Mihin ovat kuplat haihtuneet?

Yksi palstan kestoväitteistä on kautta aikojen ollut, että asuntojen hinnoissa on KUPLA. Väittäjät eivät tietenkään yleensä ole perustelleet asiaa muutoin, kuin että asuntojen hinnassa on kupla, koska hinta on kirjoittajalle itselleen liian kallis. Toinen samantasoinen perustelu on verrata asuntojen hintoja vaikkapa vuoteen 1993.
.
Hieman tätä kehittyneempi väittäjä perustelee kuplan olemassaoloa viennin arvon kehittymisellä tai työttömien määrällä. Tätäkin parempi perustelu on matalalla korkotasolla pelottelu. Kaikkein järkevintä on kuitenkin vertailla asuntojen hintojen kehitystä nettotuloihin tai vaikkapa vuokrahintojen kehittymiseen.
.
Markkinakuplasta on yleisesti kysymys noususuhdanteessa, kun hyödykkeeseen kohdistuu spekulatiivista kysyntää. Hinnat kohoavat pitkällä ajanjaksolla yli fundamentaalisten arvojen. Ruotsin finanssipoliittisen neuvoston puheenjohtaja John Hassler on tiivistänyt asuntokuplan tunnusmerkit oivallisesti:
.
➽ Jos talojen hinnat nousevat samalla kun rakentaminen kasvaa merkittävästi. Se voi olla
merkki kuplasta.
.
➽ Jos ihmiset ostavat asuntoja spekulaatiotarkoituksessa korkealla hinnalla, koska he odottavat hintojen vielä nousevan (toivotaan hintojen vielä nousevan hyötymistarkoitus).
.
➽ Jos ihmiset ottavat liikaa lainaa, eikä sitä oteta vain taloa varten, vaan asuntoja kiinnitetään ottaakseen lainaa muita asioita varten.
.
HYPO ei näe kuplan merkkejä asuntomarkkinoilla edes pääkaupunkiseudulla. Asuntojen hinnat ovat todella lähellä pitkän aikavälin kotitalouksien nettotulojen kehitystä ja pitkän aikavälin vuokrahintakehitystä.
.
Tässä Hypon asuntomarkkinakatsauksen paras kuva:
http://aijaa.com/QpiWbR
.
Tässä Hypon asuntomarkkinakatsaus elokuulta 2016:
.
http://www.hypo.fi/wp-content/uploads/2016/08/Asuntomarkkinakatsaus_elokuu2016.pdf

60

172

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Katse.as.hinnoissa

      Asuntojen hintoja ei pidä verrata palkkatulojen kehitykseen vaan asuntojen reaalihintoihin jotka pk-seudulla on historiallisesti korkeat ja kupla on selvästi havaittavissa reaalihintakäyrästä. Reaalihinnat kuvaa inflaatiolla deflatoituja hintoja.

      http://www.findikaattori.fi/fi/92

      Monien muiden tuotteiden reaalihinnat ovat laskeneet ja ovat laskeneet palkkakehitykseen verrattuna huomattavasti kuten tietokoneiden ja kodin elekrtoniikkatuotteiden hinnat. Miksi asuntojen hinnat ei laske?

      Hypo myy asuntolainoja ja soveltaa omaa markkinatutkimusta asuntolainojen markkinointiin. Vuokra-asukas ei ole Hypon asiakas. Hypo puhuu asuntojen pk-seudun asuntorakennusbuumista mutta valtaosa uusista asunnoista menee vuokrakäyttöön.

      Pundit on omistusasunto propagandisti, tulkitsee taloudellisia tunnuslukuja väärin ja kirjoittaa aina asian vierestä. Kuka täysjärkinen haluaa maksaa asunnosta ylihintaa ei kukaan paitsi Pundit joka omistaa kuplahintaaan ostetun ok-talon Espoossa.

      Asuntojen hinnat ovat kuplaantuneet eniten pk-seudulla ja joissakin kasvavien kaupunkien ydinkeskustoissa, etenkin pienet asunnot.

      • lässytys.se.vaan.jatkuu

        Et voi missään tapauksessa väittää palstan asiallisimman ja totuudenmukaisimman tiedon esilletuojaa, Pundittia, asian vierestä kirjoittajaksi. Tuollaiselle väitteelle nauravat varmasti myös jo kevyemmän agendan rommarit, mutta et sinä, palstan yksi rääkyvimmistä agendakirjoittajista.

        Jo pelkästään se, että et ymmärrä (tai halua ymmärtää [huom. ei tue agendaa!]) sitä miksi elektroniikan hinnat on laskenut ajan saatissa, mutta asuntojen hinnat ei, kertoo siitä, että et ole kyvykäs arvioimaan onko asuntojen hinnoissa kuplaa vai ei.


      • Katse.as.hinnoissa
        lässytys.se.vaan.jatkuu kirjoitti:

        Et voi missään tapauksessa väittää palstan asiallisimman ja totuudenmukaisimman tiedon esilletuojaa, Pundittia, asian vierestä kirjoittajaksi. Tuollaiselle väitteelle nauravat varmasti myös jo kevyemmän agendan rommarit, mutta et sinä, palstan yksi rääkyvimmistä agendakirjoittajista.

        Jo pelkästään se, että et ymmärrä (tai halua ymmärtää [huom. ei tue agendaa!]) sitä miksi elektroniikan hinnat on laskenut ajan saatissa, mutta asuntojen hinnat ei, kertoo siitä, että et ole kyvykäs arvioimaan onko asuntojen hinnoissa kuplaa vai ei.

        Pundit älä muuta nimimerkkiäsi haukkuessasi minua. Otan aina haukkumiset vastaan sinulta suurella ilolla. Käytä aina Pundittia.


      • Sattuiko jonkun toisen kirjoitus noin paljon, että väität muiden kirjoituksia minun tekemäkseni. Samalla luulet itsestäsi jotain hyvin erityistä. Minä kirjoitan omalla nimimerkilläni. Älä siis huolehdi.


      • Sinä olet keskinkertainen agendakirjoittaja, joka yrittää poimia sieltä ja täältä yksittäisiä asioita, mutta jonka päässä asiat menevät aina suloisesti sekaisin ja vastaukseksi tulee aina kysymyksestä riippumatta: asuntojen reaalihinnat. Se on kuin epätoivoinen hirttonaru, johon aina laitat kaulasi. Absurdeinta on, että olet myös sanonut, että vuokra voi olla miten korkea vaan, eikä sinulle tule sinulle tappiota.
        .
        Sinusta mieleeni tulee Kummelin musavisa, jossa joukkueen piti arvata, mistä maasta kyseinen musiikkinäyte oli peräisin. Joukkue vastasi aina "Kanada", joka oli väärä vastaus.
        .
        Kai muistat itse täällä lainanneesi Oikaraista, jossa Oikarinen laittaa vuokrahinnat ja asuntojen hinnat samalle viivalle. Linkittämässäni kuvassa asuntojen hinnat ovat juuri nyt edullisia suhteessa vuokratasoon. Siinäkö syy, miksi haluat unohtaa asian?
        .
        Lisäksi jos kykenisit denialismin hirttonarulta ajattelemaan asioita huomaisit, että nettotulojen kehitys on täysin vertailukelpoinen ja paras mittari asuntojen hintojen kehityksen seuraamiseen. Eihän nettotuloistakaan ole vähennetty pois infaaltion vaikutusta. Siten ei tule myöskään toisesta tarkkailtavasta muuttujasta vähentää inflaation vaikutusta pois.
        .
        Minulla on listata kymmeniä kertoja, kun olet ollut rankasti väärässä. Sinä et pysty vieläkään tuskin kertomaan edes yhtä kertaa, kun minä olisin ollut väärässä.
        .
        Huvittavinta on toistuvat yrityksesi lyödä vyön alle (nimittelyt ja asuntooni liittyvät väitteet). Mitä pitäisi ajatella miehistä, jotka eivät vain pärjää asiaväännössä. Ne ei ole miehiä ollenkaan - ne on hiiriä.


      • pundit kirjoitti:

        Sinä olet keskinkertainen agendakirjoittaja, joka yrittää poimia sieltä ja täältä yksittäisiä asioita, mutta jonka päässä asiat menevät aina suloisesti sekaisin ja vastaukseksi tulee aina kysymyksestä riippumatta: asuntojen reaalihinnat. Se on kuin epätoivoinen hirttonaru, johon aina laitat kaulasi. Absurdeinta on, että olet myös sanonut, että vuokra voi olla miten korkea vaan, eikä sinulle tule sinulle tappiota.
        .
        Sinusta mieleeni tulee Kummelin musavisa, jossa joukkueen piti arvata, mistä maasta kyseinen musiikkinäyte oli peräisin. Joukkue vastasi aina "Kanada", joka oli väärä vastaus.
        .
        Kai muistat itse täällä lainanneesi Oikaraista, jossa Oikarinen laittaa vuokrahinnat ja asuntojen hinnat samalle viivalle. Linkittämässäni kuvassa asuntojen hinnat ovat juuri nyt edullisia suhteessa vuokratasoon. Siinäkö syy, miksi haluat unohtaa asian?
        .
        Lisäksi jos kykenisit denialismin hirttonarulta ajattelemaan asioita huomaisit, että nettotulojen kehitys on täysin vertailukelpoinen ja paras mittari asuntojen hintojen kehityksen seuraamiseen. Eihän nettotuloistakaan ole vähennetty pois infaaltion vaikutusta. Siten ei tule myöskään toisesta tarkkailtavasta muuttujasta vähentää inflaation vaikutusta pois.
        .
        Minulla on listata kymmeniä kertoja, kun olet ollut rankasti väärässä. Sinä et pysty vieläkään tuskin kertomaan edes yhtä kertaa, kun minä olisin ollut väärässä.
        .
        Huvittavinta on toistuvat yrityksesi lyödä vyön alle (nimittelyt ja asuntooni liittyvät väitteet). Mitä pitäisi ajatella miehistä, jotka eivät vain pärjää asiaväännössä. Ne ei ole miehiä ollenkaan - ne on hiiriä.

