"Ennen kuin" milloin pilkku?

Pilkkusääntö

1. Viive, ennen kuin muistutamme sinua uudelleen
2. Muistutuksesi ei toimi ennen, kuin palvelut on määritetty.

Missä tapauksissa "ennen kuin" eteen tulee pilkku ja milloin väliin?

9

493

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pilkkusääntö

      Osaisiko joku opastaa?

    • Korva_kuulolla

      Pilkkua tuskin käytetään sanojen "ennen kuin" välissä koskaan. En ole varma ensimmäisen "virkkeen" merkityksestä. Ehkä tarkoituksesi on sanoa: Muistutamme sinua uudelleen jonkin ajan kuluttua.

    • analysisti

      Minä en käytä 2-tapauksessakaan pilkkua, sillä "ennen kuin" muodostaa kiinteän rakenteen, joten ei olisi luontevaa jakaa sitä.

      Ei tule pilkkua myöskään tällaisessa: "Hän on viisaampi kuin minä", vaikka kieliasiaa tuntemattomat viljelevät siinä pilkkua. "Hän on viisaampi, kuin minä" sen sijaan tarkoittaa sitä, että "hänet" rinnastetaan viisaudessa minuun. Varsinainen vertailu kohdistuu nyt johonkuhun edellä mainittuun henkilöön, johon nähden sekä "hän" että "minä" ovat viisaampia. Huomatkaamme olennainen merkitysero, jonka pelkkä pilkku saa aikaan. Eikä ole ainutlaatuinen tapaus. Pilkulla on siis monesti väliä.

      http://webcgi.oulu.fi/oykk/abc/kielenhuolto/oikeinkirjoitus/valimerkit/pilkku/#kuin_sanan

      • entajua

        Pilkkua ei tietenkään tule tuon "viisaampi" jälkeen, mutta en parhaalla mielikuvituksellakaan pysty kuvittelemaan mitään muuta vertailukohdetta kuin mainittu "Hän".

        Sama tässä:

        "Kirjan toinen, uudistettu painos ’toinen ja nyt uudistettu painos’.
        Vrt. Kirjan toinen uudistettu painos ’jo toinen painos kirjasta, joka on uudistettu’.

        Hän kertoi myös toisen, hyvän vitsin (ensimmäinen ei ollut hyvä).
        Vrt. Hän kertoi myös toisen hyvän vitsin (ensimmäinenkin oli hyvä)"

        Ensimmäisessä esimerkissä puhutaan selvästi yhdestä ja samasta toisesta painoksesta onpa pilkkua tai ei, ei se haittaakaan. Toinen esimerkki taas on ymmärrettävä.

        Itse jätän usein pilkun pois vaikka kielioppisääntöjen mukaan kuuluisi olla. Jos en puhuessa pitäisi taukoa, en usein laita pilkkuakaan ellei tarvita selvyyden vuoksi.


      • analysisti
        entajua kirjoitti:

        Pilkkua ei tietenkään tule tuon "viisaampi" jälkeen, mutta en parhaalla mielikuvituksellakaan pysty kuvittelemaan mitään muuta vertailukohdetta kuin mainittu "Hän".

        Sama tässä:

        "Kirjan toinen, uudistettu painos ’toinen ja nyt uudistettu painos’.
        Vrt. Kirjan toinen uudistettu painos ’jo toinen painos kirjasta, joka on uudistettu’.

        Hän kertoi myös toisen, hyvän vitsin (ensimmäinen ei ollut hyvä).
        Vrt. Hän kertoi myös toisen hyvän vitsin (ensimmäinenkin oli hyvä)"

        Ensimmäisessä esimerkissä puhutaan selvästi yhdestä ja samasta toisesta painoksesta onpa pilkkua tai ei, ei se haittaakaan. Toinen esimerkki taas on ymmärrettävä.

        Itse jätän usein pilkun pois vaikka kielioppisääntöjen mukaan kuuluisi olla. Jos en puhuessa pitäisi taukoa, en usein laita pilkkuakaan ellei tarvita selvyyden vuoksi.

        "Hän viisaampi..." Siis viisaampi kuin kuka? Jos jäljessä ei välittömästi seuraa "kuin" jne, täytyy olla olla joku edellä mainittu tai puhuja itse, jota kuulijatkin ymmärtävät tarkoitettavan, muuten maininta on käsittämätön.

        Puheessa pilkkua vastaa pieni tauko ja seuraavan ilmauksen (sana tai sanonta) painotus. Kuulijat pystyvät nämä tulkitsemaan yhtä hyvin kuin näkyvän pilkun tekstissä.


      • varoittava.esimerkki

        Höpöhöpö.
        Oikeasti tuo kirjoitetaan kieliopin sääntöjen mukaan "vittu mä oon vittu viisaampi vittu kun vittu sä" vittu eikä puheessa todellakaan vittu pidetä mitään vitun taukoja.


      • nulkunpissija
        analysisti kirjoitti:

        "Hän viisaampi..." Siis viisaampi kuin kuka? Jos jäljessä ei välittömästi seuraa "kuin" jne, täytyy olla olla joku edellä mainittu tai puhuja itse, jota kuulijatkin ymmärtävät tarkoitettavan, muuten maininta on käsittämätön.

        Puheessa pilkkua vastaa pieni tauko ja seuraavan ilmauksen (sana tai sanonta) painotus. Kuulijat pystyvät nämä tulkitsemaan yhtä hyvin kuin näkyvän pilkun tekstissä.

        Kertoohan tuon lauseen loppuosa selvästi mitä tarkoittaa, onpa pilkkua tai ei. Jos lauseen alussa olisi kerrottu jostain muusta henkilöstä, silloin voisi sekoittaa.


    • sdfghjkl

      Voihan tuohon kirjoittaa pilkun joka väliin. Sitten niistä jokin on ehkä oikeassa paikassa.
      Nojoo. Teinit kirjoittelee ihan mitä tahansa omien sääntöjensä mukaan. Sellainenkin on nähty, että kirjoitetaan "Hän on viisaampi, kuin minä".

      • Ainakin minulle opetettiin pilkkusääntö tähän tapaukseen jo koulussa kahdella esimerkillä:
        Hän on viisaampi kuin minä. (ei pilkkua)
        Hän on viisaampi, kuin minä olin hänen ikäisenään. (käytetään pilkkua, koska 'kuin' aloittaa sivulauseen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5168
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3377
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1502
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      184
      1343
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1036
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      948
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      877
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      758
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      727
    Aihe