Vikaa kuullun ymmärtämisessä?

vähemmänpuhetta

Olen 33-vuotias työssäkäyvä mieshenkilö ja työskentelen asianatuntijatehtävissä. Minulle tuottaa vaikeuksia ymmärtää toisen puhetta, mikä on asiantuntijatehtävissä todella kiusallista. Neuvottelutilanteet ovat minulle kaaosta, sillä helposti syntyy väärinkäsityksiä. En myöskään osaa tuoda asioita esille siten, että toinen ymmärtäisi asian ytimen. Mikäli huomaan, että en ymmärrä toista tai toisinpäin, niin häkellyn tai hieman hiillyn, koska huomaan että nyt en pärjää. Palavereissa pidättäydynkin yleensä kuuntelijan roolissa. Muuten suoriudun työtehtävistäni hyvin, kunhan minun ei tarvitse selittää asiaa juurtajaksain kenellekään. Olen myös huomannut sen, että pystyn ilmaisemaan asian paljon tarkemmin kirjallisena, kuin suullisena. Esim. jos olisin tätäkin asiaa lähtenyt jollekin puhumaan, niin siitä olisi tullut melkoisen lyhyt ja asianydin olisi voinut unohtua kokonaan. Tarvitsen siis aikaa "valmistella" esittämäni asia, jonka sitten tuotan joko puheena tai kirjallisena. Joka tapauksessa asia häiritsee minua. Kuvitelkaa puhuvanne henkilölle jostain asiasta, joka vain myöntelee teille vastaukesksi.

Voiko vika olla kuullun ymmärtämisessä, keskittymisessä vai jossain muussa henkisessä ominaisuudessani?

17

1262

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • alahan.selvittää.asiaa

      Mene neuropsykologille. Tuo viittaisi elimelliseen pulmaan aivoissa. Ensi hätään testauta itsesi.
      -Jos on aihetta, neuropsykologi ohjaa sinut neurologille.
      Googlaamalla löydät yksityiset neuropsykologit.

      Et ole hullu.

      • vähemmänpuhetta

        Vai että oikein elimellinen pulma...mitähän vielä?


    • Auditiivi

      Kiintoisaa. Itsekin koen kärsiväni vaikeista vuorovaikutusongelmista. Miten sinun kanssasi on keskusteltu, vai onko ollenkaan lapsuudessa ja nuoruudessa? Jonkun sinusta vastuussa olleen aikuisen olisi luullut huomaavan kyvyttömyytesi, esim asperger tai autismi, mikäli kyseessä olisi puhtaasti neurologinen ongelma. Muussa tapauksessa olet vain välinpitämättömän ja ehkä vääristyneen vuorovaikutusympäristön tuotos.

      • tee.jotakin

        Ei ole "puhtaasti" neurologinen pulma. On ehtinyt kerääntyä paljon kielteisiä kokemuksia siinä asiassa. Olisi hyvä kuitenkin tietää, mikä on pulman ydin aivojen toiminnan tasolla.

        Ennen vanhaan, kun lukihäiriö ei ollut opettajillekaan tuttu asia, lukihäiriöiset haukuttiin tyhmiksi ja laiskoiksi. Ei ainakaan edesauttanut selviytymistä.

        Voi olla, että sinulla on toiminnallinen pulma, jolle ei sinänsä voi mitään, mutta voi oppia paremmin selviytymään sen kanssa. Voit oppia kiertämään, sen tuomia vaikeuksia, kompensoimaan niitä muilla tavoilla. -Ja miten tilanteesta voi selvitä, sitten kun on ko.pulman taki joutunut pulaan.

        Jos neuropsykologi ei löydä kerrassaan mitään, sitten hakeutua muunlaisille psyykkisen valmennuksen kursseille.

        Ollaan erilaisia. Onhan sitä huippukirjailijoita, jotka jossakin puhumistilaisuudessa ihmisten kanssa, ovat ihan tumppua ja tönkköjä.

        Täytyy sitten hankkia sellainen työ, johon kyvyt sopivat.