        > nettotulojen kehitys on [...] paras mittari asuntojen
        > hintojen kehityksen seuraamiseen.

        Tästä on pakko olla hieman eri mieltä. Bruttotulojen kehitys olisi parempi, mutta sitä ei oikein ole tilastoitu. Verokertymä kylläkin on, mutta kun sitä ei oikein voi jakaa tasaisesti suomalaisille, niin eipä sillä oikein mitään tee... :)


      • 22233377

        "Monien muiden tuotteiden reaalihinnat ovat laskeneet ja ovat laskeneet palkkakehitykseen verrattuna huomattavasti kuten tietokoneiden ja kodin elekrtoniikkatuotteiden hinnat. Miksi asuntojen hinnat ei laske?"

        Kuka hyvänsä ymmärttää miksi elektroniikan hinnat ovat laskeneet. Se johtuu kovasta kansainvälisestä kilpailusta tällä alalla, ja erityisesti aasian maiden tälle alalle vahvaksi tulemiseen. Elektroniikkaa on helppo laivoilla tuoda meritse, toisinkuin mitä asuinrakennuksia tai edes raskaita elementtejä. Tuontielektroniikka olisi meillä vieläkin halvempaa suhteessa kaikkeen muuhun elämisen kustannuksiin ellei sitä verotettaisi meillä. Myös autojakin saisi meillä halvalla, ja niillä ajo ja pensa olisi halpaa, ellei niitä niin jumalattomasti verotettaisi.

        Kyllä omistusasumisen puolesta voi olla muistakin syistä kuin mitä noista mainitsemistasi. Itse olen ehdottomasti omistusasumisen kannattaja jo siksi kun tiedän mitä se elämänmeno näissä n.s. vuokrakasarmeissa paljolti on, ja mitä se tulee kustantamaan.Toki lähinnä kunnille ja asumistukiin laskut näistä menee, eikä ne siksi niin esillä ole, ja tabujakin ne valtamediassa ovat. Muitakin syitä minulla tähän on, mutta jo tuossa on ihan riittävästi syytä minulle.


      • TheRat kirjoitti:

        > nettotulojen kehitys on [...] paras mittari asuntojen
        > hintojen kehityksen seuraamiseen.

        Tästä on pakko olla hieman eri mieltä. Bruttotulojen kehitys olisi parempi, mutta sitä ei oikein ole tilastoitu. Verokertymä kylläkin on, mutta kun sitä ei oikein voi jakaa tasaisesti suomalaisille, niin eipä sillä oikein mitään tee... :)

        Bruttotulojen vertaaminen ei ota huomioon käytettävissä olevien varojen määrän kehittymistä. Brutolla ei kukaan osta mitään, vaan netolla.
        .
        Luonnollisesti olisi myös totuudenmukaisempaa puhdistaa tilastoista tukien varassa asuvat, jotka eivät koskaan ja missään tilanteessa ole asuntomarkkinoiden pelureita. Tuo tietenkin pitäisi jotenkin suhteuttaa työttömien määrään.


      • 22233377 kirjoitti:

        "Monien muiden tuotteiden reaalihinnat ovat laskeneet ja ovat laskeneet palkkakehitykseen verrattuna huomattavasti kuten tietokoneiden ja kodin elekrtoniikkatuotteiden hinnat. Miksi asuntojen hinnat ei laske?"

        Kuka hyvänsä ymmärttää miksi elektroniikan hinnat ovat laskeneet. Se johtuu kovasta kansainvälisestä kilpailusta tällä alalla, ja erityisesti aasian maiden tälle alalle vahvaksi tulemiseen. Elektroniikkaa on helppo laivoilla tuoda meritse, toisinkuin mitä asuinrakennuksia tai edes raskaita elementtejä. Tuontielektroniikka olisi meillä vieläkin halvempaa suhteessa kaikkeen muuhun elämisen kustannuksiin ellei sitä verotettaisi meillä. Myös autojakin saisi meillä halvalla, ja niillä ajo ja pensa olisi halpaa, ellei niitä niin jumalattomasti verotettaisi.

        Kyllä omistusasumisen puolesta voi olla muistakin syistä kuin mitä noista mainitsemistasi. Itse olen ehdottomasti omistusasumisen kannattaja jo siksi kun tiedän mitä se elämänmeno näissä n.s. vuokrakasarmeissa paljolti on, ja mitä se tulee kustantamaan.Toki lähinnä kunnille ja asumistukiin laskut näistä menee, eikä ne siksi niin esillä ole, ja tabujakin ne valtamediassa ovat. Muitakin syitä minulla tähän on, mutta jo tuossa on ihan riittävästi syytä minulle.

        Suomalaisten ostovoima oli saksalaisessa tutkimuksessa noussut eniten vertailtavana olevien 41 maan jousta. Tutkimuksen väite oli, että suomalaiset olisivat siten hyötyneet eniten vapaasta kaupasta.
        .
        Nykyisellä keskipalkalla saa paljon enemmän kulutushyödykkeitä ja elintarvikkeita kuin 1970-luvulla.


      • jokainentavansamukaan

        Miten tuon nyt ottaa. Itse maksoin noin 100,000 euroa vähemmän kuin 2000 luvun talosta alussa pyydettiin. En koe että maksoin 400,000 euroa turhaan. Tilaa on ihan riittävästi kolmelle.. 215 m2......


      • Katse.as.hinnoissa
        pundit kirjoitti:

        Sinä olet keskinkertainen agendakirjoittaja, joka yrittää poimia sieltä ja täältä yksittäisiä asioita, mutta jonka päässä asiat menevät aina suloisesti sekaisin ja vastaukseksi tulee aina kysymyksestä riippumatta: asuntojen reaalihinnat. Se on kuin epätoivoinen hirttonaru, johon aina laitat kaulasi. Absurdeinta on, että olet myös sanonut, että vuokra voi olla miten korkea vaan, eikä sinulle tule sinulle tappiota.
        .
        Sinusta mieleeni tulee Kummelin musavisa, jossa joukkueen piti arvata, mistä maasta kyseinen musiikkinäyte oli peräisin. Joukkue vastasi aina "Kanada", joka oli väärä vastaus.
        .
        Kai muistat itse täällä lainanneesi Oikaraista, jossa Oikarinen laittaa vuokrahinnat ja asuntojen hinnat samalle viivalle. Linkittämässäni kuvassa asuntojen hinnat ovat juuri nyt edullisia suhteessa vuokratasoon. Siinäkö syy, miksi haluat unohtaa asian?
        .
        Lisäksi jos kykenisit denialismin hirttonarulta ajattelemaan asioita huomaisit, että nettotulojen kehitys on täysin vertailukelpoinen ja paras mittari asuntojen hintojen kehityksen seuraamiseen. Eihän nettotuloistakaan ole vähennetty pois infaaltion vaikutusta. Siten ei tule myöskään toisesta tarkkailtavasta muuttujasta vähentää inflaation vaikutusta pois.
        .
        Minulla on listata kymmeniä kertoja, kun olet ollut rankasti väärässä. Sinä et pysty vieläkään tuskin kertomaan edes yhtä kertaa, kun minä olisin ollut väärässä.
        .
        Huvittavinta on toistuvat yrityksesi lyödä vyön alle (nimittelyt ja asuntooni liittyvät väitteet). Mitä pitäisi ajatella miehistä, jotka eivät vain pärjää asiaväännössä. Ne ei ole miehiä ollenkaan - ne on hiiriä.

        Pundit lopeta spekulointi asuntojen- ja vuokrahintojen nykyhinnoilla. Hinnat tulevat muuttumaan keskipitkällä aikavälillä merkittävästi. Innostut liikaa hetkellisistä hintamuutoksista etkä tunnista trendejä asuntomarkkinoilla.

        Kirjoituksistasi voi päätellä että olet edellä mainittujen mielenterveysongelmien lisäksi tarkkaavaisuus- ja ylivilkkaushäiriöinen eli ADHD-henkilö.


      • 16.19
        Katse.as.hinnoissa kirjoitti:

        Pundit lopeta spekulointi asuntojen- ja vuokrahintojen nykyhinnoilla. Hinnat tulevat muuttumaan keskipitkällä aikavälillä merkittävästi. Innostut liikaa hetkellisistä hintamuutoksista etkä tunnista trendejä asuntomarkkinoilla.

        Kirjoituksistasi voi päätellä että olet edellä mainittujen mielenterveysongelmien lisäksi tarkkaavaisuus- ja ylivilkkaushäiriöinen eli ADHD-henkilö.

        Punditin kirjoitukset ovat sumutusta. Luultavasti hän ymmärtää missä mennään, mutta yrittää vieläkin peitellä sitä.
        Sinänsä tyhmää, koska se jarruttaa asuntokauppaa, eikä lisää sitä. Toisin kun hänen tarkoituksensa on...


