Heei, olen 18-vuotias nainen ja on aina haaveissa ollut rullaluisteleminen, ja ajattelin vihdoinkin ostaa rullaluistimet. Mulla olisi vaan pari kysymystä.
1. Kauanko rullaluistelun perustekniikoiden oppiminen kestää?
2. Onko jarruttaminen vaikeaa?
3. Voiko luistella hiekkatiellä, vai meneekö ne pilalle? :o
4. Käytätkö kypärää?
5. Osaisitteko suositella jotain hyviä rullaluistimia ja suojia?
Kysymyksiä rullaluistelusta!
3
265
Vastaukset
- Jalaa
1. Riippuu ihan siitä kuinka paljon jaksat harjoitella. Itsellä taisi mennä muutama kuukausi.
2. Se on yllättävän vaikeaa aluksi. Luistimessa jarru on oikeassa luistimessa, ja jarruttaminen tapahtuu painamalla jarrupalaa asfalttiin. Jarrutuksessa osa luistimen renkaista ei kosketa maata. Joudut siirtämään painopistettä oikealle, että saat jarrutukseen riittävästi voimaa.
3. Hiekkatiellä ei voi luistella.
4. Käytin alussa, mutta nyt en ole käyttänyt vuosiin. Pitäisi varmaankin käyttää. Aloittelijalle suosittelen kypärän käyttöä.
5. Luistimissa olen itse suosinut K2:sta. Sopivat itselle jalkaan parhaiten. Muitakin merkkejä olen sovittanut, mutta ei vain ole käynyt jalalle. Lisäksi K2:lle on runsaasti varaosia tarjolla. Suojiksi käy melkeinpä mitkä tahansa urheiluliikkeestä saatavat suojat. Polvi- ja kämmensuojat on varmaankin ne tärkeimmät. - rollerblade90
1. Mulla on aika vahva jääkiekkotausta, kun junnuna pelasin kiekkoa 15-vuotiaaksi asti. Nyt syksyllä ostin uudet luistimet (ale -33%) ja yllätyin kuinka vaikeaa oli oppia luistelemaan. Jalat vapis vaikka olin paikallaan. Eka lenkki oli n. 1 km, kun oli pakko lopettaa kun tukilihakset oli hapoilla.
Otin heti alussa sauvat mukaan, jolloin luotin luisteluuni enemmän. Sen kautta lenkit oli jo eka viikolla n. 5 km ja parin viikon päästä 10-15 km. Nyt olen n. kk luistellut ja pisin lenkki on ollut 17 km, joka meni aika helposti. Tosin olen liikkunut koko ikäni, et luulin heti pystyväni 10 km lenkkeihin. Juutuubista löytyy hyviä tekniikkavideoita ja vinkkejä aloittelijoille.
2. Harjoittelen edelleen joka kerta jarruttamista kantapäällä ja t-jarrutusta (joka ei oikeesti ole t-jarrutus, koska siinä pyörähtää helposti, vaan enemmän v-jarrutus). Jarruttamisen yhteydessä itte harjoittelin myös kaatumista ekaks nurmikolle ja sitten asfaltille. Tämän jälkeen en enään pelännyt asfalttia niin paljon.
Aluksi menin tyhjälle parkkipaikalle ja siinä otin reippaan vauhdin ja koitin saada mahd. nopeasti itteni pysähtymään. Eka kertoina jarruttelin n. 4-5 parkkiruudun verran, mutta nyt olen saanut pysähtymään jo 2-3 ruudussa. Samaa treeniä myös t-jarrutuksena molemmilla jaloilla.
Myös alamäki jarrutus on ehkä fiksuinta aloittaa pienistä ja loivistä mäistä ja siirtyä tekniikan parantuessa isompiin.
3. Itse ainakin vältän kuin ruttoa hiekkateitä ja sadekelejä, jotta nuo laakerit kestäisivät mahdollisimman pitkään.
4. Käytän pyöräilykypärää sekä ranne- ja polvisuojia. Yhet lipat olen ottanut ja ei käynyt kuinkaan kun käytin suojia. Myös kaatumisen harjoittelu auttoi saamaan "oikean tuntuman asfalttiin".
5. Mun luistimet on Rollerblade Macroblade 90, jotka sain n. 120 €:lla. Oikee hinta oli n. 180 €. K2-luistimia olin alunperin hakemassa, mutta kun niistä ei löytynyt sopivaa kokoa, niin ostin RB90.
Mielestäni kannattaa panostaa hyviin ja istuviin luistimiin. Itte kiersin kokeilemassa useita luistimia ja nämä tuntuivat mulle sopivilta. En ole katunut näitä yhtään, kun joka lenkin jälkeen on hyvä fiilis tukevista luistimista.
Suojatl löysin kirpputorilta. Ehkä helpoimmalla olisin päässyt, kun olisin heti ostanut ne urheiluliikkeestä ja maksanut siitä hiukan enemmän.
Tsemiä luistelutreeneihin! Ittella on ainakin ollut älyttömän hauskaa, kun viimein pääsin tästä lajista jyvälle. Kelitkin on suosinut ja arska paistaa!- spaceri
Tässä on paljon asiaa, tässä kirjoituksessa.
Painottaisin vielä noin 20 vuotta luistelleena että luistimen ostossa tärkeintä on kengän istuvuus, napakkuus, jos kenkä ei toimi, ei toimi mikään muukaan.
Sitten on otettava huomioon pyörän koko. Isoimmat ovat nykyisin 125mm ja pienimmät ehkä 80mm. Renkaan kokoa voi verrata polkupyörässä olevaan vaihteeseen, mitä suurempi vaihde sitä raskaampaa on liikkeelle lähtö mutta kovan vauhdin ylläpito on suurella vaihteella/pyörällä helpompaa.
Kypärä on ehdottomasti tärkein suojavaruste, olipa miten kokenut luistelija tahansa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Elämä valuu ohi ilman merkitystä
Olen 5-kymppinen korkeasti koulutettu hyvässä ja vaativassa työssä oleva mies. Erosin pitkästä parisuhteesta pari vuotta2754031Martina julkaisi romanttisia kuvia kihlajaisista
Ihana pari. Paljon onnea ja rakkautta heille 💞2721341Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin651305- 841096
Gekkosessa hyvä juttu Sofian Dubai "töistä"
"Vielä tammikuussa Belórf lupaili aloittavansa jälleen verkkovalmennukset, mutta tämä projekti näyttää kuihtuneen kaikes1001089eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.971009En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin120957Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä56946- 169883
Palsta sekosi lopullisesti?
Taidan mennä päikkäreille. Oliko hän nyt muka oikeasti äsken täällä ja kirjoitti, että täytyy unohtaa? Todistakaa se. Ki15841