hiljaa, purkakaa vaikka sitä vihaanne synteettisiä persöljyjä kohtaan teitä ympäröiviin pehmustettuihin seiniin :)


    • voihanPao

      Se on ihan omistaja oma asia kuinka usein pitää autostaan huolto ja vaihtaa öljyt.

    • liirum_laarum

      Ajan noin 10 000-15 000 km/vuosi vaihdan öljyt suodattimen kerran vuodessa

    • Museoautooni

      jolla ajan samoin parituhatta km kesässä, on moottoriöljy vaihdettu viimeksi vuomma 2013. On vielä kirkkaan näköistä eikä sitä tunnu kuluvan joten ehkä vaihdan öljyn ensi- tai seuraavana kesänä.

      • matkabmv-kuski

        Samoin teen minäkin, öljyn kunnon tuntee kun hieroo sormien välissä sekä väristä.


    • Samameillä

      Tuttu maanviljelijä vaihtaa leikkuupuimuriin ja vähemmän käytettyihin traktoreihinsa moottoriöljyn jokatoinen vuosi. Hyvin kestävät vuosikymmenestä toiseen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5750
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3637
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      221
      1836
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1752
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      94
      1202
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      29
      1155
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      278
      929
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      927
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      74
      867
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      848
    Aihe