      • Katse.as.hinnoissa kirjoitti:

        Pundit lopeta spekulointi asuntojen- ja vuokrahintojen nykyhinnoilla. Hinnat tulevat muuttumaan keskipitkällä aikavälillä merkittävästi. Innostut liikaa hetkellisistä hintamuutoksista etkä tunnista trendejä asuntomarkkinoilla.

        Kirjoituksistasi voi päätellä että olet edellä mainittujen mielenterveysongelmien lisäksi tarkkaavaisuus- ja ylivilkkaushäiriöinen eli ADHD-henkilö.

        Tuolta siis kuulostaa henkisesti alamittaisen, yhteiskunnan tuilla elävän vikisevän hiiren piipitys.


      • 22233377
        Katse.as.hinnoissa kirjoitti:

        Pundit lopeta spekulointi asuntojen- ja vuokrahintojen nykyhinnoilla. Hinnat tulevat muuttumaan keskipitkällä aikavälillä merkittävästi. Innostut liikaa hetkellisistä hintamuutoksista etkä tunnista trendejä asuntomarkkinoilla.

        Kirjoituksistasi voi päätellä että olet edellä mainittujen mielenterveysongelmien lisäksi tarkkaavaisuus- ja ylivilkkaushäiriöinen eli ADHD-henkilö.

        Kuntien vuokrataloissa vähän taantuvillakin paikkakunnilla vuokrat ovat sellaista 12€ neliö luokkaa, ja siltikään ei näillä muuta saada kuin mitä juoksevat hoitokulut ja rempat hoidettua(kunnat on aikanaan talot pykänny eikä niistä jutuista mitään veloteta).Toki näihin vuokriin tulee kelan maksamia asumistukia ja osin eläkkeistäkin tai muista tuloista eikä siten kaikki kunnalta pois ole, mutta kyllä myös kunnan sossustakin vielä tähän vuokraan joudutaan monen kohdalla lisää antamaan.
        Niin että revi siitä miten puolitat nämä vuokrat ? Ainakin huolto ja korjauslaskut niistä perittävine veroineen pitää silloin myös saada puolittumaan, mutta miten ?


      • Katse.as.hinnoissa
        22233377 kirjoitti:

        "Monien muiden tuotteiden reaalihinnat ovat laskeneet ja ovat laskeneet palkkakehitykseen verrattuna huomattavasti kuten tietokoneiden ja kodin elekrtoniikkatuotteiden hinnat. Miksi asuntojen hinnat ei laske?"

        Kuka hyvänsä ymmärttää miksi elektroniikan hinnat ovat laskeneet. Se johtuu kovasta kansainvälisestä kilpailusta tällä alalla, ja erityisesti aasian maiden tälle alalle vahvaksi tulemiseen. Elektroniikkaa on helppo laivoilla tuoda meritse, toisinkuin mitä asuinrakennuksia tai edes raskaita elementtejä. Tuontielektroniikka olisi meillä vieläkin halvempaa suhteessa kaikkeen muuhun elämisen kustannuksiin ellei sitä verotettaisi meillä. Myös autojakin saisi meillä halvalla, ja niillä ajo ja pensa olisi halpaa, ellei niitä niin jumalattomasti verotettaisi.

        Kyllä omistusasumisen puolesta voi olla muistakin syistä kuin mitä noista mainitsemistasi. Itse olen ehdottomasti omistusasumisen kannattaja jo siksi kun tiedän mitä se elämänmeno näissä n.s. vuokrakasarmeissa paljolti on, ja mitä se tulee kustantamaan.Toki lähinnä kunnille ja asumistukiin laskut näistä menee, eikä ne siksi niin esillä ole, ja tabujakin ne valtamediassa ovat. Muitakin syitä minulla tähän on, mutta jo tuossa on ihan riittävästi syytä minulle.

        Asuntojen hinnoissa veron osuus on 45% laski SRV-rakennusyhtiön tj muutama vuosi takaperin. Kodin elekroniikassa vain alv 24% jos oikein muistan.

        Tonttien hinnat nousseet 2000-luvulla liikaa ja ovat nyt kääntyneet loivaan laskuun.

        Uusia kerrostaloja pystytään rakentamaan edullisemmin tulevaisuudessa, tästä esimerkkinä Lehdon rakentamat elementtitalot. Raaka-aineiden hinnat laskeneet romahdusmaisesti joka pitäisi siirtyä uusien asuntojen hintoihin.

        Uusien kerrostalojen hinnat voi laskea merkittävästi keskipitkällä aikavälillä jos verotusta helpotetaan ja uusia rakennetaan vilkkaasti lisää kuten juuri nyt pk-seudulla. Niukka tarjonta nosti asuntojen hinnat korkeiksi, voidaan puhua hintakuplasta pk-seudulla.

        Hintojen laskiessa on järkevämpi asua vuokralla. Reaalihinnat laskeneet muualla suomessa jo 10% 2010 huipusta.

        Asuntojen hintahalpuutus lisää talouskasvua kun asuntovelallisille jää enemmän rahaa kulutukseen ja he vaurastuvat nopeammin kun rahaa jää myös sijoittamiseen esim. laadukkaiden pörssiyhtiöiden osakkeisiin.


      • 22233377
        Katse.as.hinnoissa kirjoitti:

        Asuntojen hinnoissa veron osuus on 45% laski SRV-rakennusyhtiön tj muutama vuosi takaperin. Kodin elekroniikassa vain alv 24% jos oikein muistan.

        Tonttien hinnat nousseet 2000-luvulla liikaa ja ovat nyt kääntyneet loivaan laskuun.

        Uusia kerrostaloja pystytään rakentamaan edullisemmin tulevaisuudessa, tästä esimerkkinä Lehdon rakentamat elementtitalot. Raaka-aineiden hinnat laskeneet romahdusmaisesti joka pitäisi siirtyä uusien asuntojen hintoihin.

        Uusien kerrostalojen hinnat voi laskea merkittävästi keskipitkällä aikavälillä jos verotusta helpotetaan ja uusia rakennetaan vilkkaasti lisää kuten juuri nyt pk-seudulla. Niukka tarjonta nosti asuntojen hinnat korkeiksi, voidaan puhua hintakuplasta pk-seudulla.

        Hintojen laskiessa on järkevämpi asua vuokralla. Reaalihinnat laskeneet muualla suomessa jo 10% 2010 huipusta.

        Asuntojen hintahalpuutus lisää talouskasvua kun asuntovelallisille jää enemmän rahaa kulutukseen ja he vaurastuvat nopeammin kun rahaa jää myös sijoittamiseen esim. laadukkaiden pörssiyhtiöiden osakkeisiin.

        Itse kaiken vuokransa maksaen vuokralla on edullisempaa asua vain jos on joltain sellaiselta vuokranantajalta asunnon saanut, joka on suostuvainen siitä hommasta itselleen takkiinsa ottamaan, tai jos vuokra-asuu tavalla tai toisella tai useammallakin tavalla yhteiskunnan tukemissa asunnoissa. Itse kaiken maksaen ja mitään tukia asumiseensa saamatta vain suht. lyhyen ajan tarpeeseen vuokra-asuminen voi olla kannattavampaa kuin mitä omistusasuminen mikäli sopivia vuokrakämppiä on saatavilla.

        Tilanteeseen missä asuntojen hinnat olisivat tulevaisuudessa laskevia toki sijoitusmielessä kannattaisi ennakkoon varautua, niin että hintavan asuntonsa möisi ja ostaisi tilalle mahdollisimman pienen ja halvan asunnon. Se vaan että haravalle tällainen sopii, tai että ylipäätänsä sellaiseen vaivaan tulee lähdettyä. Ja on tällaisesta paljon kulujakin ja vaivaa myyntien ja muuttojen kanssa pelatessa varsinkin perheelisille, jotka siitä lisäksi vielä joutuisivat paljon tinkimään omasta asumismukavuudestaan.


      • Katse.as.hinnoissa kirjoitti:

        Asuntojen hinnoissa veron osuus on 45% laski SRV-rakennusyhtiön tj muutama vuosi takaperin. Kodin elekroniikassa vain alv 24% jos oikein muistan.

        Tonttien hinnat nousseet 2000-luvulla liikaa ja ovat nyt kääntyneet loivaan laskuun.

        Uusia kerrostaloja pystytään rakentamaan edullisemmin tulevaisuudessa, tästä esimerkkinä Lehdon rakentamat elementtitalot. Raaka-aineiden hinnat laskeneet romahdusmaisesti joka pitäisi siirtyä uusien asuntojen hintoihin.

        Uusien kerrostalojen hinnat voi laskea merkittävästi keskipitkällä aikavälillä jos verotusta helpotetaan ja uusia rakennetaan vilkkaasti lisää kuten juuri nyt pk-seudulla. Niukka tarjonta nosti asuntojen hinnat korkeiksi, voidaan puhua hintakuplasta pk-seudulla.

        Hintojen laskiessa on järkevämpi asua vuokralla. Reaalihinnat laskeneet muualla suomessa jo 10% 2010 huipusta.

        Asuntojen hintahalpuutus lisää talouskasvua kun asuntovelallisille jää enemmän rahaa kulutukseen ja he vaurastuvat nopeammin kun rahaa jää myös sijoittamiseen esim. laadukkaiden pörssiyhtiöiden osakkeisiin.

        > Asuntojen hinnoissa veron osuus on 45% laski SRV-rakennusyhtiön tj
        > muutama vuosi takaperin. Kodin elekroniikassa vain alv 24% jos oikein
        > muistan.

