Siinä iltalukemista. Tiukkaa asiaa tasan 250 sivua. http://valtioneuvosto.fi/paatokset/paatos?decisionId=0900908f804d054d
Tämän kun lukee, niin tietää "vapaasta" hinnoittelusta jotakin:
"Henkilöliikennettä tarjoavan luvan haltijan sekä välityspalvelun tarjoajan on annettava matkustajalle ennen taksimatkan alkamista tai tilauksen vahvistamista tieto matkan kokonaishinnasta veroineen tai, jos täsmällistä hintaa ei voida ilmoittaa etukäteen, hinnan määräytymisen perusteet veroineen. Kokonaishinta tai hinnan määräytymisen perusteet on ilmoitettava selke ällä, yksiselitteisellä ja matkustajan kannalta helposti ymmärrettävällä tavalla. Hintatiedot on esitettävä siten, että ne ovat helposti matkustajan havaittavissa."
Aika vahva on myös matkustajan turva hionnoittelussa:
"Jos syntyy erimielisyys siitä, onko hinnasta sovittu nimenomaisesti, palveluntarjoajan on näytettävä väitteensä toteen. Jos hinnasta ei ole sovittu nimenomaisesti, se ei voi ylittää 3 momentissa tarkoitettua Liikenteen turvallisuusviraston määrittelemää kokonaishintaa."
Lue enemmän luulet vähemmän
19
89
Vastaukset
- poimintoja.uberista
Välitys vapautuu myös. Uberin yleistymistä haittaa välityspalveluun kuuluvat raportointi- ja ilmoitusvelvollisuudet. Välityspalvelu joutuu raportoimaan trafille rahasummat paljonko sen kautta on välitetty kyytejä.
Liikennekaari II OSA, 1 luku
13 § Välityspalvelun tarjoajan selvitys- ja ilmoitusvelvollisuus
Välityspalvelun tarjoajan on varmistettava, että kuljetuksesta vastaavalla kuljetustoiminnan harjoittajalla on tarvittava taksi-, henkilö- tai tavaraliikennelupa.
Välityspalvelun tarjoajan tai sen Suomessa olevan edustajan on ilmoitettava Liikenteen turvallisuusvirastolle vuosittain tammikuun loppuun mennessä kokonaissummat korvauksista, jotka kuljetuspalvelun tarjoajat ovat saaneet sen välittämistä kuljetuksista, ellei kyseinen tieto ole viranomaisen saatavilla Verohallinnolle tehdyn vastaavan ilmoituksen perusteella."
Liikennekaari III OSA, 1 luku
1 § Tiedonantovelvollisuus
Henkilöliikennettä tarjoavan luvan haltijan sekä välityspalvelun ja yhdistämispalvelun tarjoajan on huolehdittava siitä, että vähintään seuraavat tiedot ovat matkustajan saatavilla sähköisessä muodossa:
1) tieto siitä, tarjotaanko kuljetuspalvelua luvan nojalla vai onko kuljetuspalvelu vapautettu luvanvaraisuudesta,
2) pääasiallinen toiminta-alue, tarjottavat palvelut mukaan lukien palveluajat, sekä niiden muutokset ja peruutukset;
3) hinnat tai niiden määräytymisen perusteet;
4) käytössä olevat maksutavat;
5) toimintarajoitteisten matkustajien käytettävissä olevat palvelut ja heidän avustamisensa, kaluston esteettömyys sekä varusteet, jotka helpottavat matkustajan kulkuneuvoon pääsyä ja vuorovaikutusta kuljettajan kanssa;
6) ohjeet asiakaspalautteen antamiseksi ja menettely virhetilanteessa.
Henkilöliikennettä tarjoavan luvan haltijan ei kuitenkaan tarvitse toimittaa tietoja sähköisessä muodossa, jos tämä ei ole tarkoituksenmukaista eikä kohtuullista yrityksen pienen koon tai toiminta-alueen johdosta. Tällöin tietojen on oltava kuitenkin yleisesti saatavilla kirjallisessa muodossa.
