1,6HDI pamahti jumiin!

177000km

Kuinka tuon moottorin jakoketjumekanismi on oikein rakennettu, kun korjaamon mukaan jakoketjun jako on päässyt hyppäämään yli ja venttiilit ovat osuneet mäntiin?

Rikkoutuminen tapahtui kylmäkäynnistyksen yhteydessä. Moottori rämisi ensin, kuten aina, mutta sitten pamahti heti perään. Eikä enää inahdakaan.

Kannattaako moottoria enää alkaa korjaamaan?

30

80

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gimpl

      Kuinka satu sitten jatkuukaan?

      • HDiEX

        Se ei ole satu, vaan silkkaa draamaa.

        Tuo 1,6 HDi on herkkä kone hajoamaan myös jakoketjunsa kohdalta. Tuossa moottorissa jakoketju yhdistää nokka-akselit kun jakohihna pyörittää vain toista nokka-akselia. Jakoketjun kiristin on hydraulinen ja öljynkiertohäiriö iskee myös tuohon kohtaan.


      • WikipediastaLuettua
        HDiEX kirjoitti:

        Se ei ole satu, vaan silkkaa draamaa.

        Tuo 1,6 HDi on herkkä kone hajoamaan myös jakoketjunsa kohdalta. Tuossa moottorissa jakoketju yhdistää nokka-akselit kun jakohihna pyörittää vain toista nokka-akselia. Jakoketjun kiristin on hydraulinen ja öljynkiertohäiriö iskee myös tuohon kohtaan.

        Tuosta moottorista on montaa eri versiota olemassa, ja nykyisissä on vain yksi nokka-akseli ja 8 venttiiliä.

        Jos autolla on ajettu 177tkm, voisi olettaa että puhutaan noin 10 vuotta vanhasta autosta, ehkä siinä on ne kaksi nokka-akselia.


      • ErvoMahkonen

        Kahden nokka-akselin moottoreita myytiin varmaankin 2004-2010 välisenä aikana. Onko todellista, että nämä -11 ja uudemmat ovat yhden nokka-akselin rakenteella?


      • TottaTuriset
        ErvoMahkonen kirjoitti:

        Kahden nokka-akselin moottoreita myytiin varmaankin 2004-2010 välisenä aikana. Onko todellista, että nämä -11 ja uudemmat ovat yhden nokka-akselin rakenteella?

        On se todellista.

        Yhdellä nokka-akselilla ja 8 venttiilillä on paljon halvempaa tehdä sylinterinkansi. Kun diesel ei kierrä kovinkaan korkealle, ilma liikkuu kannessa vähemmälläkin venttiilimääräällä, etenkin kun se ilmanliikkuminen on vielä ahtimella autettu.


      • TourulaKyösti

        Onko 2,0HDi -moottoreissa sama tilanne, eli 2004-2010 välillä kaksi nokkaa?

        (Omien kokemusten mukaan 2,0HDi-moottorissa ei ole ollut jakoketjujen kanssa suurempia ongelmia, mutta venttiilien kanssa kylläkin.)


      • proplems

        Liikaa liikkuvia osia taas laittaneet?


      • PorschePaxpam

        Varsinin 407 malliin asennetut dieselit ovat olleet varsin heikkoja esityksiä kestävyytensä kannalta (Kahden nokka-akselin rakenne). Yleensä tällaisiin viritelmiin liittyy erilaiset vääntövärähtelyä.


      • Ononononononononononon
        TourulaKyösti kirjoitti:

        Onko 2,0HDi -moottoreissa sama tilanne, eli 2004-2010 välillä kaksi nokkaa?

        (Omien kokemusten mukaan 2,0HDi-moottorissa ei ole ollut jakoketjujen kanssa suurempia ongelmia, mutta venttiilien kanssa kylläkin.)

        On kaksi nokkaa.


      • kovastirovasri
        HDiEX kirjoitti:

        Se ei ole satu, vaan silkkaa draamaa.

        Tuo 1,6 HDi on herkkä kone hajoamaan myös jakoketjunsa kohdalta. Tuossa moottorissa jakoketju yhdistää nokka-akselit kun jakohihna pyörittää vain toista nokka-akselia. Jakoketjun kiristin on hydraulinen ja öljynkiertohäiriö iskee myös tuohon kohtaan.

        Eli missä autossa on jakoketjun lisäksi jakohihna, eli räkänokka huomenna on koulupäivä ja kannattaa muuallakin kuin ruokatunnilla.........


    • Patonkimaansekundatuote

      Ei kannata pähkäillä enempää.Suoraan vaan paalaamoon!

      • jokkaannttii

        Kun sinulla on noin suoraviivainen näkemys asioista, niin pakko sanoa että onhan se toimiva ratkaisumalli, mutta ei järkevä taloudellisesti eikä muutenkaan.

        Jokainen tietysti käyttää rahansa kuten haluaa.