        Jos SRV:n toimari noin sanoi, niin hän erehtyi. Suurin osa kodinelektroniikasta tuotetaan jossain, tuodaan maahan ja myydään kuluttajille. Jokaisessa näistä vaiheista maksetaan veroja tai veroluonteisia maksuja. Jos lasket 45% veroja asuntoon, pitää sinun huomioida myös sen Gigantin myyjän palkan verot (50% palkasta veroja), hänen esimiehensä maksamat verot, kiinteistöverot, liiketoiminnan verotus, jne. Ja tuo on vasta se viimeinen porras...

        Mutuna heittäisin, että kodinelektroniikassakin veroprosentti on 30 paremmalla puolella.

        Tai vaihtoehtoisesti: asunnosta maksetaan vain varainsiirtovero, olikohan 4%.


      • Katse.as.hinnoissa
        TheRat kirjoitti:

        > Asuntojen hinnoissa veron osuus on 45% laski SRV-rakennusyhtiön tj
        > muutama vuosi takaperin. Kodin elekroniikassa vain alv 24% jos oikein
        > muistan.

        Jos SRV:n toimari noin sanoi, niin hän erehtyi. Suurin osa kodinelektroniikasta tuotetaan jossain, tuodaan maahan ja myydään kuluttajille. Jokaisessa näistä vaiheista maksetaan veroja tai veroluonteisia maksuja. Jos lasket 45% veroja asuntoon, pitää sinun huomioida myös sen Gigantin myyjän palkan verot (50% palkasta veroja), hänen esimiehensä maksamat verot, kiinteistöverot, liiketoiminnan verotus, jne. Ja tuo on vasta se viimeinen porras...

        Mutuna heittäisin, että kodinelektroniikassakin veroprosentti on 30 paremmalla puolella.

        Tai vaihtoehtoisesti: asunnosta maksetaan vain varainsiirtovero, olikohan 4%.

        SRV:n tj puhui uusien asuntojen kumulatiivisesta veromäärästä. Vanhoista asunnoista ei al-veroa makseta, vain vs-vero ja välittäjän palkkion alv.

        Rakennusurkointiin liitty aliurakointi vahvasti ja rakentaminen on työvaltaista. Aliurakoinnista voi syntyä ylimääräistä al-veroa mutta parempi kysyä tarkat tiedot SRV:n toimitusjohtajalta jos se kiinnosta detaljitasolla.

        Uusien asuntojen hinnastossa pitäisi olla maininta alv:n osuudesta myyntihinnassa kuten kassakuiteissa on mainittu % ja euromäärä.

        Kodinkoneet on nykyisin ulkomailla valmistettu ja vientituotteista ei al-veroa makseta valmistusmaassa. Kaupan ketjussa on alv-maksuja mutta yrityksen kirjanpidossa al-verot netotetaan eikä moninkertaista al-veroa synny. Kodinkonekauppa on nykyisin suurelta osin verkkokauppaa ja palkoista syntyvä vero myyntihinnoissa on pieni verrattuna rakentamiseen.


      • Katse.as.hinnoissa kirjoitti:

        SRV:n tj puhui uusien asuntojen kumulatiivisesta veromäärästä. Vanhoista asunnoista ei al-veroa makseta, vain vs-vero ja välittäjän palkkion alv.

        Rakennusurkointiin liitty aliurakointi vahvasti ja rakentaminen on työvaltaista. Aliurakoinnista voi syntyä ylimääräistä al-veroa mutta parempi kysyä tarkat tiedot SRV:n toimitusjohtajalta jos se kiinnosta detaljitasolla.

        Uusien asuntojen hinnastossa pitäisi olla maininta alv:n osuudesta myyntihinnassa kuten kassakuiteissa on mainittu % ja euromäärä.

        Kodinkoneet on nykyisin ulkomailla valmistettu ja vientituotteista ei al-veroa makseta valmistusmaassa. Kaupan ketjussa on alv-maksuja mutta yrityksen kirjanpidossa al-verot netotetaan eikä moninkertaista al-veroa synny. Kodinkonekauppa on nykyisin suurelta osin verkkokauppaa ja palkoista syntyvä vero myyntihinnoissa on pieni verrattuna rakentamiseen.

        Veroja on aika paljon muitakin, kuin ALV...


    • romromrom

      Rommaritkin on haihtuneet muutamaa lukuunottamatta.
      Muuten asiakirjoittamista.

    • Vuokralla.Parempi

      Hinnoissa on toki kupla. Esimerkki kuplan luojasta on rahasto, johon tuulipukukansa on laittanut omaisuutensa kiinni. Varteenotettavat talouslehdet ovat jo varoittaneet, että kun asuntovarallisuutta kohta on pakko realisoida, sitä pitää tehdä ALE-hintaan, mikä rommauttaa asuntojen arvot yleisemminkin.

      Jättimäinen työttömyys tekee hallaa asuntosijoittajille, joilla alkaa olla vaikeuksia saada vuokriaan. Asumistukijärjestelmän varaan en laskisi paljoakaan. Tuet voidaan ottaa pois koska tahansa, se pitää aina muistaa kun ennustelee tulevaisuutta. Työttömyyskorvausta ollaan pienentämässä, koska tulee asumistuen vuoro?

      Vuokrat laskevat vääjäämättä asumistukitason pudotessa -> asuntojen hinnat putoavat mukana.

      Ei pidä unohtaa sitäkään, että moni putoaa näinä päivinä ansioonsidotulta ja uudet työsuhteet ovat lähinnä ilmaisia työnäytteitä ja yhdeksän euron päiväpalkan tukitöitä. Siinä ei paljoa kämppää maksella kun vouti kinuaa saataviaan normaalista elämisestäkin, kuten pesukoneen ostosta ja vastaavasta.

      Korkoriskin jätän tällä kertaa käsittelemättä, mutta muistutan, että korot voivat satakertaistua esimerkiksi seuraavan puolen vuoden aikana. Sitä ei monen tappiin asti viritetyn ikivelkaisen lainaohjelma kestä.

      Nokian romahduksen vaikutukset alkavat tuntua vasta nyt, kun lähtöpaketit on käytetty ja uutta työtä ei olekaan löytynyt. Kohta on asuntoa myynnissä enemmän kuin tarpeeksi.

      Tilanne on vähintäänkin epävakaa ja mikä tahansa pienikin negatiivinen signaali käynnistää dominoefektin, jossa rommaa ja rytäjää niin että se vie mukaan tuhkatkin pesästä.

      Itseäni asia ei juurikaan huoleta, sillä minä tuhnuttelen vuokra-asuntoni sohvalla ihan rauhassa ja ostan vasta rommauksen jälkeen.

      • Satakertainen negatiivinen korko. Mitähän se tarkoittaisikaan?


    • NickNailer

      On varsin luontevaa odottaa, että keskuspankin negatiivinen ohjauskorko johtaa erilaisiin kupliin. Se, milloin kupla puhkeaa, on visaisempi kysymys. Kun negatiiviselle puolelle on jo menty, niin mitään varsinaista alarajaa ei ole.

      Yksi taloustieteen amerikkalainen edustaja ehdotaa - 6 % ohjauskorkoa. Ja koska herra sattuu olemaan entinen FEDin johtokunnan jäsen, on prosenttiin suhtauduttava vakavasti.

      Jos korkotaso "normalisoituu", vaikuttaa se lähes välittömästi asuntomarkkinoihin Suomessa. On syytä muistaa, että Suomessa on maksettu kaksinumeroisia prosentteja asuntolainoista, eikä siitä ole edes kauan.

      Kun korot voivat nykyisen tietämyksen mukaan vaihdella välillä - 6 % .... 20 %, voi kuplien odottaa syntyvän ja puhkeavan.

      Toinen asia on se, että Suomessa uusien asuntojen koko pienenee, koska kuluttajilla ei ole varaa - edes negatiivisen ohjauskoron olosuhteissa - ostaa suurempia. Honey, I Shrunk the appartment -prosessi ei voi kuitenkaa jatkua rajatta. Kutistuminen päättyy viimeistään siihen WC:n invalidiympyrään, joka jokaiseen luukkuun on pakko rakentaa.



      Summa summarum: Kupla on ja se puhkeaa, mikäli korkotasoa nostetaan.

      • Mitä uusien asuntojen koon pienenemiseen tulee, enpä muista nähneeni kovin montaa alle 20 neliön koppia rakenteilla viime vuosina. Nuo olivat kuitenkin ihan normaaleja asuntokokojan vielä 20-luvulla...


      • pienä_nykyasuntoja

        Uusien asuntojen koot ovat pienentyneet. Ainakin markkinavetoisesta rakentamisesta puhuttaessa. Helsinki elää yhä sosialistisen suunnitelmatalouden aikaa 75 m² keskikokovaatimuksineen, joten Espoo ja Vantaa ottavat tilanteesta ilon irti. Molempiin on rakennettu taloja, joissa ei ole mitään muuta kuin yksiöitä ja pieniä kaksioita ja huoneistojen keskikoko ehkä reilut 40 m². Edellisen kerran tällaisia taloja rakennettiin laajemmassa mitassa kait 50 -luvulla. Tosin noissa wanhoissa saattoi olla reiluun 50 neliöön puristettuna kolmiokin. Nykyään moinen ei onnistu, kun pyörötuoliympyröillä ryyditetty eteinen, pesuhuone ja sauna nielevät kymmenkunta neliötä enemmän.

