Taksiluvan täst edes arvo 0 (nolla) Euroa

MätäniköOmaLupasiJust

Ei ensimmäistäkään määrällistä rajoitusta taksikuljettajille.

Nimellinen laadullinen vaade kuljettajalle säilyy.

Taksitoiminta käytännössä vapautuu.

http://www.hs.fi/kotimaa/a1474338407840

64

344

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • skodakin.riittää

      Aivan upeaa! Aivan mahtavaa!

      Vielä kun nykyhallitus nostaa perintöveron täyteen 100 %:iin, niin loppuu se Mersun avain suussa syntyneiden öykkäröinti.

      Kyllähän ihmisten pitää olla tasa-arvoisia lain edessä. Jokaisen palveluhenkisen tulee saada myydä palveluitaan ilman että tarvitsee kuulua johonkin salaseuraan, ns. parempaan joukkoon.

      • hbgfre

        YES!!!!!!!!!!!!!!! Lisää takseja,kilpailua,hintojen laskua ja suhari saa ite pitää rahat! :D upeeta!


    • hjgkjki

      jes nyt se taksiyhdistyksen osakkeen hinta pompsahti pilveen. Vai luuleeko joku villi uusi yrittäjä että se pääsee välitykseen halvalla. Alkaa vain tolppakyytejä ajelemaan siittä se leipä levenee.

      • jepnäinon

        Voihan se olla että sovellus jakaa kyytejä uusille yrittäjille ja sittenpähän ei tarvitse siitäkään näille paskamahojen keskuksille maksaa eikä elättää kaikenmaailman toimitusjohtajia.


      • ViidenTähdenUuber

        Kuvitteletko tosissaan että välitysbisnes on jotenkin suojassa kilpailulta?


      • wererg

        Silloin kun vapaus alkaa, niin viimeistään taxarit heräävät siihen, että kaikki taxikeskukset ovat turhia ja siihen mennessä tulee useita sellaisia ohjelmia nettiin ja puhelimiin, että kukaan ei enää soita tilauskeskuksiin. Taxeilla on jo olemassa valopilkku apsi ja se toimii, eli kukaan ei enää osta taxi yhtiöitä eikä laita mitään osakkeita tai maksuja taxi keskuksiin silloin on riittävästi liikennettä. Pallo on puhjennut:-))


      • täälläkeskus.haloo
        wererg kirjoitti:

        Silloin kun vapaus alkaa, niin viimeistään taxarit heräävät siihen, että kaikki taxikeskukset ovat turhia ja siihen mennessä tulee useita sellaisia ohjelmia nettiin ja puhelimiin, että kukaan ei enää soita tilauskeskuksiin. Taxeilla on jo olemassa valopilkku apsi ja se toimii, eli kukaan ei enää osta taxi yhtiöitä eikä laita mitään osakkeita tai maksuja taxi keskuksiin silloin on riittävästi liikennettä. Pallo on puhjennut:-))

        Taxify-sovellus on mielestäni aika näppärä. Sillä näkee lähimmät taksit, niiden hinnat, auton mallin ja vieläpä vuosimallin.

        http://taxify.eu/

        Mihin sitä taksikeskusta nykyään tarvitaan?


      • Tätämieltätästä
        wererg kirjoitti:

        Silloin kun vapaus alkaa, niin viimeistään taxarit heräävät siihen, että kaikki taxikeskukset ovat turhia ja siihen mennessä tulee useita sellaisia ohjelmia nettiin ja puhelimiin, että kukaan ei enää soita tilauskeskuksiin. Taxeilla on jo olemassa valopilkku apsi ja se toimii, eli kukaan ei enää osta taxi yhtiöitä eikä laita mitään osakkeita tai maksuja taxi keskuksiin silloin on riittävästi liikennettä. Pallo on puhjennut:-))

        Tavaraliikenne vapautettiin samoin lähes kolme vuosikymmentä takaperin, eikä kuljettaminen mihinkään loppunut. Ainoastaan hinnat laskivat, yrittäjät lisääntyivät ja harmaat yrittäjät alkoivat luvallisiksi.
        Samat kaiffarit ovat monet liikennöineet, siitäkin asti ja yhtiöitä myyty, sukupolven vaihdoksia tehty.
        Neuvostoliiton kaltainen sääntely ei ole ollut mistään kotoisin, ainoastaan jarruttanut kehitystä.
        Paljon surullisempaa on joukkoliikenteen sosialisoiminen yhteiskunnan haltuun, mikä muutamia vuosia takaperin, Kyllösen aikaan toteutettiin. Sääntely lisääntyi ja julkinen sektori lihoaa, avustus kulut lisääntyvät ja veronmaksajat maksaa korkeampina veroina. Verot kun eivät riitä, niin velalla sitten !


