Optiman moottorivalikoima surkea

kiastarelluun

Jos ei pienitehoista, heikosti alakierroksilla vääntävää dieseliä halua, ei mitään muutakaan ole käytännössä valittavista. Kian janoinen bensaversio ei taida olla tarkoitettu edes myytäväksi, vaikka se hinnastosta löytyykin.
Bensakone on jopa huvittavan surkea. 163 hp kun hiilidioksidia pöllyää 175 g...johtaa aivan järjettömään hintaan verotuksen takia.
Renault ei ehkä muuten osaa tehdä autoja, mutta kävin uuden Talismaanin telkkarimainoksen jälkeen katsomassa, että mitä siellä tarjotaan bensapuolelle. Näytti olevan kone jota voisivat vaikka Kialla ostaa kun eivät itse osaa. 200 hp, 132 g.

26

243

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ghvvh

      Kia on laatuauto, Renault laaduton auto.

    • litrat.puuttuu

      Sitä minäkin olen ihmetellyt, iso koppa ja pieni mylly, ei niin mene ajatukset jakoon. Tosin monella muullakin merkillä sama juttu, esim aikonaan Nissan katumaasturia sai 2.5 koneella, nyt vaan 1.2 ja 1.6 rännälillä.

    • syväHUOH

      Mikä helvetin superihminen kuvittelet olevasi, jos Optiman koneen teho ei sinulle riitä? Olet todennäköisesti tyhjätasku haaveilija, joka purkaa pahaa oloaan täällä. Jos sinulla olisi varaa Optimann, niin et ikinä myöhästyisi mistään koneen tehon takia, paina kalloosi se!

      • persaukisenSelityksetHih

        Pitäähän auton moottori olla suhteessa auton kokoon ja tyyliin.
        Persaukiset hankkii noita hinta alkaen malleja ja joutuvat perustelemaan itselle ettei tehoilla tee mitään ja aina kerkiää jne... Onkin nautinto ajaa rekan perässä pitkää taivalta kun ohi ei pääse ja vauhti putoaa jokaisessa mäessä -20m/h ja muut pyyhkii ohi vapaalle ladulle. Lumi pöllyää ja rapa roiskuu, mutta ohi ei pääse, turvallista ja nautinnollista matkaa.


      • kiastarelluun

        Moottorin osalta optimaan ei ole tarjollakaan muuta kuin noita alkaen malleja, mikäli sitä naurettavaa bensakonetta ei ota lukuun, sen verottaja nostaa huippumalliksi, vaikka verottomalta hinnaltaan nimenomaan se on alkaen malli. Noin surkeasta koneesta tuskin kukaan haluaa maksaa ostohetkellä ylimääräistä 4500-7000 veroa vain vähän pienempi tehoiseen dieseliin verrattuna. Ja jos sitä dieseliä ei halua, ei tarvitse haluta Optimaa lainkaan.
        Taitaa olla niin, että Huyndai / Kia näkee Euroopan niin pienenä markkinana, että täkäläiseen saastemääräystasoon sopivia koneita ei kehitetä. Näyttää Eurooppalainen protektionismi siinä mielessä toimivan niin kuin on suunniteltukin.


      • lainakoneellaOnneen

        Tai sitten ei osata kehittää tarpeeksi nopeaan, kuten on Toyotallekin käynyt.


      • Kierroksiakoneeseen

        Mihin Suomessa tarvitsee suuria tehoja, muuta kuin naapurille elvistelyyn?Kamera-autoja ja tolppia on joka paikassa ja lisää tulee.Itse ajan 2L vaparilla ja hyvin tuntuu ohi pääsevän.Hakkaa mukavuudessa ja luotettavuudessa kaiken maailman leluturbot.