        Suurimmillaan asunnot (asuintilat) olivat 70-luvulla ja siitä on sitten tultu alaspäin. Ei taida monestakaan tuoreemmasta *kaksiosta* löytyä 16 m² makuuhuonetta jne? Nykyäänhän on tehty sellainenkin keksintö, kuin makuuhuone kahdella ovella. Tilan syvyys on niin pieni, että parisängyn molemmat päädyt ovat seinää vasten -> tarvitaan 2 ovea!

        Nykykaksiot ovat melkein poikkeuksetta 45-52 m² haarukassa ja kolmioita tungetaan 60 neliöön. OK, yhtä pieniä lyötyy myös wanhoista taloista (50/60 lukua), mutta niissä vanhoissa on 3 m² pesuhuone ja uudessa 6 m² pesuhuone ja 3 m² sauna... Eli nykyaikainen 50 m² kaksio ei ole asuintilojen osalta yhtään väljempi kuin wanhan talon 45 m² kaksio. Lisäksi uudessa asunnossa on surkeat säilytystilat, vaatehuonetta ei ole ja komerotilaakin on niukasti. Eipä ihme, että "pelikaanivarastot" kukoistaa.

        Samaisten esteettömyysvaatimusten vuoksi ei enää mitään 20 m² yksiöitä pystytä rakentamaan. Pienimmät eteen tulleet ovat 25 m² luokkaa (Espoossa). Tosin Vantaalle nousee pian, poikkeusluvalla, talo, jossa on pelkästään 15,5 m² huoneistoja, mutta nämä eivät ole suoraan vertailukelpoisia muihin korkean huonekorkeuden parven ansiosta.


      • BraBra
        pienä_nykyasuntoja kirjoitti:

        Uusien asuntojen koot ovat pienentyneet. Ainakin markkinavetoisesta rakentamisesta puhuttaessa. Helsinki elää yhä sosialistisen suunnitelmatalouden aikaa 75 m² keskikokovaatimuksineen, joten Espoo ja Vantaa ottavat tilanteesta ilon irti. Molempiin on rakennettu taloja, joissa ei ole mitään muuta kuin yksiöitä ja pieniä kaksioita ja huoneistojen keskikoko ehkä reilut 40 m². Edellisen kerran tällaisia taloja rakennettiin laajemmassa mitassa kait 50 -luvulla. Tosin noissa wanhoissa saattoi olla reiluun 50 neliöön puristettuna kolmiokin. Nykyään moinen ei onnistu, kun pyörötuoliympyröillä ryyditetty eteinen, pesuhuone ja sauna nielevät kymmenkunta neliötä enemmän.

        Suurimmillaan asunnot (asuintilat) olivat 70-luvulla ja siitä on sitten tultu alaspäin. Ei taida monestakaan tuoreemmasta *kaksiosta* löytyä 16 m² makuuhuonetta jne? Nykyäänhän on tehty sellainenkin keksintö, kuin makuuhuone kahdella ovella. Tilan syvyys on niin pieni, että parisängyn molemmat päädyt ovat seinää vasten -> tarvitaan 2 ovea!

        Nykykaksiot ovat melkein poikkeuksetta 45-52 m² haarukassa ja kolmioita tungetaan 60 neliöön. OK, yhtä pieniä lyötyy myös wanhoista taloista (50/60 lukua), mutta niissä vanhoissa on 3 m² pesuhuone ja uudessa 6 m² pesuhuone ja 3 m² sauna... Eli nykyaikainen 50 m² kaksio ei ole asuintilojen osalta yhtään väljempi kuin wanhan talon 45 m² kaksio. Lisäksi uudessa asunnossa on surkeat säilytystilat, vaatehuonetta ei ole ja komerotilaakin on niukasti. Eipä ihme, että "pelikaanivarastot" kukoistaa.

        Samaisten esteettömyysvaatimusten vuoksi ei enää mitään 20 m² yksiöitä pystytä rakentamaan. Pienimmät eteen tulleet ovat 25 m² luokkaa (Espoossa). Tosin Vantaalle nousee pian, poikkeusluvalla, talo, jossa on pelkästään 15,5 m² huoneistoja, mutta nämä eivät ole suoraan vertailukelpoisia muihin korkean huonekorkeuden parven ansiosta.

        Tämä oli hyvä kirjoitus. Harvoin tällä palstalla kellään on mitään järkevää sanottavaa.

        Propsit kirjoittajalle siitä, ettei lähtenyt arvostelemaan tai haukkumaan esteettömysvaatimuksia, vaan totesi vain, että niistä seuraa, ettei kovin pieniä kopperoita voi enää rakentaa.

        Lisäisin Helsingin ongelmaksi sen, että vaikka asuntojen keskikokovaatimus on säilynyt, silti toisaalta halutaan olla rakentamatta parkkipaikkoja, koska ne maksavat. Mutta millainen yhtälö on parkkipaikkojen puute ja isojen perheasuntojen rakentaminen samaiselle alueelle?


      • Mihin perustuu väite:
        "korot voivat nykyisen tietämyksen mukaan vaihdella välillä - 6 % .... 20 %"?
        .
        Sanot ettei suurten korkojen ajoista ole pitkä aika. Ei ole talvisodastakaan, mutta en silti lähtisi väittämään, että kohta sotapojat vetävät taas puusuksia jalkaan jalkarättien päälle. Ajat olivat ihan toiset. Se pitäisi ymmärtää.
        .
        Rehellisyyden nimessä ei voida olla edes varmoja siitä, vaikka matalien korkojen ajasta tulisi paljon odotettua pidempi ajanjakso. Tällaisia korkotasoja ei ole ollut koskaan ihmiskunnan historiassa siitä lähtien, kun ihmiset ovat alkaneet käydä kauppaa keskenään.


      • pienä_nykyasuntoja kirjoitti:

        Uusien asuntojen koot ovat pienentyneet. Ainakin markkinavetoisesta rakentamisesta puhuttaessa. Helsinki elää yhä sosialistisen suunnitelmatalouden aikaa 75 m² keskikokovaatimuksineen, joten Espoo ja Vantaa ottavat tilanteesta ilon irti. Molempiin on rakennettu taloja, joissa ei ole mitään muuta kuin yksiöitä ja pieniä kaksioita ja huoneistojen keskikoko ehkä reilut 40 m². Edellisen kerran tällaisia taloja rakennettiin laajemmassa mitassa kait 50 -luvulla. Tosin noissa wanhoissa saattoi olla reiluun 50 neliöön puristettuna kolmiokin. Nykyään moinen ei onnistu, kun pyörötuoliympyröillä ryyditetty eteinen, pesuhuone ja sauna nielevät kymmenkunta neliötä enemmän.

        Suurimmillaan asunnot (asuintilat) olivat 70-luvulla ja siitä on sitten tultu alaspäin. Ei taida monestakaan tuoreemmasta *kaksiosta* löytyä 16 m² makuuhuonetta jne? Nykyäänhän on tehty sellainenkin keksintö, kuin makuuhuone kahdella ovella. Tilan syvyys on niin pieni, että parisängyn molemmat päädyt ovat seinää vasten -> tarvitaan 2 ovea!

        Nykykaksiot ovat melkein poikkeuksetta 45-52 m² haarukassa ja kolmioita tungetaan 60 neliöön. OK, yhtä pieniä lyötyy myös wanhoista taloista (50/60 lukua), mutta niissä vanhoissa on 3 m² pesuhuone ja uudessa 6 m² pesuhuone ja 3 m² sauna... Eli nykyaikainen 50 m² kaksio ei ole asuintilojen osalta yhtään väljempi kuin wanhan talon 45 m² kaksio. Lisäksi uudessa asunnossa on surkeat säilytystilat, vaatehuonetta ei ole ja komerotilaakin on niukasti. Eipä ihme, että "pelikaanivarastot" kukoistaa.

        Samaisten esteettömyysvaatimusten vuoksi ei enää mitään 20 m² yksiöitä pystytä rakentamaan. Pienimmät eteen tulleet ovat 25 m² luokkaa (Espoossa). Tosin Vantaalle nousee pian, poikkeusluvalla, talo, jossa on pelkästään 15,5 m² huoneistoja, mutta nämä eivät ole suoraan vertailukelpoisia muihin korkean huonekorkeuden parven ansiosta.

        Tilastollisesti kuitenkin on keskimäärin niin, että asuntojen keskikoko on jatkuvasti noussut. Keskimääräisen asunnon koko on ollut viimeksi jo 82 neliötä. Nyt voi olla suuntaus pienempiin neliöihin, mutta kestää aikansa ennen kuin pienten asuntojen rakentaminen todella näkyy tilastoissa. Sitä ennen voidaan olla jo taas matkalla kohti isompia asuntoja.
        .
        Eri asia on, että sinkkutalousten määrän jatkuvasti noustessa kysyntää on yhä enemmän pienille asunnoille ja rakennusteollisuus pyrkii täyttämään tätä kysyntää.


    • 222333

      Hyvä olisi myös vertailla veroista putsattujen palkkojen kehitystä veroista putsattujen asuntojen hintojen kehitykseen. Ja tämä siis uudisasuntojen osalta. Vanhojen asuntojen hinnat taasen enemmän tai vähemmän seurailevat näitä uusien asuntojen hintoja.

    • NickNailer

      Andreas Dombret, joka on BuBan johtokunnan jäsen, vaatii BuBaa ryhtymään toimenpiteisiin asuntokuplan vuoksi.

      Dombretin mukaan Saksassa on nyt kupla ainakin osassa asuntomarkkinoita. Tilanne on samanlainen kuin Suomessa: periferian asuntojen hinnat ovat lähellä nollaa, kun taas kasvukeskuksissa hinnat nousevat kiihtyvästi.