      • tessdkj
        wererg kirjoitti:

        Silloin kun vapaus alkaa, niin viimeistään taxarit heräävät siihen, että kaikki taxikeskukset ovat turhia ja siihen mennessä tulee useita sellaisia ohjelmia nettiin ja puhelimiin, että kukaan ei enää soita tilauskeskuksiin. Taxeilla on jo olemassa valopilkku apsi ja se toimii, eli kukaan ei enää osta taxi yhtiöitä eikä laita mitään osakkeita tai maksuja taxi keskuksiin silloin on riittävästi liikennettä. Pallo on puhjennut:-))

        Se vaan että valopilkkukin toimii tilausyhtiön kautta, ääliö..


    • moderni-nykyaika

      Eli nyt kuka tahansa saa luvan ja voi alkaa ajamaan rehellisesti Üüberille!

      • Ei muuten voi kun ei ole kotimainen ajon välittäjä.


      • uberlaillinen.firma
        Taksari1975 kirjoitti:

        Ei muuten voi kun ei ole kotimainen ajon välittäjä.

        Välittäjän ei tarvitse olla kotimainen, edes toimipistettä ei tarvita Suomeen. Välittäjä voi hoitaa kaiken netin kautta. Sillä joka ajaa välitysfirman kyytejä pitää olla toimipaikka Suomessa ja auto Suomen kilvissä.


    • Takes

      Maksat überille 20%,alv 10%,yel 10000€,ammattiliikenteen vakuutus 8000€ muut.Paljonko tienaat kun ajat250h/kk.Taksa1€ km.

      • kaikki.kotio.päin

        Toiminimellä, mutsin autolla ja halvalla Android älypuhelimella ei tule paljon kuluja. Parempi vaan että saa autolla tienattuakin.


      • Takes

        Jos hinta vaikkapa 1,5€/km ja tuloveroprosentti 15% ja UBERIN osuus 20%¨

        Näin ollen 20 kilsan kyydistä jää kuskille nettona 16,75€ josta vähennetään auton kulut :)

        60 kilsaa tuntiin ja tadaa nettopalkka onkin auton kulujen jälkeen 24€


        Ja siihen malliin, että mikä ongelma?


      • RuususenUunta
        Takes kirjoitti:

        Jos hinta vaikkapa 1,5€/km ja tuloveroprosentti 15% ja UBERIN osuus 20%¨

        Näin ollen 20 kilsan kyydistä jää kuskille nettona 16,75€ josta vähennetään auton kulut :)

        60 kilsaa tuntiin ja tadaa nettopalkka onkin auton kulujen jälkeen 24€


        Ja siihen malliin, että mikä ongelma?

        Auto kulkee ilmalla ja renkaat ei maahan koske. No, vakuutusmaksutkaan ei vaivaa:)

        Ei ne huoltolaskutkaan vaivaa, eihän? Mitä vielä, ALV:täkökään ei makseta?

        Ruusuisiin uniin. :)


      • RuususenUunta
        RuususenUunta kirjoitti:

        Auto kulkee ilmalla ja renkaat ei maahan koske. No, vakuutusmaksutkaan ei vaivaa:)

        Ei ne huoltolaskutkaan vaivaa, eihän? Mitä vielä, ALV:täkökään ei makseta?

        Ruusuisiin uniin. :)

        Auton kuluiksi laskettu 0,43€/km, se kattaa renkaat, polttoaineet, vakuutukset, huollot, ARVONALENEMAN jne jne jne...

        Väännetään vielä rautalangasta

        60 kilsaa 90€

        Uberin osuuden jälkeen jää 72€

        Auton kulujen jälkeen jää 46€ (Tämä siis verovapaan KM-korvauksen mukaan jossa hankitoja EI saa vähennyksiin)

        ALV:n jälkeen jää 46 eurosta 41€

        Työnantajamaksujen (eläke, vero, vakuutukset, sotu yms) jää 30€ palkkaa ja 3,30€ lomakorvauksia

        Tuloveron (15%) ja eläkkeen jälkeen jää nettona 26€

        ihan OK tulot siis, kun maksut hoidetaan lain mukaan


      • instituutiosijoittaja
        RuususenUunta kirjoitti:

        Auto kulkee ilmalla ja renkaat ei maahan koske. No, vakuutusmaksutkaan ei vaivaa:)

        Ei ne huoltolaskutkaan vaivaa, eihän? Mitä vielä, ALV:täkökään ei makseta?

        Ruusuisiin uniin. :)

        Häh? Nyt viimein pääsee yrittäjät yrittämään.

        Luvan saa hakemalla, välityspalvelut tulee Uuberilta.

        Auto ja kuski huollatetaan Tallinnassa, samalla käydään asiakkaille menojuomaa. Pientä sivubisnestä siis samalla. Kaikista näistä pienistä puroista saa sen elannon. Ja sitä parempi se on mitä enemmän jaksaa ja viitsii tehdä.

