mökin saunan lattian korjaus edessä

fundeeraanvaan

Nyt alkaa 20v. hyvin palvellut laattalattia näyttää jo aikansa eläneeltä, muutama laatta on halki ja saumat irtoilee. Alla on onneksi jonkinlainen vesieriste, mustaa mönjää. Muita muutoksia saunahuone ei kaipaa, mutta tuokin homma vähän mietityttää. Aiemminhan tällä palstalla on myöskin puhuttu uudesta jätevesiuudistuksesta, mutta ajattelimme kiertää sen vaatimukset, ja vain kaikessa hiljaisuudessa korjataan rikkinäiset laatat. Vesi saunaan johdetaan kuten ennenkin kaivonrengaspesään, ja jatkossakin meillä on ns. kantovesi vaikka kesällä kyllä pumpulla avustetaan saaviin sisälle ja ulos. Kuitenkin pesut tehdään vati kauha menetelmällä, eli ei sitä nyt sen enempää mene kuin ennenkään. Talviaikaan mökillä ei käydä n. 3 kk:een, joten sekin puoltaa entisten kuvioiden jatkamista. Mutta siihen kysymykseen; tarvitseeko laatoituksen tekijän olla joku ammattilainen vai oppiiko sen tekniikan vaikka netistä opiskelemalla? Tarkoitan, että jos lattian alla olevat rakenteet on kuivat ja sen vesieristeaineen saa irti, kaadot on kunnossa jne. Onko kokemuksia? Aikaa kuitenkin itselläkin olisi sitä tehdä ensi keväänä viikonloppuisin, ja sauna on pinta-alaltaan vain n. 4 m2. Vai olisiko muita vaihtoehtoja lattiamateriaaliksi?

5

52

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dddd3

      Omaan mökiin saa tehdä itse. Miksei naapurinkin, mutta kerrostaloissa pitää olla luvan omaava esieristäjä.

    • epoksilattia

      Ei laatoitus ja vesieristäminen rakettitiedettä ole = onnistuu itsekin. Tosin onhan siinä pieni riski, että voi tulla vähän selllainen harjoituskappale eli jää laattoja hammastamaan ym. etenkin, jos pohjat eivät ole hyvin tehdyt.

      Muita vaihtoehtoja... muovimatto? Ei... muovin hitsaaminen ei vissiin olekaan joka pojan hommaa.

      Epoksipinnoite? Tämäkin vaatinee ammattilaisen tekemään sen pinnoitteen, mutta muutoin voisi olla varsin toimiva. Omassa mökissäni on paljaan betonin päälle vedetty kirkas epoksi ja tämä systeemi on kestänyt talvet kylmillään ... ehkä alusta alkaen ollut näin eli 25 vuotta jo takana.

      Epoksipinnoitetta käytetään mm. yleisissä WC-tiloissa, joihin ei nyt kestoltaan ihan surkeimpia ratkaisuja valita. Pinnoitteen värikin lie aika vapaasti valittavissa.

      Ai niin, tyypillinen käyttökohdehan ovat kanssa olleet parvekkeiden lattiat kerrostaloissa.

      • wanhat_myrkyt

        Wanhoista rakennuksista noita tosiaan löytyy ... eli onko kysyjän mökki rakennettu 20 vuotta sitten (jolloin kaikki OK) vai ainoastaan remontoitu viimeksi 90-luvulla?


      • hommahoituu

        jos akkas on noin pano kelpoinen tarjoo urakkaa naapurin miehelle jos se vaikka pillu palkalla


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      370
      4639
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      85
      1875
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      66
      1619
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1556
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      217
      1424
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1400
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      60
      1376
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1357
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1235
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1228
    Aihe