Liikenteen turvallisuusvirasto voi antaa tarkempia määräyksiä tietojen ilmoittamisesta tietojen yhteismitallisuuden ja vertailtavuuden varmistamiseksi.- raportti
Enemmän taitaa haitata tämä raportointivelvollisuus nykyisiä tilausvälityskeskuksia. Uberissä KAIKKI rahaliikenne kulkee välitysyhtiön kautta, joten heillä on tiedossaan summat. Nykyisillä välitysyhtiöillä eivät pysty erottelemaan sitä, mistä rahat ovat tulleet, omat asiakkaat, puhelimella tilatut, Valopilkut, pystyt jne.
- poimintoja.uberista
raportti kirjoitti:
Enemmän taitaa haitata tämä raportointivelvollisuus nykyisiä tilausvälityskeskuksia. Uberissä KAIKKI rahaliikenne kulkee välitysyhtiön kautta, joten heillä on tiedossaan summat. Nykyisillä välitysyhtiöillä eivät pysty erottelemaan sitä, mistä rahat ovat tulleet, omat asiakkaat, puhelimella tilatut, Valopilkut, pystyt jne.
Tuossa on sellainen lisäehto että välityspalvelun pitää raportoida korvaussummat vain jos kuljetuspalvelun tarjoaja ei ole sitä tehnyt: "ellei kyseinen tieto ole viranomaisen saatavilla Verohallinnolle tehdyn vastaavan ilmoituksen perusteella." Eli jos ilmoittaa itse kaikki tulot verottajalle ja on sekä taksiliikennelupa että taksinkuljettajan ajolupa taskussa, niin Uberia saa ajaa vapaasti. Uberin tapauksessa voidaan olettaa, että mitään raporttia ei ole sieltä päin luvassa, joten kuski joutunee aina raportoimaan itse.
Jälkimmäisessä pykälässä määritellyn tiedonantovelvollisuuden voi puolestaan hoitaa vaikka printtaamalla tiedot paperille: "Henkilöliikennettä tarjoavan luvan haltijan ei kuitenkaan tarvitse toimittaa tietoja sähköisessä muodossa, jos tämä ei ole tarkoituksenmukaista eikä kohtuullista yrityksen pienen koon tai toiminta-alueen johdosta. Tällöin tietojen on oltava kuitenkin yleisesti saatavilla kirjallisessa muodossa." - raportti
Tämän raportointi summista on "harmaan talouden varjelua". Eli jos yrittäjä itse ei ilmoita, niin välityspalvelua tarjoavan on ilmoitettava. Kukaan ei voi koskaan olla varma, kuka ilmoittaa ja mitä ilmoittaa verottajalle. Uber on sopinut mm Virossa raportoivansa http://m.taloussanomat.fi/autot/2016/06/10/viro-keksi-ratkaisun-uberin-verovalttelyyn-kyytipalvelu-laillistetaan-marraskuussa/20166312/304
Eli siellä on tiedot olemassa ja tarvittaessa raportoitavissa. Nykyisissä tilausvälityskeskuksissa ei ole tietoja olemassa ja siten ei raportoitavissakaan.
Tämä jälkimmäinen luku koskee sitä, mitä tietoja autossa on asiakkaalle annettava. Tämä ei paljon muuta nykykäytäntöä.
Mutta seuraava vaatismus muuttaa:
"Henkilöliikennettä tarjoavan luvan haltijan sekä välityspalvelun tarjoajan on annettava matkustajalle ennen taksimatkan alkamista tai tilauksen vahvistamista tieto matkan kokonaishinnasta veroineen tai, jos täsmällistä hintaa ei voida ilmoittaa etukäteen, hinnan määräytymisen perusteet veroineen."
Ei taida monikaan välityspalvelu kyetä antamaan näitä tietoja. Varsinkin isomilla paikkakunnilla, jossa autoilla voi olla eri hinnat? Jokainen ilmoittaa aloittaessaan päivän työt päivän hinnan keskukselle? - poimintoja.uberista
raportti kirjoitti:
Tämän raportointi summista on "harmaan talouden varjelua". Eli jos yrittäjä itse ei ilmoita, niin välityspalvelua tarjoavan on ilmoitettava. Kukaan ei voi koskaan olla varma, kuka ilmoittaa ja mitä ilmoittaa verottajalle. Uber on sopinut mm Virossa raportoivansa http://m.taloussanomat.fi/autot/2016/06/10/viro-keksi-ratkaisun-uberin-verovalttelyyn-kyytipalvelu-laillistetaan-marraskuussa/20166312/304
Eli siellä on tiedot olemassa ja tarvittaessa raportoitavissa. Nykyisissä tilausvälityskeskuksissa ei ole tietoja olemassa ja siten ei raportoitavissakaan.