        Ehkä kommarit ei tätä vielä snaijaa, mutta jo lähitulevaisuudessa tiliä tekevät tekijät. Eivät ylipainoiset mersukuskit.


      • jeeessminä
        kaikki.kotio.päin kirjoitti:

        Toiminimellä, mutsin autolla ja halvalla Android älypuhelimella ei tule paljon kuluja. Parempi vaan että saa autolla tienattuakin.

        Niin ja mutsi maksaa bensat ja vakuutukset;)


      • Jhgyijgf
        RuususenUunta kirjoitti:

        Auton kuluiksi laskettu 0,43€/km, se kattaa renkaat, polttoaineet, vakuutukset, huollot, ARVONALENEMAN jne jne jne...

        Väännetään vielä rautalangasta

        60 kilsaa 90€

        Uberin osuuden jälkeen jää 72€

        Auton kulujen jälkeen jää 46€ (Tämä siis verovapaan KM-korvauksen mukaan jossa hankitoja EI saa vähennyksiin)

        ALV:n jälkeen jää 46 eurosta 41€

        Työnantajamaksujen (eläke, vero, vakuutukset, sotu yms) jää 30€ palkkaa ja 3,30€ lomakorvauksia

        Tuloveron (15%) ja eläkkeen jälkeen jää nettona 26€

        ihan OK tulot siis, kun maksut hoidetaan lain mukaan

        Laskuvirhe . Pisteestä A pisteeseen B 60 km , muttakun pitää tulla takaisin 60 km keikalle tulee pituutta 120 km . Elikkä persiille meni koko keikka.


      • HaluatkoNekru
        Jhgyijgf kirjoitti:

        Laskuvirhe . Pisteestä A pisteeseen B 60 km , muttakun pitää tulla takaisin 60 km keikalle tulee pituutta 120 km . Elikkä persiille meni koko keikka.

        Aijaa, että ei voi ottaakaan asiakkaita kyytiin kuin pisteestä A :D

        Ei vittu sä oot säälittävä!!!! Kerro seurvaaksi miten 0,43€/km EI kata auton kuluja


      • ikävä_tulevaisuus
        RuususenUunta kirjoitti:

        Auton kuluiksi laskettu 0,43€/km, se kattaa renkaat, polttoaineet, vakuutukset, huollot, ARVONALENEMAN jne jne jne...

        Väännetään vielä rautalangasta

        60 kilsaa 90€

        Uberin osuuden jälkeen jää 72€

        Auton kulujen jälkeen jää 46€ (Tämä siis verovapaan KM-korvauksen mukaan jossa hankitoja EI saa vähennyksiin)

        ALV:n jälkeen jää 46 eurosta 41€

        Työnantajamaksujen (eläke, vero, vakuutukset, sotu yms) jää 30€ palkkaa ja 3,30€ lomakorvauksia

        Tuloveron (15%) ja eläkkeen jälkeen jää nettona 26€

        ihan OK tulot siis, kun maksut hoidetaan lain mukaan

        Nih...nyt sun pitää enää löytää ne maksajat (asiakkaat) tolle 60 km matkalle, joka voi olla hankalaa kun sun kaikki ryyppykaveritkin on alkanu ajamaan sitä uuperia, eli siellä sä pyörit tojotalla ympäri keskustaa ja ootat että joku tarviis kyytiä. Uuperi luultavasti panee teidät huutokauppaamaan palveluanne keskenään, jolloin voit heittää hyvästit sille 1.5 eur kilsa kun kamraatti sanoo, että ajaa eurolla .
        Tämä on sitä markkinataloutta.


      • keskusta
        RuususenUunta kirjoitti:

        Auton kuluiksi laskettu 0,43€/km, se kattaa renkaat, polttoaineet, vakuutukset, huollot, ARVONALENEMAN jne jne jne...

        Väännetään vielä rautalangasta

        60 kilsaa 90€

        Uberin osuuden jälkeen jää 72€

        Auton kulujen jälkeen jää 46€ (Tämä siis verovapaan KM-korvauksen mukaan jossa hankitoja EI saa vähennyksiin)

        ALV:n jälkeen jää 46 eurosta 41€

        Työnantajamaksujen (eläke, vero, vakuutukset, sotu yms) jää 30€ palkkaa ja 3,30€ lomakorvauksia

        Tuloveron (15%) ja eläkkeen jälkeen jää nettona 26€

        ihan OK tulot siis, kun maksut hoidetaan lain mukaan

        Tais laskelmasta jäänyt pääomakustannus pois, eli jollain se autokin on ensin hommattava.


      • Qantor

        Osarillahan ne nykysetkin taksit ja ulosottovelkaa on pikkasen monella taksiautoilijalla. Ei millään muulla alalla suomessa ole yrittäjiä yhtä paljoa ulosotossa. Nää paskamahat ei viittii ite ajaa ku ne on suuria pisnismiehiä.