      Sitten kysymys: jos edullisempien neliöhintojen Saksassa on asuntojen hintakupla, niin millä perusteella Suomessa ei ole?

      • Vuokralla.Parempi

        Juuri näin. Meilläkin kupla paisunut äärimmilleen. Keskustan kämpän yhden neliömetrin palan tienatakseen täytyy ikivelkaisen pankin torpparin tehdä helposti puolikin vuotta töitä. On siinä maksamista ja palkkojen on ennustettu putoavan 40%, että saadaan maahan hintakilpailukykyä.

        HUH HUH, enpä totta tosiaan haluaisi olla tuulipuvun tuulipuvun puntissa juuri nyt!


      • Taidat vähän sekoittaa fundamentteja. Jos periferiassa olevan asunnon hinta on alhainen ja se tiedetään markkinoilla - siinä ei ole kuplaa. Asunnon alhainen markkinahinta tiedetään ja tunnetaan markkinoilla - missä siis väittämäsi hintakupla?


      • NickNailer
        pundit kirjoitti:

        Taidat vähän sekoittaa fundamentteja. Jos periferiassa olevan asunnon hinta on alhainen ja se tiedetään markkinoilla - siinä ei ole kuplaa. Asunnon alhainen markkinahinta tiedetään ja tunnetaan markkinoilla - missä siis väittämäsi hintakupla?

        Tarkasti ottaen minä en sekoita, vaan ainoastaa välitän Saksan keskuspankin viestin siitä, että he ovat oman ilmoituksensa mukaan varustautumassa asuntojen hintakuplan puhkeamiseen KASVUKESKUKSISSA. Kupla on siis keskuspankin mielistä siellä.

        Saksan periferiassa ongelmana on kiinteistöjen negatiivinen arvo. Kiinteistöjä ei voi myydä, kun ostajia ei ole. Halvimmillaan maatiloja yms voi ostaa muutamalla kymmenellä eurolla. Harva haluaa ostaa verotettavia kohteita, joista ei pääse myymällä eroon.

        Jotenkin tuntuu kummalliselta, että Suomessa vaietaan ilmeisestä kuplasta. Tietysti on niinkin, että maassa on enää kaksi kasvualaa - rakentaminen ja KELA. Jos kuplan puhkeamiseen varaudutaan, niin raketaminen hyytyy yhtä nopeasti kuin 90-luvun alussa. Ala pysähtyi muutamassa tunnissa hesarin ilmestymisen jälkeen.


      • NickNailer kirjoitti:

        Tarkasti ottaen minä en sekoita, vaan ainoastaa välitän Saksan keskuspankin viestin siitä, että he ovat oman ilmoituksensa mukaan varustautumassa asuntojen hintakuplan puhkeamiseen KASVUKESKUKSISSA. Kupla on siis keskuspankin mielistä siellä.

        Saksan periferiassa ongelmana on kiinteistöjen negatiivinen arvo. Kiinteistöjä ei voi myydä, kun ostajia ei ole. Halvimmillaan maatiloja yms voi ostaa muutamalla kymmenellä eurolla. Harva haluaa ostaa verotettavia kohteita, joista ei pääse myymällä eroon.

        Jotenkin tuntuu kummalliselta, että Suomessa vaietaan ilmeisestä kuplasta. Tietysti on niinkin, että maassa on enää kaksi kasvualaa - rakentaminen ja KELA. Jos kuplan puhkeamiseen varaudutaan, niin raketaminen hyytyy yhtä nopeasti kuin 90-luvun alussa. Ala pysähtyi muutamassa tunnissa hesarin ilmestymisen jälkeen.

        Kaikkialla Euroopan eri periferioissa on sama ongelma.
        Ihmiset muuttavat maansa kasvukeskuksiin.
        .
        Mikä olikaan perusteesi Suomen asuntokuplalle - matala korko. Niinhän se oli.
        Mieti todennäköisintä skenaariota, jossa tuosta matalasta korosta noustaisiin, helpotan asiaa - se on noususuhdanne. Olisihan se todella paha, jos maahan saataisiin uusi noususuhdanne, herregud.
        .
        Asuntojen hinnat korreloivat tietyssä määrin vuokrahintojen kehityksen, reaalitulojen kehityksen ja talousluottamuksen kanssa. Asuntojen hintoihin vaikuttavat tietenkin myös asuntotuotannon määrä, lainarahan saatavuus, korkotaso ja reaalitalous. Keskeisimmät mittarit ovat mielestäni kuitenkin nettotulojen ja vuokrahintatason kehitys suhteessa asuntojen hintoihin. Ne ovat tällä hetkellä lähellä pitkän aikavälin keskiarvoa - I rest my case.
        .
        http://aijaa.com/QpiWbR
        http://aijaa.com/PJbucx
        http://hs12.snstatic.fi/webkuva/taysi/960/1463637287221?ts=164
        http://www.talouselama.fi/uutiset/pysayttavia-uusia-grafiikoita-asuntojen-hinnoista-ympari-maailmaa-suomi-turvassa-ruotsi-vaarassa-6546113


      • NickNailer

        Joopa joo.

        EKP hukuttaa markkinat rahalla. Seuraava QE tempaus koostuu suorista pörssinoteerattujen osakkeiden ostosta. Sekä minä, että BuBa seuraamme tilannetta, eri syistä - tosin.

        Tämä ei ole mikää ceteris paribus koetehtävä. Elämme aikoja, joita ei ennen ole ollut. Miinuskorot ja QE nostattavat kupalan täyttä varmuutta lähentelevällä todennäköisyydellä. Jos korot nousevat ja QE loppuu, putoaa hintataso kuin kivi.

        Paras ennuste on historia. Nettovarallisuudessamme on usean miljoonan ero minun edukseni. Merkittävä osa on tehty arvioimalla talouden käänteet ja niiden vaikutukset kiiteistöjen hintoihin. Vielä en ole arvannut kiinteistöjen hintakehitystä väärin, enkä usko, että niin käy nytkään.

        I rest my case.


      • 22233377
        NickNailer kirjoitti:

        Tarkasti ottaen minä en sekoita, vaan ainoastaa välitän Saksan keskuspankin viestin siitä, että he ovat oman ilmoituksensa mukaan varustautumassa asuntojen hintakuplan puhkeamiseen KASVUKESKUKSISSA. Kupla on siis keskuspankin mielistä siellä.

        Saksan periferiassa ongelmana on kiinteistöjen negatiivinen arvo. Kiinteistöjä ei voi myydä, kun ostajia ei ole. Halvimmillaan maatiloja yms voi ostaa muutamalla kymmenellä eurolla. Harva haluaa ostaa verotettavia kohteita, joista ei pääse myymällä eroon.

        Jotenkin tuntuu kummalliselta, että Suomessa vaietaan ilmeisestä kuplasta. Tietysti on niinkin, että maassa on enää kaksi kasvualaa - rakentaminen ja KELA. Jos kuplan puhkeamiseen varaudutaan, niin raketaminen hyytyy yhtä nopeasti kuin 90-luvun alussa. Ala pysähtyi muutamassa tunnissa hesarin ilmestymisen jälkeen.

        Yhä harvepi meillä haluaa enää ostaa alati enemmän verotettavia ja kaikin tavoin yhteiskunnan toimesta kupattavia ja byrokrtialla säännösteltyjä asuntokiinteistöjä tai n.s vapaa-ajan kiinteistöjäkään. Alati kasvavan verotuksen ja kaikkinaisen kuppauksen kanssa varsinkin nämä vanhemmat asuinkiinteistöt saadan arvottomiksi, niin arvottomiksi että ei sellaisia ilmaiseksikaan suostuta riesaksi ottamaan saati että niitä vielä kunnostamaankin alettaisi(kunnostuksen vuoksi verottaja vielä arvonnousuun vedoten nostaisi kiinteistöveroakin roimasti).
        Uudet 'okyliasunnot' sittenkin edelleen paremmin kaupaksi menevät vaikka hinta kuinka korkea, siksi kun tuloerot kasvavat ja tietty isotuloisilla on paljon varaa törsäillä turhaankin mukavuuteen, ja kun hintavan 'ökyliasunnon' vero y.m. kuppaukset ovat nekin suhteellisesti pienempiä asunnon hinta-arvoon sekä varsinkin suurituloisen tuloihin verrattuna. Mutta siis esim. jonkun pienellä elkkeellään kituuttelevan tai muuten pienituloisen ei todellakaan kanata asuntoa riesakseen ostaa, eroon siitä vaan kannattaa pyrkiä sittenkin jos sellainen jo on. Näin erityisesti jos nämä yhteiskunnan asumistuet ja sossujutut ja n.s. 'kohtuuhintaisten' asuntojen pienituloiille tarjonta ja ylläpito pysyy nykyisellä tasolla ja on mahdollista sellainen vuookra-asunnokseen saada.