Tämä jälkimmäinen luku koskee sitä, mitä tietoja autossa on asiakkaalle annettava. Tämä ei paljon muuta nykykäytäntöä.
Mutta seuraava vaatismus muuttaa:
"Henkilöliikennettä tarjoavan luvan haltijan sekä välityspalvelun tarjoajan on annettava matkustajalle ennen taksimatkan alkamista tai tilauksen vahvistamista tieto matkan kokonaishinnasta veroineen tai, jos täsmällistä hintaa ei voida ilmoittaa etukäteen, hinnan määräytymisen perusteet veroineen."
Ei taida monikaan välityspalvelu kyetä antamaan näitä tietoja. Varsinkin isomilla paikkakunnilla, jossa autoilla voi olla eri hinnat? Jokainen ilmoittaa aloittaessaan päivän työt päivän hinnan keskukselle?Tulee kiire uudistua tai ketterämpi välitysfirma vie asiakkaat. Uberilla tuo kai onnistuu jo saman tien? Eli kännykkäsofta kertoo mitä matka tulee maksamaan?
- SallittuSeOnJo
"Välitys vapautuu myös. "
Kyllä välityskeskuksen on saanut perustaa kuka tahansa. Nykyiset välityskeskukset eivät vaan ole sallineet kuulumista useampaan keskukseen samanaikaisesti. Miten luulette, pärjääkö se keskus paremmin, jolla on kaikki mahdolliset sopimukset, vaiko se joka lähtee nollilta ja joutuu tekemään kaikki sopparit? Nykyisillä jo satoja valmiita soppareita.... - vapauskoittaa
SallittuSeOnJo kirjoitti:
"Välitys vapautuu myös. "
Kyllä välityskeskuksen on saanut perustaa kuka tahansa. Nykyiset välityskeskukset eivät vaan ole sallineet kuulumista useampaan keskukseen samanaikaisesti. Miten luulette, pärjääkö se keskus paremmin, jolla on kaikki mahdolliset sopimukset, vaiko se joka lähtee nollilta ja joutuu tekemään kaikki sopparit? Nykyisillä jo satoja valmiita soppareita....Kaikki asemapaikkoja koskevat rajoitukset poistuu. Kyydin saa ottaa kuka vaan ja mistä vaan. Tilauskeskuksen taas pitää pystyä kertomaan matkan hinta etukäteen, vaikka taksifirma voi hinnoitella kyytinsä miten haluaa.
"Henkilöliikennettä tarjoavan luvan haltijan sekä välityspalvelun tarjoajan on annettava matkustajalle ennen taksimatkan alkamista tai tilauksen vahvistamista tieto matkan kokonaishinnasta veroineen tai, jos täsmällistä hintaa ei voida ilmoittaa etukäteen, hinnan määräytymisen perusteet veroineen."
Tästä seuraa, että karttaan perustuvat mobiilisovellukset tulevat jyräämään perinteiset tilauskeskukset jos ne eivät nopeasti kehitä toimintaansa. Uber tulee yleistymään, koska sillä on toimiva ja tunnettu sovellus jo olemassa..
Taksiliikenneluvan ja taksinkuljettajan ajoluvan saa jatkossa kuka tahansa pelkällä hakemuksella ilman koulutusta ja tarveharkintaa, kunhan taustalla ei ole rötöksiä. Kuljettajan - taksipappi
vapauskoittaa kirjoitti:
Kaikki asemapaikkoja koskevat rajoitukset poistuu. Kyydin saa ottaa kuka vaan ja mistä vaan. Tilauskeskuksen taas pitää pystyä kertomaan matkan hinta etukäteen, vaikka taksifirma voi hinnoitella kyytinsä miten haluaa.
"Henkilöliikennettä tarjoavan luvan haltijan sekä välityspalvelun tarjoajan on annettava matkustajalle ennen taksimatkan alkamista tai tilauksen vahvistamista tieto matkan kokonaishinnasta veroineen tai, jos täsmällistä hintaa ei voida ilmoittaa etukäteen, hinnan määräytymisen perusteet veroineen."