      • RuususenUunta kirjoitti:

        Auton kuluiksi laskettu 0,43€/km, se kattaa renkaat, polttoaineet, vakuutukset, huollot, ARVONALENEMAN jne jne jne...

        Väännetään vielä rautalangasta

        60 kilsaa 90€

        Uberin osuuden jälkeen jää 72€

        Auton kulujen jälkeen jää 46€ (Tämä siis verovapaan KM-korvauksen mukaan jossa hankitoja EI saa vähennyksiin)

        ALV:n jälkeen jää 46 eurosta 41€

        Työnantajamaksujen (eläke, vero, vakuutukset, sotu yms) jää 30€ palkkaa ja 3,30€ lomakorvauksia

        Tuloveron (15%) ja eläkkeen jälkeen jää nettona 26€

        ihan OK tulot siis, kun maksut hoidetaan lain mukaan

        Ammattilikenteen vakuutuksen hinta on sitten kolmin kertainen


      • Varaosia.com
        keskusta kirjoitti:

        Tais laskelmasta jäänyt pääomakustannus pois, eli jollain se autokin on ensin hommattava.

        VÄÄRIN! Verottajan vahvistama 0,43€/km sisältää myös auton arvon alenemisen ja uuden hankinnan


    • taxit

      Nyt grynderit itkee.
      Mut minäkin voin heittää keikkaa Kootallani. Saa vähä pensa rahoja .

    • byääääää

      Ulvon onnesta kun saan myydä oman autoni ja ajella taxilla tapenkillä päivisin, mutta kuitenkin Suomessa on hyvät taxit, mutta pieni osa on muninut tuolla Esson pöydissä itsensä kertoilemalla omista tuloistaan ja asunnoista etelässä, sekä veron kierrosta, nyt tuo kaikki on historiaa pian.

      • hyvin_sanottu

        Tyypillinen suomi24 kirjoitus, sinänsä ei edes kommentoinnin arvoinen, mutta sitten aloin miettimään....Suomihan on aina ollut erittäin yrittäjävihamielinen maa, varsinkin pienyrittäjän menestymistä on aina haluttu rajoittaa, säännellä, ja auta armias, jos yrittäjä silti on menestynyt, ja vielä jotenkin näyttänyt sen, niin mikä saa suomalaisen ulvomaan onnesta:? No se kun joku tulee ja vie sen menestyksen siltä poies!!
        Luulen että tuossa on pääsyy siihen että tässä savupiipputeollisuuden jälkeisessä taloustilanteessa Suomi ei oikeen pärjää, ja pelkään pahoin, että tämän asian muuttuminen tulee viemään vielä kauan.


    • LuupaOn

      Hauskaa luettavaa, joidenkin päät on pilvissä?! Tällä hetkellä homma on perseestä, minkälaista homma on sitten, kun automäärät kaksin- kolminkertaistuu, riittääkö kaikille kyytejä?

      Ala vapautuu siis 1.7.2016 vajaan kahden vuoden päästä. Itse olen jo nyt eläkeikäinen, jatkan kuitenkin tohon päivään asti ja sitten alkaa eläkepäivät.

      Muistakaa, ne jalat tulee putoaan maan pinnalle sieltä korkeuksista, kun totuus selviää.... :D

      • LupaOn

        Korjataan vapaus koittaa 1.72018.....


    • jippiimikäsampo

      Edelleenkään ei ulosottovelkaiset (mm. verovelka) eikä ammattimaisesta luvattomasta henkilökuljetuksesta tuomitut saa lupia. Tervetuloa jakamaan samoilla ehdoilla n. 1500-2000 euron kk/kassoja per. kuljettaja. Ps. -verot ym. kulut.

    • Ihantosi

      Taksilupa voidaan myöntää hakijalle
      • joka on oikeustoimikelpoinen
      • joka on hyvämaineinen
      • joka kykenee vastaamaan taloudellisista velvoitteistaan
      • joka on ammattitaitoinen: Liikenteen turvallisuusvirasto on myöntänyt todistuksen taksiliikenteen yrittäjäkokeen suorittamisesta tai hakijalla on jo ennestään taksilupa ja käytännön kokemusta taksinkuljettajana toimimisesta
      • jonka taksilupaa ei ole peruutettu taksiliikennelain 22 § 2 momentin nojalla viimeksi kuluneen vuoden aikana.

