Totuuden vastaanottaminen

Selkeyttä

Oppi ja liitot kirjassa on luku 50:
https://www.lds.org/scriptures/dc-testament/dc/50?lang=fin
Siinä on mm. näin:
12 Nyt, kun ihminen keskustelee, ihminen ymmärtää häntä, koska hän keskustelee kuin ihminen; aivan samoin minä, Herra, keskustelen teidän kanssanne, että te ymmärtäisitte.
13 Sen tähden minä, Herra, esitän teille tämän kysymyksen: Mihin teidät on asetettu?
14 Saarnaamaan minun evankeliumiani Hengen avulla, nimittäin Lohduttajan, joka lähetettiin maailmaan opettamaan totuutta.
15 Ja sitten te saitte henkiä, joita te ette voineet ymmärtää, ja otitte ne vastaan kuin ne olisivat olleet Jumalasta; ja oletteko te tässä syyttömiä?
16 Katso, te saatte vastata tähän kysymykseen itse; minä olen teille kuitenkin armollinen; se, joka on heikko teidän keskuudessanne, tehdään tämän jälkeen vahvaksi.
17 Totisesti minä sanon teille: Saarnaako se, jonka minä olen asettanut ja lähettänyt maailmaan saarnaamaan totuuden sanaa Lohduttajan mukaan totuuden Hengessä, sitä totuuden Hengessä vai jollakin muulla tavalla?
18 Ja jos se tapahtuu jollakin muulla tavalla, se ei ole Jumalasta.
19 Ja vielä, ottaako se, joka ottaa vastaan totuuden sanan, sen vastaan totuuden Hengen kautta vai jollakin muulla tavalla?
20 Jos se tapahtuu jollakin muulla tavalla, se ei ole Jumalasta.
21 Miksi siis ette voi ymmärtää ja tietää, että se, joka ottaa sanan vastaan totuuden Hengen kautta, ottaa sen vastaan sellaisena kuin sitä saarnataan totuuden Hengen mukaan?
22 Sen tähden se, joka saarnaa, ja se, joka ottaa vastaan, ymmärtävät toisiansa, ja molemmat rakentuvat ja riemuitsevat yhdessä.
23 Ja se, mikä ei rakenna, ei ole Jumalasta ja on pimeyttä.
24 Se, mikä on Jumalasta, on valoa; ja se, joka ottaa vastaan valoa ja pysyy Jumalassa, saa lisää valoa; ja se valo kirkastuu kirkastumistaan täyteen päivään saakka.
---
Mitä ovat ne muut tavat, joista tässä varoitetaan? - Mieleeni tulee seuraavia:
- Uskotaan kirjaimellisuuksiin ymmärtämättä, mitä tarkoitetaan.
- Uskotaan auktoriteettiin.
- Uskotaan samoin kuin enemmistö uskoo ilman omaa vakaumusta.
- Uskotaan vain se, mikä minulle sopii.
- Pidetään jääräpäisesti kiinni siitä, mihin on ennenkin uskonut.

10

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • RaamatunKautta

      Totuuden vastaanottaminen tapahtuu vain Raamatun kautta.
      Muut opukset johtavat usein harhaan.

      • Selkeyttä

        Millä tavalla Raamatun kautta? - Vain totuuden Hengen kautta sen voi ottaa vastaan oikein.


      • RaamatunKautta
        Selkeyttä kirjoitti:

        Millä tavalla Raamatun kautta? - Vain totuuden Hengen kautta sen voi ottaa vastaan oikein.

        Totuuden henki toimii vain Raamatun sanan kautta, se on ainoa totuus.
        Vaikka Raamatun kirjoittamisessa käytettiinkin ihmisiä, niin menneisyydessä kristikunnan enemmistö piti Raamattua Jumalan sanana ja uskoi, että Jumala itse oli henkeyttänyt sen sisällön.


      • Selkeyttä
        RaamatunKautta kirjoitti:

        Totuuden henki toimii vain Raamatun sanan kautta, se on ainoa totuus.
        Vaikka Raamatun kirjoittamisessa käytettiinkin ihmisiä, niin menneisyydessä kristikunnan enemmistö piti Raamattua Jumalan sanana ja uskoi, että Jumala itse oli henkeyttänyt sen sisällön.

        Totuuden Henki ilmaisee meille totuuden Raamatussa olevasta. Raamatussa ei ole kaikki totuus. Raamatussa on useita kohtia, joihin viitataan, mutta joita siinä ei ole. Se koottiin ihmisten valinnan perusteella. Sen jälkeen hävitettiin paljon. Apogryfiset kirjoitukset sisältyvät joihinkin Raamattuihin, mutta on paljon muuta lisäksi.

        Jumala ei ole kuollut. Hän voi edelleen ilmoittaa sanaasa ihmisille profeettojen kautta.


    • kaksipisteto

      Kuvaat taas itseäsi.
      - " Uskotaan kirjaimellisuuksiin ymmärtämättä, mitä tarkoitetaan" sinäkin uskot kirjaimellisuuksiin, mutta vain omassa uskonnossasi, kun taas esim. Raamatun kyseessä ollen edes sen Jumalan ilmoitus siitä mikä ja kuka on, ei sinusta ole kirjaimellisesti otettava .Eivät liioin Jeesuksen opetukset vaan niiden tilalle sopii laittaa oman uskontosi kirjaimellisuudet joita et näköjään edes tajua turhiksi joten niitä ei sitten pidäkään ymmärtää muuksi kun sanotaan.

