Kokemuksia RVM Yhtiöstä / Investiumista

VierailijaX

Tässä kokemuksiani RVM Yhtiöstä / Investiumista. Vajaa viisi vuotta sitten otin sijoitusvakuutuksen ja varainhoitoratkaisun heidän kauttaan. Syy oli se, että mainostivat etsivänsä parhaat sijoitus- ja vakuutusratkaisut. Tapaamisissa käytiin suunnitelma läpi ja esiteltiin komeaa kasvukäyrää sijoitusvakuutus- ja varainhoitoratkaisulle vs. sijoittaminen ilman sijoitusvakuutusta. Varainhoidoksi valitsin täyden valtakirjan varainhoidon. Puhe oli 6 % vuotuisesta tuottotavoitteesta, jolle tottakai nyökyteltiin hyväksyvästi. Myyntihetkellä sijoitusvakuutus- ja varainhoitokokonaisuuden kulurakenne koostui yhteensä neljästä eri kulusta, joita ei tietenkään laskettu asiakkaalle auki. Jos koko kulurakenne olisi esitetty selkeästi asiakkaalle, olisi tyhmempikin tajunnut, että kyseessä on kokonaisuutena todella kallis ratkaisu, ellei varainhoito todella tuota hyvin, ja 6% tuottotavoitteeseen ei hyvin todennäköisesti tulla millään pääsemään. Nyt tilanne vajaan viiden vuoden jälkeen on se, että sijoitettu pääoma on kasvanut vain noin yhden prosentin vuodessa, eli tuottoa ei ole tullut juuri mitään. Korkeat kulut ovat syöneet matalat tuotot. Varainhoito on hävinnyt indeksille keskimäärin reilusti yli prosentin vuodessa, eli eipä ole tullut kovasti mainostettua korkoa korolle vaikutusta.. Myyntipuheilla ja lupauksilla siis ei ole mitään katetta, eikä yhteyshenkilöni tietenkään ottanut mitään vastuuta asiasta. Muutama vuosi sitten käytiin tilanne läpi Investiumin toimistolla. Yhteyshenkilöni vain kysyi minulta, mitä haluat tehdä, eikä esittänyt mitään ratkaisua. Puheissa vaan koitti kääntää päätä puhumalla tyyliin eikö me uskota ja toivota että pörssikurssit nousevat? Käsittääkseni usko ja toivo eivät pörssikursseihin vaikuta. Tapaamisen lopuksi lupasi lähettää sähköpostiini ehdotuksen jolla saataisiin tuottoja ylös. En koskaan saanut sähköpostia. Lisäksi käännytyspuheessa yhteyshenkilöni mainitsi, että sijoitusvakuutushan on ilmainen perustamiskulun maksamisen jälkeen. Todellisuudessa hallinnointikustannuksia kertyy edelleen perustamiskulun jälkeen lähes 700 euroa vuodessa. Kuka kutsuu tätä ilmaiseksi? Eli yhteyshenkilöni valehteli minulle. Sijoituspäätöksen jälkeen yhteyshenkilöni kutsui minua tapaamisiin jossa oli tarkoitus käydä läpi sijoituksieni arvo, mutta todellisuudessa tapaamisessa minulle koitettiin suu vaahdossa myydä uusia tuotteita ja puljata rahaa edes takaisin, jotta RVM/Investium saisi välityspalkkionsa. Kokonaisuudessaan minulla on mennyt täysin luotto kyseiseen yhtiön toimintaan. Yrittävät vain pumpata maksimituoton välittämättä hyvästä asiakassuhteesta. Jos olisin valinnut päivittäispankkini ratkaisun, olisi varallisuus kasvanut useita tuhansia euroja enemmän. No, matkan varrella oppii, ja onneksi en sijoittanut enempää RVM/Investiumin kautta.

Kannattaa lukea nämä hesarin jutut:
http://www.hs.fi/talous/a1434854812915
http://www.hs.fi/talous/a1434854764034

5

282

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pallonta11aaja

      Olen juuri aikeissa ryhtyä säästämään heidän kauttaan, ja vakuutushakemuskin jo lähetetty (rahaa ei ole kuitenkaan liikkunut mihinkään suuntaan, vielä). Olen nyt tutkinut asiaa vähän enemmän ja alkanut miettimään, että näinköhän muodostamani ansiarvio on kuitenkaan oikean suuntainen. Vaikuttaa joidenkin mielestä olevan aika kankea ratkaisu verrattuna moniin muihin vastaaviin ja myös itseäni tuo (10 v.) sitoutuminen mietityttää. Jos säästöille olisikin tarvetta tilanteessa jossa elämäntilanne äkisti vaikka muuttuu ja sopimus pitäisi lopettaa kesken, niin seurauksena on ilmeisen kovat kulut

      Säästää pitäisi kuitenkin jotenkin järkevästi ja en ole luonteeltani sellainen, että kovin aktiivisesti haluaisin seurata pörssikursseja. Joten palkkion maksaminen jollekin toiselle siitä hyvästä, että hoitaa rahojani viisaasti on mielestäni hyväksyttävä kulu. Koen myös houkuttelevana sen, että rahastoja on todella useita ja rahastojen vaihto vakuutuskuoren sisällä onnistuu ilman veroja.

