Rintasyöpäepäily

Pelottavaa

Kävin rintasyöpäseulonnassa. Muutama päivä sitten tuli aika tulla jatkotutkimuksiin. Voihan se tosin olla jotain muutakin, kuin syöpää, mutta jotain on löytynyt. Olen maanantaina viisaampi. Jos maanataina otetaan jotain näytteitä, niin kuinka pitkään niitä tuloksia pitää odottaa? Osaako ne jo maaantaina sanoa jotain? Kuinka pitkään, jos se on rintasyöpää tulee kutsu mahdolliseen leikkaukseen?

Miten leikkaukseen pitää valmistautua? Mulla on todella huonot hampaat ja rahaa ei ole paljon, niin voinko päästä nopeutettuna kunnalliseen hammashoitoon? Mistä voin asiasta kysyä?

Kertokaa omista kokemuksistanne. Pelottaa

13

797

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Saman_kokenut

      Minulle tuli kutsu lisätutkimuksiin elämäni ensimmäisen seulonnan jälkeen. Kuvattiin lisää ja katsottiin ultralla. Ei otettu näytettä vaan laitettiin lähete sairaalaan....ilmeisesti oli niin selvä tapaus...vaikkakaan mitään kyhmyä ei edes tuntunut. Muutaman viikon päästä leikattiin ja syöpähän se, vaikka viimeiseen asti uskoin ja toivoin että se on jotain vaaratonta. Kasvain oli pieni ja sain sädehoidot.

      Ei leikkaukseen mitään ihmeempiä valmisteluja ollut, mutta tokihan ois varmaan hyvä että hampaat ois kunnossa, ainahan se kai on leikkauksiin mennessä hyvä asia. Mutta älä vielä mene asioiden edelle, vaan odota tuloksia. Tiedän kyllä että pelottaa eikä oikein pysty mihinkään keskittymäänkään, mutta ajattele ettei mitään ole ennenkuin toisin todistetaan. Tsemppiä!!

    • Äidintyttö

      Äitini sai diagnoosin 15.9. ja 7.10. hänet leikataan. Hampaiden kunto pitäisi huolehtia aina koska se vaikkuttaa terveyteen. Odota vielä lisöinfoa ja samalla kysy asiasta kannattaako sinun varata aika hammaslääkäriin. Ja kun soitat lääkäriaikaa, sano mikä on tilanne. En tiedä voiko sillä nopeuttaa mutta jos on inhimillinen ihminen siellä langanpäässä, niin varmasti huomioi tämän.

    • Hei!
      Minä sain tietää rintasyövästä viime perjantaina. Menin vasemman rinnan kyhmyn vuoksi tutkimuksiin, ja oikeassa oli kuulemma syöpä. 3 koepalaa ottivat ja myös kainalosta solunäytteen, kun näkyi sielläkin jotain olevan.
      Odotan nyt perjantaihin asti vastauksia, mutta kuulemma kuukauden sisään pääsen leikkaukseen. Olen totaalisen tietämätön, miten paljon leikataan ja mitä sen jälkeen tapahtuu, sekä miten pitkä on toipumisaika ym ym. Ei ole suvussa/ystäväpiirissä kenelläkään ollut rintasyöpää.
      Ihmetyttää tuo, ettei kerrota mistään mitään.. paitsi se, että rintasyöpäpotilas olen ja leikkaukseen pääsen mahdollisimman pian :/

    • Pelottavaa

      Kävin tänään jatkotutkimuksissa. Uudet kuvat otettiin siitä syystä, että haluttiin täsmällisempää, terävämpää ja suurempaa kuvaa kohteesta. Niillä oli kait jotkut muut paineet siinä koneessa käytössä, koska se paine sattui ihan toisella tavoin, kuin edelliset seulonnat. Samoin rinta ja imusolmukkeet ultrattiin. Imusolmukkeista lääkäri sanoi, että hyvä eikä ultrannut kainaloa puolta minuuttia kauempaa. Tarkoittaa kait sitä, että imusolmukkeet ovat kunnossa. Epäillystä rinnasta otettiin kolme paksuneulabiopisa-näytettä hyvin pieneltä alueelta. Rinta puudutettiin. Kaksi ensimmäistä ottoa ei sattunut yhtään, mutta kolmas tuntui pahalta. Rinta on nyt arka, mutta sen pitäisi helpottaa päivässä tai parissa.