      - "Uskotaan auktoriteettiin"
      Niitä kaikki uskonnot tarjoavat: jumalia, profeettoja, pyhiä tekstejä ...

      -" Uskotaan samoin kuin enemmistö uskoo ilman omaa vakaumusta. "
      enemmistöt eivät uskonnoissa oppia ratkaise ja uskonvakaumus on myös yksilövalinta, vaikka tietenkin se minkä uskonnon piiriin ihminen on sattunut syntymään, on useimmille ratkaisevin tekijä

      -" Uskotaan vain se, mikä minulle sopii"
      sinä teet juuri noin. Raamtustakin väität vääräksi sellaisen mihin et halua uskoa, mutta sinulle sopii että raamatun arvollalla hymistelet kun tarpeesi sitä vaativat

      - "Pidetään jääräpäisesti kiinni siitä, mihin on ennenkin uskonut."
      jos ihmisellä on uskonvakaumus hän on siinä "jääräpäinen", jos entinen ei enää tyydytä, silloin ihminen hakee itselleen sopivampaa kunnes löytää ja alkaa pitää siitä "jääräpäisesti" kiinni. Joku löytäjä voi vieläpä kuvitella uuden löytönsä olevan se joka kaikkien pitäisi löytää, vaikka oma perhe tai muu ympäristö kokisi entisen paremmaksi, jolloin henkilö voi alkaa häirköidä ympäristöäänkin, ks kohta yksi ja kaksi

      • Selkeyttä

        Sinä jos kuka vetoat kirjaimellisuuteen!
        Uskonnollisen totuuden vastaanottamiseen kuuluu totuuden tunteminen siitä, mitä saa tietää. Kirjaimellisuuteen ei tuo tuntu kuulu kuten ei auktoriteettiin uskominenkaan ym. muut tavat kuin Totuuden Hengen kautta vastaanottaminen.


      • kaksipisteto
        Selkeyttä kirjoitti:

        Sinä jos kuka vetoat kirjaimellisuuteen!
        Uskonnollisen totuuden vastaanottamiseen kuuluu totuuden tunteminen siitä, mitä saa tietää. Kirjaimellisuuteen ei tuo tuntu kuulu kuten ei auktoriteettiin uskominenkaan ym. muut tavat kuin Totuuden Hengen kautta vastaanottaminen.

        Jumalan ilmoituksiin ei siis pidä uskoa jollei ilmoitus itsestä tunnu todelta , jumala saattaa valehdella . Etenkin jos ilmoitus on tarkka : minä olen se ja se , älä tee noin, tee näin...


      • Selkeyttä
        kaksipisteto kirjoitti:

        Jumalan ilmoituksiin ei siis pidä uskoa jollei ilmoitus itsestä tunnu todelta , jumala saattaa valehdella . Etenkin jos ilmoitus on tarkka : minä olen se ja se , älä tee noin, tee näin...

        Ellei Pyhä Henki ole mukana tutkiessamme, niin emme saa totuuden tuntua. Jos siitä huolimatta otamme vastaan ilmoituksia, niin meistä tulee kirjaimellisuuteen uskovia vailla ymmärrystä niiden merkityksistä. "Kirjain kuolettaa, mutta Henki tekee eläväksi."


      • Selkeyttä
        kaksipisteto kirjoitti:

        Jumalan ilmoituksiin ei siis pidä uskoa jollei ilmoitus itsestä tunnu todelta , jumala saattaa valehdella . Etenkin jos ilmoitus on tarkka : minä olen se ja se , älä tee noin, tee näin...

        Ilmoituksiin tulee uskoa, mutta vasta sitten, kun Pyhä Henki vahvistaa ne tosiksi. En myös vääriä profeettoja. Meidän tulee tutkia kaikki ja pitää se, mikä on totta. - Sinänsä oikeatkin ilmoitukset väärin ymmärrettyinä ja tulkittuina voivat olla muuta kuin rakentavia ja siiten pahan palveluksessa. Saatana voi pukeutua valkeuden enkeliksi. Meidän tulee tutkia eikä uskoa sokeasti. Sokea usko on auktoriteettiin uskomista ilman omakohtaista vakaumusta. Se on pakonomaista.


    • PalavaPensas

      Mark.16: 15 Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille.
      16 Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.
      17 Ja nämä merkit seuraavat niitä, jotka uskovat: minun nimessäni he ajavat ulos riivaajia, puhuvat uusilla kielillä,
      18 nostavat käsin käärmeitä, ja jos he juovat jotakin kuolettavaa, ei se heitä vahingoita; he panevat kätensä sairasten päälle, ja ne tulevat terveiksi."
      19 Kun nyt Herra Jeesus oli puhunut heille, otettiin hänet ylös taivaaseen, ja hän istui Jumalan oikealle puolelle.
      20 Mutta he lähtivät ja saarnasivat kaikkialla, ja Herra vaikutti heidän kanssansa ja vahvisti sanan sitä seuraavien merkkien kautta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2636
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      73
      1431
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      41
      1421
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      23
      1179
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1154
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1153
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1146
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1131
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1083
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      9
      1063
    Aihe