      Usein näissä keskusteluissa korostuvat negatiiviset kokemukset, mutta olisin kiinnostunut lukemaan myös tyytyväisten asiakkaiden näkemyksiä.

    • Ole varuillasi vakuutuskuoren kanssa ja laske kaikki kulut auki, ja ota huomioon kuinka pitkään kätesi ovat sidotut sijoitusratkaisun kanssa. Jälkikäteen katsottuna minulle valehdeltiin, eikä esimerkiksi esitetty kulurakennetta selkeässä muodossa. Ja jos ei luvattuun tuottoon päästä kuten omassa tapauksessani, Investium ei tietenkään ota tästä mitään vastuuta, vaan kaikki on sinun omalla vastuulla. Investiumia ei kiinnosta muu kuin saada mahdollisimman kovat palkkiot heille ja sitoa sinun kätesi johonkin sijoitusratkaisuun mahdollisimman pitkäksi aikaa! Kehottaisin tutustumaan ensin esim. eri toimijoiden varainhoitorahastoihin ja indeksirahastoihin. En viitsi mainita tässä eri toimijoita, ettei tule mainostettua mitään tahoa. Kulusi pysyvät kohtuullisina, ja kätesi eivät ole sidotut vuosiksi kalliiseen sijoitusvakuutusratkaisuun.

      • Kulut.ratkaisee

        Minäkään en ala mainostamaan, kerron vain että minulla on sijoitusvakuutus jossa itse kuori maksaa 0,4% vuodessa ja siellä on indeksirahastoja kolme kappaletta. Näiden vuotuinen hallinnointipalkkio on yhteensä 0,535% joten alle prosentti vuodessa hela hoito. Ei merkintä eikä lunastuspalkkiota, ei mitään aikarajaa. Voin kuluttua vaikka ensi viikolla nostaa rahat mutta en sitä tietenkään tee koska vasta kuoreen olen rahaa laittamassa. En laita kaikkea kerralla vaan parin vuoden aikana. Myöskin rahastojen painotusten muuttaminen on ilmaista. Aion pari kertaa vuodessa tasapainottaa salkkua.

        Tulevista tuotoista emme tiedä yhtään mitään. Joka väittää tietävänsä valehtelee. Ainoa minkä tiedämme on kulut. Vaatikaa nollatuottolaskelmaa, siitä näkee kaikki kulut. On aivan järjetöntä maksaa monen prosentin vuotuisia hallinnointipalkkioita, ne on kaikki poissa tuotosta. Yli prosenttia vuodessa ei kannata maksaa. Aktiiviset rahastot häviävät pitkässä juoksussa indeksirahastoille juuri korkeiden kulujen takia.

        Kannattaa käydä kaikki pankit läpi, pyytää vaikka sähköpostitse kirjallinen tarjous ja ehdottomasti vaatia siinä kertomaan kaikki kulut. Nollatuottolaskelma ehdottomasti, jo laki sitä vaatii.

        http://www.finanssivalvonta.fi/fi/Finanssiasiakas/Tuotteita/Sijoittaminen/Vakuutukset/Kulut_tuotot/Pages/Default.aspx


    • Vttumitäpskaaaaaa

      Ainakin markkinoinnissa kusettavat. Kampin kauppakeskuksen aulassa lupaili että on kymmeniätuhansia sijoituksia ja nettisivuilla lukee suomen laajin valikoima. Konttorilla kuitenkin selvisi että on oikeasti vain noin 10 rahastoyhtiötä, 4 varainhoitajaa ja 4 vakuutusyhtiötä käytössä. Eli ne jotka maksaa palkkiot. Vttumitäpskaaa..... Kiitin ja poistuin takavasemmalle. Pitäisikö soittaa kuluttajavirastoon?

    • Julkinenvaroitustuli

      Kannattaisiko lukea lehtiä ja asioida paikoissa missä toimitaan laillisesti

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1408
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1271
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1215
    4. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      28
      1157
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1155
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1067
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1053
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      33
      1048
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1043
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1032
    Aihe