Tästä seuraa, että karttaan perustuvat mobiilisovellukset tulevat jyräämään perinteiset tilauskeskukset jos ne eivät nopeasti kehitä toimintaansa. Uber tulee yleistymään, koska sillä on toimiva ja tunnettu sovellus jo olemassa..
Taksiliikenneluvan ja taksinkuljettajan ajoluvan saa jatkossa kuka tahansa pelkällä hakemuksella ilman koulutusta ja tarveharkintaa, kunhan taustalla ei ole rötöksiä. KuljettajanUberissa on autoilijan kannalta toistaiseksi muutama todella iso kysymys ratkottavana. Uber on kallis asiakkaalle ja älyttömän kallis autoilijalle. Sillä pitää ajaa 1.1 kertaisesti se, mitä nykytakseilla.
Se on totta, että brändi on jo olemassa. Paljon sitä voi kehittää.
Sitten sieltä puuttuu iso osa maksutavoista. Sinne ei käy cash, eli sinne ei tule kauppamummot, eivätkä minkäälaiset hämäräheikit, eikä sinne tule ne, jotka käyttävät käteistä periaatteessa, eivätkä käytä vaikka älypuhelinta. Yhä liian suuri joukko pois jääviä asiakkaita.
Sitten sieltä puuttuu julkinen sektori ja se tulee isolta osin sieltä puuttumaan juurikin yllä mainituista syistä ja se sektori on lähes kolmannes taksin liikevaihdosta.
Uberia on helppo kusettaa. Viet asiakkaan sillä ja heität käteisellä takaisin. Näinhän se digitalismi tulee toimimaan, kun eivät asiakkaat riitä.
- ajovelvoite
Ajovelvoite poistuu myöskin. Eli kuski voi valita ketä kuskaa, kunhan ei syyllisty syrjintään. Saa nähdä miten maaseudun käy. Markkinatalous sen hoitaa tavalla tai toisella, mutta toisaalta Suomessa pitäisi olla yhdenvertaiset mahdollisuudet asua missä vain ilman että kaikesta pitää maksaa itsensä kipeäksi. Köyhällä pitäisi olla varaa asua edes jossain.
- älähuoli
Maaseudun taksit ajaa edelleenkin maaseudulla, joskin saatetaan jäädä odottamaan kyytiä edes vähän takaisinpäin.
- PäivystystäEiOo
Maaseudulla taksit ajaa päiväaikaan, yöt jää retuperälle. Ei kenenkään kannata maaseudulla päivystää "jos joku sattuu tarvitsemaan kyydin". Usein sitä keikkaa ei öisin juuri ole. Palkollisia kuskeja jatkossa maaseudulla tuskin nähdään, että se siitä "työllistämisvaikutuksesta".
Loppuu turha asuminen taksikopilla ja tuskin mitään taksikoppeja enää tulevaisuudessa edes on. PäivystystäEiOo kirjoitti:
Maaseudulla taksit ajaa päiväaikaan, yöt jää retuperälle. Ei kenenkään kannata maaseudulla päivystää "jos joku sattuu tarvitsemaan kyydin". Usein sitä keikkaa ei öisin juuri ole. Palkollisia kuskeja jatkossa maaseudulla tuskin nähdään, että se siitä "työllistämisvaikutuksesta".
Loppuu turha asuminen taksikopilla ja tuskin mitään taksikoppeja enää tulevaisuudessa edes on.aivan
.- Taksiasiakass
PäivystystäEiOo kirjoitti:
Maaseudulla taksit ajaa päiväaikaan, yöt jää retuperälle. Ei kenenkään kannata maaseudulla päivystää "jos joku sattuu tarvitsemaan kyydin". Usein sitä keikkaa ei öisin juuri ole. Palkollisia kuskeja jatkossa maaseudulla tuskin nähdään, että se siitä "työllistämisvaikutuksesta".
Loppuu turha asuminen taksikopilla ja tuskin mitään taksikoppeja enää tulevaisuudessa edes on.Mutta toisaalta maaseudulla voi olla nyt paljon enemmän takseja.