        P.S. puheterapeutitkin tutkivat kielellisiä juttua. Kuullun ymmärtämistä, ym .Aikuisille ei vain ole heidän palvelujaan paljon tarjolla.

        Ota kumpaankin ammattikuntaan yhteyttä ja kysy, kumman vastaanotolle kuuluisit.


      • Interepäaktiivi

        Minulla on tapana jotenkin suojautua pääni sisälle jonkin pumpulikerroksen alle vuorovaikutustilanteissa. Taustalla on vaikeita lapsuuden traumakokemuksia mitkä on tulkittu kylmäävän pieleen mm minun käytöshäiriöiksi enkä niitä tietenkään ole voinut oikoa. Nykyään koen samaa kylmäävää estoisuutta, vaikka huomaan kyllä erittäin herkästi toisten oletukset ja pieleen menevät tulkinnat. Pohjaton voimattomuuden tunne ja suoranainen aggressiivisuus pakottaa pehmoiseen olotilaan pään sisälle ja niin sitä taas mennään päin prinkkalaa... Nykyään lähinnä välttelen uusia ihmissuhteita.


    • dkflödkölfk

      Villi veikkaus: ADD. Itselläni samoja ongelmia, en ole lähtenyt siihen diagnoosia hakemaan. Olemassa oleva diagnoosi on kaksisuuntainen mielialahäiriö. En jaksa keskittyä asioihin, TV:n katsomisesta ei mm tule mitään.

      • Hedonistibotti

        Asiantuntijuutta vaativista työtehtävistä hyvin selviytyminen voisi mielestäni poissulkea sen, että hlöllä olisi ADD. Aloittaja vaikuttaa siltä, että hänellä ei ehkä ole tarkkaavuuden kanssa laajempia ongelmia, vaan ne rajoittuvat vain näihin tiettyihin tilanteisiin ja muun kuin kuuloinformaation vastaanottamisessa ei ole vaikeuksia.


    • Syypäänä

      Kompleksi PTSD?

    • Acedia

      Olipa erikoista lukea tuo aloitus, kun joskus tuntuu ettei ketään muuta vaivaa vastaava tilanne.

      Olen miettinyt, että jos sanoisin joka kerta kun koen tulleeni väärinymmärretyksi vuorovaikutustilanteissa, että "en tarkoittanut tuota vaan.." tai "ymmärsit väärin, tarkoitin että..", niin aloittaisin noin joka toisen lauseeni. Tuntuu että suurin osa viesteistäni menee ihan metsään.

      Syitä voi olla useitakin: Ehkä tiivistän liikaa, koska ajattelen ja analysoin paljon mielessäni ja avaan suuni vasta kun olen saanut ajatustyön kunnolla valmiiksi. Tai ehkä ongelma on vähäisessä elehtimisessä, monotonisessa ilmaisussa ja heikossa kasvojen mimiikassa. Usein positiivisetkin kommenttini mielletään kielteiseksi. Moni on tuijottanut minua kommentointini jälkeen hetken ja todennut sitten hämmentyneenä jotakin sellaista kuin "..mutta eikö se ole positiivinen asia..?"

      Mielestäni tilanteeni on vaikeutunut vuosien mittaan. Niin sanotun yhteisen aaltopituuden löytäminen ihmisten kanssa käy koko ajan vaikeammaksi. Keskustelu ei juuri koskaan solju yhteisymmärryksessä eteenpäin, vaan se on töksähtelevää, katkeilevaa ja epäluontevaa. Olen hyvä ja eläytyvä kuuntelija, mutta heti kun avaan suuni, huomaan, että toinen alkaa jollain tapaa etääntyä minusta.

    • Hedonistibotti

      Onko sinulla samankaltaisia ongelmia myös työn ulkopuolella, yksityiselämässäsi?