      Saan tietää tulokset noin viikon päästä, ehkä jo perjantaina. Olen paljon levollisempi nyt, kun asia on hoidossa. Nyt ei tarvitse itse miettiä vaan teen siten, kuin ammattilaiset sanoo. Meen sinne minne käsketään ja teen niin kuin käsketään.

      • äläpelkää

        näin se meneekin,älä pelkää.kyllä onkologi ym lääkärit kertoo sinulle mitä milloinkin tehdään.pelko pois,he tietävät mitä tekevät ja kertovat sinulle kaiken,mitä tietävät tässä vaiheessa.muista,et ole yksin sairautesi kanssa vaan ammattilaiset auttavat sua.


    • Kiitollinen

      Suomessa maailman paras rintasyöpähoito. Lääkkeet kalliit, ei jätetä kuolemaan. Potilas maksaa vain naurettavan vähän hoidoista, rahasta ei puhuta mitään Yksi pistos kuukausipalkkani verran.
      Iloiten otan hoidot ja sivuvaikutukset vastaan, en valita. Tukkakin saa lähteä väliaikaisesti, innolla odotan millainen tulee tilalle, toivottavasti paksumpi.
      Syöpäosastolla kaikki on ollut positiivista. Sinne on mukava mennä.
      Kaikkea saa, kun pyytää ja vähän enemmänkin, tukea, lääkkeita, sairaslomaa.

    • Pelottavaa

      Kiitos kaikille tsemppauksesta. Aamulla tuli varmistus. Kasvain rinnassa on pahanlaatuinen ja vaatii leikkaushoidon. Tämä lääkäri, joka otti näytteen kertoi, että tautipesäke/-rypäle on noin 1,3-1,5 centtiä halkaisijaltaan. Hän kertoi, että hänen kokemuksellaan hän voi sanoa, että se on noin 3-4:n kuukauden ikäinen, eli havaittiin hyvin varhaisessa vaiheessa. Parin viikon kuluessa sairaalasta tulee kutsu tulla keskustelemaan. Olen kuulemma hyvässä hoidossa ja kaikki selviää aikanaan, joten turha hätäily pois on hänen neuvonsa.

      Sain rahoituksen järjestymään yksityiseen hammaslääkäriin. Hammaslääkärikäynnit aloitin eilen. Tehtiin hammaslääkärin kanssa tilannearviointi ja hampaita joudutaan poistamaan, mutta hän lupasi, että olen valmis leikkauspöydälle muutaman viikon kuluessa. Kyllä se tulee hintoihinsa, mutta tässä tilanteessa se on järkevä valinta.

      Työnantaja oli ymmärtäväinen ja eilen tuli isoilta päälliköiltä tekstiviesti, että lepäile. Ne ovat laittaneet mut saikulle muutamaksi päiväksi ja ei tarttenut edes mennä työterveyteen vastaanotolle. Soitin tänään töihin ja saan pitää nyt pitämättömät kesälomat pois, jonka jälkeen jään normaalisti saikulle. Kesälomat pitämällä saan lomarahat tilille hammaslääkärikäynteihin.

      • kaljukati

        Hyvä kun sait asiat järjestymään. Minulta leikattiin toukokussa melkein 5 cm syöpäkasvain ja kainalon imusolmukkeet. Nyt on sytostaattihoito menossa ja tulee vielä sädehoito sen jälkeen. Kohtalaisen hyvin olen jaksanut nuo hoidot. Toivon, että jouluun mennessä on kaikki ohi eikä uusia syöpäpesäkkeitä ilmaannu. Päivä kerrallaan on vaan elettävä eikä liikoja huolehtia. Suomessa on kyllä hyvä hoito ja meidät pienituloisetkin hoidetaan.


    • Pelottavaa

      Kävin tänään kirurgin juttusilla. Kasvain on todellakin hyvin pieni vielä. Se leikataan muutaman viikon kuluessa. Hammaslääkärikäyntejä on jäljellä kaksi kertaa. Kyllä kaikki tuntuu selviävän, vaikka alussa tuntui, että mistään ei tule mitään ja elämä on nyt nähty.