      • kiastarelluun

        Itsekin ottaisin uuden auton mieluummin ilman turboa, mutta näyttää siltä, että nykyisin siitä joutuu maksamaan verottajalle liian kovan hinnan. Ennen nykyistä Kiaa ajoin 2,5 l V6 moottorisella Fiat konsernin autolla, jossa virallinen yhdistetty kulutus n. 10 l sadalla. todellisuudessa pahimmillaan 18 l sadalla talvisaikaan kaupunkiajossa, tarkoittaa nykyisellä bensan hinnan ja verottajan tekemän lisähinnan yhdistelmällä älyttömän kallista autoilua. Sama teho kuin kyseisessä 2,5 l koneessa oli, löytyy nykyisin esimerkiksi siitä rellusta hieman yli 1,6 l turbollisella koneella. Verottajalta säästyneellä rahasummalla tekee autoon tarvittaessa yhden täydellisen koneremontin uusine turboineen. Kukkaroon jää vielä bensakuluissa säästyneet eurot.


      • Nakkikaal
        Kierroksiakoneeseen kirjoitti:

        Mihin Suomessa tarvitsee suuria tehoja, muuta kuin naapurille elvistelyyn?Kamera-autoja ja tolppia on joka paikassa ja lisää tulee.Itse ajan 2L vaparilla ja hyvin tuntuu ohi pääsevän.Hakkaa mukavuudessa ja luotettavuudessa kaiken maailman leluturbot.

        Ne nämä täällä tehoja kaipaavat ovat perseaukisia luusereita, joilla ei ole ikinä varaa uuteen Optimaan ja sen siivittämänä syyttävät moottorivalikoimaan siintä, etteivät hanki uutta Optimaa.


      • essonvaarit_haikailee
        kiastarelluun kirjoitti:

        Itsekin ottaisin uuden auton mieluummin ilman turboa, mutta näyttää siltä, että nykyisin siitä joutuu maksamaan verottajalle liian kovan hinnan. Ennen nykyistä Kiaa ajoin 2,5 l V6 moottorisella Fiat konsernin autolla, jossa virallinen yhdistetty kulutus n. 10 l sadalla. todellisuudessa pahimmillaan 18 l sadalla talvisaikaan kaupunkiajossa, tarkoittaa nykyisellä bensan hinnan ja verottajan tekemän lisähinnan yhdistelmällä älyttömän kallista autoilua. Sama teho kuin kyseisessä 2,5 l koneessa oli, löytyy nykyisin esimerkiksi siitä rellusta hieman yli 1,6 l turbollisella koneella. Verottajalta säästyneellä rahasummalla tekee autoon tarvittaessa yhden täydellisen koneremontin uusine turboineen. Kukkaroon jää vielä bensakuluissa säästyneet eurot.

        No olipa hieno esimerkki. Alfa 159 V6 -mallin kantavimpana ajatuksena ei liene ollut pieni kaupunkikulutus. Ja tätä sitten vertaat johonkin nykypäivän kauppakassiin.

        Miksei vertailupariksi kelvannut saman aikakauden Kia Optima 2,4 l bensakoneella automaatilla? Tutulla oli sellainen ja työmatka-ajossa meni kuulemma 12 l/100 km. Manuaalivaihteisella pikkuautolla hän ajoi saman lenkin 6,5 kulutuksella...

        Itsekin katselin 2008 nurkilla Hyundain tarjontaa. Automaatti kiinnosti ja i30:een sellaisen olisi saanut kohtuuhinnalla. Vaan se kulutus... automaatin sai vain 2 l bensakoneen tai dieselin kaveriksi ja se automaatti kun oli wanhanaikainen 4-vaihteinen, se nosti dieselin kaupunki(normi)kulutuksen bensakonemaisiin lukemiin. Jotain 7 l/100 km tyylistä oli dieselille luvattu kaupunkiajon normikulutus. Bensakoneella kymppi.

        Jäi ostamatta, juuri siitä syystä, että 2008 standardeilla moinen moottori automaatti -yhdistelmä oli jo muinaisjäänne. Nyt elämme vuotta 2016 ja 7,5 l/100 km normikulutus (todellinen "kymppi plus"?) yhdistettynä 10,5-11 s 0-100 kiihtyvyyteen ei ole ihan tätä eikä eilistä päivää, vaan jostain 10 vuoden takaa! Kyseessähän ei ole pikkuauto eikä pienin moottorivaihtoehto (tai, no, onhan se pienin ja suurin samassa paketissa, kun valinnanvaraa ei ole).