      Jos on, niin Wernicken ja/tai brocan afasia tulee ensimmäiseksi mieleen. Nämä häiriöt eivät myöskään ole niin tarkkarajaisia kuin esim googlettamalla voisi kuvitella, vaan oireet ovat uniikit joka potilaalla (kuten sairauksissa/syndroomissa kai aina), vinkiksi jos lähdet googlettamaan tietoa (ja toivottavasti teet niin, jos vaikka löytäisit yhtäläisyyksiä oman tilasi kanssa!) Näissä siis ongelman ydin on aivoissa ja hermoverkoissa, eli ihan fysiologinen juttu loppupeleissä, vaikka tilanteeseen voi kai myös vaikuttaa monet muutkin asiat.

      Jos kyseiset ongelmat rajoittuvat lähinnä työhön ja muihin virallisempiin tapahtumiin (tapahtumat, joissa koet ettet voi olla täysin oma itsesi, vaan sinulta oletetaan esim. tiettyä roolia tai tietynlaista kompetenssia), uskoisin ongelman olevan ennemminkin opitussa suhteutumisessa itseesi ja muihin, opituissa vuorovaikutustaidoissa ja/tai itsetunnossasi.

      Itselläni hieman samankaltaisia ongelmia ja ne johtuvat juurikin tuosta jälkimmäisestä syystä. Aina kun tuntuu, että minulta odotetaan esim. jonkinlaista suoriutumista tai virallista roolia, alkaa ahdistamaan ja usko itseen meinaa loppua, jolloin herkästi huomio kiinnittyy siihen omaan suoriutumiseen ja mitä mieltä muut minusta ovat. Tällöin on tietenkin myös paljon vaikeampi keskittyä siihen mitä esim. muut sinulle sanovat tai mitä itse pitäisi sanoa muille, sillä kyseiset huolet kuluttavat ihmisen kognitiivista kapasiteettia, jolloin ko. kapasiteettia jää vähemmän käytettäväksi niihin muihin tehtäviin (esim. puheenymmärrystehtäviin). Tämä johtaa luonnollisesti suoriutumisen heikkenemiseen.

      • jkljlkjkljklj

        Kuulostaa aika kaukaa haetulta. Aivovaurion jälkitilassa ovat diagnosoitavissa ja yhdistettävissä asian aiheuttajaan: "Afasiat ovat aivovauriosta johtuvia kielellisiä häiriöitä, joiden vaikeusaste riippuu vaurioalueen laajuudesta. "


      • menehän.testaukseen

        Ei neuropsykologin tutkimuksella yhdistetä mitään mihinkään. Siinä testauksella saadaan aikaan jonkinlainen kyky profiili, että mitkä osa-alueet sujuu hyvin ja mitkä muuhun suoriutumiseen nähden heikosti. -Että jos kuullun ymmärtäminen muuta siihen liittyvää on reilusti alle keskitason kun muut kyvyt ovat hyvää keskitasoa tai peräti lahjakkaan tasoa, voihan siitä ruveta jotakin ajattelemaan ongelman ytimestä.

        Kun tämä henkilö on jonkin sortin asiantuntija, niin varmaan jonkunlaista palkkaakin saa. Eli on varaa kustantaa ihan omasta pussista muutaman satasen tutkimus yksityisellä ilman olemattomia Kela-korvauksia

        Ihmetyttää tämä kaikki epäasiallinen vastaan väittäminen ja estely.


      • jkljlkjkljklj kirjoitti:

        Kuulostaa aika kaukaa haetulta. Aivovaurion jälkitilassa ovat diagnosoitavissa ja yhdistettävissä asian aiheuttajaan: "Afasiat ovat aivovauriosta johtuvia kielellisiä häiriöitä, joiden vaikeusaste riippuu vaurioalueen laajuudesta. "

        Kiitos korjauksesta. Eli luultavasti ei olekaan afasia kyseessä aloittajalla.


