Aikuisten koliikki

Eijunen

Hei! Kärsin jatkuvasta yövalvomisesta kouristelevan vatsan takia. Herään joka yö parin-kolmen tunnin välein ja toisinaan joudun valvomaan parikin tuntia vatsaa hieroen. Kaikki mahdolliset testit on tehty ja lääkkeet kokeiltu, mutta apua ei löydy. Päivisin vatsa ei vaivaa millään lailla ja ruokavalio ja paino on normaali.

Onko kellään muulla vastaavaa vaivaa ja oletteko löytäneet mitään keinoa, jolla saisi nukkua yönsä rauhassa? Tai onko jotain sivustoa, jolta voisi löytää tietoa asiasta?

4

6754

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuskastaon

      Hei mulla on ärtynyt suoli ja siihen kuuluu kovat kivut joihin auttaa nykyään librax. olethan käynyt lääkärissä paksu suolen tähystyksessä? itseltä on otettu myös tietokonekerroskuva koko vatsasta kipujen takia. Minulla toisiaan suoli oireilee juuri kovalla kivulla, kun toisilla vaivaan liittyy välillä ripulia ummetusta yms. Mutta jokin yksittäinen ruoka voi ainakin tässä vaivassa olla syynä tai ajoittainen raskaamman ruuan syönti. itse voin mennä ihan aika normaalilla ruokavaliolla viikkoja, mutta jos syön vaikka muutaman päivän mausteista ruokaa, bananeja, keinomakeutettuja pastilleja, sipulia tai kerran söin keiton jossa oli purjosipulia niin sain muutaman päivän kivut. Kivut korjaantuu kun pidän tiukan ruokavaliokuurin, jota ilmeisesti pitäs pitää loppuelämä jos kivuttomana haluisin elää. Silloin syön vain löysää kaurapuuroa ja viiliä, mustikkasoppaa. Kerran vatsaan koski viikkotolkulla. silloin lopetin vehnän käytön. Toisten pitää olla tosi ankaralla ruokavaliolla koko ajan ja toiset joutuu välttämään vain joitakin ruoka-aineita. Mula oli pitkään vatsa kunnossa mutta aloitin kahvin juonnin, join kuukauden päivät niin kohta alkoi hirveet kivut, siis lopetin kahvin juonnin. Kokeilemalla huomaat onko joku ruokavaliossasi minkä jättämällä pääset kivusta tai kokeile radikaalimpaa muutosta. tosiaan jos suoli on ärtyvä niin se ei vaikuta muutamassa päivässä. Tähystyksessä ei ärtyvä suoli välttämättä näytä ärtyneelle mutta arjessa Suoli voi kouristella ja kerätä ilmaa yms johtuen epäsopivasta ruuasta. googleta fomap ruokavalio tai ärtyvä suoli ja ruokavalio. toivottavasti se auttaa. Librax ja litalgin auttaa suolen kouristeluun litalgin ei tosin mulla auta pahimpaan.

    • dressannut

      otatko iltasin jonkun lääkkeen joka ärsyttää? Onko elämä ok? itellä alkoi iltasin kova rintakipu jolle ie syytä löytynyt sydänfilmit otettiin ja maha tähystettiin jne. kivut alkoi aina illalla. lopulta yks lekuri määräs kuurin psykosomaattisiin oireisiin, psyykenlääkettä. kuukauden söin ja kipu loppu. Myöhemmin tajusin että eipä ollu ihme että joku paikka oireili niin raskas oli sisäinen olotila yhen huolen takia.

      • Eijunen

        Kiitos vastauksista! Olen käynyt tähystyksessä sekä ylä- että alakautta. Lääkäri totesi, että suolissa on niin pahat mutkat, että voi aiheuttaa kipua, kun ruoka yrittää siellä eteenpäin. Fodmap-ruokavaliota on kokeiltu eikä apua ollut. Ravintoterapeutillakin on käyty ja tarkkailtu ruokavaliota hänen kanssaan. Minullakin ainakin keinotekoiset makeutusaineet ja voimakkaat mausteet aiheuttavat selvästi pahempia oireita, mutta tosiaan vaikka niitä välttäisinkin, niin silti tunnen öisin suolen liikkeet ja se pitää minua hereillä. Päivisin mitään oireita ei yleensä ole. Librax ja Litalgin on myöskin kokeiltu eikä auttanut. Tuo mustikkakeitto-viili-kaurapuuro-dieetti vaikuttaa mielenkiintoiselta! Voisin kokeilla sitä.

        En käytä mitään lääkkeitä, jotka aiheuttaisivat ärsytystä. Elämä on mallillaan, joskin olen jo lapsena joutunut kärsimään huonosta nukkumisesta meluisassa ympäristössä. Psyykenlääkettäkin olen kokeillut ja se auttoi, mutta olin niin tokkurassa ja turta sen takia, että en pidä sitä vaihtoehtona. Valvonkin mieluummin. Masennuslääkekin kuulemma voisi auttaa, vaikka en siis ole masentunut, mutta en pysty enkä halua niitä käyttää. Jokin luomumpi vaihtoehto pitäisi löytää.


    • selvittäkääpois

      Ottakaa suolistovaivaiset selvää sukunne sairauksista molempien vanhempien puolilta. Jos suvusta löytyy mahasuolikanavien syöpätapauksia niin tarkemmat tutkimukset ovat paikallaan. Varsinkin jos löytyy tulehduksellinen suolistosairaus. Parasta sulkea pahin uhka pois.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      373
      4714
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      86
      1904
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      67
      1631
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1566
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      229
      1463
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1410
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      60
      1386
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1367
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1245
    10. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      11
      1234
    Aihe