      • 222333
        22233377 kirjoitti:

        Yhä harvepi meillä haluaa enää ostaa alati enemmän verotettavia ja kaikin tavoin yhteiskunnan toimesta kupattavia ja byrokrtialla säännösteltyjä asuntokiinteistöjä tai n.s vapaa-ajan kiinteistöjäkään. Alati kasvavan verotuksen ja kaikkinaisen kuppauksen kanssa varsinkin nämä vanhemmat asuinkiinteistöt saadan arvottomiksi, niin arvottomiksi että ei sellaisia ilmaiseksikaan suostuta riesaksi ottamaan saati että niitä vielä kunnostamaankin alettaisi(kunnostuksen vuoksi verottaja vielä arvonnousuun vedoten nostaisi kiinteistöveroakin roimasti).
        Uudet 'okyliasunnot' sittenkin edelleen paremmin kaupaksi menevät vaikka hinta kuinka korkea, siksi kun tuloerot kasvavat ja tietty isotuloisilla on paljon varaa törsäillä turhaankin mukavuuteen, ja kun hintavan 'ökyliasunnon' vero y.m. kuppaukset ovat nekin suhteellisesti pienempiä asunnon hinta-arvoon sekä varsinkin suurituloisen tuloihin verrattuna. Mutta siis esim. jonkun pienellä elkkeellään kituuttelevan tai muuten pienituloisen ei todellakaan kanata asuntoa riesakseen ostaa, eroon siitä vaan kannattaa pyrkiä sittenkin jos sellainen jo on. Näin erityisesti jos nämä yhteiskunnan asumistuet ja sossujutut ja n.s. 'kohtuuhintaisten' asuntojen pienituloiille tarjonta ja ylläpito pysyy nykyisellä tasolla ja on mahdollista sellainen vuookra-asunnokseen saada.

        Hyvin on linjassa tämän kehityksen kanssa nämä uusimmat verojen kevennys/kiristys-linjauksetkin, ja nekin siis vauhdittavat tätä kehitystä.


      • NickNailer
        pundit kirjoitti:

        Kaikkialla Euroopan eri periferioissa on sama ongelma.
        Ihmiset muuttavat maansa kasvukeskuksiin.
        .
        Mikä olikaan perusteesi Suomen asuntokuplalle - matala korko. Niinhän se oli.
        Mieti todennäköisintä skenaariota, jossa tuosta matalasta korosta noustaisiin, helpotan asiaa - se on noususuhdanne. Olisihan se todella paha, jos maahan saataisiin uusi noususuhdanne, herregud.
        .
        Asuntojen hinnat korreloivat tietyssä määrin vuokrahintojen kehityksen, reaalitulojen kehityksen ja talousluottamuksen kanssa. Asuntojen hintoihin vaikuttavat tietenkin myös asuntotuotannon määrä, lainarahan saatavuus, korkotaso ja reaalitalous. Keskeisimmät mittarit ovat mielestäni kuitenkin nettotulojen ja vuokrahintatason kehitys suhteessa asuntojen hintoihin. Ne ovat tällä hetkellä lähellä pitkän aikavälin keskiarvoa - I rest my case.
        .
        http://aijaa.com/QpiWbR
        http://aijaa.com/PJbucx
        http://hs12.snstatic.fi/webkuva/taysi/960/1463637287221?ts=164
        http://www.talouselama.fi/uutiset/pysayttavia-uusia-grafiikoita-asuntojen-hinnoista-ympari-maailmaa-suomi-turvassa-ruotsi-vaarassa-6546113

        "Mieti todennäköisintä skenaariota, jossa tuosta matalasta korosta noustaisiin, helpotan asiaa - se on noususuhdanne. Olisihan se todella paha, jos maahan saataisiin uusi noususuhdanne, herregud."

        Rouva ei liene kuullu epäsymmetrisestä shokista?

        En viitsi pitää luentoa rahapolitiikasta, mutta Suomen talouden suhdanteilla ei välttämättä ole mitään tekemistä EKP:n rahapolitiikan kanssa. Jos jotakin, niin euromaiden talouksien sigma konvergenssi senkun pienenee betasta nyt puhumattakaan.


      • 22233377
        NickNailer kirjoitti:

        "Mieti todennäköisintä skenaariota, jossa tuosta matalasta korosta noustaisiin, helpotan asiaa - se on noususuhdanne. Olisihan se todella paha, jos maahan saataisiin uusi noususuhdanne, herregud."

        Rouva ei liene kuullu epäsymmetrisestä shokista?

        En viitsi pitää luentoa rahapolitiikasta, mutta Suomen talouden suhdanteilla ei välttämättä ole mitään tekemistä EKP:n rahapolitiikan kanssa. Jos jotakin, niin euromaiden talouksien sigma konvergenssi senkun pienenee betasta nyt puhumattakaan.

        No ei varmasti Suomen talousasiat paljon paina EKP:n rahapolitiikassa. Isot maat, Saksa,Ranska, Italia ovat jo merkittäviä.

        Mutta mitä ihmeen slangia tää 'sigma konvergenssi senkun pienenee betasta nyt puhumattakaan' Onko tämä tosiaan jotain ammattislangia ? Ei nämä raha/pankki-asiat nyt mitään erityisen vaikeita pitäisi olla ymmärtää.


      • NickNailer

        Sigma konvergenssi tarkoittaa talouksien "lähestymistä" noin ylipäätänsä. Beta tarkoitta sellaista lähentymistä, jossa käyhät taloudet "ottavat varakkaampia kiinni" suuremmalla kasvuvauhdilla.

        Euron ja koheesiorahastojen oli tarkoitus johtaa juuri tähän beta malliin, mutta toisin kävi. Lopputulos on divergenssi, ja se taas on osapuilleen suomalaisten kannalta sama kuin epäsymmetrinen shokki.

        " Ei nämä raha/pankki-asiat nyt mitään erityisen vaikeita pitäisi olla ymmärtää."

        Tuo riippuu korvien välissä olevan prosessorin kapasiteetista.

        Mutta tietysti rahaan ja politiikkaan pätee:

        An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur,


      • Katse.as.hinnoissa
        NickNailer kirjoitti:

        Sigma konvergenssi tarkoittaa talouksien "lähestymistä" noin ylipäätänsä. Beta tarkoitta sellaista lähentymistä, jossa käyhät taloudet "ottavat varakkaampia kiinni" suuremmalla kasvuvauhdilla.

        Euron ja koheesiorahastojen oli tarkoitus johtaa juuri tähän beta malliin, mutta toisin kävi. Lopputulos on divergenssi, ja se taas on osapuilleen suomalaisten kannalta sama kuin epäsymmetrinen shokki.

        " Ei nämä raha/pankki-asiat nyt mitään erityisen vaikeita pitäisi olla ymmärtää."

        Tuo riippuu korvien välissä olevan prosessorin kapasiteetista.

        Mutta tietysti rahaan ja politiikkaan pätee:

        An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur,

        NickNailer et ole kovin hyvin perillä eurooppan taloudellisesta tilanteesta. Prosessorisi kapasiteetti on huono ja kellotaajuus alhainen.

        Taloudellinen konvergenssi nopeaa köyhissä valtioissa.

        Euroopassa talouskasvu on hitainta suurissa valtioissa poislukien Saksa. Suurinta kasvu on ollut Euroopan köyhissä valtioissa ja reunavaltioissa poislukien Suomi ja Kreikka.

        Tässä faktaa EU-valtioiden talouskasvusta. Keskimääräinen bkt.kasvu vuosina 2004-2014.

        Puola 3,9%
        Slovakia 3,8%
        Romania 2,7%
        Malta 2,5%
        Bulgaria 2,5%
        Latvia 2,5%
        Liettua 2,4%
        Eesti 2,4%
        .
        .
        .
        Saksa 1,3%
        Suomi 0,7%
        Kreikka -2,0%

        http://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/File:Real_GDP_growth,_2004–14_(%_change_compared_with_the_previous_year;_average_2004–14)_YB15.png


      • NickNailer
        Katse.as.hinnoissa kirjoitti:

        NickNailer et ole kovin hyvin perillä eurooppan taloudellisesta tilanteesta. Prosessorisi kapasiteetti on huono ja kellotaajuus alhainen.

        Taloudellinen konvergenssi nopeaa köyhissä valtioissa.

        Euroopassa talouskasvu on hitainta suurissa valtioissa poislukien Saksa. Suurinta kasvu on ollut Euroopan köyhissä valtioissa ja reunavaltioissa poislukien Suomi ja Kreikka.

        Tässä faktaa EU-valtioiden talouskasvusta. Keskimääräinen bkt.kasvu vuosina 2004-2014.

        Puola 3,9%
        Slovakia 3,8%
        Romania 2,7%
        Malta 2,5%
        Bulgaria 2,5%
        Latvia 2,5%
        Liettua 2,4%
        Eesti 2,4%
        .
        .
        .
        Saksa 1,3%
        Suomi 0,7%
        Kreikka -2,0%

        http://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/File:Real_GDP_growth,_2004–14_(%_change_compared_with_the_previous_year;_average_2004–14)_YB15.png

        Pieni vihje: poista joukosta ne maat, jotka eivät ole euromaita.

        Prosessorisi kapasiteetti on TODELLA huono ja kellotaajuus alhainen.


      • Katse.as.hinnoissa
        NickNailer kirjoitti:

        Pieni vihje: poista joukosta ne maat, jotka eivät ole euromaita.

        Prosessorisi kapasiteetti on TODELLA huono ja kellotaajuus alhainen.

        Koheesiorahastojen tarkoitus on ensisijaisesti kehittää ei euromaita. Euromaiksi he liittyvät aikanaan kun täyttävät euroehdot.


      • 22233377
        NickNailer kirjoitti:

        Sigma konvergenssi tarkoittaa talouksien "lähestymistä" noin ylipäätänsä. Beta tarkoitta sellaista lähentymistä, jossa käyhät taloudet "ottavat varakkaampia kiinni" suuremmalla kasvuvauhdilla.

        Euron ja koheesiorahastojen oli tarkoitus johtaa juuri tähän beta malliin, mutta toisin kävi. Lopputulos on divergenssi, ja se taas on osapuilleen suomalaisten kannalta sama kuin epäsymmetrinen shokki.