Pertti toimii päivisin maanviljelijänä. Pertti ottaa taksiluvan ja asentaa appsin puhelimeen. Kun appsi hälyttää, Pertti heittää Pirkon kylille. Pertti saa vähän lisätuloja ja Pirkko kyydit.
- Vähän_kyyditellä
Joo mutta kun harhat ja todellisuus on eri asia!
Taksi ei ole mitään harrastustoimintaa, kulut
on sitä luokkaa!
Tätä ei voi vaan harrastella ja vähän ajella!
Yö päivistys on suurimmassa osasssa pääosin kannattamatonta,
sitä on tehty vain ja ainoastaan päivystys velvoitteen takia!- hyvinnukuttuyö
Voitko kertoa, miten päivystysvelvoite on määrätty aiemmin? Nykyinen taksiliikennelaki "velvoittaa" näin rankasti:
"...on velvollinen ilmoittamaan itse tai yhdessä muiden paikkakunnan autoilijoiden kanssa sellaisten viikonpäivien ja vuorokaudenaikojen päivystyksistä tai sovituista päivystysvuoroista, joina kysyntä on vähäistä."
Ja missä pitää ilmoittaa:
"Tiedot voidaan julkaista myös paikkakunnalla yleisesti ilmestyvässä sanomalehdessä."
Eli lehteen ilmoitus esim. "Arkisin klo 24-06 välisenä aikana soita numeroon xxx ja varaudu odottamaan taksia vähintään kolme tuntia. Pyrin järjestämään kaikki yön keikat samaan yhdistelyyn. Terveisin autoilija virtanen"
Ei varmaan hirveästi ole vaivaa, kun tammikuun 1 päivän lehteen laittaa tämän ilmoituksen.
Kaupungissa taas tilausvälitykset tekevät ajovuorot, jotka ELY kumileimasimena hyväksyy. Jos laitetaan liikaa autoja radalle, niin vika löytyy peilistä. Vaihtakaa listan tekijää! - lupa.tuulettumaan
hyvinnukuttuyö kirjoitti:
Voitko kertoa, miten päivystysvelvoite on määrätty aiemmin? Nykyinen taksiliikennelaki "velvoittaa" näin rankasti:
"...on velvollinen ilmoittamaan itse tai yhdessä muiden paikkakunnan autoilijoiden kanssa sellaisten viikonpäivien ja vuorokaudenaikojen päivystyksistä tai sovituista päivystysvuoroista, joina kysyntä on vähäistä."
Ja missä pitää ilmoittaa:
"Tiedot voidaan julkaista myös paikkakunnalla yleisesti ilmestyvässä sanomalehdessä."
Eli lehteen ilmoitus esim. "Arkisin klo 24-06 välisenä aikana soita numeroon xxx ja varaudu odottamaan taksia vähintään kolme tuntia. Pyrin järjestämään kaikki yön keikat samaan yhdistelyyn. Terveisin autoilija virtanen"
Ei varmaan hirveästi ole vaivaa, kun tammikuun 1 päivän lehteen laittaa tämän ilmoituksen.
Kaupungissa taas tilausvälitykset tekevät ajovuorot, jotka ELY kumileimasimena hyväksyy. Jos laitetaan liikaa autoja radalle, niin vika löytyy peilistä. Vaihtakaa listan tekijää!Nykyisen lain 22 § mukaan ELY-keskus voi antaa varoituksen tai peruuttaa luvan jos palvelun taso heikkenee liikaa.
"Toimivaltaisen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen on peruutettava taksilupa myös, jos liikennettä harjoitettaessa on ilmennyt vakavia ja olennaisia rikkomuksia tai laiminlyöntejä, jotka liittyvät taksiluvan luovuttamiseen, palvelun saatavuuteen, velvollisuuteen harjoittaa liikennettä, 12 §:ssä säädettyyn ilmoitusvelvollisuuden laiminlyöntiin, hinnoitteluun tai hinnoista ilmoittamisen asianmukaisuuteen, salassapitovelvollisuuden rikkomiseen tai asiakaspalautteen käsittelyyn taikka näihin rinnastettavaan 17 §:ssä säädettyjen laatuvaatimusten noudattamatta jättämiseen." - lupa.tuulettumaan
lupa.tuulettumaan kirjoitti:
Nykyisen lain 22 § mukaan ELY-keskus voi antaa varoituksen tai peruuttaa luvan jos palvelun taso heikkenee liikaa.