      • liikennekaari-tulee

        Liikenteen turvallisuusvirasto myöntää hakemuksesta taksiliikenneluvan luonnolliselle henkilölle:
        1) joka on täysi-ikäinen, jonka toimintakelpoisuutta ei ole holhoustoimesta annetun lain (442/1999) 18 §:n nojalla rajoitettu ja jolla ei ole saman lain 8 §:n 1 momentin nojalla määrättyä edunvalvojaa;
        2) joka on 6 §:ssä tarkoitetulla tavalla hyvämaineinen;
        3) jonka tässä laissa tarkoitettua lupaa ei ole peruutettu VI osan 1 luvun 2 §:n 2 momentin nojalla viimeksi kuluneen vuoden aikana;
        4) jota tai jonka määräämisvallassa arvopaperimarkkinalain 2 luvun 4 §:ssä tarkoitetulla tavalla olevaa yhteisöä ei ole asetettu konkurssiin sen toimiessa henkilö-, taksi- tai tavaraliikennelupaa vaativalla toimialalla kahden viimeisimmän vuoden aikana;
        5) jolla ei ole veroihin, lakisääteisiin eläke-, tapaturma- tai työttömyysvakuutusmaksuihin taikka Tullin perimiin maksuihin liittyvien velvollisuuksien laiminlyöntejä eikä muita ulosotossa olevia velkoja, jotka ovat hänen maksukykyynsä nähden vähäistä suurempia, eikä velkoja, jotka on palautettu ulosotosta varattomuustodistuksin;
        6) jota ei ole määrätty liiketoimintakieltoon eikä väliaikaiseen liiketoimintakieltoon;
        7) jota ei ole lainvoimaisella tuomiolla todettu syylliseksi tahallisesti tai törkeästä huolimattomuudesta tehtyyn työsuhteeseen perustuvien, määrältään ja perusteeltaan selvien saatavien maksamisen laiminlyöntiin, ja
        8) jos 3-7 kohdassa mainittu tai siihen välittömästi verrattavissa oleva aikaisempi toiminta ei osoita hakijaa ilmeisen sopimattomaksi harjoittamaan tässä laissa tarkoitettua luvanvaraista toimintaa.

        Liikenteen turvallisuusvirasto myöntää hakemuksesta taksiliikenneluvan oikeushenkilölle:
        1) joka on 7 §:ssä tarkoitetulla tavalla hyvämaineinen;
        2) jonka liikennelupaa ei ole peruutettu VI osan 1 luvun 2 §:n 2 momentin nojalla viimeksi kuluneen vuoden aikana;
        3) jota tai jonka Harmaan talouden selvitysyksiköstä annetun lain 2 §:ssä tarkoitettua organisaatiohenkilöä taikka näiden määräämisvallassa arvopaperimarkkinalain 2 luvun 4 §:ssä tarkoitetulla tavalla olevaa yhteisöä ei ole asetettu konkurssiin sen toimiessa henkilö-, taksi- tai tavaraliikennelupaa vaativalla toimialalla kahden viimeisimmän vuoden aikana;
        4) jolla ei ole veroihin, lakisääteisiin eläke-, tapaturma- tai työttömyysvakuutusmaksuihin taikka Tullin perimiin maksuihin liittyvien velvollisuuksien laiminlyöntejä eikä muita ulosotossa olevia velkoja, jotka ovat hakijan maksukykyyn nähden vähäistä suurempia, eikä velkoja, jotka on palautettu ulosotosta varattomuustodistuksin;
        5) jonka toimitusjohtajaa tai vastuunalaista yhtiömiestä ei ole määrätty liiketoimintakieltoon eikä väliaikaiseen liiketoimintakieltoon;
        6) jota ei ole lainvoimaisella tuomiolla todettu syylliseksi tahallisesti tai törkeästä huolimattomuudesta tehtyyn työsuhteeseen perustuvien, määrältään ja perusteeltaan selvien saatavien maksamisen laiminlyöntiin; ja
        7) jos 2-6 kohdassa mainittu tai siihen välittömästi verrattavissa oleva aikaisempi toiminta ei osoita hakijaa ilmeisen sopimattomaksi harjoittamaan tässä laissa tarkoitettua luvanvaraista toimintaa.

        Sen lisäksi, mitä 1 ja 2 momentissa säädetään, taksiliikenneluvan myöntämisen edellytyksenä on, että luvanhakijalla on tosiasiallinen ja pysyvä toimipaikka Suomessa ja luvanhakijan nimeämä liikenteestä vastaava henkilö on 6 §:ssä tarkoitetulla tavalla hyvämaineinen. Myös luvan hakijana olevan yrityksen toimitusjohtajan ja vastuunalaisten yhtiömiesten on oltava 6 §:ssä tarkoitetulla tavalla hyvämaineisia.

        Taksiliikenteen harjoittamisesta Ahvenanmaan maakunnassa päättää Ahvenanmaan maakunnan hallitus. Maakunnan hallituksen myöntämä lupa oikeuttaa taksiliikenteeseen Ahvenanmaan ja muun Suomen välillä.


    • Maxi-Taxi

      Bussifirmat tulee kanssa jakamaan markkinoita. Henkilöliikenneluvan vaatimukset ovat tiukemmat kuin taksiliikenneluvan, mutta toisaalta muita vaatimuksia on vähemmän. Henkilöliikenne tarkoittaa aina linja-autoa, mutta kyllä noita 10 hengen pikkubusseja ja bussikortillisia kuljettajia löytyy. Eli helisinkiläisten taksarien rakastamat Maxi-Taxit tulee takaisin!

