Vaihteleva hoito Jorvi/Puolarmetsä

Omaishoitaja15v

Seuraan tässä eduskunnan kyselytuntia mm.Vanhustenhoidosta ja väkivallasta.
Oma kokemukseni lähti siitä kun isäni marraskuussa 2001 pahoinpideltiin perjantai- iltana kauppareissulla.Isä oli päässyt kotiin ja sänkyyn illalla ja itse olin työtehtävissä.Kun aamulla tulin kotiin,niin isä ei minua enää tunnistanut ,eikä kyennyt ilmaisemaan puheella mitään.Ambulanssi paikalle ja isä Töölön sairaalaan.
Tästä se minun kokemukseni sairaiden vanhusten hoidosta alkoi ja isän osalta päättyi 2014,kunnes pääsi vihdoin rauhaan.Edelleen jatkan äitini omaishoitajana kun terveys petti isäni kuoleman jälkeen ,63 v. yhdessä .
Tänä aikana olen viettänyt satoja päiviä Jorvissa ja Puolarissa vanhempien sairauksien takia ja seurannut hoitajien toimintaa kaikissa vuoroissa.Itse olen vuosikymmeniä ollut palvelualan esimiehenä ja eräs tehtävistä oli valvoa työntekijöiden tehokkuutta.
Pakko sanoa,että useammin törmäsin tehottomuuteen ja välinpitämättömyyteen,kuin asialliseen hoitoon.Jatkuvasti hoitajat valittavat ,että heitä on liian vähän työmäärään nähden.Normaali päivävuorot hoitui asiallisesti,kun oli lääkärit ja osastonhoitajat paikalla,
muina aikoina hoito oli vain lääkkeenjako,ei juuri muuta.Myönnän,että heitä on liian vähän yö-,viikonloppu vuoroissa,mutta se ei saa olla syy potilaiden ala-arvoiselle kohtelulle.Esim.kun kipuja ja potilas tarvitsee hänelle määrättyä kipulääkettä ,niin voi mennä useita tunteja ,kun lääke tuodaan,Hygienian hoito on myös ala-arvoista.sekä isäni,että äitini joutuivat olemaan paskaisissa ja kusisissa vaipoissa usein yön yli ja myös päivisin.Usein vastaus potilaalle oli,myös niin isälle kuin äidille,että kyllä sinne vielä mahtuu,älä valita.Siinähän ne virtsatietulehdukset hoituu niin hyvin,että pahimmillaan on munuaisaltaan tulehdus.Kun potilas menehtyy asiattoman hoidon takia,niin se pitäisi käsitellä hoitovirheenä ja kuolemantuottamuksena.Vielä ruokailusta.Olin usein syöttämässä isääni kun tilanne oli niin huono,ettei kyennyt itse syömään.
Oli ja ilmeisesti on vieläkin potilaita,jotka eivät kykene itse syömään.Silti heille tuotiin ruoka vuoteen viereen ja kehotettiin syömään,vaikka potilas ei tajunnut mitään ,mitä ympärillä tapahtui,saati olisi pystynyt lusikkaa pitämään käsissä .Puoli tuntia ja koskematonruoka haettiin pois jätteisiin ja potilas edelleen nälkäinen.
Asiaan:joka työvuorossa pitäisi olla sellainen vastaava joka valvoo hoitajien tekemisiä ja on vastuussa hoidon tehokkuudesta .Varmasti säästyisi miljoonia ,kun toimintaa tehostetaan,työt organisoidaan paremminpotilaiden hyvinvointia vähentämättä sekä koulutetaan hoitajat välittämään.Poikkeuksiakin löytyy,ehkä 20%,ja kaikki kunnia heille kun hoitavat muidenkin työt.

3

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kamalaatekstiä

      Opettele kappalejako! Ei tuollaista tekstiä jaksa kukaan lukea!

    • Kiesusta

      Joo ehdottomasti suomessa kaivataan lisää väliportaan johtajia jotka eivät tajua hölkäsen pöläystä käytännön työstä. Kannatettava ehdotus!

      Laita Sipilälle tästä vinkkiä, että jokaiselle hoitajalle valvoja rinnalle joka katsoo, että kaikki ylialijohtajan määräämät tehtävät tulevat tehdyksi, jotka on määritelly aliylipäällikkö ylijohtajan toiveesta ja viestittänyt ne alihoitajalle, kun ylihoitaja ei ole ehtinyt erityishoitajien erityisylikokouksesta hoitamaan asiaa.

      Tällä se työttömyys taittuu!

    • Omaishoitaja15v

      Olen tosi pahoillani,kun en ymmärtänyt jaksottaa asiaani,ja että sitä oli vaikea ymmärtää.
      Se ,mitä halusin tuoda julki,on se ,että vanhukset ovat vain taakka terveydenhuollolle ja vanhuksista pitää päästä eroon tavalla tai toisella kuluttamasta yhteiskunnan varoja.
      Sehän onnistuu,kun vuodepotilaan hygieniasta ei huolehdita ja potilas menehtyy tulehdukseen .Näin päästään eroon taas yhdestä rasitteesta ja vuodepaikka vapautuu seuraavalle uhrille.
      Tämä on jo arkipäivää Suomessa .
      Jos asiasta ei kokemusta,niin turha kommentoida .
      Hyvää syksyn jatkoa kaikille niille,joidenka omaiset ovat kärsineet syyttä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      20
      1750
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1339
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1229
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      10
      1143
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1085
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1057
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      11
      1056
    8. Paske perse pillu

      Kulli seksi hiv
      Ikävä
      5
      1040
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      1010
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      1009
    Aihe