    • 245hv

      Täysin uusi Kia Optima lanseerataan Suomessa tammikuun alussa. Optiman farmariversio saapuu markkinoille ensi syksynä. Optimasta tulee tuolloin tarjolle myös ladattava Optima PHEV -hybridiversio ja 245-hevosvoimainen Optima GT.

      Noi tehot varmaan riittää aika monelle...

      • mitämitähäh

        siis mitä ihmettä, nytkö se farmariversio jo uudistuu, vaikka vasta esiteltiin? Korialaiset ovat näköjään vähän lyhyiden mallisarjojen kannalla.


    • kelpoKoneet

      ----Jos ei pienitehoista, heikosti alakierroksilla vääntävää dieseliä halua, ei mitään muutakaan ole käytännössä valittavista.-

      En noista muista moottorivaihtoehdoista piittaa kun ajan pelkästään dieseleillä. Vanhempi Optima ihan perinteiselläkin automaatilla oli ihan puhdikas ajettava. Ei se mikään tarmonpesä ollut siihen tapaan kuin eräiden premiummerkkien parhaat moottorit. Mutta ei normaalissa työajossa jäänyt mitään kaipaamaan. Ja nyt on uudempi malli, uudenaikainen automaatti. Kulutus pudonnut ja päästöarvot. Ja voiman tuntuakin on enemmän. Eipä siinäkään jää mitään kaipaamaan. Ei mitään sellaista, jonka saadakseen pitäisi pulittaa jostain toisesta merkistä yli kymppitonni lisää rahaa. Pidentyy työkalun kuoletusaika melkoisesti. Ja Optimasta jo tiedän, että kestää.

      Manuaalivaihteinen Optima taisi olla sitä varten, että siinä päästöt ja kulutus olivat riittävän pienet. Verrattuna perinteiseen automaattiin. Siinä ehkä vääntö on ohuehko aivan tyhjäkäynnin tuntumassa. Mutta sen jälkeen vääntö ja teho riittävät mielestäni hyvin. Ainakin selvästi parempi teho- ja vääntötuntuma kuin perinteisissä japanilaisissa kierroskoneissa, joita on vuosikymmenet Suomen markkinoille tuputettu. Kahta Optiman manuaaliversiota ajanut. Hyvin samanlaiset, eli uskon, että kuvaukseni pitää kattavasti.

    • pöhpöhpöh

      Muut moottorivaihtoehdot...niitä ei ole monikossa. Ei ainakaan farmariversioon.

    • sportageee

      1.7 diesel riittää meille kaikille Suomessa ajaville. Itsellä sportagessa 1.7 118 heppainen ja hienosti kerkiän joka paikkaan ja ohitukset sujuu.

    • Kiasenile

      Lptima GT meni 245hv turvin säälittävät 8,55sek sataseen. Linkki on tuossa viereisessä ketjussa. Jos auto on noin hidas niin on oltava hevosia paljon vähemmän tai vikaa auton voimalinjassa ja pahasti. Nykyauton menee päälle 7 sek sataseen jo 190hv dieselillä saman painoisena eli 1600kg. Optima on teknisesti muinaisjäänne joka näkyy ja tuntuu kaikessa. Konepellin kun avaa niin kaikki on nykyautolle epätyypillisesti levällään ja paljaan ja letkua näkyy. Halvalla kun tehdään niin optima on esimerkki siitä. Itse tilasin XC60 tilalle V90 volvon 190heppasella pikkudieselillä. Sen lisäksi on V40 T5 polestar carbon edt kauppakassina ja lähinä poikani sillä ajelee. Kyllä tehoja pitää olla tänäpäivänä normaaliin etenemiseen isossa autossa n.200hv molemmin puolin jotta ajaminen on helppoa ja vaivatonta. Ei ylinopeuksia tarvii ajaa mutta jollain alle 150 hepalla ajaminen on tuskaa jos auto on iso. Ja ymmärrän että harmittaa kun ajaa eläkelöisten kialla ja huomaa että se on jälkeenjäänyt pahasti, vielä pahemmin kuin toyota. Kukaan jolla on talous kunnossa ei aja kialla,skodalla tai dacialla. Mies ei sano ikinä että tehoja ei tarvii mihinkään..sillon kannattaa tarkistaa mikä vehje sieltä housuista löytyy. Miehet haluu voimaa ja tunnetta ja sitä ei kia tarjoa missään mallissaan joten jätetään kia seniileille.