      Henkilöliikenne:
      - Aina yli 9henk. linja-auto bussikortti
      - Ei tarvita taksinkuljettajan ajolupaa
      - Ei vaadita taksin palvelutasoa tai kielitaitoa
      - Ei vaadita kotipaikkaa Suomessa
      - Matkan hintaa ei tarvitse ilmoittaa etukäteen
      - Hinnan määräytymisen perusteet pidettävä yleisesti saatavilla

      Taksiliikenne:
      - Voi olla henkilö-, paketti- tai kuorma-auto, kevyt tai raskas nelipyörä
      - Vaaditaan taksinkuljettajan ajolupa (saa
      - Vaaditaan riittävä kielitaito ja asiakkaan auttaminen
      - Oltava kotipaikka Suomessa
      - Matkan hinta tai hinnan peruste on ilmoitettava/sovittava selkeästi etukäteen
      - Saatava maksaa käteisellä tai kortilla jos muuta ei ole sovittu
      - Ajettava edullisinta reittiä jos muuta ei ole sovittu

      Koska asemapaikkarajoitukset poistuvat, niin kyydin saa ottaa kuka tahansa, koska tahansa ja mistä tahansa.

      • Maxi-Taxi

        Lisäys. Henkilöliikenne vaatii linja-auton kuljettajan ammattipätevyyden.


      • bussitaksi

        Henkilöliikenneluvalla saa harjoittaa myös taksiliikennettä. Samoin tavaraliikenneluvalla. Mutta taksiluvalla ei saa harjoitta henkilöliikennettä eikä tavaraliikennettä. Tulevaisuudessa ei kannata hankkia taksilupaa vaan henkilöliikennelupa on se jolla ajetaa. Näin voi valita kaluston sen mukaisesti mitä tarvitsee. Varsinkin maaseudun taksiyrittäjien kannattaa vaihta lupatyyppi.

        "Taksiliikenteen harjoittamiseen tarvitaan taksiliikennelupa tai 1 §:ssä tarkoitettu henkilö- tai tavaraliikennelupa, jonka haltija on ilmoittanut Liikenteen turvallisuusvirastolle harjoittavansa taksiliikennettä."

        Tämä tarkoittaa sitä, että nämä luvanhaltijat vain ilmoittavat Trafille, että yritykseen tuli nyt myös taksi.


      • Maxi-Taxi
        bussitaksi kirjoitti:

        Henkilöliikenneluvalla saa harjoittaa myös taksiliikennettä. Samoin tavaraliikenneluvalla. Mutta taksiluvalla ei saa harjoitta henkilöliikennettä eikä tavaraliikennettä. Tulevaisuudessa ei kannata hankkia taksilupaa vaan henkilöliikennelupa on se jolla ajetaa. Näin voi valita kaluston sen mukaisesti mitä tarvitsee. Varsinkin maaseudun taksiyrittäjien kannattaa vaihta lupatyyppi.

        "Taksiliikenteen harjoittamiseen tarvitaan taksiliikennelupa tai 1 §:ssä tarkoitettu henkilö- tai tavaraliikennelupa, jonka haltija on ilmoittanut Liikenteen turvallisuusvirastolle harjoittavansa taksiliikennettä."

        Tämä tarkoittaa sitä, että nämä luvanhaltijat vain ilmoittavat Trafille, että yritykseen tuli nyt myös taksi.

        Kaupungissa lähettifirmat alkaa suhaamaan myös ihmisiä ja bussifirmat kuskaamaan baarista lähtijöitä suoraan baarin ovelta. Maaseudulla kaikki kuljetuspalvelut saa samalta luukulta jos yrittäjällä on sekä henkilöliikenne- että tavaraliikenneluvat.

        Tässä on mielestäni porsaanreikä:
        Bussifirma, jolla on henkilöliikennelupa, mutta ei taksiliikennelupaa saa harjoittaa taksin KALTAISTA henkilöliikennettä ilman että tekee siitä ilmoitusta Trafille. Auto voi näyttää taksilta ja kuljettaa ihmisiä kuin taksi, mutta se ei toimi taksiliikenneluvalla eikä sitä koske edes ne muutamat takseille jäävät määräykset.


    • kultalusikka.suussa

      Muistan koulussa aikanaan, kun taksiautoilijoiden pojat eivät viitsinee opiskella.

      Opettajan kysyessä syytä, vastaus oli : ei tarvitse. Isän taksilupa siirtyy pojalle. Oli varma työpaikka.

      Onneksi se on nyt loppu!