    • hopotitihei

      Mitä tarkoitat sanoilla "toimiva ratkaisumalli"?

      • jokkaannttii

        Tarkoitan sitä, että auton vikahan poistuu, jos auton romuttaa.

        Samalla poistuu kyllä itse autokin, mutta toimiva ratkaisumallihan se vian poistumisen kannalta on.


    • GfTTrzaQ

      Juuri hiljattain toisen merkin yhtyedessä korjaaja sanoi että yleensäkin hydraulisella nokkaketjun kiristimellä olevia koneita tusi välttää liiaksi käyttämästä tyhjäkäynnillä, koska öljynpaine ei ole riittävä ketjunkiristimen optimaalille toiminnalle.

      Avauksen tapauksesta jälleen kerran tulee mieleen itse konene rakentene lisäksi, miten tuota 177 tkm ajettua on huollettu, sillä ne ennenaikaisesti tappavat "Long Lifet" voivat nekin osaltaan olla provosoimassa avauksen kaltaisa tilanteita. Kone likainen, paskainen osin öljykanaviltaan tukkeutunut /ahtautunut jne.

      • Acaaja

        On vaihdettu öljyt 15.000km välein ja öljypohja irroitettu kertaalleen puhdistusta varten. Likainen tuo moottori on aina sisuskaluiltaan. Kuuluu asiaan.


      • eikönäin

        Long life. Ei kai se öljy huonoa ole vaan liian pitkät vaihtovälit.


    • hdfghdfg

      Onko 1,6HDI-moottorin öljypumpun linjassa takaiskuventtiiliä? Jos takaisku puuttuu, seisonnan aikana öljy valuu kannesta öljypohjaan ja startissa menee muutama sekunti ennen kuin öljy nousee kanteen ja ketjun kiristäjään. Nuo sekunnit voivat olla todella tuhoisia moottorille.

      • WernerH

        Suodattimessa pitäisi oleman. Likainen öljy ja likainen moottori, Peugeotin helmasynti.


      • voi-prkle

        Suodattimessa ei ole mitään takaiskuventtiiliä, aika selvä juttu sellaiselle joka on suodattimen nähnyt.


      • gkgkjhkgjhg

        Paha juttu HDI:n kannalta! Pitäisi olla takaisku.


      • voi-prkle
        gkgkjhkgjhg kirjoitti:

        Paha juttu HDI:n kannalta! Pitäisi olla takaisku.

        Niinpä niin, voisiko se takaisku olla jossain muualla kuin suodattimessa ?


      • trolliollille

        Isku päähän tekisi sinulle hyvää.


      • Kyykman5

        Eikö Peugeot ole muka riittävä rangaistus? Tarvitaanko vielä isku päähän?


      • eisilläole

        Mikä Peugeot?


    • Eitäsmää

      Olipa taas koko ketjullinen legendaa.

      • KerolaU

        ... jospa tarina onkin tosi?

        Tuossa moottorissa on nimittäin taipumus vanhemmiten valutella seisoessaan pumpun öljyputki tyhjäksi. Ja sitten startin jälkeen turbo ja yläkerta pyörivät ilman öljynpainetta jopa kymmeniä sekunteja. Syyllinen on kulunut/likaantunut öljypumpun takaiskuventtiili.


      • llsplp

        No tuo ei pidä lainkaan paikkaansa. PSA:ssa on nimittäin öljynpaineenvalo, joka sammuu startatessa.


    • omakokemus

      Omani paukahti liikennevaloista lähtiessä. Katkesi nokka-akseli, ventiilit vaurioituivat yms. Eli vaikka auto oli tuhansien arvoinen, se myytiin romuna muutamalla satasella, kun joku sai siitä vielä osia tai osti uuden moottorin. Minun autollakin (peugeot partner) oli ajettu silloin n.200tkm.
      Syy ei ollut vaihtamaton jakohihna vaan apulaitehihna, joka pääsi alakautta jakohihnan väliin ja tuhosi moottorin, kun jakohihna sitten possahti.
      Harmitti se, mutta en ole sen jälkeen ostellut peugeotteja. Sen verran jäi hampaankoloon tuo "huono suunnittelu".
      Ehkä ovat nykyään parempia jo? Toivoisin ainakin muiden ihmisten parasta ajatellen sitä.

      • reijoruotsalainen

        Jakohihna on koteloitu, apulaitehihna ei. Kuinka tuo sitten tapahtui? Toisaalta viallisesta apulaitehihnasta on varmaan sanottu huollossa? Sinällään on fiksua pistää auto osiksi mieluummin kuin korjata. Monesti rahanmeno ei lopu yhteen tonnien remonttiin kuten on monelle käynyt esim. TSI/DSG yhdistelmässä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1665
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      19
      1525
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      69
      1434
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      45
      1401
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      50
      1323
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1268
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      9
      1147
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1130
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1114
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1105
    Aihe