      • JohnEHornye

        Amispelle, laita lippa suoraan.


      • Kiasenile

        Luuletko perseläpi ihan oikeesti, että volvon uuteen volvoon vaihtava notkuisi Kia palstalla, heh. Hyvin meni läppäni taas läpi.


      • Annatullaamis

        Niin, tai kuinka pieni vehje sieltä löytyy, että pitää hevosvoimilla pröystäillä.Luetteleppas ne merkit, joilla sinun mielestä on moderni tekniikka, niin saadaan nauraa oikein kunnolla.Siis sellainen tekniikka, mikä kestää ja vie perille.Volvo on ihan ok, mutta entäs ne muut?


      • Kiasenile
        Annatullaamis kirjoitti:

        Niin, tai kuinka pieni vehje sieltä löytyy, että pitää hevosvoimilla pröystäillä.Luetteleppas ne merkit, joilla sinun mielestä on moderni tekniikka, niin saadaan nauraa oikein kunnolla.Siis sellainen tekniikka, mikä kestää ja vie perille.Volvo on ihan ok, mutta entäs ne muut?

        typerys, no ainakin Nissan Almera, joka itselläni on ja Dacia Duster, joka on isälläni. Äidin veljellä on Volvo kaikilla herkuilla.


      • Bjiugfn
        Kiasenile kirjoitti:

        typerys, no ainakin Nissan Almera, joka itselläni on ja Dacia Duster, joka on isälläni. Äidin veljellä on Volvo kaikilla herkuilla.

        Äidin veli on kyllä kova jätkä, oikein Volvon ostanut ja vielä kaikilla herkuilla.Toi sun Almera on kyllä kans kova, munkin äidillä on sellainen ja iskällä on Sk......, no jääköön sanomatta.


      • trollilaumaa
        Bjiugfn kirjoitti:

        Äidin veli on kyllä kova jätkä, oikein Volvon ostanut ja vielä kaikilla herkuilla.Toi sun Almera on kyllä kans kova, munkin äidillä on sellainen ja iskällä on Sk......, no jääköön sanomatta.

        ilmenee ettei kollit ole Optimaa nähneetkään


    • pöhpöhpöh

      No niin paljon puhetta GT:stä, mutta hinnastosta sitä ei löydy. Jos nuo 245 hp ja 8,55 sekuntia pitävät paikkaansa, niin ei sitä ehkä kannata hinnastoon ottaakaan. Hinnoittelu taitaisi mennä sekä myynti, että huoltohinnoissa tuon 245 hp:n mukaan, eikä tuon perusnössön perheauton 8,55 sekunnin mukaan. Aloituksessa mainittu talismaani näyttää farkkunakin papereiden mukaan sentään liikahtavan 7,9 sekunnissa 0-100 ja hintaan 41290€. Tuskin farkku GT on hinnoiteltu ihan lähellekään tuota, kun sen surkuhupaisan ahtamattoman 2l bensakoneenkin hinta on vähänkin paremmin varusteltuna yli tuon 41290 euron

      • Myönnäpois

        Eli sulla ei ole rahaa, oli kone mikä hyvänsä.


    • huvittava.merkki

      Mitä väliä millainen moottori tuollaisessa rytöläjässä on.

      • näkyypäälle

        eli et siis autoja tunne. Et Optimaa


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      105
      1736
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      81
      1357
    3. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      5
      1262
    4. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      92
      1240
    5. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      143
      1225
    6. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      22
      1126
    7. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      10
      1101
    8. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1085
    9. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      6
      1014
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      11
      924
    Aihe