      • Taksari1975

        Ei muuten ole


      • jokinraja

        Joo on uskomatonta että joku ala on voinut säilyttää monopoliasemansa vuosikymmenestä toiseen.
        Onhan päivänselvää että nykyinen kiintiöjärjestelmä on olemassa nimenomaan sitä varten ettei alalle syntyisi markkinaosuuskilpailua.

        Yleensä kaikilla aloilla esimerkiksi betonialalla uusi yrittäjä toivotetaan tervetulleeksi jaloon taisteluun.

        Siis melkein kaikilla aloilla vaaditaan että on kilpailtava ja kartellit on jyrkästi kielletty. mutta sitten meillä voi olla lähes ikuisesti sellaisia käsittämättömän hienoja aloja kuten taksi,apteekki ja maanmittaustoimitusala joita on tosi vaikea kilpailuttaa


    • exajomies

      Jokainen kateellinen ja katkera voi nyt alkaa asianomaiset luvat haettuaan ajamaan taksia ja vuolemaan kultaa. Tällä palstalla kirjoittavista lakitietoisista kateellisista vuodattajista ei taida yksikään saada aikaiseksi edes ensimmäistä lupahakemustaan aikaiseksi.

      Tiedoksi, että ennen pienen omaisuutensa laittamista likoon kannattaa käydä suorittamassa ammattiajolupa ja kokeilla ajaa kuukausi nykyisessä järjestelmässä jolloin siellä on vielä ahkeralla mahdollisuus ansaita elantonsa.

      Onnea matkaan.

      • maurasen.persläpi

        Ei se skoda superb paljoa maksa, urpo!


      • Suberbkin.maksaa
        maurasen.persläpi kirjoitti:

        Ei se skoda superb paljoa maksa, urpo!

        Maksaa kuitenkin ja sekin raha on jostakin tienattava. Vai aiotko rahoittaa taksiharrastustasi ulkopuolisella rahalla? Vähän niinkuin onnibussikin, jolla on iso ulkolainen firma takanaan. Tiedoksi, Onnibus ei ole tuonut senttiäkään voittoa...


      • loisfirmaonnipussi

        Eikä veroeuroa Suomeen. Vain välillisesti kuljettajien ansiotuloverotus jättää vähän rahaa Suomeen. Piilotettu voitto on mennyt omistajan verotusmaahan Irlantiin.
        ( lue: veroparatiisiin)


      • veroilleiväliä
        loisfirmaonnipussi kirjoitti:

        Eikä veroeuroa Suomeen. Vain välillisesti kuljettajien ansiotuloverotus jättää vähän rahaa Suomeen. Piilotettu voitto on mennyt omistajan verotusmaahan Irlantiin.
        ( lue: veroparatiisiin)

        Asiakas maksaa mielummin halvasta kuin ylihintasesta kyydistä. Menkööt verot sitten mihin menevät. Kukkarossa näkyy ainoastaan kyydin hinta.


      • maurasen.persläpi

        Se on juurikin näin. Hinta ratkaisee, alkaa mersut olemaan katoavaa kansanperinnettä taksipossuilla.


      • maurasen.persläpi kirjoitti:

        Se on juurikin näin. Hinta ratkaisee, alkaa mersut olemaan katoavaa kansanperinnettä taksipossuilla.

        Pässi et tunnu ymmärtävän että se mersu / volvo on työkalu joka pitää pysyä kasassa 150-200.000km vuosi määrällä


    • mauranenonpersläpi

      Tuollainen maurasenpersläpi on juuri tyypillinen kateellinen piereskelijä jonka kaikki aikaansaannokset jäävät peräkaasun päästelyn tasolle. Kyllä valtio maksaa-tyyppi.

      • maurasen.persläpi

        Vituttaako sinua, kun tulee todellista kilpailua taksiin? Suomen kansa on tarpeeksi lihottanut kaltaistasi ratti-porsasta!


      • Rälssit_lopetettava

        Lupakiintiöt olivat ehkä paikallaan joskus 1920-luvulla kun autot olivat harvinaisia tai sota-aikana kun vähästä kalustosta piti saada maksimihyöty irti. Nykyisin autolla liikkuminen ei ole enää niin ihmeellinen juttu, että sillä ansaitsemistakaan tarvitsisi erityisesti säädellä. Lupa voidaan evätä huijareilta ja rikollisilta, mutta muuten markkinat kyllä hoitavat asian.

        Vielä kun saadaan apteekkeihin sama muutos, niin alkaa tuntua paremmalta.


      • HyvinMenee.Menköön
        Rälssit_lopetettava kirjoitti:

        Lupakiintiöt olivat ehkä paikallaan joskus 1920-luvulla kun autot olivat harvinaisia tai sota-aikana kun vähästä kalustosta piti saada maksimihyöty irti. Nykyisin autolla liikkuminen ei ole enää niin ihmeellinen juttu, että sillä ansaitsemistakaan tarvitsisi erityisesti säädellä. Lupa voidaan evätä huijareilta ja rikollisilta, mutta muuten markkinat kyllä hoitavat asian.

        Vielä kun saadaan apteekkeihin sama muutos, niin alkaa tuntua paremmalta.

        "Vielä kun saadaan apteekkeihin sama muutos, niin alkaa tuntua paremmalta."

        Jaahas. Sulla on näitä seitsemää "kuolemansyntiä" ainakin yksi: KATEUS. Hyvä olo tulee sinulle ilmeisesti siitä, kun naapuri ostaa uuden hienon auton, niin kateellisena tästä tuumaat: Menis ees rikki? Suomalaisille tämä kateus on normaalia, kellään ei sais mennä paremmin, kuin itelläkään menee?

        Itse olen vaan hyvilläni, jos joku menestyy, tuohan se aina naapurilta monin verroin veroeuroja, kuin mitä itse tuon, näin Suomi (ehkä) pelastuu...


      • taksit_vapautettava
        Rälssit_lopetettava kirjoitti:

        Lupakiintiöt olivat ehkä paikallaan joskus 1920-luvulla kun autot olivat harvinaisia tai sota-aikana kun vähästä kalustosta piti saada maksimihyöty irti. Nykyisin autolla liikkuminen ei ole enää niin ihmeellinen juttu, että sillä ansaitsemistakaan tarvitsisi erityisesti säädellä. Lupa voidaan evätä huijareilta ja rikollisilta, mutta muuten markkinat kyllä hoitavat asian.

        Vielä kun saadaan apteekkeihin sama muutos, niin alkaa tuntua paremmalta.

        "että sillä ansaitsemistakaan tarvitsisi erityisesti säädellä", joo, mut eiks kumminkin nyt joku maksukatto ole tulossa, eli halutaan joka tapauksessa säädellä.
        Selittäisitkö, miksi takseja pitää edelleen hintasäännellä, mutta esim partureita, remonttifirmoja jne jne ei tarvii?


      • maurasen.persläpi kirjoitti:

        Vituttaako sinua, kun tulee todellista kilpailua taksiin? Suomen kansa on tarpeeksi lihottanut kaltaistasi ratti-porsasta!

        Ei kilpailussa mitään vikaa ole, päin vastoin uusi tilanne mahdollistaa paremmat ansiot kun voi heittää 320cdi 4 matic farmarilla rahtia kun tolpalla hiljaista


    • Unz

      1920-30 luvulla on ollut vapaat taksiluvat, silloin ollut takseja torit pullollaan, sieltä juontuu että on saatettu taksilupa käytäntö voimaan, saatu siihen liittyvä rikollisuus kuriin, se jatkunut näihin päiviin asti, eli paluu entiseen hyvään aikaan !

      • qlwihrv

        Lestinheittoa, huumeita, huoria jne..... Kohta palaamme noihin aikoihin. :O


    • Hessuman

      Tilaappas yöllä hetitarpeeseen vaikka putkimies tai kotisiivous tai mikävain yksityinen säännöstelemätön palvelu. Saat varmasti palvelua, mutta se maksaa toooodella paljon. Näin käy tulevaisuudessa myös henkilöiden kuljetuksissa. Eli saat varmasti kyllä kyydin jos vain rahat riittää ja kuljettaja haluaa lähteä ajamaan. Ihana tulevaisuus.

      • Hessuman

        Totta!

        TI-yönä saattaa kyyti maksaa vaikkapa 1,4€/km ja minimiveloitus 4€ vaikka matka olisi vain kilsan


      • OnnellinenMersu

        Sunnuntaina ja pyhinä saadaan veloittaa vihdoin asiallinen korvaus menetystä vapaa ajasta. 😊 esim 50% hintaa lisää


      • Hessuman kirjoitti:

        Totta!

        TI-yönä saattaa kyyti maksaa vaikkapa 1,4€/km ja minimiveloitus 4€ vaikka matka olisi vain kilsan

        Sanoisin minimi 20;- vastaisuudessa


      • Varaosia.com
        OnnellinenMersu kirjoitti:

        Sunnuntaina ja pyhinä saadaan veloittaa vihdoin asiallinen korvaus menetystä vapaa ajasta. 😊 esim 50% hintaa lisää

        Nykyisin kuskien sunnuntaipalkka on tuplat!

        Noh kyydin osuudesta menee palkkaan 70% joten eipä toi 50% korotus ihan riitä...


    • njhhg

      Taikka ...
      TI-yönä saattaa kyyti maksaa vaikkapa 14€/km ja minimiveloitus 40€ vaikka matka olisi vain kilsan

      • Pitäähän se hiljainen aika jotenkin kattaa 😊 ja nyt siihen on työkalu


    • Perus kulujen kalleus toimii luonnollisena rajoittimena, ei ole edelleenkään pers aukisten harrastus.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1545
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1174
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1016
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      965
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      927
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      852
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      684
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      650
    Aihe