    • vähemmänpuhetta

      Tuossa joku kyseli, että vaivaako tämä ongelma myös työajan ulkopuolella. Useimmiten ei vaivaa, mutta riippuu tietenkin tilanteesta. Työajan ulkopuolella tunnen oloni rentoutuneemmaksi ja vapautuneemmaksi, jolloin ajatuskin kulkee vähän paremmin ja pystyn kommunikoimaan tuttujen ihmisten kanssa. Mikäli sitten on tilanne, jossa pitää esiintyä tai jossa minulta odotetaan jotain suoritusta, niin menen ikäänkuin lukkoon. Eli ollaan lähimain samassa tilanteessa, kuin työympäristössä. Puheeni/esiintymiseni on tönkköä, enkä osaa esittää asioita selvästi tai luontevasti. Olemukseni ei ole kantaa ottava, vaan lähinnä myönteinen, eli annan itsestäni kuvan olevani asoissa samaa mieltä, ja samalla yritän myös miellyttää toista. Tuntuu etten edes jaksa ruveta pitkään keskusteluun, vaan haluan irtautua siitä nopeasti, jolloin joku tärkeä asia saattaakin mennä minulta ohi.

      Kerrotakoon menneisyydestäni vielä sen verran, että viimeisen 7-vuoden aikana olen ajautunut tähän tilaan. Tuolloin olin parisuhteessa ja muutenkin nuorempi, eikä siihen aikaan ei tullut edes kiinnitettyä huomiota, miten esiinnyin ja miten ilmaisin asiat. Parisuhde päättyi sitten eroon ja mahdollisesti jätti jotain jälkiä johonkin, vaikka pääsin asiasta yli. Lisäksi lapsena olin koulukiusattu, mikä tietenkin vaikutti kasvuiässä ollessani itsetuntoon ja itseluottamukseen, erityisesti jälkimmäiseen. Koen vielä tänäkin päivänä riittämättömyyden tunnetta, enkä osaa suhtautua kritiikkiin oikealla tavalla, vaan käännyn heti puolustuskannalle.

      • hellurei.sinne

        Ehkä olwt joutunu kouukiusatuksi sen takia, että on kuullun ymmärtämisessä vaikeuksia. Parin kolmen tunnin testaus. Jos kaikki menee tarpeeksi tasaisenhyvin, rupea hoitelemaan pulmia muilla areenoilla.

        Oletko joku trolli, joka harhaanjohtavasti toi esille kuullun ymmärtämisen vaikeuden. Ja sitten läiskäisi jo klassikoksi tulleen koulukiusaamisen.

        Ihan sama. Minä annan aina asiallisen vastauksen siihen, mitä on kysytty. Muutkin lukevat näitä ketjuja ja saavat infoa.

        Miten olisi stand p -koomikon ura.


      • vähemmänpuhetta
        hellurei.sinne kirjoitti:

        Ehkä olwt joutunu kouukiusatuksi sen takia, että on kuullun ymmärtämisessä vaikeuksia. Parin kolmen tunnin testaus. Jos kaikki menee tarpeeksi tasaisenhyvin, rupea hoitelemaan pulmia muilla areenoilla.

        Oletko joku trolli, joka harhaanjohtavasti toi esille kuullun ymmärtämisen vaikeuden. Ja sitten läiskäisi jo klassikoksi tulleen koulukiusaamisen.

        Ihan sama. Minä annan aina asiallisen vastauksen siihen, mitä on kysytty. Muutkin lukevat näitä ketjuja ja saavat infoa.

        Miten olisi stand p -koomikon ura.

        Ajattelin hieman avata menneisyyttäni, koska siitä ei tullut aloituksessa mainittua. Enkä mielestäni ole johtanut harhaan ainakaan tarkoituksellisesti.

        Ehkä sinun olisi pitäynt jättää kommentoimatta.


    • BerkeleenNimimerkki

      Mulla on vikaa päässä. Mitä vittua sä Germanmember jauhat paskaa, mä leivon sut maata kiertävälle radalle. Haista vittu saatanan pelle, Jumala antaa sinulle anteeksi. Toivottavasti kidut pitkään ja hartaasti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      47
      4823
    2. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      96
      4603
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      620
      4204
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3177
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      79
      2711
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      129
      2213
    7. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      222
      2182
    8. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      348
      2168
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      31
      1797
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1512
    Aihe