        " Ei nämä raha/pankki-asiat nyt mitään erityisen vaikeita pitäisi olla ymmärtää."

        Tuo riippuu korvien välissä olevan prosessorin kapasiteetista.

        Mutta tietysti rahaan ja politiikkaan pätee:

        An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur,

        Ihan hyvin selitit tuon ammattislangin tarkoituksen. Jotain vastaavaa olisin olettanutkin sen tarkoittavan. Ne olivat vaan minulle outoja sanoja tähän asiayhteyteen. Mutta eikös tuon beta-sanan peräänkin kuuluisi konvergenssi, eikä niin että vain beta siinä.

        Tuo loppukommentti politiikasta tai talouspolitiikasta on kait jotain italian kieltä tai latinaa. Sitä en ymmärrä.


      • NickNailer

        "Sitä en ymmärrä."

        Kanditaatti saa 10 pistettä. Ymmärsit, ettet ymmärtänyt. . Lause sisältää ajatuksen siitä, että päättäjien kyky ymmärtää on varsin rajoittunut. Se, että lause vuodelta 1554 edelleenkin sopii rahapolitiikkaan osoittaa sitä, ettei ihminen opi mitään, ei edes sitäe ettei opi mitään.

        22233377 on selvästi fiksumpi kuin rahapolitiikasta vastaavat. Tällä näytöllä ei tosin pääse Mensan jäseneksi.

        Käsiteltävään asiaan tämä liitty sillä tavalla, että asuntovarallisuuden arvo on muutaman "keskuspankkipankkiirin" käsissä. Hintakehitystä on sen vuoksi turha derivoida ekonometrisillä malleilla.

        Keskuspankkien epätoivoa taas on vaikea mallintaa, kun se riippuu mm. AfD:n, koomikko Beppe Grillon, Marine Le Pen, et. al. , saamasta äänimäärästä. Suomalainen asuntoruletti päättyy, mikäli yksikään edellä mainituista toteuttaa poliittisen ohjelmansa.


      • Katse.as.hinnoissa
        Katse.as.hinnoissa kirjoitti:

        NickNailer et ole kovin hyvin perillä eurooppan taloudellisesta tilanteesta. Prosessorisi kapasiteetti on huono ja kellotaajuus alhainen.

        Taloudellinen konvergenssi nopeaa köyhissä valtioissa.

        Euroopassa talouskasvu on hitainta suurissa valtioissa poislukien Saksa. Suurinta kasvu on ollut Euroopan köyhissä valtioissa ja reunavaltioissa poislukien Suomi ja Kreikka.

        Tässä faktaa EU-valtioiden talouskasvusta. Keskimääräinen bkt.kasvu vuosina 2004-2014.

        Puola 3,9%
        Slovakia 3,8%
        Romania 2,7%
        Malta 2,5%
        Bulgaria 2,5%
        Latvia 2,5%
        Liettua 2,4%
        Eesti 2,4%
        .
        .
        .
        Saksa 1,3%
        Suomi 0,7%
        Kreikka -2,0%

        http://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/File:Real_GDP_growth,_2004–14_(%_change_compared_with_the_previous_year;_average_2004–14)_YB15.png

        Linkki ei toimi, tässä uusi linkki EU pääsivulle. BKT-kasvu on taulukko 2.

        Klikkaa taulukko suuremmaksi.

        http://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/National_accounts_and_GDP/fi#BKT:n_kehitys


      • LVI1
        Vuokralla.Parempi kirjoitti:

        Juuri näin. Meilläkin kupla paisunut äärimmilleen. Keskustan kämpän yhden neliömetrin palan tienatakseen täytyy ikivelkaisen pankin torpparin tehdä helposti puolikin vuotta töitä. On siinä maksamista ja palkkojen on ennustettu putoavan 40%, että saadaan maahan hintakilpailukykyä.

        HUH HUH, enpä totta tosiaan haluaisi olla tuulipuvun tuulipuvun puntissa juuri nyt!

        AiJai ja nam-NAM!
        Täällähän taitaa olla vielä tyffelipoikiakin paikalla!


    • Lasitäyteenkuohuvaa

      Samppanja vispilään häipyi mun kuplat....
      Parhaimman tilin olen tehnyt yrittäjänä mutta alkupääoman sain asuntokaupoista.....

    • Mitä pienempiä kuplia shamppanjassa, sitä laadukkaampaa juomaa. Alhaalla kotona viinikaapissa on kymmenisen vuosikertashamppanjaa odottamassa sopivaa tilaisuutta nauttia kuohuvasta.

      • aina.sopiva.tilaisuus

        Toivottavasti ovat olleet jo useita vuosia. Eikös niitä neuvota säilyttämään sellaiset min 10-15 vuotta ennen avaamista.


      • aina.sopiva.tilaisuus kirjoitti:

        Toivottavasti ovat olleet jo useita vuosia. Eikös niitä neuvota säilyttämään sellaiset min 10-15 vuotta ennen avaamista.

        Muistaakseni ovat vuodelta 2004, eli ihan nauttimiskelpoisia, mutta paranevat toki edelleen. Olen antanut niitä joskus jopa merkkipäivälahjaksi ja huomannut lahjansaajan siitä kovasti ilahtuvan.


      • 222333

        Niistä sampanjoista ei muuta kuin maha menee sekaisin. Ja jos niitä vielä enemmän erehtyy juomaan niin hirveä krapula vaan niistä seuraa.
        Kyllä minä pidän esim. koskenkorvan viinaa hyvänä juomana. Muitakin viljasta tehtyjä vodka-tyypin juomia on hyviä kuten stolichnaya vodka. Stoli on muuten vehnästä, kun taas koskenkorva on ohrasta. Kaljoja, siidereitä tai viinejä en kyllä juo.
        Mutta ei se mitään. Jos joku tykkää viineistä ja shampanjoista niin siitä vaan, antaa mennä.


      • linnunmaitoa
        222333 kirjoitti:

        Niistä sampanjoista ei muuta kuin maha menee sekaisin. Ja jos niitä vielä enemmän erehtyy juomaan niin hirveä krapula vaan niistä seuraa.
        Kyllä minä pidän esim. koskenkorvan viinaa hyvänä juomana. Muitakin viljasta tehtyjä vodka-tyypin juomia on hyviä kuten stolichnaya vodka. Stoli on muuten vehnästä, kun taas koskenkorva on ohrasta. Kaljoja, siidereitä tai viinejä en kyllä juo.
        Mutta ei se mitään. Jos joku tykkää viineistä ja shampanjoista niin siitä vaan, antaa mennä.

        Kyllä Russian Standard Vodka on parasta.


      • Lasitäyteenkuohuvaa

        Välillä tuhlaan ja ostan parasta shampanjaa mitä löytyy.
        On se vaan niin että halvalla ei saa hyvää.....


      • jetsulleenniin
        Lasitäyteenkuohuvaa kirjoitti:

        Välillä tuhlaan ja ostan parasta shampanjaa mitä löytyy.
        On se vaan niin että halvalla ei saa hyvää.....

        Sama pätee asuntoihin.


      • 222333
        Lasitäyteenkuohuvaa kirjoitti:

        Välillä tuhlaan ja ostan parasta shampanjaa mitä löytyy.
        On se vaan niin että halvalla ei saa hyvää.....

        On se todella harvinaista jos halvalla onnistuu hyvää saamaan. Mutta toisaalta ei myöskään kova hinta aina suinkaan ole laadun tae.


      • Tarkistus-vain

        Kai olet varmistanut että kyse tosiaan on aidosta vuosikertashampanjasta eikä mistä vain shampanjapullosta josta kuvittelet tulevan "vuosikertaa" jos sitä vuosia säilöö.

        Massiivinen enemmistö shampanjoista on tarkoitettu juotavaksi tuoreena ja säilyvät max. vuoden.


      • Lasitäyteenkuohuvaa

        Jetsulleen totesi hyvin että sama pätee asuntoihin eli ettei halvalla saa hyvää.

        Olen aina panostanut sijaintiin.
        Elämässäni olen nyt siinä vaiheessa että mökkielämä kiinnostaa. Mökeissä sijainti on tärkeä mutta yhtä tärkeä on tontti. En ymmärrä ihmisiä jotka säästää tontin (ok, kesämökki) hinnassa muutaman kympin ja kuitenkin laittaa satasia kiinni itse rakennukseen. Huono tontti pilaa rakennuksen arvon.


      • Tarkistus-vain kirjoitti:

        Kai olet varmistanut että kyse tosiaan on aidosta vuosikertashampanjasta eikä mistä vain shampanjapullosta josta kuvittelet tulevan "vuosikertaa" jos sitä vuosia säilöö.

        Massiivinen enemmistö shampanjoista on tarkoitettu juotavaksi tuoreena ja säilyvät max. vuoden.

        Kiitos kysymästä. Olet oikeassa. Itse ostin suoraan ranskalaiselta viinitilalta erään alan harrastajan kautta, joten tiedän mitä tavaraa on varastossa. Moni säilyttelee juomiaan ja vieläpä vääriä juomia väärässä lämpötilassa.
        .
        Lämpöä tällä hetkellä miltei 30 astetta ja ilta on vielä nuori. Työpäivä on kuitenkin pulkassa. En siis ole Suomessa, mutta elämä jatkuu.. mukavaa illanjatkoa vaan kaikille teillekin :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      174
      3154
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2121
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2044
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1895
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      70
      1588
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1351
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1247
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1241
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1207
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe