Huolissaan kaverista.

Rambew

Eli juu, tässä olisin huolissani eräästä ystävästä, ja hänen terveyden tilastaan. Itse olen 15v poika, ja hän vuoden nuorempi tyttö. Mutta tämä ongelma on että hänellä on astma, hyvin selvästi. Monta kertaa ollut ongelmia hengityksen kanssa ja aijemmin tänään joutui sairaalaan saatuaan astmakohtauksen juostessaan 1500m koululiikunnassa. Mutta hän asuu hieman, no, "karummassa" osassa suomea, ja siellä selvästi ei ole terveydenhuolto aivan täydellistä. Kouluterkkarikaan ei paljon ole auttanut sekään, kuulemma ihan ilkeyksiään monesti jättää vaivat hoitamatta siellä koulussa, ainakin nyt kyseiseltä tytöltä. Muutenkin perhe-elämä ollut tosi rankkaa, sossut käy usein ja kohdellaan välillä kehnosti etc. Usein olen myös kuullut että äiti valehtelee usein lapsesta ja syyttää useista asioista mitkä eivät häneen liity. Tänään kun sairaalaan joutui, hänelle astmalääkettä antoivat ja auttoi, mutta tietääkseni ei muuten asiaa vielä tutkittu. Siskolla esimerkiksi astma löytyy, ja on myös hänen astmapiippua käyttänyt joskus kun on tarvinnut. Sisko esim. sanonut että kannattaisi varata aikaa sinne lääkäriin, mutta äiti siihen ei nyt suostu/ole kiinnittänyt huomiota ollenkaan. Todella läheisiä ystäviä ollaan, mutta itse asun noin 100 km päässä, ja käyn kyllä tapaamassa, mutta en sinne aina välttämättä pääse. Kysyisin että onko mitään miten voisin auttaa häntä, sairaala-asioiden kanssa sun muussa. Välitän hänestä todella paljon enkä haluaisi että mitään pahaa sattuu.

1

56

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aikuisten_vastuulla

      Vastuu kuuluu aikuisille, koska te olette alaikäisiä.

      Kouluterveydenhuollon kautta otetaan yhteys vanhempiin, jos havaitaan, että lapsi tarvitsee esim. jatkuvaa lääkitystä tms. Kannattaa siis jutella terveysongelmista aina ensin koulun terkkarin kanssa, hän kirjoittaa tarvittaessa lähetteen lääkäriin ja sitä kautta on mahdollista päästä esim. astmatutkimuksiin. Diagnoosin pohjalta määrätään sitten hoito ja lääkitys.

      Terkkari ei takuulla jätä asioita hoitamatta. Se olisi niin suuri ammatillinen virhe, ettei kenelläkään ole varaa olla niin huolimaton. Siispä hänen kauttaan eteenpäin.
      Ja jos vanhemmat jättävät toistuvasti huolehtimatta lapsensa terveydestä ja siitä aiheutuu lapselle vaaratilanteita esim. koulussa, asiasta voi tehdä ilmoituksen jopa lastensuojeluviranomaiselle. Sen voi tehdä myös koulu.

      Juttele omien vanhempiesi kanssa, jos tämä asia tuntuu kauhean monimutkaiselta. Joka tapauksessa, ulkopuolisen on vaikeaa mennä puuttumaan toisen perheen asioihin, mutta viranomaiset sen voivat tarvittaessa tehdä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1585
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      15
      1414
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1331
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      31
      1315
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      33
      1258
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1198
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1094
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1082
    Aihe