"Toimivaltaisen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen on peruutettava taksilupa myös, jos liikennettä harjoitettaessa on ilmennyt vakavia ja olennaisia rikkomuksia tai laiminlyöntejä, jotka liittyvät taksiluvan luovuttamiseen, palvelun saatavuuteen, velvollisuuteen harjoittaa liikennettä, 12 §:ssä säädettyyn ilmoitusvelvollisuuden laiminlyöntiin, hinnoitteluun tai hinnoista ilmoittamisen asianmukaisuuteen, salassapitovelvollisuuden rikkomiseen tai asiakaspalautteen käsittelyyn taikka näihin rinnastettavaan 17 §:ssä säädettyjen laatuvaatimusten noudattamatta jättämiseen."Varoitusta koskeva momentti:
"Toimivaltaisen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen on 1 ja 2 momentissa tarkoitetuissa tapauksissa taksiluvan peruuttamisen sijasta annettava luvanhaltijalle varoitus, jos luvan peruuttaminen olisi kohtuutonta ja ilmenneet puutteet, rikkomukset tai laiminlyönnit voidaan korjata tai ne ovat vähäisiä." - edelleennukunhyvin
Ajatuksesi on nyt ristiriitainen. Ensiksi kerrot, että sitä tehdään vain koska on velvoite. OK, tämä varmasti KUVITELLAAN syyksi. Sitten kerrot, että uhka onkin se, että palvelun taso heikkenee liikaa ja ELY peruu luvan. Sitten lievennät, että ELY antaakin varoituksen.
Jos laki edellyttää kertomaan paikallisessa sanomalehdessä, miten päivystys hoituu hiljaisena aikana ja yrittäjä sen tekee, niin ELY:n kannalta asia on silloin OK. Ei ELY anna yhtään varoitusta, jos asiat hoidetaan lain vaatimalla tavalla. Jos paikalliset taksiyrittäjät ovat niin tyhmiä, että menevät jonnekin taksikoppiin nukkumaan, niin ei kai siitä pidä ketään syyttää. Saa sinne mennä jatkossakin nukkumaan. Ei ole nykyään kiellettyä eikä uusi laki sitä myöskään kiellä. Olis vaan paljon fiksumpaa nukkua kotona sängyssä. Töihin lähdettäisiin jos jotakin työtä olisi.
- Barttolomeus
Toivotan kaikki tervetulleeksi .harjoittaamaan Taksi toimintaa.Olen ollut ammatissa,siis taksissa 42 vuotta.Vielä kaksi vuotta ja sitten on homma lusittu.Eläkkeelle en tokikaan ikäni puolesta pääse,mutta nyt on aika väistyä uusien fiksujen yrittäjien tieltä.Toivon että te kaikki menestytte ja rikastutte ,onhan taksi yksi valtakuntamme tuottavimpia bisneksiä.Tästä tuottavuudesta täytyy kaikilla olla mahdollisuus päästä nauttimaan.Toivon hartaasti,että kaikki ne jotka vuosien varella ovat taksareita arvostelleet ryhtyisivät nyt itse yrittämään,kun tämä mahdollisuus nyt avautui.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.2132300Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin691756Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä831575- 531482
En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin147144790-luvulla maa syöksyi lamaan, ja silloinkin oli syypäinä samat tahot kuin nyt
Laman aiheuttajat olivat demarivetoinen virheellinen finanssipolitiikka, sekä ay-liikkeen taipumattomuus tilanteessa mik1381203Vakava varoitus perussuomalaisista!
Keskustan Annika Saarikolta veret seisauttavaa tekstiä, lukekaa uutinen kokonaisuudessaan, tässä siitä maistiainen: ”Ke2271074- 1731007
Olisitko ihminen minulle. Ihan ihminen vain.
Tiedätkö, että saan kyyneleet silmiini, niin syvästi sinua kaipaan. Meidän välillä on jotain todella syvää, kaunista ja56899Mä olisin niin iloinen
Jos vielä joskus nähtäis.. Ollaanko tulkittu mies toisiamme väärin?. Kumpikin luuli ettei toinen tykkää, vaikka molemmat61821