      • Kylsesiitä

        Minulla rinta leikattu kesäkuussa. Nyt sytostaatit loppusuoralla. Hampaat on hyvä tosiaan hoitaa. Jos tulee sytostaatit ei niiden aikana voi hampaita hoidattaa. Minulta myös poistettiin hampaita mutta paranin juuri leikkaukseen. Tsemppiä kovasti sinulle. Matka ei ehkä ole helppo mutta se loppuu joskus.
        Vertaistuki on minulle ollut elintärkeä juttu ja sitä löytyy esim naamakirjasta.voimia.


    • Pelottavaa

      Muutama päivä kotona. Rinta poistettiin pyynnöstäni kokonaan. En koe naisellisuuteni hävinneen minnekään, mutta en oikein pysty katsomaan leikkaushaavoja, vaan alkaa tekemään pahaa. En pysty ottamaan paitaa pois peilin edessä ja suihkussakin istun vessan pöntöllä ja katselen muualle, kuin rintoihini.

      Suihku helpottaa mukavasti, kun haavat alkavat kinnaamaan. Jonkin verran on kipuja, mutta ne helpottuvat kipulääkkeillä. Ehkä inhottavinta on se, että kudosnestettä kertyy nahan alle. Kävin näyttämässä sitä terveyskeskuksessa. Lääkäri sanoi, että ei mitään hätää ja noin pieni määrä on aivan normaalia. Se pienikin määrä tuntuu vaan niin inhottavalle, kun se liikkuu siellä nahkan alla.

      Odottelen patologin vastauksia. Niiden perusteella laaditaan hoito-ohjelma.

      Kuinka pitkään teillä kesti tuo nesteen kertyminen?

      • hoit_su

        Huomenta. Muistaakseni pari-kolme kertaa kävin poistattamassa lihasnestettä rinnanpoiston jälkeen. Minulla siis rinnanpoistosta vajaa 4 vuotta. Muista jumppa ja venyttely, ensin varovaisemmin ja paranemisen myötä enemmän. Leikatun rinnan puolelle tulee helposti kiinnikkeitä ja käden liikerata kapenee. Jos käteen tulee reilusti turvotusta, niin pyydä lähetettä lymfahoitoon. Hyvin sinä selviät♥


      • Pelottavaa
        hoit_su kirjoitti:

        Huomenta. Muistaakseni pari-kolme kertaa kävin poistattamassa lihasnestettä rinnanpoiston jälkeen. Minulla siis rinnanpoistosta vajaa 4 vuotta. Muista jumppa ja venyttely, ensin varovaisemmin ja paranemisen myötä enemmän. Leikatun rinnan puolelle tulee helposti kiinnikkeitä ja käden liikerata kapenee. Jos käteen tulee reilusti turvotusta, niin pyydä lähetettä lymfahoitoon. Hyvin sinä selviät♥

        Eilen jouduin käymään poistattamassa kudosnestettä. Sitä tuli 175 ml, eli ei mikään kumma, että oli jo epämiellyttävä olo, kun neste liikkui ja hölskyi nahkan sisällä kainalossa. Poisto ei sattunut yhtään ja olo helpotti heti. Lääkäri sanoi, että joskus rintaleikkauspotilaalta joutuu poistelemaan nestettä muutaman päivän välein. Poistaminen edistää parantumista. Hän sanoikin, että soittele heti, jos tuntuu, että se alkaa liiaksi kerääntymään ja olo tuntuu keljulta.

        Sain hyvät kuntoutusohjeet sairaalasta. Kovin paljon ei voi alkuun kättä rasittaa, mutta muutamia hyviä vinkkejä olen käyttänyt. Mulla on tennispallo ja sellainen vähän pehmeämpi pallo pöydällä ja puristelen niitä, kun luen nettiä tai katson telkkaa. Pidän kättä alhaalla ja vaakatasossa olkapäiden tasolla ja niin ylhäällä kuin vaan pystyn ja puristelen niitä palloja samalla kun pyörittelen olkapäitä. Samoin teen kevyempiä kotitöitä, etenkin niitä missä joutuu vähän kurottelemaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1368
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1240
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1165
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1125
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      13
      1078
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1057
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      31
      1027
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1023
    9. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1022
    10. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1011
    Aihe